Bram77 schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 11:26:
[...]
De coast is op sommige tracks ook van behoorlijk belang, afhangkelijk van welke auto je rijd. De Viper wil ik bijvoorbeel zelf zo stijf mogelijk houden in de bochten (coast tussen 70% en 100%).
Misschien kun je er wat mee

Hoge coasting is dus niet stijf...Power 100% wil zeggen volledig starre achteras, Coasting 100% wil zeggen volledige diff werking bij gas los, dwz losse as bij gas er af, Hierdoor is de wagen stabiel bij het remmen voor de bocht, echter minder hard op het gas bij bocht uit (door de diff werking verlies je energie bij het uitacceleren)
Basis regel nr. 1 Ga altijd sneller een bocht uit dan dat je er in gaat. De meeste mensen remmen te laat waardoor ze te weinig snelheid de bocht mee doornemen.
Wat je wel moet leren om echt snel te zijn is trail braking, dit is de bocht inremmen totaan de apex, klinkt wellicht strijdig met het vorige

Wat je doet is eerst hardremmen op je normale rempunt, maar je voetje op de rem houden tot aan de apex, hierdoor houd je druk op de voorwielen en voorkom je onderstuur en dus meer tractie. Hiervoor moet je wel split axis config van je pedals hebben. In GTR je brake sensitivity op 10% werkt voor mij het beste.
90% van je tijd geef je gas, 10 % rem je, het is dus duidelijk waar de tijd valt te winnen, Hoe eerder op t gas hoe sneller je bent. Belangrijk is dus een afstelling waarbij je dit kunt, essentieel is daarbij je demper afstelling. Zachte slow bump/ rebound geeft het meeste grip bij uitaccelereren, echter instabiliteit over hobbels.
Veel tijd valt te vinden op de kerbs, let wel op de vorm, bijv. op monza zijn het van die 'happers' daar wil je niet overheen... Imola daarentegen kun je verschrikkelijk hard overheen, essentieel zijn dan een niet te stijve auto/afstelling (Probeer maar eens een lambo vs. ferrari) De lambo is te stijf om over de kerbs te knallen. Relatief zachte vering en demping werkt t best.
Roll bars voor je stijfheid/ stuurgedrag. De basis settings zijn imho mega onderstuurd. Voor de 550 gebruik ik meestal tussen de 90 en 130 (op donington na, hier heb je veel stijfheid nodig vanwege de snelle doordraaiers met veel hoogteverschil) Achter minder levert meer grip op, maar teveel grip lijd tot tragere tijden, dit merk je vooral met bijv. de Porsche GT3.