Toon posts:

Wat MOD ik hiermee? (newbie mod vraag)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees: http://www.tweakers.net/r...=Posting&ParentID=1288051
No flame intended
Enigszins bang voor MOD-penalty heb ik deze niet (als eerste) durven modereren. O-) Ik besluit even te wachten, en kijk even wat andere(n) doen. Even later kom ik terug. Het artikel staat 2. Die 2 vind ik wel terecht. Naar mijn mening was 1 te laag en 3 te hoog. Hij is al twee, dus zou je zeggen: geef 'm 0-gemodereerd. Echter staat er niet alleen maar 2, maar er staat "2 grappig". Het grappige kan ik echter niet ontdekken. Ik zou eerder "2 inzichtvol" hebben gekozen, omdat de poster een nieuw argument aandraagt, zonder offtopic te zijn...

Hoe zou je als moderator (dus niet PowerMod) zo'n reactie kunnen behandelen?

Het MOD-punt brand in mijn zak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:38

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Helaas kunnen wij gewone moderators niet alleen tags wijzigen dus je kunt hier niets aan doen of je moet ook de waardering wijzigen.

(ik vindt dit zelf ook weleens jammer)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Da's inderdaad jammer, maar daar hebben we dan ook PowerMods voor.
Maar wat nou als je een gewoon modje bent en je bent de eerste die zo'n bericht ziet?
Ik zie modereren als een grote verantwoordelijkheid. Je moet rekening houden met het feit dat je input geeft die T.NET moet verbeteren. Immers: je kunt anderen helpen sneller te zien wat interessant kan zijn en wat minder of helemala niet interessant is. Tegelijkertijd kun je door verkeerd te modereren iemand (de poster) flink beledigen. De meesten posten iets met de bedoeling iets waardevols toe te voegen. Vandaar dat in de FAQ ook staat dat "trols" zeldzaam zijn.

Dus wat ik eigenlijk nog wil weten is of we deze post even als study-case kunnen nemen om te leren hoe we goed modereren.
offtopic:
Waar is die emoticon met zijn student-hat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ideetje:
Kan er een on-line mod cursus (tutorial) komen, waarbij een voorbeeld draade wordt gemaakt. De vraag is steeds: "hoe zou de eindscore van dit bericht moeten zijn?". Daarna krijg je uitleg waarom het hoger of lager uit valt dan jij dacht. :*)

Iets meer werk, maar misschien ook nuttig:
Maak een moderator examen op dezelfde manier! Pas na het behalen van het examen mag een t.netter gaan modereren. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog een newbie vraag, die op bijna hetzelfde neer komt (en waarbij ik bang ben penalties te krijgen):

In deze draad: http://www.tweakers.net/nieuws/37023?#reacties zijn enkele posts op -1 gemodereerd.
Met name. deze: http://www.tweakers.net/r...=Posting&ParentID=1287314 hoort denk ik op 0 te staan, maar -1 lijkt me dan weer overdreven.

Is het in dit geval verstandig om +1 ondergewaardeerd te geven, zodat de eindscore op 0 komt te staan? En zo ja, loop ik ook het risico dat iemand anders dat op (ongeveer) hetzelfde moment ook doen? Ik zou natuurlijk deze post ook niet graag (door mijn toedoen) op +1 zien staan. Daar heb ik mijn kostbare modpunten niet voor gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je kan dan beter de FAQ eerst ff doornemen, daar staat dat enigszins in.

Je pakt dan het puntje 'no flame intended' maar laat dat dan eens voor het gemak weg en bestudeer 'm nog eens.
De beste man haalt aan dat UMTSdiensten weliswaar duur zijn, maar dat de gemiddelde Macgebruiker die het wil betalen, waarschijnlijk wel kan betalen. Doordat de bak incl alles relatief duur is, Macgebruikers in het algemeen zakelijker zijn en Macgebruikers die UMTS nodig hebben in het bijzonder zeker zakelijk zijn, kan ik me voorstellen dat deze Macgebruikers de verbinding nodig hebben en dat geld letterlijk op de tweede plaats komt (het bedrijf zal betalen vermoed ik).
Dat is een zeer plausibele verklaring waarom Macgebruikers waarschijnlijk de hoge kosten an sich gewoon zullen willen opbrengen, waarmee de post dus in 1 klap de Macgebruikers / Macgebruik in de zakelijke wereld meebrengt, de reden waarom Macgebruikers de UMTS nodig zouden kunnen hebben en de reden dat ze het kostenplaatje minder boeiend vinden.... IMHO is dat minstens een +3 waard, indien de post zelf 2 zinnen langer was had ik zelfs een +4 erin gezien.

Wel, je kan dan op 1 manier negatief denken 'Mac gebruikers zijn arrogante patsers'. Daarmee maak je echter een denkfout en zoek je de verkeerde denkhoek. Dat is dus een flame. De intentie van 'no flame intended' is hier dus om te zorgen dat mensen niet automatisch in de flamehoek gaan zitten denken, maar gewoon kijken naar wat er staat. Zodoende zetten mensen dat er soms bij.

Los daarvan, we hebben een democratie en we willen de bezoekers niet betuttelen met een modexamen: jullie mogen het proberen en net zoals de snelwegen bevolkt worden met de meest grote variatie mensen, gaat ook op de FP het modereren door de bank genomen goed. Een tutorial is echter een hele goede vraag, maar ook een bizar moeilijke vraag. Ikzelf neig dan meer naar het verwijzen naar de FAQ waar de -1 tm +4 posten globaal besproken zijn in enkele zinnen zodat je dat zelf kan doen voor ongeveer 95% van de reacties. Voor de overige 5% is dat moeilijk en vaak maatwerk, daarvoor kan je dus geen tutorial opzetten (helaas). Wat je wel kan doen (en ikzelf moedig dat dan graag aan) post aub de reactie waarover je twijfeld hier op TMF (bv in ditt 'grote modvragentopic) en dan zullen we niet te beroerd zijn om uitgebreide beschouwingen erover te houden. Soms komen zelfs de PM's met een leuke interessante post om dat door te nemen.

met intgroening vind je overigens enkele voorbeelden van discussies die we in het verleden hadden (net zoals discussies over verplichte modexamens op de FP)

[edit]update,
de laatste post gaat over een vers nieuwstopic, enkele -1 zijn weliswaar enorm overbodig, maar de -1 is gereserveerd voor het volk dat we werkelijk niet kunnen luchten. Richting 0 dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Delerium op 22-04-2005 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel duidelijk! Dank U! _/-\o_
Staat nog vraagje open:
Loop ik gevaar als ik -1 naar 0 mod, en iemand anders doet dat ook op ongeveer dezelfde tijd, zodat een onterechte +1 zou ontstaan?

PS: ik heb gezien dat dit gevaar al niet meer aanwezig is op het hierboven gelinkte topic, omdat daar al 6 moderators zich ovet uit hebben gesproken.

edit:
originele vraag weer in ere hersteld, na een eerdere foutieve edit

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:23:
Ideetje:
Kan er een on-line mod cursus (tutorial) komen,
Kijk, als je nu zin hebt om naar de meeting van TMF te komen, dan kun je daar met 'oude rotten' over babbelen, advies vragen enzo. Een ideale 'modcursus' dus :).

Wat je ook kunt doen:
Je modereert met de tag die jou wel goed lijkt. Gezien iedereen kan modereren, en je zelf al aan geeft dat je de eerste bent, komen er vast nog enkele na jou. Mochten die het te hoog geven :'-1 overgewaardeerd', hij houd de tag, en staat toch naar jou mening goed.

natuurlijk is dit niet een feilloze manier, maar je ZOU hem een keer kunnen toepassen als het jou schikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:54:
Staat nog 1 vraagje open:
Loop ik gevaar als ik -1 naar 0 mod, en iemand anders doet dat ook op ongeveer dezelfde tijd, zodat een onterechte +1 zou ontstaan?

PS: ik heb gezien dat dit gevaar al niet meer aanwezig is op het hierboven gelinkte topic, omdat daar al 6 moderators zich ovet uit hebben gesproken.
Jij loopt GEEN gevaar, het systeem detecteerd vanuit welke stand jij mod, als hij dus op -1 staat, gaat hij van -1 uit, en maakt daar 0 van. Degene die jou net voor is geweest, heeft dat al gedaan, dus zegt het systeem..... 0 gemodereerd, ofwel, je hebt je stem gegeven voor de score die jij wilde terwijl anderen al sneller geweest kunnen zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 16:54:
Staat nog 1 vraagje open:
Ik zou me daar helemaal geen zorgen over maken. Als je dat doet, gebeurt er namelijk niets.
Stel je eens voor dat 3 personen dat tegelijk doen/ dan ben jij persoon A met +1 inzichtvol, persoon B doet dan 0, inzichtvol en C doet dan mee voor de -1 inzichtvol. Je ziet dus, het nettoresultaat van jullie 3en is helemaal niets, het systeem wacht dan op een 4de moderatie in rustiger tijden. En dan weet je ook gelijk waar een -1 inzichtvol of een -1 interessant vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog eentje (om het af te leren): http://www.tweakers.net/r...=Posting&ParentID=1288096 verdient wat mij betreft eindscore +4 als hij de laatste alinea had weggelaten.
Had hij alleen de laatste alinea gepost, dan had hij zeker en terecht op -1 worden gemodereerd.
Wat is het advies in dit geval om te doen. Tot nu toe onthield ik me van stemmen...

Wederom bedankt voor jullie heldere uitleg! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Voor de laatste zou ik wijselijk aan de kant blijven. Hij heeft gelijk, zelfs met de laatste alinea, maar gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. En de laatste alinea is idd overbodig (maar wel handig om loze opmerkingen waar hij op reageert tegen te gaan) en nogal flamerig. Het zit 'm erin dat de reply ervoor in feite een troll is, eentje waar hij dus intrapt.
Hij staat op +3, voldoende eer incl die laatste alinea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet zeker dat je bedoelt: "hij heeft gelijk dat hij netjes met tegenargumenten komt". De eerste keer vertaalde ik "hij heeft gelijk" met" ik ben het met hem eens. OK, dus hij heeft gelijk dat hij tegenargumenten geeft. De laatste alinea ga ik toch wat verder uitsplitsen:

Als de reactie-poster wil zeggen dat de eerste poster beter eerst kan lezen en dan pas posten, dan mag hij dat toch niet op het forum doen? Nou doet hij het hier (in de eerste zin) nog redelijk netjes, en zou het nog een hint aan andere posters kunnen zijn.
Echter:
Dat kan niet anders met ... als nickname.
is natuurlijk een super voorbeeld van "op de persoon".
Pagina: 1