[W2k3] Netbios alias: "Access is denied"

Pagina: 1
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Counter-Strike
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
Hai,

Ik heb een Windows 2003 SP1 servertje dat lid is van een domein. Hij heet voor het gemak TEST. Nu wilde ik hem naast dat hij te benaderen is onder \\TEST ook benaderbaar maken onder bijvoorbeeld \\TESTALIAS. Beide netbiosnamen moeten dus verwijzen naar dezelfde computer. Niet heel lastig zul je denken en met even zoeken hier op GoT en google kwam ik op de volgende twee links uit:

[rml][ WIN2K3] Meerdere hostnamen mogelijk?[/rml]
Computer bereikbaar maken onder 2 verschillende namen ?

In beide topics wordt dezelfde oplossing aangeboden, deze heb ik dus ook toegepast. Even restarten en jawel: in de netwerkomgeving verschijnt na verloop van tijd TESTALIAS. Even aanklikken om te testen of het werkt. Ai, een schermpje waarin om een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd wordt. Dat is raar, ik ben als Administrator van het domein aangemeld.

Ik heb uitgelogd en vervolgens lokaal als Administrator aangelogd, ook nu krijg ik echter hetzelfde schermpje met de vraag een gebruikersnaam en wachtwoord op te geven. Hier kan ik in de topics die ik hierboven al vermeld heb niks over terugvinden. Op google staat veel informatie, maar mijn probleem lijkt exotischer van aard dan je op het eerste gezicht mag verwachten. Ik krijg wat informatie over de combinatie samba/windows en that's it. Hier betreft het bugs die inmiddels al enige tijd zijn opgelost.

Een gedetailleerde foutmelding:
code:
1
2
3
4
C:\Documents and Settings\Administrator.LOCALTEST>net view \\TESTALIAS
System error 5 has occurred.

Access is denied.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Alvast bedankt voor tijd en moeite.

Dit is het einde van deze mededeling. De mogelijkheid tot reageren is aanwezig!

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
And... up! :)

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
wat jij wil is volgens mij niet mogelijk.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
If you have an machine name that is invalid for SQL Server, Exchange, or just want to be cute, you can change it in Control Panel / Networks, but that could be a lot of work. Create an alias instead, by editing:

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Services \ LanmanServer \ Parameters
Add Value: OptionalNames REG_SZ String: "Alias"

suc6 ermee :)

A wise man's life is based around fuck you

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
richardkraal schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 19:39:
wat jij wil is volgens mij niet mogelijk.
Uit de MS KB: Connecting to SMB Share on a Windows 2000-Based Server May Not Work with an Alias Name en bijvoorbeeld een link als deze maak ik op dat het wel degelijk moet kunnen. Ik snap echter niet waar "Access denied." op slaat, ik vind het ook nergens terug. Het is een schone installatie van Windows 2003 SP1 dus ik neem aan dat de fout daar niet zit.
Erik schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 19:43:
If you have an machine name that is invalid for SQL Server, Exchange, or just want to be cute, you can change it in Control Panel / Networks, but that could be a lot of work. Create an alias instead, by editing:

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Services \ LanmanServer \ Parameters
Add Value: OptionalNames REG_SZ String: "Alias"

suc6 ermee :)
Uit eerste topic dat ik in mijn bericht vermeld:
grimson schreef op zaterdag 31 mei 2003 @ 22:25:
Q: Can I give my Windows server two NetBIOS names to help during a migration from one to another? Create an alias by editing the Registry: HKEY_Local_Machine\System\CurrentControlSet\Services\LanmanServer\Parameters. Add Value: OptionalNames REG_SZ String: "ComputerAlias" If you make it a type REG_MULTI_SZ, you can add multiple aliases. Special thanks to Charles J. Rehberg, NASA Web Administrator, for contributing this useful tidbit

Niet geverifieeerd, en ik denk dat je ook een niet Netbios-hostnaam bedoeld :)

/edit
Helaas geen bron, via via gelezen in een nieuwsgroep, maar ik denk dat het niets met jouw probleem te maken heeft :D
Dezelfde oplossing wordt ook aangedragen in het tweede topic. Wanneer je dit niet toepast krijg je "System error 52 - You were not connected because a duplicate name exists on the network" voorgeschoteld.

Toch bedankt voor je reply ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Counter-Strike op 22-04-2005 23:58 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De oplossingen die je daar vondt zijn voor Windows 2000 bedoeld - het is mogelijk dat dit onder 2003 niet (goed) meer ondersteund wordt, of onder SP1 niet goed meer ondersteund wordt :)

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
elevator schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 20:46:
De oplossingen die je daar vondt zijn voor Windows 2000 bedoeld - het is mogelijk dat dit onder 2003 niet (goed) meer ondersteund wordt, of onder SP1 niet goed meer ondersteund wordt :)
Klopt, maar ik vind niks terug in de Windows Server 2003 Service Pack 1 list of updates. Doel je op een bug?

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Voor zover ik weet is dit een redelijk undocumented feature - dus mogelijk is die feature niet volledig meegenomen ;)

Dit is overigens pure gok - ik zou dit gewoon even uitproberen :)

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 19:28

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Anders maak je in DNS een CNAME aan...De machine is tenslotte lid van een domein.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Kabouterplop01 schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 12:38:
Anders maak je in DNS een CNAME aan...De machine is tenslotte lid van een domein.
mja, was het maar zo simpel

nu ik dit topic nog een keer doorlees begint me wel iets op te dagen

pas geleden iets gehoord over een nieuwe feature / tool waarmee je migraties makkelijker kon maken, oftewel, een server simulatie, was het geen feature van 2003 SP1?

ik ga wel 's ff kijken in de documentatie van SP1

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
elevator schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 11:47:
Voor zover ik weet is dit een redelijk undocumented feature - dus mogelijk is die feature niet volledig meegenomen ;)

Dit is overigens pure gok - ik zou dit gewoon even uitproberen :)
Die registery setting heb ik dus toegepast (OptionalNames (REG_MULTI_SZ) met als waarde TESTALIAS<return>). Na een restart (server service herstarten moet genoeg zijn, maar ach, nu zijn we zeker) krijg ik dus de "Access denied" waarschuwing waar het op een Windows 2000 machine of Windows 2003 RTM goed gaat. Blijkbaar gooit SP1 inderdaad roet in het eten.
Kabouterplop01 schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 12:38:
Gedaan, net view op CNAME of op NETBIOS-name geven beide dezelfde "Access denied" als ook in de startpost staat.
richardkraal schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 14:37:
[...]

mja, was het maar zo simpel

nu ik dit topic nog een keer doorlees begint me wel iets op te dagen

pas geleden iets gehoord over een nieuwe feature / tool waarmee je migraties makkelijker kon maken, oftewel, een server simulatie, was het geen feature van 2003 SP1?

ik ga wel 's ff kijken in de documentatie van SP1
Hoewel het hier geen migratie van een server betreft wordt daar inderdaad ook vaak een netbios alias voor aangemaakt. Ik ga met je mee spitten!

Bedankt voor de replies, we komen er wel ;)

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
*aftrap*

richardkraal, bedoel je het sysprep tooltje? Ik kan hierbij geen "netbios alias" optie vinden. Het is niet de bedoeling om een compleet nieuw systeem op te zetten (vandaar "alias" ;-)).

• DigiK-oz
  • Laatst online: 06-05 08:44
Volgens knowledgebase article 137565 is er een registry-key die hiervoor een oplossing zou kunnen bieden :

Value: FqdnUsesSmbServerName
Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Rdr\Parameters
Value Type: REG_DWORD - Boolean
Valid Range: 0,1 (False,True)
Default: 0 (False)
Description: Setting this parameter to "1" causes your computer to try a
NetBIOS session to the name "*SMBSERVER " instead of
using an Adapter Status Query when the hostname part of a
FQDN does not match the NetBIOS computername on the target
system.

Whatever

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Topicstarter
sjis schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 19:16:
Volgens knowledgebase article 137565 is er een registry-key die hiervoor een oplossing zou kunnen bieden :

Value: FqdnUsesSmbServerName
Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Rdr\Parameters
Value Type: REG_DWORD - Boolean
Valid Range: 0,1 (False,True)
Default: 0 (False)
Description: Setting this parameter to "1" causes your computer to try a
NetBIOS session to the name "*SMBSERVER " instead of
using an Adapter Status Query when the hostname part of a
FQDN does not match the NetBIOS computername on the target
system.
Ha! Interessant! Even op doorgezocht. Zie hieronder voor mijn bevindingen.
APPLIES TO
• Microsoft Windows NT Server 4.0 Terminal Server
• Microsoft Windows NT Workstation 4.0 Developer Edition
• Microsoft Windows NT Server 4.0 Standard Edition
Jammer, het zag er veelbelovend uit. De sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Rdr\Parameters bestaat helaas niet op Windows 2003. Ook is de fout die er beschreven wordt anders:
System error 53 has occurred. The network path was not found.
terwijl ik krijg:
System error 5 has occurred.

Access is denied.
Verbinding maken op DNS naam (\\testalias.localtest.local) ipv direct op de netbios name (\\TESTALIAS) geeft overigens dezelfde fout. Wazig hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Counter-Strike op 29-04-2005 20:08 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als alternatief voor OptionalNames wordt wel eens DisableStrictNameChecking genoemd.
Voorwaarde is dan wel dat je CNAMES aanmaakt, bij wijze van OptionalNames

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• DigiK-oz
  • Laatst online: 06-05 08:44
Counter-Strike schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 20:06:
De sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Rdr\Parameters bestaat helaas niet op Windows 2003. Ook is de fout die er beschreven wordt anders:
Volgens mij bestaat de key ook op NT4 niet, maar moet worden toegevoegd. En andere foutmelding oke, maar het lijkt jou probleem wel te beschrijven. Heb je geprobeerd die key toe te voegen?

Whatever

Pagina: 1