Voor zover ik weet zit het zo:
Een CRT monitor sweept met zijn electronen straal het hele scherm langs om het beeld op te bouwen. Hiervoor moet echter na iedere lijn, de bundel weer naar de linkerkant van het scherm 'gezet' worden, wat een klein beetje tijd kost (horizontal blanking/retrace).
Aan het einde van het hele scherm, moet de bundel niet alleen weer naar links, maar ook weer naar boven (vertical blanking/retrace).
Vroeger was dit erg belangrijk voor spellen, omdat (toen er nog geen double/triple buffering in HW was) je tijdens de verticale retrace het scherm kon opbouwen. Als je dit sneller deed als de monitor het liet zien (meestal 60 of 70 Hz) dan zag je dus 'instant' het nieuwe plaatje en kreeg je geen tearing.
De DVI standaard staat volgens mij ook blanking tijden toe, voor CRT (achtige?) monitoren. De truc is nu dat de retrace/blanking tijd voor een LCD niet nodig is en dus nul kan zijn. De tijd die in de DVI-spec is opgenomen om de retrace te (kunnen) doen, kan voor een LCD dus met pixels gevuld worden.
Vandaar dat je boven de 1600x1200 uit kan komen zonder problemen: je gebruikt gewoon de toegestane retracetijd voor de extra pixels. Je kunt dus zonder de pixel-signalen in te korten, 1920x1200 over de kabel sturen.
Voor CRT monitoren kan dit dus niet, omdat die de retrace wel nodig hebben.
Vind de theorie van veranderende pixels wel interessant, maar dat moet simpel te testen zijn door een testprogrammaatje te maken. Overigens, is video i.h.a. niet 25 of 30 Hz (progressive)? Dan zou een film minder 'verandering' moeten laten zien dan een spel met veel beweging dat op 60Hz draait (als de videokaart het bij kan houden). Volgens mij is door de schaduw/belichtingstechnieken van tegenwoordig de kans erg klein dat veel pixels op het scherm hun waarde precies zullen behouden als je in een (drukke) scene rondkijkt.
Het zou kunnen dat als een videokaart niet helemaal goed met reduced blanking om kan gaan dit effect op het OSD heeft - als het OSD op het signaal wordt geprojecteerd en niet direct op de pixels op de monitor (er is vast een betere manier om dit te zeggen

). Maar ik heb helaas geen reeks aan schermen en videokaarten om dit te kunnen onderzoeken.
Ik neem aan dat er mensen zijn die die HDTV filmpjes zonder problemen fullscreen kunnen draaien, dus ik ga er nog steeds van uit dat het (voor het grootste deel) aan mijn GF4-Ti-4200 ligt die toch nooit bedoeld is voor dit soort schermen
offtopic:
(edit: Je mag best ff langs komen met een 6800Ultra om te testen hoor

)
[
Voor 3% gewijzigd door
Anoniem: 82384 op 01-05-2005 19:12
]