[CMS] Het grote Mambo (en nu ook Joomla) OS topic - deel 1

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 84.489 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Jazzper schreef op maandag 14 november 2005 @ 11:39:

Ik blijf maar met het probleem zitten dat ik een module nodig heb die als ik op de voorkant van de site ingelogd ben als admin laat zien dat er awaiting items zijn. Moet nu elke keer inloggen om dat te checken. Mailtje is ook goed.
Je krijgt een nieuwe private message als admin bij een nieuwe item, je zou kunt weer instellen dat je deze op je mail krijgt.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lort Gob
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05-2024
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 11:42:
Ik bedoelde dat je daar dan de nieuwe "standaard" edittor kan inschakelen, bijv. mosCE.
Ja, dat lukt. Ik kan hem standaard instellen en ook op de frontend in m'n accountdetails veranderen als ik wil, maar dan is het net alsof ik geen WYSIWYG-editor aan heb staan. Op de een of andere manier laadt hij de module gewoon niet terwijl hij wel aanstaat (en zowel de com als de mod is geinstallerd zonder problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:15
Mensen,

ik heb al een hoop gezocht op het internet en heb al een aantal pagina's van dit topic doorgelezen maar kon het niet vinden.

ik heb namelijk een webpagina in php die niks met met joomla te maken heeft maar die wil ik laden in joomla. het gaat namelijk om een zelf gebouwde smoelenboek.

als ik daar dan een link naar toe maken (link-url) dan opend hij de pagina in de hele browser dus niet in een tabel gedeelte van joomla. ik heb al heel wat geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar.

iemand een idee?

Alvast Bedankt

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Je kunt hiervoor het Wrapper component gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mees
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 11:13

mees

Duuuussss...

Ik en een vriend van me zijn bezig met het strippen van mambo (lees: vereenvoudigen). En het allerbelangrijkste, we hebben het uitegebreid met een mogelijk tot beheren van rechten van verschillende gebruikersgroepen. Voorheen moesten deze hard gecode worden in gacl.class.php, in onze versie zit een component om alles aan te vinken.

Daarbij: de hele backend is in het Nederlands!

Een screenshotje (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: http://www.seastar.nl/antiguat.gif

We zijn al een heel end, en willen dit uiteindelijk ook open source gooien als zijnde een mambo-light versie.
Wat wij ons heel erg afvragen, wat zijn de grootste stoornissen bij het huidige mambo?

Als je trouwens zeker wilt weten of een site in mambo is geschreven, gewoon even ?tp=1 achter de url plakken :)

[ Voor 55% gewijzigd door mees op 14-11-2005 15:56 ]

8 bitterballen = 1 byterbal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
mees schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:38:
Als je trouwens zeker wilt weten of een site in mambo is geschreven, gewoon even ?tp=1 achter de url plakken :)
OMG die is handig _O_

Ben overigens benieuwd naar jullie vereenvoudigde versie. Er was wel al een Mambo Light als ik me niet vergis?

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Limbo toch? Draaide volgens mij zelfs compleet op XML?

interessant project verder... ben op zich wel geinteresseerd als het af is (of om te testen ;))

admin in het engels vind ik toch wel wat relaxter (nederlandstalige software :r )... maar kan me voorstellen dat het voor sommige mensen een uitkomst is :)

[ Voor 71% gewijzigd door LuNaTiC op 14-11-2005 16:14 ]

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Ik denk dat de grootste ergernis toch wel het gemis aan een betere rechtenstructuur is.

De volgende Joomla release zal ook een backend in het NL hebben, voor mij hoeft dat niet zonodig, maar ik kan me wel voorstellen dat het voor sommigen handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

maarrehm mees, nu ik zo opnieuw je berichtje lees (aangepaste :P):

vertel eens meer over hoe die rechten zijn geregeld? Kun je bijv op section/category niveau regelen welke gebruikersgroep dat wel of niet gaat zien?

En wanneer denken jullie overigens met een release te komen. Het bedrijf waar ik nu stage loop snakt gewoon naar een versie met een goede rechtenbeheer. Maar we meoten er ook op van aan kunnen dat jullie versie net zo stabiel en veilig is als Joomla zelf uiteraard (grote klanten met gevoelige info die er gebruik van gaan maken...)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
LuNaTiC schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:25:
. Het bedrijf waar ik nu stage loop snakt gewoon naar een versie met een goede rechtenbeheer.
Ik las een aantal pagina's terug dat je het commerciele component JAl zou proberen, heb je dit nog gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:15
P_de_B schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:33:
Je kunt hiervoor het Wrapper component gebruiken.
Precies wat ik zocht _/-\o_

Hartelijk Dank!

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lort Gob schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:02:
[...]

Ja, dat lukt. Ik kan hem standaard instellen en ook op de frontend in m'n accountdetails veranderen als ik wil, maar dan is het net alsof ik geen WYSIWYG-editor aan heb staan. Op de een of andere manier laadt hij de module gewoon niet terwijl hij wel aanstaat (en zowel de com als de mod is geinstallerd zonder problemen).
Heb je de mambots geinstalleerd? Anders werkt ie namelijk niet (zijn te downloaden op de site van mosCE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik en een vriend van me zijn bezig met het strippen van mambo (lees: vereenvoudigen). En het allerbelangrijkste, we hebben het uitegebreid met een mogelijk tot beheren van rechten van verschillende gebruikersgroepen. Voorheen moesten deze hard gecode worden in gacl.class.php, in onze versie zit een component om alles aan te vinken.

Daarbij: de hele backend is in het Nederlands!

Een screenshotje (klikbaar):
[afbeelding]

We zijn al een heel end, en willen dit uiteindelijk ook open source gooien als zijnde een mambo-light versie.
Wat wij ons heel erg afvragen, wat zijn de grootste stoornissen bij het huidige mambo?

Klinkt interessant... Kun je misschien wat meer zeggen over het rechtensysteem, ben namelijk wel geinteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

P_de_B schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:28:
[...]

Ik las een aantal pagina's terug dat je het commerciele component JAl zou proberen, heb je dit nog gedaan?
het zou teveel werk kosten om dat ding te laten draaien, en van tevoren wist ik de beperkingen al. Om dan de huidige settings overhoop te halen voor een systeem dat ook niet ging werken, voelde ik weinig voor. Daarom is dit project wel erg interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
@mees

leuk iniatief maar om even een lekker simplistisch standpunt innemen: Als ik moet kiezen welk CMS ik kies: Een nederlandse CMS door paar enthousiaste mensen of een internationaal OS CMS door duizenden gemaakt/ondersteunt.. dan weet ik wel waar ik voor kies tbh. Kun je niet beter meehelpen met Joomla?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lort Gob
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05-2024
Hey nuttig, die kende ik nog niet. Een andere mogelijkheid is trouwens /administrator erachter plakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
http://www.mtv.nl/administrator/ werkt wel maar bij mtv werkt die ?tp=1 weer niet.
Een derde mogelijkheid (man wat een opties) is om over links te hoveren en kijken of ze dat com_huppelepup laten zien.

@Yoeri: heb die module en component nu geinstalleerd. Als ik inlog als admin kan ik in de backend zien in 1 oogopslag of er nog unpublished materiaal is. Handig, maar dan moet ik wel inloggen in de backend. Die module voor de voorpagina heeft 2 nadelen: 1. Iedereen (registered) ziet hem en 2. Hij werkt niet eens... Nog tips?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Welles, heb het zelf geprobeerd, doe het maar eens op een pagina met die drie-kolommen-layout
@Yoeri: heb die module en component nu geinstalleerd. Als ik inlog als admin kan ik in de backend zien in 1 oogopslag of er nog unpublished materiaal is. Handig, maar dan moet ik wel inloggen in de backend. Die module voor de voorpagina heeft 2 nadelen: 1. Iedereen (registered) ziet hem en 2. Hij werkt niet eens... Nog tips?
Hier werkt hij wel in elk geval. Vervolgens kun je het niveau van die mod_unpublished natuurlijk op 'special users' zetten of zo zodat enkel ingelogde admins of publishers hem zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mees

mees

Duuuussss...

LuNaTiC schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:25:
vertel eens meer over hoe die rechten zijn geregeld? Kun je bijv op section/category niveau regelen welke gebruikersgroep dat wel of niet gaat zien?
Daar zijn we wel mee bezig. We hebben op dit moment de light-light-light versie in gedachten, dus als eerste hebben we categorieën achterwege gelaten. Je zet content nu in een sectie, ipv in een categorie. Van veel mambo/joomla gebruikers begreep ik dat dat nét een stapje teveel was.
We willen uiteindelijk naar een systeem dat je een categorie kunt maken zonder deze in een sectie te hoeven zetten. Op die manier kun je met beide mogelijkheden werken.
Zodra dit gerealiseerd is, gaan we beginnen aan het rechten toekennen aan bepaalde secties en categorieën. Voor nu kan alleen ingesteld worden (per usergroep) welke componenten gezien en bewerkt mogen worden, wie inhoud mag publiceren, wijzigen, enzovoorts. De standaard rechten die in de gacl class zaten dus.
En wanneer denken jullie overigens met een release te komen.
We zijn 15 oktober begonnen met 0.1, we zijn intussen bij 1.0.7. (op versie 1.0 draait inmiddels een proef site, deze zal morgen of overmorgen live gaan).
We willen uiteindelijk 1.1 releasen.
Jazzper schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:36:
leuk iniatief maar om even een lekker simplistisch standpunt innemen: Als ik moet kiezen welk CMS ik kies: Een nederlandse CMS door paar enthousiaste mensen of een internationaal OS CMS door duizenden gemaakt/ondersteunt.. dan weet ik wel waar ik voor kies tbh. Kun je niet beter meehelpen met Joomla?
Dat kan, maar dan bereiken we ons doel niet. Ons doel is om een light-versie te maken, op basis van de door ons gehoorde 'gebreken' aan Mambo/Joomla. We hebben dus Mambo 4.5.2 genomen, en daar zijn we op door aan het programmeren. Dus het heeft een groot gedeelte van de Mambo structuur nog, dus zal het wel (bijna) net zo stabiel zijn. En komen er fixes uit, of zijn er bugs bekend voor die versie, zal dat gewoon aangepast worden in onze versie. Een kwestie van in de gaten houden.

En dat er al een light versie bestaat, klopt: Limbo. Deze werkt alleen niet met een database. En dat is een té groot verschil met de standaard mambo versie (naar onze mening).

Nog even de belangrijkste punten van verandering ten opzichte van mambo/joomla:
  • De backend is in het Nederlands
  • Categorieën hoeven niet meer in een sectie te staan. Op deze manier ben je de onwijs diepe en soms ingewikkelde structuur van je website kwijt.
  • De standaard rechten (zoals in gacl.class.php) zijn nu dmv een component aan te passen.
  • Er bestaat een snelkoppeling-balk, welke in de toekomst door gebruikers zelf in te vullen is, of ervoor kunnen kiezen dat daar de meest gebruikte knoppen komen (denk aan "Add Content", enz)
  • phpShop is volledig geintegreerd. Met 1 druk op de knop wordt het cms uitgebreid met een webshop, welke in de backend niet meer als component gezien wordt, maar als deel van de website.
  • phpbb is volledig geintegreerd. Met 1 druk op de knop wordt het cms uitgebreid met een forum. Deze heeft de optie om van een bestaand forum de gebruikers, berichten en topics te importeren. phpbb users worden automatisch ook mambo-users. Resultaat: men heeft maar 1 loginnaam nodig.
  • De layout is aanzienlijk vereenvoudigd. Dubbele teksten en knoppen zijn verwijderd. (Wij hebben zelfs een man van 61 werken met het systeem, en hij snapt het!)
  • Alle configuratie en beheer-menu's zijn nu in 1 menu gegroepeerd, dus dmv 1 recht in en uit te schakelen voor gebruikers.
Punten van aandacht voor in de toekomst (ToDo):
  • Een gebruiker moet kunnen kiezen voor een eenvoudige of geavanceerde layout. Bij de eenvoudige layout worden tabjes als 'parameters' weggelaten of vereenvoudigd. Ook velden als "meta-tags" e.d. worden dan verborgen.
  • Zelf gebruikersgroepen kunnen aanmaken.
  • Rechten instellen per categorie/sectie, zodat een bepaalde groep alleen maar 1 of meer bepaalde secties/categorieën kan bewerken.
  • Het gebruik van een CSS/DIV menu in de frontend. Met het huidige Mambo/Joomla is het niet mogelijk om een horizontaal menu subitems mee te geven.
  • Het integreren van het phpbb administrator panel in de backend.
  • Bij het installeren van een front-end template, een check inbouwen of de template HTML strict is. Dit zal moeten via een koppeling met de w3 validator o.i.d. Op deze manier voorkom je dat de basis van je website al niet meer correct is.
  • Het HTML strict maken van alle bestaande modules en componenten. Dit is nog niet het geval.
Help ons de ToDo lijst aan te vullen :)

Als er trouwens hier nog programmeurs zijn die willen meewerken met dit project, en nog een stageplek nodig hebben, we kunnen alle hulp gebruiken! Onze huidige stagair is per 20 januari weer weg, dus dan hebben we nog een bureautje over :)

Mail me als je interesse hebt: bart[AT]pcconcurrent.nl

[ Voor 15% gewijzigd door mees op 15-11-2005 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik weet niet hoe ik het volgende component over het hoofd heb kunnen zien, maar tijdens een zoektocht naar wat info kwam ik uit op de volgende component: http://www.byostech.com/content/blogcategory/4/8/

ik heb hem even snel lokaal geinstalleerd, even snel getest en dit lijkt vooralsnog de beste oplossing voor het rechtenprobleem. Ik moet nog even uitgebreider testen en beter bekijken wat zoal de mogelijkheden zijn, maar het komt er op neer dat je de access levels van public/registered/special zoveel uit kan breiden als je wil (in mijn geval: klant a/klant b/klant c).

heb je een nieuw accesslevel gemaakt, dan kun je een nieuwe groep aanmaken die die accesslevel bij zich draagt. De volgende stap is om als je een nieuwe user maakt, om die weer dus in die groep te hangen, waardoor ie die accesslevel dus weer erft. En op het eerste gezicht is dit vrij flexibel, aangezien een groep meerdere acceslevels kan erven (positief punt!)

Bij het creeren van een willekeurige category/section/content items kun je daarna kiezen aan welk accesslevel hem hangt. En dan ben je er uiteindelijk: alleen de users in de groep met de juiste access level van een bepaalde item zal dat item kunnen zien, anders niet.

So far so good, even verder testen en proberen te ontdekken wat zoal mogelijk is :P Ik ben iig erg hoopvol!

misschien is dit ook iets voor jou Matthijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ik heb nu de AkoBook-component voor een gastboek, maar zou graag een component hebben waarin ik verschillende gastenboeken kan aanmaken. Omdat er verschillende "subsites" op mijn site zijn die ik elk hun eigen gastenboek wil kunnen geven. Iemand hier een componentje voor of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mees

mees

Duuuussss...

LuNaTiC schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:56:
ik heb hem even snel lokaal geinstalleerd, even snel getest en dit lijkt vooralsnog de beste oplossing voor het rechtenprobleem. Ik moet nog even uitgebreider testen en beter bekijken wat zoal de mogelijkheden zijn, maar het komt er op neer dat je de access levels van public/registered/special zoveel uit kan breiden als je wil (in mijn geval: klant a/klant b/klant c).
Gaat dat niet alleen over het kunnen zien van verschillende dingen? Ik dacht dat je het had over het toevoegen/wijzigen van content in een bepaalde sectie/categorie?
Ik zou dan zelf eerder richting de gebruikersgroepen gaan (Registered, Author, Publisher, Administrator, Super Administrator), en daar op door gaan programmeren.
Yoeri schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:57:
Ik heb nu de AkoBook-component voor een gastboek, maar zou graag een component hebben waarin ik verschillende gastenboeken kan aanmaken. Omdat er verschillende "subsites" op mijn site zijn die ik elk hun eigen gastenboek wil kunnen geven. Iemand hier een componentje voor of zo?
Dat bestaat (nog) niet, maar omslachtig: kopiëer het component een aantal keer, en gooi een massrenamer eroverheen, noem het akobook1, akobook2, akobook3 enz..
een leuke tijdelijke oplossing?

Nog even een ander ding:
Ik heb de configuration en de sef.php aangepast, zodat de woorden option, component, content en het scheidingsteken zelf kunnen worden aangepast. Op deze manier kun je ook weer je website promoten op bepaalde keywords. Heb je een website over fietsen, dan vervang je 'option' in de configuratie voor bijv. 'fiets'. Dan krijg je urls als /fiets,com_content/Itemid,18
Zoals bekend vind Google dat ook weer wat leuker.

Mijn vraag, is er behoefte aan om daar een release van te maken, maw: zijn er hier geinteresseerden?

[ Voor 56% gewijzigd door mees op 15-11-2005 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

mees schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 13:13:
[...]

Gaat dat niet alleen over het kunnen zien van verschillende dingen? Ik dacht dat je het had over het toevoegen/wijzigen van content in een bepaalde sectie/categorie?
Ik zou dan zelf eerder richting de gebruikersgroepen gaan (Registered, Author, Publisher, Administrator, Super Administrator), en daar op door gaan programmeren.
Klopt, maar dat was ook altijd de insteek geweest. Ik heb meerdere klanten die alleen hun eigen content/menu's etc mogen zien. Voorheen was dit alleen wat omslachtig met menu-items af te schermen, dmv groupaccess. Je kreeg dan alleen wel tig verschillende menu-items. Nu kan ik eindelijk hetzelfde menu-item (bv 'nieuws') recyclen voor elke klant apart, ze zien daarbinnen toch dan alleen hun eigen content-items.

Het enige hinderlijke, wat op zich wel logisch is gezien het doel van het component, is dat ik wanneer een publisher op de frontend een nieuw content-item wil laten maken, dat ze de hele lijst met access levels te zien krijgt. Waarom is dat hinderlijk: als we straks bij wijze van spreken 5 klanten hebben, willen we per klant en ook de accountmanager van ons bedrijf publish rechten geven zodat ze nieuws kunnen toevoegen. Eigenlijk mogen die dan niet al die klantennamen zien. Het mooiste zou zijn dat het accesslevel dan standaard blijft staan op de groep waar ze zelf in zitten en dat dat verder ook zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mees

mees

Duuuussss...

Dat is te her-programmeren hoor. er zit vast ergens in dat component een mysql query, waar de groepen opgevraagd worden. Daar gewoon een where achteraan hangen.

Iets als "WHERE groeplvl < ".$my->lvl

Ik weet niet precies hoe dat component met de levels van die groepen omgaat, maar op die wijze is het te maken. Ik weet dat het acl/aro systeem van mambo zo wel werkt, en daar heb ik ook com_permissions op gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 18:03

DefLite

Why so serious?

die link uit de TS werkt niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

mees schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 13:29:
Dat is te her-programmeren hoor. er zit vast ergens in dat component een mysql query, waar de groepen opgevraagd worden. Daar gewoon een where achteraan hangen.

Iets als "WHERE groeplvl < ".$my->lvl

Ik weet niet precies hoe dat component met de levels van die groepen omgaat, maar op die wijze is het te maken. Ik weet dat het acl/aro systeem van mambo zo wel werkt, en daar heb ik ook com_permissions op gebaseerd.
alhoewel ik 0,0 programmeerkennis heb, zal je dit denk ik toch eerder in de standaard joomla code moeten gaan zoeken en niet in die van dat component? Tenminste, ik neem aan dat die submit news-pagina voor een publisher allemaal nog steeds in joomla geregeld worden. Die zal dan ook al die access-levels uit gaan lezen en aanbieden.

Maar het zou wel erg mooi zijn als je dat zelf kon aanpassen, dan ben ik al voor 90% van de problemen af...

Toevoeging: dit probleem heb ik in Docman overigens ook: het zou gewoon echt moeten zijn dat een document alleen toegankelijk is voor de groep waarin de submitter zelf ook in zit; kortom, niet meer de lijst laten zien, maar gewoon default op die groep zetten waar de submitter in zit.

[ Voor 13% gewijzigd door LuNaTiC op 15-11-2005 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 08:21
mees schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 11:56:
Help ons de ToDo lijst aan te vullen :)
Misschien is het een idee om een news-component te maken waarbij er ook reacties op kunnen worden gegeven door geregistreerde gebruikers. Of zit dit er al in? Zo ja, dan zou ik graag je cms gaan gebruiken B) Hoe zit het eigenlijk met de snelheid van de scripts, is er omheen gehackt of opgeschoond/herschreven?

edit:
Misschien nog een idee is PunBB als forum gebruiken, heb het idee dat dat beter bij jouw project past als light versie van mambo zo zie ik PunBB namelijk ook:

I wanted a package that

* was fast.
* had a simple layout and design.
* was easy to administrate and moderate.
* didn't output huge, non-valid, (X)HTML pages.
* had source code you could read and understand.

Aldus de maker ervan :)

[ Voor 34% gewijzigd door Xiqum op 15-11-2005 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LuNaTiC schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:56:
Ik weet niet hoe ik het volgende component over het hoofd heb kunnen zien, maar tijdens een zoektocht naar wat info kwam ik uit op de volgende component: http://www.byostech.com/content/blogcategory/4/8/

heb je een nieuw accesslevel gemaakt, dan kun je een nieuwe groep aanmaken die die accesslevel bij zich draagt. De volgende stap is om als je een nieuwe user maakt, om die weer dus in die groep te hangen, waardoor ie die accesslevel dus weer erft. En op het eerste gezicht is dit vrij flexibel, aangezien een groep meerdere acceslevels kan erven (positief punt!)

Bij het creeren van een willekeurige category/section/content items kun je daarna kiezen aan welk accesslevel hem hangt. En dan ben je er uiteindelijk: alleen de users in de groep met de juiste access level van een bepaalde item zal dat item kunnen zien, anders niet.

So far so good, even verder testen en proberen te ontdekken wat zoal mogelijk is :P Ik ben iig erg hoopvol!

misschien is dit ook iets voor jou Matthijs :)
Dit klinkt wel heel vet. :) Ik ga dr ook zeker even mee spelen zo! Ook al kwam ik met die MAL access ook al een heel eind, alleen dat een groep meerdere acceslvl's kan erven is wel heel positief ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 08:26
Mees, heeft je project een website? Ben nogal geinteresseerd in je project als joomla/mambo naap. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09-2024

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Heb wat vraagjes:
De ben ik al een hele tijd aan het zoeken naar verschillende CMS'en. Heb mambo al getest, maar deze is (denk ik) overkill voor een stuk of 4-5 webpagina's. Ik zag net ook limbo voorbij schieten en deze staat me ook wel aan, dus heb de demo onder hande genomen.
Zit niemand anders met het probleem dat veel systemen (te) groot zijn voor iets wat simpelers.
Ik wil dus een eigen frameset maken en de content (immers de C van CMS) met een WYSIWYG invullen. Wat zou dan het beste voor me zijn?
M'n vorige stagebedrijf had ook een mambo systeem (van een webdesigner gekocht), maar die kon eigenlijk precies wat ik wil. Wie-o-wie kan mij vertellen welk pakket ik moet nemen? 8)

Specs: Server, WS boven, WS beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

joomla! werkt prima voor kleine websites wat mij betreft en is heus geen overkill als je gewoon alle opties die er verder in zitten negeerd of handmatig verwijdert (met enige kennis van zaken ;))

Deze plek is te koop.

• DDemolition

DDemolition

KeeZ schreef op woensdag 16 november 2005 @ 20:25:
joomla! werkt prima voor kleine websites wat mij betreft en is heus geen overkill als je gewoon alle opties die er verder in zitten negeerd of handmatig verwijdert (met enige kennis van zaken ;))
Oke, dan ga ik daar vandaag mee aan de gang.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Ik heb net op aanraden van posters hierboven phpwcms geinstalleerd. Het werkt vrij basic, en daardoor werkt het vrij goed. Ik vind mambo ook veel te overkill voor een kleine website :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• DDemolition

DDemolition

Garyu schreef op donderdag 17 november 2005 @ 15:03:
Ik heb net op aanraden van posters hierboven phpwcms geinstalleerd. Het werkt vrij basic, en daardoor werkt het vrij goed. Ik vind mambo ook veel te overkill voor een kleine website :).
Ik heb bijna alle CMS systemen al getest. Ik zal jullie de lijst besparen welke allemaal.
Ik heb net een DB opzet gemaakt. TinyMCE laat ik mijn html source creeren en die gooi ik in een database. De content uit de (MySQL) database laat ik mbv. PHP ophalen en zo heb ik m'n eigen CMS.
Inlog systeem erbij met een backend systeem en je bent klaar...

Dit spreekt bij klanten ook wat beter als mocht je het ooit laten zien, als je als bedrijf zijnde maatsoftware bouwt }:O

[ Voor 10% gewijzigd door DDemolition op 17-11-2005 15:11 ]

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-08 00:25
Wat mij vooral tegengevallen is bij Mambo is de kwaliteit van de componenten (en modules, en mambots, en etc. etc.) en de structuur van mambo.

Ten eerste zijn van de vele componenten die beschikbaar zijn misschien 40% bruikbaar. De rest werkt niet, werkt half, is half ontwikkeld en toen stilgezet, is gedateerd of achterhaald, etc. Nou hoeft dat op zo'n enorm aantal componenten natuurlijk geen probleem te zijn. Ware het niet dat die componenten zelf ook niet echt bepaald via een standaard in elkaar zitten. Het ene component heeft weer een eigen backend los van mambo, of een eigen backend (half) geïntegreerd in mambo. Om nog maar te zwijgen over de situatie wanneer je eindelijk alles werkend hebt, en je theme aan gaat passen. Dan komt pas echt bovenwater hoe ranzig sommige componenten in elkaar zitten (lay-out direct in de code verankerd, etc).

Daarnaast vind ik het erg jammer dat de backend van Mambo zo onoverzichtelijk is. Ik heb nu 2 project met Mambo afgerond, waarvan 1 vrij intensief project, en nog steeds loop ik te zoeken waar ik dingen aan kan passen etc. Het is verre van intuïtief! Bij één van de twee projecten doe ik het onderhoud niet zelf, maar doet de klant dit.
Ik ben hier alles behalve tevreden over. Ik heb de persoon in kwestie eerst een flinke inleiding in mambo moeten geven. En vervolgens kwam ik erachter dat er allerlei dingen aangepast werden (per ongeluk) die met de structuur van de website te maken hadden en niet met de inhoud. Wat vervolgens natuurlijk weer leidt tot onverwachte resultaten bij het bekijken van de website, waardoor ik de boel weer kon gaan repareren.
Gelukkig was het bij dit project niet zo'n probleem dat het niet al te best in elkaar zit, omdat het voor een vereniging was en het voor mij een soort vrijwilligerswerk was. Maar ik zou dit in ieder geval nooit bij een betalende klant af durven leveren!
En dan hoor ik mensen al zeggen: "Dan had je je user levels beter af moeten stellen!". Ik vind het bespottelijk dat Mambo standaard maar 6 userlevels kent. Als je nou het hele systeem modulair opbouwt, dan moet het toch geen probleem zijn om per onderdeel een userlevel toe te kennen? Ongeacht hoeveel userlevels dat zijn?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind Mambo opzich best een mooi product. Er zitten best veel handigheidjes in! En voor de gewone gebruiker is dat meer dan voldoende. Maar ik vind het persoonlijk nog niet volwassen genoeg om voor professionele toepassingen te gebruiken, want daarvoor komen de nadelen van open-source te ver naar voren bij Mambo.

• mees

mees

Duuuussss...

Vandaag een testwebsite op Antigua uitgebracht (onze eigne doorontwikkeling van Mambo). http://www.qualityhifi.nl is het resultaat.

Kijk voor de gein ook eens naar de URL's, van bijvoorbeeld draaitafels of winkels.
Google is nu heel blij met de website >:)

We hopen via deze testcase goede feedback te kunnen krijgen van beheerders en bezoekers..

[ Voor 40% gewijzigd door mees op 17-11-2005 19:01 ]

• Iceszz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:42
Mees:
In opera staat:
"Help QualityHifi gratis te houden!
Slechtziend?
Klik hier!"
in het midden en niet in het aparte vakje links.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
nette site hoor mees

iets anders, ik zoek:

een soort bugtracker/featurerequest component.
Als mijn baas frontside inlogt dan wil ik dat hij er een menuoptie bijkrijgt met Verzoekjes
dat is simpel
die verwijst naar een component waar hij features kan requesten of aanpassingen maar ook om bugs te reporten. Soort mantis maar dan voor joomla en simpeler. Handig voor mij, handig voor hem.

update: zit nu te kloten met FlySpray 1.0 voor mambo. Ziet er leuk uit maar 1001 opties. Veel te veel voor wat ik/we wil.

[ Voor 14% gewijzigd door Jazzper op 17-11-2005 22:41 ]

• Passenger
er is geloof ik een mantis bridge plugin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Passenger schreef op donderdag 17 november 2005 @ 17:01:
Wat mij vooral tegengevallen is bij Mambo is de kwaliteit van de componenten (en modules, en mambots, en etc. etc.) en de structuur van mambo.

Ten eerste zijn van de vele componenten die beschikbaar zijn misschien 40% bruikbaar. De rest werkt niet, werkt half, is half ontwikkeld en toen stilgezet, is gedateerd of achterhaald, etc. Nou hoeft dat op zo'n enorm aantal componenten natuurlijk geen probleem te zijn. Ware het niet dat die componenten zelf ook niet echt bepaald via een standaard in elkaar zitten. Het ene component heeft weer een eigen backend los van mambo, of een eigen backend (half) geïntegreerd in mambo. Om nog maar te zwijgen over de situatie wanneer je eindelijk alles werkend hebt, en je theme aan gaat passen. Dan komt pas echt bovenwater hoe ranzig sommige componenten in elkaar zitten (lay-out direct in de code verankerd, etc).
Maar is dat niet zo bij ieder opensource CMS systeem? Geef mensen de mogelijkheid zelf te knutselen en je krijgt dit soort dingen.

Ik vind het zelf geen probleem overigens, ik heb gewoon componenten van de grote jongens gebruikt en die aangepast naar wens. Ik denk dat je met een beetje basis kennis een heel eind komt, en ik zelf bijvoorbeeld heb die basis kennis niet eens en kijk eens naar mijn site...... ik heb de zaken toch redelijk netjes voor elkaar met een mooie W3C valid site die lekker snel draait en waar weinig gedonder mee is.

Daarom is mijn advies ook aan iedereen om ook een test omgeving op te zetten.... eerst flink misbruiken op een test omgeving vol met ranzige code e.d en dan pas live gaan gebruiken.
Daarnaast vind ik het erg jammer dat de backend van Mambo zo onoverzichtelijk is. Ik heb nu 2 project met Mambo afgerond, waarvan 1 vrij intensief project, en nog steeds loop ik te zoeken waar ik dingen aan kan passen etc. Het is verre van intuïtief! Bij één van de twee projecten doe ik het onderhoud niet zelf, maar doet de klant dit.
Hier ben ik het absoluut niet met je eens. Kijk eens naar E107, Drupal e.d..... een Joomla site zet je in no time op en is zelfs door de grootste knurften op deze aardkloot te beheren..... om wederom mezelf maar even als voorbeeld te nemen.
Ik ben hier alles behalve tevreden over. Ik heb de persoon in kwestie eerst een flinke inleiding in mambo moeten geven. En vervolgens kwam ik erachter dat er allerlei dingen aangepast werden (per ongeluk) die met de structuur van de website te maken hadden en niet met de inhoud. Wat vervolgens natuurlijk weer leidt tot onverwachte resultaten bij het bekijken van de website, waardoor ik de boel weer kon gaan repareren.
Gelukkig was het bij dit project niet zo'n probleem dat het niet al te best in elkaar zit, omdat het voor een vereniging was en het voor mij een soort vrijwilligerswerk was. Maar ik zou dit in ieder geval nooit bij een betalende klant af durven leveren!
Daarom ook altijd netjes iedere dag via een cronjob een backup draaien. Hoe vaak ik mijn database al wel niet om zeep geholpen heb door mijn gekloot kan ik niet meer op 1 hand tellen. Even een backupje terug en je bent weer waar je wezen moet.

Daarnaast is er een goede handleiding. Ik heb nu een aantal site's gemaakt voor anderen (ik ben notabene geeneens web designer maar als ik zie wat sommige Joomla/Mambo designers af leveren zou ik er ook mijn brood mee kunnen gaan verdienen ;-) ) en laat ze eerst eens die handleiding door lezen. Scheelt vaak al een hoop ellende.
En dan hoor ik mensen al zeggen: "Dan had je je user levels beter af moeten stellen!". Ik vind het bespottelijk dat Mambo standaard maar 6 userlevels kent. Als je nou het hele systeem modulair opbouwt, dan moet het toch geen probleem zijn om per onderdeel een userlevel toe te kennen? Ongeacht hoeveel userlevels dat zijn?
Ligt er aan waar je de site voor gaat gebruiken. Voor mij persoonlijk is het simpelweg het beste pakket wat er gratis te verkrijgen is, ik werk niet met users..... ja ik heb een paar authors maar dan houd het op.
Als je dus geen heftige user dingen gaat doen is dit ook niet echt een issue naar mijn mening.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind Mambo opzich best een mooi product. Er zitten best veel handigheidjes in! En voor de gewone gebruiker is dat meer dan voldoende. Maar ik vind het persoonlijk nog niet volwassen genoeg om voor professionele toepassingen te gebruiken, want daarvoor komen de nadelen van open-source te ver naar voren bij Mambo.
Ben ik voor een groot deel met je eens. Echter vergeet men ook wel eens de grote voordelen zoals een brede communitie, beschikbaarheid van veel open source componenten, modules e.d waardoor er altijd wel 1 te vinden is die geschikt is voor het doel.

En profi toepassingen kan prima maar dan dien je rekening te houden met de beperkingen. Voor een grote site kan iets als Joomla een uitkomst zijn, voor mij bijvoorbeeld is het een verademing (aangezien ik eerder alles gewoon in platte HTML deed) en hoefde ik niet aan de studie om mijn site goed te kunnen houden..... in dat geval was ik er namelijk allang mee genokt.

Het moet dus een beetje bij het doel passen waarvoor je het gebruikt...... maar is dat niet met alles zo?

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Jazzper schreef op donderdag 17 november 2005 @ 22:28:
nette site hoor mees

iets anders, ik zoek:

een soort bugtracker/featurerequest component.
Als mijn baas frontside inlogt dan wil ik dat hij er een menuoptie bijkrijgt met Verzoekjes
dat is simpel
die verwijst naar een component waar hij features kan requesten of aanpassingen maar ook om bugs te reporten. Soort mantis maar dan voor joomla en simpeler. Handig voor mij, handig voor hem.

update: zit nu te kloten met FlySpray 1.0 voor mambo. Ziet er leuk uit maar 1001 opties. Veel te veel voor wat ik/we wil.
Kijk eens naar het todo component. Gebruik ik zelf ook -> http://www.aboutdj.nl/component/option,com_todo/Itemid,22/

Ontiegelijk simpel en door iedere leek te bedienen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Reind schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 02:04:
[...]

Kijk eens naar het todo component. Gebruik ik zelf ook -> http://www.aboutdj.nl/component/option,com_todo/Itemid,22/

Ontiegelijk simpel en door iedere leek te bedienen. ;-)
waar kun je die downloaden?

edit: neverm ind http://mamboforge.net/frs/?group_id=1562&release_id=4697

[ Voor 11% gewijzigd door LuNaTiC op 18-11-2005 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-09 14:57
Ik heb Pony Gallery geïnstalleerd. Nu heb ik een link aangemaakt in het mainmenu, maar het album laat geen foto's zien terwijl ik ze wel heb geüpload. Vergeet ik misschien iets?

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:35
Ik heb ook een vraagje over toevoegen van een gallery. Ik zou graag een gallery willen waarbij je eerst een aantal thumbnails zie, met daaronder een tekstje wat de foto is. Als je er dan op dubbelklikt, komt de foto in een popup groot naar voren.

Ik dacht dat dit redelijk simpel zou zijn en wilde dit proberen met Menalto, maar het schijnt niet xhtml-compliant te zijn (aangezien ik een absolute leek ben op dit gebied kan het ook wat anders zijn) en alleen met een hack te kunnen (wat ik niet aandurf, aangezien ik nauwelijks html kan editen). Zijn er andere CMS/Joomla-compatible gallery-producten die dit wel kunnen? Dus een lijst met thumbnails, met tekstje eronder, na klikken *hop* een pop up met daarin de foto groot (liefst ook met onderschriftje, maar daar zou ik zonder kunnen leven :-). Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
zOOm Media Gallery misschien? Geen idee wat die allemaal kan, maar wel aardig veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

Voor een nieuw project heb ik bovenaan het "main menu". Aan de rechterkant wil ik een usermenu maken. Als ik
code:
1
<?php mosLoadModules ( 'left' ); ?>

invoer, krijg ik niet alleen het user menu, maar ook het main menu. Hoe kan ik aléén het user menu toevoegen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Volgens mij moet je daar
code:
1
<?php mosLoadModules ( 'mijnlocatie' ); ?>
van maken en vervolgens je usermenu publiceren naar 'mijnlocatie' in plaats van naar 'left'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
timow schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:25:
Voor een nieuw project heb ik bovenaan het "main menu". Aan de rechterkant wil ik een usermenu maken. Als ik
code:
1
<?php mosLoadModules ( 'left' ); ?>

invoer, krijg ik niet alleen het user menu, maar ook het main menu. Hoe kan ik aléén het user menu toevoegen?
In de backend bij 'Site modules' kun je aangeven in welk positie (left, right, user1 user2 etc) een module geladen moet worden. Je hebt blijkbaar bij zowel het hoofdmenu als het usermenu aangegeven dat die in module positie 'left' geladen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passenger
Reind schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 02:02:
[...]

Maar is dat niet zo bij ieder opensource CMS systeem? Geef mensen de mogelijkheid zelf te knutselen en je krijgt dit soort dingen.
Natuurlijk heeft ieder CMS hier last van. Maar het zou bijvoorbeeld mooi zijn als Mambo strakke ratings toe zou kennen aan de kwaliteit van componenten. En wat strakkere richtlijnen over hoe je een component op moet zetten, en aan welke eisen het moet voldoen om naadloos geïntegreerd te kunnen worden.
Ik vind het zelf geen probleem overigens, ik heb gewoon componenten van de grote jongens gebruikt en die aangepast naar wens. Ik denk dat je met een beetje basis kennis een heel eind komt, en ik zelf bijvoorbeeld heb die basis kennis niet eens en kijk eens naar mijn site...... ik heb de zaken toch redelijk netjes voor elkaar met een mooie W3C valid site die lekker snel draait en waar weinig gedonder mee is.
W3C valid noem je? Ik neem aan dat je het dan niet over XHTML hebt?
Daar stuit je dan meteen tegen een probleem op waar ik dus op doel. Stel ik wil mijn site XHTML valid hebben? "Even de templates" aanpassen is niet genoeg, omdat VEEL componenten html IN de php code verweven hebben... Waarom is hier geen standaard template oplossing voor?
Om maar een voorbeeld te noemen...
Daarom is mijn advies ook aan iedereen om ook een test omgeving op te zetten.... eerst flink misbruiken op een test omgeving vol met ranzige code e.d en dan pas live gaan gebruiken.
Uiteraard, maar dat is met iedere website zo natuurlijk!
Hier ben ik het absoluut niet met je eens. Kijk eens naar E107, Drupal e.d..... een Joomla site zet je in no time op en is zelfs door de grootste knurften op deze aardkloot te beheren..... om wederom mezelf maar even als voorbeeld te nemen.
Persoonlijk vind ik Drupal of phpwcms wat intuïtiver dan Mambo. Ik moet toegeven dat ook deze portals niet uitblinken in duidelijkheid (hoewel phpwcms wel de goeie kant op gaat), maar bij Mambo vind ik het eerlijk gezegd een grote puinhoop. Als je net in Mambo begint is het gewoon onduidelijk hoe bijvoorbeeld delen van de site gekoppeld staan aan een menu. Of hoe je items zichtbaar maakt voor geregistreerde gebruikers. Of hoe je content toe voegt. Of wat het verschil is tussen een module en een component. Etc. etc. etc. Als je je flink verdiept kom je er wel uit ja, maar het is alles behalve intuïtief!
Ik vind dat als je een product oplevert aan een klant, dat het voor hem overduidelijk moet zijn wat hij moet doen om zijn doel te bereiken, of dat je er in ieder geval naar streeft dit zoveel mogelijk te bereiken.
Daarom ook altijd netjes iedere dag via een cronjob een backup draaien. Hoe vaak ik mijn database al wel niet om zeep geholpen heb door mijn gekloot kan ik niet meer op 1 hand tellen. Even een backupje terug en je bent weer waar je wezen moet.
Wat een onzin. Een backupje draaien is geen oplossing, maar een workaround. Een klant zou dit soort dingen niet eens moeten kunnen vernachelen!
Daarnaast is er een goede handleiding. Ik heb nu een aantal site's gemaakt voor anderen (ik ben notabene geeneens web designer maar als ik zie wat sommige Joomla/Mambo designers af leveren zou ik er ook mijn brood mee kunnen gaan verdienen ;-) ) en laat ze eerst eens die handleiding door lezen. Scheelt vaak al een hoop ellende.
Zie mijn punt hierboven. Overigens heb ik zelf voor mijn klant een custom-handleiding geschreven voor alleen de functies die hij zelf nodig had. Je kunt van een klant (n00b) niet verwachten dat hij even de volledige mambo-documentatie door gaat spitten.
Ligt er aan waar je de site voor gaat gebruiken. Voor mij persoonlijk is het simpelweg het beste pakket wat er gratis te verkrijgen is, ik werk niet met users..... ja ik heb een paar authors maar dan houd het op.
Als je dus geen heftige user dingen gaat doen is dit ook niet echt een issue naar mijn mening.
Nouja, een van de twee projecten betrof dus een portalsysteem voor onze afdeling van hogeschool rotterdam. Je kunt er denk ik zelf wel bij bedenken dat je dan wel met iets meer users te maken hebt dan met een paar authors ;)
Ben ik voor een groot deel met je eens. Echter vergeet men ook wel eens de grote voordelen zoals een brede communitie, beschikbaarheid van veel open source componenten, modules e.d waardoor er altijd wel 1 te vinden is die geschikt is voor het doel.
Natuurlijk, maar deze voordelen zijn ook meteen de nadelen. Dat is mijn punt juist :)
En profi toepassingen kan prima maar dan dien je rekening te houden met de beperkingen. Voor een grote site kan iets als Joomla een uitkomst zijn, voor mij bijvoorbeeld is het een verademing (aangezien ik eerder alles gewoon in platte HTML deed) en hoefde ik niet aan de studie om mijn site goed te kunnen houden..... in dat geval was ik er namelijk allang mee genokt.

Het moet dus een beetje bij het doel passen waarvoor je het gebruikt...... maar is dat niet met alles zo?
Daar heb je gelijk in. Daarom sloot ik mijn betoog ook af met het feit dat ik Mambo niet geschikt vindt voor iets grotere webapplicaties dan een simpele website. En voor een simpele website is de backend naar mijn mening net te onoverzichtelijk en te uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
die com_todo is inderdaad wel wat ik zoek. Echter ik mis nog een ding. Gebruikers kunnen geen bug/todo requests toevoegen.. Nou ja beter dan niets zo iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Passenger schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 20:30:
Natuurlijk heeft ieder CMS hier last van. Maar het zou bijvoorbeeld mooi zijn als Mambo strakke ratings toe zou kennen aan de kwaliteit van componenten. En wat strakkere richtlijnen over hoe je een component op moet zetten, en aan welke eisen het moet voldoen om naadloos geïntegreerd te kunnen worden.
Hier kan ik het niet anders al met je eens zijn. Echter ben ik bang dat dat wel nooit zal gaan gebeuren.

Voorlopig is het dus een kwestie van zelf uitvinden en bijwerken indien nodig. Voor mij persoonlijk maakt dat niet zo heel veel uit want dankzij mambo en joomla heb ik een hoop geleerd op dit gebied en knutsel ik tegenwoordig binnen no time een template in elkaar, maak een component zoals het hoort etc etc.

Het betere richtlijnen verhaal ben ik dus met je eens.
W3C valid noem je? Ik neem aan dat je het dan niet over XHTML hebt?
Daar stuit je dan meteen tegen een probleem op waar ik dus op doel. Stel ik wil mijn site XHTML valid hebben? "Even de templates" aanpassen is niet genoeg, omdat VEEL componenten html IN de php code verweven hebben... Waarom is hier geen standaard template oplossing voor?
Om maar een voorbeeld te noemen...
Hier is men mee bezig, de volgende versie (2) is het geloof ik de bedoeling html en php te scheiden. Echter is W3C valid wel mogelijk, [url=http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.aboutdj.nl%2F]althans W3C XHTML transitional[/quote]. Mijn site is het namelijk voor 95%.
Alleen het embedden van video levert problemen op en het vraag en aanbod gedeelte moet nog een keer op de schop genomen worden.
Persoonlijk vind ik Drupal of phpwcms wat intuïtiver dan Mambo. Ik moet toegeven dat ook deze portals niet uitblinken in duidelijkheid (hoewel phpwcms wel de goeie kant op gaat), maar bij Mambo vind ik het eerlijk gezegd een grote puinhoop. Als je net in Mambo begint is het gewoon onduidelijk hoe bijvoorbeeld delen van de site gekoppeld staan aan een menu. Of hoe je items zichtbaar maakt voor geregistreerde gebruikers. Of hoe je content toe voegt. Of wat het verschil is tussen een module en een component. Etc. etc. etc. Als je je flink verdiept kom je er wel uit ja, maar het is alles behalve intuïtief!
Ik vind dat als je een product oplevert aan een klant, dat het voor hem overduidelijk moet zijn wat hij moet doen om zijn doel te bereiken, of dat je er in ieder geval naar streeft dit zoveel mogelijk te bereiken.
Tsja als ik even voor mezelf spreek en mijn ervaringen om me heen bekijk vind ik dat allemaal nog wel mee vallen. Laat een n00b een drupal, joomla, en een ander willekeurig systeem opzetten en ik denk toch echt dat men joomla als eerste draaiend heeft.

Daarnaast is Joomla onoverzichtelijk geworden omdat het standaard TEVEEL kan. Ik ben namelijk van mening dat het geheel een stuk kaler geleverd zou mogen worden. Dat zou alweer een hele hoop schelen qua duidelijkheid.
Wat een onzin. Een backupje draaien is geen oplossing, maar een workaround. Een klant zou dit soort dingen niet eens moeten kunnen vernachelen!
Het is safe, makkelijk en binnen een halve minuut gedaan. Ik snap hier het probleem dus niet helemaal. Als ik een joomla site voor iemand maak dan maak ik direct daarna een backup, dan laat ik ze een week zelf aan prutsen en gooi dan de backup terug en leg mensen uit wat ze verkeerd hebben gedaan. Daarna krijg ik eigenlijk nooit meer vragen over hoe en wat.
Zie mijn punt hierboven. Overigens heb ik zelf voor mijn klant een custom-handleiding geschreven voor alleen de functies die hij zelf nodig had. Je kunt van een klant (n00b) niet verwachten dat hij even de volledige mambo-documentatie door gaat spitten.
Die heb ik ook, mischien dat het handig is om onze hanleidingen eens naast elkaar te leggen en te kijken of wel elkaar aan kunnen vullen?
Nouja, een van de twee projecten betrof dus een portalsysteem voor onze afdeling van hogeschool rotterdam. Je kunt er denk ik zelf wel bij bedenken dat je dan wel met iets meer users te maken hebt dan met een paar authors ;)
Ja inderdaad maar in zo'n geval zou ik ook eerder een systeem als Typo3 pakken. Owke das pas echt onduidelijk maar wel ontzettend krachtig. (ik ben er nog steeds mee aan het stoeien... lopen wij te zeiken over joomla maar dat typo 3 slaat echt alles ;-) )
Daar heb je gelijk in. Daarom sloot ik mijn betoog ook af met het feit dat ik Mambo niet geschikt vindt voor iets grotere webapplicaties dan een simpele website. En voor een simpele website is de backend naar mijn mening net te onoverzichtelijk en te uitgebreid.
Zijn we het dus uiteindelijk toch best wel eens met elkaar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Jazzper schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 10:41:
[...]

die com_todo is inderdaad wel wat ik zoek. Echter ik mis nog een ding. Gebruikers kunnen geen bug/todo requests toevoegen.. Nou ja beter dan niets zo iig.
Dat is inderdaad wel een nadeel. MHeb je de extended versie al eens bekeken? http://developer.joomla.org/sf/projects/todo_xt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
lek in mambo ontdekt.. zelfs de officiele mambo site is gepakt (geweest):

http://www.security.nl/article/12305/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ik las hier al verschillende ervaringen met heel uitgebreide componenten om rechten toe te wijzen aan groepen en zo. Mijn behoefte is echter redelijk simpel.

Gewoon de mogelijkheid om gebruikers in groepen te stoppen en bepaalde secties / categorieën / content zichtbaar te maken enkel voor die groep(en). Zonder veel franjes dus? Iemand een tip voor een eenvoudige en degelijke component?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

http://www.byostech.com/c...n,com_frontpage/Itemid,1/

- maak een accesslevel aan
- maak een groep aan en wijs accesslevel(s) aan die groep toe
- wijs de users vervolgens aan die groep toe

En vervolgens moet je voortaan bij elke nieuw item wat je toevoegt aangeven voor welk accesslevel die bedoeld is. En dat kan op alle niveaus: menu-item niveau, section niveau, category niveau, content-item niveau. Wat jij eigenlijk zelf het handigst vindt.

edit: lees wel even de site goed door, je moet een paar dingetjes even goed weten;

zo wordt het aangeraden om :

- het op een zo vers mogelijke install te doen
- niet in combinatie met componenten die soortgelijke fratsen willen bereiken (zoals bv group access)
- Installeer het component en installeer ook de patch erbij.

- check gelijk hier even voor een fix voor het geval je dingen gaat deleten: http://www.byostech.com/c...func,view/id,121/catid,4/

PAS OP: als je een usergroup hebt aangemaakt en daar users aan toegewezen hebt, ga dan NIET de usergroup deleten zolang die users daar in zitten. Dat is nog een 'bugje': dan worden al die users automatisch mee verwijderd. Wil je toch een usergroup deleten, zorg dat je de users die er in zitten aan een andere groep toewijst.

laatste noot: hij werkt vast niet samen met allerlei andere componenten, kijk ff op de site welke componenten wel/geen problemen opleveren en of je evt een patch moet installeren (bv DOCMan).

Ik weet dat dit allemaal ingewikkeld lijkt, maar het is tot nu toe wel het beste component dat omspringt met rechten binnen Joomla... je moet zelf maar even kijken of je het waard vindt om het uit te proberen, ik geef alleen maar even aan waar ik tegenaan liep bij het experimenteren zodat jij die fouten niet hoeft te maken :P

[ Voor 62% gewijzigd door LuNaTiC op 21-11-2005 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Het ziet er inderdaad redelijk goed uit en voor mijn eenvoudige wensen verwacht ik niet héél veel problemen te hebben. Het gaat namelijk maar om één groep, en om één sectie die beperkt zou moeten worden. Bovendien is het niet eens zo'n ramp als iemand door wat url-parameters te veranderen toch bij de info komt, maar is het gewoon niet de bedoeling dat de info heel eenvoudig via google te vinden is, bij manier van spreken :)

Ik heb net een backup genomen en ben het nu even aan het uittesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Yoeri schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:30:
Het ziet er inderdaad redelijk goed uit en voor mijn eenvoudige wensen verwacht ik niet héél veel problemen te hebben. Het gaat namelijk maar om één groep, en om één sectie die beperkt zou moeten worden. Bovendien is het niet eens zo'n ramp als iemand door wat url-parameters te veranderen toch bij de info komt, maar is het gewoon niet de bedoeling dat de info heel eenvoudig via google te vinden is, bij manier van spreken :)

Ik heb net een backup genomen en ben het nu even aan het uittesten
Hou er rekening mee dat het hacks zijn van een aantal core files. Wil je je versie van Joomla updaten zul je problemen kunnen krijgen. Ik ben zelf niet zo'n fan van dit soort oplossingen. Je kunt ook het Group Access component gebruiken als het geen probleem is dat men via omwegen alsnog bij de content kan gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Als het echt puur om een dingetje gaat, zou group access ook kunnen volstaan. Overigens vangen ze het update probleem wel goed op: http://www.byostech.com/c.../func,view/id,20/catid,4/

zijn sowieso behulpzame mensen die ook snel reageren als je met een vraag/probleem zit en sturen je niet zomaar met een kluitje het riet in. Dus dat is ook wel mooi meegenomen :)

ik moet overigens wel zeggen dat ik blij ben dat ik van dat group access af ben... maar dat kan natuurlijk ook omdat het hier een vrij complexe structuur kan hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door LuNaTiC op 21-11-2005 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Ze zorgen dus voor een goede de-installer, dat is al een mooie stap maar dan ben je dus de functionaliteit kwijt. Als je niet anders kan is het denk ik een goede oplossing maar je moet wel de nadelen in je achterhoofd houden. In het geval van Yoeri zou ik denk ik voor Group Access kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Jazzper schreef op maandag 21 november 2005 @ 12:38:
lek in mambo ontdekt.. zelfs de officiele mambo site is gepakt (geweest):

http://www.security.nl/article/12305/1
Updaten naar 1.0.4 dus.

En ik vraag me af in hoeverre Joomla hier vatbaar voor is. Mambo is namelijk na splitsing niet meer verder gekomen met updates als wat Joomla 1.0 was. (laatste CVS release)

Joomla daarintegen heeft al een aantal security patches achter de rug.

Overigens maak ik nu wel even een extra backupje ;-)

Linkje naar de changelog, http://www.joomla.org/content/view/499/66/ opgelost dus :)

[ Voor 8% gewijzigd door R2D2 op 22-11-2005 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

even een n00bvraagje tussendoor (krijg niet echt antwoord op het docman-forum). Ik krijg de volgende error als ik een file probeer te downloaden via DOCMan:
Fatal error: Only variables can be passed by reference in c:\wamp\www\components\com_docman\includes_frontend\download.php on line 90
Zoals je ziet draai ik het lokaal met wamp-server. Het is later wel de bedoeling dat deze install overgeheveld wordt naar een server online. Mijn vraag is derhalve: is dit een fout die veroorzaakt zou zijn door lokale instellingen, zou het een fout in DOCMan kunnen zijn? Als die later overgaat naar een andere server moet ie wel goed zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
1e hit op google:
replace the line 90 by the 2 following lines in the download.php file

$doc_getdbo = $doc->getDBObject();
$logbot->setParm('document' , $doc_getdbo);

[ Voor 8% gewijzigd door P_de_B op 22-11-2005 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

*schaam*

geloof niet echt handig genoeg op de goede keywords bezig geweest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterop23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:32
ik zit met een probleem. Voor mijn klas heb ik een site gemaakt in mambo. Nu wil iedereen een eigen weblog.
Kan ik nu voor elke klas een eigen mambo site maken? (zelfde layout, alleen 26 verschillende db's).

Of is er een gemakkelijkere weg.

Ik wilde dan op de homepagina (www.b53.nl) een overzicht van laatste 5 toegevoegde artikelen van de klas (dus een sql code die alle db's doorzoekt en op datum sorterend de laatste 5 nieuwsartikelen laat zien>>klikbaar naar de betreffende eigen weblog van die persoon).

Daarnaast een smoelenboek. Zijn hier templates voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Waarom maak je niet 1 site voor die opleiding maar dan met 26 vershillende static content etc etc.. ik zou het iig zoeken in 26 subsites (kan allemaal met eigen template enzo) dan in 26 mambo sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterop23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:32
Jazzper schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:02:
Waarom maak je niet 1 site voor die opleiding maar dan met 26 vershillende static content etc etc.. ik zou het iig zoeken in 26 subsites (kan allemaal met eigen template enzo) dan in 26 mambo sites.
check. Ben er al mee bezig op die manier. Was nogal omslachtig aan het denken. Thanks

Verwijderd

Hi,

Ik heb momenteel een forum met veel gebruikers, die nu allemaal inloggen via IPB (forum). Nu ben ik bezig met een nieuwe frontpage, met Mambo. Om de gebruikers ook te kunnen laten reageren op nieuwsberichten die op de frontpage staan, moeten ze inloggen. Dat betekent dat ze allemaal een nieuw account nodig hebben, dat gaat niet.

Weet iemand iets waarmee, dat als je een account op het forum maakt, dat je daarmee ook kan inloggen op de frontpage en andersom?

Bedankt,
Pascal

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Is er al een language file voor Joomla in het nederlands... Want die van 4.5.2 werkt niet helemaal.
Iemand suggesties??? Ik krijg hem niet gevonden via google...

La maar.... Heb de paar regels ff met de hand aangepast in de file

[ Voor 18% gewijzigd door Cyberpope op 24-11-2005 18:41 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
http://forum.joomla.org/i....msg120575.html#msg120575 voor iedereen die nog een NL vertaling zoekt voor 1.0.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

P_de_B schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:53:
[...]

In de backend bij 'Site modules' kun je aangeven in welk positie (left, right, user1 user2 etc) een module geladen moet worden. Je hebt blijkbaar bij zowel het hoofdmenu als het usermenu aangegeven dat die in module positie 'left' geladen moet worden.
En als je een nieuwe naam bedenkt moet je die wel kenbaar maken in Joomla. Bij SITE > Template manager > Module positions.

Even wat anders.
Weet iemand (Ik kan het niet vinden of kijk er dwars over heen) een soort van index van de bestanden die in een catagorie van een sectie staan? De module Sections is wel zoiets, maar dan kan ik weer net niet instellen, dat ik alleen maar 'die' catagorie wil. En deze info moet dan netjes aan de linker kant van de content zetten. Kan er trouwens ook een maximaal aantal geshowde items per catagorie ingesteld worden?

[ Voor 39% gewijzigd door Falcon2107 op 26-11-2005 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasaLasse
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 22:20

CasaLasse

c454 l4553

Ik ben al een tijdje bezig mezelf te verdiepen in Joomla. Misschien komt het door mijn ongeduld :P, misschien door de ongelooflijk grote hoeveelheid informatie die over Joomla beschikbaar is, maar ik kon nergens een soort 'crash course into Joomla' vinden: een simpele stap-voor-stap uitleg van Joomla waardoor je snel aan de slag kunt en tevens leert hoe Joomla globaal in elkaar zit.

De meeste 'Tutorials' gaan direct aan de slag met specifieke zaken, zoals het maken van modules of componenten, zonder het geheel uit te leggen.

Daarom wil ik jullie - en vooral degenen die zelf naar zoiets op zoek zijn - deze link niet onthouden:
Anna's Joomla tips op forum.joomla.org (volgens mij is deze handige link voor Joomla-beginners nog niet in dit topic genoemd – correct me if I'm wrong).

Ik hoop dat anderen er zo ook iets aan hebben. Mochten er meer, betere, uitgebreidere van dit soort on-line handleidingen bestaan, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

[edit 29/11] Deze pagina's hebben mij ook erg geholpen:
Mambo Layout
Understanding Mambo CSS in 5 minutes

[ Voor 13% gewijzigd door CasaLasse op 29-11-2005 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

CasaLasse schreef op zondag 27 november 2005 @ 23:31:
Ik ben al een tijdje bezig mezelf te verdiepen in Joomla. Misschien komt het door mijn ongeduld :P, misschien door de ongelooflijk grote hoeveelheid informatie die over Joomla beschikbaar is, maar ik kon nergens een soort 'crash course into Joomla' vinden: een simpele stap-voor-stap uitleg van Joomla waardoor je snel aan de slag kunt en tevens leert hoe Joomla globaal in elkaar zit.

De meeste 'Tutorials' gaan direct aan de slag met specifieke zaken, zoals het maken van modules of componenten, zonder het geheel uit te leggen.

Daarom wil ik jullie - en vooral degenen die zelf naar zoiets op zoek zijn - deze link niet onthouden:
Anna's Joomla tips op forum.joomla.org (volgens mij is deze handige link voor Joomla-beginners nog niet in dit topic genoemd – correct me if I'm wrong).

Ik hoop dat anderen er zo ook iets aan hebben. Mochten er meer, betere, uitgebreidere van dit soort on-line handleidingen bestaan, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
IDD goede basis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
Iemand enig idee hoe ik php in een pagina kan stoppen?
Ik gebruik nu een staticpage waarin ik php gooi, of hij geeft de code vrolijk weer of er gebeurt niks. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
ik heb nu honderden paginas templates bekeken maar weet iemand een mooie fixed width en heigth template? die zijn er bitter weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaWoot
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:36

ZaWoot

Red Is The Color

Ik heb ook lang gezocht naar goede templates en uiteindelijk op een template club geabboneerd en ben daar zeer te spreken over. Volgens mij zijn er meerdere goede sites maar ik heb een abbo van een jaar bij www.jamboworks.com genomen. Koste 50 dollar maar dan heb je ook XHTML en CSS gevalideerde (en imho mooie) templates.

edit: }:O fixed height niet gelezen

[ Voor 7% gewijzigd door ZaWoot op 28-11-2005 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

http://www.joomlaos.de/joomla_template_galerie.html

ook een hoop gratis templates, die je meteen kunt previewen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Jazzper schreef op maandag 28 november 2005 @ 13:17:
ik heb nu honderden paginas templates bekeken maar weet iemand een mooie fixed width en heigth template? die zijn er bitter weinig...
Zelf ben ik bezig met een aantal templates met een vaste width en hight. zoals Sweetsurrender

Ik maak dus mijn eigen templates afgestemd op de wensen van de klant.
Ik maak gebruik van tabellen die een vaste grootte hebben en deze worden niet gegenereerd door Joomla. De breedte ligt zo wie zo vast. De Lengte kan nog wel eens veranderen, naarmate de hoeveelheid info. Het zou idd makkelijk zijn als je een wrapper fuctie kan gebruiken voor al je content in de site. Dus een vaste grootte aangeven, waarna er automatisch scrollbars gegenereerd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon2107 op 28-11-2005 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
Xiqum schreef op maandag 28 november 2005 @ 12:44:
Iemand enig idee hoe ik php in een pagina kan stoppen?
Ik gebruik nu een staticpage waarin ik php gooi, of hij geeft de code vrolijk weer of er gebeurt niks. :/
Ik heb al een mambot gevonden die dit kan en het werkt ook nog:
http://www.run-digital.com/addphp_2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Falcon2107 schreef op maandag 28 november 2005 @ 15:15:
[...]

Zelf ben ik bezig met een aantal templates met een vaste width en hight. zoals Sweetsurrender

Ik maak dus mijn eigen templates afgestemd op de wensen van de klant.
Ik maak gebruik van tabellen die een vaste grootte hebben en deze worden niet gegenereerd door Joomla. De breedte ligt zo wie zo vast. De Lengte kan nog wel eens veranderen, naarmate de hoeveelheid info. Het zou idd makkelijk zijn als je een wrapper fuctie kan gebruiken voor al je content in de site. Dus een vaste grootte aangeven, waarna er automatisch scrollbars gegenereerd worden.
Volgens mij moet er nog veel geleerd worden met alle respect als ik bovenstaande doorlees. Alle content in een wrapper???? Automatische scrollbars, ja je kan het jezelf ook enorm moeilijk maken ;)

Als je een normale template volpompt met content wordt de tabel toch echt langer en ontstaat er vanzelf een scrollbar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben (al dagen ) bezig om Mambo V4.5.2.3 te installeren, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik zal de stappen tot nu toe beschrijven.

1. V4.5.2.3-stable.tar gedownload en uitgepakt.
2. Alle uitgepakte bestanden gekopieerd naar de root van mijn website.
3. Een database aangemaakt met 1 tabel (zonder waarden)
4. Lokaal het bestand 'configuration.php-dist' aangepast, door de juiste waarden in te vullen in de onderstaande velden:
$mosConfig_user = 'MySQL username';
$mosConfig_password = 'MySQL password';
$mosConfig_db = 'MySQL database name';
$mosConfig_absolute_path = '/installation';
$mosConfig_live_site = 'http://www.sitenaam.nl';

5. Het 'configuration.php-dist' geupload.
6. In de browser www.sitenaam.nl ingevuld, maar nu krijg ik de volgende melding:

Not Found

The requested URL /interpreters/php-script/index.php was not found on this server.
Apache/2.0.50 (Fedora) Server at www.sitenaam.nl Port 80

Weet iemand wat het probleem is? Ik word er niet goed van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 03-09 09:15
Ik heb nog nooit een configuration.php ingevuld gehad voordat ik Mambo ging installeren.
Gewoon een leeg bestand aanmaken met die naam, chmod 777 (later wel ff aanpassen) en de installatie starten. (dus naar die site gaan, alles moet dus rechtstreeks uitgepakt worden in je httpdocs, of hoe die dir ook maar heet in jouw geval)
Na de installatie is configuration.php ingevuld en kun je de installation-dir weggooien.

[ Voor 19% gewijzigd door TD-er op 28-11-2005 21:41 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:40:
Ik heb nog nooit een configuration.php ingevuld gehad voordat ik Mambo ging installeren.
Gewoon een leeg bestand aanmaken met die naam, chmod 777 (later wel ff aanpassen) en de installatie starten. (dus naar die site gaan, alles moet dus rechtstreeks uitgepakt worden in je httpdocs, of hoe die dir ook maar heet in jouw geval)
Na de installatie is configuration.php ingevuld en kun je de installation-dir weggooien.
Ik heb een leeg bestand met de naam configuration.php geupload, maar het werkt nog steeds niet. Ik kom niet eens bij de installatie. Nadat ik alles geupload heb, ga ik naar mijn domein, maar dan komt die melding.

Kun je misschien vertellen wat ik nu precies moet doen? Voor het gemak heb ik maar even alle bestanden alle rechten gegeven.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma_rK
  • Laatst online: 12-07 15:32
Heb je de install directory nog? (www.mijnsite.nl/installation)
Zo ja? configuration.php op www.mijsite.nl zetten. chmod 777
Via PMA een DB aanmaken zonder tabellen.

Dan naar www.mijnsite.nl/installation gaan.
Dan kan er eigenlijk niets fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ma_rK schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:36:
Heb je de install directory nog? (www.mijnsite.nl/installation)
Zo ja? configuration.php op www.mijsite.nl zetten. chmod 777
Via PMA een DB aanmaken zonder tabellen.

Dan naar www.mijnsite.nl/installation gaan.
Dan kan er eigenlijk niets fout gaan.
De install directory heb ik nog. Ik heb de tabel even uit de db verwijderd. Ik heb nu een lege db.

Configuration.php-dist heb ik hernoemd naar configuration.php. Dit bestand bevat de ingevulde db waarden. Alle velden heb ik voor het gemak maar even alle rechten gegeven.

Daarna ben ik naar www.mijnsite.nl/installation gegaan, maar met het volgende resultaat:
The requested URL /interpreters/php-script/installation/index.php was not found on this server.

Ps. Nog even wat aanvullende informatie: Ik heb het 'Freerider' hostingpakket, zie: http://www.freerider.nl/nieuw/index.php4?page=2.2

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 18:58:
[...]

Volgens mij moet er nog veel geleerd worden met alle respect als ik bovenstaande doorlees. Alle content in een wrapper???? Automatische scrollbars, ja je kan het jezelf ook enorm moeilijk maken ;)

Als je een normale template volpompt met content wordt de tabel toch echt langer en ontstaat er vanzelf een scrollbar.....
Ja, duh.........lezen.
Er werd uitleg gegeven over een fixed widt en hight. Een wrapper heeft meteen daar een oplossing voor, door zelf een scrollbar in de site te zetten, wanneer dat nodig is. DUS NIET DAT DING WAT STANDAARD AAN DE RECHTERKANT VAN JE BROWSERVENSTER ZIT! HET GAAT EROM DAT JOOMLA EEN FIXED GROOTTE AANKAN.

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon2107 op 29-11-2005 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
jo.. laten we het gezellig houden hier ;)

anyways, andere vraag. Iemand ervaring met een (liefst open source) CRM voor joomla/mambo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma_rK
  • Laatst online: 12-07 15:32
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:49:
[...]
De install directory heb ik nog. Ik heb de tabel even uit de db verwijderd. Ik heb nu een lege db.

Ps. Nog even wat aanvullende informatie: Ik heb het 'Freerider' hostingpakket, zie: http://www.freerider.nl/nieuw/index.php4?page=2.2
Ik doe zelf ook veel zaken met freerider. Bel die jongens gewoon eens op. Ik denk dat zij een configuratie fout hebben gemaakt. Weet je zeker dat je de boel hebt geupload naar je httpdocs dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 17:10
Modbreak:*ding*dong* 1 6 9 mag ik even de aandacht

Gaarne even lief tegen elkaar blijven en niet flamen trollen schelden vloeken etcetera.

Bij voorbaat dank aan de rivieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zojuist het component "TODO" geinstalleerd, echter vraag ik mij af of het mogelijk is om een categorie te "assignen" aan een gebruiker, zodat ingelogde gebruikers alleen de TODO-list zien die aan hen gekoppeld is.
Iemand een idee, of een URL waar ik misschien verder mee kom?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2005 15:22 . Reden: Incompleet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaWoot
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:36

ZaWoot

Red Is The Color

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:49:
[...]
Configuration.php-dist heb ik hernoemd naar configuration.php. Dit bestand bevat de ingevulde db waarden. Alle velden heb ik voor het gemak maar even alle rechten gegeven.
2
Je moet volgens mij, zo werkt het bij bij tenminste, niet je configuration.php-dist renamen maar een (leeg) bestand configuration.php aanmaken en uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben weer een stapje verder. PHP draaide inderdaad niet goed.

Ik krijg nu de volgende foutmelding:
Warning: main(/installation/includes/version.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/html/includes/mambo.php on line 41

Fatal error: main(): Failed opening required '/installation/includes/version.php' (include_path='.:/php/includes:/usr/share/php') in /var/www/html/includes/mambo.php on line 41

Heeft iemand een idee wat hieraan mis is? Ik heb via Google al gezocht, maar niks nuttigs gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 15:21:
Ik heb zojuist het component "TODO" geinstalleerd, echter vraag ik mij af of het mogelijk is om een categorie te "assignen" aan een gebruiker, zodat ingelogde gebruikers alleen de TODO-list zien die aan hen gekoppeld is.
Iemand een idee, of een URL waar ik misschien verder mee kom?
Dat word zelf proggen of kijken of de extended versie op de developper site van Joomla dat mischien kan. Ik gebruik zelf de meest kale versie dus ik kan het je niet vertellen en ik kan hem ook niet even instaleren want mijn test site ligt plat, en op live site's instaleer ik niet zomaar iets want dat heeft me al een keer de kop gekost.... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasaLasse
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 22:20

CasaLasse

c454 l4553

Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 23:06:
Ik ben weer een stapje verder. PHP draaide inderdaad niet goed.

Ik krijg nu de volgende foutmelding:
Warning: main(/installation/includes/version.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/html/includes/mambo.php on line 41

Fatal error: main(): Failed opening required '/installation/includes/version.php' (include_path='.:/php/includes:/usr/share/php') in /var/www/html/includes/mambo.php on line 41

Heeft iemand een idee wat hieraan mis is? Ik heb via Google al gezocht, maar niks nuttigs gevonden.
Zou het te maken kunnen hebben met (het ontbreken van) de juiste rechten van bepaalde mappen/bestanden (CHMOD)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CasaLasse schreef op woensdag 30 november 2005 @ 00:14:
[...]

Zou het te maken kunnen hebben met (het ontbreken van) de juiste rechten van bepaalde mappen/bestanden (CHMOD)?
Ik heb alle mappen voor het gemak chmod 755 gegeven. Nu krijg ik deze error:

500 Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, naam@email.nl and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.
Apache/2.0.50 (Fedora) Server at www.sitenaam.nl Port 80

Weet iemand waar dit aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
/var/www/html/includes/mambo.php on line 41

Misschien is het handig om even te kijken wat daar staat in het script?
Lijkt mij zo ook een CHMOD probleem op het eerste oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mees

mees

Duuuussss...

Je /includes/version.php ontbreekt (of er is iets fout gegaan bij t uploaden). Duidelijke taal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 16:11
Is er ook al een module om op de voorpagina een featured site of banner te laten zien voor een bepaalde tijd ipv aantal hits zoals de bannermodule werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
niels: je kan het proberen met newsflashes, die rouleren immers willekeurig. Gooi je daar in wat jewilt rouleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 16:11
Jazzper schreef op donderdag 01 december 2005 @ 12:28:
niels: je kan het proberen met newsflashes, die rouleren immers willekeurig. Gooi je daar in wat jewilt rouleren.
Daar kan ik dus alleen maar een groep laten rouleren.

Mijn bedoeling is elke maand een site of banner te laten zien voor een bepaalde tijd/datum.
Alleen op datum kan niet zag ik in newsflashes.

En wil ook de hits tellen natuurlijk ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Vm1heA op 01-12-2005 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Laatst online: 20:19

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:23:
500 Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.
Alles op 755 gaat natuurlijk niet werken, sommige mappen moeten schrijfbaar zijn. Kijk ook eens in je apche error-logs om wat wijzer te worden over de oorzaak van dit probleem.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.