Natuurlijk heeft ieder CMS hier last van. Maar het zou bijvoorbeeld mooi zijn als Mambo strakke ratings toe zou kennen aan de kwaliteit van componenten. En wat strakkere richtlijnen over hoe je een component op moet zetten, en aan welke eisen het moet voldoen om naadloos geïntegreerd te kunnen worden.
Ik vind het zelf geen probleem overigens, ik heb gewoon componenten van de grote jongens gebruikt en die aangepast naar wens. Ik denk dat je met een beetje basis kennis een heel eind komt, en ik zelf bijvoorbeeld heb die basis kennis niet eens en kijk eens naar mijn site...... ik heb de zaken toch redelijk netjes voor elkaar met een mooie W3C valid site die lekker snel draait en waar weinig gedonder mee is.
W3C valid noem je? Ik neem aan dat je het dan niet over XHTML hebt?
Daar stuit je dan meteen tegen een probleem op waar ik dus op doel. Stel ik wil mijn site XHTML valid hebben? "Even de templates" aanpassen is niet genoeg, omdat VEEL componenten html IN de php code verweven hebben... Waarom is hier geen standaard template oplossing voor?
Om maar een voorbeeld te noemen...
Daarom is mijn advies ook aan iedereen om ook een test omgeving op te zetten.... eerst flink misbruiken op een test omgeving vol met ranzige code e.d en dan pas live gaan gebruiken.
Uiteraard, maar dat is met iedere website zo natuurlijk!
Hier ben ik het absoluut niet met je eens. Kijk eens naar E107, Drupal e.d..... een Joomla site zet je in no time op en is zelfs door de grootste knurften op deze aardkloot te beheren..... om wederom mezelf maar even als voorbeeld te nemen.
Persoonlijk vind ik Drupal of phpwcms wat intuïtiver dan Mambo. Ik moet toegeven dat ook deze portals niet uitblinken in duidelijkheid (hoewel phpwcms wel de goeie kant op gaat), maar bij Mambo vind ik het eerlijk gezegd een grote puinhoop. Als je net in Mambo begint is het gewoon onduidelijk hoe bijvoorbeeld delen van de site gekoppeld staan aan een menu. Of hoe je items zichtbaar maakt voor geregistreerde gebruikers. Of hoe je content toe voegt. Of wat het verschil is tussen een module en een component. Etc. etc. etc. Als je je flink verdiept kom je er wel uit ja, maar het is alles behalve intuïtief!
Ik vind dat als je een product oplevert aan een klant, dat het voor hem overduidelijk moet zijn wat hij moet doen om zijn doel te bereiken, of dat je er in ieder geval naar streeft dit zoveel mogelijk te bereiken.
Daarom ook altijd netjes iedere dag via een cronjob een backup draaien. Hoe vaak ik mijn database al wel niet om zeep geholpen heb door mijn gekloot kan ik niet meer op 1 hand tellen. Even een backupje terug en je bent weer waar je wezen moet.
Wat een onzin. Een backupje draaien is geen oplossing, maar een workaround. Een klant zou dit soort dingen niet eens moeten kunnen vernachelen!
Daarnaast is er een goede handleiding. Ik heb nu een aantal site's gemaakt voor anderen (ik ben notabene geeneens web designer maar als ik zie wat sommige Joomla/Mambo designers af leveren zou ik er ook mijn brood mee kunnen gaan verdienen ;-) ) en laat ze eerst eens die handleiding door lezen. Scheelt vaak al een hoop ellende.
Zie mijn punt hierboven. Overigens heb ik zelf voor mijn klant een custom-handleiding geschreven voor alleen de functies die hij zelf nodig had. Je kunt van een klant (n00b) niet verwachten dat hij even de volledige mambo-documentatie door gaat spitten.
Ligt er aan waar je de site voor gaat gebruiken. Voor mij persoonlijk is het simpelweg het beste pakket wat er gratis te verkrijgen is, ik werk niet met users..... ja ik heb een paar authors maar dan houd het op.
Als je dus geen heftige user dingen gaat doen is dit ook niet echt een issue naar mijn mening.
Nouja, een van de twee projecten betrof dus een portalsysteem voor onze afdeling van hogeschool rotterdam. Je kunt er denk ik zelf wel bij bedenken dat je dan wel met iets meer users te maken hebt dan met een paar authors

Ben ik voor een groot deel met je eens. Echter vergeet men ook wel eens de grote voordelen zoals een brede communitie, beschikbaarheid van veel open source componenten, modules e.d waardoor er altijd wel 1 te vinden is die geschikt is voor het doel.
Natuurlijk, maar deze voordelen zijn ook meteen de nadelen. Dat is mijn punt juist

En profi toepassingen kan prima maar dan dien je rekening te houden met de beperkingen. Voor een grote site kan iets als Joomla een uitkomst zijn, voor mij bijvoorbeeld is het een verademing (aangezien ik eerder alles gewoon in platte HTML deed) en hoefde ik niet aan de studie om mijn site goed te kunnen houden..... in dat geval was ik er namelijk allang mee genokt.
Het moet dus een beetje bij het doel passen waarvoor je het gebruikt...... maar is dat niet met alles zo?
Daar heb je gelijk in. Daarom sloot ik mijn betoog ook af met het feit dat ik Mambo niet geschikt vindt voor iets grotere webapplicaties dan een simpele website. En voor een simpele website is de backend naar mijn mening net te onoverzichtelijk en te uitgebreid.