Gameserver werking

Pagina: 1
Acties:

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-12 10:45
Ik heb een vraagje waar ik al een poosje mee loop. Hoe werkt nou precies een gameserver. Dan heb ik het natuurlijk niet over de hardware, maar weer over de werking van de software waardoor een computer kan worden omgetoverd tot een gameserver waarop allemaal andere computers connecten. Wat doet die software precies achter de schermen ? Houdt deze alleen bij waar iemand is en geeft ie dat door aan alle verbonden clients :? Moet zo'n gameserver ook nog veel rekenen :? Misschien een paar simpele vragen waar ik iig zo niet het antwoord op heb kunnn vinden :|

Wat maakt nou dat b.v. Counterstrike 1.6 server zoveel geheugen nodig heeft om te kunnen functioneren. Ik heb getallen gezien van 100 mb, maar ik vraag me dan toch af wat er precies gebeurt daarbinnen in die software. Is het vooral de CPU die veel nodig is of toch het geheugen wat een cruciale rol speelt :?

Ik hoop dat iemand me iets wijzer kan maken.
Alvast bedankt iig!

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:21
Aangezien dit zilch met hardware te maken heeft move ik 'm van PMG naar SPV (met kleine titlechange) :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07 23:32
Denk dat je deze vraag om een andere site kan stellen Steam of zo iets

Zelf weet er niet veel van maar er gebeurd meer dan je zal denken de software regelt bijvoorbeeld dat spelers netjes mee gaan naar de volgde map en niet zomaar een “Disconnect” melding krijgen. De scores, berichten, anti cheat programma`s, log files noem het maar op

Vooral die log files zijn leuk kun je alles terug zien wat er gezegd word en wat
ze doen en nog veel meer >:)

edit:
toch maar effe bij bookmarks zetten

[ Voor 11% gewijzigd door IceClub op 06-04-2005 21:17 ]

• IJnte
IceClub schreef op woensdag 06 april 2005 @ 21:16:
Denk dat je deze vraag om een andere site kan stellen Steam of zo iets

Zelf weet er niet veel van maar er gebeurd meer dan je zal denken de software regelt bijvoorbeeld dat spelers netjes mee gaan naar de volgde map en niet zomaar een “Disconnect” melding krijgen. De scores, berichten, anti cheat programma`s, log files noem het maar op

Vooral die log files zijn leuk kun je alles terug zien wat er gezegd word en wat
ze doen en nog veel meer >:)

edit:
toch maar effe bij bookmarks zetten
O-) Ik vraag het natuurlijk hier :) Maar tja ik kon er niet veel van vinden en vroeg het me toch wel af.. Lijkt me wel interesant om te weten namelijk _/-\o_

• IJnte
Subtiel Schopje :)

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

In FPS games bepaalt de gameserver aan de hand van voorspellingen en input van die client pc's wie waar in de map staat, met welk wapen enz. enz. en geeft dat door aan de andere PC's. Een soort van veredelde switch dus. ;)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:35
Natuurlijk ook van welke positie en waarheen er wordt geschoten, zit op die lijn een andere speler, dan stuurt ie een hit naar de ander ;) etc

De wijzen komen uit het Oosten!

• IJnte
NoepZor schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 08:50:
Natuurlijk ook van welke positie en waarheen er wordt geschoten, zit op die lijn een andere speler, dan stuurt ie een hit naar de ander ;) etc
Mha owkee voor zover begreep ik het nog wel een beetje. Maar euh hoe zit het precies zeg maar met b.v het geheugen gebruik :? Is het alleen maar dat zo'n gameserver bijhoudt waar iedereen is en heeft dit dus ook aan alle andere computers door, of zit er ook nog veel rekenkracht achter die iets moet berekenen :? In feite draait het spel natuurlijk gewoon bij de client maar zorgt de server voor de koppeling van alle cooordinaten. Ik ben daarom wel benieuwd naar b.v. een soort flowchart of stukje code die iets meer duidelijk kunnnen maken wat er daadwerkelijk achter de schermen gebeurt ;)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:41
Behalve de positie van de spelers wordt ook de map geladen door de server, als een raam namelijk kapot gaat moet dat niet alleen zijn voor degene die hem kapot schiet. Vindt btw 100 mb niet erg veel voor een server. Run zelf sof2 server die is custom in te stellen gebruik daarmee ongeveer 200 mb.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• IJnte
SdK2004 schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 22:58:
Behalve de positie van de spelers wordt ook de map geladen door de server, als een raam namelijk kapot gaat moet dat niet alleen zijn voor degene die hem kapot schiet. Vindt btw 100 mb niet erg veel voor een server. Run zelf sof2 server die is custom in te stellen gebruik daarmee ongeveer 200 mb.
Tja dat is helemaal veel, maar ik wil dus weten waarom ie zoveel geheugen verbruikt ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Veel, 100MB is imho niet erg veel voor een server applicatie (natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid clients).
Bovendien, vrijwel iedere bak heeft tegenwoordig 1024MB of meer geheugen. de tijd dat we genoeg hadden aan 64K is allang voorbij.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:03
IJnte schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 17:51:
[...]Tja dat is helemaal veel, maar ik wil dus weten waarom ie zoveel geheugen verbruikt ;)
Omdat er veel gegevens direct beschikbaar moeten zijn. Denk aan de map/spelers/wapens enzovoorts. Verder wordt er in veel games nog anti-cheat code gedraait.

Verwijderd

maar ik wil dus weten waarom ie zoveel geheugen verbruikt
Zoveel geuheugen is dat niet als je nagaat dat een map soms wel 60MB is + the core en console enzo erbij opgeteld loopt al snel tot de 250 / 400 MB (battlefield bv.).
MSN messenger 7.0.7 met alle toeters en bellen gebruikt al 23MB om maar een idee te geven
Daarom misstaat een SCSI HDD niet in een server als je het mij vraagt, zo zorg je ervoor dat de maps snel ingeladen worden en je niet hoeft te wachten op the host. })
Pagina: 1