dion_b schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 13:27:
[...]
Geef eens even wat meer info, dan kunnen we je misschien helpen...
- welk modem heb je?
- waar meet je die snelheid?
- is de snelheid constant of verschilt het naar gelang tijdstip?
- hoe zijn je pingtijden?
- heb je een router? Kan die wel 20Mb throughput aan?
- staat de NIC wel op 100Mb?
- hoe is CPU usage bij meting snelheid?
etc.
Ik ben even offline geweest, maar hier volgt mijn relaas.
9 juni. UPC monteur komt langs volgens afspraak. Mijn vrouw begint over chello waarop de man raar begint te kijken "ik moest toch alleen voor de digitale televisie aansluiting komen?". Maar goed, hij meet middels mijn eigen pc de boel door en bemerkt inderdaad dat de gemeten snelheid bedroevend is. Hij kan geen contact maken met het wijkkastje, wat kan duiden op een slecht signaal.
Hij was ingehuurd door upc, dus daar in het kastje mocht/kon hij niet kijken. Hij zei oook dat upc er eigenlijk niet veel mee doet. Ik kreeg dit doorgemaild door mijn vrouw en belde meteen wederom met de klantenservice. Goed er zou 14 juni een monteur 's middags komen om ook in het wijkkastje te gaan kijken.
14 juni. 's ochtends komt de monteur al langs. Handig, mijn vrouw moest in de ochtend nog weg, maar goed, ze zijn er iig. Deze monteur dacht dat hij voor het telefonie gedeelte moest komen (?!?!?!?!). Ik vraag me af hoe upc intern communiceert, maar goed. Man meet signaal door en er is niets aan d ehand volgens de man. Hij ging even op mijn pc kijken en gaf aan dat 600 k voor chello extreme goed was....mocht ik iets sneller willen moest ik een betere router kopen, want van het merk draytek had hij nog nooit gehoord, maar waarschijnlijk was het een slecht merk met een te sterke firewall (heeft de LOI tegenwoorig ook 5 daagse netwerkcursussen voor beginners?).
Goed, ik ben dus nu 2 maanden verder en nog geen *** opgeschoten. De volgende keer moet ik zelf vrij nemen, want mijn vrouw weet niets van dit alles , dus zo'n man brabbelt wat termen en mijn vrouw zegt het allemaal niets.
Ondertussen heb ik daarnet met UPC wederom gebeld. De helpdeskster daar heeft mijn modem uitgelezn en zag inderdaad dat er alleen rode cijfers in de historie van mijn modem te lezen waren. Dit keer heb ik datum/tijd/persoon van gesprek, nieuw casenr etc opgeschreven. Want vrijdag"middag" komen ze weer langs
Mijn hoop is op dit moment null
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Maar goed, mijn opzet van het chellonetwerk in huis:
Meten doe ik op mordax, speedtest, en de upc testsite.
Ik heb een Arris TM502B modem die in de meterkast aan een FC44 (of zoiets)versterker+splitter hangt. Het modem is verbonden met een draytek 2900G. Deze haalde de 8mbit adsl verbinding die ik voorheen had met gemak. Mijn eigen geknipte kabel die door een loze leiding gaat) heb ik al eens verwisseld met de meegeleverde upc netwerkkabel. Hetzelfde resultaat.
Ook de router heb ik er tussenuit gehaald, dus direct op de kabelmodem gaan internetten. Een heel klein verschil, maar niet noemenswaardig.
Netwerkkaart is een geintegreerde 1Gverbinding op mijn abit ic7-g. Deze heb ik op alle standen gehad (autosensing, 100mbit full en het aanbevolen 10mbit half duplex). Ook dit maakt niets uit.
Goed, windows 2000 opnieuw kaal geinstalleerd, geen router, geen antivirus, kaal dus: dezelfde relatieve baggersnelheid opnieuw.
Of ik nu doordeweeks op allerlei tijdstippen meet, of bv zondagochtend, dit maakt ook niet uit.
De CPU tijd heb ik nog niet bekeken, maar ik mag aannemen (kan het nu niet testen) dat mijn pc (zie sig) het wel moet aankunnen. Ik zal het als ik thuis ben nog even testen.
Mijn laptop heb ik ook eens direct in de meterkast aan het modem gehangen, een Dell latitude D810 met 2 gig ram. Ook dat was knudde.
Dit heb ik upc ook allemaal doorgegeven, natuurlijk, maar de helpdesk heeft maar een standaard rijtje die ze kunnen af gaan als ze een probleem voor hun kiezen hebben. Een van de medewerkers tipte me met "tcp optimizer", wat iets uitmaakte, maar dan heb ik het over 50k. Niet 3x sneller zodat ik op 20mbit uitkom.
UPC heeft de bootfile van het modem ook al uitgelezen (en ik ook), dat staat allemaal ok.
Als iemand nog ideeen heeft hoor ik het graag. Ik ben langzamerhand op qua ideeen.
Ik wacht nu alleen maar op vrijdag, hopelijk dat er dit keer een monteur komt die wel weet dat hij voor chello moet komen. Mocht hij me niet geloven, mag hij met de helpdesk bellen, ik heb het casenummer hier naast me liggen...En anders lezen ze de historie van het modem weer uit, dat kunnen ze tot een maand terug.
Edit: mhhh, nogal veel info, maar daar vroeg je om. En het is getypt in werktijd