Co-locatie gameserver

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-10 22:52
Het plan is om een flink uitgeruste server op co-locatie te gaan laten draaien. De maandelijkse co-locatiekosten moeten echter wel zo beperkt mogelijk blijven. We geven de voorkeur aan 60 tot 70 euro per maand. Iets meer mag ook, maar daar moeten dan wel behoorlijke voordelen tegenover staan. We gaan ervan uit dat we zo'n 200 a 250 GB per maand aan dataverkeer hebben.

Er zijn goedkope en dure hosts. Goedkoop zijn b.v. TransIP (www.transip.nl) en i3D (www.i3d.nl). Duur daarentegen zijn b.v. netMastering (www.netmastering.nl) en NLhosting (www.nlhosting.nl). De prijzen liggen vaak enorm ver uit elkaar....voor mijn geval tussen de 50 en 400 euro per maand. Nu begrijp ik wel dat de een meer en betere service biedt dan de ander, maar dat lijkt me het verschil niet rechtvaardigen.

We zitten echter nog met de volgende vragen:

1. Waar moet ik op letten als het gaat om de kwaliteit van het netwerk van het serverpark? Welk serverpark is aan te raden, en welke is af te raden? En waarom?

2. Waar moet ik verder nog op letten bij het kiezen van een host?

3. Heb je nog suggesties ten aanzien van de keuze van een host voor co-locatie? Een volledige en duidelijke argumentatie daarbij wordt op prijs gesteld.

Daarnaast hebben we nog vragen omtrent de te kiezen hardware. Daarvoor heb ik in PMG dit topic geopend.

Bij voorbaat hartelijk dank voor de genomen moeite op voornoemde vragen te antwoorden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

i3d hangt bij WeDare geloof ik, en daar hebben ze best een aardig netwerk, voor meer info kan je DaMorpheus mailen, die werkt daar geloof ik.

1) Snelle betrouwbare verbindingen, redundantie op power en network. Over het algemeen hebben de grotere datacenters (WeDare, Redbus, Telecity) bijzonder goede verbindingen. Je host is dan verantwoordelijk voor het stukje van de kast naar het internet toe.

2) Let op snelle service, dat je desnoods midden in de nacht nog kan bellen. Geen gezeur met alleen telefonische support, e.d

3) ik heb geen ervaring met gamehosting, hierbij kan ik je dus geen advies geven
BalusC schreef op maandag 04 april 2005 @ 15:40:
[...]
Het lijkt me sterk dat de keuze/samenstelling van de hardware een groot invloed heeft op de keuze van de colocatie en vice versa ;) Wmb start je gewoon een nieuw topic in het daartoe bestemde subforum.
:)

[ Voor 30% gewijzigd door AtleX op 04-04-2005 16:31 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-10 11:35

Eijkb

Zo.

Beetje dubbelop: Samenstellen van cs gameserver??

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Laatst online: 15:23

UTM

Neen.

Topic1 is voor het samenstellen van zijn server (PMG)
Topic2 is voor het plaatsen van zijn server

Kijk maar eens naar de reply van BalusC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:00
je kan natuurlijk ook gewoon een 2 of 4 mbit sdsl lijn aanvragen voor dat geld, en die server lekker thuis zetten :P
scheelt een hoop heen en weer gerij voor onderhoud en storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Meester_J schreef op maandag 04 april 2005 @ 16:35:
je kan natuurlijk ook gewoon een 2 of 4 mbit sdsl lijn aanvragen voor dat geld, en die server lekker thuis zetten :P
1. Dat is super duur !!!
2. SDSL gaat tot 2,3 Mbps dacht ik :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Laatst online: 15:23

UTM

Meester_J schreef op maandag 04 april 2005 @ 16:35:
De vraag is natuurlijk wel of zijn ISP blij is met een upload van rond de 150gig per maand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:00
voor 4 mbit heb je dus een multilink verbinding nodig. (2 lijnen). eigelijk is dat inderdaad 4,6Mbit, want G.(S)Hdsl kan max 2304 ofzo doen.
kijk op de site van bbned anders...
Bij een zakelijk abbo zal je ISP heus geen datalimiet stellen hoor. :P

voor 150 gieg zit je trouwens (reken reken reken) op 0,5 Mbyte /s en das mooi een 4Mb lijntje

edit: kut, nulletje verkeerd... komt op 0,4 Mb uit, dus een enkel sdsl lijntje zou volstaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Meester_J op 04-04-2005 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We zitten echter nog met de volgende vragen:

1. Waar moet ik op letten als het gaat om de kwaliteit van het netwerk van het serverpark? Welk serverpark is aan te raden, en welke is af te raden? En waarom?

2. Waar moet ik verder nog op letten bij het kiezen van een host?

3. Heb je nog suggesties ten aanzien van de keuze van een host voor co-locatie? Een volledige en duidelijke argumentatie daarbij wordt op prijs gesteld.

Daarnaast hebben we nog vragen omtrent de te kiezen hardware. Daarvoor heb ik in PMG dit topic geopend.
Stuur me eens een email dan kan ik uitgebreid antwoord geven, info@budgettrends.nl.

- Core routers moeten dubbel uitgevoerd zijn, bij voorkeur zou ik kiezen voor Redbus Interhouse.
- Hoster moet goed bereikbaar zijn, ik kies persoonlijk voor kleine partijen omdat die flexibel zijn. Aanbieders als bijvoorbeeld Leaseweb, TransIP en Proserve zijn zo groot dat ze zich niet wagen aan "aanpassing".
- Kosten moet je afwegen tegen kwaliteit. Wil je goedkoop zonder garantie of wil je 99.9 % uptime en eventueel een ON-SITE gla dan moet je meer betalen.

Voorbeeld,
Ik vind 1U-2U + 500 GB dataverkeer voor 150 euro per maand (in mijn geval) een perfect bedrag en absoluut niet duur. Zeker als ik weet dat ze qua service beter zullen zijn dan menig ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.kdis.nl

waarom werd mijn vorige post gedelete?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik belde ze laatst en werd zo slecht tewoord gestaan dat bij KDIS ik géén server kwijt zou willen. Misschien een tip, bel wat mensen :-)

edit-
Opzich wil ik je wel iets aanbieden maar het lijkt me niet dat dat hier mogelijk is. Email maar voor informatie.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Ik heb zelf een server staan bij kdis. De eerste maanden ging het redelijk. de afgelopen 2 maanden heb ik 4 keer downtime gehad. Hun netwerk is niet redundant uitgevoert, evenals de stroomvoorziening. Ze bieden slechte support. Ze negeren vaak onze tickets of antwoorden pas dagen later. Ze hebben vrij weinig verbindingen naar andere netwerken. Deze dingen samen vind ik een reden om geen gameservers te hosten op dat netwerk. Op mijn eigen server lopen er momenteel 2. Heb er veel gezeur mee gehad door een onstabiele connectie waardoor er wat packetloss was voor langere tijd.

zelf wil je waarschijnlijk dit draadje wel lezen:
http://www.webhostingtalk...hlight=gameserver+netwerk
Gaat over welk netwerk het meest geschikt is voor gamehosting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik me niet vergis zit KDIS ook in redbus, dus is stroom wél dubbel. Lijkt me sterk dat ze de enige zijn die dat in Redbus Interhouse niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:32

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 16:47:
[...]

Stuur me eens een email dan kan ik uitgebreid antwoord geven, info@budgettrends.nl.

- Core routers moeten dubbel uitgevoerd zijn, bij voorkeur zou ik kiezen voor Redbus Interhouse.
- Hoster moet goed bereikbaar zijn, ik kies persoonlijk voor kleine partijen omdat die flexibel zijn. Aanbieders als bijvoorbeeld Leaseweb, TransIP en Proserve zijn zo groot dat ze zich niet wagen aan "aanpassing".
- Kosten moet je afwegen tegen kwaliteit. Wil je goedkoop zonder garantie of wil je 99.9 % uptime en eventueel een ON-SITE gla dan moet je meer betalen.

Voorbeeld,
Ik vind 1U-2U + 500 GB dataverkeer voor 150 euro per maand (in mijn geval) een perfect bedrag en absoluut niet duur. Zeker als ik weet dat ze qua service beter zullen zijn dan menig ander.
Kerel, waarom praat je hier over zaken terwijl je 0,0 kennis hebt?
dubbele core routers = redbus? wtf heb je het over? Mijn auto heeft 4 wielen omdat mijn huis een deur heeft 8)7

Ik zou zeggen: kies een netwerk wat goed is voor gameservers ipv pauperboel zoals kdis (nofi). Heel internet hangt aan elkaar met verschillende netwerk leveranciers. Zo is een goede netwerk provider voorzien van een hoop verschillende aansluitingen van kwaliteits netwerk leveranciers: level3, interoute, etc etc. Hoe beter het netwerk is, hoe stabieler en des te lager je ping is.

Overigens is Kurtje flink zijn toko aan het promoten, kom op Kurtje, wordt eens volwassen.
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:07:
Als ik me niet vergis zit KDIS ook in redbus, dus is stroom wél dubbel. Lijkt me sterk dat ze de enige zijn die dat in Redbus Interhouse niet hebben.
|:(
je neemt je suite af bij een datacentrum en daar kies je als bedrijf zelf de configuratie van. Als kdis €€€ zou willen besparen kunnen ze dubbele stroom dus weglaten.
nero355 schreef op maandag 04 april 2005 @ 16:37:
[...]

1. Dat is super duur !!!
2. SDSL gaat tot 2,3 Mbps dacht ik :?
Nooit doen, je hebt wel connectie maar geen snelle pings.

Overigens als laatste tip voor de topicstarter: check vooral de interne verbindingen van de colocatie aanbieders. Er lopen er velen rond die zelf een 100 mbit upload hebben naar de routers. Dat betekend dat als één server effe piekt, er geen bandbreedte meer over is en jij dus lag krijgt zonder daar iets aan te kunnen doen. Dus jouw 100 mbit moet minimaal op switch met een 1000 mbit upload zijn aangesloten.

[ Voor 15% gewijzigd door Stewie! op 04-04-2005 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:59
Je kan ook kijken naar xs4all, die hebben nu enorme stunt aanbiedingen. 99 euro voor 1u, 500 gigabyte dataverkeer. Ze hebben een prachtig datacentrum. Belangrijke dingen vind ik toegankelijkheid in het datacentrum, goede uptime, alles redundant uitgevoerd en een persoonlijke aanpak. Dus niet dat je een klein 'nummer' bent.. Ik zit zelf in concepts, in Breda. Het is wat kleiner, maar de verbinding is imho erg goed. Verder nooit problemen gehad.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaMorpheus schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:09:
[...]

Kerel, waarom praat je hier over zaken terwijl je 0,0 kennis hebt?
dubbele core routers = redbus? wtf heb je het over? Mijn auto heeft 4 wielen omdat mijn huis een deur heeft 8)7

Ik zou zeggen: kies een netwerk wat goed is voor gameservers ipv pauperboel zoals kdis (nofi). Heel internet hangt aan elkaar met verschillende netwerk leveranciers. Zo is een goede netwerk provider voorzien van een hoop verschillende aansluitingen van kwaliteits netwerk leveranciers: level3, interoute, etc etc. Hoe beter het netwerk is, hoe stabieler en des te lager je ping is.

Overigens is Kurtje flink zijn toko aan het promoten, kom op Kurtje, wordt eens volwassen.

[...]

|:(
je neemt je suite af bij een datacentrum en daar kies je als bedrijf zelf de configuratie van. Als kdis €€€ zou willen besparen kunnen ze dubbele stroom dus weglaten.
Beetje onzin aangezien er nog steeds hosters bestaan (ik noem KDIS) die geen dubbele core routers hebben, als je kijkt bij Leaseweb (zie de website op http://www.leaseweb.com) zie je dat die dat wel hebben.

Er is dus wel degelijk verschil. Daarbij promoot ik mijn toko niet, ik doe niet aan Colocatie. Ik wil hem wel een aanbieding doorsturen die ik laatst ontving waarmee hij waarschijnlijk wat kan. Beetje jammer dat op dit forum je daardoor direct afgezeken word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:12:
[...]

Beetje onzin aangezien er nog steeds hosters bestaan (ik noem KDIS) die geen dubbele core routers hebben, als je kijkt bij Leaseweb (zie de website op http://www.leaseweb.com) zie je dat die dat wel hebben.

Er is dus wel degelijk verschil. Daarbij promoot ik mijn toko niet, ik doe niet aan Colocatie. Ik wil hem wel een aanbieding doorsturen die ik laatst ontving waarmee hij waarschijnlijk wat kan. Beetje jammer dat op dit forum je daardoor direct afgezeken word.
Tot voor kort had leaseweb niet eens dubbele routers op alle locaties, maar deden ze dat centraal in telecity 2. Dus, slechter voorbeeld kon je niet nemen.
Overigens heeft iedereen tegenwoordig wel dubbele routers, alleen doet de ene dat op Cisco router (leaseweb bijvoorbeeld), de ander op Juniper router (WeDare, proserve) en weer een ander op een switch (kdis oa).
Simon schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:11:
Je kan ook kijken naar xs4all, die hebben nu enorme stunt aanbiedingen. 99 euro voor 1u, 500 gigabyte dataverkeer. Ze hebben een prachtig datacentrum. Belangrijke dingen vind ik toegankelijkheid in het datacentrum, goede uptime, alles redundant uitgevoerd en een persoonlijke aanpak. Dus niet dat je een klein 'nummer' bent.. Ik zit zelf in concepts, in Breda. Het is wat kleiner, maar de verbinding is imho erg goed. Verder nooit problemen gehad.
probleem: geen toegang tot je eigen server van vrijdag avond tot maandag ochtend
Verder is hun netwerk prima in orde :)

[ Voor 27% gewijzigd door Stewie! op 04-04-2005 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben bij leaseweb al langer een server, altijd al op dubbele routers. Een heel normaal, een geldig, voorbeeld dus.

Ik heb weinig zin om er een discussie over aan te gaan met jou, de topicstarter heeft er weinig aan.
Overigens heeft iedereen tegenwoordig wel dubbele routers, alleen doet de ene dat op Cisco router (leaseweb bijvoorbeeld), de ander op Juniper router (WeDare, proserve) en weer een ander op een switch (kdis oa).
Vandaar dat KDIS zoveel outages heeft en leaseweb zo weinig. Wat betreft het netwerk van Leaseweb, geen klachten. De service laat nog wel eens wat te wensen over. Daarbij kun je in de andere topic (van de zelfde TS lezen dat kdis GEEN dubbele core routers heeft).

Ook WideXS heeft een goede naam wat betreft hun netwerk en service. Ze zijn echter wel héél duur in mijn ogen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
DaMorpheus schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:14:
[...]

probleem: geen toegang tot je eigen server van vrijdag avond tot maandag ochtend
Verder is hun netwerk prima in orde :)
Klopt, ze werken er nu aan, en met de juiste contacten kom je wel binnen :P

ennuh leaseweb, dat ligt er om de zoveel uur uit (overdreven natuurlijk) maar daar zijn een hoop mensen niet vrolijk over..

[ Voor 17% gewijzigd door simon op 04-04-2005 17:18 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:18

Neo

Je kan ook misschien even kijken bij PCextreme die bieden ook colocatie aan. Ik heb al een tijd virtuele hosting van hun (met meerdere sites) en ik kan zeggen dat de service echt top is. Je zou dan 70 euro per maand kwijt zijn voor 1U en 200GB dataverkeer. De servers staat in Red Bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
AMD user schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:21:
Je kan ook misschien even kijken bij PCextreme die bieden ook colocatie aan. Ik heb al een tijd virtuele hosting van hun (met meerdere sites) en ik kan zeggen dat de service echt top is. Je zou dan 70 euro per maand kwijt zijn voor 1U en 200GB dataverkeer. De servers staat in Red Bus.
Voor co-locatie zou ik toch echt kijken naar wat volwassenere spelers. Naast dat ze in Red Bus staan wil je ook weten in wiens netwerk ze staan, ik geloof namelijk niet dat PCExtreme per rack afneemt.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

AMD user schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:21:
Sorry om te zeggen: geen gameservers netwerk. Plus dat de "routers" opgevoerde switches zijn :)
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:17:
We hebben bij leaseweb al langer een server, altijd al op dubbele routers. Een heel normaal, een geldig, voorbeeld dus..
internet => dubbele leaseweb routers -> single routertje op redbus => dubbele uplinks naar je kast
Dus zoals laatst: probleempje tussen telecity <> redbus en :w naar je verbinding :P

Let op als je bij leaseweb gaat zitten, neem geen Volume dataverkeer, merkbaar slechter is je ping en uptime dan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-10 22:52
Even voor de duidelijkheid...een lage ping is belangrijker dan 99,9% uptime. Wij liggen er niet zo wakker van als de server er een keertje uit ligt voor 2 uur. Een lage ping, ook vanuit b.v. Duitsland, Scandinavie en Engeland, is voor ons erg belangrijk daar wij een internationale community zijn. Probleem is dat wij weinig inzicht hebben in netwerkstructuren e.d. waardoor het lastig is een host te kiezen die goed bij onze behoeften past.

Ik sta overigens open voor tips en/of aanbiedingen. Diegenen kunnen mailen naar moondust@odrift.demon.nl

DaMorph, zou jij mij ook even een mailtje kunnen sturen? Ik lijk je via GoT niet persoonlijk te kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:11:
En daar zou ik dus nu voor kiezen, sowieso meet XS4All het verkeer atm niet eens echt, alleen als je substantieel meer gebruikt dan afgesproken dan wordt er wat van gezegd. Netwerk is super etc etc. Qua transits heb ik qua latency trouwens goede ervaringen met KPN eurorings, level3 en het vroegere lambdanet, maar die schijnt brakker te zijn geworden na de overname door cogent.

Maar een erg boeiend topic wordt dit zo niet, het gaat over aspecten die tot in den treure zijn uitgekristaliseerd, zowel hier als bijvoorbeeld op webhostingtalk.

Vraag daar bijvoorbeeld eens naar prijzen in het daarvoor bedoelde forum :)
DaMorpheus schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:30:
Als je internationaal bent: vraag al je members een simpele traceroute uit te voeren naar een de site van de verschillende hosters.

[...]

Jep, kan hij inderdaad doen, heb je meteen een overzicht van de prijzen. Let wel op dat 95% daar reseller van Leaseweb is, of reseller van reseller van reseller van leaseweb. :D
Very very very true, sowieso, de clan waar ik nu mijn server aan heb uitgeleend komt van Leaseweb af, júist omdat ze daar met hun internationale spelers (die ze veel hebben) niet goed terecht konden.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Als je internationaal bent: vraag al je members een simpele traceroute uit te voeren naar een de site van de verschillende hosters.
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:29:
[...]
Vraag daar bijvoorbeeld eens naar prijzen in het daarvoor bedoelde forum :)
Jep, kan hij inderdaad doen, heb je meteen een overzicht van de prijzen. Let wel op dat 95% daar reseller van Leaseweb is, of reseller van reseller van reseller van leaseweb. :D

[ Voor 60% gewijzigd door Stewie! op 04-04-2005 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit topic is niet de bedoeling op dit forum. Het lijkt een vrijbrief voor iedereen om eens even bedrijven te promoten - of het tegenovergestelde.

Voor informatie over het netwerk en de paketten van een hoster moet je bij die hoster zelf zijn of bij onafhankelijke websites zoals www.webhostingtalk.nl. En laat bijvoorbeeld de hoster zelf eens aan jou uitleggen waarom zij denken jou - in jouw situatie - een goede dienst te kunnen bieden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.