Aangezien je er geen "L" van hebt gemaakt moet dat wel lukken, op dat lichte en compacte na dan
Nu ben ik verwend met mijn camera en heb ik hier niet denderend veel aan toe te voegen op zich.
Maar als ik dan toch aan het nadenken ben zijn er ruwweg twee groepen voor mijn verbeteringen te noemen:
1. Ergonomie
2. Techniek
Ad.1. De ergonomie is iets waar ik denk dat cameramakers wel mee bezig zijn, maar waar in mijn ogen nog wel stappen in gemaakt kunnen worden. Niet alleen zou een grip die op je eigen hand op maat wordt gemaakt in mijn ogen wel prettig zijn, ook het gebruik van knoppen en de plaats hiervan op de body kan in mijn ogen sterk verbeterd. Het lijkt mij dat die knoppen slimmer geplaatst kunnen worden, bijvoorbeeld in combinatie met een draaiwieltje dat ook in te drukken is; in je viewfinder zie je dan wat je veranderd en waarin: lijkt me een uitkomst.
Dan heb je nog eenvoudiger dingen als het schermpje, je eyepiece en bijvoorbeeld de bevestigingspunten van de hand/nekstrap(s). Als ik nu mijn oog in het eyepiece plaats, zit ik altijd met mijn neus op het schermpje dat hierdoor besmeurd wordt door mijn huidvet en ondergewasemd wordt; hier kan je wellicht niet veel aan doen, maar het is wel iets waar ik me aan irriteer.
Dan de techniek, waar er op een aantal vlakken wel te winnen is, laat ik bijvoorbeeld het dynamisch bereik eens noemen of AF-punten over de gehele viewing area. Of 16bits kleurdiepte en kleurprofielen die eenvoudig in te stellen en naderhand te wijzigen zijn zodat je foto op de printer er hetzelfde uitziet als op je scherm... Een fullframe-sensor is prettig om van de cropfactor af te zijn, dan kan ik die 17mm en mijn fisheye eens echt gebruiken zoals ze bedoeld zijn, maar ik begrijp de redenatie maar al te goed. Nog minder ruis bij hoge ISO is welkom, maar ik vind het haast zo belangrijk dat die ruis 'mooier' wordt, bayer-ruis vind ik eenvoudigweg hardstikke lelijk. Meer fps is alleen voor sportfotografen echt van belang en dan kan je je nog afvragen of die meer dan zeg 10 of 12fps nodig hebben, een groter buffer is echter wel weer handig als je veel korte of lange bursts schiet in korte tijd.
Live histogrammen en preview-functies op je LCD lijken mij persoonlijk helemaal niks, ik doe geen studiowerk en ik vind het een groot deel van de charme dat ik juist vaak zonder die hulpmiddelen mijn foto's maken moet. Ik heb toch het idee dat je dan wat meer nadenkt over de belichting en daarmee ook wat meer tijd neemt voor de compositie.
Dan hebben we nog flitstechnieken en lenzen. Daar zou ik nog wel een heel stuk over kunnen volschrijven, maar dat ben ik niet echt van plan. Laat ik het er op houden dat ik meer invloed zou willen kunnen uitoefenen op het resultaat zonder al te veel inspanning als ik ga flitsen, dat ik ook de andere flitsers eenvoudig op afstand kan bedienen lijkt me ook erg prettig.
Lenzen zijn continue in ontwikkeling en hoewel een 12-24mm of equivalent lonkt is het alles behalve lichtsterk genoeg voor wat ik er mee wil doen. Voor de toekomst verwacht ik en hoop ik op meer wijde lenzen en een verschuiving in zoomranges:
±13-40mm (L-kwaliteit, f/2.8)
±40-120mm (L-kwaliteit, f/2.8, met IS)
±120-350mm (L-kwaliteit, f/2.8, met IS)
In de nabije toekomst hoop ik dat Nikon als eerste zal komen met een inzet tot deze verschuiving, maar dan niet met die DX-lenzen.. Wel met 'echte' als het even kan, waarmee ze dan gelijk ook weer aangeven toch ook andere dan DX-sensoren te gaan gebruiken.
Voor de latere toekomst hoop ik dat de Foveon-techniek door meer bedrijven gebruikt zal worden, dat deze gebaseerd kan worden op CMOS of wellicht een nieuwe techniek die weinig last heeft van hitte en geen banding vertoont. Hiermee denk ik dat 16bits technieken of zelfs tegen die tijd 24bit mogelijk wordt.
Een fullframe Foveon op met minder ruis dan een 1Ds MarkII, de snelheid van een 1D (MarkII) of D2H(s), met meer buffer, 24bits kleurdiepte, enorm doordachte ergonometrie en superieure lenzen... Dat is wel een prettige toekomst.
Ik heb het niet over Mpixels omdat ik denk dat dat toch wel blijft groeien, meer dan 24Mpixel op een kleinbeeldcamera lijkt me complete non-sense. Op een middenformaat naar 100+Mpixel zie ik wel als nuttig; op TC's over de Gpixel barriere lijkt me ook niet overdreven.