maar met externe lichtmeters hou je weer geen rekening met wat de lens doet met het opvallende licht. Interne reflecties en dat soort dingen. Om die reden wordt TTL nu juist bejubeld.dawg schreef op woensdag 06 april 2005 @ 13:57:
[...]
Als richtlijn vind ik lichtmeters in camera's op zich een goed uitgangspunt. Maar een externe lichtmeter is gewoon nog steeds veel betrouwbaarder, omdat je opvallend licht meet ipv reflecterend licht. Opvallend licht is objectief namelijk, en reflecterend licht niet. Daarom zit een lichtmeter in een camera er ook 8 vd 10 keer langs.
Van MF naar AF is een verbetering. Maar dat men nu nog steeds roept om een sneller AF-systeem is natuurlijk onzin. Alsof je met de huidige AF-systemen geen autootje kunt pannen. Bovendien kon men het vroeger ook met MF, kwestie van oefenen. Veel doen. En nu lijkt het wel alsof men zelf geen moeite meer wil doen, maar alles van de camera af wil laten hangen. En ja, dan zeg ik daarop dat ik dat jammer vind, omdat het dan alleen nog maar zal gaan over techniek, hoe meer features hoe beter. Ookwel gadgets genoemd.
Je kunt namelijk met oefening de meeste foto's met een volledig manuele camera maken. Anticiperen op situaties zoals ze zijn, creatief omgaan met de mogelijkheden en beschikbare licht, vind ik de kern van fotografie. En niet volledig vertrouwen op de electronica van een camera, met zoveel mogelijk features en opties, zodat je zelf niets meer hoeft te doen dan op een knop drukken zodat de foto wordt genomen. Want dat vind ik niet veel meer te maken hebben met fotografie.
Ik ben het overigens helemaal eens met je wat terughoudende standpunt over alle snufjes die je op camera's kunt bedenken. Ik heb een enkele jaren geleden een TTL flitser gekocht voor mijn toenmalige Minolta. En dat ding was helemaal geweldig. Maakt uit zichzelf de meest fantastische en meest gebalanceerde foto's. Althans in 90% van de gevallen. En in de 10% dat ik niet het juiste resultaat kreeg, had ik ook geen idee hoe dat kwam, laat staan dat ik wist hoe het moest verbeteren. M'n moeder, die jaren lang met handmatige flitsers had lopen "klooien", wist in 1 keer wat te doen. Puur omdat ze ooit de achterliggende techniek geleerd had.
Toch loop ik bij het eens zijn met jou standpunt wel tegen dingen als TTL meting en AF etc aan...want wat maken die dingen nu wel geaccepteerd en een live histogram niet?
[ Voor 45% gewijzigd door YellowCube op 06-04-2005 14:13 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world