QuarK schreef op zondag 17 april 2005 @ 16:36:
Ik ga morgen een A8N-SLI kopen met een mooie 6800GT en 3500+. Ik heb opgezocht welk geheugen gegarandeerd werkt, dus dat moet geen probleem zijn. Heb echter nog een paar snelle vraagjes:
- Die onboard RAID5 wil ik met 3 SATA schijven (Maxtor DMax10) gaan gebruiken, hier was toch een issue mee? Of is dat inmiddels al met een bios update opgelost?
- Gebruikt de onboard RAID5 controller cpu power, of is het echt een dedicated chippie?
- Is deze RAID5 controller echt betrouwbaar of ben ik beter af met een dedicated PCI kaart?
- Zijn er verder issues waar ik rekening mee moet houden? Dingen die niet met een bios update (eerst wat ik zal doen) opgelost kunnen worden?
- Misschien niet de goede plaats om te vragen, maar is een TruePower 380W voeding goed genoeg voor 2x 6800GT?
Helaas is er hier op GOT nog niet echt veel te vinden over de RAID5 prestaties van deze onboard controller, tenminste voor een poosje terug niet. Maar om op jouw punten terug te komen:
- De Maxtor DiamondMAX 10 schijfen hebben inmiddels een firmware update gehad, welke de nodig problemen zou moeten verhelpen. Maar als je zeker van je zaak wilt zijn en zonder de mogelijke problemen te draaien, moet je misschien eens naar de Maxtor Maxline kijken deze zijn ook geschikt voor langere uptime. Ook is misschien de Western Digital RAID edtion iets?
- De onboard RAID5 controller is een hardware assist uitvoering. De pariteit berekeningen worden door de CPU uitgevoerd en niet door de controller zelf, wat een bepaalde CPU belasting geeft. Helaas zo gezegd heb ik tot voor kort nog weinig op GOT hierover kunnen vinden. (tenminste met betrekking op deze specifieke controller)
- Of direct een BIOS update nodig is, ik zou zeggen lees dit topic eens door. Over het algemeen werkt een moederbord toch wel zo out-of-the-box... toch?
- Wat de voeding betreft, dat kun je beter in dit topic vragen:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 10
Wel wil ik opmerken, dat zoals in een eerdere reactie op jouw vragen, je wel een heel "zwaar" systeem moet hebben wil een 480Watt (A-merk) voeding een systeem maar net trekken.
Zelf heb ik de volgende opstelling:
AMD Athlon MP 2800+ (2 processoren)
Gigabyte GADPXDWP (MPX chipset)
1GB PC2100 ecc DDR SDRAM (2x 512MB)
ATI Radeon 9700 Pro
RAIDcore 4852 (8 poorts RAID5 S-ATA controller)
4x 200GB Maxtor DiamondMAX 10 schijven
Plextor DVD speler
NEC3500 DVDRW
Enermax CoolerGiant 480Watt (deze voeding kan dit systeem prima hebben en is ook nog geschikt om verder uit te breiden naar b.v. 8 schijfen.)
Als ik vooraf de mogelijke problemen had geweten met de DM10 schijfen dan was ik mogelijk ook voor de Maxline of de WD RAID edition gegaan. (let wel deze schijven zijn wel iets duurder)
In eerste instantie wilde 1 schijf ook niet werken en viel steeds uit of werd niet gezien door de RAID controller waardoor steeds de RAID5 set rebuild moest worden, wanneer de schijf wel weer zichtbaar was. Nadat ik de firmware van de schijfen geupdated had en ook (vreemd genoeg) de schijf op een andere poort had aangesloten waren de problemen weg. (de poort van de controller is wel goed want daar hangt nu gewoon één van de andere schijfen aan) Wat het nu precies is geweest weet ik helaas niet, maar toch door alle klachten over de DM10 schijfen had ik achteraf denk ik toch een ander type schijf gekozen.
Ik vindt het heel lullig voor Maxtor, maar ze hebben (ondanks de prestaties) toch een steekje laten vallen bij deze serie schijfen. Even voor de duidelijkheid de Maxtor DM10 schijfen hebben niet alleen problemen met dit Asus moederbord, maar ook met losse kaarten van o.a. Promise, LSI en RAIDcore, welke over het algemeen opgelost zouden moeten zijn met de genoemde firmware. (bij mij draait alles nu dus ook als een zonnetje)
Tot slot, of je van de RAID5 set kunt booten heb ik eigelijk niet kunnen vinden, maar ik ga er wel vanuit. Als je in Windows XP een echte software matig RAID5 set aanmaakt gaat dit booten niet, maar vanaf deze controller lijkt mij het wel te kunnen. Misschien dat Femme hier langs fietst dat hij daar wat over kan zeggen/tikken

.
Over Femme gesproken, kijk ook eens naar zijn review van RAID controllers best interresant:
reviews: Mega roundup van Serial ATA RAID 5-adapters
[
Voor 7% gewijzigd door
_Dune_ op 18-04-2005 23:28
]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/