Beste Tweakers,
ik heb van de week een Asus A8N-SLI systeem gebouwd voor een low budget en low end gamer.
ik ben helemaal niet te spreken over dit moederbord omdat ik het erg instabiel vind
bij deze een poging om in het kort mijn verhaal /ervaringen uiteen te zetten:
het systeem bestond in hoofdlijnen uit :
Asus A8N-SLI mobo ( bios 1005-1 beta )
serial ata maxtor daimond max 9 ( weet niet precies meer )
dvd brander en dvd speler
XFX 6600GT SLI video kaart ( LET OP !! 1 videokaart )
2 reepjes kingston van 512MB ( is van het soort dat Asus aanbeveelt )
AMD 64 +3200 cpu
Tagan 480 watt PSU
en een floppy drive
win xp Pro ( engels ) en alle laatste driver en updates etc etc .
Wat opviel was dat het systeem redelijk stabiel was na installatie
maar bij het opstarten vaak BSOD gaf ( bleu screens of death ) en in een flits opnieuw een boot poging waagde ook midden in een game of zware toepassing kon dit gebeuren heel af en toe gebeuren
Een andere PSU (oa een zware enermax ) en een hele nacht mem test draaien en div burn in programma's brachten geen fouten aan het licht . ook Seti classic draaien gaf geen problemen
( cpu load is dan 100% ) >> voor meer over seti >>
www.seti.nl
Wat ik ook probeerde het fout gaan tijdens boot van winxp pro ( met sp2 ) bleef . Het blauwe scherm was ook niet in de log terug te vinden en om de herstart te voorkomen het vinkje uitzetten hielp ook niets hij bleef herstarten . het blauwe scherm lezen was onmogelijk want het kwam steeds als een flits voorbij.
Na het systeem totaal gestript te hebben en componenten uitgewisseld te hebben en nog maar een keer een schone win xp geladen te hebben begon ik met bijprikken van rand apparaten aan het mobo .
eerst helemaal kaal alleen met de harde schijf en 1 video >> stabiel geen BSOD / herstarten tijdens herhaaldelijk booten
Daarna met de DVD rom speler en brander erbij >> stabiel Oa doom 3 bleef zeer goed werken
Daarna de Floppy drive erbij gestoken >> dat was de veroorzaker>> BSOD en af en toe herstarten
ok dacht ik nog floppy kabel in de kliko en mijn reserve floppy drive erbij en weer eens achter elkaar booten en zo . van de 10 keer booten gaat het 3 keer foutloos en de rest met herhaaldelijk booten maakt niet uit welk merk floppy drive of wat ook . ook een andere voedingsstekker deed niets .
Ik ben toen naar mijn leverancier gegaan en heb het euvel laten zien >> RMA dus en ter plekke een ander standaard Asus A8N-SLI bordje erin geschroefd ....
weer de bovenstaande beproeving gedaan met eenzelfde resultaat >> met floppy BSOD
en zonder lopen als een trein zonder floppy.
omdat voor deze pc een floppy drive regelmatig nodig is ( oa tbv huiswerk v/d kids ) moet de floppy goed werken en is de floppy drive dumpen geen optie in dit geval.
De winkellier was zeer vriendelijk en bood me een hetzelfde bordje aan maar dan Asus A8N-SLI deluxe

prima proberen we dat en waar hij bij stond herhaalde het expiriment zich nogmaals en werd er zelfs eerst nog de bios geupdate naar versie 1006 .
maar ook hier dezelfde problemen met de floppy controller die op dit mobo zit .
helaas had ik nergens meer een antieke pci IDE / floppy controller om nog wat meer testjes te doen.
ik heb het bordje terug gegeven en mijn geld terug ontvangen en de cpu ook maar terug gegeven en
gekozen voor een Intel P4 540J 3,2 GHz 800FSB 1MB met bijbehordende Asus mobo omdat ik een stabiele werking verkies boven evt snelheid ed . overklokken doe ik trouwens toch al nooit

want dan koop ik wel een snellere CPU ed .
mijn eigen conclusie die ik trek is dat dit moederbord nog niet goed uitontwikkeld is en de consumenten daarvan met de gebakken peren zitten . In mijn opinie dan ook afblijven dan wel zwaar twijfel geval .
mijn kanttekening is wel dat dit het 2e systeem is met dit mobo dat ik gebouwd had maar het eerste systeem nergens last van had . Alleen was er wel sprake in het eerste geval van een totaal andere configuratie en dus niet vergelijkbaar is ...
mijn vraag aan jullie mede tweakers is >> doe de test eens met dat herstarten als je ook een dergelijk mobo hebt en met en zonder floppy drive. Ik ben erg benieuwd of er meer mensen zijn met dit probleem maar het mischien voor onbelangerijk hebben afgedaan .
nog mooier zou ik het vinden om er de oorzaak van te weten.
ik blijf in iedergeval erg terughoudend tov dit moederbord .
mvg
Rob