Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[PHP] SMS naar MySQL *

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
op verzoek van gorgi_19 een nieuw topic.

Kaassoevlee heeft in 2001 een telefoon aan z'n linux bak gehangen en kon zo sms-jes in z'n signature laten zetten. in het kort werkte dit zo:
SMS > GSM > DATAKABEL > NT SERVICE > PHP > GOT

hij wou verder niet op de details in gaan maar het lijkt mij leuk ook een soortgelijk project op te zetten. nu vraag ik mij af hoe hij dat geflikt heeft...

door de sms-jes naar een sql-database te zetten zou ik ze kunnen laten uitlezen en in me signature kunnen zetten, maar er zijn veel meer omgelijkheden. ik zou bijvoorbeeld commando's naar m'n nokia kunnen sturen waarop de server een actie gaat uitvoeren.

ik heb de beschikking over een nokia 3310 + data-kabel en een linux server.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43

Reptile209

- gers -

Okee, maar waar wil je nou naar toe? Ofwel: over welk deel moet men met je meedenken? Als je een datasheet voor de data-kabel van je Nokia zoekt, weet je hoe je SMS-jes kan uitlezen en sturen. Een database is ook wel te bouwen. Ik weet niet wat jij met PHP kan, maar ook dat mag niet onoverkomelijk zijn.
Of wil je nieuwe ideeën genereren voor wat je nog meer kan doen? (SMS als je nieuwe emails hebt die aan bepaalde eigenschappen voldoet bijvoorbeeld?)

Edit: wat die datasheet betreft: misschien kan je net als ik via [google=nokia 3310 datasheet sms] op sites als deze komen en alles vinden wat je nodig hebt ;).

[ Voor 20% gewijzigd door Reptile209 op 29-03-2005 12:51 ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
de telefoon aan me windows-bak hangen is geen probleem maar hij moet aan me linux-bak komen, ik verwacht dat dit niet zo'n probleem is maar wat hulp zou prettig zijn. verder heb ik in principe alleen hulp nodig om de sms-jes uit te lezen en naar sql te zetten. van php heb ik redelijk verstand dus dat is het probleem niet.

die datasheet voor de datakabel lijkt onvindbaar....

het gaat om de MA-7650
Afbeeldingslocatie: http://www.gsmweb.nl/gsmweb/images/access/ma/ma7650_2.jpg

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je moet dus zien uit te vinden hoe je in linux je seriele (?) poort aanspreekt, en wat je daarin moet gooien om bij je sms-jes te kunnen. Het protocol van die GSM lijkt me dus best belangrijk om in handen te krijgen :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Prammenhanger schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 13:12:
Je moet dus zien uit te vinden hoe je in linux je seriele (?) poort aanspreekt, en wat je daarin moet gooien om bij je sms-jes te kunnen. Het protocol van die GSM lijkt me dus best belangrijk om in handen te krijgen :)
ja via com-poort (das toch serieel...???)
er zijn meer mensen geweest die het op deze manier hebben gerealiseerd en zij zullen ongetwijfeld het protocool van de GSM hebben gehad. maar of deze ergens te vinden is of dat zij contacjes hadden weet ik niet. ik kan het vooralsnog niet vinden maar misschien gebruik ik wel de verkeerde zoektermen.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tip: je bent op zoek naar het F-Bus protocol :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 09:21

Dutch_guy

WYSIWYG

Voor een Nokia kan je het gratis programma Nokia PC Suite downloaden.

Daar kan je sms-jes mee uitlezen en exporteren naar een textbestand.

Om dat periodiek te automatiseren kan je bijvoorbeeld gebruik maken van het gratis programma "AutoIT", http://www.hiddensoft.com/AutoIt/

Die kan toetsaanslagen simuleren mbv een script. Aan het eind van het script roep je een PHP script op, die alles in een database plaatst.

Het is een idee en volgens mij eenvoudiger dan zelf iets maken dat de boel uitleest.

Pay peanuts get monkeys !

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Zoek jij niet gewoon zoiets : meuktracker: PlaySMS 0.7 ?? Pak dan gelijk een IPcheck ofzo erbij zodat je je server kan sms'en om te vragen hoe het gaat :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Dutch_guy schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 14:28:
Voor een Nokia kan je het gratis programma Nokia PC Suite downloaden.

Daar kan je sms-jes mee uitlezen en exporteren naar een textbestand.

Om dat periodiek te automatiseren kan je bijvoorbeeld gebruik maken van het gratis programma "AutoIT", http://www.hiddensoft.com/AutoIt/

Die kan toetsaanslagen simuleren mbv een script. Aan het eind van het script roep je een PHP script op, die alles in een database plaatst.

Het is een idee en volgens mij eenvoudiger dan zelf iets maken dat de boel uitleest.
heb ik ook aan zitten denken maar dit is allemaal windows... ik heb het in linux nodig. dus als er een linux progje is dat die sms-jes kan uitlezen (via console) dan is het niet zo'n probleem.
dan zet ik de code om de sms-jes te laten uitlezen en naar een (text)-bestandje te exporteren in een cronjob en dan is het via php inderdaad eenvoudig uit te lezen en naar een databse of wat dan ook weg te schrijven

• Reptile209
  • Laatst online: 00:43

Reptile209

- gers -

Misschien heb je hier wat aan: in één van de replies staat een stukje C-code dat een begin kan zijn om het een en ander uit te lezen. Tip 2 is: [google=nokia 3310 download sms serial], daar vond ik 'm mee ;)

Zo scherp als een voetbal!

• HunterPro
  • Niet online
En anders haal je een GSM modem en hang je die aan je comport? Thats how most people do it :)

• Suepahfly
  • Laatst online: 16-10 13:42
Waarom neem je niet iets als smsboard ofzo?
Dan heb je geen telefoon meer nodig maar lees je gewoon een extern bestandje uit.

Verwijderd

Topicstarter
Suepahfly schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:47:
Waarom neem je niet iets als smsboard ofzo?
Dan heb je geen telefoon meer nodig maar lees je gewoon een extern bestandje uit.
sms-board wil ik nie omda je dan aan reclame/kosten vast zit. bovendien lijkt het me leuk om te experimenteren met de nokia3310 en datakabel. een GSM modem gaat volges mij niet icm met de nokia3310, ik wil het met die telefoon doen omdat ik geen zin heb om kosten te maken. ik weet dat het mogelijk moet zijn met deze spullen.

• Suepahfly
  • Laatst online: 16-10 13:42
SMSboard is gratis, en ze bieden zelfs zelf een php script aan waarmee, een ander kan filteren.

Maar aan de anderekant is zelf iets bouwen met een telefoon mooier natuurlijk :)

• riezebosch
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-10 11:58
Zo te zien is Kaassoevlee nog steeds aan 't experimenteren met z'n mobiel :P

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 12:44:
Kaassoevlee heeft in 2001 een telefoon aan z'n linux bak gehangen en kon zo sms-jes in z'n signature laten zetten. in het kort werkte dit zo:
hey dat heb ik ook :P
door de sms-jes naar een sql-database te zetten zou ik ze kunnen laten uitlezen en in me signature kunnen zetten, maar er zijn veel meer omgelijkheden. ik zou bijvoorbeeld commando's naar m'n nokia kunnen sturen waarop de server een actie gaat uitvoeren.

ik heb de beschikking over een nokia 3310 + data-kabel en een linux server.
http://www.gnokii.org/
daarin zit een hele mooie smsd welke direct inkomende SMSjes naar MySQL kan schrijven, makkelijker kan haast niet :P

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 09:21

Dutch_guy

WYSIWYG

Erkens schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 16:50:
[...]

hey dat heb ik ook :P

[...]

http://www.gnokii.org/
daarin zit een hele mooie smsd welke direct inkomende SMSjes naar MySQL kan schrijven, makkelijker kan haast niet :P
Goeie tip zeg! Ga hier ook eens mee aan de slag.

En geinig, het werkt ook nog. ;)

Wat voor andere toepassingen zou je hier nog voor kunnen verzinnen ?

Is er ook de mogelijkheid dat diegene die net gesms-ed heeft, een sms terug krijgt ?

[ Voor 9% gewijzigd door Dutch_guy op 29-03-2005 17:16 ]

Pay peanuts get monkeys !

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Dutch_guy schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 17:08:
Wat voor andere toepassingen zou je hier nog voor kunnen verzinnen ?
ik krijg notificaties van mijn server als er bijvoorbeeld iets mis is met de verbinding :)
Is er ook de mogelijkheid dat diegene die net gesms-ed heeft, een sms terug krijgt ?
yup, dat kan, maar dat kost mij teveel :+

die smsd van gnokii gebruikt 2 tabellen, 1 voor ingaande SMSjes en 1tje die regelmatig gepolled kan wordt waarin je een uitgaande SMS kan zetten :)

offtopic:
op mijn "website" zijn overigens ook alle SMSjes die op 'SIG' binnengekomen zijn terug te lezen

[ Voor 12% gewijzigd door Erkens op 29-03-2005 17:23 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

nero355 schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 14:41:
Zoek jij niet gewoon zoiets : meuktracker: PlaySMS 0.7 ?? Pak dan gelijk een IPcheck ofzo erbij zodat je je server kan sms'en om te vragen hoe het gaat :D
Is dit wat of niet :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
die laatste 2 links zijn echt relaxt.

zit er dus zelf geen werk meer aan, alleen uitvogele hoe dat progje werkt maar dat mag geen probleem zijn.

wat nero355 zegt (meuktracker: PlaySMS 0.7) ziet er relaxt uit maar ik zie nergens of je gsm aan de pc moet hangen (lijkt mij van wel natuurlijk...) en met welke telefoons het werkt.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 23:34 ]

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Werkt zo'n GSM zelf niet met AT commando's? Dan is het gewoon AT-CMG nogwat.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 17:22:die smsd van gnokii gebruikt 2 tabellen, 1 voor ingaande SMSjes en 1tje die regelmatig gepolled kan wordt waarin je een uitgaande SMS kan zetten :)
kheb Gnokii geinstalleerd, moet wel eerst nog ff de datakabel reparere voor ik de telefoon eraan kan hangen dus het werkt nog niet. maar heb je ondertussen wat meer info over die smsd? ik kan namelijk alleen deze vinden gnokii-smsd-mysql_0.6.4-1_i386.deb en kweet nie hoe die geinstalleerd moet worden...

ik werk in de console mode.

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-11 11:56
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 00:33:
[...]

kheb Gnokii geinstalleerd, moet wel eerst nog ff de datakabel reparere voor ik de telefoon eraan kan hangen dus het werkt nog niet. maar heb je ondertussen wat meer info over die smsd? ik kan namelijk alleen deze vinden gnokii-smsd-mysql_0.6.4-1_i386.deb en kweet nie hoe die geinstalleerd moet worden...

Dat is de debian package zover ik weet. Ze hebben vast wel een source versie.

Leeg

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 00:33:
[...]

ik heb gewoon de source versie gedownload -> compilen
dan naar de smsd directory en RTFM de readme, de smsd wordt namelijk niet automagisch mee gecompiled namelijk :)

Verwijderd

Topicstarter
gnokii-0.5.10-2mdk.i586.rpm
gnokii-smsd-0.6.3-3.1.i586.rpm
gnokii-xgnokii-0.5.10-2mdk.i586.rpm
libgnokii1-0.5.10-2mdk.i586.rpm
libgnokii2-0.6.3-2mdk.i586.rpm
geïnstalleerd, nu eerst nog me datakabel fixe want die doet het ff niet...(zie nokia ma-7650 data kabel (Mbus, Rx, Tx, GND))

van smsd zie ik overigens geen map/bestanden dus ook geen manuals.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

heb je redhat oid? want daar zijn die RPM's voor. (en als je nergens smsd ziet kijk eens naar die 2de file die je noemt :X )
Zelf heb ik gewoond de source gedownload, geen idee waar jij het vandaan haalt :o
Zelf heb ik deze gebruikt:

wget http://www.gnokii.org/download/gnokii-0.6.4.tar.bz2
tar xjf gnokii-0.6.4.tar.bz2
cd gnokii-0.6.4
more INSTALL

Verwijderd

Topicstarter
ik heb linux mandrake 10.0
die modules heb ik appart via rpmseek.com gedownload.

zit in gnokii-0.6.4.tar.bz2 al die modules dan? dus ook smsd???

ik dacht namelijk dat deze vergelijkbaar was met alleen gnokii-0.5.10-2mdk.i586.rpm

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2005 14:14 ]

Verwijderd

Na het lezen van deze thread ben ik hier ook wel in geïnteresseerd geraakt. Weet iemand toevallig een howto om mijn eigen datakabel te maken (nokia 3510i)?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 14:13:
ik heb linux mandrake 10.0
die modules heb ik appart via rpmseek.com gedownload.

zit in gnokii-0.6.4.tar.bz2 al die modules dan? dus ook smsd???

ik dacht namelijk dat deze vergelijkbaar was met alleen gnokii-0.5.10-2mdk.i586.rpm
die .tar.bz2 file is een file met de source voor als je het zelf wilt compilen. Ik heb geen ervaring met die rpm's maar lijkt me dat je dat best zelf kan uitzoeken adhv diverse README's ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 15:51:
Weet iemand toevallig een howto om mijn eigen datakabel te maken (nokia 3510i)?
een vriend van me heeft ooit eens aan flaskabel voor nokia 3310 gemaakt, een datakabel zal dus ook wel te maken zijn. kweet alleen helaas geen how-to anders had ik mijn datakabel ook wel kunnen repareren...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 16:23:
[...]
een vriend van me heeft ooit eens aan flaskabel voor nokia 3310 gemaakt, een datakabel zal dus ook wel te maken zijn. kweet alleen helaas geen how-to anders had ik mijn datakabel ook wel kunnen repareren...
Als ik op het internet zoek voor een nokia 3510 datakabel vind ik deze niet. Het zijn allemaal andere modellen die wel in de burt komen, maar 3510 staat er nergens bij. Zou de kabel voor 3310 ook werken voor de 3510?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

wellicht heb je hier wat aan: http://www.panuworld.net/...hardware/cables/index.htm

zelf heb ik voor mijn nokia 5110 gewoon een datakabeltje van 5 euro gekocht @ computerbeurs, veel makkelijker dan dat prutsen :P

Verwijderd

Erkens schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 18:28:
wellicht heb je hier wat aan: http://www.panuworld.net/...hardware/cables/index.htm

zelf heb ik voor mijn nokia 5110 gewoon een datakabeltje van 5 euro gekocht @ computerbeurs, veel makkelijker dan dat prutsen :P
Ik denk dat ik inderdaad een kabel zal kopen :) Het zal alvast minder prutswerk zijn dan zelf eentje in elkaar te solderen :+

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-11 11:29

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik ben het programmeergedeelte een beetje kwijt geraakt in het topic. Ergens ver terug in het begin werd er een programmeerprobleem geponeerd, maar vervolgens is er via installatieproblematiek van standaard software op een debian installatie overgegaan op het maken van een eigen datakabel voor een telefoon.

Deze doe ik dan ook dicht :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.