[Geheugen] invloed van hoeveelheid reepjes op de performance

Pagina: 1
Acties:

• michieldg
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-01-2022
Hoi!

Ik ben van plan om mn oude pctje, een p3 600mhz te gaan upgraden met wat geheugen. Er zit nu 1 128mb SDR kaart in, en ik wil daar 256 mb bij hebben. De vraag is nu, kan ik beter 2x 128mb SDR kopen (zodat er 3 128mb kaarten inzitten), of 1 x een 256mb kaart om erbij te zetten? Weet iemand of het in snelheid iets uitmaakt? En zorgt extra geheugen eigenlijk wel voor het sneller draaien van bijvoorbeeld XP?

bvd

Michiel

Verwijderd

Meer geheugen gaat zeker een snelheidswinst opleveren, zeker met Windows XP. De indeling van het geheugen maakt met SDRAM niet uit, je hebt geen dual-channel oid met SDRAM.
Dus 1 x 128 en 1 x 256 is het zelfde als 3 x 128 qua snelheid.
Let er wel op dat je chipset een reepje van 256 mb überhaupt kan aansturen, vooral de Intel BX chipset kan daar problemen mee hebben als die dimm single-sided is. Voor de veiligheid zou je dan 3 x 128 mb er in kunnen zetten, dat werkt altijd.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Geen verschil in snelheid. SDR-SDRAM kent geen dual channel of iets in die geest, dus...

Wat voor moederbord (lees: chipset) heb je precies? Bij oudere chipsets: zorg dat je bijvoorbeeld 16Mx8 modules gebruikt, anders is heb je een grote kans dat het geheugen voor de helft gezien wordt, of helemaal niet werkt.

Zie ook: PMG FAQ

[ Voor 12% gewijzigd door PD2JK op 11-03-2005 15:21 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12-2025

TXC

Het maakt volgens mij wel degelijk uit of je 2*128 of 1*256 gebruikt. Bij 2 chips kun je namelijk ook 2 keer zoveel open pages hebben zodat je data uit dezelfde row sneller bij de CPU kunt krijgen.

Volgens mij is er ook een voordeel bij 1*256 maar dat kan ik zo 1,2,3 niet bedenken.

• michieldg
Ok, dus er zijn twee mensen die zeggen dat het niet uitmaakt, en één die zegt van wel :+

Ik zou zo snel even niet weten watvoor moederbord of chipset ik heb (zit op werk) Ik zal eens kijken als ik thuis ben :) In ieder geval bedankt voor de comments!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

TXC schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 15:24:
Het maakt volgens mij wel degelijk uit of je 2*128 of 1*256 gebruikt. Bij 2 chips kun je namelijk ook 2 keer zoveel open pages hebben zodat je data uit dezelfde row sneller bij de CPU kunt krijgen.

Volgens mij is er ook een voordeel bij 1*256 maar dat kan ik zo 1,2,3 niet bedenken.
1x 256 is inderdaad sneller, omdat er een bank delay cycle is van meestal ongeveer 24T (althans dat is het op mijn bord).

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• TXC

TXC

Ik denk eigenlijk dat de voordelen die je zou behalen bij 2*128 (= meer open pages mogelijk) en de voordelen van 1*256 MB (die ik dus even niet weet, misschien die 24T bank cycle delay) elkaar zo'n beetje opheffen. In dat geval zou ik voor de uitbreidbaarheid liever voor 1*256 gaan.

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:39
Alsof je iets merkt van die ene miliseconde dat een bepaald type geheugen sneller zou zijn.. Kijk met een P4 merk je wel verschil bij grote applicaties en bestanden of je dual channel gebruikt of niet. Bij de standaard applicaties ook niet eens.

Wat gewoon belangrijk is voor jouw systeem is het aantal MB's aan geheugen. Oftwel zoveel mogelijk geheugen er in stoppen. In dit geval dus die 1x256MB.. Misschien moet je kijken of je er 512MB in kan krijgen. Dan draait het volgens mij weer als een zonnetje.

Emos

• michieldg
Dus in principe maakt het gewoon vrij weinig uit wat ik kies? Ik zit wel te denken om er 512 van te maken ja, jammer dat dat ook gelijk 2 keer zo duur is. En ik weet nu niet of mn mobo dat wel ondersteunt :)

• TXC

TXC

Emos schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 15:43:
Alsof je iets merkt van die ene miliseconde dat een bepaald type geheugen sneller zou zijn..
Tja dat is natuurlijk wel waar maar je bent een tweaker of je bent het niet he ;)
Stel dat je er een halve 3dmark bij kan halen met al dit soort tuning acties, that would make my day :)

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Bij mijn chaintecbordje met intel BX440 chipset geven de garantie tot maximaal 512 mb geheugen en hoger kan niet gagarandeerd worden.
Persoonlijk denk ik dat die 256mb voldoende is als je deze erbij steekt

computer voor alle werkzaamheden

• michieldg
Ok, ik heb even wat moederbord informatie gezocht met behulp van Sandra :p Kan iemand me vertellen wat ik het beste kan doen, want ik word er niet veel wijzer van :)

Moederbord
Fabrikant : <http://www.abit.com.tw>
MP Ondersteuning : Geen
Model : 694A-686A(VA6,VT6)
Systeem BIOS : 12/20/1999-694A-686A-2A6LGA1BC-PG
Chipset : VIA VT82C693 Apollo Pro Plus

Systeem Geheugen Controller
Error Correction Capability : Geen
Aantal Geheugen Sloten : 4
Bank0/1 - BANK_0 : DIMM EDRAM 128MB
Bank2/3 - BANK_1 : Leeg
Bank4/5 - BANK_2 : Leeg
Bank6/7 - BANK_3 : Leeg

Chipset 1
Model : VIA Technologies Inc VT82C693A Apollo Pro 133 System Controller
Bus(sen) : ISA AGP PCI USB i2c/SMBus
'Front Side Bus' Snelheid : 1x 134MHz (134MHz data rate)
Maximale FSB Snelheid / Max Geheugen Snelheid : 1x 133MHz / 1x 133MHz
DataBreedte : 64-bit
'IO Queue Depth' : 1 verzoek(en)

Logische/Chipset 1 Geheugen Banken
Bank 0 : 64MB SDRAM 3-3-3-0
Bank 1 : 64MB SDRAM 3-3-3-0
Snelheid : 1x 134MHz (134MHz data rate)
Multiplier : 1/1x
DataBreedte : 64-bit
'Power Save' Modus : Geen
'Fixed Hole' Aanwezig : Geen

Geheugen Module 1
Type : 128MB SDRAM
Technologie : 16x(8Mx8)
Snelheid : PC133U 3-3-3-5
Versie : 0.2
Fabrikage Datum : zaterdag 25 december 1999
Kies Timing @ 133MHz : 3-3-3-5

Omgevings Monitor 1
Model : VIA 686PM PCI
Versie : 8.00
Moederbord Specifieke Ondersteuning : Ja

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 07:47

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Ik weet het niet zeker maar mijn gevoel zegt dat 1 x 256Mb en 1x 128Mb sneller en efficiënter zal zijn dan 3 x 128 Mb.(Overigens denk ik niet dat het merkbaar zal zijn, hoogstens meetbaar) Dit omdat je een "schakeling" tussen twee banken elimineert bij het gebruik van (bijna) al je geheugen.

Laat me maar weten als ik poep praat...