Ik zit met enkele technische vragen omtrent kernwapens.
Zo ben ik ben al een tijdje op zoek naar de oorzaak van bepaalde 'strepen' bij de ontploffing van een atoombom. Weet iemand hoe die er komen?

Er is echt heel weinig technische informatie over te vinden. Ik heb al informatie gevonden mbt tot de productie ervan maar die zal ik hier niet posten, ook al is het voor een leek onmogelijk er zelf een te maken.
Ik ben ook op zoek naar beelden van de ontploffing van de 'Tsar Bomb', de krachtigste atoombom die ooit tot ontploffing is gebracht:

Waarom heeft de explosie in het begin zo'n onregelmatige vorm? Waarom heeft een atoombom de vorm van een paddestoelwolk en wat zijn de ringen die je boven sommige ontploffingen ziet?

Ik kan me nog steeds moeilijk voorstellen hoe een ontploffing zo krachtig kan zijn, het blijft me verbazen hoe je met de kracht van zulke minuscule deeltjes zo'n explosie kan creëren.
Hier staan nog enkele mooie illustraties (in het midden van de pagina klikken op de operatie):
http://nuclearweaponarchive.org/Usa/Tests/index.html
Zo ben ik ben al een tijdje op zoek naar de oorzaak van bepaalde 'strepen' bij de ontploffing van een atoombom. Weet iemand hoe die er komen?

Er is echt heel weinig technische informatie over te vinden. Ik heb al informatie gevonden mbt tot de productie ervan maar die zal ik hier niet posten, ook al is het voor een leek onmogelijk er zelf een te maken.
Ik ben ook op zoek naar beelden van de ontploffing van de 'Tsar Bomb', de krachtigste atoombom die ooit tot ontploffing is gebracht:
Volgende foto's zijn genomen op enkele milliseconden na de explosie:Tsar Bomba was detonated on October 30, 1961 over the nuclear testing range at Novaya Zemlya Island in the Arctic Sea. It was dropped from a Tu-95 bomber at 11:30 a.m. at 10,500 metres altitude by pilot A. E. Durnovtsev. the bomb was detonated at 11:33 a.m. with the aid of barometric sensors at the height 4,000 metres over the land surface (4,200 over the sea level). The fireball touched the ground and reached nearly as high as the release plane and light from the detonation was visible 1000 km away; the mushroom cloud rose as high as 14-16 km and developed to the width of 30-40 km.
The 50-Mt test was hot enough to have induced third degree burns at 100 km, and atmospheric irregularities caused blast damage up to 1000 km away (due to atmospheric focusing, where localized regions of destructive blast damage can be created many hundreds of kilometers away); the "dirty" 100-Mt version would have laid lethal radioactivity over an enormous area.
A bomb of this magnitude has tremendous "blowback" potential to its user, while at the same time being inefficient in radiating much of its energy out into space. Modern nuclear-weapon tactics call for multiple relatively smaller bombs to produce more damage on the ground (for example, MIRVs). It was not practical for use as a weapon in wartime, requiring a specially modified bomber that could not be used to deliver the massive bomb to a distant target.

Waarom heeft de explosie in het begin zo'n onregelmatige vorm? Waarom heeft een atoombom de vorm van een paddestoelwolk en wat zijn de ringen die je boven sommige ontploffingen ziet?

Ik kan me nog steeds moeilijk voorstellen hoe een ontploffing zo krachtig kan zijn, het blijft me verbazen hoe je met de kracht van zulke minuscule deeltjes zo'n explosie kan creëren.
Hier staan nog enkele mooie illustraties (in het midden van de pagina klikken op de operatie):
http://nuclearweaponarchive.org/Usa/Tests/index.html
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 03-03-2005 22:06 ]