Synchronisatie PDA -> ThinClient -> Echange 5.5

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FinalRun
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01-2023
Hallo mede Tweakers

Het bedrijf waar ik voor werk kwam met de volgende vraag:

Is het mogelijk om PDA's / Pocket PC's te synchroniseren met Exchange 5.5 via een Thin Client?

Systematisch zou dat er ongeveer zo uitzien:
PDA <--> Thin Client(Windows Based) <--> Outlook <--> Exchange 5.5 server

Waar het probleem zit is natuurlijk dat er een verbinding moet komen tussen de PDA en de Exchange Server met behulp van de Thin Client.
Omdat de Thin Client via een Terminal Sessie werkt, is het alsof de Thin Client helemaal niet bestaat. Dus software op de Thin Client installeren is natuurlijk geen optie, omdat je in feite rechtstreeks op de server inlogt.

Ik loop nu al een aantal dagen te zoeken en te proberen maar het wil nog niet helemaal lukken; eigenlijk helemaal niet...

Mogelijke gevonden oplossingen:

A)
- 1. PDA connecten via de COM poort van de ThinClient

- 2. Bij starten van terminal sessie, COM poort op server 'mappen' zodat de pda in theorie een verbinding met de server heeft.
DOS Commando's: net use com1: \\client\com1: of change port x=y. (Beide geprobeerd maar niet gelukt)

- 3. Via de op de PDA geinstalleerde Synchronisatie software outlook synchroniseren.

B )
Gebruik maken van ActiveSync of OMA (Outlook Mobile Access).... alleen werkt dit niet met Exchange 5.5

C)
Alleen mogelijk wanneer PDA als Thin Client wordt gebruikt. (waarbij verbinding gemaakt wordt via LAN, Wireless of Internet)

D)
Het is mogelijk, echter alleen onder Citrix...

E)
Pas mogelijk na upgraden Exchange 5.5 naar Exchange 2003

Onder andere gevonden via Google / GOT:

Terminal Server Clients aanschaffen
IPAQ en thin client met Windows 2000 TS

Extended systems - OneBridge (Mobile Groupware) :: geen duidelijke uitleg of het mogelijk is.

Wat de help file van OneBridge zegt over het Connecten met ThinClients:

Q: Does the Desktop Connector work with Citrix thin clients?
A: Desktop Connector will work with ICA thin clients, although it is not a supported configuration. Serial Cradle/Cable is the recommended setting on the handheld device

Het lastige is dat er helemaal geen concrete dingen vermeld worden op internet. En daarbij komt ook nog veel voor dat er veel tegenstrijdige dingen worden gezegd; wat volgens de een mogelijk is, is volgens de ander weer niet zo...

Dus nu hoop ik dat jullie misschien nog ideeen / tips / uitleg hebben! _/-\o_

Avast bedankt!

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
wat is je definitie van thin client (windows based)?
Windows CE of XP embedded maakt een groot verschil. Bij de laatste kun je wel degelijk eigen software installeren.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Whatsek
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
Hoi, ik doe veel met pocketpc`s en server syncronisatie op exchange 2000/2003, via
wifi, bluetooth en gprs,maar weet niet veel over thin clients.

Toch mijn 2 cents:

In de laatste active sync (3.8) zit een optie "netwerksyncronisatie" die zou je kunnen gebruiken
om te syncen, met een algemeen geinstalleerde
active sync installatie onder de TS, die alleen voor de verbinding met de server zorgt. Alleen ondersteund exchange 5.5 geen server sync, daar moet je 2003, of MIS 2000 voor hebben. Wil je exchange 5.5 blijven gebruiken, kijk dan eens naar Pylon Anywhere,
kan je ook palm mee syncen. Alleen de installatie en configuratie van de oude versie (5) was een beetje omslachtig.... (aparte server nodig etc) Maar heb zelf nog niet naar 6 gekeken, misschien is dat opgelost. Succes!

• FinalRun
@paulhekje
Het is een opdracht waarbij oude pc's in een bestaand netwerk vervangen gaan worden door ThinClients. Vandaar die Exchange 5.5. Nu is het idd een goede vraag of dit idd CE of XP embedded wordt. Dit zal ik zeker even nazoeken...

Dus als ik het goed begrijp is het mogelijk om op de XP embedded systemen gewone applicaties te installeren / te draaien? -> maar zijn deze ook toegangkelijk in een Terminal Sessie?

@Whatsek
Ik zal idd even kijken naar Pylon Anywhere, die was ik nog niet tegengekomen op
het net..

Verwijderd

Ja het is mogelijk om PDAs in een Thin Client omgeving te gebruiken en te synchroniseren. Echter Citrix en Microsoft zelf hebben hier geen echt goede oplossing Je zult dan aan producten als Onebridge moeten denken. Kost wel wat, maar dan werkt het wel. Onebridge is zoals Embedded Systems het zelf zegt een infrastuctuur. Aan de ene kant je servers (Exchange, SAP, Oracle enz) en aan de andere kant mobiele hardware (PDAs Smartphones enz) Als je tussen die twee kampen een IP verbinding kan krijgen kan Onebridge data beschikbaar stellen.

[ Voor 137% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2005 15:58 ]

• FinalRun
Ok dat is goede informatie. Maar hoe moet ik dat zien? (uitgaande van in dit geval OneBridge)

op de PDA wordt client software geinstalleerd -> aansluiten op COM poort ThinClient -> Poort mappen -> Verbinding leggen met OneBridge Server -> Synchroniseren met ...

of sla ik hier de plank mis, en moet er bijv helemaal geen software op de PDA geinstalleerd worden?

Verwijderd

Toevallig gisteren een tijdje met de directeur van ES in Nederland staan praten. ES verkoopt in Nederland namelijk enkel producten via partners. Deze partners zorgen voor de implementatie en de daadwerkelijke toepassingen. Onebridge zorgt voor de infrastructuur. Op je mobiele platform komt inderdaad een client pakket te staan wat gegevens kan synchroniseren. Hoe er gesynchroniseerd wordt is sterk afhankelijk van het apparaat. Als het een Pocket PC is zonder Wifi/GSM is het aansluiten op een client PC noodzakelijk. In andere gevallen kan het dus op locatie gesynchroniseerd worden.
ES hecht nogal belang aan een paar punten.
- Cantraal managment van de clients
- Veiligheid van de gegevens tegen diefstal of misbruik
- Online en Offline gebruik.
- Device onafhankelijk

Je hebt feitelijk twee versies van Onebridge. De "light" versie die voornamelijk gericht is op het gebruik in combinatie met citrix en de volledige versie die meer functionaliteit biedt. Het product is redelijk succesvol (ongeveer 25.000 gebruikers in Nederland) en wordt o.a. bij verschillende ministeries en OTIS liften gebruikt

Bij ES moet je trouwens wel enige moeite doen om door de marketing kretelogie heen te komen. Wat dat betreft is het een typisch amerikaans bedrijf. Maar uiteindelijk werkt het product dus wel.

Edit: Welke oplossing interessant is, hangt overigens sterk af van wat je wilt doen met je PDA. Wil je alleen mail en contact gegevens bijhouden is Onebridge waarschijnlijk overkill. Een andere oplossing is dan bv de Nokia One Business Server. Daarmee worden feitelijk alle websites (en dus ook Exchange Webmail) eenvoudig toegankelijk voor gebruik.via PDAs en telefoons. (Data compressie en verwijderen van niet relevante gedeelten van de webpagina) Hierbij heb je dus wel een verbinding met een webserver nodig via GSM/GPRS of Wifi. Voordeel daarvan is dat er geen gegevens op de PDA terecht komen en je niet hoeft te synchroniseren.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2005 16:39 ]

• FinalRun
ok, beetje late reactie...

maar hier kan ik weer even mee aan de slag

Iedereen iig bedankt voor de moeite _/-\o_
Pagina: 1