Ik heb paar weken geleden ADSL+Tel aangevraagd, en het modem hangt nu beneden in de huiskamer te wachten tot er ADSL op de lijn komt, volgens Tiscali zou dat op 19 mei moeten zijn.. Nog 4 daagjes wachten dus.
Heeft nog niemand zijn Asterisk doos erachter gehangen? Als de VOIP oplossing standaard SIP is, lijkt me dat toch prima?
Voor de mensen die niet weten wat het is:
Asterisk is een open source PBX (telefooncentrale). Je kunt dus een antiek PC'tje pakken, linux erop, Asterisk erop, en klaar. Dan heb je al een telefooncentrale. Dan kun je met SIP telefoons erop inloggen ('vaste' VOIP telefoons, softphones op je pc, etc), en je kunt uitgaande lijnen creeren. In dit geval kun je die direct naar Tiscali laten lopen, want dat doet je VOIP modem ook.
Je kunt ook nog FXO en FXS modules aan je centrale knopen, dan kun je ook nog je telefoonlijn van KPN erin prikken, en eventuele antieke analoge toestellen.
Ik vind vooral de extra gadgets leuk.. voice menu's, muziek on hold, call recording, rapportjes, etc..
Heb er alleen nog nooit serieus mee gespeeld, omdat ik geen voip phones of SIP lijnen naar buiten had.. Nu wordt het leuk spelen
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!