Duidelijke uitlegbjck schreef op zondag 08 mei 2005 @ 22:33:
[...]
Wat ik eigenlijk bedoel met de genoemde drie punten is dat je de aansluiting van je modem op je telefoonlijn optimaal hebt/maakt. Veel komt het voor dat iemand het op een wandcontactdoos in de huiskamer aansluit, de splitter netjes voor het toestel. Blijkt dat er in de muur een bijgezette aansluiting is naar bijvoorbeeld de slaapkamer. Deze lijn kan misschien ongebruikt zijn, maar toch storing veroozaken (afgeknipt en bijna kortsluiting bijvoorbeeld).
Zeker als daar nog een toestel op is aangesloten ook krijg je een probleem met je DSL verbinding. Als je het poortje line van je splitter ontkoppelt mag er geen enkel toestel meer een kiestoon hebben. Geen fax, geen nummermelder en ook geen alarmcentrale die voor de splitter is aangesloten (komt meer voor dan je denkt).
Om ook het signaalverlies zo min mogelijk te houden en problemen nu en in de toekomst te voorkomen is het raadzaam geen lange kabels te gebruiken tussen je ISRA (eerste aansluitpunt waar KPN lijn je woning / pand binnenkomt) en je splitter. Ook vanaf je splitter naar je modem geen meters lange kabel gebruiken liefst.
Ter test kan je ook altijd je modem direct aan je ISRA hangen, zonder toestellen, zonder splitter, zonder aftakkingen. Als allerlaatste test of het mogelijk in je aansluit(kunsten) zit zelfs nog even ander kabeltje proberen.
Dit allemaal als basis uitgangspunt, als dat prima werkt en je verlengd tocht tussen splitter en modem kan het prima werken. Per aansluiting/woning verschillend, maar neem het niet voor lief.
Ook een verkeerd type splitter kan rare dingen veroorzaken. Als je een ISDN splitter gebruikt op een analoge aansluiting kan het soms wel lijken te werken, maar mogelijk niet stabiel en met een beroerde upload snelheid.
Heb vanochtend contact op genomen met tiscali. Ongeveer 40 min aan de telefoon gezeteten en nog wisten ze niet wat er fout was. Inmiddels heb ik bij mij thuis van alles geprobeerd en nu zit dus ook alles goed aangesloten. Maar als nog het plotseling wegvallen van de internet verbinding terwijl alle lampjes op de router blijven branden.
Voorstel van tiscali is nu dat zij de komende 10 dagen allerlei metingen gaan doen vanaf hier tot de tiscali centrale, en dat ik ze over 5 werkdagen kan bellen of ze al wat meer weten.
Het vreemde is wel dat nadat ik tiscali gebelt heb me internet nog niet meer is weggevallen. Hoopen dat het zo blijft maar nooit te vroeg juichen.
Tijdens het gesprek met de helpdesk van tiscali had ik het geluk dat toen precies mijn internetverbinding wegviel. De helpdesk zag toen ook dat er opeens geen toegang meer was tot de router of iets...
Maar ik hoop dat tiscali wat vind of dat mijn internet het blijft doen zoals nu.