Serieus, ik stel toch dat het bitmap gebeuren een probleem is, en dat daar binnen de HTML standaard een oplossing voor gezocht moet worden. Persoonlijk zie ik wel iets in het specificeren van een bitmap in een relatieve eenheid, waarbij de browser dan aan de server een image request in een size die zo dicht mogelijk matched. De server kan dan voor elke image meerdere sizes hebben. Zoals ik al schreef (en waar je mischien overheen las?), 3D designers gebruiken een soortgelijke techniek al voor textures.
Een bitmap in een relatieve eenheid specificeren; met dure woorden zeg je dus eigenlijk dat de oplossing is dat het plaatje relatief geschaald word naar de opgegeven schermresolutie. Erg fijn lijkt me dat, dan zijn er dus 2 opties voor zo'n server,
1. Een plaatje in ongeveer dezelfde afmetingen word geselecteerd en geladen.
2. Het plaatje zal worden gescaled.
Ik weet niet of je weleens wat doet aan non-print ontwerpen maar het word allemaal heel leuk om een plaatje in 8 verschillende resoluties te gaan opslaan omdat je dan ondersteuning hebt voor verschillende pc's

Voorts zou gedeeltelijk vervangen van bitmaps door vector images ook een mogelijke oplossing zijn. Mischien dat SVG daarvoor gebruikt kan worden. Natuurlijk zijn niet alle images geschikt voor vectorisatie. Echte foto's zijn dat niet, maar bedrijfs logo's veelal weer wel.
Ook leuk bedacht, is natuurlijk een utopische oplossing aangezien je dan het complete non-print ontwerpconcept moet gaan herschrijven.
Serieus henk, de enige oplossing die jou je de comfortabele browse-ervaring zal geven zijn schermformaten die niet meer gebruik maken van pixels, maar van vectoren.
Zodra er een vectorberekening + engine is uitgevonden die afbeeldingen kan omzetten naar een berekenbaar vectorenbestand is oneindig schalen natuurlijk mogelijk. JPG werkt bijvoorbeeld met miniscule gradients, dit principe zou je ook kunnen toepassen bij vectoren, en dan tijdens het schalen van afbeeldingen nieuwe gradients tussen de bestaande gradients kunnen berekenen. Natuurlijk neemt de filesize afhankelijk van de uitvergroting exponentioneel toe, aangezien een 4pixel afbeelding bij een vergroting van factor 2 een 16voudige gradient + alphacontrol zal moeten hebben. Daarnaast zal een plaatje van 100x100 pixels nooit schaalbaar zijn tot 1000 x 1000 pixels. Het principe word al toegepast in Photoshop; Als je een afbeelding uitvergroot worden er gradients berekend tussen de ontbrekende en niet aansluitende pixels om een zo natuurlijk mogelijk resultaat te geven
Verder moeten die schermen dus gebruik maken van lichtstralen in plaats van punten, zodat je een perfecte 0 resolutie krijgt. Vergeet natuurlijk niet de hardware, om deze vectoren browse-baar te kunnen berekenen zal je wel een processor met de rekenkracht van een IBM Blue Gene Supercomputer nodig hebben om de nodige teraflops in luttele nanoseconden te berekenen.
Met andere woorden, een compleet schaalbare wereld is mogelijk, het zal alleen eventjes duren. Verder heb ik al eerder vermeld in dit topic dat ik een website schalen naar het formaat van een 23" beeldscherm absoluut belachelijk vind. Wie wilt er nou een website lezen op een breedte van 1680? Ze bouwen krantenkolommen toch ook niet in de volle breedte van een a3 simpelweg omdat het platform a3 is?
Hopelijk snap je een beetje wat ik zonet allemaal schreef en zie je in dat wat je zegt niet iedereen als logisch in de oren klinkt.