Toon posts:

CPU te hoge snelheid na wakker worden uit standby stand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 1 probleem en 1 ding waar ik een beetje van in de war raak :P ...

Als ik mijn pc in standby stand zet en deze er later weer uit haal, dan staat mijn Cpu speed plotseling op 2264 Mhz en mijn Vcore op 1,65v hierdoor wordt de cpu dus ook ruim 54°c hij blijft overigens wel keurig stabiel lopen, alleen wat aan de hete kant dus.

Nou vraag ik me af waar dit door komt en wat er aan te doen is, ik maak vaak genoeg gebruik van de standby stand, en dit is me nog nooit eerder overkomen.

Ik heb een socket 754 Athlon 64 3200+ (512Kb L2cache) maar die loopt standaard op 2000 Mhz ( 10x 200 ) en als ik nou in de cpu tabel van Balusc kijk ... dan raak ik helemaal de weg kwijt ... want daar staat wel een Athlon 64 3200+ ( 2000Mhz ) met 1MB Cache ( Clawhammer ) en ook een Athlon64 3200+ ( 2200Mhz ) met 512kb Cache ... ( Newcastle )

Maar wat is die van mij dan ? want mijn cpu heeft 512Kb cache ... tenminste dat staat in mijn bios bij de stats ..... en loopt als je alles op standaard zet op 200x10 = 2000Mhz.... en als je dan kijkt naar de cpu tabel van balusc bestaat mijn cpu eigenlijk niet 8)7

Ik heb:

- Een athlon 64 3200+ ( weet ik dus niet welke core )
- MSI K8N Neo Platinum mobo
- 2x 512Mb corsair XMS 3200LLPRO ( in slot 1 en 3 )
- Sapphire atlantis Radeon9800Pro met een zalman ZM80CHP koeler
- Western Digital WDC1200JB EIDE Schijf op de Primary master
- NEC ND3500AG DL-DVD Brander op de Secondary master

Ik hoop dat iemand wat kan maken van dit wazige gezwets ... maar ik volg het niet helemaal meer hoe het nou in elkaar steekt :S

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de FAQ van dit subforum staan tips om te achterhalen welke CPU je in je systeem hebt zitten: Welke processor zit er momenteel in mijn systeem? :)

Je zou ook kunnen proberen om in de BIOS de multiplier handmatig op 11x te fixen. De multipliers van de A64 CPU's zijn naar beneden unlocked. Dus gewoon op z'n hoogst zetten, dan heb je gelijk de goeie ;)

Verwijderd

Maar wat is die van mij dan ? want mijn cpu heeft 512Kb cache ... tenminste dat staat in mijn bios bij de stats ..... en loopt als je alles op standaard zet op 200x10 = 2000Mhz.... en als je dan kijkt naar de cpu tabel van balusc bestaat mijn cpu eigenlijk niet

Die van jou is dan een 3000+

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Thunderbird1000 .. Gebruik het Quote-knopje (en kort evt achteraf de tekst in) of in ieder geval minimaal de [quote] [/quote] tags om tekst te citeren. Is wel prettiger te lezen en minder verwarrend zo ;) Zie voor meer tags ook de Overzicht van UBB-codes.

• rogue
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-06 16:08
als ik hier kijk zie ik 'gewoon' een athlon 64 3200+ staan met 2000mhz en 512 cache, maar dan een winchester (en die staat niet in de lijst van balusc)
edit:
sry, Socket 939, t is nog vroeg

[ Voor 13% gewijzigd door rogue op 23-02-2005 11:59 ]

CAPS LOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL

Verwijderd

Topicstarter
Tsja ik heb de MP standaard op 11 gefixt ... het gaat me ook niet om de snelheid, maar om de Vcore ...

als de pc uit standy stand komt staat deze plots op 1,65v i.p.v. de normale 1,50
en dit zorgt toch voor heel wat onnodige warmte ....

en om nou m'n OS te gaan reinstallen ... heb ik weinig behoefte aan ...

weet misschien iemand waardoor deze spontane verandering komt ?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gebeurt dat ook wanneer je de CPU handmatig instelt?

Ik zou in ieder geval eens kijken naar BIOS updates en nieuwe C'n'Q drivers :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je dat tooltje van MSI (corecenter) ook geinstalleerd? Misschien dat die niet goed met standby overweg kan en de boel veel te hoog zet...

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai al het nieuwste bios ( al een poosje ) en hetzelfde met die drivers.

corecenter heb ik er wel op gehad, maar omdat deze andere fouten veroorzaakte heb ik die ( 2 weken terug ong. ) eraf gegooid ... maar dit probleem is pas sinds anderhalve dag ongeveer ...

Cpu-Z deelt mijn cpu in bij de Newcastle's ...

overigens draait ie na reboot op 1004.59Mhz ... ( 200 x 5.0 ) en 1.05v Vcore maar dit komt toch door Cool n'Quiet ? ( of is mijn bios toch niet goed ? )

Maar als ik nou weer terug ga naar standby stand en er weer uit kom ..... begint de hele onzin weer opnieuw :S

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 12:28 . Reden: toevoeging ]

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 09:30

nwagenaar

God, root. What's the differen

Je zou voor de gein kunnen proberen om Cool and Quiet uit te schakelen in de BIOS en dan het systeem in de standby te zetten.

Het is mogelijk dat je te hoge CPU snelheid komt door een bug met C&Q icm standby.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Verwijderd

Topicstarter
Nou ... als ik dat doe gaat ie std op 2000 Mhz lopen ( 200 x 10 ) terwijl het een newcastle is en dat eigenlijk std 11 x 200 zou moeten zijn ... als ik dan de MP weer handmatig op 11 zet gaat dat ook goed ...

Maar zo gauw ik weer uit standby kom gaat ie ineens op 217 x 11 lopen 8)7

en ff voor de duidelijkheid ... hij doet het dan nog steeds ... ( leuke oc met std koeling ) maar wordt wel loeiheet

maar een bug ... denk het niet, want dit is pas sinds kort

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 13:11 ]

Pagina: 1