vb.net en c# worden beide naar hetzelfde gecompileerd... Alleen c++ wordt in whidbey 'beter' gecompileerd omdat er veel enhancements in de compilatie zitten. Overigens zou c++ niet in .Net thuis horen in mijn mening omdat het unmanaged code toe laat.Soultaker schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 13:45:
[...]
Richard Grimes schrijft over alle technische details van het .NET platform en heeft in DDJ een serie over C++.NET in Whidbey geschreven. Hij is dus zeker weten wel een hard-core ontwikkelaar en niet een 'gewone' journalist zonder verstand van zaken. Hij weet dus zeker wel waar hij het over heeft.
Zijn kritiek wegzetten alsof het de ongefundeerde mening van een idioot zou zijn, lijkt me dan ook zeer onterecht. Het lijkt me dat je toch een betere (inhoudelijke!) verdediging zou moeten kunnen voeren, in plaats van de geloofwaardigheid van een opponent in twijfel te trekken (nogal een zwaktebod, naar mijn mening).
[...]
Dat klopt en dat is dus ook het bezwaar: de enige reden dat VB.NET bestaat is vanwege de marketingoverweging dat die naam bestaande VB programmeurs meer aanspreekt dan C#; een product van PHB's om andere PHB's tot aankoop aan te zetten.
Inhoudelijk (en daar gaat het de software engineer om) is C# op praktisch elk punt superieur aan VB.NET! Er wordt wel gezegd dat C# geschikt is voor 'complexere' applicaties en VB.NET voor 'simpele' toepassingen (omdat je geen threading of exceptions hebt bijvoorbeeld), maar als je kritisch kijkt is de conclusie dat voor 'simpele' toepassingen C# net zo goed geschikt is als VB.NET. Er is dus eigenlijk nooit een voordeel. (Of ik hierin gelijk heb is een discussie op zich, maar die discussie is al zo vaak gevoerd dat ik 'm eigenlijk niet wil herhalen.)
Vanwege een marketingbeslissing die geen relevant technisch voordeel biedt, zitten we nu opgescheept met (bijna) dubbel zo grote redistributables, dubbele support in application servers, IDE's, etcetera. Dat is allemaal zo ontzettend contra-productief.
Tja, dan kun je je webapplicaties ook wel in assembly language schrijven, want daar wordt het toch allemaal naar gecompileerd.
Verwijderd
Waar haal je dit vandaan?OZ-Gump schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 13:48:
[...]Gelukkig wordt in de volgende versie het verschil tussen VB.Net en C# ook door MS al duidelijk aangehaald, door aan te geven dat C# meer voor de ervaren developer is en VB.Net leuk is voor iemand die een beetje wil pielen in een programmeertaal. Uiteindelijk zullen deze twee volgens mij dan ook verder uit elkaar getrokken gaan worden.
vb.net is net zo volwassen als c#.
Het is afgelopen maanden een mode trent om vb.net te dissen omdat c# een steilere learn-curve heeft en de syntax van vb.net op die van vb LIJKT..
Alles wat jij in c# kan maken, kan ik in vb.net maken. Het hangt totaal af welke taal je voorkeur heeft. Vb.net heeft als nadeel dat er een groep vb programmeurs in zit.. en ja c++ programmeurs zijn meestal met andere dingen bezig als vb of vba'ers.. is gewoon rasistisch te noemen bijna..
alleen c++ onder .net is te verdedigen als een afwijkende taal door de compilatieslag.
Het is de auteur die het veronderstelt, maar niet MS zelf.Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 14:07:
Toch beter lezen dan:
Ja, er staat "indicates to me", omdat de auteur natuurlijk niet in de hoofden van de marketingbazen bij Microsoft kan kijken (en wij ook niet). Maar het stond er wel.
https://fgheysels.github.io/
Verwijderd
Longhorn is te groot en te complex zoals het in eerste instantie op tafel lag. Ze zijn continu bezig om dingen op een latere planning te zetten. Dit betekend dus NIET dat MS .net links laat liggen. Dat auteur van dat artikel anders denkt mag best, maar alles wat MS doet spreekt hem juist tegen... kijk naar productontwikkeling van .Net, het framework, de tools.. applicaties die MS zelf in .net maakt... groter worden de groep van bedrijven die .net in de arm slaan... het terug vinden van technieken zoals ado.net is volgende versies van exchange...Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 14:07:
Ja, er staat "indicates to me", omdat de auteur natuurlijk niet in de hoofden van de marketingbazen bij Microsoft kan kijken (en wij ook niet). Maar het stond er wel.
Verwijderd
Ze trekken niks terug, alleen de release date verschoven, dus ook de producten waarbij je het tegen zal komen zullen langer op zich laten wachten.Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 14:32:
[...]
Dat is wel een van de conclusies die de auteur óók trekt, ja.
Hoeveel er van waar is is natuurlijk koffiedik kijken. Maar als MS eerst hoog van de toren schalt en alle innovaties daarna stilletjes terugtrekt, dan lijkt me dat toch een teken aan de wand.
Verwijderd
Precies!d00d schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 14:24:
Dat het framework te groot is is natuurlijk ook onzin. Windows is groot en dus is het framework groot. Ik vind het toch redelijk overzichtelijk verdeeld in de verschillende namespaces en als je nooit gebruik maakt van System.Runtime.Remoting.Metadata.W3cXsd2001 dan heb je er toch ook geen last van?
Je maakt alleen references naar dingen je gebruikt... wil niet zeggen dat alles maar meegecompileerd wordt wat er te gebruiken valt...
Java is voor mij, en nog wat andere, een voorbeeld van een te complex systeem waarvan te veel versies zijn, en te veel verschillende onderdelen die hetzelfde doen... het .Net framework heeft hier gelukkig van kunnen leren en heeft dit ook gedaan.
Verwijderd
whoami schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 14:37:
[...]
Het is de auteur die het veronderstelt, maar niet MS zelf.
Daarom is het een column en geen verslag van een persconferentie waarin Steve Ballmer zegt: "Hey mensen, we zien .NET niet meer zitten hoor. Developers!"
Natuurlijk is het de auteur die dit veronderstelt. De vraag is, denk je dat de auteur gelijk heeft in zijn veronderstelling dat Microsoft .NET aan het opgeven is? (Klaarblijkelijk niet
En ik merk dat ik mijn persoonlijke mening nog niet gegeven heb, dus bij deze:
Mir ist's egal.
Ik heb .NET als gebruiker zoveel mogelijk ontweken (vanwege de grootte van het framework, jawel, maar om dezelfde reden ontwijk ik Java). Van de andere kant, van mijn vrienden hoor ik dat programmeren in C# toch behoorlijk relaxt is, dus ik was wel van plan het eens te gaan proberen.
Maar ik ben niet meer zo enthousiast over Microsoft's 86.000 verschillende technologieën waar je hele systeem van vergeven raakt en die allemaal een berg dependencies (en niet te vergeten registerinstellingen) hebben waar je van gaat gillen. Hoe meer ik op de *NIX manier werk, hoe beter het me gaat bevallen, en hoe minder alles wat Microsoft uitpoept me kan schelen.
Dus als .NET er aan gaat zal het me worst wezen, en als het blijft bestaan en zwaar succesvol wordt (wat het wel verdient, imho), dan ook.
(Mijn excuses voor de aggressieve toon waarin dit stukje geschreven is)
* OZ-Gump aait OneOfBorg: maakt niet uit hoorVerwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 14:46:
De (verhitte) discussie die hier woedt over de voor- en nadelen van VB.Net tegenover C# en vice versa zorgt ervoor dat de uiteindelijke vraag van dit topic verloren gaat:
Denken jullie, net als Richard Grimes, dat Microsoft het vertrouwen in .Net verliest?
Mijn redelijke korte antwoord daarop: nope
[ Voor 6% gewijzigd door OZ-Gump op 09-02-2005 14:59 ]
Verwijderd
.Net programma's kunnen zonder register werken. Zelfs support ervoor om dit keurig en netjes te doen. Wordt zelfs aangemoedigt.. Zelfs een best pattern en practice..Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 14:46:
[...]
![]()
Daarom is het een column en geen verslag van een persconferentie waarin Steve Ballmer zegt: "Hey mensen, we zien .NET niet meer zitten hoor. Developers!"
Natuurlijk is het de auteur die dit veronderstelt. De vraag is, denk je dat de auteur gelijk heeft in zijn veronderstelling dat Microsoft .NET aan het opgeven is? (Klaarblijkelijk niet)
En ik merk dat ik mijn persoonlijke mening nog niet gegeven heb, dus bij deze:
Mir ist's egal.
Ik heb .NET als gebruiker zoveel mogelijk ontweken (vanwege de grootte van het framework, jawel, maar om dezelfde reden ontwijk ik Java). Van de andere kant, van mijn vrienden hoor ik dat programmeren in C# toch behoorlijk relaxt is, dus ik was wel van plan het eens te gaan proberen.
Maar ik ben niet meer zo enthousiast over Microsoft's 86.000 verschillende technologieën waar je hele systeem van vergeven raakt en die allemaal een berg dependencies (en niet te vergeten registerinstellingen) hebben waar je van gaat gillen. Hoe meer ik op de *NIX manier werk, hoe beter het me gaat bevallen, en hoe minder alles wat Microsoft uitpoept me kan schelen.
Dus als .NET er aan gaat zal het me worst wezen, en als het blijft bestaan en zwaar succesvol wordt (wat het wel verdient, imho), dan ook.
en 86.000 microsoft technologieen... ja kom laten we niks innovatiefs meer doen! en bang zijn om dingen te doen die zouden kunnen mislukken... dat schiet lekker op
en alsof je als *nix gebruiker door de bomen het bos niet meer ziet..
Dan zal je vast blij zijn met de mogelijkheid voor IsolatedStorage in .NET om instellingen op te slaan ipv in het RegisterVerwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 14:46:
[...]
Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack
edit: lama... ZZzzZZVerwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 14:32:
[...]
vb.net en c# worden beide naar hetzelfde gecompileerd... Alleen c++ wordt in whidbey 'beter' gecompileerd omdat er veel enhancements in de compilatie zitten. Overigens zou c++ niet in .Net thuis horen in mijn mening omdat het unmanaged code toe laat.
[ Voor 17% gewijzigd door beany op 09-02-2005 15:14 ]
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Leuk artikel: trapt alle open deuren in die de meeste mensen met een beetje gezond verstand al open hadden zien staan
Vrijwel alles klopt wat ie zegt, maar om nou te zeggen dat het nieuw is, of schokkend zelfs, gaat wel erg ver
Verwijderd
EfBe,
Kun je je volgende opmerking uitleggen "HTML controls zijn icm javascript toch erg lame" ? Of ben jij voorstander van dat trage logge gebruiks- en bandbreedteonvriendelijke postback principe waardoor je elke keer die efficiente 120kb code (die dynamisch wordt aangemaakt) van de gemiddelde .NET control van bijv. infragistics binnentrekt?
Wat betreft de .NET strategie, het heeft gewoon zijn tijd nodig, Microsoft brengt makkelijker meer geld in het laatje dan andere technologiën, en kijkende naar bijv. Java, hoelang heeft de kristallisering en acceptatie daarvan niet geduurt, het heeft gewoon zijn tijd nodig.
Waar men wel op moet letten, is dat men in het geval van web ontwikkeling ook daadwerkelijk let op de web kant van het verhaal, en niet puur als software architect zijn doos met componenten opentrekt, deze een voor een op zijn canvas pleurt, de boel compiled, en "klaar" roept. Vind je het dan nog gek dat zaken traag reageren, en dat een web ui totaal niet meer reageert. Over het algemeen zijn .NET developers enorm lui, door onwetendheid.
Kun je je volgende opmerking uitleggen "HTML controls zijn icm javascript toch erg lame" ? Of ben jij voorstander van dat trage logge gebruiks- en bandbreedteonvriendelijke postback principe waardoor je elke keer die efficiente 120kb code (die dynamisch wordt aangemaakt) van de gemiddelde .NET control van bijv. infragistics binnentrekt?
Wat betreft de .NET strategie, het heeft gewoon zijn tijd nodig, Microsoft brengt makkelijker meer geld in het laatje dan andere technologiën, en kijkende naar bijv. Java, hoelang heeft de kristallisering en acceptatie daarvan niet geduurt, het heeft gewoon zijn tijd nodig.
Waar men wel op moet letten, is dat men in het geval van web ontwikkeling ook daadwerkelijk let op de web kant van het verhaal, en niet puur als software architect zijn doos met componenten opentrekt, deze een voor een op zijn canvas pleurt, de boel compiled, en "klaar" roept. Vind je het dan nog gek dat zaken traag reageren, en dat een web ui totaal niet meer reageert. Over het algemeen zijn .NET developers enorm lui, door onwetendheid.
[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 15:33 ]
Omdat ze zonder javascript niet werkenVerwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 15:21:
EfBe,
Kun je je volgende opmerking uitleggen "HTML controls zijn icm javascript toch erg lame" ?
oogjes open, snaveltjes dicht
Maar wat is jouw mening over / reactie op het statement wat hij maakt?curry684 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 15:11:
Leuk artikel: trapt alle open deuren in die de meeste mensen met een beetje gezond verstand al open hadden zien staanVrijwel alles klopt wat ie zegt, maar om nou te zeggen dat het nieuw is, of schokkend zelfs, gaat wel erg ver
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Dat VB.NET een slap excuus is om VB6 ontwikkelaars niet te vervreemden is een feit. Dat het een incapabele taal is waar alle 'moeilijke dingen' zoals operator overloads e.d. express uitgelaten zijn is een feit. Dat C# een slap aftreksel was van Java in eerste instantie uit pure jaloezie omdat er een populaire technologie was die noch een open standaard noch van hun was kunnen we ook redelijk als feit bestempelen.farlane schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 15:29:
[...]
Maar wat is jouw mening over / reactie op het statement wat hij maakt?
Verder gaat Avalon (of een vergelijkbare rich-GUI-technologie) op termijn vast ASP.NET overbodig maken, al zie ik dat niet gebeuren binnen nu en 5 jaar, vooral niet als ASP.NET 2.0 wel enigszins in staat blijkt standardscompliant HTML uit te poepen. Dat gaat Avalon overigens niet doen omdat ASP.NET ruk is, maar omdat HTML over HTTP gewoon ruk is voor applicaties omdat het een pull-only mechanisme is wat dodelijk is voor echt sterke applicaties, en daardoor zullen PHP en ASP(.NET) over een tijdje sowieso vanzelf afsterven, of het nu door Avalon of een andere 'innovatie' komt.
Een interessant punt waar de columnist overigens aan voorbij gaat is dat het me sterk lijkt dat mensen meer dan 5% van de Avalon applicaties in een andere taal dan VB.NET of C# gaan schrijven, in .NET dus. Ik zie wat dat betreft dan ook nog lang geen einde aan het dotNet-tijdperk
[ Voor 3% gewijzigd door curry684 op 09-02-2005 16:13 ]
Mja, ik lees toch echt dingen waarvan ik denk: een ontwikkelaar gaat echt dat soort dingen niet zeggen. En schrijven over iets hoeft niet te betekenen dat je een doorgewinterde ontwikkelaar bent.Soultaker schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 13:45:
Richard Grimes schrijft over alle technische details van het .NET platform en heeft in DDJ een serie over C++.NET in Whidbey geschreven. Hij is dus zeker weten wel een hard-core ontwikkelaar en niet een 'gewone' journalist zonder verstand van zaken. Hij weet dus zeker wel waar hij het over heeft.
Ik heb punten aangedragen hier, maar verder nog tijd verdoen aan dingen als de mening van deze meneer lijkt me toch wat zinloos. Hij heeft een mening, die slaat IMHO nergens op, hij krijgt er veel aandacht mee, leuk voor hem, en op dit forum praten we er over alsof het belangrijk is. Ik zou zeggen: mission accomplished voor de schrijverZijn kritiek wegzetten alsof het de ongefundeerde mening van een idioot zou zijn, lijkt me dan ook zeer onterecht. Het lijkt me dat je toch een betere (inhoudelijke!) verdediging zou moeten kunnen voeren, in plaats van de geloofwaardigheid van een opponent in twijfel te trekken (nogal een zwaktebod, naar mijn mening).
Nee niet echt. VB.NET is meer op RAD gebaseerd en trekt andere ontwikkelaars aan dan C#. het heeft dus wel degelijk een plaats.Dat klopt en dat is dus ook het bezwaar: de enige reden dat VB.NET bestaat is vanwege de marketingoverweging dat die naam bestaande VB programmeurs meer aanspreekt dan C#; een product van PHB's om andere PHB's tot aankoop aan te zetten.
VB.NET .net 1.x heeft een paar features minder, maar bv de editor is echt beter dan de C# editor. Superieur op elk punt is dan ook erg overdreven want ze wijken niet zoveel af van elkaar.Inhoudelijk (en daar gaat het de software engineer om) is C# op praktisch elk punt superieur aan VB.NET!
huh? Geen threading en exceptions in vb.net? En dan ga jij mij vertellen dat jouw mening over een stukjesschrijver wel waar is en de mijne niet?Er wordt wel gezegd dat C# geschikt is voor 'complexere' applicaties en VB.NET voor 'simpele' toepassingen (omdat je geen threading of exceptions hebt bijvoorbeeld),
Dubbele support in applicatie servers? Alles compileert naar IL, of was je dat even vergeten?Vanwege een marketingbeslissing die geen relevant technisch voordeel biedt, zitten we nu opgescheept met (bijna) dubbel zo grote redistributables, dubbele support in application servers, IDE's, etcetera. Dat is allemaal zo ontzettend contra-productief.
Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com
Ik zei toch 'behalve C++', dus m.a.w.: C++ NIET en alle andere talen WEL managed. Je hebt idd MC++, maar op dit moment (wat komt in volgende versies heb ik het niet over, het is altijd beter in een volgende versie) is MC++ niet zo bruikbaar IMHO. Je kunt 'behalve' ook lezen als "C++ en alle andere talen managed, dat bedoelde ik dus nietMSalters schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 14:02:
[...]
Ey? De default voor C++ is unmanaged/unsafe,terwijl de default voor C# safe is. Maar de Managed C++ extensies maken het een .NET taal. Wel een rotte, dus de C++/CLI extensies zijn een hoognodige vervanging.
MS geeft overigens veel meer geld uit aan C++ dan aan C#.
(edit): met UITZONDERING van C++ had het moeten zijn.
Oh nee dat bedoelde ik nietVerwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 15:21:
[ Voor 41% gewijzigd door EfBe op 09-02-2005 16:27 ]
Verwijderd
Het pull-only mechanisme wordt door verstokte software engineers vaak gebruikt om hun gelijk te halen, maar het is tegenwoordig al compleet onderuit gehaald door de praktijk. Het is geen geheim dat steeds meer marktleiders investeren in Web UI's, en dat ze dit concept met zeer veel succes toepassen. Een salesforce bijvoorbeeld draait puur op een web ui. En dan noem ik er pas één van de velen.curry684 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 16:12:
Verder gaat Avalon (of een vergelijkbare rich-GUI-technologie) op termijn vast ASP.NET overbodig maken, al zie ik dat niet gebeuren binnen nu en 5 jaar, vooral niet als ASP.NET 2.0 wel enigszins in staat blijkt standardscompliant HTML uit te poepen. Dat gaat Avalon overigens niet doen omdat ASP.NET ruk is, maar omdat HTML over HTTP gewoon ruk is voor applicaties omdat het een pull-only mechanisme is wat dodelijk is voor echt sterke applicaties, en daardoor zullen PHP en ASP(.NET) over een tijdje sowieso vanzelf afsterven, of het nu door Avalon of een andere 'innovatie' komt.
Er is ook geen noodzaak om realtime een connectie te hebben, met een interval bereik je praktisch hetzelfde resultaat. Dan hebben we nog het argument dat je minder kunt met dergelijke interfaces, ook hier geld weer, de mogelijkheden zijn er, je moet wel de juiste mensen hebben die er mee om kunnen gaan. En dan zullen er zeker punten zijn dat je denkt, dat had in een windows form wel gekunt, maar die paar issues wegen bijlange na niet op tegen de voordelen.
Het is niet voor niets dat Forrester Research en Gartner een grote toekomst voorspellen voor RIA's, ... en weer andere marktleiders er grof in investeren. De voordelen zijn legio, de nadelen bestaan ook maar zijn niet onoverkomelijk. De ontwikkeltijden dalen over het algemeen drastisch.
Dat Avalon een dermate grote invloed gaat uitvoeren op het huidige concept, daar geloof ik niet zo in. Ik denk eerder dat het op een manier toegepast gaat worden zoals een Macromedia Flex, en dan nog is er de stap naar DomScript die het qua performance nog steeds op zijn sokjes kan regelen op web ui gebied. Je vergeet ook één ding, ... en dat is toegankelijkheid, en dat is waarom je HTML niet zo makkelijk wegdrukt.
Ik denk dat mensen zich momenteel nog een beetje laten hypen door Avalon, XAML, etc. het lijkt wel een Apple Keynote.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 16:39 ]
Vreemd dat niemand opmerkt dat MS .NET ook in het leven heeft geroepen om de DLL HELL op te kunnen oplossen en extra security te bieden (strong named assemblies). Daarbij bieden assemblies ook nog eens het voordeel dat ze zichzelf beschrijven en daarom geen onnodige overhead in de registry nodig is en geen header files meer nodig zijn (type informatie is aanwezig in de assembly). Dit zijn IMHO belangrijke speerpunten voor MS en ik zou het dan ook raar vinden als ze daar ineens vanaf gaan stappen.
It’s nice to be important but it’s more important to be nice
In oude VB, bedoelde ik. Vandaar dat het niet zo zinnig is om dat door te voeren naar het .NET platform, want dan zul je er echt aan moeten geloven, en dan kan je dus net zo goed C# leren.EfBe schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 16:17:
huh? Geen threading en exceptions in vb.net? En dan ga jij mij vertellen dat jouw mening over een stukjesschrijver wel waar is en de mijne niet?.
Dus het feit dat er functionerende workarounds om een structurele tekortkoming zijn betekent dat het nu een volwaardig alternatief voor alles is?Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 16:27:
[...]
Het pull-only mechanisme wordt door verstokte software engineers vaak gebruikt om hun gelijk te halen, maar het is tegenwoordig al compleet onderuit gehaald door de praktijk. Het is geen geheim dat steeds meer marktleiders investeren in Web UI's, en dat ze dit concept met zeer veel succes toepassen. Een salesforce bijvoorbeeld draait puur op een web ui. En dan noem ik er pas één van de velen.
Was ik niet degene die net zei dat ik binnen 5 jaar geen aardverschuivingen in webland zie gebeuren?Dat Avalon een dermate grote invloed gaat uitvoeren op het huidige concept, daar geloof ik niet zo in. Ik denk eerder dat het op een manier toegepast gaat worden zoals een Macromedia Flex, en dan nog is er de stap naar DomScript die het qua performance nog steeds op zijn sokjes kan regelen op web ui gebied. Je vergeet ook één ding, ... en dat is toegankelijkheid, en dat is waarom je HTML niet zo makkelijk wegdrukt.
HTML is het probleem sowieso niet overigens, HTML druk je inderdaad niet zomaar weg. Maar HTML kun je over meer protocollen versturen dan alleen HTTP, net zoals email over 5 jaar imho niet meer over SMTP zal gaan
Verwijderd
Jij vind het een structurele onvolkomenheid, waardoor je het als een workaround gaat bestempelen. Maar ik zie niet waarom het een structurele onvolkomenheid zou moeten zijn. Als je beursinformatie gaat tonen, zelfs dan heb je over het algemeen geen push principe nodig, daar de informatie ouder is.
Voor de zaken waar je push nodig hebt zijn daar volwaardige producten voor, zoals communication server. Waarom zou het onderdeel van de standaard moeten zijn? Wat bereik je ermee behalve overbodig verbruik van bandbreedte.
Met toegankelijkheid bedoelde ik op HTML als markup language, no way dat je straks clubjes van oude heren gaat krijgen die XAML in 24 uur gaan doorlezen. Dat was wel anders met HTML. Het had een lage drempel, itt XAML.
"en de technologische eisen van nu rennen hard voorbij de limitaties van dat protocol" , praat je nu over HTTP als protocol, of over HTML als markup language?
Ik heb een beetje het idee dat dit puur een voorbeeld is van "technology push", ipv "technology on demand". Technologie wordt pas gebruikt op het moment dat daar vraag naar is, niet omdat de developer vind dat het zo moet zijn.
Voor de zaken waar je push nodig hebt zijn daar volwaardige producten voor, zoals communication server. Waarom zou het onderdeel van de standaard moeten zijn? Wat bereik je ermee behalve overbodig verbruik van bandbreedte.
Met toegankelijkheid bedoelde ik op HTML als markup language, no way dat je straks clubjes van oude heren gaat krijgen die XAML in 24 uur gaan doorlezen. Dat was wel anders met HTML. Het had een lage drempel, itt XAML.
"en de technologische eisen van nu rennen hard voorbij de limitaties van dat protocol" , praat je nu over HTTP als protocol, of over HTML als markup language?
Ik heb een beetje het idee dat dit puur een voorbeeld is van "technology push", ipv "technology on demand". Technologie wordt pas gebruikt op het moment dat daar vraag naar is, niet omdat de developer vind dat het zo moet zijn.
Welke van de 2 is het protocol?Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:00:
Daarnaast zeg ik expliciet dat HTTP absoluut niet voldoet voor de vragen van de moderne webapplicatie, en dat HTML intussen een rijke standaard is die vrijwel alles kan wat het moet doen.
Heb jij wel eens geprobeerd een serverside event naar een browser client te pushen? Om maar een simpel voorbeeld te noemen: een chatapplicatie die je meldt dat er iemand tegen je aan wil lullen? Jij noemt hidden frames met Javascript-pollcode die acties uitvoert in andere frames geen "brakke ranzige workarounds"?Ik heb een beetje het idee dat dit puur een voorbeeld is van "technology push", ipv "technology on demand". Technologie wordt pas gebruikt op het moment dat daar vraag naar is, niet omdat de developer vind dat het zo moet zijn.
De wereld schreeuwt om serverside events in webapplicaties, maar omdat ze hopeloos brak zijn (HTTP1.1 mag maar 2 connecties naar dezelfde server maken tegelijkertijd, da's helemaal feestelijke tekortkoming) gebeurt er niets mee. The next step in de beurstickers die jij noemt is dat die webpage open staat en automatisch een window opgooit zodra de biedprijs onder drempel X is gezakt. Zie jij HTML over HTTP daartoe in staat zonder ranzigheden? En wedden dat 95% van de klanten van Binck en Alex dat morgen nog willen hebben als het realistisch zou kunnen?
Verwijderd
We beginnen pas, HTML is nog jong, de mogelijkheden zijn nog niet eens voor 10% benut. Als je nu al kijkt naar hoe lang het heeft mogen duren om op dit niveau te komen, kun je ervanuit gaan dat de ontwikkeling qua HTML zich nog geruime tijd doorzet, precies zoals werd voorspeld door analisten.curry684 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:07:
Daarnaast zeg ik expliciet dat HTTP absoluut niet voldoet voor de vragen van de moderne webapplicatie, en dat HTML intussen een rijke standaard is die vrijwel alles kan wat het moet doen.
Hoe vaak denk je zelf dat het in de praktijk voorkomt dat je realtime events moet pushen, .. en nu, laten we er even vanuit gaan dat we inderdaad serverpush nodig hebben, dan bestaan daarvoor dedicated producten voor rich internet applications. Middelen als communication server, flash xml sockets, en de vele andere producten die zich op deze markt begeven.Heb jij wel eens geprobeerd een serverside event naar een browser client te pushen? Om maar een simpel voorbeeld te noemen: een chatapplicatie die je meldt dat er iemand tegen je aan wil lullen? Jij noemt hidden frames met Javascript-pollcode die acties uitvoert in andere frames geen "brakke ranzige workarounds"?
Dat je in de praktijk nog geen alternatieve oplossingen hebt gezien, tja, dat kan. Ze zijn er echter wel. Hidden frames met pollcode zijn vaak de codesamples die je op de blogs van software engineers tegenkomt. Het valt me persoonlijk vaak op dat ze hopeloos achterlopen, oude technieken gebruiken, deprecated methods, en quick n dirty vaak de voorkeur heeft.
Communicatie kan ook op andere manieren, maps.google.com is er een goed voorbeeld van.
En dan spreek ik uit eigen ervaring, zoals serverpush van 360c cameras, serverpush van microfoon activiteit. Het is allemaal mogelijk.
Jazeker, ... sterker nog, ik heb het al gedaan. Realtime veiligingen, beursinformatie en communicatiemiddelen. De wereld schreeuwt niet om die serverside events, de marketing machine van Microsoft doet dat voor je. Het is echter lastig om door al die lawaai ook nog de producten te zien die gespecializeerd zijn in serverpush voor het web, maar ze zijn er wel degelijk. Kijk bijvoorbeeld eens naar Macromedia Breeze, ... dit is realtime mass communication.De wereld schreeuwt om serverside events in webapplicaties, maar omdat ze hopeloos brak zijn (HTTP1.1 mag maar 2 connecties naar dezelfde server maken tegelijkertijd, da's helemaal feestelijke tekortkoming) gebeurt er niets mee. The next step in de beurstickers die jij noemt is dat die webpage open staat en automatisch een window opgooit zodra de biedprijs onder drempel X is gezakt. Zie jij HTML over HTTP daartoe in staat zonder ranzigheden? En wedden dat 95% van de klanten van Binck en Alex dat morgen nog willen hebben als het realistisch zou kunnen?
Dat HTTP1.1 maximaal 2 connecties mag openen heeft een reden, maar ik zie niet de beperking die dat in de praktijk zou moeten meebrengen, tenzij je blijft hameren op connecties die continue open moeten blijven staan.
Voorlopig zal er een scheiding blijven tussen windows applicaties, en web applicaties. Ze zijn ieder specifiek toe te passen, een P2P programma via het web is waardeloos, een CRM systeem via het web echter, is waardevol.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 17:26 ]
Ik snap niet waarom je op dingen als Flash, Communication Server en Breeze zit te hameren en vervolgens niet in 1 adem door durft toe te geven dat HTTP zelf gewoon brak en outdated is dat je er externe meuk voor nodig hebt 
Die stomme browser waar je nu tegenaan kijkt moet dat gewoon native doen, als native onderdeel van de standaard webprotocollen. Punt
Voor de rest is dit een beetje een pointless discussie: ik stel dat er uitbreidingen nodig zijn om bepaalde dingen voor mekaar te krijgen die nu te moeilijk, omwegen of externe programma's nodig hebben, en het enige wat je er tegen in brengt is dat mensen het nu niet willen en vooral niet moeten willen. Anders ben je like even conservatief of zo, en noem je mij een verstokte software engineer
Die stomme browser waar je nu tegenaan kijkt moet dat gewoon native doen, als native onderdeel van de standaard webprotocollen. Punt
Voor de rest is dit een beetje een pointless discussie: ik stel dat er uitbreidingen nodig zijn om bepaalde dingen voor mekaar te krijgen die nu te moeilijk, omwegen of externe programma's nodig hebben, en het enige wat je er tegen in brengt is dat mensen het nu niet willen en vooral niet moeten willen. Anders ben je like even conservatief of zo, en noem je mij een verstokte software engineer
[ Voor 36% gewijzigd door curry684 op 09-02-2005 17:34 ]
Verwijderd
Jij vind dat het standaard zou moeten zijn, maar het punt is dat het al standaard zou zijn als meerdere mensen dat wilden. Server push heeft onderdeel uitgemaakt in Netscape 4, en het is nadien geschrapt omdat er geen animo voor was.
Verval nu niet in de slachtoffer rol door jezelf te bestempelen als een verstokte software engineer, want dat bedoelde ik totaal niet, al was het wat fout in de context geplaatst. Wat ik ermee bedoelde was dat er nog steeds software engineers zijn die zich koste wat kost tegen web applicaties verzetten, omdat het zus niet kan, omdat het dat niet kan of omdat ze het een concurrende factor vinden tov van hun eigen soort applicaties. Maar uiteindelijk investeren IBM, Siebel, SAP, Oracle, Salesforce, Macromedia, en zelfs Microsoft (Microsoft CRM bijvoorbeeld, en zelfs onderdelen van Windows vensters) in web applicaties en grof ook. Daar doelde ik dus op. De mogelijkheden zijn tegenwoordig zo enorm dat de middelen aanwezig zijn.
Ik zou serverpush weer toejuichen ik zie er zeker mogelijkheden in bij bepaalde situaties, ik zeg ook nergens dat ik ertegen ben. Waar ik op inging was dat jij het volgende vond, en daar ben ik het dus niet mee eens omdat ik van mening dat een volwaardige applicatie niet altijd draait om het hebben van server push mechanisme, puur omdat die blijvende communicatie in 99% van de situaties niet nodig is.
Dat zegt toch behoorlijk veel over de potentie van deze nieuwe trend.
Verval nu niet in de slachtoffer rol door jezelf te bestempelen als een verstokte software engineer, want dat bedoelde ik totaal niet, al was het wat fout in de context geplaatst. Wat ik ermee bedoelde was dat er nog steeds software engineers zijn die zich koste wat kost tegen web applicaties verzetten, omdat het zus niet kan, omdat het dat niet kan of omdat ze het een concurrende factor vinden tov van hun eigen soort applicaties. Maar uiteindelijk investeren IBM, Siebel, SAP, Oracle, Salesforce, Macromedia, en zelfs Microsoft (Microsoft CRM bijvoorbeeld, en zelfs onderdelen van Windows vensters) in web applicaties en grof ook. Daar doelde ik dus op. De mogelijkheden zijn tegenwoordig zo enorm dat de middelen aanwezig zijn.
Ik zou serverpush weer toejuichen ik zie er zeker mogelijkheden in bij bepaalde situaties, ik zeg ook nergens dat ik ertegen ben. Waar ik op inging was dat jij het volgende vond, en daar ben ik het dus niet mee eens omdat ik van mening dat een volwaardige applicatie niet altijd draait om het hebben van server push mechanisme, puur omdat die blijvende communicatie in 99% van de situaties niet nodig is.
Je ziet ook een nieuw type applicatie ontstaan, en dat is een hybride tussen de traditionele manier, icm web languages. Macromedia Dreamweaver MX 2004 is namelijk 50% Javascript, en 50% traditioneel.maar omdat HTML over HTTP gewoon ruk is voor applicaties omdat het een pull-only mechanisme is wat dodelijk is voor echt sterke applicaties
Dat zegt toch behoorlijk veel over de potentie van deze nieuwe trend.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 20:26 ]
Voor de topicstarter: http://slashdot.org/artic...245&tid=201&tid=109&tid=1
Ik denk dat we wel klaar zijn
Ik denk dat we wel klaar zijn
Verwijderd
En als er al .NET zaken missen in Longhorn dan zal dat niet liggen aan een gebrek aan vertrouwen, maar aan een instortende product ontwikkeling structuur bij Microsoft en als resultaat daarvan het schrappen van functionaliteiten
Dat is zo ongeveer het tegengestelde van wat in het artikel staat dat op ddj.
Wat ik eruit lees is:
Microsoft wil zo hard mogelijk proberen om ipv software Windows en daarmee X86 afhankelijk te maken, de software .NET afhankelijk te maken, zodat ze zelf vrij zijn om te kiezen op wel hardware platform applicaties gaan draaien. ( bijv dat Cell platform waar ze over spreken )
Moeten ze echter nog wel zorgen dat klanten niet de mogelijkheid hebben om op een ander OS dat ook het .NET platform ondersteunt overstappen. Naar mijn idee moeten ze dan op een of andere manier zorgen dat hun nieuwe applicaties toch nog Windows afhankelijk worden, en niet alleen .NET afhankelijk ( Of met de prijs van het geheel zover duiken dat je bijna niet anders kunt ).
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Verwijderd
Dat is een utopie, dezelfde gedachtengang is er ook met Java, maar in de praktijk zie je dit toch niet altijd werken.
Bovendien, Microsoft heeft het momenteel veel te druk met zichzelf voorbijlopen, dus ik zie het resultaat van een dergelijke visie nog niet zo snel verschijnen. Het schijnt tegenwoordig echt complete chaos te zijn op het gebied van productontwikkeling bij Microsoft als ik de employees moet geloven
Men heeft de grootste moeite om milestones te halen oa door de strategie rondom security en patches, en het zit schijnbaar allemaal een beetje tegen
Bovendien, Microsoft heeft het momenteel veel te druk met zichzelf voorbijlopen, dus ik zie het resultaat van een dergelijke visie nog niet zo snel verschijnen. Het schijnt tegenwoordig echt complete chaos te zijn op het gebied van productontwikkeling bij Microsoft als ik de employees moet geloven
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2005 10:54 ]
Ik denk dat je het ook moet zien als een lange termijn strategie ( waardoor het hele .NET verhaal ook een lange termijn strategie is, en niet een hype die later een leuke techniek wordt en lagzaamaan weer verdwijnt ).
Die security/patches problemen lijkt me MS nog wel een keer in de vingers te krijgen.
Die security/patches problemen lijkt me MS nog wel een keer in de vingers te krijgen.
Verwijderd
XP normaal is Framework 1, SP is 1.1 allen zonder SP's van .NetRemc0 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 12:44:
Framework 1.1 word standaard al meegeleverd met XP sp2 (volgens mij ook met XP, maar dat kan ik zo niet controleren, alles staat hier op sp2).
offtopic:
Alleen in Windows Server 2003 wordt een .NET Framework gelijk geïnstalleerd. Alle versies van Windows XP leveren wel een versie mee op CD, maar die wordt niet geïnstalleerd. Ook via Add/Remove Windows Components valt het .NET Framework niet toe te voegen.
Alleen in Windows Server 2003 wordt een .NET Framework gelijk geïnstalleerd. Alle versies van Windows XP leveren wel een versie mee op CD, maar die wordt niet geïnstalleerd. Ook via Add/Remove Windows Components valt het .NET Framework niet toe te voegen.
De nieuwste producten (dus niet nieuwe versies van oudere producten) van Microsoft worden voor een groot deel al in .NET geschreven. Ook de meeste web-based-applicaties zijn .NET-based.
Op dit moment wordt hard gewerkt aan SQL Server 2005 waar de .NET-runtime in wordt gehost. Dit houdt kortgezegd in dat je binnen SQL Server 2005 met .NET-talen kunt programmeren.
Op dit moment wordt ook hard gewerkt aan Visual Studio 2005. Hierin zit onder andere .NET 2.0 en de development tools for Office. Dit betekent dat uitbreidingen voor Office in de toekomst grotendeels in .NET zullen worden geschreven.
De belangrijkste redenen dat .NET niet snel aanslaat zijn volgens mij de volgende:
- .NET Framework vereist op clients. Er bestaan nog geen client-platforms waar het .NET Framework standaard aanwezig is. Dit zal pas vanaf Longhorn standaard worden. Op de server is dit anders, daarom is ASP.NET al wel een groot succes.
- Volledig nieuw. ASP is niet te vergelijken met ASP.NET, C# is helemaal nieuw, C++.NET (managed) is helemaal nieuw, J# is helemaal nieuw en zelfs VB.NET valt maar gedeeltelijk met VB6 te vergelijken. Ontwikkelaars hebben tijd nodig gehad om de voordelen te zien en zich om/bij te scholen.
- Slechte "alternatieve" ondersteuning. Mono is pas net uit en loopt nog ver achter. "Notepad.NET + SDK" werkt wel maar kun je niet serieus nemen. Visual Studio .NET werkt schitterend maar is duur. Hier komt overigens verandering in door de "Express"-versies van VS2005 en verdere Mono-ontwikkeling.
- Conversie-problemen. Ontwikkelen voor .NET is zo anders dan vroeger (nieuwe talen, volledig OO-based) dat het converteren van oude code naar .NET weliswaar mogelijk is gemaakt met conversie-tools, maar in praktijk niet werkt. Nieuwe projecten zullen steeds vaker in .NET worden gedaan, oude projecten zullen "ouderwets" blijven met eventuele .NET-extensies.
De voordelen van .NET zijn zo groot en de push van Microsoft en de hele IT-industrie ook dat de nadelen van .NET steeds verder zullen afnemen totdat het het standaard platform wordt. Dit is een kwestie van tijd, gewenning en verdere verbetering van dit platform.
Microsoft staat erom bekend weinig inovatief te zijn. Meestal onstaat er een beweging in de IT-markt die door Microsoft niet beantwoord wordt en waar kleine, innovatieve bedrijfjes op inspringen. Zodra blijkt dat deze beweging een groot (commercieel) potentieel heeft koopt Microsoft een van de interessantere kleine bedrijfjes op en brengt hun product uit onder de MS-naam, versie 1 met MS-marketing. De tekortkomingen ten opzichte van concurrenten worden in versie 2 toegevoegd en de MS-marketing gaat stevig doordraaien. Tegen de tijd dat versie 3 op de markt is heeft MS een complete inhaalslag gemaakt en de markt veroverd. (Voorbeelden uit het verleden zijn Office, Internet Explorer en FrontPage. Tegenwoordig MSN. In de toekomst XBOX en Anti-Spyware)
De reden van het voorstaande is dat MS dit met het .NET Framework allemaal niet heeft gedaan. Ze hebben gekeken naar alles wat er was, bedacht wat er zou moeten zijn en dit vervolgens in eigen huis "from scratch" ontwikkeld en uitgebracht. Dit alles is zeer goed gelukt en goed uitgevoerd, zelfs al vanaf versie 1. Afgezien van de altijd aanwezige commentaar op alles wat MS doet is er bijster weinig inhoudelijk commentaar op .NET. De CLR-specificatie is vrij, de MS-IDE wordt alom geroemd, gratis ontwikkelen is ook mogelijk met de door MS geleverde tools, documentatie is ruim aanwezig, er is standaard enorm veel functionaliteit aanwezig die in overzichtelijke brokken is onderverdeeld, beveiligingsproblemen zijn er nauwelijks en de snelheid is ook goed. In de hele MS-geschiedenis zal .NET waarschijnlijk een hoogtepunt worden dat in het rijtje IBM-exclusiviteitsdeal (Dos-dollars), Office-voor-Windows (einde WP, begin Office-dollars), Gebruiksvriendelijk-OS-voor-de-massa (Windows-dollars) en Internet-voor-de-massa (IE/OE/MSN, nog meer Windows-dollars) komt.
[ Voor 2% gewijzigd door Arnaud op 11-02-2005 14:19 . Reden: Layout ]
J# helemaal nieuwArnaud schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 14:17:
]Volledig nieuw. ASP is niet te vergelijken met ASP.NET, C# is helemaal nieuw, C++.NET (managed) is helemaal nieuw, J# is helemaal nieuw en zelfs VB.NET valt maar gedeeltelijk met VB6 te vergelijken.
Is J# dan niet de "opvolger" (kuch) van het het o zo geweldige Visual J++ dat op zich een poging van Microsoft was om iets JAVA-achtig te doen?
De bestaansreden van J# is mij geheel onduidelijk - zeker nu ze met C# al een halve JAVA kloon hebben ... J# is gewoon een poging om JAVA programmeurs naar .NET te halen, en voor de gemiddelde JAVA programmeur wordt het al vrij snel duidelijk dat je er geen ruk mee kunt uithalen omdat het ding zo ongeveer overeenkomt met Java 1.1, wat al meer dan antiek is, en omdat je wil je iets serieuzer doen je alsnog die C# zooi nodig hebt (maw dan kan je beter ineens C# leren)
J# is inderdaad "ongeveer" de opvolger van J++, net zoals ASP.NET "ongeveer" de opvolger is van ASP en VB.NET "ongeveer" de opvolger is van VB. Mijn punt was juist dat al deze opvolgers zo nieuw en anders zijn ten opzichte van hun voorgangers dat het heel lang duurt om over te stappen naar deze versie.
Wat is dan volgens jou het ESSENTIELE verschil tussen Visual J++ en J# buiten dat je nu de C# meuk kan gebruiken (wat een beetje belachelijk is) ... ?Arnaud schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 14:57:
J# is inderdaad "ongeveer" de opvolger van J++, net zoals ASP.NET "ongeveer" de opvolger is van ASP en VB.NET "ongeveer" de opvolger is van VB. Mijn punt was juist dat al deze opvolgers zo nieuw en anders zijn ten opzichte van hun voorgangers dat het heel lang duurt om over te stappen naar deze versie.
Visual J++ wordt door MS niet meer ondersteund, omdat Sun een rechtszaak daartegen had aangespannen.Daventry schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 15:01:
[...]
Wat is dan volgens jou het ESSENTIELE verschil tussen Visual J++ en J#
MS had gewoon hun Java implementatie teveel aangepast; naar hun hand gezet en dat was illegaal.
Meestgebruikt misschien wel, maar er zit op dit moment iets behoorlijk scheef. MS levert .Net standaard op hun nieuwste serverplatform, maar niet standaard op de client. Juist aan de serverkant is er een bijzonder lastige concurrent voor MS: Linux. Aan de serverkant is er naar mijn idee nog lang geen sprake van een 'standaard platform'. Waarschijnlijk zullen er in de komende jaren twee platformen naast elkaar bestaan. Als ik bij Gartner zou werken zou ik zelfs zeggen (1.0 probability).Arnaud schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 14:17:
De voordelen van .NET zijn zo groot en de push van Microsoft en de hele IT-industrie ook dat de nadelen van .NET steeds verder zullen afnemen totdat het het standaard platform wordt. Dit is een kwestie van tijd, gewenning en verdere verbetering van dit platform.
Dat 'from scratch' is voor de gemiddelde J2EE ontwikkelaar natuurlijk iets om behoorlijk om te lachen. MS heeft heel erg goed naar Java en J2EE gekeken en daar de beste dingen uit gepikt. Garbage Collection, een VM, noem maar op. Zelfs op het gebied van talen heeft MS indirect toegegeven dat Java zo slecht nog niet is, gezien de gelijkenis tussen C# en Java.De reden van het voorstaande is dat MS dit met het .NET Framework allemaal niet heeft gedaan. Ze hebben gekeken naar alles wat er was, bedacht wat er zou moeten zijn en dit vervolgens in eigen huis "from scratch" ontwikkeld en uitgebracht. Dit alles is zeer goed gelukt en goed uitgevoerd, zelfs al vanaf versie 1.
MS heeft binnen .Net een aantal dingen beter voor elkaar dan het Java platform. Aan de ene kant heeft dat te maken met het feit dat Java al behoorlijk oud is en dat sommige zaken er pas later aan vast geplakt zijn. XML processing bijvoorbeeld is in .Net beter doordacht dan op het Java platform. Verder heeft MS natuurlijk een voordeel doordat het de enige aanbieder is van het platform. In de J2EE wereld is de situatie een stuk complexer, maar heb je als ontwikkelaar/klant wel een stuk meer keuze, waaronder de mogelijkheid om je applicaties op een monster van een Unix server te laten draaien.
MS zal in de komende jaren .Net verder uit gaan bouwen en het zal op den duur zeker een 'succes' worden, alleen al omdat het standaard wordt meegeleverd.
With the light in our eyes, it's hard to see.
Visual J++ maakt code die in de Java Virtual Machine draait.Daventry schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 15:01:
[...]
Wat is dan volgens jou het ESSENTIELE verschil tussen Visual J++ en J# buiten dat je nu de C# meuk kan gebruiken (wat een beetje belachelijk is) ... ?
J# maak code die op het .NET Framework draait.
Als je het gebruik van C# meuk (volgens mij bedoel je hiermee het .NET Framework) in een Java-achtige taal belachelijk vindt dan is het .NET Framework waarschijnlijk (nog) niet aan jou besteed. Zowiezo vind ik de term C# meuk denigrerend en onduidelijk. Misschien moet je nog even toelichten en beargumenteren wat je bedoelt.
Heel grof beschouwd kun je de MS.NET-talen als volgt indelen (alhoewel alle talen eigenlijk overal voor geschikt zijn, dus laten we daar alsjeblieft niet verder over gaan):
VB.NET: Rapid Application Development, oftewel snel een programma ontwikkelen. Vooral bedoeld voor beginnende programmeurs en programmeurs met VB/VBA/VBScript-ervaring.
C#.NET: Object Oriented Development, voor de grotere, beter gestructureerde projecten. Vooral bedoeld voor programmeurs met C/Java-ervaring die sneller willen ontwikkelen.
C++.NET: High Performance Development, voor de projecten waar grote controle is vereist. Vooral bedoeld voor programmeurs met C-ervaring die totale controle willen hebben tijdens het ontwikkelen.
J#.NET: Nakomertje in de MS.NET-talen-familie. Zie C#.NET maar dan nog meer richting Java.
Kolder, VB.NET is even OO als C#, en je kan er even complexe OO zaken mee ontwikkelen als in C#, net als dat je in C# even RAD kan werken als in VB.NET.Arnaud schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 15:52:
[...]
Heel grof beschouwd kun je de MS.NET-talen als volgt indelen (alhoewel alle talen eigenlijk overal voor geschikt zijn, dus laten we daar alsjeblieft niet verder over gaan):
VB.NET: Rapid Application Development, oftewel snel een programma ontwikkelen. Vooral bedoeld voor beginnende programmeurs en programmeurs met VB/VBA/VBScript-ervaring.
C#.NET: Object Oriented Development, voor de grotere, beter gestructureerde projecten. Vooral bedoeld voor programmeurs met C/Java-ervaring die sneller willen ontwikkelen.
C++.NET: High Performance Development, voor de projecten waar grote controle is vereist. Vooral bedoeld voor programmeurs met C-ervaring die totale controle willen hebben tijdens het ontwikkelen.
J#.NET: Nakomertje in de MS.NET-talen-familie. Zie C#.NET maar dan nog meer richting Java.
Wat dacht je, dat Sun uitvinder was van deze concepten? Het idee is write/compile once, run anywhere, en dat kan niet zonder een sandbox omgeving die voor elk platform gegarandeerd hetzelfde is (de VM dus). En het concept garbage collection is al zo oud als de weg naar rome. Juist van deze dingen zeggen dat MS ze heeft afgekeken van Java vind ik onzin.Bobco schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 15:33:
MS heeft heel erg goed naar Java en J2EE gekeken en daar de beste dingen uit gepikt. Garbage Collection, een VM, noem maar op.
En Arnaud, je zegt steeds C maar bedoel je niet C++? Die twee talen zijn essentieel verschillend
[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 11-02-2005 16:36 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
.NET Framework is erg makkelijker als al eerder hebt gewerkt met Delphi, omdat het grotendeels overeenkomt met de VCL. Daarom heeft een Delphi programmeur het stukken makkelijker om over te stappen naar .NET dan een VB of C++ programmeur.
Bobco schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 15:33:
[...]
MS heeft heel erg goed naar Java en J2EE gekeken en daar de beste dingen uit gepikt. Garbage Collection, een VM, noem maar op.
Gelukkig draaien ze de sole dependency op de Garbage Cultivator in 2.0 deels terug naar ik heb begrepen
Hier ben ik het grotendeels mee eens. Voordat .NET het overheersende (MS)-platform is zal nog vele jaren duren. Op de (recente MS)-serverkant is .NET ondertussen standaard. Op de client zal dat nog tot LongHorn (ongeveer 2 jaar) duren. Dat is dan ook een belangrijke reden dat ASP.NET wel goed aanslaat, maar stand-alone-applicaties nog zeldzaam zijn. Overigens vind ik Linux een concurrent voor Windows en Java een concurrent voor .NET. Mono is een goed voorbeeld van .NET op Linux en volgens jouw redenatie zou Mono dan met Linux concurreren.Bobco schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 15:33:
Meestgebruikt misschien wel, maar er zit op dit moment iets behoorlijk scheef. MS levert .Net standaard op hun nieuwste serverplatform, maar niet standaard op de client. Juist aan de serverkant is er een bijzonder lastige concurrent voor MS: Linux. Aan de serverkant is er naar mijn idee nog lang geen sprake van een 'standaard platform'. Waarschijnlijk zullen er in de komende jaren twee platformen naast elkaar bestaan. Als ik bij Gartner zou werken zou ik zelfs zeggen (1.0 probability).
Als je mijn post goed leest zie je dat ik juist zeg dat Microsoft goed om zich heen heeft gekeken (dus vooruit naar Java, maar ook achteruit naar VB en C++) en dat ik zeg dat Microsoft .NET "from scratch" heeft ontwikkeld (dus niet heeft gekocht). MS heeft heel goed gezien wat de zwakke punten van Java zijn (performance, 1 taal, matige IDE's, veel moderne "vastgeplakte" uitbreidingen).Bobco schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 15:33:
Dat 'from scratch' is voor de gemiddelde J2EE ontwikkelaar natuurlijk iets om behoorlijk om te lachen. MS heeft heel erg goed naar Java en J2EE gekeken en daar de beste dingen uit gepikt. Garbage Collection, een VM, noem maar op. Zelfs op het gebied van talen heeft MS indirect toegegeven dat Java zo slecht nog niet is, gezien de gelijkenis tussen C# en Java.
MS heeft binnen .Net een aantal dingen beter voor elkaar dan het Java platform. Aan de ene kant heeft dat te maken met het feit dat Java al behoorlijk oud is en dat sommige zaken er pas later aan vast geplakt zijn. XML processing bijvoorbeeld is in .Net beter doordacht dan op het Java platform. Verder heeft MS natuurlijk een voordeel doordat het de enige aanbieder is van het platform. In de J2EE wereld is de situatie een stuk complexer, maar heb je als ontwikkelaar/klant wel een stuk meer keuze, waaronder de mogelijkheid om je applicaties op een monster van een Unix server te laten draaien.
MS zal in de komende jaren .Net verder uit gaan bouwen en het zal op den duur zeker een 'succes' worden, alleen al omdat het standaard wordt meegeleverd.
Ik ben het niet met je eens dat MS de enige aanbieder is van .NET. Net als Sun is MS de beheerder van een (semi-) open standaard. Mono is het beste voorbeeld dat iedereen met .NET aan de gang mag gaan op elk willekeurig platform. Ook .NET kan dus prima op een monster van een Linux (of Windows)-cluster draaien.
Verder zijn we het denk ik aardig eens. De ideëen achter .NET zijn niet nieuw, de uitwerking ervan is erg goed en in de toekomst zal .NET alleen maar groter groeien. Al met al zijn we het dus duidelijk niet eens met de TS.
Die vastgeplakte uitbreidingen wil ik je nog geven ... maar:Arnaud schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 16:57:performance, 1 taal, matige IDE's, veel moderne "vastgeplakte" uitbreidingen).
1. Wat is het nadeel van maar 1 taal te hebben?
2. Dat van die performance is een lachertje, JAVA is heus niet zo traag (zeker niet in vergelijking met .NET) tenzij als je over SWING begint wat gewoon een afschuwelijk ding is
3. Matige IDE's? Ik garandeer dat als je eenmaal met een pracht van een tool als IntelliJ of zelfs een Eclipse hebt gewerkt dat je dan nooit meer terugwil naar die slome Visual Studio .NET (refactoren anyone?)
[ Voor 3% gewijzigd door Daventry op 11-02-2005 17:14 . Reden: Typotjes ]
.NET is ook helemaal niet traag vergeleken met Java hoor
Verwijderd
Sterker nog, Java is momenteel overall nog steeds sneller dan .NET
Dat Java traag is komt nog uit haar begindagen.
Dat verandert uiteindelijk wel, immers .NET is nog piepjong
Dat verandert uiteindelijk wel, immers .NET is nog piepjong
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 17:47 ]
Je kan veel dingen zeggen van vs.net, maar sloom is het zeker niet. Ga maar grote classes editen, kom je er wel achter dat de sloomheid wel meevalt (en voordat iemand de dooddoener opmerking van de week maakt: sommige form handling classes zijn ranzig groot door de vele controls en dus handling code. )Daventry schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 17:09:
3. Matige IDE's? Ik garandeer dat als je eenmaal met een pracht van een tool als IntelliJ of zelfs een Eclipse hebt gewerkt dat je dan nooit meer terugwil naar die slome Visual Studio .NET (refactoren anyone?)
Kom maar op met die benchmarks.Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 17:46:
Sterker nog, Java is momenteel overall nog steeds sneller dan .NET
[ Voor 16% gewijzigd door EfBe op 11-02-2005 18:22 ]
Sun beheerder van een open standaard? Je refereert hier toch niet naar Java, of wel?Arnaud schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 16:57:
Net als Sun is MS de beheerder van een (semi-) open standaard.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Verwijderd
Performance Comparison of Java/.NET Runtimes (Oct 2004) Het is niet veel, maar het is erEfBe schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 18:21:
Kom maar op met die benchmarks.
http://www.shudo.net/jit/perf/
En uiteraard hebben we ook een test van Microsoft, maar ik krijg daar persoonlijk een nare smaak van als je die vergelijking gaat maken met een Tomcat, en dat ook maar even tussen de specificaties in weg vrot.
http://www.gotdotnet.com/team/compare/Benchmark_response.pdf
.NET gaat vanaf Longhorn wel een gigantische boost krijgen, aangezien .NET voor zover ik heb begrepen echt integraal onderdeel gaat uitmaken in het OS, in plaats van het zijn van een laag. Performance increases van 300% heb ik men horen zeggen, maar vooralsnog moeten we zulke grote cijfers nog even met een korreltje zout nemen totdat er testcases zijn
[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 18:49 ]
Benchmarks zeggen natuurlijk geen zak, het hangt nogal af van de context van het geheel. Daarnaast blijkt er niet echt een winnaar als ik naar die benchmarks kijk (en de benchmarks waarin C# of Java niet meedeed heb ik natuurlijk niet meegerekend, daarnaast is alleen de JVM van IBM echt goed te noemen, en de Sun variant is nou juist degene die standaard geinstalleerd staat bij mensen).
Maar ik durf wel te stellen dat ik in C# een snellere 3D renderer weet neer te zetten dan in Java, puur om het feit dat ik in .Net value types op de stack aan kan maken. Dat scheelt een hoop onnodige memory allocations en pointer dereferences.
Maar ik durf wel te stellen dat ik in C# een snellere 3D renderer weet neer te zetten dan in Java, puur om het feit dat ik in .Net value types op de stack aan kan maken. Dat scheelt een hoop onnodige memory allocations en pointer dereferences.
Verwijderd
Daarom zei ik ook overall
Bovendien is performance niet een doorslaggevende factor voor een taal, er zijn zaken die velen malen belangrijker zijn waaronder ontwikkelsnelheid en die is bij .NET veel hoger.
Goh, wat een boel reacties ineens op een topic dat leek dood te bloeden!
whoami
. De reden dat er in .NET zoveel talen mogelijk zijn is omdat de meeste programmeurs een verleden hebben. In dat verleden zijn ze gewend geraakt om op een bepaalde manier te denken en te schrijven. Als jij 10 jaar ervaring hebt in VB (whitespace counts, capitals don't) dan is het makkelijker om over te schakelen naar VB.NET dan naar Java (of naar C#). Microsoft geeft je in dat geval de keuze om te programmeren in een taal die jou bevalt en SUN geeft je die keuze niet.
Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen met dit punt is dat toen MS begon met de .NET-ontwikkeling (5 jaar of misschien nog wel langer geleden) ze de performance van Java als een zwak punt zagen en dat hun Framework daar bij introductie geen last van mocht hebben.
Ik blijf dan ook bij mijn conclusie dat .NET een geweldige toekomst tegemoet gaat.
whoami
Mee eens, daarom schrijf ik ookKolder, VB.NET is even OO als C#, en je kan er even complexe OO zaken mee ontwikkelen als in C#, net als dat je in C# even RAD kan werken als in VB.NET.
Ik had dit soort reacties namelijk al verwacht. Op GOT is posten blijkbaar makkelijker dan lezen.alhoewel alle talen eigenlijk overal voor geschikt zijn, dus laten we daar alsjeblieft niet verder over gaan
Zo werkt dus alle ontwikkeling: Evolutie, geen revolutie. De auto had niet uitgevonden kunnen worden zonder wiel, maar tussen wiel en auto zaten honderden tussenontwikkeling. Toch denk ik dat MS deze ideëen heeft overgenomen uit Java (net als Sun ze ooit over heeft genomen) omdat Java deze ideëen "aan de massa" heeft getoond. Beter goed gejat dan slecht bedacht tenslotte. (en ik bedoel inderdaad meestal C++ waar ik C schrijf)Wat dacht je, dat Sun uitvinder was van deze concepten? Het idee is write/compile once, run anywhere, en dat kan niet zonder een sandbox omgeving die voor elk platform gegarandeerd hetzelfde is (de VM dus). En het concept garbage collection is al zo oud als de weg naar rome. Juist van deze dingen zeggen dat MS ze heeft afgekeken van Java vind ik onzin
Voor mij was overstappen naar .NET makkelijk omdat VB.NET dezelfde syntax heeft als VB6 en het was moeilijk omdat ik niet gewend was om OO te denken (de richting waar .NET je toch duidelijk naar toe duwt). Ben je overigens overgestapt van Delphi naar Delphi.NET of naar een andere taal?.NET Framework is erg makkelijker als al eerder hebt gewerkt met Delphi, omdat het grotendeels overeenkomt met de VCL. Daarom heeft een Delphi programmeur het stukken makkelijker om over te stappen naar .NET dan een VB of C++ programmeur.
Probeer maar eens een Fries te dwingen om alleen nog maar ABN te spreken1. Wat is het nadeel van maar 1 taal te hebben?
Dit komt (ook in andere posts) steeds weer naar voren. Dat SWING traag is geeft waarschijnlijk weinig discussie, maar misschien dat iemand een linkje kan plaatsen waar de snelheid van een (recente) Java-App en een (recente) .NET-App met elkaar vergeleken worden. Gevoelsmatig zeg ik dat bijvoorbeeld ASP.NET over het algemeen iets sneller is dan ASP, maar dat daar ook een grotere overhead voor nodig is. Gevoelsmatig zeg ik ook dat een .NET-App minder overhead heeft als een Java-App en dat de snelheid (GUI uitgezonderd) gelijk ligt.2. Dat van die performance is een lachertje, JAVA is heus niet zo traag (zeker niet in vergelijking met .NET) tenzij als je over SWING begint wat gewoon een afschuwelijk ding is
Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen met dit punt is dat toen MS begon met de .NET-ontwikkeling (5 jaar of misschien nog wel langer geleden) ze de performance van Java als een zwak punt zagen en dat hun Framework daar bij introductie geen last van mocht hebben.
Als je met IntelliJ of Eclipse ook .NET-applicaties kan schrijven zou je nog een punt kunnen hebben, maar aangezien ik .NET-ontwikkelaar ben lijkt me VS toch echt een betere IDE voor mij. Met een plug-in van 1 MB (waarschijnlijk standaard in VS2005) kan ik ook refactoren en van sloomheid heb ik nog nooit iets gemerkt. (staat in 5 seconden klaar op mijn 5 jaar oude laptop, alle menu's en shortcuts reageren altijd binnen 1 seconde)3. Matige IDE's? Ik garandeer dat als je eenmaal met een pracht van een tool als IntelliJ of zelfs een Eclipse hebt gewerkt dat je dan nooit meer terugwil naar die slome Visual Studio .NET (refactoren anyone?)
Eigenlijk wel, maar als je goed leest zie je dat ik (semi) open standaard had staan. Je moet een (semi) open standaard natuurlijk niet gaan vergelijken met Open (Source) Software.Sun beheerder van een open standaard? Je refereert hier toch niet naar Java, of wel?
Nogal onduidelijke test. Windows en Linux lopen door elkaar heen en als er 1 ding duidelijk is dan is het wel het feit dat er van Java zoveel verschillende versies en varianten zijn dat over performance geen zinnig woord kan worden gesproken. Wel is duidelijk dat MS.NET duidelijk beter scoort dan Mono. De testen van MS en zeker de vage beloftes voor de toekomst vind ik verder niet de moeite van een discussie waard. Ik hoop dat iemand nog een betere benchmark-link weet.Performance Comparison of Java/.NET Runtimes (Oct 2004) Het is niet veel, maar het is er http://www.shudo.net/jit/perf/
Helemaal mee eens. Performance is 1, ontwikkelsnelheid is 2 en zo zijn er nog honderden technische redenen waar .NET aan moet voldoen (en waarvan ik geloof dat ze er al aan voldoen of dat in de toekomst zullen doen). Maar ook zaken praktische zaken als marketing, marktpenetratie, vertrouwen in de leverancier enz zijn bij MS (en dus bij .NET) gewoon in goede handen.Daarom zei ik ook overall Bovendien is performance niet een doorslaggevende factor voor een taal, er zijn zaken die velen malen belangrijker zijn waaronder ontwikkelsnelheid en die is bij .NET veel hoger.
Ik blijf dan ook bij mijn conclusie dat .NET een geweldige toekomst tegemoet gaat.
Om de semi heb ik niet heen gelezen, maar Java is vrij gesloten itt .Net, vandaarEigenlijk wel, maar als je goed leest zie je dat ik (semi) open standaard had staan. Je moet een (semi) open standaard natuurlijk niet gaan vergelijken met Open (Source) Software.
Dat zit ook in de laatste versie van VS.NET (2005) -eindelijk-, maar ik had hier eerder iets gelezen over de 'prachtige IDE van MS'.Daventry schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 17:09:
[...]
Wel, ik denk dan
Er zitten toch nog heel wat bugs in: Windows Form designers die plots over hun nek gaan, en die heel je form vernaggelen, etc...
De beste IDE waar ik tot nu toe mee gewerkt hebt, is en blijft die van Borland Delphi. Rock-stable.
[ Voor 10% gewijzigd door whoami op 11-02-2005 19:46 ]
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 18:38:
[...]
.NET gaat vanaf Longhorn wel een gigantische boost krijgen, aangezien .NET voor zover ik heb begrepen echt integraal onderdeel gaat uitmaken in het OS, in plaats van het zijn van een laag. Performance increases van 300% heb ik men horen zeggen, maar vooralsnog moeten we zulke grote cijfers nog even met een korreltje zout nemen totdat er testcases zijn
Dat snap ik niet.
.NET zal toch altijd een laag blijven.
Eerst C# en vervolgens ook Delphi.NET (vanaf D7), als je bekend met de VCL heb je toch echt een voorsprong omdat er erg grote verschillen tussen de VCL en FCL. Verschillen zijn vooral eigenlijk naam verschillen zo is de event dispatch method in FCL OnClick en in VCL juist Click.[
Voor mij was overstappen naar .NET makkelijk omdat VB.NET dezelfde syntax heeft als VB6 en het was moeilijk omdat ik niet gewend was om OO te denken (de richting waar .NET je toch duidelijk naar toe duwt). Ben je overigens overgestapt van Delphi naar Delphi.NET of naar een andere taal?
Jongske, zeg dan gewoon ook zo geen dingen die kant noch wal raken, of die helemaal nergens op slaan. Je moet die talen niet in hokjes plaatsen.Arnaud schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:27:
whoami
[...]
Mee eens, daarom schrijf ik ook
[...]
Ik had dit soort reacties namelijk al verwacht. Op GOT is posten blijkbaar makkelijker dan lezen.
Zo werkt dus alle ontwikkeling: Evolutie, geen revolutie. De auto had niet uitgevonden kunnen worden zonder wiel, maar tussen wiel en auto zaten honderden tussenontwikkeling. Toch denk ik dat MS deze ideëen heeft overgenomen uit Java (net als Sun ze ooit over heeft genomen) omdat Java deze ideëen "aan de massa" heeft getoond. Beter goed gejat dan slecht bedacht tenslotte. (en ik bedoel inderdaad meestal C++ waar ik C schrijf)
Ga je dan zeggen dat MS alles gepikt heeft van Java ?
De ideeën die al in Java zaten, bestonden gewoon al.
VB.NET en VB6 hebben slechts in beperkte mate eenzelfde syntax.Voor mij was overstappen naar .NET makkelijk omdat VB.NET dezelfde syntax heeft als VB6 en het was moeilijk omdat ik niet gewend was om OO te denken (de richting waar .NET je toch duidelijk naar toe duwt). Ben je overigens overgestapt van Delphi naar Delphi.NET of naar een andere taal?
Dé leercurve in het overstappen van vb6 naar (vb).NET zit 'm dan ook in het concept. Geen sleur'n pleur programmatie meer, maar echt OO nadenken als je het goed wil doen.
Overstappen van Delphi naar .NET (of het nu naar C#, VB.NET of Delphi.NET is maakt niet uit, het is vooral de denkwijze en het framework dat je moet leren kennen, de syntax van een taal kennen is imo ondergeschikt), is imo zowiezo makkelijker omdat -zoals al eerder gezegd- het VCL framework van Delphi soms grote gelijkenissen vertoond met bepaalde onderdelen in het .NET framework.
Logisch ook; Anders Hjelsberg
Dat is gewoon een marketing-truc. Een goeie programmeur moet kunnen programmeren en denken, geen syntax vanbuiten kennen.Probeer maar eens een Fries te dwingen om alleen nog maar ABN te spreken. De reden dat er in .NET zoveel talen mogelijk zijn is omdat de meeste programmeurs een verleden hebben. In dat verleden zijn ze gewend geraakt om op een bepaalde manier te denken en te schrijven.
Heb je beschikking over inside information bij MS ofzo ? }:oWat ik eigenlijk probeerde te zeggen met dit punt is dat toen MS begon met de .NET-ontwikkeling (5 jaar of misschien nog wel langer geleden) ze de performance van Java als een zwak punt zagen en dat hun Framework daar bij introductie geen last van mocht hebben.
Is het niet zo dat C# veel opener is dan Java ?Eigenlijk wel, maar als je goed leest zie je dat ik (semi) open standaard had staan. Je moet een (semi) open standaard natuurlijk niet gaan vergelijken met Open (Source) Software.
Verwijderd
Voor zover ik heb begrepen heeft het te maken met een closere integratie met Windows van de runtime, maar zolang er feitelijk nog niets naar buiten is gekomen blijft het bullshit bingo.whoami schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:47:
[...]
Dat snap ik niet.
.NET zal toch altijd een laag blijven.
Die cijfers van 300% vond ik persoonlijk dan ook betwistbaar omdat je dan over de performance van C zou stuiven, met een managed environment. Getuned en geknutseld zal er zeker worden, maar of we echt zulke klappers krijgen... ik betwijfel het
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 20:02 ]
Daar heb je op zich gelijk in, maar Java is wel de mainstream-taal die duideljk liet zien dat deze concepten goed bruikbaar zijn in de praktijk. Wat dat betreft blijf ik erbij dat ook .Net weer een typisch MS produkt is: een kopie/verbetering van iets dat succesvol is gebleken..oisyn schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 16:30:
[...]
Wat dacht je, dat Sun uitvinder was van deze concepten? Het idee is write/compile once, run anywhere, en dat kan niet zonder een sandbox omgeving die voor elk platform gegarandeerd hetzelfde is (de VM dus). En het concept garbage collection is al zo oud als de weg naar rome. Juist van deze dingen zeggen dat MS ze heeft afgekeken van Java vind ik onzin.
Tja, ontwikkelaars hebben altijd een haat/liefde verhouding met de spullen die ze gebruiken en dat is per definitie goed voor discussie.Arnaud schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:27:
Nu gebruik je een beetje een vreemde redenering. Eerst zeg je dat een minpunt van Java is dat de IDEs matig zijn en nu is IntelliJ opeens geen goede IDE omdat je er geen .Net applicaties mee kan schrijven. IntelliJ is op dit moment met afstand de beste Java IDE die er te krijgen is: alles is gericht op het schrijven van code, en dat zo snel mogelijk. Misschien is het wel de beste IDE overall, maar dan kom je snel in een appels en peren verhaal terecht, dus laten we het daar verder maar niet over hebben.Als je met IntelliJ of Eclipse ook .NET-applicaties kan schrijven zou je nog een punt kunnen hebben, maar aangezien ik .NET-ontwikkelaar ben lijkt me VS toch echt een betere IDE voor mij. Met een plug-in van 1 MB (waarschijnlijk standaard in VS2005) kan ik ook refactoren en van sloomheid heb ik nog nooit iets gemerkt. (staat in 5 seconden klaar op mijn 5 jaar oude laptop, alle menu's en shortcuts reageren altijd binnen 1 seconde)
Met name de refactoring is heel erg goed en uitgebreid. Overigens biedt JetBrains ook een add-in voor VS.net aan waarmee refactoring voor C# kan worden gedaan.
Zomaar een los linkje dat ik tegenkwam: op ABC News staat een verhaal over de komende neergang van MS. Hoogst speculatief en subjectief natuurlijk, maar wel door iemand geschreven die redelijk thuis is in de ICT wereld.
Het geeft een beetje aan wat er mis zou kunnen zijn met MS: de schwung lijkt er een beetje uit te zijn. Longhorn is er nog steeds niet, ondanks het laten vallen van een aantal features. MS lijkt moeite te krijgen om de ontwikkelingen goed te sturen. 2 jaar vertraging is natuurlijk niet niks.
Het geeft een beetje aan wat er mis zou kunnen zijn met MS: de schwung lijkt er een beetje uit te zijn. Longhorn is er nog steeds niet, ondanks het laten vallen van een aantal features. MS lijkt moeite te krijgen om de ontwikkelingen goed te sturen. 2 jaar vertraging is natuurlijk niet niks.
Verwijderd
Wat ik dus al eerder aangaf in deze thread, Microsoft begint uit de rails te lopen, met als resultaat problemen bij de ontwikkeling van producten en functionaliteit. Totdat het patch verhaal, en het security verhaal nog niet volledig is geintegreerd blijven ze problemen houden. Je kunt het zien alsof Microsoft momenteel een complete reorganisatie ondergaat 
Desondanks de jaarcijfers zijn goed, dus het is bedrijfstechnisch gezien niet een issue.
Desondanks de jaarcijfers zijn goed, dus het is bedrijfstechnisch gezien niet een issue.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 22:35 ]
De vraag is dan: Hoe gaat het zitten met de prestaties van .NET onder Linux ...Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:56:
[...]
Voor zover ik heb begrepen heeft het te maken met een closere integratie met Windows van de runtime, maar zolang er feitelijk nog niets naar buiten is gekomen blijft het bullshit bingo.
Heel erg leuk dat .NET sneller gaat werken onder Windows, maar was .NET niet opgezet als cross platform?
Zolang .NET enkel snel en goed draait onder Windows, is (vind ik persoonlijk) Microsoft zijn doel om een concurrent voor JAVA (want dat IS .NET uiteindelijk) niet geslaagd.
Nou dat gaat prima hoor.Probeer maar eens een Fries te dwingen om alleen nog maar ABN te spreken
Het idee van een VM is al zou oud als de weg naar Rome, dus Sun is echt niet de ideeenbrenger geweest voor MS om .NET te maken.Zo werkt dus alle ontwikkeling: Evolutie, geen revolutie. De auto had niet uitgevonden kunnen worden zonder wiel, maar tussen wiel en auto zaten honderden tussenontwikkeling. Toch denk ik dat MS deze ideëen heeft overgenomen uit Java (net als Sun ze ooit over heeft genomen) omdat Java deze ideëen "aan de massa" heeft getoond. Beter goed gejat dan slecht bedacht tenslotte. (en ik bedoel inderdaad meestal C++ waar ik C schrijf)
Waar ik wel in mee wil gaan is dat MS het design van .NET, qua features, lijkt te hebben gespiegeld aan Java's design. Ik begrijp bv tot vandaag de dag nog steeds niet waarom .NET niet bij aanvang generics had. Dat wordt eind dit jaar pas geintroduceerd, met al die migratie ellende van dien.
Ben ik het niet mee eens. Je kunt nog steeds je complete applicatie in een module bouwen, en erg veel mensen binnen het vs.net team doen er alles aan om sleur-n-pleur programming tot kunst te verheffen. Met als kers op de rottende taart: Edit & ContinueVB.NET en VB6 hebben slechts in beperkte mate eenzelfde syntax.
Dé leercurve in het overstappen van vb6 naar (vb).NET zit 'm dan ook in het concept. Geen sleur'n pleur programmatie meer, maar echt OO nadenken als je het goed wil doen.
Volgens mij doen ze in de mainframe wereld al jaren aan hardware abstractie, maar ik kan me vergissen...Daar heb je op zich gelijk in, maar Java is wel de mainstream-taal die duideljk liet zien dat deze concepten goed bruikbaar zijn in de praktijk. Wat dat betreft blijf ik erbij dat ook .Net weer een typisch MS produkt is: een kopie/verbetering van iets dat succesvol is gebleken.
Refactoring is aardig, maar refactoring is niet gratis: het kost tijd EN het geeft aan dat je originele design fout was (het had beter gekund). Agile development kan alleen bestaan als er refactoring is, en dat is logisch: men denkt niet echt na over wat er eventueel in de toekomst zou kunnen gebeuren misschien, alleen wat NU nodig is: dan kan het voorkomen dat je dingen moet verbouwen omdat je nieuwe functionaliteit moet toevoegen.Met name de refactoring is heel erg goed en uitgebreid. Overigens biedt JetBrains ook een add-in voor VS.net aan waarmee refactoring voor C# kan worden gedaan.
Normaal development houdt in zekere zin rekening met wat er eventueel kan gebeuren in de toekomst en refactoring komt dan ook veel minder voor.
Het is ook niet 'free', je bent er echt tijd aan kwijt, ongeacht de tools. Het probleem is verder dat even een method renamen of een stukje code tot method promoveren wel leuk is, maar veel refactor werk moet je echt met de hand doen. Voorbeeldje? Ik heb LLBLGen Pro vrij agile ontwikkelt, dwz: nu bouwen wat je nu nodig hebt en alleen subsystems algemeen definieren. Dit werkt heel goed, alleen nu moet ik dus een feature inbouwen waarbij ik veel moet verbouwen: entities moeten ook op views kunnen worden gemapped. Dus overal waar table objects worden gereferenced moet ik een nieuwe interface referencen. Geen refactor tool die dat voor me oplost. Is ook niet erg, maar alleen om aan te geven dat refactor functionaliteit in een IDE lang niet altijd alles oplost voor je. Dus daarop vertrouwen of naar verwijzen is leuk maar zegt mij althans niet zo bar veel.
Wat ik al eerder zei over journalisten, gaat ook hier weer op. Weer een die aandacht wil. MS heeft recent een mega winst laten zien. Dan ga je echt niet down the drain hoor. Bij MS weten ze allang dat Office zn langste tijd gehad heeft. De volgende cashcow is MKB automatisering met op maat toegesneden software.Zomaar een los linkje dat ik tegenkwam: op ABC News staat een verhaal over de komende neergang van MS. Hoogst speculatief en subjectief natuurlijk, maar wel door iemand geschreven die redelijk thuis is in de ICT wereld.
Ieder OS heeft vertraging opgelopen, en dat is wellicht deels aan management te wijten maar ook aan ambities. Wat MS wel fout doet is het eindproduct teveel door marketing laten beinvloeden. Maar dat zul je wel altijd blijven houden. MS heeft alleen een probleem in de OS wereld: wat de gemiddelde mens nu heeft is 'good enough'. M.a.w.: een nieuwe OS kopen is niet zo noodzakelijk. dan moet je andere dingen zoeken waar je je brood mee kunt verdienen: server software, bedrijfsautomatisering en home-entertainment. 3 gebieden die eigenlijk nog compleet open liggen. De Xbox is dan ook een gouden zet.
[ Voor 96% gewijzigd door EfBe op 12-02-2005 11:06 ]
En Mac OS X en Symbian?Daventry schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 10:24:
[...]
De vraag is dan: Hoe gaat het zitten met de prestaties van .NET onder Linux ...
Heel erg leuk dat .NET sneller gaat werken onder Windows, maar was .NET niet opgezet als cross platform?
Zolang .NET enkel snel en goed draait onder Windows, is (vind ik persoonlijk) Microsoft zijn doel om een concurrent voor JAVA (want dat IS .NET uiteindelijk) niet geslaagd.
Bij beide systemen is Java veel meer ingeburgerd dan op het Windows platform. En vooral Symbian is sterk in opkomst. Inmiddels kennen veel mensen de term "Java games" al, waardoor Java het imago "leuk en makkelijk" krijgt, zonder dat men weet wat het precies is.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Performance? . java is snel.. Heb jij serieuze cijfers?Arnaud schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 16:57:
MS heeft heel goed gezien wat de zwakke punten van Java zijn (performance
Matige ide`s? Sorry.. .NET heeft imho geen IDE die het haalt bij bv IntelliJ Idea. Features die je daar al jaren in ziet beginnen nu heel matig tevoorschijn te komen in .NET IDE`s. .NET loopt qua refactoring en symatische analyse jaren achter. Zelfs de nieuwste versie van VS.NET is nog steeds een joke als het gaat om codeinzichtelijkheid.1 taal, matige IDE's
Hmm... Sun maakt specificaties en andere bedrijven kunnen implementaties van die specificaties schrijven. Kijk eens hoeveel servlet containers er zijn die allemaal voldoen aan de servlet specificaties. Ik heb zoiets nog niet echt kunnen ontdekken voor .NET., veel moderne "vastgeplakte" uitbreidingen).
Mono heeft imho absoluut geen kans om te winnen. Het is een leuk knuffelprojectje maar geen serieus alternatief. Als ik onder linux zou moeten draaien zou ik gaan voor een platform waar er veel support en implementaties zijn, en dat is niet mono. Als ik onder windows moet draaien heb ik de keus uit .NET en Java. Mono = geen echt alternatief imho.Mono is het beste voorbeeld dat iedereen met .NET aan de gang mag gaan op elk willekeurig platform. Ook .NET kan dus prima op een monster van een Linux (of Windows)-cluster draaien.
Hmm tja.. .NET groeien. Ik weet het niet. Java = een extreem groot en door ontwikkeld platform. Qua tools is .NET imho nog lang niet volwassen genoeg.Verder zijn we het denk ik aardig eens. De ideëen achter .NET zijn niet nieuw, de uitwerking ervan is erg goed en in de toekomst zal .NET alleen maar groter groeien. Al met al zijn we het dus duidelijk niet eens met de TS.
Ik denk dat we over een jaar of 3 maar eens meer moeten kijken wat het beste alternatief is. Maar op dit moment vind ik .NET qua tools beperkt.
[ Voor 6% gewijzigd door Alarmnummer op 12-02-2005 11:12 ]
Lekker belangrijk. Een enterprise applicatie draaien op platform X omdat platform X 'leuk en makkelijk' als imago heeft lijkt me uitgesloten.Johnny schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 10:50:
En Mac OS X en Symbian?
Bij beide systemen is Java veel meer ingeburgerd dan op het Windows platform. En vooral Symbian is sterk in opkomst. Inmiddels kennen veel mensen de term "Java games" al, waardoor Java het imago "leuk en makkelijk" krijgt, zonder dat men weet wat het precies is.
Men vergeet dat 90+% van de desktop computers op deze aardkloot windows draait en dat het leeuwendeel van de ontwikkelaars op deze planeet ervaring heeft met het ontwikkelen van software voor windows of platforms draaiend op windows. .NET bestaat nog maar 3 jaar publiekelijk, java al meer dan 10 jaar, geen wonder dat het veel gebruikt wordt in de server wereld.
De desktop is voor java totaal oninteressant. In 1994 vond Sun dat de desktop MET java de toekomst was, dat was een domme zet en dat weten ze nu ook. Java is op zn best op de server, dat spelletjes nu in java geschreven zijn, is IMHO alleen maar nadelig voor dat server-is-my-real-home imago.
Nou nou... een grap zou ik het niet willen noemen. Zoals ik hierboven al zei: refactoring is leuk, maar is niet gratis en refactoring add-ins zijn gewoon toe te voegen aan vs.net, maar toegegeven, het was leuk geweest als het er meteen in had gezeten. Wat me wel van het hart moet is dat ik me werkelijk niet voor kan stellen dat de performance van IntelliJ uitmuntend zal zijn bij een inmens project (200.000 regels code of meer), daar analyse van de code OOK in java gebeurt, en tijd kost, en bij wijziging van code dus ook die analyse weer gestart moet worden. Resharper is ook van Jetbrains, en ze passen dezelfde dingen toe op de C# code. Nou... dat zakt behoorlijk door zn hoeven op een gegeven moment. Je maakt mij echt niet wijs dat het in IntelliJ ineens wel supersmooth en zonder slowdowns allemaal kan.Matige ide`s? Sorry.. .NET heeft imho geen IDE die het haalt bij bv IntelliJ Idea. Features die je daar al jaren in ziet beginnen nu heel matig tevoorschijn te komen in .NET IDE`s. .NET loopt qua refactoring en symatische analyse jaren achter. Zelfs de nieuwste versie van VS.NET is nog steeds een joke als het gaat om codeinzichtelijkheid.
Ik denk dat dat erg meevalt. Wat een Java programmeur vaak vergeet is dat bij .NET je niet een hele santemekraam aan losse tooltjes en App servers nodig hebt om je applicatie te draaien, die zitten nl. OF in .NET OF in het OS. Bv transaction management. COM+ heeft al die services al ingebouwd, ik heb dus op .NET geen appserver nodig voor al die zaken, dat zit in het OS.Hmm tja.. .NET groeien. Ik weet het niet. Java = een extreem groot en door ontwikkeld platform. Qua tools is .NET imho nog lang niet volwassen genoeg.
Ik denk dat we over een jaar of 3 maar eens meer moeten kijken wat het beste alternatief is. Maar op dit moment vind ik .NET qua tools beperkt
Wat een Java programmeur mist op .NET zijn standaarden zoals EJB. Niet dat iedere javaprogrammeur daar nu warm voor loopt, maar toch, ze zijn er niet op .NET. Dat 'komt met indigo en longhorn'.
[ Voor 47% gewijzigd door EfBe op 12-02-2005 11:21 ]
En jij vergeet dat de meeste serieuze servers NIET op Windows draaien en dat als .NET ook een rol wil spelen in de iet of wat meer serieuze business/webapplicatie (we hebben het hier eventjes niet over een forumpje of een gastboek) ze er misschien wel voor willen zorgen dat .NET ook op dingen als een UNIX of linux fatsoenlijk draait.EfBe schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 11:12:
[...]
Lekker belangrijk. Een enterprise applicatie draaien op platform X omdat platform X 'leuk en makkelijk' als imago heeft lijkt me uitgesloten.
Men vergeet dat 90+% van de desktop computers op deze aardkloot windows draait en dat het leeuwendeel van de ontwikkelaars op deze planeet ervaring heeft met het ontwikkelen van software voor windows of platforms draaiend op windows. .NET bestaat nog maar 3 jaar publiekelijk, java al meer dan 10 jaar, geen wonder dat het veel gebruikt wordt in de server wereld.
Vindt MS dat niet belangrijk, en vinden ze het vooral belangrijk dat het ding op Windows goed werkt, zijn ze imho idioot om de rommel naar bytecode te vertalen ipv native code (omdat native code uitraard een stuk sneller is)
Ik werk dag in dag uit met J2ME (dus spelletjes in JAVA) en begrijp even niet wat daar mis mee is. Qua performance draaien die dingen perfect, de enige problemen die wij tegenkomen zijn brakke implementaties, die aan de telefoon liggen.Java is op zn best op de server, dat spelletjes nu in java geschreven zijn, is IMHO alleen maar nadelig voor dat server-is-my-real-home imago.
Java is een all-round taal ... akkoord, voor de desktop zijn ze misschien niet de beste maar voor mobiele spelletjes is het gewoon een schitterende taal die zijn gelijke op dit moment niet kent (kijk maar eens naar een aantal spelletjes die gemaakt zijn voor de Nokia 60 series ... dan zie je wel dat er knappe dingen mogelijk zijn in JAVA op toestellen met een relatief beperkt aantal resources)
[ Voor 26% gewijzigd door Daventry op 12-02-2005 11:37 ]
Ik ben zelf erg tevreden over de refactoring capiciteiten van Refactor! van DevExpress,
alleen dit heeft CodeRush nodig. Maar goed dat is in mijn opinie al een verplichtte add-on voor Visual Studio
Trouwens Java compiled toch ook naar bytecode? Zo ook Coldfusion MX 7 (naar Java). Ik zie het probleem ook niet Bytecode kan nog best knap snel zijn, de mogelijke performance "hit" geeft wel weer het voordeel dat .NET op alle platforms kan draaien bijv. via Mono of MS .NET freebsd versie.
URL:
http://www.devexpress.com/Products/NET/Refactor/
alleen dit heeft CodeRush nodig. Maar goed dat is in mijn opinie al een verplichtte add-on voor Visual Studio
Trouwens Java compiled toch ook naar bytecode? Zo ook Coldfusion MX 7 (naar Java). Ik zie het probleem ook niet Bytecode kan nog best knap snel zijn, de mogelijke performance "hit" geeft wel weer het voordeel dat .NET op alle platforms kan draaien bijv. via Mono of MS .NET freebsd versie.
URL:
http://www.devexpress.com/Products/NET/Refactor/
[ Voor 37% gewijzigd door alienfruit op 12-02-2005 11:34 ]
Ik vind het zelf een tool die mijn productiviteit enorm verhoogt. Ohh.. het zit in een verkeerde package.. of de naam is niet duidelijk genoeg. Hopla.. en idea zoekt ook meteen in niet java bestanden wijzigingen die je eventueel kunt doorvoeren.EfBe schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 11:12:
[...]
Nou nou... een grap zou ik het niet willen noemen. Zoals ik hierboven al zei: refactoring is leuk, maar is niet gratis en refactoring add-ins zijn gewoon toe te voegen aan vs.net, maar toegegeven, het was leuk geweest als het er meteen in had gezeten.
Ik heb persoonlijk nog nooit aan zulke grote projecten gezeten dus ik kan niet uit eigen ervaring spreken. En verder probeer ik grote systemen meestal kapot te hakken in kleinere systemen en die gooi ik dan in afzonderlijke projecten (is niet altijd mogelijk).Wat me wel van het hart moet is dat ik me werkelijk niet voor kan stellen dat de performance van IntelliJ uitmuntend zal zijn bij een inmens project (200.000 regels code of meer), daar analyse van de code OOK in java gebeurt, en tijd kost, en bij wijziging van code dus ook die analyse weer gestart moet worden.
Ik heb tot zover nog nooit problemen gehad.Resharper is ook van Jetbrains, en ze passen dezelfde dingen toe op de C# code. Nou... dat zakt behoorlijk door zn hoeven op een gegeven moment. Je maakt mij echt niet wijs dat het in IntelliJ ineens wel supersmooth en zonder slowdowns allemaal kan.
Yep. maar je moet ook denken aan log tools, parser generators, buildscripts, searchengines, etc etc. Java heeft daar enorm veel van. En alhoewel een enorme lading ook gewoon ronduit bagger is zijn er wel een aantal tools die ik onmisbaar vind.Ik denk dat dat erg meevalt. Wat een Java programmeur vaak vergeet is dat bij .NET je niet een hele santemekraam aan losse tooltjes en App servers nodig hebt om je applicatie te draaien, die zitten nl. OF in .NET OF in het OS. Bv transaction management. COM+ heeft al die services al ingebouwd, ik heb dus op .NET geen appserver nodig voor al die zaken, dat zit in het OS.
Hmm.. ik ben juist blij dat EJB op dit moment vrij snel grond aan het verliezen is aan bv Spring. EJB = een draak van een systeem. Het idee was leuk. uitvoering ronduit kut. EJB bepaalt je ontwerp.. niet de programmeur.. Verder is het ook volledig verweven met zijn container dus je kunt het ook voor geen meter testen.Wat een Java programmeur mist op .NET zijn standaarden zoals EJB. Niet dat iedere javaprogrammeur daar nu warm voor loopt, maar toch, ze zijn er niet op .NET. Dat 'komt met indigo en longhorn'.
[ Voor 10% gewijzigd door Alarmnummer op 12-02-2005 11:39 ]
Vraag is: haalt .NET op andere platforms dezelfde (of ongeveer dezelfde) snelheid als op Windows?alienfruit schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 11:31:
Is bijvoorbeeld de Mono implementatie even snel als de .NET implementatie in Windows ... en zal Microsoft zich ook actief gaan bezighouden met het ontwikkelen van de nodige Virtual Machines (sorry, ken hiervoor de .NET naam niet) voor andere platforms?
Zo ja, is er geen probleem ...
Zo nee, dan mist .NET een beetje zijn doel vrees ik en had men beter niet met bytecode gewerkt
Java Bytecode is per definitie de allertraagste code die je maar kunt bedenken omdat het dus totaal niet geoptimaliseerd is (de optimize flag van de java compiler werkt zelfs niet eens meer). Gecompileerde java code kun je uitstekend decompileren naar java en krijg je exact dezelfde code terug. Het is niet de taak van de bytecode compiler om snelle code af te leveren want die bytecode is platform onafhankelijk, en ieder platform heeft zijn eigen optimalisaties. De JIT (Just In Time) Compiler is de compiler die het echte compileerwerk doet en deze wordt pas aangeroepen als je de applicatie uitvoert. De JIT zit in je vm en kan dus per plafform ander native gecompileerde code uithoesten).alienfruit schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 11:31:
Ik ben zelf erg tevreden over de refactoring capiciteiten van Refactor! van DevExpress,
Trouwens Java compiled toch ook naar bytecode? Zo ook Coldfusion MX 7 (naar Java). Ik zie het probleem ook niet Bytecode kan nog best knap snel zijn,
Het compileer proces verloopt dus in 2 stappen:
Java -> Bytecode (wordt gedaan door de standaard java compiler)
Bytecode -> native instructies (wordt gedaan door de JIT)
Verder zijn ze trouwens al wel jaren bezig dat de gecompileerde code ook gecached kan worden, tussen meerdere runs van een applicatie .en het wordt al tijden belooft.. het zou in 1.5 zitten... maar nee.. de vlieger gaat weer niet op.
Maar ik heb er zelf niet veel problemen mee. Wij draaien alleen serverside apps en zelfs de opstart tijd van zo`n groot ding als JBoss is maar een paar seconden... Dus ik zie de toegevoegde waarde serverside er niet meer van in.
[ Voor 12% gewijzigd door Alarmnummer op 12-02-2005 11:49 ]
Maar dan werkt het toch precies hetzelde als .NET gebaseerde toei 
Zelf vind ik het punt van werkt .NET ook andere platforms niet echt punt.
An implementation of the runtime for the Common Language Infrastructure (ECMA-335) that builds and runs on Windows XP and FreeBSD
Zelf vind ik het punt van werkt .NET ook andere platforms niet echt punt.
An implementation of the runtime for the Common Language Infrastructure (ECMA-335) that builds and runs on Windows XP and FreeBSD
[ Voor 72% gewijzigd door alienfruit op 12-02-2005 12:29 ]
.NET heeft absoluut niet zijn doel gemist met bytecode. Het doel is om verschillende talen met elkaar samen te laten werken, en dat hebben ze voor elkaar gekregen door gebruik te maken van 1 universele instructieset: bytecode. Alle .NET talen compileren naar bytecode, dus alle talen kunnen elkaars componenten gebruiken.Daventry schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 11:44:
[...]
Zo nee, dan mist .NET een beetje zijn doel vrees ik en had men beter niet met bytecode gewerkt
Verder heeft bytecode nog veel meer voordelen oa security.
En het lijkt me verder ook vreemd dat ms veel behoefte zou hebben aan dat .NET ook op andere os`en kan draaien. Persoonlijk vind ik het meer een marketing stunt en eigelijk geen praktische waarde hebben. .NET is voor windows.. en bij mono hebben ze dat gewoon nog niet begrepen.. zinloos project.
[ Voor 23% gewijzigd door Alarmnummer op 12-02-2005 12:42 ]
errr... volgens mij heb je het mis. Erg veel websites op IIS zijn webapplicaties die een big-iron Oracle doos zo bruikbaar voor het internet aanbieden. Verder zijn er best wel veel grote SqlServer databases (met duizenden tables). Je moet ook niet vergeten dat 1 grote big-iron box niet zo vaak gebruikt wordt. In heel nederland zijn er maar 1000 as/400's bv. Ook is de behoefte aan inmens grote databases en servers niet zo groot als men wel denkt. In nederland hebben we 600.000 bedrijven, waarvan slechts een fractie tot de grote bedrijven behoort. Nu zullen die wel grote servers gebruiken, maar het leeuwendeel gebruikt gewoon kleinere servers en die kunnen het prima aan.Daventry schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 11:23:
En jij vergeet dat de meeste serieuze servers NIET op Windows draaien en dat als .NET ook een rol wil spelen in de iet of wat meer serieuze business/webapplicatie (we hebben het hier eventjes niet over een forumpje of een gastboek) ze er misschien wel voor willen zorgen dat .NET ook op dingen als een UNIX of linux fatsoenlijk draait.
Jij snapt er weinig van volgens mij. At compiletime kun je code goed optimaliseren, maar alleen at runtime weet je de execution characteristics en kun je mbv een JIT ervoor zorgen dat code optimaler draait dan het met compile time analysis zou doen. Dmv bytecode krijg je dat voor elkaar.Vindt MS dat niet belangrijk, en vinden ze het vooral belangrijk dat het ding op Windows goed werkt, zijn ze imho idioot om de rommel naar bytecode te vertalen ipv native code (omdat native code uitraard een stuk sneller is)
De JIT is nu nog wat beperkt en native code is in veel gevallen wat sneller. Het nadeel van native code is wel dat je veel dingen mist zoals security (code security als ook gewone security) en echte type checking, dingen die mensen die puur op performance gefocussed zijn niet interessant vinden maar die wel erg belangrijk zijn voor het goed functioneren van software.
Ik zeg niet dat er iets mis aan is, ik zeg alleen dat java op de desktop niet de java is waar we het over hebben. Java op de desktop is al jarenlang een flop en dat weet sun zelf ook.Ik werk dag in dag uit met J2ME (dus spelletjes in JAVA) en begrijp even niet wat daar mis mee is. Qua performance draaien die dingen perfect, de enige problemen die wij tegenkomen zijn brakke implementaties, die aan de telefoon liggen.
Java is 2 dingen: een taal en een platform. Men haalt die dingen snel doorelkaar want ze hebben dezelfde naam. Java het platform is allround, er zijn voor weet ik wat voor hw platforms JVM's verkrijgbaar. Java als taal is op een andere manier allround.Java is een all-round taal ... akkoord, voor de desktop zijn ze misschien niet de beste maar voor mobiele spelletjes is het gewoon een schitterende taal die zijn gelijke op dit moment niet kent (kijk maar eens naar een aantal spelletjes die gemaakt zijn voor de Nokia 60 series ... dan zie je wel dat er knappe dingen mogelijk zijn in JAVA op toestellen met een relatief beperkt aantal resources)
En sorry, maar dat er spelletjes in gemaakt zijn maakt het niet iets fantastisch. In Z80 zijn ook de meests mooie spelletjes gemaakt, maar ik zou het nu niet een bijster goed platform willen noemen voor software development voor zeg... een enterprise database system (ja domme vergelijking, vandaar de metafoor)
Overigens wordt Flash Lite 1.1 ook erg interessant om op mobiele telefoons spellen te maken, het grootste probleem momenteel is dat er geen API's zijn om te praten met Bluetooth, fotocamera's e.d. Het is in iedergeval laagdrempeliger dan DoJava of J2ME en natuurlijk Symbian. Het zou nog wel een "hit" kunnen worden
Tja, het is mogelijk, maar zijn ze dan goed bezig ?EfBe schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 10:45:
[...]
Ben ik het niet mee eens. Je kunt nog steeds je complete applicatie in een module bouwen, en erg veel mensen binnen het vs.net team doen er alles aan om sleur-n-pleur programming tot kunst te verheffen. Met als kers op de rottende taart: Edit & Continue
Vroeger, ja... Echter, een UNIX doos onderhouden is nu ook niet zo goedkoop, en veel bedrijven werken ondertussen ook met Windows op hun servers.Daventry schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 11:23:
[...]
En jij vergeet dat de meeste serieuze servers NIET op Windows draaien en dat als .NET ook een rol wil spelen in de iet of wat meer serieuze business/webapplicatie (we hebben het hier eventjes niet over een forumpje of een gastboek) ze er misschien wel voor willen zorgen dat .NET ook op dingen als een UNIX of linux fatsoenlijk draait.
Het was trouwens niet de bedoeling van MS om .NET echt cross-platform te maken; het was hun bedoeling om het 'cross-windows-platform' te maken.
Wat hier eerder al gezegd is: het is pas at runtime dat je kan optimizen voor een specifiek platform.Vindt MS dat niet belangrijk, en vinden ze het vooral belangrijk dat het ding op Windows goed werkt, zijn ze imho idioot om de rommel naar bytecode te vertalen ipv native code (omdat native code uitraard een stuk sneller is)
Daarbij, als je trouwens native code wilt, dan kan dat in .NET (ngen tool).
[ Voor 59% gewijzigd door whoami op 12-02-2005 15:15 ]
Microsoft mag hopen van niet. Als je een .NET application server onder UNIX net zo goed kan draaien onder Windows dan heeft Windows een stuk meer concurrentie. Ik weet niet precies wat Microsoft's plannen zijn, maar ik kan me voorstellen dat ze juist ook een deel van de servermarkt willen veroveren (omdat daar relatief veel te verdienen valt, omdat een groot deel van de servers door bedrijven en dus legaal gebruikt wordt). Het .NET platform is gratis, maar het besturingssysteem natuurlijk niet.Daventry schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 11:44:
Vraag is: haalt .NET op andere platforms dezelfde (of ongeveer dezelfde) snelheid als op Windows?
Dat is het verhaal. Maar de praktijk is vooralsnog andersom. Een argument voor een native Java compiler zoals Excelsior JET is juist dat van te voren compileren betere performance oplevert. Dan blijft momenteel als argument voor bytecode de verifiability over.EfBe schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 14:00:
Jij snapt er weinig van volgens mij. At compiletime kun je code goed optimaliseren, maar alleen at runtime weet je de execution characteristics en kun je mbv een JIT ervoor zorgen dat code optimaler draait dan het met compile time analysis zou doen. Dmv bytecode krijg je dat voor elkaar.
Wat ik me afvraag is of het betere-performance-met-JIT-compilation-argument ooit waarheid wordt. De efficiëntie van Sun's Java compiler is met de JIT compiler in versie 1.4 wel gigantisch gestegen (en het geeft aan dat JIT-compilation een stuk zinniger is dan bytecode emulation) maar zijn ze ook in staat om het bestaande gat met native applications te dichten? Ik weet het antwoord niet.
Verwijderd
Mensen blijven hameren op performance, performance dit, performance dat maar men vergeet eventjes ontwikkeltijd
Die performance is echt een non-argument aangezien je er zonder pardon een server naast plaatst. Servers zijn tegenwoordig goedkoper dan manuren. Daarbij heeft het ook weinig zin als je requests kunt uitvoeren op 0.00001ms maar, tenzij je cached, vervolgens wel bijv. 20ms moet wachten op de database. Lekker belangrijk dat applicatieserver A 2ms per 1000 requests sneller is dan applicatieserver B met een andere runtime. Zet er een server naast, ben je klaar.
Bij MS research zijn ze er heilig van overtuigd dat ze binnen enkele jaren een CLR kunnen maken met een jit die in de meeste gevallen C++ native code voorbijstreeft. Geen idee hoe ze dat gaan oplossen, maar 1 ding kunnen ze nog wel doen: at compile time hints meecompileren voor de JIT. Immers, als de JIT hints krijgt over de code die zijn geplaatst na uitvoerige compile-time analysis, kan de JIT wellicht veel betere beslissingen nemen wat te doen.Soultaker schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 17:55:
Dat is het verhaal. Maar de praktijk is vooralsnog andersom. Een argument voor een native Java compiler zoals Excelsior JET is juist dat van te voren compileren betere performance oplevert. Dan blijft momenteel als argument voor bytecode de verifiability over.
Wat ik me afvraag is of het betere-performance-met-JIT-compilation-argument ooit waarheid wordt. De efficiëntie van Sun's Java compiler is met de JIT compiler in versie 1.4 wel gigantisch gestegen (en het geeft aan dat JIT-compilation een stuk zinniger is dan bytecode emulation) maar zijn ze ook in staat om het bestaande gat met native applications te dichten? Ik weet het antwoord niet.
Ik kan het mis hebben, maar deed hotspot van Sun dit al niet?
Verwijderd
Ik hoop van harte dat Microsoft het .NET platform voorlopig laat bestaan. Het voordeel van het CLR model is dat ze een framework voor toekomstige platformen die ze maken (de opvolger van Longhorn, bijvoorbeeld) zouden kunnen maken die ervoor zorgt dat de software compatible blijft.
Ik werk bij een redelijk klein software bedrijf, en we hebben een mooi product, echter het kost de paar ontwikkelaars die we hebben meerdere jaren de tijd om over te schakelen naar een ander ontwikkelplatform (nu dus VB6 naar .NET). De lifecycle van een ontwikkeltaal moet zeker 10 jaar duren, anders is er voor de 'kleinere' ontwikkelaars weinig brood meer te verdienen
.
Ik werk bij een redelijk klein software bedrijf, en we hebben een mooi product, echter het kost de paar ontwikkelaars die we hebben meerdere jaren de tijd om over te schakelen naar een ander ontwikkelplatform (nu dus VB6 naar .NET). De lifecycle van een ontwikkeltaal moet zeker 10 jaar duren, anders is er voor de 'kleinere' ontwikkelaars weinig brood meer te verdienen
Het kostte mij 6 tot 8 maanden, en na een maand was ik al redelijk in staat om gewoon software te schrijven op .NET, en dan gebruikte ik ook nog C#. Als jij VB.NET neemt is de overstap helemaal niet zo bijzonder groot. Let maar eens op: pak vs.net en ga voor jezelf een .NET projectje doen, gewoon een of ander freubel applicatietje. Je zult zien dat het eerst even wennen is, maar daarna gewoon straight forward.Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 20:44:
Ik werk bij een redelijk klein software bedrijf, en we hebben een mooi product, echter het kost de paar ontwikkelaars die we hebben meerdere jaren de tijd om over te schakelen naar een ander ontwikkelplatform (nu dus VB6 naar .NET). De lifecycle van een ontwikkeltaal moet zeker 10 jaar duren, anders is er voor de 'kleinere' ontwikkelaars weinig brood meer te verdienen.
Ik ben eergisteren naar het ASP.net seminar geweest te amsterdam, waar het e.e.a. aan nieuwigheden aan 't licht kwam mbt .net 2.Daventry schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 17:09:
[...]
Refactoren zal ook in VS.net 2k5 zitten heb ik me door Scott Guthrie laten vertellen, en de performance is ook heel erg hard aan gesleuteld. Waar normaal een projectfile (die overigens tegenwoordig niet meer aanwezig is
Wat betreft leercurves, 'k ben overgestapt van Java naar J# (tsjah, dat ging makkelijk
[ Voor 24% gewijzigd door prototype op 13-02-2005 11:51 ]
Waarom is dat een slechte feature? Ik heb het hier overigens over het concept, de implementatie in VB.Net ken ik niet dus daar kan ik geen uitspraken over doenEfBe schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 10:45:
Met als kers op de rottende taart: Edit & Continue
Weer on-topic: Ik denk, nee ik weet wel zeker, dat Microsoft .NET niet laat vallen. Het dringt steeds beter door tot developers, en veel (MS) devvers zijn er ook erg positief over, waaronder ikzelf.
Verder over de VB.NET vs. C# discussie; het is een feit dat Microsoft VB.NET nog steeds presenteert als een RAD-taal, en C# meer als een 'serieuze' taal. Kijk bij VB.NET (Whidbey) maar naar de VB-specifieke class-library, dan zie je daar toch de wat simpelere dingen die je in C# via een kleine omweg zou doen, in makkelijke classes (de Microsoft.VisualBasic.MyServices.FileSystemProxy class vs. de verschijdene System.IO classes bijvoorbeeld). Verder het (voor zover ik weet) ontbreken van unsafe en unchecked in VB.NET.
Verder over de VB.NET vs. C# discussie; het is een feit dat Microsoft VB.NET nog steeds presenteert als een RAD-taal, en C# meer als een 'serieuze' taal. Kijk bij VB.NET (Whidbey) maar naar de VB-specifieke class-library, dan zie je daar toch de wat simpelere dingen die je in C# via een kleine omweg zou doen, in makkelijke classes (de Microsoft.VisualBasic.MyServices.FileSystemProxy class vs. de verschijdene System.IO classes bijvoorbeeld). Verder het (voor zover ik weet) ontbreken van unsafe en unchecked in VB.NET.
[ Voor 14% gewijzigd door Korben op 14-02-2005 05:32 ]
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
In dat geval kan ik het op zich nog wel begrijpen, alleen E&C zet aan tot ad-hoc development: eerst niet nadenken over algoritmen, die dan eerst testen, pre/post condities e.d., nakijken van code of je wel het algoritme hebt geimplementeerd dat je dacht dat je moest implementeren etc..oisyn schreef op zondag 13 februari 2005 @ 12:03:
[...]
Waarom is dat een slechte feature? Ik heb het hier overigens over het concept, de implementatie in VB.Net ken ik niet dus daar kan ik geen uitspraken over doen. Ik vind edit&continue best handig tijdens sommige debug sessies. Goed, ik werk dan met C++, en je kunt er behoorlijk wat mee slopen tijdens een run (het werkt overigens ook niet altijd), maar het kan verdomd handig zijn om code tijdens run-time aan te passen zodat je niet opnieuw hoeft te compilen en het hele proces te doorlopen tot op het moment dat de bug optreedt. Want voor ons betekent dat soms een minuut of 10 door het level lopen voor je er eindelijk bent, en dat is een fucking waste of time
Mja, ik vind het een beetje kort door de bocht om te stellen dat E&C maar helemaal niet gebruikt mag worden omdat je code mogelijk niet op een goede manier tot stand komt. 't Is een kwestie van discipline, en ik zou niet graag zien dat een handige feature maar weg wordt gehaald omdat een stel idioten er niet goed mee om kunnen gaan
.
En dat voorspelde ik 10 jaar geleden al toen Sun van de daken begon te schreeuwen dat alle programmeertalen overbodig waren geworden omdat over een paar jaar iedereen in het geweldige Java zou coden. Ik vond Java niks en ik vind het niks. Ik heb het hele traject afgelegd van BASIC op een Atari met 16KB, TP 3.0/4.0/TC 2.0/x86-assembly, TP6,BP,BC++, C++Builder/Delphi 1.0/2.0/4.0/6.0/2005 etc afgelegd en zie nogsteeds de meerwaarde van Java niet.EfBe schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 14:00:
Ik zeg niet dat er iets mis aan is, ik zeg alleen dat java op de desktop niet de java is waar we het over hebben. Java op de desktop is al jarenlang een flop en dat weet sun zelf ook.
Sinds een tijdje ben ik me een beetje in .NET aan het verdiepen omdat ik uiteraard wel mee wil gaan met de tijd, maar tot op heden heb ik echt niet kunnen ontdekken wat er zo geweldig aan is. De mensen die het zo fantastisch vinden zijn mensen die weer met dezelfde argumenten komen als waarmee Java werd en wordt aangeprezen. Verder is het vooral dat .NET een sexy buzzword is waar de business bovenop duikt. Iedereen moet ineens .NET want .NET is goed.
Ik bekijk Java en .NET als programmeur en als gebruiker. Java is in mijn perceptie altijd bagger geweest voor de gebruiker. 10 jaar geleden was het al een ramp en retetraag, "maar dat zou allemaal anders worden want computers worden steeds sneller". Men hield er alleen geen rekening mee dat de grootte en complexiteit van Java software en de Java VM gewoon mee zou schalen met die van native gecompileerde code. Netto resultaat: het is nogsteeds baggertraag. Dus wat zijn we met Java opgeschoten?
Java is vooral vanuit de programmeur gezien een voordeel. Of dat zou het in ieder geval moeten zijn. De gebruiker heeft er alleen maar nadelen van, maar dat is natuurlijk vooral mijn eigen mening. Een ander argument voor Java zou zijn dat het bugvrijere software moet opleveren omdat programmeurs niet goed met pointers kunnen omgaan. Ik verfoei echter nogsteeds de voortschreidende abstrahering. Nog even en we kunnen alleen nog maar wat de virtual machine ons toestaat.
C# doet als taal voor mij aangenamer aan dan Java (ook dat is een kwestie van smaak). Maar wederom wordt de gebruiker opgezadeld met een loeigrote virtual machine en trager opstartende en werkende applicaties. En zijn die applicaties nou echt zoveel bugvrijer? Ik heb m'n twijfels... Ik programmeer nogstreeds erg graag in ANSI C, maar dat is vooral voor technisch georienteerde projecten (low-level networking, etc.). Daarna is C++ nogsteeds m'n favoriet en ik gebruik in Windows Delphi nog regelmatig om snel wat in elkaar te kloppen. Zou ook met C++ Builder kunnen maar omdat ik ooit in TP ben begonnen en altijd gecharmeerd van Delphi ben geweest, gebruik ik het nog graag.
Ik ben na heel veel lezen, en het bekijken van de mogelijkheden en veranderingen, nog GEEN argumenten tegengekomen die me overtuigen van het nut van .NET. Ik geloof er net zo min in als destijds (en nogsteeds) in Java.
Naar mijn mening schaalt de overhead van dit soort concepten mee met de complexiteit van software. Netto zal de gebruiker er dus niks op vooruit gaan. Tenzij de voordelen van C# echt betere software opleveren, maar dingen makkelijker maken veroorzaakt ook weer meer luiheid bij massa's programmeurs die alleen maar luier worden en geen betere code produceren.
Verder ben je overgeleverd aan de bugs in een OS, in bergen libraries, EN in de virtual machine. De abstrahering levert in de praktijk lang niet de kwaliteitsverbetering die beoogd werd en wordt.
Kan iemand me uitleggen waarom ik me niet langer moet verzetten tegen .NET?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
En ja, ik weet dat er aan JIT compilation wordt gedaan met caching van gecompileerde code. Resultaat: een oorspronkelijke bytecode executable en een cache met dezelfde code native gecompileerd. Ik zie vooralsnog alleen maar toenemende overhead zonder concrete voordelen.Exirion schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 11:37:
C# doet als taal voor mij aangenamer aan dan Java (ook dat is een kwestie van smaak). Maar wederom wordt de gebruiker opgezadeld met een loeigrote virtual machine en trager opstartende en werkende applicaties.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Een dergelijke statement is sowieso onzin, ongeacht de taal waarover het gaatExirion schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 11:37:
En dat voorspelde ik 10 jaar geleden al toen Sun van de daken begon te schreeuwen dat alle programmeertalen overbodig waren geworden omdat over een paar jaar iedereen in het geweldige Java zou coden.
Tsja, ik zie wel voordelen in .Net, ook al programmeer ik nog altijd C++ (duh, wie gaat er nou games maken in .netIk ben na heel veel lezen, en het bekijken van de mogelijkheden en veranderingen, nog GEEN argumenten tegengekomen die me overtuigen van het nut van .NET. Ik geloof er net zo min in als destijds (en nogsteeds) in Java.
Heb een beetje het idee dat mensen die zich 'verzetten' tegen .NET dezelfde mensen zijn die liever een vinyl LP luisteren dan een CD, geen mobiele telefoon willen en graag het wiel nog een keer uitvinden.
oogjes open, snaveltjes dicht
Dat zal bij veel van die mensen misschien het geval zijn. Zelf ben ik iemand die van vooruitgang houdt en openstaat voor nieuwe dingen, maar dan moeten er wel duidelijke voordelen zijn. Bij Java en .NET heb ik tot nu toe, zeker vanuit user perspective, vooral nadelen gezien. Dat is mijn hele punt.Don Facundo schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 14:04:
Heb een beetje het idee dat mensen die zich 'verzetten' tegen .NET dezelfde mensen zijn die liever een vinyl LP luisteren dan een CD, geen mobiele telefoon willen en graag het wiel nog een keer uitvinden.
Gebruik je het toch niet? Niemand houd je tegen om gewoon het platform/taal te gebruiken die jij het prettigst vindt. Een gebruiker zal het worst zijn in wat voor taal het programma geschreven is, 9 van de 10 gebruikers weet niet eens wat een programmeertaal IS.Exirion schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 14:37:
Dat zal bij veel van die mensen misschien het geval zijn. Zelf ben ik iemand die van vooruitgang houdt en openstaat voor nieuwe dingen, maar dan moeten er wel duidelijke voordelen zijn. Bij Java en .NET heb ik tot nu toe, zeker vanuit user perspective, vooral nadelen gezien. Dat is mijn hele punt.
Bij opdrachtgevers is dat vaak wel anders. Die hebben vaak wel eisen en wensen die met de taal/ het platform te maken hebben.EfBe schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 16:49:
[...]
Gebruik je het toch niet? Niemand houd je tegen om gewoon het platform/taal te gebruiken die jij het prettigst vindt. Een gebruiker zal het worst zijn in wat voor taal het programma geschreven is, 9 van de 10 gebruikers weet niet eens wat een programmeertaal IS.
Een opdrachtgever gaat echt niet direct naar een taal kijken. Het gebruik van platform is afhankelijk van wat er al is (waarin al is geinvesteerd) of wat een opdrachtgever goedkoop kan kopen (korting van leverancier etc etc).farlane schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 16:58:
[...]
Bij opdrachtgevers is dat vaak wel anders. Die hebben vaak wel eisen en wensen die met de taal/ het platform te maken hebben.
Of een bepaalde taal gekozen wordt kan afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van resources. Dat is voor het .Net platform niet direct van belang. Als er voor .Net gekozen wordt zal de opdrachtgever het niet meer boeien in welke taal ontwikkeld wordt. Dit is iets wat door de techneuten zelf bepaald kan worden.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Verwijderd
Wat farlane hier aantipt is echter wel de dagelijkse gang van zaken. Al weten de opdrachtgevers niet wat het doet, en wat het betekend, het dekt ze wel in. "Nobody ever got fired for using Microsoft" was het toch?
Inderdaad, .NET is voor de bobo's weer zo'n buzzword als XML. Ze weten amper wat het is, maar het moet er wel in/bij/op zittenVerwijderd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 20:36:
Wat farlane hier aantipt is echter wel de dagelijkse gang van zaken. Al weten de opdrachtgevers niet wat het doet, en wat het betekend, het dekt ze wel in. "Nobody ever got fired for using Microsoft" was het toch?