Goh, wat een boel reacties ineens op een topic dat leek dood te bloeden!
whoami
Kolder, VB.NET is even OO als C#, en je kan er even complexe OO zaken mee ontwikkelen als in C#, net als dat je in C# even RAD kan werken als in VB.NET.
Mee eens, daarom schrijf ik ook
alhoewel alle talen eigenlijk overal voor geschikt zijn, dus laten we daar alsjeblieft niet verder over gaan
Ik had dit soort reacties namelijk al verwacht. Op GOT is posten blijkbaar makkelijker dan lezen.
Wat dacht je, dat Sun uitvinder was van deze concepten? Het idee is write/compile once, run anywhere, en dat kan niet zonder een sandbox omgeving die voor elk platform gegarandeerd hetzelfde is (de VM dus). En het concept garbage collection is al zo oud als de weg naar rome. Juist van deze dingen zeggen dat MS ze heeft afgekeken van Java vind ik onzin
Zo werkt dus alle ontwikkeling: Evolutie, geen revolutie. De auto had niet uitgevonden kunnen worden zonder wiel, maar tussen wiel en auto zaten honderden tussenontwikkeling. Toch denk ik dat MS deze ideëen heeft overgenomen uit Java (net als Sun ze ooit over heeft genomen) omdat Java deze ideëen "aan de massa" heeft getoond. Beter goed gejat dan slecht bedacht tenslotte. (en ik bedoel inderdaad meestal C++ waar ik C schrijf)
.NET Framework is erg makkelijker als al eerder hebt gewerkt met Delphi, omdat het grotendeels overeenkomt met de VCL. Daarom heeft een Delphi programmeur het stukken makkelijker om over te stappen naar .NET dan een VB of C++ programmeur.
Voor mij was overstappen naar .NET makkelijk omdat VB.NET dezelfde syntax heeft als VB6 en het was moeilijk omdat ik niet gewend was om OO te denken (de richting waar .NET je toch duidelijk naar toe duwt). Ben je overigens overgestapt van Delphi naar Delphi.NET of naar een andere taal?
1. Wat is het nadeel van maar 1 taal te hebben?
Probeer maar eens een Fries te dwingen om alleen nog maar ABN te spreken

. De reden dat er in .NET zoveel talen mogelijk zijn is omdat de meeste programmeurs een verleden hebben. In dat verleden zijn ze gewend geraakt om op een bepaalde manier te denken en te schrijven. Als jij 10 jaar ervaring hebt in VB (whitespace counts, capitals don't) dan is het makkelijker om over te schakelen naar VB.NET dan naar Java (of naar C#). Microsoft geeft je in dat geval de keuze om te programmeren in een taal die jou bevalt en SUN geeft je die keuze niet.
2. Dat van die performance is een lachertje, JAVA is heus niet zo traag (zeker niet in vergelijking met .NET) tenzij als je over SWING begint wat gewoon een afschuwelijk ding is
Dit komt (ook in andere posts) steeds weer naar voren. Dat SWING traag is geeft waarschijnlijk weinig discussie, maar misschien dat iemand een linkje kan plaatsen waar de snelheid van een (recente) Java-App en een (recente) .NET-App met elkaar vergeleken worden. Gevoelsmatig zeg ik dat bijvoorbeeld ASP.NET over het algemeen iets sneller is dan ASP, maar dat daar ook een grotere overhead voor nodig is. Gevoelsmatig zeg ik ook dat een .NET-App minder overhead heeft als een Java-App en dat de snelheid (GUI uitgezonderd) gelijk ligt.
Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen met dit punt is dat toen MS begon met de .NET-ontwikkeling (5 jaar of misschien nog wel langer geleden) ze de performance van Java als een zwak punt zagen en dat hun Framework daar bij introductie geen last van mocht hebben.
3. Matige IDE's? Ik garandeer dat als je eenmaal met een pracht van een tool als IntelliJ of zelfs een Eclipse hebt gewerkt dat je dan nooit meer terugwil naar die slome Visual Studio .NET (refactoren anyone?)
Als je met IntelliJ of Eclipse ook .NET-applicaties kan schrijven zou je nog een punt kunnen hebben, maar aangezien ik .NET-ontwikkelaar ben lijkt me VS toch echt een betere IDE voor mij. Met een plug-in van 1 MB (waarschijnlijk standaard in VS2005) kan ik ook refactoren en van sloomheid heb ik nog nooit iets gemerkt. (staat in 5 seconden klaar op mijn 5 jaar oude laptop, alle menu's en shortcuts reageren altijd binnen 1 seconde)
Sun beheerder van een open standaard? Je refereert hier toch niet naar Java, of wel?
Eigenlijk wel, maar als je goed leest zie je dat ik (semi) open standaard had staan. Je moet een (semi) open standaard natuurlijk niet gaan vergelijken met Open (Source) Software.
Nogal onduidelijke test. Windows en Linux lopen door elkaar heen en als er 1 ding duidelijk is dan is het wel het feit dat er van Java zoveel verschillende versies en varianten zijn dat over performance geen zinnig woord kan worden gesproken. Wel is duidelijk dat MS.NET duidelijk beter scoort dan Mono. De testen van MS en zeker de vage beloftes voor de toekomst vind ik verder niet de moeite van een discussie waard. Ik hoop dat iemand nog een betere benchmark-link weet.
Daarom zei ik ook overall Bovendien is performance niet een doorslaggevende factor voor een taal, er zijn zaken die velen malen belangrijker zijn waaronder ontwikkelsnelheid en die is bij .NET veel hoger.
Helemaal mee eens. Performance is 1, ontwikkelsnelheid is 2 en zo zijn er nog honderden technische redenen waar .NET aan moet voldoen (en waarvan ik geloof dat ze er al aan voldoen of dat in de toekomst zullen doen). Maar ook zaken praktische zaken als marketing, marktpenetratie, vertrouwen in de leverancier enz zijn bij MS (en dus bij .NET) gewoon in goede handen.
Ik blijf dan ook bij mijn conclusie dat .NET een geweldige toekomst tegemoet gaat.