Nou dat gaat prima hoor.Probeer maar eens een Fries te dwingen om alleen nog maar ABN te spreken
Het idee van een VM is al zou oud als de weg naar Rome, dus Sun is echt niet de ideeenbrenger geweest voor MS om .NET te maken.Zo werkt dus alle ontwikkeling: Evolutie, geen revolutie. De auto had niet uitgevonden kunnen worden zonder wiel, maar tussen wiel en auto zaten honderden tussenontwikkeling. Toch denk ik dat MS deze ideëen heeft overgenomen uit Java (net als Sun ze ooit over heeft genomen) omdat Java deze ideëen "aan de massa" heeft getoond. Beter goed gejat dan slecht bedacht tenslotte. (en ik bedoel inderdaad meestal C++ waar ik C schrijf)
Waar ik wel in mee wil gaan is dat MS het design van .NET, qua features, lijkt te hebben gespiegeld aan Java's design. Ik begrijp bv tot vandaag de dag nog steeds niet waarom .NET niet bij aanvang generics had. Dat wordt eind dit jaar pas geintroduceerd, met al die migratie ellende van dien.
Ben ik het niet mee eens. Je kunt nog steeds je complete applicatie in een module bouwen, en erg veel mensen binnen het vs.net team doen er alles aan om sleur-n-pleur programming tot kunst te verheffen. Met als kers op de rottende taart: Edit & ContinueVB.NET en VB6 hebben slechts in beperkte mate eenzelfde syntax.
Dé leercurve in het overstappen van vb6 naar (vb).NET zit 'm dan ook in het concept. Geen sleur'n pleur programmatie meer, maar echt OO nadenken als je het goed wil doen.
Volgens mij doen ze in de mainframe wereld al jaren aan hardware abstractie, maar ik kan me vergissen...Daar heb je op zich gelijk in, maar Java is wel de mainstream-taal die duideljk liet zien dat deze concepten goed bruikbaar zijn in de praktijk. Wat dat betreft blijf ik erbij dat ook .Net weer een typisch MS produkt is: een kopie/verbetering van iets dat succesvol is gebleken.
Refactoring is aardig, maar refactoring is niet gratis: het kost tijd EN het geeft aan dat je originele design fout was (het had beter gekund). Agile development kan alleen bestaan als er refactoring is, en dat is logisch: men denkt niet echt na over wat er eventueel in de toekomst zou kunnen gebeuren misschien, alleen wat NU nodig is: dan kan het voorkomen dat je dingen moet verbouwen omdat je nieuwe functionaliteit moet toevoegen.Met name de refactoring is heel erg goed en uitgebreid. Overigens biedt JetBrains ook een add-in voor VS.net aan waarmee refactoring voor C# kan worden gedaan.
Normaal development houdt in zekere zin rekening met wat er eventueel kan gebeuren in de toekomst en refactoring komt dan ook veel minder voor.
Het is ook niet 'free', je bent er echt tijd aan kwijt, ongeacht de tools. Het probleem is verder dat even een method renamen of een stukje code tot method promoveren wel leuk is, maar veel refactor werk moet je echt met de hand doen. Voorbeeldje? Ik heb LLBLGen Pro vrij agile ontwikkelt, dwz: nu bouwen wat je nu nodig hebt en alleen subsystems algemeen definieren. Dit werkt heel goed, alleen nu moet ik dus een feature inbouwen waarbij ik veel moet verbouwen: entities moeten ook op views kunnen worden gemapped. Dus overal waar table objects worden gereferenced moet ik een nieuwe interface referencen. Geen refactor tool die dat voor me oplost. Is ook niet erg, maar alleen om aan te geven dat refactor functionaliteit in een IDE lang niet altijd alles oplost voor je. Dus daarop vertrouwen of naar verwijzen is leuk maar zegt mij althans niet zo bar veel.
Wat ik al eerder zei over journalisten, gaat ook hier weer op. Weer een die aandacht wil. MS heeft recent een mega winst laten zien. Dan ga je echt niet down the drain hoor. Bij MS weten ze allang dat Office zn langste tijd gehad heeft. De volgende cashcow is MKB automatisering met op maat toegesneden software.Zomaar een los linkje dat ik tegenkwam: op ABC News staat een verhaal over de komende neergang van MS. Hoogst speculatief en subjectief natuurlijk, maar wel door iemand geschreven die redelijk thuis is in de ICT wereld.
Het geeft een beetje aan wat er mis zou kunnen zijn met MS: de schwung lijkt er een beetje uit te zijn. Longhorn is er nog steeds niet, ondanks het laten vallen van een aantal features. MS lijkt moeite te krijgen om de ontwikkelingen goed te sturen. 2 jaar vertraging is natuurlijk niet niks.
Ieder OS heeft vertraging opgelopen, en dat is wellicht deels aan management te wijten maar ook aan ambities. Wat MS wel fout doet is het eindproduct teveel door marketing laten beinvloeden. Maar dat zul je wel altijd blijven houden. MS heeft alleen een probleem in de OS wereld: wat de gemiddelde mens nu heeft is 'good enough'. M.a.w.: een nieuwe OS kopen is niet zo noodzakelijk. dan moet je andere dingen zoeken waar je je brood mee kunt verdienen: server software, bedrijfsautomatisering en home-entertainment. 3 gebieden die eigenlijk nog compleet open liggen. De Xbox is dan ook een gouden zet.
[ Voor 96% gewijzigd door EfBe op 12-02-2005 11:06 ]
Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com