Linksys WRT54GX/WPC54GX

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-01 12:48

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Er is weer een nieuwe router uitgebracht door linksys, namelijk de Linksys WRT54GX en als bijbehorende PCMCIA card de WPC54GX.

Ook wel genoemd: de SRX serie (Speed and Range eXpansion).

Linksys heeft de ontwerpers waarschijnlijk de vrije hand gegevens want het apparaat ziet er nogal futuristisch uit: B)
Afbeeldingslocatie: http://www.linksys.com/products/image180/wrt54gx.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.linksys.com/products/image180/wpc54gx.jpg

De netwerkkaart is wel vrij "normaal", alleen het stuk dat uit de laptop steekt is ongeveer een centimeter dik... wel iets om rekening mee te houden.

De WRT54GX is eigenlijk een pre-N router en maakt gebruikt van MIMO (Multiple Input, Multiple Output). Hierdoor zou je een tot 8x hogere snelheid moeten hebben en een tot 3x zo goed bereik.
Dit moest uiteraard even worden getest... :*)

Na ontvangst de doosjes uitgepakt en 2 dingen vielen me gelijk op:
Geen boekjes erbij (alleen een CD) en grote stickers dat je eerst de CD moet installeren... :?

De installatie van de router en het kaartje verliepen, zoals verwacht van Linksys, goed. Een keurige Windows interface/wizard.

Ook het instellen van de router via de browser werkt eigenlijk wel goed. Sommige dingen zijn alleen een beetje verstopt.

Wel een paar bugs tegengekomen:
1. Bij het instellen van een MAC list worden MAC4 en MAC5 niet goed opgeslagen. Blijkbaar is MAC5 "overrulend" aan MAC4... Dus wat je ook intypt bij MAC4, MAC5 overschrijft de waarde.
2. Na het instellen van WPA-PSK TKIP/AES beveiliging is de router niet meer te bereiken terwijl er nog wel internetverkeer mogelijk is. Na een reset werkte het weer wel.

De utility voor het kaartje is hardnekkig... :/ Elke keer bij het opstarten van Windows komt het in beeld en dit is niet uit te zetten via een setting oid. 8)7
Bovendien is de utility blijkbaar snel in elkaar gezet door Linksys. WPA wordt niet ondersteund en Linksys geeft zelf aan dat je dan maar Windows Zero Config moet gebruiken. :X
Maar dit geeft wel gelijk de oplossing voor het eerste probleem: utility de-install en Windows alles laten regelen! Werkt prima!

Nu het belangrijkste: hoe is het bereik?
In 1 woord: FANTASTISCH!!

Ik heb nu in mijn gehele huis (3 verdiepingen) bijna altijd 100% ontvangst en de snelheid is 108Mbps.
Als test heb ik een NAS met daarop een hele bak met foto's. Bij "standaard" 11g netwerken duurt het opvragen van deze mappen (in de thumbnails weergave) snel een seconde of 15.
De WRT54GX doet dit duidelijk beter, ongeveer 1 seconde! WOW! Dit ben ik eigenlijk alleen gewend bij wired netwerken. _/-\o_
Natuurlijk is dit geen wetenschappelijke test, maar het geeft toch wel iets aan (denk ik)...

De bedoeling in dit topic is om ervaringen uit te wisselen, bug tracking, links naar goodies, firmware enz.

Nu nog hopen dat Linksys snel de firmware vrij geeft. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door marrik op 08-02-2005 07:56 . Reden: srx toevoeging ]

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 23:09

Jimbolino

troep.com

Tof man dat je er eentje hebt, ff een paar vraagjes:
1. Waar heb je hem besteld, hoe duur was ie, hoelang duurde het ongeveer voordat je hem in huis had.

2. Kun je een keer de echte snelheid testen op een aantal verschillende afstanden.
http://www.netchain.com/netcps/ is een goed tooltje daarvoor.
of gewoon ff een 100mb file downloaden via FTP oid.

3. Bereik: als het niet te veel moeite is, loop eens de straat op met je laptop, kom je echt 2 a 3x zo ver als met je oude accesspoint?

[ Voor 6% gewijzigd door Jimbolino op 07-02-2005 20:22 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-04 22:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Heb je nou eigenlijk ook perse een aangepaste PCMCIA kaart nodig die dit MIMO ondersteunt? Ik zou het namelijk graag gewoon met m'n interne PRO/Wireless kaart van Intel willen doen. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-04 07:49
Ik zit ook naar dit ding te kijken... alhoewel ik hem echt spuug lelijk vind staat vooral het bereik me erg aan. Mijn dlink di624 heeft nogal last van wat vastlopers en dode hoeken in het huis :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Jimbolino schreef op maandag 07 februari 2005 @ 20:21:
Tof man dat je er eentje hebt, ff een paar vraagjes:
1. Waar heb je hem besteld, hoe duur was ie, hoelang duurde het ongeveer voordat je hem in huis had.

2. Kun je een keer de echte snelheid testen op een aantal verschillende afstanden.
http://www.netchain.com/netcps/ is een goed tooltje daarvoor.
of gewoon ff een 100mb file downloaden via FTP oid.

3. Bereik: als het niet te veel moeite is, loop eens de straat op met je laptop, kom je echt 2 a 3x zo ver als met je oude accesspoint?
Low-Fi schreef op maandag 07 februari 2005 @ 20:29:
Ik zit ook naar dit ding te kijken... alhoewel ik hem echt spuug lelijk vind staat vooral het bereik me erg aan. Mijn dlink di624 heeft nogal last van wat vastlopers en dode hoeken in het huis :S
1. Ik heb het setje gekregen van een vriend :*) maar probeer eens de online verkoopkanalen die Linksys aanraadt?

2. Met internetverkeer kun je niet goed testen vind ik. Teveel afhankelijkheden. Bovendien zat ik ook met mijn vorige ap op de maximale FTP up- en download die mijn ISP opgeeft.
De snelheid merk je vooral bij netwerkverkeer, zoals dat voorbeeld met die foto's van me.

3. Ik heb geen vergelijk met mijn oude ap want ik ben nooit de straat opgelopen toen... Maar ik had met mijn oude ap (inclusief signaalversterker!) wel blinde/een-oogige vlekken in mijn huis ;), nu met de SRX niet meer! Echt overal signaalsterkte "Very good".

@Low-fi: ik heb 'm uit het zicht geplaatst... :+
--MeAngry-- schreef op maandag 07 februari 2005 @ 20:25:
Heb je nou eigenlijk ook perse een aangepaste PCMCIA kaart nodig die dit MIMO ondersteunt? Ik zou het namelijk graag gewoon met m'n interne PRO/Wireless kaart van Intel willen doen. :)
Yep, die heb je nodig.
Ik heb echter ook een intern kaartje en die doet werkt voor mijn gevoel ook beter. Zeker qua snelheid en ietsje qua bereik. Dit laatste heb ik echter niet goed getest omdat de 2 kaartjes een of ander conflict hebben waardoor de Linksys kaart er soms mee stopt. Als ik het interne kaartje uitschakel (softwarematig) dan werkt de Linksys kaart probleemloos.

Wat ik heb gelezen over MIMO is dat een van de voornaamste voordelen is dat je geen last meer hebt van ap's in je omgeving. En aangezien ik nog geen blinde vlekken in mijn huis heb gevonden lijkt dit dus te kloppen.

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

marrik schreef op maandag 07 februari 2005 @ 23:12:
[...]
1. Ik heb het setje gekregen van een vriend :*) maar probeer eens de online verkoopkanalen die Linksys aanraadt?

2. Met internetverkeer kun je niet goed testen vind ik. Teveel afhankelijkheden. Bovendien zat ik ook met mijn vorige ap op de maximale FTP up- en download die mijn ISP opgeeft.
De snelheid merk je vooral bij netwerkverkeer, zoals dat voorbeeld met die foto's van me.
1. Bijna alle amerikaanse winkels shippen niet naar europa.
2. Ik bedoelde dus een lokale FTP server, internetverkeer is niet echt boeiend, dat kan mijn 11mbit accesspoint ook wel bijhouden.

Als je op een vaste pc in het netwerk netcps in servermode draait, en op je laptop ernaartoe connect. Dan zie je de exacte snelheid van je netwerkverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Eh...ik heb geen vaste pc in mijn netwerk. De foto's staan op een NAS.
Weet je anders een betere manier om het te testen?

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

als je laptop ook een vaste aansluiting heeft zou je die kunnen gebruiken...
je kan ook DU meter instaleren en een paar grote bestanden op en neer kopieren...
(ik neem aan dat de NAS ook 100mbit aankan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:32

Tom-my

w03iz0rz

in hoeverre is deze nou anders dan de wrt54gS ? Zo te zien istie 108Mbit , maar nog meer veranderingen?

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Yep, de NAS kan 100Mbit aan, no problem.
DU meter geinstalleerd en een 500MB groot bestand gekopieerd van mijn laptop naar de NAS.
Gemiddelde snelheid bedroeg 3,8MB/s. Dit zou dus iets van 30Mbps zijn (als ik het goed uitreken).

Maar volgens mij kan dit sneller... De NAS zit namelijk nog achter een 10/100MB switch.
Ik zal een dezer dagen de switch er eens tussen uit halen en dan de boel weer meten.
Wordt vervolgt...

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
FanToom schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 22:34:
in hoeverre is deze nou anders dan de wrt54gS ? Zo te zien istie 108Mbit , maar nog meer veranderingen?
De GS maakt zover ik weet geen gebruik van MIMO en zou dus in theorie meer last moeten hebben van blinde vlekken en andere ap's.
Nog meer veranderingen? Durf ik zo niet te zeggen.... heeft de GS ook als NAT en SPI firewall?

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:39
Het ziet er inderdaad een leuke technologie uit. Je mag hiervoor in de toekomst ook 3rd party firmware voor verwachten daar Linksys de broncode heeft vrijgegeven.

De dingen die mij minder aanstaan aan het toestel :
- Lelijke design en onpraktisch (moet rechtop staan)
- Slechts 4mb flash en 16 mb ram (de wrt54gs heeft dubbel zoveel)
- Enkel een laptop kaart voor het moment
- Prijzig ($ 200 router, $100 laptop kaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:32

Tom-my

w03iz0rz

Avenger 2.0 schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 11:05:
Het ziet er inderdaad een leuke technologie uit. Je mag hiervoor in de toekomst ook 3rd party firmware voor verwachten daar Linksys de broncode heeft vrijgegeven.

De dingen die mij minder aanstaan aan het toestel :
- Lelijke design en onpraktisch (moet rechtop staan)
- Slechts 4mb flash en 16 mb ram (de wrt54gs heeft dubbel zoveel)
- Enkel een laptop kaart voor het moment
- Prijzig ($ 200 router, $100 laptop kaart)
mja zie hem nog niet bij veel (weinig) mensen te koop staan, net als bij linksys zelf staat hij niet tussen zn broertjes

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Titelfix, een groot topic is het niet en wordt het niet. Voorlopig kunnen we hier wel wat praten over dit ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136954

Waarom zou je deze router helemaal uit de states laten komen (met de bijbehorende invoerrechten) als je hier gewoon een Belkin Pre-N kunt kopen? Volgens mij heeft deze router dezelfde mogelijkheden...
www.netoord.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawauz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 12:56

dawauz

XboX live : DaWauZ

Is die router ook compatible met de linksys 54G apparaten??

XboX live : DaWauZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:39
De Belkin Pre-N is inderdaad dezelfde hardware als zijn Linksys opvolger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Anoniem: 136954 schreef op zondag 13 februari 2005 @ 13:33:
Waarom zou je deze router helemaal uit de states laten komen (met de bijbehorende invoerrechten) als je hier gewoon een Belkin Pre-N kunt kopen? Volgens mij heeft deze router dezelfde mogelijkheden...
www.netoord.nl
Heel simpel eigenlijk: De kwaliteit van Linksys ken ik, die van Belkin niet. Gewoon een voorkeur dus. :+

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 12:08
Ik heb een WRT54G, en een bereik probleem... ook een wegvallende verbinding... dat Windows het gehele netwerk niet meer ziet..

Zou de WRT54GX goed samen moeten werken met de WMP54G netwerk kaarten?

Of heb ik geen beter bereik hiermee?

Als ik de 54Mbps altijd maar haal, dan vindt ik het best... ik hoef niet perse 108mbps...

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Lees deze test eens op Tom Networking http://www.tomsnetworking...-189-ProdID-WRT54GX-1.php. Daar hebben ze 'm getest met zo'n kaartje.

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113372

Ik zou geen Belkin gebruiken in ieder geval, meestal is dat echte rotzooi. Linksys is over het algemeen wel een goed merk als je kijkt naar prijs/kwaliteit. Het kan allemaal 10 keer beter als je bijvoorbeeld het merk Senao gebruikt, die dingen hebben een 100mw zender wat 5 keer beter is dan linksys, ik heb er 1 thuis staan en dat ding haalf het tot aan de overkant van de straat zonder speciale instellingen of antennes. Maar even on topic, de wrt54gx zal hopelijk snel in nederland leverbaar zijn, ik ben gaan bellen met linksys en ik hoop later deze dag/week meer te horen, ze zouden mij ook vertellen welke winkels deze binnenkort gaan verkopen. ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zojuist een bericht gekregen dat het produkt nog niet in nederland gelanceerd is, kan dus nog wel even duren voordat hij in de nederlandse winkels verschijnt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

gelukkig is de firmware ook onder de GPL licence gereleased:

http://www.linksys.com/support/gpl.asp

WRT54GX
Firmware Version 1.00.13 GPL_WRT54GX_1.00.13.tgz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Anoniem: 113372 schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 14:13:
Ik zou geen Belkin gebruiken in ieder geval, meestal is dat echte rotzooi. Linksys is over het algemeen wel een goed merk als je kijkt naar prijs/kwaliteit. Het kan allemaal 10 keer beter als je bijvoorbeeld het merk Senao gebruikt, die dingen hebben een 100mw zender wat 5 keer beter is dan linksys, ik heb er 1 thuis staan en dat ding haalf het tot aan de overkant van de straat zonder speciale instellingen of antennes. Maar even on topic, de wrt54gx zal hopelijk snel in nederland leverbaar zijn, ik ben gaan bellen met linksys en ik hoop later deze dag/week meer te horen, ze zouden mij ook vertellen welke winkels deze binnenkort gaan verkopen. ik hou jullie op de hoogte
Een aantal AP's die ik ken zijn allemaal 100mW zenders (geknepen op 84mW), waarvan de meeste in de praktijk op zo'n 19mW zijn afgesteld. Waarschijnlijk om door diverse keuringen heen te komen. ;)
Vaak kun je in de software het vermogen verhogen. Deze optie heb ik overigens nog niet in de SRX gezien maar heb zou me niets verbazen als het ook bij dit AP kan.

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

geknepen op 19mW ? ik denk dat je dB en mW door elkaar haalt.
20dB = ongeveer 100mW en dat is het maximum wat hier in Nederland is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Jimbolino schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 08:29:
geknepen op 19mW ? ik denk dat je dB en mW door elkaar haalt.
20dB = ongeveer 100mW en dat is het maximum wat hier in Nederland is toegestaan.
Nee, ik haal het niet door elkaar. Bijvoorbeeld de ASUS wl500g, die staat standaard ingesteld op 19mW...

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed nieuws mensen, zojuist contact gehad met wifishop en ze krijgen de wrt54gx en wpc54gx in de eerste week van april binnen 8) , alleen nog geen prijs informatie ;(

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 113372 op 11-03-2005 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Er is een nieuwe firmware/driver beschikbaar voor zowel de WRT54GX als de WPC54GX.
In de tool voor de WPC54GX is nu ook native WPA e.d. in te stellen! (volgens het change log)

Links:
WRT54GX firmware
WPC54GX driver/tool

Change log voor de WRT54GX:
1.01.04 Mar. 1, 2005
1. Updated wireless driver 1.4.127 to support WEP share only
2. Added associated type to WEP mode, which support auto,
open and shared for user’s selection
3. Fixed MAC address filter with the 4th entr
4. Added Dynamic router for RIPv1 &RiPv2
5. Added SNMP v1 &v2
6. Added UPnP forwarding
7. Added LAN side loopback with Domainname support
8. Added Wireless MAC filter feature in Wireless network access
9. Added Function for WEBsite blocking by URL or Keywords
10. Changed log format
11. Fixed Wireless->wep generate key issue
12. Fixed DDNS changes does not restart the router
13. Fixed “DDNS failed to register under PPPoE connect on demand mode”,
after changing to PPPoE Connect on demand mode. The DDNS process will
register router’s IP address correctly.
14. Fixed Access restrictions setting multiple day of the week will also
restrict other days that were not selected.
15. Mac entrys support both “xx-xx..” and “xx:xx” format.
Zo te zien is dus in ieder geval het "MAC" probleem (zie startpost) verholpen. _/-\o_
In het weekend ga ik deze firmware/driver installeren, dus hopelijk dan meer.
Anoniem: 113372 schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 14:11:
Goed nieuws mensen, zojuist contact gehad met wifishop en ze krijgen de wrt54gx en wpc54gx in de eerste week van april binnen 8) , alleen nog geen prijs informatie ;(
Heb je al meer informatie kunnen los peuteren?

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Firmware upgrade WRT54GX

De nieuwe firmware van de WRT54GX vandaag geinstalleerd.
Tijdens de installatie wel een behoorlijk "schrikmoment".... Tijdens de upgrade kwam er na een tijdje ineens een scriptpopup met de melding "Upgrade are failed" :'(
OEPS! En dan bedoel ik niet eens de grammaticale fout.....

Op dat moment kreeg ik ook geen contact meer met de WRT... Wat me wel opviel is dat het powerledje druk aan't knipperen was dus toch nog maar even gewacht. Ongeveer een minuut of 2 na de melding stopte het knipperen van de powerled en leek het of de WRT zichzelf resette.
En dat was dus ook zo. Alles werkte weer. _/-\o_

Linksys vermeld in de help over de upgrade dat settings verloren kunnen gaan maar gelukkig bleek dit niet zo te zijn.

In deze firmware versie is inderdaad het eerder genoemde MAC probleem opgelost.

Wat me daarnaast opviel is dat het log behoorlijk is uitgebreid. Je kunt nu kiezen of er gelogd wordt en er zijn nu 4 logsecties:
System log, Firewall log, WAN Connection log en New traffic log.
Per log kun je ook nog in detail aangeven wat je wel en niet wilt loggen, bijvoorbeeld in het Firewall log heb je de opties Syn Flooding, Deny Policies, TCP Null Scan enzovoorts.

Deze nieuwe firmware lijkt ook iets sneller.

Tool upgrade WPC54GX:

Na installatie (die overigens start door de setup.msi aan te klikken en NIET de setup.exe...) start de tool en neemt automatisch, zonder te vragen, de controle over de netwerkkaart van Windows over.
De interface ziet er hetzelfde uit als voorheen. Je kunt nu echter ook bij de encryptie kiezen voor WPA Personal en WPA Company. Rare termen maar het is gewoon WPA-PSK en WPA-RADIUS. Iets met rechten geloof ik... ;)
Maar, het werkt wel goed.

Oh ja: wel nog een foutje in de installatie: ze zijn vergeten de EULA aan te passen.... Nu staat er de standaard "how to" tekst van InstallShield... :z

[ Voor 6% gewijzigd door marrik op 21-03-2005 10:50 . Reden: eula foutje toegevoegd ]

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
marrik schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 12:25:
Firmware upgrade WRT54GX

De nieuwe firmware van de WRT54GX vandaag geinstalleerd.
Tijdens de installatie wel een behoorlijk "schrikmoment".... Tijdens de upgrade kwam er na een tijdje ineens een scriptpopup met de melding "Upgrade are failed" :'(
OEPS! En dan bedoel ik niet eens de grammaticale fout.....
Nog even nagekeken in het script van de pagina waarom deze fout optrad. Het is een simpele time-out... :O Blijkbaar duurt het upgraden langer dan dat ze hadden verwacht.

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed nieuws mensen, op www.routershop.nl is de WRT54GX te bestellen ! leverbaar vanaf 2e week april zeggen ze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Weer een nieuwe firmware voor de WRT54GX, hier neer te halen:
Firmware versie 1.01.05.

Changelog:
Release Date : March 25, 2005
Current Firmware : Version 1.01.05
Product PartNo : WRT54GX

Ver #. Date Description
--------------------------------------------------------------------------------
1.01.05 Mar. 25.2005 1. Fixed Passphrase generation through the router
when using the setup wizard.
2. Modified Restricted Access to apply only on PC
Listed.
De upgrade werkte nu wel in 1 keer goed. Geen rare foutmelding ofzo.
Buiten dit heb ik nog geen wijziging gevonden.

[ Voor 42% gewijzigd door marrik op 25-03-2005 22:22 . Reden: changelog toegevoegd ]

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Anoniem: 113372 schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 17:12:
Goed nieuws mensen, op www.routershop.nl is de WRT54GX te bestellen ! leverbaar vanaf 2e week april zeggen ze
Da's mooi! Tegen redelijke scherpe prijzen ook nog zie ik.

Ben benieuwd naar overige ervaringen... :)

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zie zojuist dat hij nu al leverbaar is, alleen het kaartje is nog niet leverbaar, die staat nu op 8 april, ik ben ook benieuwd naar de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Ik heb even gezocht en volgens mij is ie bij obcs.nl het goedkoopste (ter vergelijking ook de wifishop/routershop prijzen)

WRT54GX
obcs.nl € 156.89
Routershop € 177,31

WPC54GX
obcs.nl € 97.18
Routershop € 113,05

Ik vraag me af of er nog verschil zit in de "EU" versies. Op de meeste sites staan ze als WRT54GX-EU en WPC54GX-EU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Jimbolino schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 20:07:
Ik vraag me af of er nog verschil zit in de "EU" versies. Op de meeste sites staan ze als WRT54GX-EU en WPC54GX-EU
Dit is denk ik alleen dat je in Europa andere kanalen tot je beschikking hebt, als ik me goed kan herinneren eentje meer dan in de USA.

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

en eentje minder dan japan :)

In de USA hebben ze ook andere ristricties mbt het zendvermogen. 200mwatt wordt daar gewoon verkocht en 1watt boosters zijn ook niet verboden e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Van de Linksys site:
Zendvermogen: 18 dBm bij B netwerken en 17 dBm bij G netwerken.
Dat zou dus niet verschillend zijn zou je denken... ;)

Aantal kanalen is 2 verschil: 11 voor USA/Canada en 13 voor Europa.

Ik heb nog eens een keertje de snelheid gemeten en kom weer "maar" op 3,5MB/s uit. Niet veel zou je dus zeggen. Maar wat me wel opviel is dat WinXP niet meer dan 25% van de capaciteit van het netwerkkaartje gebruikt. En dat vind ik vreemd! Als je namelijk op 100% zou zitten dan zou de theoretische snelheid dus 4x 3,5MB = 14MB/s zijn. En dat klopt beter als je linksys moet geloven: 108Mb/s / 8 =13,5MB/s! :9

Iemand enig idee hoe ik WinXP kan vertellen dat er meer dan die 25% gebruikt mag (moet) worden?

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

108Mb/s is theoretisch maximum...

54mbit netwerken zijn misschien wel 5x zo snel als 11mbit, maar dat komt omdat 11mbit ook een theoretisch maximum is wat nooit gehaald wordt. Mijn 11mbit haalt ook maar ~50% van de snelheid.

Windows kijkt alleen maar naar het theoretische getal, een getal wat door de drivers wordt aangeleverd... Dingen waarmee je je snelheid kan verhogen:
- Dichterbij je accesspoint (weet niet of dat nog echt relevant is met die mimo techniek)
- Instellingen van je accesspoint (encryptie uit enzo)
- Nieuwe drivers voor je hardware enzo

Ik heb hem vandaag besteld dus hoop dat ik hem snel krijg...

in Japan hebben ze dus 14 channels, ik wil de japanse versie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Nee, dat is niet wat ik bedoel.
In je taskmanager kun je zien in hoeverre je netwerkkaart echt wordt belast door WinXP. Dat is in mijn geval dus maar 25%. Ik denk dat dit een "standaard" beperking is in WinXP en/of de driver.

Mijn ervaring met dit AP is dat de afstand tot de router echt niet uitmaakt, snelheid is echt constant.
Encryptie zal wel iets schelen maar niet zoveel.

Blijft de driver over...

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:02
Ik heb een review gelezen op internet.

Over 35 meter halen ze een maximale doorvoernsnelheid van 22mbps en over 50 meter wordt een snelheid van maximaal 15mbps gehaald.

Deze snelheden kun je ook halen met een goed 802.11G access point.

De Belkin daarintegen presteert grandioos, hoewel de hardware identiek is. Wellicht heeft Belkin betere firmware of een sterkere eindtrap in de zender.

Wie echt doorvoersnelheid wil, zou eens kunnen kijken naar producten die werken op de 5GHz band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Ik heb ook meerdere reviews gelezen. Wat me al een paar keer is opgevallen dat er zelden in zo'n review ook gebruikt wordt gemaakt van de WPC kaart. Die optimale snelheid haal je pas als je van de combinatie gebruik maakt.

Daarnaast gaat het niet alleen om de snelheid maar misschien nog wel meer om de ontvangst. Waar ik nu ook met mijn laptop zit, in het huis, zolder of in de tuin, overal heb ik minimaal 95% ontvangst! Vaak zelfs 100%. Dat heb je absoluut niet met een "normale" G ap. _/-\o_

De Belkin heeft inderdaad dezelfde hardware maar de verhalen die ik heb gehoord/gelezen is juist dat de firmware slechter is. Of dit waar is weet ik niet.
Sterkere eindtrap mag niet. Simpel zat. De maximale output zal ook hooguit 17-18dBm zijn.

Die doorvoersnelheid wordt nu echt geknepen in WinXP. Door XP of door de driver, dat weet ik niet maar ga ik zeker uitzoeken.

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Je mag in Nederland maximaal een zendvermogen hebben van 100mW (20dbm) dus waarom niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
chimo schreef op zondag 03 april 2005 @ 19:10:
Je mag in Nederland maximaal een zendvermogen hebben van 100mW (20dbm) dus waarom niet? :)
Klopt, alleen zenden de meeste ap's maximaal 84mW (ongeveer 17dBm) uit. Waarschijnlijk om de eindtrap tegen oversturing te behoeden?

Overigens maakt dit het verschil in snelheid niet. Als je signaal (nagenoeg) 100% is dan maakt het echt niet uit of er uitgezonden wordt met 10mW of 100mW...

[ Voor 21% gewijzigd door marrik op 03-04-2005 20:37 ]

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

chimo schreef op zondag 03 april 2005 @ 16:27:
Ik heb een review gelezen op internet.
bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Overigens verkoopt Dixons (of all places) deze set nu ook, zie Dixons website.

Alleen niet zo goedkoop als bij obcs.
Maar ze beginnen nu dus wel in NL te komen! :)

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

centralpoint.nl verkoopt hem ook, alleen net iets duurder dan obcs.
overigens beweert de eigenaar van centralpoint dat de eigenaar van obcs een oplichter is (zelfde eigenaar van adata.nl en pcone.nl)

Ik wil hem eigenlijk wel deze week bestellen, maar weet nog niet waar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
marrik schreef op zondag 03 april 2005 @ 20:36:
[...]

Klopt, alleen zenden de meeste ap's maximaal 84mW (ongeveer 17dBm) uit. Waarschijnlijk om de eindtrap tegen oversturing te behoeden?

Overigens maakt dit het verschil in snelheid niet. Als je signaal (nagenoeg) 100% is dan maakt het echt niet uit of er uitgezonden wordt met 10mW of 100mW...
Het gaat niet alleen om Signal strength maar ook link quality, als die twee goed zijn heb je een goede verbinding en snelheid.

Overigens is 17dbm nog altijd 50mW en er is ook nog zoiets als ruis.

Plus de ontvangst gevoeligheid van de zender is zeer belangrijk, -90db op 11mbps bijv. is uitstekend en zal zeker ten goede komen van de snelheid en stabiliteit.

Hoe meer zendvermogen en hoge ontvangstgevoeligheid, hoe beter de kwaliteit van je verbinding en snelheid. Ook op langere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Tja, ik noem dit niet echt een artikel... meer een samenvatting...

Maar ook hier hebben ze alleen de ap getest, niet in combinatie met de WPC kaart.

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

chimo schreef op zondag 03 april 2005 @ 16:27:
De Belkin daarintegen presteert grandioos, hoewel de hardware identiek is. Wellicht heeft Belkin betere firmware of een sterkere eindtrap in de zender.
we were impressed with both the range and performance, so we had high expectations for the WRT54GX. We weren't disappointed.
Je suggereert een tegenstelling terwijl die er helemaal niet is. Ze zeggen alleen dat ie op 1 feet niet zo goed presteert, maarja welke rand**biel gaat dan ook een accesspoint op 30 centimeter testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Jimbolino schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 20:35:
[...]

[...]

Je suggereert een tegenstelling terwijl die er helemaal niet is. Ze zeggen alleen dat ie op 1 feet niet zo goed presteert, maarja welke rand**biel gaat dan ook een accesspoint op 30 centimeter testen...
Ik neem aan dat ze zowel de Linksys als de Belkin getest zijn met dezelfde kaart?

Ik doelde op de doorvoersnelheid, duidelijk verschil.

• SlowikPL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-04 18:08
Kan me aub. iemand uitlegen hoe men WPA securyty toepast op mijn Linksys WRT54GX v2 en WPC54GX

Nu is het gelukt , ik moest de laptop eff. restarten voor dat ik de scherm kreeg met ander encrypte.

Trouwens wat betekend TKIP en AES ??????

[ Voor 45% gewijzigd door SlowikPL op 18-08-2005 22:39 ]

* Intel Core i7-6700K @ 4.8Ghz * Asus MAXIMUS VIII EXTREME* nVidia Asus Poseidon 1080Ti * Mushkin 16 GB * SSD Samsung M.2 2280 256GB + 3x Samsung 256GB 850Pro* Enermax Revolution85+ 1250W * CM Stacker 832 SE * Waretcooling CPU, NB ,VGA 3x Mora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1200
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04 16:08

sl1200

Tweakotine-pleisters te koop?

Het is inmiddels een tijdje terug dat deze topic levendig was, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen in de tussentijd van jullie gebruikers.
- Hoe werkt de router met de laatste firmwares?
- Is gamen OK? Ping niet te hoog?
- Kan de router bv. vele connecties tijdens torrenten aan? Ik heb chello extreme met 20/2 mbit en throughput van mijn oude router schiet tekort; met nieuwe snelheidsverhogingen die wellicht zouden kunnen volgen binnen de komende jaar of 2 bestaat er risico dat ook deze wrt54gx te langzaam wordt, of zie ik het verkeerd?
- Range en transferrates schijnen erg goed te zijn bij deze, maar bedrade 100mbit LAN is nog superieur. Zijn er (te verwachten) tweaks die deze kunnen opkrikken bij deze linksys router?

Specs: GamePC HTPC Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
sl1200 schreef op maandag 19 december 2005 @ 22:43:
Het is inmiddels een tijdje terug dat deze topic levendig was, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen in de tussentijd van jullie gebruikers.
- Hoe werkt de router met de laatste firmwares?
- Is gamen OK? Ping niet te hoog?
- Kan de router bv. vele connecties tijdens torrenten aan? Ik heb chello extreme met 20/2 mbit en throughput van mijn oude router schiet tekort; met nieuwe snelheidsverhogingen die wellicht zouden kunnen volgen binnen de komende jaar of 2 bestaat er risico dat ook deze wrt54gx te langzaam wordt, of zie ik het verkeerd?
- Range en transferrates schijnen erg goed te zijn bij deze, maar bedrade 100mbit LAN is nog superieur. Zijn er (te verwachten) tweaks die deze kunnen opkrikken bij deze linksys router?
Toevallig, mijn router is er net gedeeltelijk mee gestopt.... :( NA een firmware upgrade!! |:(
En helaas, terug naar een vorige firmware lost het probleem ook niet op. Ik ben hierover in conclaaf met Linksys support (USA). }:O

Maar goed, tot een paar dagen geleden (en firmware versie 1.02.06) werkte alles prima!
Als je zo'n ding koopt let dan op de hardware versie. Sommige winkels verkopen nog steeds versie 1.0 terwijl al lang versie 2.0 uit is! En ik heb het al eerder geschreven: koop er een bijpassend PCI of Pccard bij! Dan pas profiteer je echt optimaal van de snelheid/stabiliteit.

Begin volgend jaar komt overigens de WRT54GX4 (SRX400) naar Nederland. Deze schijnt nog beter te zijn.

Uiteraard is bedraad nog altijd sneller, dat zal voorlopig nog wel even blijven. Maar voor een draadloze verbinding is 'ie echt een heel stuk sneller en vooral ook stabieler dan een andere 54g router. Het mooiste vind ik nog steeds dat je gewoon overal probleemloze ontvangst hebt. Meestal 95-100%! _/-\o_

Zijn er tweaks? Ik heb ze nog niet gezien maar ik heb wel contact gehad met Sveasoft. Zij hebben me verteld dat ze eind 2005 (zal dus wel begin 2006 worden) komen met een custom firmware voor de GX. Met daarin oa tweaks als VLAN functionaliteit. Afwachten dus.

Ik heb geen game of bittorrent ervaring, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1200

sl1200

Bedankt Marrik voor je snelle reply en jammer dat je router het niet meer doet na de laatste firmware upgrade. Naar welke versie firmware wilde je upgraden? 2.0.X??? Als het via de site van linksys komt, moet die firmware het gewoon doen en anders moet je je router terugsturen. Ik vrees alleen dat ze ergens in de disclaimer van de firmware hebben gezet dat je de upgrade op eigen risico doet en dan kun je niet meer terugvallen op hun service. Maar dat is officieel; ik zou gewoon aangeven dat je juist linksys genomen hebt vanwege de goede ervaringen met regelmatige firmware upgrades die er voor oudere modellen routers waren (wat overigens ook waar is en tevens de reden waarom ze zo populair zijn geworden) en dat je nu juist een probleem hebt door nieuwe firmware -> niet echt een goede reputatie voor linksys dus.
Ik vraag me af, is er geen format flash:/ mogelijk voor die routers, waarna je opnieuw kunt beginnen? Dus lekker die 4MB flash geheugen formatteren, kan dat?

wrt54gx is nog steeds behoorlijk prijzig vind ik, zeker in combinatie met de bijbehorende clients die je nodig hebt om van de snelheid te profiteren. Ik alleen al heb de router + 3 clients nodig wat dus neerkomt op ca. €380. Dan wil ik wel weten of die krengen hun geld echt waard zijn.

Ik ben vorig weekend verhuisd naar een nieuwe woning met compleet nieuwe vloer erin die ik graag mooi wil houden. Mooi, in de zin van, geen lelijke kabelgoten voor mijn netwerk waar ik minstens 50m UTP nodig heb om alles te verbinden. Maar aan de andere kant, bedraad is wel lekker snel en betrouwbaar en ik persoonlijk kan het zo aanleggen: kabels heb ik en nieuwe (gigabit) router is niet al te duur.

Weten jullie wat anders een mooie oplossing is om je kabels door het huis weg te werken? Die grote plinten vind ik lelijk, kabelgoten al helemaal, tenzij je ze eerst mooi overspuit in de kleur van de vloer. Enige suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

sl1200 schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 15:02:
Weten jullie wat anders een mooie oplossing is om je kabels door het huis weg te werken? Die grote plinten vind ik lelijk, kabelgoten al helemaal, tenzij je ze eerst mooi overspuit in de kleur van de vloer. Enige suggesties?
-= Het grote topic voor NETTE LAN afwerking thuis =-

Mijn ervaring met deze linksys router:
Ik haal snelheden tot 3 mbyte/s, dat is meer dan genoeg om een dvd te streamen over het netwerk.
Bereik van over de 100meter ben ik ook wel over te spreken.
Ik hoop eigenlijk dat de SRX200/400 dezelfde hardware heeft als de SRX (zal wel niet, maar als dat zo is kunnen we mooi custom firmware gaan maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
sl1200 schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 15:02:
Naar welke versie firmware wilde je upgraden? 2.0.X??? Als het via de site van linksys komt, moet die firmware het gewoon doen en anders moet je je router terugsturen. Ik vrees alleen dat ze ergens in de disclaimer van de firmware hebben gezet dat je de upgrade op eigen risico doet en dan kun je niet meer terugvallen op hun service.
Ik heb geprogrobeerd te upgraden naar versie 1.02.10. Dat is namelijk volgens de linksys website de laatste versie. Maar helaas, deze versie heeft mijn router dus gesloopt!
Maar ik ben dus al aardig aan't mailen met support en ik mag mijn router omruilen. Klein probleem dan... ik heb de bon niet meer (domweg kwijt |:().... en zonder bon is er geen omruiling mogelijk.
Wel vreemd voor een apparaat van minder dan een jaar oud!
Maar goed, daar is het laatste woord nog niet over gesproken...eh...gemaild!

Marrik

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

1.02.10 is er alleen nog maar in USA versie, de EU versie staat iig niet op de linksys site of ftp.
(niet dat dat erg veel uit maakt, maar toch)

hou het nog even bij 1.02.06, werkt perfect voor mij. Lekker op Channel 13 :)

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Jimbolino schreef op donderdag 22 december 2005 @ 03:43:
1.02.10 is er alleen nog maar in USA versie, de EU versie staat iig niet op de linksys site of ftp.
(niet dat dat erg veel uit maakt, maar toch)

hou het nog even bij 1.02.06, werkt perfect voor mij. Lekker op Channel 13 :)
Ik heb de USA versie :) Bovendien werkte bij mij kanaal 6 het beste. Maar de vorige versie (1.02.06) werkte ook niet meer. Ik denk dus dat er iets niet goed overschreven wordt in het flashgeheugen. Zelfs een harde reset heeft het probleem niet opgelost.
Het probleem is trouwens:

Wireless connecten naar router: OK
Wireless connecten via router naar internet : Werkt niet
Wired connecten naar router: OK
Wired connecten via router naar internet: OK

Dus alleen het wireless gedeelte werkt niet helemaal goed. Erg vreemd want ik kom dus wel wireless op de router zelf!!
Dit probleem doet zich voor op elke computer in mijn netwerk en het wijzigen van instellingen (WPA aan/uit enz) maakt ook niet uit.

Ik kan het product dus omruilen met de originele bon maar zoals ik al zei: die bon heb ik niet meer. Bovendien is'ie gekocht in de USA.... Daar ga je niet ff heen.... ;)
Dus hopelijk komen ze nog met een andere oplossing. Wordt vervolgt... (hopelijk)

[ Voor 41% gewijzigd door marrik op 22-12-2005 11:28 . Reden: uitleg probleem ]

Marrik

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Ok, update:
Gebeld met Linksys Nederland. Een stuk betere helpdesk dan die van de USA!
Aantal testjes gedaan en nu blijkt de volgorde van firmware/reset/hardwarereset enz uit te maken!

De juiste volgorde: firmware upgrade, hardware reset, stekker eruit (ja echt...), 10 sec wachten, stekker erin.
Dan zijn dus wel alle instellingen verdwenen maar het werkte wel allemaal weer!

Toen 1 voor 1 alles weer ingesteld en hiermee kwam de firmware bug naar boven! AES encryptie veroorzaakt de problemen. Zodra deze is ingesteld dan werkt het niet meer. TKIP geeft geen problemen.

Maar goed, het werkt nu dus weer! _/-\o_

Marrik

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:06

MaxPoweR

-=StopTech=-

Weet iemand of de WRT54GX werkt in combinatie met de kabelmodem Motorola Surfboard SB5100E (Chello), had ooit ergens gelezen dat het niet werkte en dat Linksys ermee bezig waren om het werkend te krijgen.

Gr.

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
MaxPoweR schreef op donderdag 22 december 2005 @ 17:26:
Weet iemand of de WRT54GX werkt in combinatie met de kabelmodem Motorola Surfboard SB5100E (Chello), had ooit ergens gelezen dat het niet werkte en dat Linksys ermee bezig waren om het werkend te krijgen.

Gr.
Ik heb er een Motorola Surfboard SB4200E aan hangen. Kan me me haast niet voorstellen dat deze wel werkt en de SB5100E niet. De SB51000E is namelijk een nieuwere versie die oa Docsis 2.0 ondersteunt en 1.0 en 1.1 compatible is. De SB4200E is Docsis 1.1.

Marrik

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

MaxPoweR schreef op donderdag 22 december 2005 @ 17:26:

Gr.
ja werkt, heb ik hier namelijk.
(zit wel een extra 8 poorts switch tussen, maar dat moet niks uitmaken)

• sl1200

sl1200

Jimbolino schreef op donderdag 22 december 2005 @ 20:08:
ja werkt, heb ik hier namelijk.
(zit wel een extra 8 poorts switch tussen, maar dat moet niks uitmaken)
Ik dacht juist van wel, want de mensen die dus problemen hadden met Surfboard modem van chello hadden als oplossing een switch ertussen (of een (oude/andere) router).

Trouwens, ik zie dat marrik zijn wrt54gx in USA heeft gekocht (via internet?) en dat het verder OK werkt, ondanks dat er andere kanalen door USA-wireless routers worden gebruikt (als ik het goed heb). Ik zou graag de opvolger van GX, de GX4, willen bestellen, maar die is nog niet leverbaar in NL (europa). Wel in USA, maar via eBay bv. kan ik hem niet bestellen, want alle verkopers leveren alleen naar USA zelf. Andere suggesties? Of gewoon wachten totdat GX4 in NL komt (begin 2006 meen ik) Duur geintje overigens, maar reviews wijzen uit dat die router wellicht de eerste zal zijn die 100mbit bedraad zal overtreffen. Hij bezit vreemdgenoeg geen gigabit wired routing.

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
sl1200 schreef op donderdag 22 december 2005 @ 20:38:
Ik dacht juist van wel, want de mensen die dus problemen hadden met Surfboard modem van chello hadden als oplossing een switch ertussen (of een (oude/andere) router).

Trouwens, ik zie dat marrik zijn wrt54gx in USA heeft gekocht (via internet?) en dat het verder OK werkt, ondanks dat er andere kanalen door USA-wireless routers worden gebruikt (als ik het goed heb). Ik zou graag de opvolger van GX, de GX4, willen bestellen, maar die is nog niet leverbaar in NL (europa). Wel in USA, maar via eBay bv. kan ik hem niet bestellen, want alle verkopers leveren alleen naar USA zelf. Andere suggesties? Of gewoon wachten totdat GX4 in NL komt (begin 2006 meen ik) Duur geintje overigens, maar reviews wijzen uit dat die router wellicht de eerste zal zijn die 100mbit bedraad zal overtreffen. Hij bezit vreemdgenoeg geen gigabit wired routing.
Een switch mag absoluut niets uitmaken. Volgens mij.... ;)

Toen ik vandaag met Linksys belde heeft de supportmedewerker me verteld dat hij zelf al een GX4 (SRX400) heeft. Volgens hem presteert deze nog veel beter dan de GX. Hij zegt continue zo'n 120Mb verbinding te hebben draadloos! _/-\o_ Nog beter dan bedraad dus.

Helaas komt de GX4 pas "in het eerste kwartaal 2006" naar Nederland. :'( In Amerika kun je 'm ook nog maar moeilijk bestellen. Ik wacht deze keer ook gewoon tot dat 'ie in Nederland te verkrijgen is.
Overigens hoorde ik vandaag ook richtprijzen:

WRT54GX4 : 220 euro
WPC54GX4: 120 euro

Marrik

• MaxPoweR

MaxPoweR

-=StopTech=-

Bij Wifishop.nl lees ik bij de WRT54GX dit: "Let op : werkt niet met kabelinternet !" denk dat ik maar ga wachten op de GX4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
MaxPoweR schreef op donderdag 22 december 2005 @ 23:59:
Bij Wifishop.nl lees ik bij de WRT54GX dit: "Let op : werkt niet met kabelinternet !" denk dat ik maar ga wachten op de GX4.
De GX zou niet werken met kabelinternet? Wat een onzin! Ik heb hier ook kabel...

Ik heb de wifishop net een email gestuurd. Kijken wat hun reactie is. :)

[ Voor 13% gewijzigd door marrik op 23-12-2005 10:43 . Reden: wifishop email gestuurd ]

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Ok, antwoord van de Wifishop:

>De WRT54GX werkt op sommige aansluitingen, veel kabelinternet
>aansluitingen werken echter niet met de WRT54GX

Op mijn vraag daarna "Waarom dan niet" kwam het volgende antwoord:

>Wij raden u aan contact op te nemen met linksys voor de informatie mbt kabelinternet.

Dus MaxPoweR, misschien moet je dat even doen? Want als het inderdaad niet zou werken (wat ik dus echt niet geloof omdat ik het zelf wel draaiend heb) dan denk ik dat de SRX400 ook niet zou werken.
Het emailadres van Linksys support is support.nl.ditweghalen at ditookweghalen.linksys dot com.

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPoweR

MaxPoweR

-=StopTech=-

Heb vandaag Linksys gebeld en zij bevestigen dat de WRT54GX/2 het gewoon moet werken met Chello.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
MaxPoweR schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 16:09:
Heb vandaag Linksys gebeld en zij bevestigen dat de WRT54GX/2 het gewoon moet werken met Chello.
Verrassend.... NOT!!

offtopic:
Ik snap ook echt niet waar het gerucht vandaan komt bij Wifishop! En ze missen dus gewoon klanten hierdoor want niet iedereen belt even naar een importeur/leverancier.

Maar welke ga je nu kopen? Of wacht je toch op de SRX400?

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPoweR

MaxPoweR

-=StopTech=-

Ik ben nog een beetje aan het orienteren, maar ik denk zelf dat ik ff wacht tot de GX4 uitkomt. Mijn huidige router Draytek Vigor 2200E kan binnenkort de snelheid van 8Mbit niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
MaxPoweR schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 22:38:
Ik ben nog een beetje aan het orienteren, maar ik denk zelf dat ik ff wacht tot de GX4 uitkomt. Mijn huidige router Draytek Vigor 2200E kan binnenkort de snelheid van 8Mbit niet meer aan.
offtopic:
Drayrek komt begin 2006 ook met nieuwe modellen.

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoknok
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54

knoknok

n00b 4 life

heb gister ook maar een WRT54GX besteld omdat mijn WRT54GS de nieuwe snelheid van chello niet meer aan kon.. Ben benieuwd of het iets helpt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1200

sl1200

Knoknok, ik hoor graag je bevindingen! Wil je ze hier posten wanneer je je GX geistalleerd hebt? Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-02 14:43
Het klopt inderdaat dat het de Linksys WRT54GX(v.2) niet met een aantal kabelmodems samen werken.
Voor mijn werk heb ik dit moeten testen. Ben zelf namelijk een gebruiekr van @home en heb dat nieuwe kleine zwarte modem.
Als je het modem reboot met de Linksys er aan dan krijg je een ip van het modem maar daarna krijg je geen IP van @home. De rede hier van is dat je modem normaal een 10/ 100 Mbit nic heeft maar Zodra je modem volledig is opgestart wordt dit door @home geforceerd naar 10 Mbit. De auto sencing van de Linksys dedecteerd dit niet goed waardoor je geen verbinding krijgt met @home. Als je de WAN NIC van de Linksys nou ook op 10 Mbit zou kunnen zetten is je probleem opgelost.
Enige red middel een hub of switch er tussen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
TimTie schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:07:
Het klopt inderdaat dat het de Linksys WRT54GX(v.2) niet met een aantal kabelmodems samen werken.
Voor mijn werk heb ik dit moeten testen. Ben zelf namelijk een gebruiekr van @home en heb dat nieuwe kleine zwarte modem.
Als je het modem reboot met de Linksys er aan dan krijg je een ip van het modem maar daarna krijg je geen IP van @home. De rede hier van is dat je modem normaal een 10/ 100 Mbit nic heeft maar Zodra je modem volledig is opgestart wordt dit door @home geforceerd naar 10 Mbit. De auto sencing van de Linksys dedecteerd dit niet goed waardoor je geen verbinding krijgt met @home. Als je de WAN NIC van de Linksys nou ook op 10 Mbit zou kunnen zetten is je probleem opgelost.
Enige red middel een hub of switch er tussen plaatsen.
Heb je weleens geprobeerd softwarematig dan een nieuw IP te verkrijgen? Gewoon via het menu van de router?

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTie
Heb je weleens geprobeerd softwarematig dan een nieuw IP te verkrijgen? Gewoon via het menu van de router?
Ja, ik heb het via het menu in de router geprobeerd maar hij krijgt geen IP. Heb daarna op de FTP server van Linksys gezocht tot dat ik een nieuwe versie had van de firmware. 2.02.10 EU dacht ik uit het hoofd.
Maar dit mocht niet baten. Hier is een heel topic over op GOT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
TimTie schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:34:
[...]

Ja, ik heb het via het menu in de router geprobeerd maar hij krijgt geen IP. Heb daarna op de FTP server van Linksys gezocht tot dat ik een nieuwe versie had van de firmware. 2.02.10 EU dacht ik uit het hoofd.
Maar dit mocht niet baten. Hier is een heel topic over op GOT.
Zo te zien is het dus een probleem van de v2? Of juist van dat specifieke Motorola modem?

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTie
Zo te zien is het dus een probleem van de v2? Of juist van dat specifieke Motorola modem?
Het is een probleem van zowel v1 als v2.
Ik heb hier ook de nodige uurtjes ingestoken en zelfs met een behulpzame @home helpdesk medewerker. (Jawel, die zijn er ook.)
Maar ze zagen me niet eens binnen komen dus het gaat al mis tussen modem en router.

[ Voor 15% gewijzigd door TimTie op 28-12-2005 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97921

TimTie schreef op woensdag 28 december 2005 @ 15:05:
[...]

Het is een probleem van zowel v1 als v2.
Ik heb hier ook de nodige uurtjes ingestoken en zelfs met een behulpzame @home helpdesk medewerker. (Jawel, die zijn er ook.)
Maar ze zagen me niet eens binnen komen dus het gaat al mis tussen modem en router.
Wat is nu eigenlijk het specifieke verschil tussen versie 1 en 2.

Ik ga namelijk mijn "Belkin" ding terug doen naar de winkel wegens teleurstellende signaalbereik.

Maar ik merk dat ze in de winkel enkel v1 hebben.....moet ik hier mee inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Anoniem: 97921 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:52:
[...]

Wat is nu eigenlijk het specifieke verschil tussen versie 1 en 2.

Ik ga namelijk mijn "Belkin" ding terug doen naar de winkel wegens teleurstellende signaalbereik.

Maar ik merk dat ze in de winkel enkel v1 hebben.....moet ik hier mee inzitten?
Ik zou sowieso even wachten op de Linksys WRT54GX/4 (SRX400). Deze zou in het eerste kwartaal moeten komen.

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97921

marrik schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:54:
[...]

Ik zou sowieso even wachten op de Linksys WRT54GX/4 (SRX400). Deze zou in het eerste kwartaal moeten komen.
Zeg Marrik...jij bent toch de TS van dit bericht he....heb jij deze router dan niet?

misschien wacht ik inderdaad beter....ik kan mijn huidig machine blijkbaar eender wanneer terugbrengen :)...vriendelijke winkel...."ze zeiden gewoon...dat Belkin levenslange garantie geeft"...Netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Anoniem: 97921 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:57:
Zeg Marrik...jij bent toch de TS van dit bericht he....heb jij deze router dan niet?

misschien wacht ik inderdaad beter....ik kan mijn huidig machine blijkbaar eender wanneer terugbrengen :)...vriendelijke winkel...."ze zeiden gewoon...dat Belkin levenslange garantie geeft"...Netjes
Yep, ik ben de TS en ik ben ook (nog steeds) zeer tevreden over mijn WRT54GX (versie 1.0) maar zodra de SRX400 in Nederland is dan wil ik toch echt die hebben. Nog meer snelheid ("echt" boven de 100Mb volgens reviews)...

Je zal mijn GX dus dan wel in de V&A van Tweakers zien... ;)

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1200

sl1200

Ik heb met Linksys Nederland en Global gemaild, maar beide gave een kort antwoord dat ze niet weten in welke maand SRX400 leverbaar wordt EN OF DIE UBERHAUPT in Europa geleverd gaat worden |:( Stom natuurlijk, want hij gaat er wel degelijk komen, maar die lui achter de klanterservice PCs weten minder van hun eigen producten dan de sigarenboer om de hoek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
sl1200 schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 09:12:
Ik heb met Linksys Nederland en Global gemaild, maar beide gave een kort antwoord dat ze niet weten in welke maand SRX400 leverbaar wordt EN OF DIE UBERHAUPT in Europa geleverd gaat worden |:( Stom natuurlijk, want hij gaat er wel degelijk komen, maar die lui achter de klanterservice PCs weten minder van hun eigen producten dan de sigarenboer om de hoek 8)7
Helaas hebben meer mensen deze mening over Linksys NL....
Mijn ervaring met de helpdesk is echter stukker beter en hier wisten ze me dus ook te vertellen dat de SRX400 in het eerste kwartaal zou komen. Ik blijf dus hoop houden. :)

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74112

Hi,

Ik heb ook de WRT54GX besteld, nu lees ik dat deze niet werkt met een kabelverbinding.
Staat oa op deze site, http://www.routershop.nl/nl/dept_46.html#item_928 .

Ik woon in belgie en ik heb telenet(kabel), dus deze gaat bij mij ook niet werken of is er al een firmware update die dit probleem oplost?

Liefst snel antwoord dan kan ik mijn bestelling nog annuleren.

Mvg,

Jonas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

is onzin, ik heb ook kabel en bij mij werkt ie perfect (@home)
anders bel ff telenet en vraag ernaa, dan weet je het zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:50
ook ik heb deze router, en ik moet zeggen, nog nooit zo tevreden geweest over een router.

En hij hangt gewoon aan een kabel modem (Chello)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1200

sl1200

Nou, ik kon niet langer wachten op de opvolger SRX400 (nog steeds niet in NL te koop en ook niet officieel aangekondigd voor zover ik het weet) en heb dan maar een andere gekocht: D-Link DGL-4300 die qua wireless wsl. een stuk minder presteert dan zelfs de GX, maar dat is nu minder belangrijk sinds ik mijn UTP kabel via de meterkast en een verborgen holle leiding in het plafond naar de werkkamer heb kunnen doortrekken. ;) Dan maar een routertje in de werkkamer hangen. Nu kan ik toch nog alle PCs aldaar bedraad aansluiten en aangezien ik dat graag in een gigabit netwerk wilde doen moest ik uitwijken naar een andere router. Het liefst een met wireless erin voor mijn laptop en niet aparte wireless router met een aparte gigabit switch. Deze van D-Link bleek een van de weinige te zijn die alles in een had. Schijnt ook goed met online games om te gaan door een soort QoS ("gaming fuel" noemt D-Link dat --> traffic priority tijdens spelen van games en tegelijkertijd bv. bittorrenten).

Maar ja, het is geen Linksys en ik hou mijn hart toch vast of het allemaal wel goed zal werken. Sommigen klagen van incompatibiliteit met andere wireless clients, en sommigen hebben problemen met Chello modems vanwege het niet in kunnen stellen van half-duplex op de router en de firmware aanpassing daarvoor wilt er maar niet komen. Ik ben benieuwd. Ben iig €232,05 lichter voor de router en 1 wireless client. :/

[ Voor 9% gewijzigd door sl1200 op 10-02-2006 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
sl1200 schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 15:15:
Nou, ik kon niet langer wachten op de opvolger SRX400 (nog steeds niet in NL te koop en ook niet officieel aangekondigd voor zover ik het weet) en heb dan maar een andere gekocht: D-Link DGL-4300 die qua wireless wsl. een stuk minder presteert dan zelfs de GX, maar dat is nu minder belangrijk sinds ik mijn UTP kabel via de meterkast en een verborgen holle leiding in het plafond naar de werkkamer heb kunnen doortrekken. ;) Dan maar een routertje in de werkkamer hangen. Nu kan ik toch nog alle PCs aldaar bedraad aansluiten en aangezien ik dat graag in een gigabit netwerk wilde doen moest ik uitwijken naar een andere router. Het liefst een met wireless erin voor mijn laptop en niet aparte wireless router met een aparte gigabit switch. Deze van D-Link bleek een van de weinige te zijn die alles in een had. Schijnt ook goed met online games om te gaan door een soort QoS ("gaming fuel" noemt D-Link dat --> traffic priority tijdens spelen van games en tegelijkertijd bv. bittorrenten).

Maar ja, het is geen Linksys en ik hou mijn hart toch vast of het allemaal wel goed zal werken. Sommigen klagen van incompatibiliteit met andere wireless clients, en sommigen hebben problemen met Chello modems vanwege het niet in kunnen stellen van half-duplex op de router en de firmware aanpassing daarvoor wilt er maar niet komen. Ik ben benieuwd. Ben iig €232,05 lichter voor de router en 1 wireless client. :/
Waarom heb je dan niet 'gewoon' de SRX200 genomen? Die is wel te koop in Nederland (klik).

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1200

sl1200

marrik schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 13:03:
[...]

Waarom heb je dan niet 'gewoon' de SRX200 genomen? Die is wel te koop in Nederland (klik).
Ik zal het je vertellen: omdat ik steeds in de veronderstelling was dat mijn volledige LAN wireless zal moeten zijn vanwege het aansluitpunt in de meterkast die niet door te trekken is naar de werkkamer. Echter, dat probleem heb ik opgelost en heb nu toch een kabel kunnen doortrekken via een leiding in het plafond. Nu kunnen alle PCs in mijn LAN, behalve laptop, bedraad worden doorverbonden en dat had ik het liefst in gigabit snelheid die SRX200 noch SRX400 heeft. Wireless snelheid is nu niet zo belangrijk, want op mijn laptop ga ik alleen internetten en hooguit wat foto's overzetten via wireless LAN. Had ik echter alle PCs wireless moeten verbinden dan wordt het wel belangrijk hoe snel en stabiel dat allemaal kan. Want met een download bak (vnl. torrents met veel connecties), online-gamePC (lage pings zelfs tijdens tegelijk downloaden) en FTP-server zijn de eisen voor wireless router wel anders. En om nou SRX router te nemen, 2 wireless clients en aparte gigabit switch wordt een nog duurder geintje. Tijd zal leren of het een verstandige beslissing was geweest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabel-Tie
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Iemand ook ervaring met de modem met SRX, WAG54GX2?
Aangezien ik voor een kennis ADSL + wireless ga opzetten, zou dit een mooie alles in 1 oplossing zijn.
Weet iemand verder het verschil tussen SRX200 en SRX400? Heb de verschillende datasheets al doorgenomen en gegoogled maar word er niet echt wijzer van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
eyoor schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 21:41:
Iemand ook ervaring met de modem met SRX, WAG54GX2?
Aangezien ik voor een kennis ADSL + wireless ga opzetten, zou dit een mooie alles in 1 oplossing zijn.
Weet iemand verder het verschil tussen SRX200 en SRX400? Heb de verschillende datasheets al doorgenomen en gegoogled maar word er niet echt wijzer van...
SRX200 apparatuur ondersteunt twee zenders, SRX400 apparatuur ondersteunt drie zenders. Vandaar dat de tweede iets meer bereik en doorvoersnelheid heeft.

Uiteraard moet de client dit ondersteunen om hiervan te profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

chimo schreef op zondag 12 februari 2006 @ 10:22:
[...]

SRX200 apparatuur ondersteunt twee zenders, SRX400 apparatuur ondersteunt drie zenders. Vandaar dat de tweede iets meer bereik en doorvoersnelheid heeft.

Uiteraard moet de client dit ondersteunen om hiervan te profiteren.
SRX200 gebruikt 2 kanalen en zou dus in theorie 2x zo snel moeten zijn als gewoon SRX
SRX400 gebruikt 4 kanalen. (of toch 3? dat weet ik niet zeker)

Bij ons in de straat zoiezo geen optie om meerdere kanalen te gebruiken. Als ik door het huis loop heb ik 10 verschillende SSIDS in mijn netstumbler staan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth2K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-04-2006

Smooth2K

Waarom moet alles zo moeilijk

Juan schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 00:02:
Ik heb een WRT54G, en een bereik probleem... ook een wegvallende verbinding... dat Windows het gehele netwerk niet meer ziet..

Zou de WRT54GX goed samen moeten werken met de WMP54G netwerk kaarten?

Of heb ik geen beter bereik hiermee?

Als ik de 54Mbps altijd maar haal, dan vindt ik het best... ik hoef niet perse 108mbps...
Probeer eens andere firmware zoals hyperWRT waarmee je het vermogen kan aanpasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1200

sl1200

Marrik, ergens aan het begin van deze topic vermeldde je even dat je niet meer dan 3,8 Mbyte/s wireless haalt met overpompen van een 500MB bestand. Heb je deze snelheid nog steeds of lag het ergens aan?
Intussen heb ik namelijk mijn D-Link DGL-4300 getest en ik haal ook diezelfde snelheid in SuperG Turbo modus (108mbps) met bijbehorende SuperG client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
sl1200 schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 16:03:
Marrik, ergens aan het begin van deze topic vermeldde je even dat je niet meer dan 3,8 Mbyte/s wireless haalt met overpompen van een 500MB bestand. Heb je deze snelheid nog steeds of lag het ergens aan?
Intussen heb ik namelijk mijn D-Link DGL-4300 getest en ik haal ook diezelfde snelheid in SuperG Turbo modus (108mbps) met bijbehorende SuperG client.
Mijn snelheid ligt nog altijd rond de 4MB/s, hetzelfde als die SuperG dus... Maar dat verbaast me ook niet, de Linksys is ook opgegeven als 108Mb/s. Het enige dat de Linksys (of een andere MIMO router) heeft, is dat het bereik overal domweg goed is. Geen zwarte gaten dus meer...

Marrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1200

sl1200

marrik schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 20:31:
[...]
Het enige dat de Linksys (of een andere MIMO router) heeft, is dat het bereik overal domweg goed is. Geen zwarte gaten dus meer...
Tsja, dat is wel anders bij deze D-Link: zat plekken in huis waar het ontvangst slecht is, maar niet 0! Ik zit dan weliswaar gelijkvloers, maar de ontvangst varieert toch tussen 40 en 100%. Wsl. iets wat je idd zou verwachten van een niet-MIMO router. Verbinding is voor de rest stabiel en de gemiddelde transferspeed dus OK zo te zien. Ik heb wel regelmatig drops in transferspeed als ik wireless iets overzet, zelfs met client pal naast de router. Iets wat ze bij tomshardware ook hadden gezien. Maar goed, dit is niet de topic hiervoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20488

Iemand enig idee waar de WRT54GX2 te koop is?
Bovenstaande link verwijst nl. naar de WAG.......
Pagina: 1 2 Laatste