[Alg] Nieuwe GoT contest?

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.516 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 22:30

FendtVario

The leader drives Vario!

dotnetter schreef op maandag 11 april 2005 @ 22:20:
En wat MLM betreft denk ik dat we het beste idd een ultimatum kunnen stellen, anders blijven we maar wachten en wachten, ik stel voor om iig vrijdag aan te houden, hebben we dan nog niets gehoord bedanken we hem netjes voor de moeite :Y) en gaan we verder..
Ik heb MLM van het weekend gemailt dat we deze week pakketselectie gingen houden en dat hij tot vanavond heeft om iets op te sturen. Dit is nu uitgesteld omdat er eerst gestemt gaat worden. Ik kan nog wel weer een mailtje sturen dat ie tot vrijdag te tijd heeft. Zeg 't maar.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Laatst online: 11-09 08:19

NDF82

Doomed Space Marine

@ dotnetter
Ook de game. Elke ronde duurt twee seconden en de game modus is contineous. Echter op dit moment is het zo dat wanneer je d00d bent, je moet uitloggen en reconnecten.

Verwerkings volgorde game operaties:
FIRE
MOVE
SCAN

[ Voor 3% gewijzigd door NDF82 op 11-04-2005 22:34 . Reden: @ dotnetter ]

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

NDF82 schreef op maandag 11 april 2005 @ 22:21:
Ik heb mijn server af. De code moet nog wat opgeschoond worden en vervolgens moet er getest worden. Het protocol wat ik heb geimplementeerd is hier te vinden. Ik hoor het wel wat jullie gaan doen.

Owja, ik heb een test server draaien op gotbot.lekkerknagen.nl:666
Super man. Is het protocol wat je geimplementeerd hebt nou geheel volgens de eerder gemaakte afspraken hier, of je heb aanpassingen gedaan?

Het lijkt me namelijk niet wenselijk dat er allemaal verschillende impelementaties komen, maar gewoon 1 standaard.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Zo goed als. Heb het commentaar op het bestaande protocol meegenomen en zelf ook wat kleine aanpassingen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Wel raar, als ik van een remote systeem connect met putty wordt er ingesprongen. Lokaal niet.

Afbeeldingslocatie: http://gandalf.lekkerknagen.nl/~niels/putty.PNG
remote

Afbeeldingslocatie: http://gandalf.lekkerknagen.nl/~niels/putty2.PNG
local

Weten jullie hoe dat komt?

[ Voor 3% gewijzigd door NDF82 op 11-04-2005 23:45 . Reden: plaatjes waren nogal groot, oepsss ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Oef, maak er even PNG of JPG van, BMP is nogal groot (en traag).

Geen idee, maar maakt toch niet uit. Een protocol heeft niet echt een opmaak nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Kaassoevlee schreef op maandag 11 april 2005 @ 23:36:
Oef, maak er even PNG of JPG van, BMP is nogal groot (en traag).

Geen idee, maar maakt toch niet uit. Een protocol heeft niet echt een opmaak nodig.
Nee ok, maar waarom doet putty dat dan. Nu lijkt het alsof putty er tabs voor zet. En bij een sessie op localhost niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:28
Stuur je alleen een LF-karakter of een CRLF-paar? Ik gok op het eerste. Blijkbaar is Windows telnet zo 'slim' om dat de interpreteren als CRLF, maar PuTTY interpreteert LF alleen als een line feed (verder op de volgende regel) zonder cariage return (terug naar de eerste kolom).

Overigens kan ik die hele server hier niet bereiken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

aha, dan is dat het. Toen ik local probeerde waren host en client beide op een windows machine. Toen ik remote probeerde was de client op windows en de server op linux. Omdat ik gebruik maak van PrintWriter::println wordt er op windows \r\n gestuurd en op linux \n.

Raar dat je niet kan connecten. Ik heb geprobeerd om te connecten vanaf een machine van buiten ons lokale netwerk en dat werkt gewoon.

edit
ik zie nu in de console dat er mensen connecten en disconnecten. en dat niemand zich aan het protocol houdt >:)

[ Voor 14% gewijzigd door NDF82 op 12-04-2005 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Net met Putty (onder winXP) verbinding gemaakt.
VERSION 1<crlf> : werkte wel (soms bij de tweede keer)
vervolgens USER puhh<crlf> : hier liep ik op vast. wellicht dat het te maken heeft met die zgn. tab's waar je het over had dat de volgende opdracht niet aan het begin van een regel word gezet (wat hier ook zo is) Na een aantal keer proberen geprobeert om voor iedere nieuwe opdracht (na version) eerst een <crlf> te geven en vervolgens de USER blah<crlf>, dit werkt :)

Nu nog bekijken hoe ik een bot kan gaan bouwen (liefst C# waar ik mij toch al in wil verdiepen) en dan de uitdaging. Kijk er iig naar uit.

edit:
Met Putty onder windows het vinkje bij "Implicit CR in every LF" (onder terminal) aanzetten doet ook goed. Maar aan Soultaker heb je meer ;-)

[ Voor 15% gewijzigd door purge op 12-04-2005 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Vanaf een FreeBSD-machine lukt het wel (met zowel telnet als netcat) maar onder Windows 2000 krijg ik gewoon geen verbinding (met telnet noch met PuTTY in raw of telnet mode).

Ik ben er achter! M'n firewall (Kerio Personal Firewall) blokkeerde de verbinding omdat 'ie blijkbaar op een exploit lijkt (port 666 is ook wat obscuur ;)). Misschien kun je 'm op een andere poort draaien?

[ Voor 75% gewijzigd door Soultaker op 12-04-2005 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
En

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
10.000 ;) kon het niet laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
[off-topic] feli Raptorix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

RobIII schreef op maandag 11 april 2005 @ 16:29:
Lig sinds afgelopen vrijdag met een fikse griep in bed, dus echt veel tijd er in steken zal ik voorlopig niet kunnen...
Beterschap dan, en niet te veel tijd aan je bot besteden he. Beter worden doe je van rusten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

purge schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 00:29:
Net met Putty (onder winXP) verbinding gemaakt.
VERSION 1<crlf> : werkte wel (soms bij de tweede keer)
vervolgens USER puhh<crlf> : hier liep ik op vast. wellicht dat het te maken heeft met die zgn. tab's waar je het over had dat de volgende opdracht niet aan het begin van een regel word gezet (wat hier ook zo is) Na een aantal keer proberen geprobeert om voor iedere nieuwe opdracht (na version) eerst een <crlf> te geven en vervolgens de USER blah<crlf>, dit werkt :)

Nu nog bekijken hoe ik een bot kan gaan bouwen (liefst C# waar ik mij toch al in wil verdiepen) en dan de uitdaging. Kijk er iig naar uit.

edit:
Met Putty onder windows het vinkje bij "Implicit CR in every LF" (onder terminal) aanzetten doet ook goed. Maar aan Soultaker heb je meer ;-)
let wel dat je putty op raw zet en niet op telnet. In een telnet sessie wordt voor het eerste commando nog wat junk verstuurd. Vandaar midchien die extra <crlf>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Wordt de server van NDF82 nou de "officiele" server? Of zijn er andere bezig met een eigen server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Dat is nog niet zeker. Hangt ervan af of MLM nog iets van zich laat horen en wat de nieuwe projectleider beslist. Voordat we definitief voor NDF82's server gaan zou ik ook wel een inhoudelijke inspectie willen. Voorlopig staat er nog niets vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
Met dank aan NDF82 is er nu een server. De bedoeling van de contest is om een bot te maken met nadruk op de AI. Doordat er een server nodig was om de bots te kunnen laten werken was het inmiddels al een uitdaging om een server te bouwen.
Ik denk dat we hiermee verder kunnen gaan, NDF82 heeft zich inmiddels wel bewezen. Mocht het nodig zijn dan kunnen er vast aanpassingen gemaakt worden aan de server, toch? ;-)

Even wat anders: Ergens in het begin van het topic werd er gesproken of het een idee is om een aantal eenvoudige bot'jes (de AI hiervan hoeft bv alleen maar willekeurig rond te rijden oid) te maken, en dan in verschillende talen. Wat is jouw mening >:)

Zelf wil ik dolgraag meedoen maar is de ontwikkelcurve hoog en zou best een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Op dit moment ben ik thuis bezig met een client/server chat applicatie, welke ik heb gevonden, om mee te beginnen zeg maar.

edit: Verder ben ik het met Fendtvario eens (al had ik hier de woorden niet voor)
edit2: @ Fendtvaria : Met "Wat is jouw mening?" bedoelde ik eigenlijk iedereen die dit topic leest ;-) (mijn excuus voor de verwarring)
Verder doelde ik op enkele (open source) code varianten. (buiten de huisbotjes)

[ Voor 16% gewijzigd door purge op 12-04-2005 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Aan wie is die vraag? Als het aan mij is; Ja, ik ben er ook voor een aantal huisbots te hebben die als referentie gebruikt kunnen worden. Zoals ik al eerder had aangegeven in een eerdere post.

Ik wil wel even rechtzetten, mocht daar onduidelijkheid over wezen, dat ik heel blij ben met NDF82's server en dat ook ik denk dat hierin de meeste potentie zit. Ondanks dat er niet veel meer dan het protocol bekent is vindt ik dat er al een aantal voordelen aanzitten; cross-platform, ide onafhankeleijk en een vrij verkrijgbare prog-taal. Voor dit soort dingen zie ik liever geen MSVS of Delphi waarmee je vast zit aan kosten (nee, die zijn niet gratis ;) ). Echter, ik wil wel kritisch blijven en niet de eerste de beste server die af is bombarderen tot battle server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Zolang de Delphi 6 personal edition nog te vinden is op het net en Borland er nog license key's voor uitgeeft is Delphi wat mij betreft nog gratis :) Je "mist" alleen wat componenten uit de prof. en enterprice versies maar er zijn gelukkig alternatieven voor te vinden. Daarnaast is de Delphi code vrijwel 1 op 1 te gebruiken in FreePascal zolang je geen VCL gebruikt (iets wat met een bot toch niet echt nodig is, tenzij je je bot een GUI wilt geven, maar het kan ook prima via de commandline..)

MSVS.. tja.. de .NET compiler tools e.d. zijn geheel gratis (!) te downloaden. Met tools ala sharp-develop kun je geheel gratis legaal ontwikkelen voor .NET. :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douweh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10-2024
Klopt het dat de server nog niet goed werkt??

Ik probeerde enkel passief te scannen (inloggen ging prima)..
Ik krijg echter een ERROR 101 na mn SCAN commando:

log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
--Lookup
--Connecting
--Connected
C: VERSION 1
S :VERSION 1
C: USER douwe
S :USER douwe
S :WORLDINFO WIDTH=1.0 HEIGHT=1.0 MAX_BATTERY=100.0 TURN_ENERGY=10.0 MAX_ENERGY_MOVE_DISTANCE=10.0 MAX_ENERGY_FIRE_DISTANCE=10.0 MAX_ENERGY_FIRE_BLAST_RADIUS=10.0 MAX_ENERGY_SCAN_RADIUS=10.0 ENERGY_COST_MOVE_DISTANCE=1.0 ENERGY_COST_FIRE_DISTANCE=1.0 ENERGY_COST_FIRE_RADIUS=1.0 ENERGY_COST_SCAN_RADIUS=1.0 HIT_DAMAGE=25.0
S :NEWTURN 18682 0 60.0
C: SCAN 18682 9.0
S :ERROR 101
S :NEWTURN 18683 0 70.0
C: SCAN 18683 9.0
S :NEWTURN 18684 0 80.0
C: SCAN 18684 9.0
S :NEWTURN 18685 0 90.0
C: SCAN 18685 9.0
S :NEWTURN 18686 0 100.0
C: SCAN 18686 9.0
C: QUIT
--Disonnected

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

ZOu kunnen, zoals ik al zei, er is nog niks getest :P Zal morgen eens wat unit tests schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-07 13:57

dotnetter

aka BamiSoep

Ik ben heel benieuwd naar de tests van je server, en als je het mij vraagt zullen we ook vast en zeker gebruik gaan maken van je server. Ik kan me maar weinig redenen voorstellen waarom we nu nog zelf een hele server zouden gaan bouwen. Volgens mij is MLM nooit zo ver gekomen dat hij alle elementen af had (hij had volgens mij alleen het netwerkgedeelte afgemaakt)..

Het beste wat we nu kunnen doen is nog even wachten tot er een definitieve projectleider is gekozen, die - nadat hij zich bedacht heeft hoe we verder gaan, een nieuw topic start (als dat van de modjes mag :+ ) met daarin de spelregels, documentatie en de officiele startdatum.

| Allemaal spulletjes | Ik flickr! >Hier<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

[edit]

[ Voor 100% gewijzigd door dotnetter op 15-04-2005 13:45 . Reden: Poll verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Laatst online: 04-09 10:34
Gefeliciteerd Soultaker

of ben ik te vroeg

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mocean schreef op woensdag 13 april 2005 @ 21:24:
Gefeliciteerd Soultaker

of ben ik te vroeg
Ja, de stemming is vrijdag pas afgelopen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

Nou dan moet er nog veel veranderen.. Maar we wachten af :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

De laatste dag dat nog gestemd kan worden wil ik nog 1 keer even de poll onder de aandacht brengen.

Eindstand:

Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=55011&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Voor de bouw van de server van de contest is er besloten de centrale regie in handen te leggen van een projecteider ondersteund door een of meerdere devvers. Voor deze zware taak hebben zich 3 mensen vrijwillig gesteld met elk een ander projectplan, om de plannen van de drie candidaat projectleiders te bekijken:Als je voor een van deze drie mensen wil kiezen zorg er dan voor dat je weet wat ze van plan zijn en dat je op de hoogte bent van de ontwikkelingen op het gebied van de contest. Dit en meer is terug te vinden in het topic: [Alg] Nieuwe GoT contest?

[ Voor 12% gewijzigd door dotnetter op 15-04-2005 13:48 . Reden: Poll is gesloten! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
offtopic:
Sorry hoor, maar ik wou toch even zeggen dat ik het onzin vind om die poll na 3 andere posts (welke allemaal ook over de stemming gaan trouwens) weer te herhalen. Dat er ooit een nieuw schoon topic komt, betekent nog niet dat het hier een zooitje moet worden.

edit:

nav hieronder:
OK. Denk ook eens aan de practische kant. Een poll is alleen nuttig als geïnteresseerde mensen hem invullen. Mensen die de botmatch interessant vinden kunnen hem echt wel vinden hoor. Door de poll te spammen krijg je alleen maar een grotere kans op bullshit stemmen. Maar goed, het was vooral mededeling met een vleugje nettiquete erin, ik zal hier niet verder over zeuren. :) :>

[ Voor 46% gewijzigd door Voutloos op 14-04-2005 17:14 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

@Voutlooos
Ik probeer alleen de poll voor nu aan de aandacht te houden, ik zal als de poll is afgesloten het aantal posts reduceren tot 1.

[ Voor 0% gewijzigd door dotnetter op 14-04-2005 17:16 . Reden: nav hierboven, gelukkig ik dacht al dat het me stemmen ging kosten :D ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

Ik denk dat de tijd rijp is om de poll te sluiten, en te concluderen dat Soultaker de verkozen projectleider is van de nieuwe got-contest! _/-\o_

Gefeliciteerd!!

De eindstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=55011&layout=2&sort=prc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Gefeliciteerd SoulTaker, daar gaan je vrije avonden... ;)

Ik hoop dat we snel de eerste battle kunnen voeren, ben zelf bezig met een client (Java).

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Gefeliciteerd. Je mag een nieuw topic openen SoulTaker, maar je er een mooie start post van :)

Dit betekent natuurlijk niet dat ik nu niets meer wil doen. Als je er niet uit komt geef je maar een gil, dan zal ik kijken wat ik voor je kant betekenen.

@dotnetter; misschien had je nog ff moeten wachten tot vanavond, maar goed dicht is dicht (al gaan heel soms topics ook weer open)

[ Voor 22% gewijzigd door FendtVario op 15-04-2005 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Laatst online: 10:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

FendtVario schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 14:18:
Gefeliciteerd. Je mag een nieuw topic openen SoulTaker, maar je er een mooie start post van :)
* Creepy gaat een rare vraag stellen: waarom op het moment een nieuw topic openen zolang er nog niet concreet kan worden begonnen aan de competitie? Voor zover ik zie is er nog geen server die helemaal werkt toch?
Mijn voorstel zou zijn om in dit topic de competitie verder uit te werken (inclusief server en eventueel een aantal voorbeeld clients) en op het moment dat je een (test) competitie gaat houden hier een nieuw topic over te openen.
Informatie met betrekking tot de competitie kunnen we daarna natuurlijk ook stickie zetten :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

@Creepy

Zover ik weet is het ook de bedoeling dat Soultaker nu eerst een paar knopen gaat doorhakken, en zogauw hij een aantal zaken definitief heeft gaat hij beginnen met een nieuw topic.
Ik denk dat hij naar aanleiding van dit hele topic genoeg input heeft om een competitie te starten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Het is inderdaad ergens besproken een nieuw topic te maken bij de doorstart. Goeie punten hieruit zouden worden overgenomen en in het nieuwe topic kon dan met een schone start begonnen worden. Zie bijv. OneOfBorg in [Alg] Nieuwe GoT contest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asperientje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-03-2015
omdat er in het topic niet echt gesproken wordt over de eigenschappen van de game, heb ik hierbij wat bedacht. ik wil hiermee niet opdringerig zijn, maar gewoon een nieuwe input geven aan alle eigenschappen van het contest. ik heb hiermee geprobeerd om het concept wat verder uit te werken, en zo compleet mogelijk te zijn.

communcatie verloopt volgens:
- client:
'commando beurtnummer argumenten#'
bijvoorbeeld:
' scan 1023 30#'
- server:
indien error:
'commando beurtnummer error oorzaak#'
bijvoorbeeld:
'scan 1023 error too few energy#'
indien ok:
'commando beurtnummer (argumenten)/ok#'
bijvoorbeeld:
'scan 1023 piet 10 11#'
of
'shoot ok'

de eigenschappen van het spel in het algemeen:
- veld: de grootte van het veld is 80x80
- afstanden: er wordt altijd hemelsbreed gemeten tussen de tank en het relatieve punt. de
afstand wordt dan met de formule van pythogoras, waarna deze waarde vervolgens afgekapt wordt.
- nickname: de lengte van je nickname is maximaal 20 tekens
- beurten: er verstrijkt per 0.1 sec een beurt, of als dit niet haalbaar is ivm lag duren de beurten
langer.
- client kan meerdere beurten insturen, deze worden gebufferd. er kunnen maximaal acht beurten
vooruit gebufferd worden. het teveel aan opdrachten wordt dan vergeten en niet uitgevoerd.
- als er geen actie is opgegeven voor een beurt, dan gebeurt er ook niks behalve een
energie-ophoging
- de grootte van de tank is nul. dit omdat er dan geen rekening gehouden hoeft te worden met
botsingen en dat soort dingen tussen tanks. (kan eventueel later nog ingebouwd worden)
- game-start acties:
- client: connectie maken naar server
- server: accept connectie
- client: protocol versienummer
- server: protcol check
- client: nickname opgeven
- server: nickname check
- server: aantal bots sturen wat aanwezig is in de war.
- server: beurtnummer sturen vanaf welke je kwestbaar bent in de war.
- server: scanresultaten sturen van met een wijdte van hemelsbreed 10. deze actie wordt altijd
gestuurd als iemand spawned
- energie en shields worden gestuurd naar de client

- protocol:
- argument: versienummer
bijvoorbeeld:
'version 1#'
als niet ok:
'version error not compatible#'
als wel ok:
'version ok'

- nickname:
- argument: naam van je bot
bijvoorbeeld:
'nickname pietje#'
- response:
indien deze al bestaat:
'nickname error nickname already exists#'
indien deze te lang is:
'nickname error nickname too long#'
als ok:
'nickname ok#'
- energie:
- elke beurt krijgt de tank 5 energie,
- energie kan worden omgezet in schilden. de ratio is 2 op 1, 2 energie levert 1 schild op.
- indien de tank meer dan 100 energie zou krijgen op welke manier dan ook, dan gaat deze energie
verloren
- schilden:
- indien de tank meer dan 100 schilden zou krijgen op welke manier dan ook, dan gaan deze
schilden verloren.
- de maximale schade die de tank kan lijden per inslag van een kogel is 30 schilden. dit om er voor
te zorgen dat een tank niet in 1 keer kapot is.
- verplaatsing:
- er kan per beurt een maximale verplaatsing plaatsvinden van 5 hemelsbreed.
- elke roosterpunt verplaatsing kost 3 energie. ter verduidelijking:
- botsen is niet mogelijk, omdat de tanks geen grootte hebben.
- schieten:
- maximale energie die in de kogel kan worden gestopt is 30
- damage die wordt gedaan aan een tank is:
- energie / (afstand tussen kogelinslag en tank)
hierbij geldt dan dat als er meerdere tanks geraakt worden, de kracht van de inslag niet minder
wordt omdat deze op meerdere tanks komt.
- scannen:
- maximale geinvesteerde energie in scannen: 30
- de radius waarin gescand wordt is: de energie * 2

acties (vanaf client geinitieerd):
- scan:
- argumenten: energie
- response:
- indien te weinig energie:
'scan beurtnummer error too few energy#'
- als het wel kan, worden de tanks die in de radius liggen van de scan als antwoord
teruggestuurd met de relatieve coordinaten ten opzichte van de tank (met bijgevoegde
nickname bij wie de coordinaten horen)
bijvoorbeeld:
'scan 1023 pietje 10 11#'
- schieten:
- argumenten: x y energie
- response:
- indien te weinig energie:
' shoot beurtnummer error too few energy#'
- indien mogelijk:
- shoot beurtnummer ok#'
- verplaatsen
- argumenten: x y
- response:
- indien de coordinaten te ver weg liggen (je mag maximaal hemelsbreed 5 verplaatsen):
'move beurtnummer error out of range#'
- als mogelijk:
' move beurtnummer ok'
- schilden:
- argumenten: geen
- response: aantal schilden wat je nog over hebt
bijvoorbeeld:
'shields 83#'
- energie:
- response: aantal energie wat je nog over hebt
bijvoorbeeld:
'energy 23#'
- statistieken (bijv om je accuraatheid te testen van je bot):
- response: je nickname met vervolgens het aantal kills en damage wat je gedaan hebt
bijvoorbeeld:
'stats pietje 10 237#'

acties geinitieerd door de server:
- bots available:
- argument; aantal bots wat aanwezig is in de war
bijvoorbeeld:
'bots-available 10#'
- kwetsbaar vanaf:
- argument: de beurt vanaf weke je tank kwetsbaar is
bijvoorbeeld:
'vurnerable-from 1023#'
- client-join:
- argument: nickname
gebeurt als er iemand in de war bijkomt.
bijvoorbeeld:
' client-join klaasje#'
- client-destroyed:
- argument: nickname
gebeurt als er iemand (kan ook iemand zijn die niet door jouw kogel is vermoord) zijn bot
dood is.
bijvoorbeeld:
'client-destroyed: klaasje#'
- client-respawned:
- argument: nickname beurt waar vanaf bot kwetsbaar
gebeurt als er iemand respawned, er wordt ook de beurt meegegeven vanaf welke de bot
kwetsbaar is
bijvoorbeeld:
'client-respawned: klaasje 2002#'
- je bent geraakt:
- argument: het aantal schilden wat je nog over hebt
gebeurt als je door een kogel geraakt bent. het argument is dan het aantal schilden wat er nog
bij je tank over is.
bijvoorbeeld:
'shot 22#'
- je bent dood:
- argument: geen
gebeurt als je dood bent gegaan. je wordt pas gerespawned als je daar opdracht toe geeft.
bijvoorbeeld:
'dead#'

Everything's got a meaning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Topicstarter
je hebt wel erg veel getypt om het PDFje van MLM zo goed als na te maken...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asperientje
dat lijkt me een beetje flauw, gezien deze nogal wat uitgebreider is en (lijkt mij) meer info verschaft over bepaalde eigenschappen van de war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
Asperientje schreef op zondag 17 april 2005 @ 09:18:
dat lijkt me een beetje flauw, gezien deze nogal wat uitgebreider is en (lijkt mij) meer info verschaft over bepaalde eigenschappen van de war.
Inderdaad, maar wat meer layout in de post zou het wel wat verduidelijken :)

Ik denk dat er nu vooral behoefte is aan een duidelijke protocol beschrijving, en wat mij betreft wat meer info over de technische details over zo'n verbinding.

Ik ga denk ik in PHP aan het werk, maar ik heb vrij weinig ervaring met TCP het gebeuren, zou dat graag eens gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asperientje
ik wil opzich de post wel ff naar een pdf'je omzetten voor de leesbaarheid...

interesse???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

Absoluut, ik denk dat je je tekst het best eens met SoulTaker kunt bespreken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Ik vind dat Asperientje wel met een paar nieuwe dingen komt, maar veel was al bekend inderdaad. Hij heeft bv het schademodel iets meer uitgewerkt, geeft een definitie van afstand (pythagoras afgerond naar beneden) en een schild geintroduceerd. Dit zijn regels die zeker duidelijk moeten zijn voor je een client kan schrijven.

Verder denk ik dat teveel 'question-response' messages tijdens de battle niet echt nodig zijn. Mijn idee van de communicatie tijdens een battle (en dus niet tijdens het inloggen etc):

1. Server stuurt elke 0,x sec een #newturn met nieuwe beurtnummer, huidige energie van clientbot en de resultaten van de vorige beurt (scanresult enz) naar alle clients.
2. Client bedenkt binnen 0,x sec een #actie met alle parameters en stuurt deze naar de server.
3. 0,x seconden na stap 1 verwerkt de server alle binnengekomen #acties (te laat binnen = pech)
4. De server begint weer bij stap 1.

Eventueel zou je iets als header-fields (als bij het http-protocol) kunnen gebruiken om extra info in de #newturn message over te zenden, bv chatberichten of een bot-killed notificatie.

Het schrijven van een client wordt zo wat makkelijker denk ik, omdat de client tijdens de 0,x seconden dan verder niet met de server hoeft te praten en zich volledig kan storten op het bedenken van een beurt, zonder dat er gedurende die 0,x seconde weer extra informatie binnen komt.

Is de projectleider trouwens ook degene die het laatste woord heeft in het bedenken van de spelregels?

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

zwippie schreef op maandag 18 april 2005 @ 16:08:

1. Server stuurt elke 0,x sec een #newturn met nieuwe beurtnummer, huidige energie van clientbot en de resultaten van de vorige beurt (scanresult enz) naar alle clients.
Waarom niet eisen dat alle clients aangeven wanneer ze klaar zijn met hun beurt, als elke bot heeft aangegeven dat hij klaar is gaat de beurt voorbij. Als een bot binnen 10 seconden niets aangeeft gaat de beurt vanzelf voorbij. (is maar een idee om eens te bespreken) Meeste turn-based games lopen ook op deze manier.
Is de projectleider trouwens ook degene die het laatste woord heeft in het bedenken van de spelregels?
Als je het mij vraagt wel, alleen zal hij dan ook eens even wat van zich laten horen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

dotnetter schreef op maandag 18 april 2005 @ 16:29:
[...]
Waarom niet eisen dat alle clients aangeven wanneer ze klaar zijn met hun beurt, als elke bot heeft aangegeven dat hij klaar is gaat de beurt voorbij. Als een bot binnen 10 seconden niets aangeeft gaat de beurt vanzelf voorbij. (is maar een idee om eens te bespreken) Meeste turn-based games lopen ook op deze manier.
[...]
Als je gaat wachten tot alle clients hun beurt hebben ingestuurd is er van het 0,x seconde turn-based idee weinig meer over imho.
De clients zullen immers proberen om in 0,x seconden een beurt te bedenken (zo heb ik het altijd opgevat). Een bot die dan na 5 seconden nog met een beurt aan komt kakken heeft gewoon pech, het spel is dan al weer enkele beurten verder.

Stel je bv een bot voor met een ai-algorithme dat gebruikt maakt van een tree met een instelbare searchdepth. Om binnen de 0,x seconden klaar te zijn kan deze searchdepth nooit te groot zijn. Als er nou iemand is die hetzelfde algorithme gebruikt (op een even snelle computer) met een grotere searchdepth en deze bot mag na 5*0,x seconden nog zijn beurt opsturen, tsja, da's niet meer eerlijk zou ik zeggen. Dan had de eerste bot ook net zo goed nog even door kunnen zoeken.

Wel lijkt het me idd goed om na bv 10 seconden inactiviteit een bot te kicken oid.

Soultaker we need you! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

zwippie schreef op maandag 18 april 2005 @ 17:20:
[...]
Stel je bv een bot voor met een ai-algorithme dat gebruikt maakt van een tree met een instelbare searchdepth.
Ik begrijp even niet zo goed wat je met zo'n algorithme wil doen, maar dat ligt zeker weten aan mij (kben niet zo algorithmisch) 8)7
Dan had de eerste bot ook net zo goed nog even door kunnen zoeken.
Maar als die eerste bot toch ook weet dattie zolang zijn algorithme mag laten lopen? Dan blijftie toch ook zolang zoeken??

Zoals ik al zei, ik begrijp niet perse waarvoor je dat algorithme wil gebruiken, dus ik kan het ook helemaal aan het verkeerde eind trekken nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
dotnetter schreef op maandag 18 april 2005 @ 08:19:
Absoluut, ik denk dat je je tekst het best eens met SoulTaker kunt bespreken..
Ik heb liever dat NDF82 mij even een e-mailtje stuurt ofzo, zodat we een paar dingen kunnen doorspreken (hint ;)) Mijn E-mail/MSN/ICQ/Jabber-gegevens staan in mijn profile). Zoals het er nu naar uitziet is er een grote kans dat we zijn serverimplementatie gebruiken namelijk.

In dat geval lijkt het me handig om in ieder geval het protocol te documenteren zoals NDF82 dat geïmplementeerd heeft, en tot we een goede test hebben gehouden wil ik (zoals eerder gezegd) liever geen grote inhoudelijke wijzigingen zien. Dan even uitzoeken wat er nog mist/niet goed werkt in de server, dat mag hij dan gaan coden, en als dat klaar is kunnen we een testronde aankondigen en kan iedereen beginnen met het schrijven van een bot.
zwippie schreef op maandag 18 april 2005 @ 17:20:
Als je gaat wachten tot alle clients hun beurt hebben ingestuurd is er van het 0,x seconde turn-based idee weinig meer over imho.
Ik ga er vooralsnog vanuit dat het werkt zoals MLM al omschreef (en waar zo'n beetje iedereen het mee eens was): de tijd is je bekend, voor eventuele lag moet je zelf compenseren, en als je niet op tijd je zet in stuurt dan doe je in die beurt niets. Dat klinkt streng, maar zo ingewikkeld is het niet. Ik ga trouwens uit van tussen de 1 en 4 zetten per seconde; het hoeft dus geen heel realtime gebeuren te worden.
Daar ga ik wel van uit.

Wat betreft het sluiten van dit topic en/of het openen van een nieuwe: discussieer hier maar rustig verder (over de server maar ook over client-gerelateerde zaken zoals AI-technieken) en als er een testronde komt maak ik wel een nieuw topic aan.

[ Voor 43% gewijzigd door Soultaker op 18-04-2005 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Soultaker: Ik ga er vooralsnog vanuit dat het werkt zoals MLM al omschreef (en waar zo'n beetje iedereen het mee eens was): de tijd is je bekend, voor eventuele lag moet je zelf compenseren, en als je niet op tijd je zet in stuurt dan doe je in die beurt niets. Dat klinkt streng, maar zo ingewikkeld is het niet. Ik ga trouwens uit van tussen de 1 en 4 zetten per seconde; het hoeft dus geen heel realtime gebeuren te worden.
Gelukkig, dan begrijp ik het iig goed. Tijd op = pech. Tijd is vantevoren bekend en bij iedereen gelijk.

@dotnetter:
Over zo'n (denkbeeldig) algoritme: denk aan een schaakprogramma dat ervoor kan kiezen om 2 beurten vooruit te kijken of 10 beurten. Het eerste zal veel sneller gaan, het tweede komt wat slimmer over. Verder ben ik ook geen ai-expert en betwijfel ik of je voor het bot-probleem ooit zoiets nodig hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zwippie schreef op maandag 18 april 2005 @ 22:39:
[...]

Over zo'n (denkbeeldig) algoritme: denk aan een schaakprogramma dat ervoor kan kiezen om 2 beurten vooruit te kijken of 10 beurten. Het eerste zal veel sneller gaan, het tweede komt wat slimmer over. Verder ben ik ook geen ai-expert en betwijfel ik of je voor het bot-probleem ooit zoiets nodig hebt. :)
Van een schaakspel zou je geen boomstructuur met de zetten op kunnen stellen, omdat het aantal verschillende bordposities in een schaakspel te groot is, volgens sommigen zelfs meer dan het aantal atomen in het universum. Dat wordt dus onmogelijk om op te slaan.

Ook is het aantal mogelijkheden bij de bots enorm groot (positie, richting, ...). Het nadeel van zo veel mogelijke posities is niet alleen dat het enorm veel geheugen zou kosten om ze op te slaan, maar ook heel veel tijd om op te geven (of te laten berekenen) welke positie beter is dan andere, enz. Je zou dan generalisatie toe moeten passen, zodat x=1,y=1 ongeveer gelijk wordt gezien als x=2 y=3 oid. Zo heb je ineens een stuk minder verschillende posities en zo hoop ik ook dat ik het voor elkaar krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

Ik ben gister begonnen met het schrijven van het netwerkgedeelte van mijn bot. Toen ik op de server van NDF82 aan het testen was kwam ik erachter dat ik bij iedere reconnect een andere nick moest kiezen.

Dit is volgens mij een kleine bug in de server, nadat mijn bot disconnectte werd de nickname die deze opgegeven had in het USER command nog bewaard op de server waardoor ik de naam bij een reconnect niet nog eens kon gebruiken, misschien iets om eens naar de kijken (of is het de bedoeling zo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

dotnetter schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 09:32:
Ik ben gister begonnen met het schrijven van het netwerkgedeelte van mijn bot. Toen ik op de server van NDF82 aan het testen was kwam ik erachter dat ik bij iedere reconnect een andere nick moest kiezen.

Dit is volgens mij een kleine bug in de server, nadat mijn bot disconnectte werd de nickname die deze opgegeven had in het USER command nog bewaard op de server waardoor ik de naam bij een reconnect niet nog eens kon gebruiken, misschien iets om eens naar de kijken (of is het de bedoeling zo?)
Nee dit is niet de bedoeling :) Ik zal vanavond eens kijken en tevens met soultaker wat zaken bespreken. (edit: fixed)

Maar ga vooral door met het bouwen aan je bot. Dan ga ik vanavond ook verder met testen. De protocol test cases zijn bijna af. Er zitten een aantal foutjes in die ik er direct uit zal halen. Vervolgens zal ik de client session testen (waar de USER bug waarschijnlijk in zit) en daarna de game session.

Voor de game session heb ik nog wel wat hulp van jullie nodig bij wat wiskunde hehe. Dat probleem zal ik ook vanavond voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

[edit] Begrepen was mijn fout...

[ Voor 158% gewijzigd door dotnetter op 19-04-2005 21:41 . Reden: Goed lezen dn :/ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

dotnetter schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 21:23:
Heb je soms ook iets aan het protocol veranderd? Ik krijg bij een nieuwe beurt maar 3 waarden terug, terwijl er in je specificatie 4 zijn gedefinieerd...

De energie gaat ook opeens van 100.0 naar 0 en daarna blijftie op 0.0 staan.
spec zegt:
code:
1
operation ::= NEWTURN<delimiter><turn_Id><delimiter><number_of_follow_up_messages><delimiter><battery>

dus NEWTURN en dan 3 waarden

voorbeeld:
code:
1
NEWTURN 1234 0 85

In de worldinfo krijg je onder andere een waarde MAX_BATTERY=100. Dit betekend dat wanneer je battery groter is als 100 je tank ontploft (oorspronkelijke idee komt van mietje geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

Maar, als ik geen command stuur, hoe zie ik dan wanneer ik dood ben.

Als ik nu ontplof door teveel energy krijg ik dit binnen: NEWTURN <turn_id> 0 0.0, als ik al mijn energy drain krijg ik toch ook een nieuwe turn zonder followups en 0.0 energy?

Of zie ik dat weer verkeerd....

Is het niet mogelijk om, als de bot dood is ipv
code:
1
NEWTURN <turn_id> <folluw_ups> <energy>

gewoon een bericht:
code:
1
DEAD

te sturen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

neh, 0.0 zegt toch voldoende :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 08:00
oke, heb net ff de draad doorgeskimt, en blijkbaar is de eerste server dus niet doorgegaan, maar is het een andere geworden... ik heb wel wat interesse, maar niet echt voor de competitie, ik win toch nooit :)

/bookmarked
hopelijk wordt dit ooit iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

NDF82 schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 22:06:
neh, 0.0 zegt toch voldoende :P
Dus je energy kan op geen andere manier uitkomen op 0.0??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

dotnetter schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 22:31:
[...]

Dus je energy kan op geen andere manier uitkomen op 0.0??
Als jij meer energy in scan, move of fire operations stopt dan nog beschikbaar is in je battery --> battery=0.0 --> dood

of wanneer je niks doet en je battery > MAX_BATTERY --> battery=0.0 --> dood

of wanneer je geraakt wordt door granaten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

Ja sorrie, maar ik blijf ermee zitten.

Als ik dood ga krijg ik ipv:
code:
1
NEWTURN 12345 0 0.0\n

dit binnen:
code:
1
NEWTURN 12345 0 0.0\n0\n

Ik kan er weer helemaal naast zitten, maar volgens mij is het niet de bedoeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

denk dat er dan een foutje in je code zit ;)
probeer maar eens met putty ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

STOMSTOMSTOM 8)7
Vanaf nu ga ik men bek houden. Sorry!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Soultaker, ben je van plan om een downloadbare versie van de server uit te brengen, zodat we lokaal kunnen testen. Ik zit momenteel in het buitenland en helaas zit ik hier achter een proxy met alleen poort 80 open, dus een verbinding met poort 666 zit er niet in tot ik weer in Nederland zit. Bovendien is de latency van hier naar Nederland waarschijnlijk zelfs op de beste momenten van de dag ruim een halve seconde (pingen naar buiten lukt ook niet), dus dat maakt meedoen op de testserver vrijwel onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

Ik heb toch nog een kleine suggestie voor de server (ondanks mijn belofte |:( ).

Als ik een FIRE/MOVE/SCAN commando naar de server stuur, en er treedt een fout op moet ik mijn bot laten wachten op de response van de server. Als ik ditzelfde commando zendt en er treedt geen fout op hoeft mijn bot niet te wachten.
Dit betekend dat als er een ik een commando stuur en het word succesvol uitgevoerd, moet ik toch wachten op de response van de server, nou kan ik natuurlijk wel een beperkte time-out opgeven, maar ik het niet gewoon een stuk makkelijker om na een Client--->Server commando iets als het volgende te sturen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
OK
----
Operation  ::= OK

Direction:
      SERVER --> CLIENT

Errors:
     -

Example:
     C: MOVE 9054 1.1565154 80.0
     S: OK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
dotnetter schreef op woensdag 20 april 2005 @ 22:03:
Ik heb toch nog een kleine suggestie voor de server (ondanks mijn belofte |:( ).

Als ik een FIRE/MOVE/SCAN commando naar de server stuur, en er treedt een fout op moet ik mijn bot laten wachten op de response van de server. Als ik ditzelfde commando zendt en er treedt geen fout op hoeft mijn bot niet te wachten.
Dit betekend dat als er een ik een commando stuur en het word succesvol uitgevoerd, moet ik toch wachten op de response van de server, nou kan ik natuurlijk wel een beperkte time-out opgeven, maar ik het niet gewoon een stuk makkelijker om na een Client--->Server commando iets als het volgende te sturen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
OK
----
Operation  ::= OK

Direction:
      SERVER --> CLIENT

Errors:
     -

Example:
     C: MOVE 9054 1.1565154 80.0
     S: OK
Kunnen er al meer mensen gaan meetesten met de server? Dan kunnen we gaan beginnen met de ontwikkeling van bots! Misschien werkt het spel nog niet, maar dan kunnen we vast beginnen met de verbindingsfuncties en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
mr_obb schreef op woensdag 20 april 2005 @ 19:31:
Soultaker, ben je van plan om een downloadbare versie van de server uit te brengen, zodat we lokaal kunnen testen. Ik zit momenteel in het buitenland en helaas zit ik hier achter een proxy met alleen poort 80 open, dus een verbinding met poort 666 zit er niet in tot ik weer in Nederland zit.
Op dit moment heb ik geen beschikking over NDF82's code, dus dat kan ik niet beloven. In principe denk ik niet dat daar enig bezwaar tegen is.

[ Voor 3% gewijzigd door Soultaker op 21-04-2005 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

mocean schreef op woensdag 20 april 2005 @ 22:10:
[...]

Kunnen er al meer mensen gaan meetesten met de server? Dan kunnen we gaan beginnen met de ontwikkeling van bots! Misschien werkt het spel nog niet, maar dan kunnen we vast beginnen met de verbindingsfuncties en zo.
Iedereen kan meetesten! Maak maar eens verbinding met gotbot.lekkerknagen.nl:666 en check de protocol spec hier.
Soultaker schreef op donderdag 21 april 2005 @ 00:41:
[...]

Op dit moment heb ik geen beschikking over NDF82's code, dus dat kan ik niet beloven. In principe denk ik niet dat daar enig bezwaar tegen is.
Zal vanavond eens een jarretje online schoppen.

Op dit moment ben ik nog test code aan het bouwen en bugs aan het fixen. Wanneer er een aantal bugs gefixt zijn restart ik de server. Ik zal dan ook de jar file voor de mensen achter een vuurmuur updaten.

@dotnetter: dat kan eventueel overwogen worden, mochten meer mensen daar behoefte aan hebben. Voorlopig implementeer ik het nog niet.

[ Voor 8% gewijzigd door NDF82 op 21-04-2005 09:03 . Reden: @dotnetter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

Net weer met devven aan de bot begonnen, en het valt me op dat ik geen worldinfo meer binnenkrijg, en dat de eerste trurn begint met 70 energy. Wellicht heb je iets aan het protocol veranderd, maar ik vind het niet terug in de docs (dit keer ook met putty getest).

Ten tweede, als ik een FIRE command stuur, gaat er niets van mijn battery af, en krijg ik geen foutmelding, er gebeurt dus eigenlijk niets. Het lukt me niet snel genoeg om dit met putty te proberen :D.

[ Voor 3% gewijzigd door dotnetter op 21-04-2005 16:56 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
dotnetter schreef op donderdag 21 april 2005 @ 16:55:
...
Het lukt me niet snel genoeg om dit met putty te proberen :D.
Ja dat vind ik ook wel een leuke sport :D
misschien wat langzamere turn pakken om met Putty wat te kunnen testen? Ik vind dat wel verhelderend werken...

Eerst maar eens kijken of ik uberhaupt met PHP CLI een verbinding aan de praat krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

dotnetter schreef op donderdag 21 april 2005 @ 16:55:
Net weer met devven aan de bot begonnen, en het valt me op dat ik geen worldinfo meer binnenkrijg, en dat de eerste trurn begint met 70 energy. Wellicht heb je iets aan het protocol veranderd, maar ik vind het niet terug in de docs (dit keer ook met putty getest).
Ja, ik zag het in de logs. Ik kreeg SYNTAX_ERRORS aan de server kant doordat ik worldinfo stuurde. Ik was gisteren bugs aan het fixen, dus ik heb denk ik ipv iets gefixed iets gesloopt voor worldinfo. Dat je 70 ipv 60 energy terug krijgt komt ook door deze bug.
Ten tweede, als ik een FIRE command stuur, gaat er niets van mijn battery af, en krijg ik geen foutmelding, er gebeurt dus eigenlijk niets. Het lukt me niet snel genoeg om dit met putty te proberen :D.
De game implementatie heb ik nog geen tests / nog niks getest :P.

offtopic: ben jij user hot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

@NDF82

ja ik ben hot, ik zal men bot voor de duidelijkheid ook dotnetter noemen, als je intresse hebt kun je me op msn contacten kunnen we samen testen, ik heb het grootste deel van de netwerkcode voor de bot af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer ook een beetje te PuTTY'en, maar kom niet erg ver. Eerst deed hij het al niet omdat m'n firewall in alle toonaarden weigerde een verbinding naar poort 666 te openen (misschien kan dat nog veranderd worden?) - dus die heb ik uitgeschakeld. Nu kom ik niet veel verder dan:
code:
1
2
3
4
VERSION 1
VERSION 1
         USER _J_R_R
USER _J_R_R

(Let ook op het rare inspringen). Waarom gebeurt er verder niks?

Dan nog even een puntje van kritiek op het protocol ;) Je ziet niet of je iemand raakt of niet. Dat kan je zoals ik het zie op 2 manieren oplossen:
1. Een commando "HIT <user>" oid invoeren (alleen naar degene die raak heeft geschoten)
2. Een commando "DEAD <user>" invoeren (naar iedereen toesturen)
Zeker als we in een modus gaan spelen waarbij het gaat om de punten (ipv last man standing bijv) lijkt me dit wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
Battle? Battle?

Ik ben al bij dat ik connectie heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu doet ie het wel :) Even een bugje: als ik "VERSION 2" intyp wordt ik bruut van de lijn afgegooid terwijl een "ERROR 103" me wel zo aardig lijkt ;)

Nog iets over het protocol: FIRE en MOVE gebruiken een hoek + afstand, terwijl SCANRESULT coordinaten gebruikt. Ik vind het wel zo netjes (en handig) om het consistent te houden.

Bovendien snap ik niet waar <blast_radius> voor dient bij FIRE. Aangezien FIRE toch als alleerste komt, kan je toch onmogelijk mis schieten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Ik wil voorstellen om eerst de huidige server af te maken en later aanpassingen te maken. En daar kunnen jullie bij helpen :)

Wie wilt er deze functie implementeren? :P
Java:
1
2
3
4
5
public boolean isCoordinateInCircel(int coordX, int coordY, int cirkelX, int cirkelY, int cirkelRadius, int worldWith, int worldHeight) {
    boolean result = false;
    // TODO implementation  
    return result;
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:07

Super_ik

haklust!

voor de in circle moet je gewoon piet agoras zijn methode gebruiken
Xik-Xjij = Xdelta
Yik-Yjij = Ydelta
wortel(Xdelta^2+Ydelta^2)=afstand_tussen_ons
if afstand_tussen_ons > straal_scan_circle then return false
else return true

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
NDF82 schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:57:
Ik wil voorstellen om eerst de huidige server af te maken en later aanpassingen te maken. En daar kunnen jullie bij helpen :)

Java:
1
2
3
4
5
public boolean isCoordinateInCircel(int coordX, int coordY, int cirkelX, int cirkelY, int cirkelRadius, int worldWith, int worldHeight) {
    boolean result = false;
    // TODO implementation  
    return result;
}
ik ken geen java, maar:

code:
1
2
3
4
5
6
IF ( SQRT ( (ABS(cirkelx)-ABS(coordx))^2+(ABS(cirkely)-ABS(coordy))^2) <= Cirkelradius )
{
 result = true
} else {
 result = false 
}

maar wat moet ik met: worldWith, int worldHeight ?

edit: SQRT = wortel, ABS = absolute waarde
edit2: te laat ....

[ Voor 8% gewijzigd door mocean op 21-04-2005 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mocean schreef op donderdag 21 april 2005 @ 22:42:
[...]

maar wat moet ik met: worldWith, int worldHeight ?
Ik denk dat dat voor cirkels is die "over de rand" heen lopen. Het speelveld is immers in zichzelf gekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2005 @ 22:47:
[...]

Ik denk dat dat voor cirkels is die "over de rand" heen lopen. Het speelveld is immers in zichzelf gekeerd.
dat wordt dan een toets op de maximale waarden van de x-en en y-en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
NDF82 schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:57:
Java:
1
2
3
4
5
    boolean result = false;
    // TODO implementation  
    return result;
}
Lijkt me zoiets:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
int dist(int a, int b, int range)
{
    int d = Math.abs(a - b) % range;
    return Math.min(d, range - d);
}

public boolean isPointInCircle(
    int pointX, int pointY,
    int circleX, int circleY, int circleRadius,
    int worldWidth, int worldHeight )
{
    int x = dist(pointX, cirkelX, worldWidth);
    int y = dist(pointY, cirkelY, worldHeight);
    return x*x + y*y < circleRadius*circleRadius;
}

(Na 100 pogingen misschien nu wel goed. :P)

[ Voor 51% gewijzigd door Soultaker op 22-04-2005 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asperientje
ik d8 dat je een implementatie had waarbij er ook werd gekeken wat (via de randen) de radius was

dan is de code:
(in c++)
(uit mijn server gecopyed)

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
        //range checken
        //korste X-afstand uitzoeken
        //eerst grootste waarde uitzoeken
        if (Client[i]->x < Client[ClientNum]->x)
        {
          x1 = Client[i]->x; x2 = Client[ClientNum]->x;
        }
        else
        {
          x1 = Client[ClientNum]->x; x2 = Client[i]->x;
        }
        if (Client[i]->y < Client[ClientNum]->y)
        {
          y1 = Client[i]->y; y2 = Client[ClientNum]->y;
        }
        else
        {
          y1 = Client[ClientNum]->y; y2 = Client[i]->y;
        }
        //nu nog de korste afstand uitzoeken, langs veldrand of rechtstreeks...
        if (x2 - x1 < (x1 + FieldWidth) - x2)
          AfstX = x2 - x1;
        else
          AfstX = (x1 + FieldWidth) - x2;
        if (y2 - y1 < (y1 + FieldHeight) - y2)
          AfstY = y2 - y1;
        else
          AfstY = (y1 + FieldHeight) - y2;
        //Radius uitrekenen
        Radius = _fm_sqrtl(AfstX * AfstX + AfstY * AfstY);

[ Voor 6% gewijzigd door Creepy op 22-04-2005 23:06 . Reden: Post opgeleukt met code tags ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

Weer even een update van mijn server/bot-tests:
  • Na een scan ben ik meteen dood.
  • Als ik al mijn energie opbruik ben ik dood.
  • Ik weet niet hoelang een beurt precies duurt, waardoor ik geen max-timeout kan instellen om te bepalen of een fire/move/scan goed uitgevoerd werd of een error opleverde.
Ik verwijt deze problemen niet aan de server, het kan ook net zo goed zijn dat ik iets fout doe, maar na weer wat testen loop ik toch tegen bovenstaande problemen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
dotnetter schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 21:44:
  • Als ik al mijn energie opbruik ben ik dood.
uhhh, dat lijkt me logisch :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotnetter

dotnetter

aka BamiSoep

mocean schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 22:33:
[...]

uhhh, dat lijkt me logisch :-)
Waarom niet een foutmelding ERROR 301 -- No energy left. En dan moet je een paar beurten wachten tot je weer iets kunt, ik bedoel hier overigens mee, dat als ik geen energy meer heb door te veel scannen/moven/schieten, niet omdat ik gewoon dood ben :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 08:00
dotnetter schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 23:22:
[...]

Waarom niet een foutmelding ERROR 301 -- No energy left. En dan moet je een paar beurten wachten tot je weer iets kunt, ik bedoel hier overigens mee, dat als ik geen energy meer heb door te veel scannen/moven/schieten, niet omdat ik gewoon dood ben :p.
bij handmatige besturing zou dat handig zijn, want je kan moeilijk bij elke stap op je energie letten, maar bij een opdracht als deze is dat mogelijk, je moet gewoon in je algoritme rekening houden dat je niet al je energie opdoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asperientje
ik heb ook maar ff een serverimplementatie geschreven, die jullie (als jullie die willen testen/leuk vinden) kunnen gebruiken.
de executable van de server staat op:

http://www.asperientje.ne.../got-battewar-contest.exe

de source staat in:
http://www.asperientje.net/got-contest/source/

het is gemaakt in borland c++ 5

het enige wat de server wil weten is op welke poort hij moet draaien...
het is dus wel een windows-server... maar kan eventueel wel naar linux geport worden.

verder is een server bereikbaar op 83.118.80.31:7778
de snelheid kan alleen niet super zijn, omdat ik maar 256kbit up heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

Asperientje schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 15:52:
maar kan eventueel wel naar linux geport worden.
Dat zou dan een rewrite worden, ik heb even gekeken en je gebruikt overal vcl componenten, tenzij er een VCL implementatie met header files rondzwerft gaat het moeilijk worden :)

Nu is het niet zoveel code, dus een rewrite zou ook niet al teveel moeite moeten kosten, de logica kun je zo "kopieren".

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asperientje
nee juist omdat het niet zoveel code is kan je het makkelijk porten. ook heb ik geprobeerd het een beetje overzichtelijk te houden, duz... ik wil het opzig wel porten, maar dan moet dat wel nodig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

Asperientje schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 18:00:
nee juist omdat het niet zoveel code is kan je het makkelijk porten. ook heb ik geprobeerd het een beetje overzichtelijk te houden, duz... ik wil het opzig wel porten, maar dan moet dat wel nodig zijn...
Het is inderdaad niet zoveel code, maar omdat veel van de functionaliteit in de VCL zit, staat die dus niet in je code. Dat zorgt ervoor dat je het niet kunt porten, wel opnieuw schrijven met kennis van de logica die je al hebt opgedaan, bij mij zijn porten en herschrijven verschillende dingen :)

Porten is vziw een paar OS specifieke dingen veranderen (zoals header files, GUI code), maar de rest met rust kunnen laten, misschien kan dat hier ook wel, zo goed heb ik het nu ook weer niet bekeken, maar alleen al het gebruik van VCL types (TMainForm, TServer en TClients bijv), maakt dat stuk non-portable.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asperientje
uhmz TServer en TClients en TClient zijn zelfgemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Asperientje schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 15:52:
ik heb ook maar ff een serverimplementatie geschreven, die jullie (als jullie die willen testen/leuk vinden) kunnen gebruiken.

[...]
Voor zo ver ik weet heeft Soultaker gekozen voor de server van NDF82. Het lijkt mij niet handig als we nu met verschillende server-implementaties te gaan werken, dit werkt alleen maar problemen in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Dat lijkt mij inderdaad ook niet handig, maar ik moet zeggen dat ik ook op de server van NDF82 weinig grip heb, want ik heb buiten het forum om nog geen contact met hem gehad. Het liefste zou ik daar a.s.a.p. wat afspraken over maken, maar op deze manier is het weer nogal afhankelijk van een persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asperientje
ik heb je de source gegeven, duz ... lijkt mij niet egt afhankelijk
verder wil ik het best porten naar linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:38
Leuke oefening voor m'n brakke c# skillz is dit. Connecten lukt al, een game initialiseren en netjes luisteren wat de server voor NEWTURN info geeft ook al, nu eens wat acties gaan ondernemen :)

Bovengenoemde IP van Asperientje draait geen server (meer), klopt dat? Meerdere server(-implementatie)s vind ik niet erg trouwens, altijd handig om te testen op meerdere plekken of je wel aan de regels houdt of dat je client hebt afgesteld op serverbugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asperientje
het klopt idd dat de server niet constant draait, dit ivm met ouders die niet willen dat een pc constant stroom vreet...
verder vergeet ik hem ook wel s aan te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
dotnetter schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 21:44:
Weer even een update van mijn server/bot-tests:
  • Na een scan ben ik meteen dood.
Ik verwijt deze problemen niet aan de server, het kan ook net zo goed zijn dat ik iets fout doe, maar na weer wat testen loop ik toch tegen bovenstaande problemen aan.
* phYzar heeft zelfde probleem met scan

//edit

Nog even een vraag over iets wat ik niet helemaal duidelijkheid over kan vinden:

<max_energy_scan_radius> ::= <energy>

Dit geeft aan hoeveel energy je maximaal aan scannen mag besteden?

<energy_cost_scan_radius> ::= <energy>

Wat geeft dit dan aan? Hoeveel energy scannen kost? Maakt dat uit dan? Je geeft toch bij scannen op hoeveel energy je eraan wilt besteden?

//edit2:

als bovenstaande klopt:
De server geeft aan:
MAX_ENERGY_MOVE_DISTANCE=10
Dus ik zou maximaal 10% energy mogen besteden aan een move, maar als ik 15% stop in m'n move dan pikt de server dat gewoon

Ik denk dat ik het wel fout heb, wie schept duidelijkheid/schopt mij :P

[ Voor 51% gewijzigd door phYzar op 25-04-2005 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

phYzar schreef op maandag 25 april 2005 @ 13:24:
[...]

* phYzar heeft zelfde probleem met scan

//edit

Nog even een vraag over iets wat ik niet helemaal duidelijkheid over kan vinden:

<max_energy_scan_radius> ::= <energy>

Dit geeft aan hoeveel energy je maximaal aan scannen mag besteden?

<energy_cost_scan_radius> ::= <energy>

Wat geeft dit dan aan? Hoeveel energy scannen kost? Maakt dat uit dan? Je geeft toch bij scannen op hoeveel energy je eraan wilt besteden?

//edit2:

als bovenstaande klopt:
De server geeft aan:
Dus ik zou maximaal 10% energy mogen besteden aan een move, maar als ik 15% stop in m'n move dan pikt de server dat gewoon

Dat je direct dood gaat na een scan kan komen doordat je teveel energy gebruikt (meer dan in je battery).

max_energy_scan_radius = de maximale energy die je in een scan actie mag stoppen

energy_cost_scan_radius = de energy die het kost om een radius van 1 unit te scannen

edit: oja, ik heb mijn code gisteren naar soultaker gestuurd. Hij moet maar een review of iets organiseren om te bepalen met welke code verder gegaan wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door NDF82 op 25-04-2005 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phYzar schreef op maandag 25 april 2005 @ 13:24:

als bovenstaande klopt:
De server geeft aan:

Ik denk dat 10 staat voor 10 absolute energieëenheden, niet 10% van je totaal. (Of niet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 14:36:
[...]

Ik denk dat 10 staat voor 10 absolute energieëenheden, niet 10% van je totaal. (Of niet?)
dat klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 14:36:
Euhh, dus als ik move 10 doe dan zou ik 10energy-punten besteden. Hoeveel % van mijn totaal dat is weet ik niet, want het absolute aantal energy-punten weet ik niet, alleen hoeveel % mijn battery vol is. Ik zou dus eerst energy moeten besteden, en dan kijken hoeveel dat mij batterij leegtrekt, en dan zo uitrekenen hoeveel energy-units er zitten in de 60% energy die de server aangeeft bij starten. Ik ben even de weg kwijt: waarom 2 manieren van energy berekenen?

Maar goed: als ik een turn speel waarin ik alleen move, en ik geef als move-distance 15 op, dan gaat mijn batterij van 60 naar 55 (60 - 15move + 10turn_energy). Bij een move is dus % en absoluut gelijk? Nou wordt er bij move aangegeven:
ENERGY_COST_MOVE_DISTANCE=1

Met deze waardes kost een 15move 15%
Voor scan krijg ik gelijke waardes:
MAX_ENERGY_SCAN_RADIUS=10
ENERGY_COST_SCAN_RADIUS=1

Een scan van 15 zou dus 15% battery moeten kosten. Helaas maakt het niet uit hoeveel ik scan, m'n battery is daarna altijd leeg.

(dit zegt mijn app. ervan: )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
//connection data
Connecting...
Connected
Client: VERSION 1
Client: USER phYzar
Server: VERSION 1
Server: USER phYzar
Worldinfo received
WORLDINFO WIDTH=750 HEIGHT=750 MAX_BATTERY=100 TURN_ENERGY=10 MAX_ENERGY_MOVE_DISTANCE=10 MAX_ENERGY_FIRE_DISTANCE=10 MAX_ENERGY_FIRE_BLAST_RADIUS=10 MAX_ENERGY_SCAN_RADIUS=10 ENERGY_COST_MOVE_DISTANCE=1 ENERGY_COST_FIRE_DISTANCE=1 ENERGY_COST_FIRE_BLAST_RADIUS=1 ENERGY_COST_SCAN_RADIUS=1 HIT_DAMAGE=25
Field dimensions 750x750
Battery is 100% max
Hit damage is 25% per hit
New turn
Turn: 112588
Battery: 60%
No followup
Client: MOVE 112588 0 10
Client: SCAN 112588 1
New turn
Turn: 112589
Battery: 0%
I'm dead! :*( 
Client: QUIT
Disconnecting...
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je ideeën spuit over een nieuwe contest, bedenk dan dat in principe alle talen mee mogen doen en het derhalve vooral gaat om algoritmische implementaties, niet low-level optimalisaties waarin native talen vrijwel altijd een voordeel zullen hebben