Toon posts:

[phase-change] Project: Autocascade Doel: -70 *C

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 608 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-08-2023

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

DaWaN schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 19:26:
[...]

Van Soest extreme PC koeling :+ :7
Kan hij zeggen als hij klaar, is, are you completely soestyfid? :+

Maar een eenmanszaak heb je lekker veel voordeel van bij belasting enzo, kun je lekker een nieuw systeem kopen en is veel goedkoper :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peddro schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 20:12:
[...]
Maar een eenmanszaak heb je lekker veel voordeel van bij belasting enzo, kun je lekker een nieuw systeem kopen en is veel goedkoper :D
Grapjas. Dat werkt als volgt:

Als jij iets verkoopt van bijvoorbeeld € 250 moet jij daar 19% BTW over betalen € 47,50 dus.

Als jij iets inkoopt moet jij daar ook in eerste instantie de BTW overbetalen. Stel jij koopt dus iets van € 1000, dan moet je daar € 190 BTW overbetalen.

Op het eind van het jaar wordt de uiteindelijk BTW verrekend.

Als jij dus eerst € 190 BTW hebt betaalt krijg je dus nog € 47,50 terug. Maar als jij in eerste instantie € 500 inkoop BTW op je naam hebt staan maar je hebt niets verkocht. Dan kun je fluiten naar je centjes!

Waarom dat zo is? Wel omdat anders iedereen voor € 110 een eenmanszaak start en daarna voor € 20.000 een auto gaat kopen en de BTW terug wilt zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-10 17:19
Hoe duur worden de prommies in je shop ongeveer? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mythrill schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 21:04:
Hoe duur worden de prommies in je shop ongeveer? :+
inclusief of exclusief btw? en wat is je kvk nummer? :P zou leuk vakantie baantje zijn, promkillers maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:20

Epsilon

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 17:56:
[...]

inclusief of exclusief btw? en wat is je kvk nummer? :P zou leuk vakantie baantje zijn, promkillers maken :D
Nadeel is garantie etc
ik kan zelf mn systeempjes hervullen/veranderen als er iets niet goed is na een paar maanden (toch een klein lek bijvoorbeeld)

Maar als iemand anders dat heeft ben je zelf de pineut :x. Enige voorwaarde zou kunnen zijn: geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Volgens mij mag dat niet volgens de wet. Je moet 2 jaar garantie geven op electronica, maar ik weet niet hoe dat met 2e hands onderdelen zit.
Maar in dit geval als de prijs erna is dan moet er niet gezeurd worden en vor de reparatie betaald worden imo. Ik hb er dan ook zo weinig verstand van dat ik geen idee hebt hoever je onder de prijs van een prommie zou kunnen gaan zitten.

[ Voor 64% gewijzigd door MonkeySandwich op 30-04-2005 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Mythrill schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 20:24:
Volgens mij mag dat niet volgens de wet. Je moet 2 jaar garantie geven op electronica, maar ik weet niet hoe dat met 2e hands onderdelen zit.
Maar in dit geval als de prijs erna is dan moet er niet gezeurd worden en vor de reparatie betaald worden imo. Ik hb er dan ook zo weinig verstand van dat ik geen idee hebt hoever je onder de prijs van een prommie zou kunnen gaan zitten.
300euro onder de prijs kan makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat je betaald voor zo'n ding ligt natuurlijk aan je eisen ;) wat voor 'hardware' je gebruikt. als je serieus een prijs wilt moet je maar ff mailen. mag geen prijzen noemen op forum geloof ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:35

Gamer

mobile

wordt toch tijd dat ik eens een prom opstuur voor refill of toch aan die cascade laat beginnen....
al heb ik weinig tijd om me met die leuke dingen bezig te houden...

er waren ooit andere tijden :(

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Haha, als ik geld over had zou ik je meteen mailen :P helaas is dit niet het geval en was het meer een gevalletje nieuwsgierigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gamer schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 21:56:
wordt toch tijd dat ik eens een prom opstuur voor refill of toch aan die cascade laat beginnen....
al heb ik weinig tijd om me met die leuke dingen bezig te houden...

er waren ooit andere tijden :(
ik ga binnekort iig cascade maken(omdat ik het enorm leuk vind en ik wil wat dingen proberen) die ik helaas niet zelf kan houden vanwege ruimtegebrek. Dus als die af is kan je zeggen of je hem wilt (first pick).

@mythrill: je mag me ook mailen uit nieuwschierigheid hoor :D ik ben geen vertegenwoordiger ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

*kick*

voor dit supertopic ;)

die kick is niet voor niets, we kunnen wat verwachten van unknown_road soon ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Epsilon op 20-05-2005 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou ff een gedwongen update thankz to epsilon :P

ik ben nogal tijdje bezig geweest laatste tijd met me vulopstelling maken. Veel aansluitingen voor me propaan tank waren niet goed te solderen (ze smolten namelijk :D ) dus daar had ik wat problemen mee. Ik heb dit nu echter opgelost en nog wat dingen aangepast waardoor ik hoopte om het vorige probleem (hoge zuigdruk waarschijnlijk doordat me TXV zowel gas als vloeistof doorlaat) op te lossen. hierdoor is het allemaal wat minder mooi geworden helaas, wat brandplekjes hier en daar :D. maar het irritante is dat het probleem nog steeds niet helemaal is opgelost. In de hoop dat als ik er maar genoeg propaan in gooi dan zal er toch uiteindelijk alleen maar vloeistof in me TXV kunnen komen.

Nou zijn daar weer 2 problemen bij ontstaan. 1. me propaan is op :D 2. me compressor flood enorm (vloeibaar propaan loopt de compressor in) de hele behuizing is koud. Dit is uiteraard niet goed voor de compressor en aangezien het koudemiddel nu zoveel warmte opneemt (van de compressor) kan me condensor het niet echt meer kwijt en krijg ik enorme discharge drukken (20+barg). En uiteraard is het koelen van de compressor ook weer een oorzaak voor de hoge zuigdruk (4barg). toch heb ik het idee dat de hoge zuigdruk grotendeels nog steeds veroorzaakt wordt door me TXV. Hoe ik dit ga oplossen weet ik nog zo net niet.

oh ja, ik heb eindelijk een digicam gekocht, dus ik zal wat pics gaan schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een idee om me autocascade werkend te krijgen(dat heb ik vaker gezegd ben ik bang) en wat tevens het vullen van me autocascade enorm kan versimpelen. Wat is daarvoor nodig heb is iets als een hot gas bypass valve die open gaat wanneer de persdruk boven een bepaald punt(bar of 20) komt. Nou is het probleem ik heb weinig verstand van hot gas bypass valves. iemand ideeen hoe ik dit fix?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2005 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Mijn pa weet wel hoe zo'n ding werkt, ik heb er zelf ook nog een liggen :) (gebruikt bij een niet zo goed werkend DD systeempje :P ). Ik spreek je wel op msn.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 23:45:
Ik heb een idee om me autocascade werkend te krijgen(dat heb ik vaker gezegd ben ik bang) en wat tevens het vullen van me autocascade enorm kan versimpelen. Wat is daarvoor nodig heb is iets als een hot gas bypass valve die open gaat wanneer de persdruk boven een bepaald punt(bar of 20) komt. Nou is het probleem ik heb weinig verstand van hot gas bypass valves. iemand ideeen hoe ik dit fix?
Waarom zou je persdruk te hoog worden en trouwens dit is voor beveiliging en niet voor een goede werking van het apparaat.
Ik heb net je hele topic zitten lezen en had ook meteen door dat je ventiel naar de %^$ was ik heb wel een andere voor je het kost je alleen verzendkosten.
Ik ben net als iedereen hier erg benieuwd naar de uitslag van het project.
Ik heb zelf ook weleens gedacht aan het maken van een autocascadesysteem maar ik achtte de kans van slagen niet zo hoog dus heb ik het toen niet gedaan misschien brengt dit me op andere gedachten.
Ik ben ooit eens zo'n systeem tegengekomen dit was voordat ik ooit op GoT was en weet me nog te herinneren dat de HX in een grote afgesloten geisoleerde doos zat opgeborgen die heel zwaar was.
Ik denk dat het een idee is om met die HX een grote massa te creeren zodat je stabiliteit krijgt wat betreft de grote wisselende belastingen.
Ik denk namelijk dat wanneer de CO2 begint te condenseren de warmtebelasting plots sterk toeneemt en dat heeft tot gevolg dat het ventiel ook ineens sterk open gaat dit heeft meteen een hoge zuigdruk tot gevolg en zo kom je in die visuele cirkel terecht van hunten van het ventiel.
Zeker met een ventiel wat sterk geknepen staat heb je hier veel meer last van.
Als je vragen hebt en ik kan ze beantwoorden doe ik dat.
Ik ben trouwens weer aan het studeren en heb 11 juni examen dit gaat over het ontwerpen en berekenen van koelinstallaties dus ik ben weer wat geupdated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Haeg schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 21:45:
[...]

Waarom zou je persdruk te hoog worden en trouwens dit is voor beveiliging en niet voor een goede werking van het apparaat.
Het wordt niet alleen gebruikte voor beveiliging, maar ook om een compressor 24/7 te kunnen laten draaien en toch boven 0 blijven ;) zodat de Verdamper niet aanvriest. (is alleen niet echt mileu vriendelijk, maar wordt wel vaak gebruikt)

Edit:

Mischien ook wel een idee. net wat Haeg zegt, een plaatje koper tussen je zuigleiding die uit de HX komt en de bulb, zodat de reactie wat minder heftig is

[ Voor 17% gewijzigd door AMD 64 op 03-06-2005 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haeg, leuk dat je er weer bent, ik kan wel wat deskundige hulp gebruiken :D

Ik ga die hot gass bypass ventiel niet gebruiken op de manier waar je hem standaard voor gebruikt.
De rede waarom de zuigdruk zo hoog is is namelijk heel simpel vanwege het feit dat me HX niet koud wordt en dus de bulb niet koud wordt. De TX2 werkt namelijk naar mijn inschatting wel. Ik heb namelijk een vapo SE op de bulb gezet en de zuigdruk daalde aanzienlijk. Ik heb nog wel 1 TEX2 liggen en heb nog een lading op ebay gekocht die er binnekort aankomen :D

De precieze rede waarom me HX niet koud wordt is nog steeds een beetje gissen maar iedereen die een autocascade heeft gemaakt heeft hier last van. Ik denk dat het komt omdat het merendeel van het propaan bij opstarten niet condenseert in de condensor maar allemaal in gas fase door de co2 leiding naar de HX gaat en daar condenseert waardoor de HX natuurlijk nooit koud kan worden. Probleem in deze theorie is dat me condensor zelf wel flink warm wordt :D

Nou had ik het idee om het condenseer gedeelte(co2) af te sluiten tijdens opstarten door een magneetventiel/handventiel zodat de HX eerst goed koud kan worden. Probleem is dan uiteraard dat het co2 in het systeem nergens heen kan en een enorm hoge persdruk zal veroorzaken. Oplossing hiervoor leek mij een hot gass bypass ventiel boven op de fase scheider. Als je dit ventiel nou open gaat bij 20 bar, dan laat die praktisch alleen maar co2 door mits goed geplaatst want bij die 20 bar en de verwachte condensor temperatuur is propaan makkelijk vloeibaar. Het co2 regelrecht in de zuigleiding laten lopen lijkt mij niet heel bevoordelijk dus dacht ik aan een expansie vat.

Is de HX koud dan kan het magneet ventiel open en zal de persdruk dalen onder de 20 bar en zal dus het bypass ventiel dicht gaan en het expansievat leeg gezogen worden via een tamelijk lang cappilair. Met een beetje geluk blijft het co2 het propaan verdrijven uit het condenseer gedeelte van de HX en werkt die hierna vlekkeloos B) Is dit niet het geval dan zal ik misschien de persdruk constant op 20 bar moeten houden met een rare construtie.

tekening van me idee (er ontbreken inderdaad een paar onderdelen op, heb alleen de relevanten onderdelen getekend en sorry dat het engels is):
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60012/full.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
subtiele kick :P

Haeg, heb jij ooit "les" gehad over autocascades? Ik heb nog is na zitten denken over dat je zei dat de HX zo zwaar was. Is het niet mogelijk dat die autocascade veel meer stages bevat dan 2? maw heb je enig idee wat voor koudemiddelen erin zaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 17:01:
subtiele kick :P

Haeg, heb jij ooit "les" gehad over autocascades? Ik heb nog is na zitten denken over dat je zei dat de HX zo zwaar was. Is het niet mogelijk dat die autocascade veel meer stages bevat dan 2? maw heb je enig idee wat voor koudemiddelen erin zaten?
Nee ik heb er nooit les in gehad ik heb er alleen wel eens met dabit over zitten filosoferen en er zijn wat schema's overgemaild that's it en ik weet ook niet wat voor gassen erin gebruikt werden.
De autocascades die ik gezien heb waren in alledrie de gevallen semihermetische compressoren.
Ik denk dat dat al wat zegt over het benodigde slagvolume van de compressor wanneer men een beetje capaciteit verlangd.
Ik zou met een capillair in de 1 stage werken en een receiver voor de compressor .Dit zou voor de kritische vulling voor de eerste stage alsmede voor de statische druk van het totale systeem bij stilstand denk ik het beste zijn.
Volgens mij gaat het ventiel nooit goed regelen wanneer de inwendige druk constant word beinvloed door de druk van het aanwezige CO2 maar misschien denk jij daar anders over?

[ Voor 4% gewijzigd door Haeg op 05-06-2005 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoopte met TXV voor de 1ste stage loadveranderingen beter aan te kunnen en een TXV lijkt me juist erg geschikt voor het hebben van een niet zo kritische vulling.

"het ventiel" bedoel je het bypass ventiel mee? Ja ik weet dus niet echt hoe bypass ventielen werken. zit daar geen doorlaat oid in zodat het langzaam en gecontroleerd gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 22:39:
Ik hoopte met TXV voor de 1ste stage loadveranderingen beter aan te kunnen en een TXV lijkt me juist erg geschikt voor het hebben van een niet zo kritische vulling.

"het ventiel" bedoel je het bypass ventiel mee? Ja ik weet dus niet echt hoe bypass ventielen werken. zit daar geen doorlaat oid in zodat het langzaam en gecontroleerd gaat?
Die hot by-pass klep dacht ik dat je hiervoor een magneetafsluiter wilde gebruiken die zou gaan afblazen voor of na de verdamper maar daarvan zie ik het nut niet zo in want daar vliegt je zuigdruk zo van omhoog zodat je systeem ook weer in elkaar dondert.
Gebruik maken van een TXV gaat volgens mij niet in een autocascade en dat heeft te maken dat er voor het ventiel dampbellen [flasggas]in de vloeistof komen te zitten en dat is die CO2 .Hierdoor gaat je ventiel nooit goed werken.
Een capillair daarentegen laat altijd damp en vloeistof tegelijk door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja inderdaad een magneetafsluiter lijkt mij iets te barbaars hiervoor. Om het verhogen van me zuigdruk tegen te gaan had ik daarom ook een cappilair geplaatst tussen expansievat en zuigleiding zodat het co2 weer langzaam in me systeem word terug gevoerd.

Nou denk ik dat als ik een vloeistof reservoir in me fase scheider heb het bijna onmogelijk is voor gas om daardoor naar beneden te gaan de leiding in. Zonder fase scheider zou dit inderdaad wel gebeuren omdat het gas dan nergens anders heen kan maar als je wel een fase scheider hebt dan zou zwaartekracht er lijkt mij voor zorgen dat co2 omhoog gaat en niet naar beneden.

had trouwens ook nog een idee hoe ik zo'n bypass ventiel kan maken. Als je een TXV neemt met externe druk equalisatie poort. Dan zet je 20 bar op de equalisatie poort (met bijvoorbeeld co2). dan knip je de bulb eraf en verbind je de bovenkant van het membraan met de persdruk. Is de equalisatie druk hoger dan de persdruk dan zal het ventiel volgens mij dicht zitten. Is de persdruk hoger dan de equalisatie druk dan laat het ventiel co2 door en hoe hoger de persdruk hoe meer co2 die doorlaat. Ik weet alleen niet of het membraan tegen 20 bar kan. :D

Ik weet alleen nog niet zeker of ik het nou moet doen zoals ik getekend heb of gewoon de "bypass" ventiel in de co2->HX leiding plaatsen en verder niks veranderen. Hierdoor houd je dus een constante persdruk van 20 bar. Waardoor propaan wel erg lastig gemaakt wordt om gasfasig te blijven en de route te nemen die weggelegd is voor co2. :) Ik zou alleen nog moeten uitrekenen of de condenseer kant van de HX genoeg ruimte heeft voor een tijdelijke opslagplaats van het co2 totdat de HX koud is. (5-6 meter leiding met een ID van 4,8mm is ongeveer 100ml.)

Edit: jammer dat je er nooit les in heb gehad trouwens, ik had wel is een paar professionele teksten/schema's willen lezen hierover. Ik vind het echt enorm interessant worden dit, een normaal phase-change systeem maken is leuk maar die doen het eigenlijk altijd wel. En als die het eenmaal doet is de lol er weer vanaf. :D erover praten en nadenken en aan prutsen zijn de leuke dingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2005 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 13:30:
ja inderdaad een magneetafsluiter lijkt mij iets te barbaars hiervoor. Om het verhogen van me zuigdruk tegen te gaan had ik daarom ook een cappilair geplaatst tussen expansievat en zuigleiding zodat het co2 weer langzaam in me systeem word terug gevoerd.

Nou denk ik dat als ik een vloeistof reservoir in me fase scheider heb het bijna onmogelijk is voor gas om daardoor naar beneden te gaan de leiding in. Zonder fase scheider zou dit inderdaad wel gebeuren omdat het gas dan nergens anders heen kan maar als je wel een fase scheider hebt dan zou zwaartekracht er lijkt mij voor zorgen dat co2 omhoog gaat en niet naar beneden.

had trouwens ook nog een idee hoe ik zo'n bypass ventiel kan maken. Als je een TXV neemt met externe druk equalisatie poort. Dan zet je 20 bar op de equalisatie poort (met bijvoorbeeld co2). dan knip je de bulb eraf en verbind je de bovenkant van het membraan met de persdruk. Is de equalisatie druk hoger dan de persdruk dan zal het ventiel volgens mij dicht zitten. Is de persdruk hoger dan de equalisatie druk dan laat het ventiel co2 door en hoe hoger de persdruk hoe meer co2 die doorlaat. Ik weet alleen niet of het membraan tegen 20 bar kan. :D

Ik weet alleen nog niet zeker of ik het nou moet doen zoals ik getekend heb of gewoon de "bypass" ventiel in de co2->HX leiding plaatsen en verder niks veranderen. Hierdoor houd je dus een constante persdruk van 20 bar. Waardoor propaan wel erg lastig gemaakt wordt om gasfasig te blijven en de route te nemen die weggelegd is voor co2. :) Ik zou alleen nog moeten uitrekenen of de condenseer kant van de HX genoeg ruimte heeft voor een tijdelijke opslagplaats van het co2 totdat de HX koud is. (5-6 meter leiding met een ID van 4,8mm is ongeveer 100ml.)

Edit: jammer dat je er nooit les in heb gehad trouwens, ik had wel is een paar professionele teksten/schema's willen lezen hierover. Ik vind het echt enorm interessant worden dit, een normaal phase-change systeem maken is leuk maar die doen het eigenlijk altijd wel. En als die het eenmaal doet is de lol er weer vanaf. :D erover praten en nadenken en aan prutsen zijn de leuke dingen.
De eerste man die een autocascade maakte heeft ook nooit les erin gehad dus we hoeven ons niet te schamen toch?
Wanneer je dat TXV zo gaat gebruiken waarvan ik mijn bedenkingen heb want volgens mij word dit proces onbeheersbaar omdat er constant koudemiddel staat te verdampen in het ventielhuis met een daarbij behorende druk die ook varieerd van seconde tot seconde.
Ik zie dan ineens ook geen redenen meer waarom je dan geen capillair wil gebruiken want dat ventiel zorgt dan ook niet meer voor een gezonde oververhitting denk ik .
Wat misschien nog wel een idee is om een terugslagklep in de zuigleiding voor de comp te plaatsen
wanneer je dit doet zou je die overtollige druk van CO2 net na de terugslagklep voor de comp gedoseert eventueel met magneetklep en capleiding afvoeren .
Zo verstoor je niet meteen je zuigdruk in je eerste fase en kun je toch je ventiel netjes op overhitting de zaak laten regelen.
' T is maar een idee! Ik hoor wel wat je ervan vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
welke TXV bedoel je nu precies? De gemodificeerde 20+bar doorlaat of gewoon het propaan expansie ventiel? 20+bar doorlaat verdampt niks in als het goed is maar als je het over het propaan ventiel hebt snap ik ook niet helemaal wat je bedoelt. :D

Nou TXV leek me ooit leuk (heb nog een rede gevonden waarom ik dat gedaan had: snel de HX koud zodat co2 de persdruk niet uit de pan liet schieten) maar ik ga inderdaad misschien wel over op cappilair binnekort. Maar ik heb niet het idee meer dat dat alle problemen verhelpt.

Ik denk namelijk dat elke keer dat de HX ook maar iets kouder is dan de condensor (bijna altijd dus) merendeel van het propaan in de HX condenseert en niet in de condensor. Dit verhelp ik niet met het vervangen van me propaan expansiemeganisme. Dus wat ik precies ga doen met die TX2 is eventjes punt 2. Daarom wil ik een restricitie in de co2 naar HX leiding zodat propaan er nauwelijks meer langs kan. En dat is dus me 20+bar doorlaat.

Dat idee moet ik even over nadenken, snap hem nog niet volledig. Kan je er misschien tekeningetje van maken? En zou ik me zuigdruk erg verstoren dan zoals ik het getekend had?

edit: verbeterde versie van het idee:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60278/full.gif

magneetventiel is open tijdens opstarten.

trouwens haeg, hoe heb jij toenertijd samen met dabit ethyleen geregeld. Air liquide reageert niet op me als ik om ethaan vraag. En scottgas vraagt 500 euro voor 5 liter :( en ze kunnen niet in de prijs naar beneden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2005 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:42:
welke TXV bedoel je nu precies? De gemodificeerde 20+bar doorlaat of gewoon het propaan expansie ventiel? 20+bar doorlaat verdampt niks in als het goed is maar als je het over het propaan ventiel hebt snap ik ook niet helemaal wat je bedoelt. :D

Nou TXV leek me ooit leuk (heb nog een rede gevonden waarom ik dat gedaan had: snel de HX koud zodat co2 de persdruk niet uit de pan liet schieten) maar ik ga inderdaad misschien wel over op cappilair binnekort. Maar ik heb niet het idee meer dat dat alle problemen verhelpt.

Ik denk namelijk dat elke keer dat de HX ook maar iets kouder is dan de condensor (bijna altijd dus) merendeel van het propaan in de HX condenseert en niet in de condensor. Dit verhelp ik niet met het vervangen van me propaan expansiemeganisme. Dus wat ik precies ga doen met die TX2 is eventjes punt 2. Daarom wil ik een restricitie in de co2 naar HX leiding zodat propaan er nauwelijks meer langs kan. En dat is dus me 20+bar doorlaat.

Dat idee moet ik even over nadenken, snap hem nog niet volledig. Kan je er misschien tekeningetje van maken? En zou ik me zuigdruk erg verstoren dan zoals ik het getekend had?

edit: verbeterde versie van het idee:
[afbeelding]

magneetventiel is open tijdens opstarten.

trouwens haeg, hoe heb jij toenertijd samen met dabit ethyleen geregeld. Air liquide reageert niet op me als ik om ethaan vraag. En scottgas vraagt 500 euro voor 5 liter :( en ze kunnen niet in de prijs naar beneden.
DaBit heeft dat geregeld hij heeft het alleen bij mij af laten leveren.
Ik denk dat je het allemaal telefonisch moet regelen bij die gasten dat heeft DaBit ook gedaan.
Overigens was die fles al met al niet goedkoop met de huur van een week. Precies weet ik het niet want DaBit heeft het betaalt :P .
Wat ik bedoelde is dat aan het einde van de rit voor de compressor de twee gassen weer bij elkaar komen en dan kan de zuigdruk van het CO2 nog wat oplopen.
Deze druk kan de eerste trap direct beinvloeden wat betreft je verdampingsdruk dit verstoort namelijk ook de werking van je ventiel en zeker wanneer je ereen gebruikt met externe drukvereffening.
Wanneer je een terugslagklep hierin monteert voorkom je dit. Ik denk zelfs dat je hiermee je verdampingsdrukken mooi gelijk mee kan houden van alletwee de stages.

[ Voor 3% gewijzigd door Haeg op 10-06-2005 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Air liquide maar is bellen dan.

Ik gebruik geen TXV met externe drukregeling, maar hoe kan je nou 2 verschillende verdampdrukken hebben met 1 compressor als er geen restricties tussen zitten? effectief lijkt het voor de TXV toch alleen of de compressor iets minder slagvolume heeft? Ik heb gelukkig wel een terugslagventiel liggen waar ik nog geen doel voor heb :D Dit staat in iedergeval op me to do list ;) ben weer een flinke aan het maken :D

heb je misschien nog een tweede hands txv liggen met externe drukregeling? Ik vind beetje zonde om een perfect nieuw TXV te slopen voor een experimentje. En ik kan geen andere manier vinden om een 20+bar doorlaat te maken helaas. echte hot gas bypass ventielen heb ik niet gevonden met deze applicatie. Met een grote doorlaat(aangezien gas volumetrisch wat groter is dan vloeistof) gaat dit denk ik wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 00:18:

Ik gebruik geen TXV met externe drukregeling, maar hoe kan je nou 2 verschillende verdampdrukken hebben met 1 compressor als er geen restricties tussen zitten? effectief lijkt het voor de TXV toch alleen of de compressor iets minder slagvolume heeft? Ik heb gelukkig wel een terugslagventiel liggen waar ik nog geen doel voor heb :D Dit staat in iedergeval op me to do list ;) ben weer een flinke aan het maken :D

heb je misschien nog een tweede hands txv liggen met externe drukregeling? Ik vind beetje zonde om een perfect nieuw TXV te slopen voor een experimentje. En ik kan geen andere manier vinden om een 20+bar doorlaat te maken helaas. echte hot gas bypass ventielen heb ik niet gevonden met deze applicatie. Met een grote doorlaat(aangezien gas volumetrisch wat groter is dan vloeistof) gaat dit denk ik wel lukken.

Ik gebruik geen TXV met externe drukregeling, maar hoe kan je nou 2 verschillende verdampdrukken hebben met 1 compressor als er geen restricties tussen zitten? effectief lijkt het voor de TXV toch alleen of de compressor iets minder slagvolume heeft?
.

Wanneer de verdamperbelasting varieert in de 2e stage stel dat je proc wat minder warmte afgeeft dan zakt je oververhitting hierdoor stijgt dan dus ook je zuigdruk voor de compressor dan stijgt ook meteen de verdamperdruk in je eerste stage en dat is niet gunstig want dan sodemietert je hele systeem in elkaar doordat je persdruk van het CO2 meteen stijgt daardoor nog meer eventjes inspuit met nog meer oververhitting tot gevolg en dan .....
Ik zou zelfs in alletwee de zuigleidingen een terugslagklep monteren.
heb je misschien nog een tweede hands txv liggen met externe drukregeling? Ik vind beetje zonde om een perfect nieuw TXV te slopen voor een experimentje.
Ja.
Ik heb ook de tekening al gemaakt nu nog op dit forum zien te krijgen maar das egon zijn pakkie an
Afbeeldingslocatie: http://www.haeg.demon.nl/autocascade.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

is dit schema wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap denk ik wat je bedoelt ja, maar met een terugslagventiel heb je de winst die je hieruit haalt toch maar voor enkele momenten aangezien de drukken van beide "verdampers" hierna weer gelijk trekt? Stel de load op de co2 verdamper gaat van 100 naar 150 watt en blijft daar, dan stijgt de zuigdruk bijvoorbeeld van 1bar naar 1,5bar (simpele getallen want het is al laat :D ) De terugslagventielen zullen dan niet voorkomen dat de zuigdruk van de HX ook na verloop van tijd naar 1,5 bar stijgt. Met een verdampdrukregelaar op de co2 evap kan dit wel denk ik.

En als de load daalt en de oververhitting zakt dan stijgt me zuigdruk toch niet. Een hoge oververhitting zorgt uiteraard normaal wel voor een hogere zuigdruk dan nodig maar toch niet hoger als met een hogere load van de processor? Zeker met een efficiente liquid line HX zou dit mee moeten vallen. Van een normale single stage zakt de oververhitting ook als de load minder wordt maar de zuigdruk is als resultant een stuk lager. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de amerikaan redwolf heeft een autocascade gebouwt met een TXV trouwens.

Hij zegt hierover: After I built my first one using a txv for the first stage realized. That no matter what I used for the second and/or third stages the suction presure was always the same as the first stage. So the best solution I've found... is to use either auto-expantion valve or thermo-expantion valve for the first stage and cap tubes for the other stages.

fototje:
Afbeeldingslocatie: http://www.teampuss.com/forums/files/auto-c2_111.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 18:24:
de amerikaan redwolf heeft een autocascade gebouwt met een TXV trouwens.

Hij zegt hierover: After I built my first one using a txv for the first stage realized. That no matter what I used for the second and/or third stages the suction presure was always the same as the first stage. So the best solution I've found... is to use either auto-expantion valve or thermo-expantion valve for the first stage and cap tubes for the other stages.

fototje:
[afbeelding]
Ik zie wel een AXV en dat is toch wat anders dan een TXV.
Ik heb effe zitten googlen en dit is wat ene chilly 1 op extreme forums erop te zeggen had.
Zo te lezen heeft hij wel eens een autocascade gemaakt.

A txv would be best but there is the issue of charge in the head. There are AXV's with thermostatic charges that are adjustable that would work better you will need to adjust the operating parameters of the AXV. TXV's are designed to maintain superheat that isa not nessassarily a good thing in an autocascade, constant pressure is also not a good thing, a relational superheat to pressure that would increase superheat as pressure droped would give it a balance point that could be adjusted to provide constant operation at a fixed load. This is the only way I could see to stabilize an autocascade.

Ik denk dat TXV gewoon niet zo geschikt zijn voor systemen met hele kleine vloeistofstromen en hele lage temps en vooral hele korte zuigleidingen en kleine verdampers .De nauwkeurigheid hebben ze er niet voor want hij begint te knijpen als de voelerdruk te laag word en dan duurt het te lang dat hij erop reageert om weer open te gaan .
Hetzelfde geldt voor het trage dichtgaan bij een plotselinge te lage belasting want dan laat ie ineens een golf vloeistof door.
Normaal gesproken word dit opgevangen door een lengte zuigleiding en merk je er weinig van maar in dit soort systeempjes zie je ineens dat dit te grote gevolgen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
chilly heeft naar mijn weten nog nooit een autocascade gemaakt. Maar een AXV heb ik nog nooit van gehoord :D

bedankt voor de nuttige info :) heb je me mailtje gehad trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zojuist een 10 liter fles ethaan gehuurd :D 170 euro voor het ethaan en 85 euro huur kosten. binnenkort spectacel dus ;) :)

Nu alleen nog een verloopstuk van me ethaan fles naar een co2 drukregelaar.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2005 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-10 21:57

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 02:50:
chilly heeft naar mijn weten nog nooit een autocascade gemaakt. Maar een AXV heb ik nog nooit van gehoord :D

bedankt voor de nuttige info :) heb je me mailtje gehad trouwens?
chilly1 heeft een -65 autocascade gemaakt voor Charlie :)

En goede zaak dat je nu eindelijk ethaan hebt weten te regelen :D

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
chilly heeft die autocascade helemaal niet gemaakt. Hij heeft een industrieele polycold autocascade voorzien van een andere verdamper en toen er een lading gassen in gegooit.

Jep hoekloos komt het thuis bezorgen ergens volgende week :) Hopelijk kan ik verloop stukje beetje snel regelen zodat ik gelijk kan gaan spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Heb je er nog iets aan gedaan ofzo?. Sonde om dit project zomaar te laten liggen! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wacht nog steeds op 1 onderdeel... een condensdrukregelaar. Hiermee hoop ik te voorkomen dat gasfasig propaan condenseert in de HX (co2 deel). Onderdelen zijn voor nederlanders wat moeilijker te krijgen dan voor mensen in de rest van de wereld helaas.

Maar ik heb veel geleerd over autocascades (en over TXV's met externe drukregelpoorten, die wilde ik namelijk eerst gebruiken als condensdrukregelaar maar dat is dus onmogelijk. :D) door dit project en daar ben ik erg blij mee. Er staat ook nog een ander project van mij op het punt om van start te gaan btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Hoe staat het er nu mee Jurgen?

edit:
Enorme kick O-)

[ Voor 35% gewijzigd door El Snorro op 20-03-2006 23:16 ]

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:28
Dan kicken we deze ook meteen maar naar DOC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja... er staat nu dus een auto en normale cascade te wachten om flinke klappen uit te delen:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja ik ben vaak iets te enthousiast van te voren denk ik. Altijd denk ik de oplossing gevonden te hebben om hem werkend te krijgen, achteraf valt dat vaak tegen. :D Ik had verwacht dat een autocascade wel moeilijk maar doenbaar zou zijn, er speelt echter flink wat complexe gasthermodynamica af in zo'n apparaat. Ik ben ondertussen overtuigd dat het standaard autocascade design niet goed genoeg is. maar goed nieuws is dat ik wel een poging 2 ga wagen erg binnekort, met ethaan en compleet nieuw design.

@waus: de normale cascade is zo goed als af hoor, alleen nog wat isoleren en ethyleen bestellen. ;) dat topic moet ik ook hoooog nodig up daten eigenlijk. Ik heb dat ding steeds in kleine stapjes afgemaakt en vergat steeds pics te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2006 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Mooi jurgen, hopenlijk zie ik binnenkort dan weer een nieuw leerstofrijk-topic :)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Pagina: 1 2 Laatste