Toon posts:

[phase-change] Project: Autocascade Doel: -70 *C

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 608 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst even een uitleg over wat ik ga doen. Het plan is om een autocascade te maken, dus een systeem met 1 compressor en 2 koudemiddelen in tegenstelling tot een normale cascade waar je 2 koudemiddelen en 2 compressors hebt. Als het goed gaat presteert dit een stuk beter dan een normaal enkel compressor systeem maar iets minder dan een normale cascade.

Waarom een autocascade en geen normale, 2 compressors zijn duurder dan 1 en natuurlijk omdat nog niemand op GOT het gedaan heeft natuurlijk. Verder is er ook bij xtremesystems een autocascade contest waar ik misschien aan mee ga doen, maar dit was niet de hoofdmotivatie aangezien ik al langer het idee had een autocascade te maken.

Ik ga een autocascade maken met als 1ste stage gas propaan en als 2e stage gas CO2. Dus het propaan koelt het CO2 af tot condenseer temperaturen en het CO2 koelt de verdamper op de compressor. Deze gassen zijn makkelijk te krijgen alleen CO2 heeft het nadeel dat het sublimeert. Ik hoop dus niet dat de verdamper en/of cappilair verstopt raakt. De verdamper die ik heb is ook niet echt ontworpen voor CO2 maar dat komt omdat ik hem eerst wilde gebruiken in een normaal systeem. Uiteindelijk wil ik ethaan gaan gebruiken als 2e stage gas alleen denk ik niet dat ik dan propaan kan gebruiken als 1e stage gas aangezien dat waarschijnlijk teveel mengt wat weer zorgt voor hoge discharge drukken, als dit het geval is moet ik dus een alternatief vinden voor propaan maar dat is allemaal van latere zorg.

het ontwerp en het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/49851/thumb.png Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/49853/thumb.jpg

Verdamper moet natuurlijk wel voorzien worden van deksel, cappilair en zuigleiding.
Ik heb eerst de rvs flexibele zuigleiding voorzien van makkelijk bruikbare connecties. Aangezien de binnendiameter van de slang 13mm is (wat een nogal afwijkende maat is voor buizen) heb ik er eerst steunhulzen(steunhulzen voor 15mm buis hebben een diameter van 13mm :) ) in gesoldeerd met 40% zilver. In deze steunhulzen had ik al 10mm koperbuizen gesoldeerd. resultaat: Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/49448/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/49449/thumb.jpg

Daarna heb ik de cappilair door de slang gewerkt en deze samen met de zuigleiding op de deksel gesoldeerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50060/thumb.jpg
Even kijken of de cappilair niet dichtgesoldeerd zat door er een schrader op te solderen en daar propaan door te laten stromen:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50061/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50062/thumb.jpg

hehe die is open :D Ik moet de deksel nog even op de verdamper solderen want dat is nog niet gebeurt.

Ondertussen ben ik alvast aan de slag gegaan om mijn condensor geschikt te maken voor een autocascade. Ik heb er voor gekozen om het gas midden in de condensor in te voeren en via de originele connecties boven en onder af te voeren naar de fase scheider. Op deze manier dient de condensor ook al deels als fase scheider. Ik hoop dat op deze manier de koudemiddellen zo min mogelijk last van elkaar hebben waardoor de discharge drukken niet al te hoog worden. Ook hoop ik er mee te bereiken dat er wat propaan in gasfase met het CO2 mee gaat naar de HX en later gesublimeerd CO2 voort duwt.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/49740/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50083/thumb.jpg

Eerst een gat in de condensor geboort en toen een buis erin gedaan en gesoldeert, ook heb ik op deze buis een schrader(high side access) ventiel gemonteerd.

Op naar de andere zijde van de condensor na flink wat werk te hebben gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50096/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50097/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50098/thumb.jpg

Ook alvast de zuigleiding aangelegd die door het propaan reservoir loopt, bevordert efficientie. De schrader in de phase-sep is bedoelt om eventueel overtollig CO2 te laten ontsnappen. De droger zit daar om vocht uit het CO2 te halen zodat het vocht niet in de HX neerslaat. Ik doe er voor de CO2 cap tube nog een om troep eruit te filteren. Dat was het weer voor vandaag (verhaal is al flink groot dacht ik zo) binnekort meer!

update 25-01:
verdamper dichtgesoldeerd

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:05

Exigence

dnkroz

Oeh, nice :) Je bent iig al goed op weg, ik ben benieuwd waar dit op uitdraait d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
een fiasco of een daadwerkelijk werkende koeler die van alle prometiea's mietjes maakt })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-10 21:07

Epsilon

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 20:38:
een fiasco of een daadwerkelijk werkende koeler die van alle prometiea's mietjes maakt })
Zie je vanzelf :)

btw, ik zie dat je branderkop helemaal zwart is. Mijn kop wordt nauwelijks warm. Ik weet niet of dat normaal is?

Overigens lijkt het me slim om ook even uit te leggen over autocascades in het algemeen. Ik denk dat er weinig mensen zijn die weten wat een autocascade is, laat staan hoe deze werken.

In deze Thread op XS staat een heleboel info etc:

http://www.xtremesystems....=30&highlight=autocascade

Enige basis kennis van phase-change is wel gewenst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
branderkop is messing en niet rvs, verder is het een tweede hands setje dus dat zwarte zat er al op. Hoe het erop komt weet ik ook niet echt.

Voor algemene phase-change kennis kan je in de FAQ of algemene phase-change discussie topic kijken. Ik denk dat ik al wel tamelijk in detail ben getreden en ook nog zal doen dus men zal het ook na verloop van tijd wel beter begrijpen. Verder is het niet gewenst dat mensen die geen flinke phase-change kennis hebben proberen dit te imiteren. Maak je het systeem fout waardoor je CO2 probeert te condenseren op kamer temperatuur en je hebt een potentiele bom. Dus ik wil geen autocascade guide voor beginners neerzetten :D Ik hoop wel meer mensen te interesseren uiteraard :D

Maar je hebt gelijk, het is leuk als meer mensen het concept snappen ;) Dus even globale uitleg over autocascade: Een autocascade is zoals gezegd een systeem met 1 compressor en 2 koudemiddelen, 1 van de koudemiddelen(propaan) condenseert in de condenser terwijl het voor het 2e koudemiddel(co2) nog veel te warm is. Omdat 1 koudemiddel vloeibaar is en het ander nog steeds gas, kan je ze makkelijk scheiden van elkaar door middel van zwaartekracht.

het vloeibare koudemiddel en het CO2 leid je apart naar een warmte wisselaar, in de warmte wisselaar laat je het vloeibare koudemiddel verdampen waarbij het het CO2 afkoelt, dit gas is nog steeds onder druk en nu het gekoeld wordt kan het wel condenseren. Het vloeibare CO2 (CO2 kan vloeibare vorm aannemen onder grote druk) leid je naar de verdamper waar het verdampt. Het mooie is dat CO2 een kookpunt heeft wat veel lager ligt dan propaan, respectievelijk -78 ten opzichte van -42.

Omdat 1 compressor 2 gassen pompt is het natuurlijk wel zo dat je hogere zuigdrukken hebt en hogere discharge drukken waardoor je niet dezelfde temps als een echte cascade haalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
K ben erg benieuwd naar de uitkomst :)
Ik moet toch echt 'ns een baantje vinden om m'n project te financieren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doel -70 met cascade? :|
Mijn Mach 2 GT doet -65, dus het lijkt mij dat cascade kouder moet kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 23:19:
-65 op de display. ;)
Dat is heel wat anders dan -70 op de evap.

Als ik mijn prom (Mach2 R507) goed koud laat worden is de evap -55 zonder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 23:19:
-65 is een mooi verkoop praatje van ect

met een autocascade kun je temperaturen van -55c stressed aanhouden (met een enkele 1/2hp compressor). Met een mach2 GT zal je niet verder komen dan -45c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die displays zijn onzin :D Verder is het geen normale cascade, het is een autocascade met een relatief zwakke compressor namelijk maar 1/2 hp. Een normale cascade heeft vaak 2 grotere compressors dan dat. Als ik 1 of 1,5 hp compressors gebruik kan ik ook wel wat kouder. Het doel is echter alles uit een tamelijk lichte compressor te halen.

edit: -55 graden onder load neem ik geen genoegen mee ;) wil eigenlijk de 200Kelvin halen zonder load, loaded moet ik even uitrekenen nog.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Ziet er goed uit, dat blokje heeft ook een heel efficient ontwerp.

Ik ben ook nog steeds van plan om ooit zelf een singe-stage te bouwen. Ik heb alleen helemaal geen gereedschap. Je mag al blij zijn als je een schroevendraaier kunt vinden in het huis waar ik woon :X

Een autocascade bouwen is behoorlijk moeilijk. Het tunen is makkelijker dan bij een dual-stage met twee compressors maar zorgen dat alles goed werkt is een stuk lastiger. Het grote voordeel is natuurlijk dat het geheel minder stroom gebruikt en dus minder lawaaierig is.

Veels succes en kijk uit met het gas dat je gebruikt }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Netjes, ik hoop dat het goed gaat werken zoals jij wilt :).
Maar ik heb er iig een voorbeeld aan, wist eerst ook niet hoe je de gassen precies kunt scheiden.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alexio schreef op maandag 24 januari 2005 @ 13:29:
Ziet er goed uit, dat blokje heeft ook een heel efficient ontwerp.

Ik ben ook nog steeds van plan om ooit zelf een singe-stage te bouwen. Ik heb alleen helemaal geen gereedschap. Je mag al blij zijn als je een schroevendraaier kunt vinden in het huis waar ik woon :X

Een autocascade bouwen is behoorlijk moeilijk. Het tunen is makkelijker dan bij een dual-stage met twee compressors maar zorgen dat alles goed werkt is een stuk lastiger. Het grote voordeel is natuurlijk dat het geheel minder stroom gebruikt en dus minder lawaaierig is.

Veels succes en kijk uit met het gas dat je gebruikt }:O
autocascades zijn over het algemeen moeilijker te tunen dan klassieke cascades maar aangezien ik een TXV gebruik is het al een stuk makkelijk voor mij aangezien de hoeveelheid propaan niet zo nauw komt. Dus alleen de hoeveelheid CO2 moet ik nauwkeurig regelen :)

geen of slecht gereedschap is inderdaad een flinke tekortkoming maar het meeste gereedschap wat ik heb gebruikt heb ik ook zelf moeten aanschaffen aangezien het allemaal tamelijk specifiek gereedschap is.

Bedankt voor je steun :D !

@amd64: dat zou inderdaad mooi zijn! ben blij dat je er wat aan hebt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke ik heb de verdamper dicht gesoldeert en getest op lekken. Tijdens het solderen heb ik constant propaan door de verdamper laten stromen om oxidatie te voorkomen.
setup:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50236/thumb.jpg

vlak na solderen:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50237/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50238/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50239/thumb.jpg

zoals je ziet is op de eerste foto het blok nog helemaal bedekt onder oxidatie maar de twee ernaast al een stuk minder. De oxidatie sprong letterlijk van het blok af tijdens het afkoelen onder invloed van een winterbriesje :D thermische uitzettingscoefficienten at work! lol

druktesten:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50240/thumb.jpg

even lappen en klaar voor gebruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Ziet er goed uit jurgen!!

Dicht zo te zien?

Overigens, zo te zien heb je je deksel bovenop de onderkant gelegt en niet in de " verdieping" die je had aangebracht, of is dat optisch bedrog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank! Ja voor zover ik kan testen is die dicht :)

de verdieping was nog geen milimeter en was alleen bedoeld om de deksel niet te laten schuiven. De deksel ligt daar dus in maar het is niet echt te zien. Op de foto van de verdamper in de startpost is het dus een beetje vertekend want daar lijkt het meer dan een milimeter inderdaad.

edit: Sorry mensen dat ik geen foto's van het lassen heb maar ik heb helaas maar twee handen en het vergt toch wel wat concentratie, zeker als je bedenkt dat er een gastankje onder je blok staat, daar mag de vlam toch niet op gericht worden ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-10 15:00
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 15:32:
dank! Ja voor zover ik kan testen is die dicht :)

de verdieping was nog geen milimeter en was alleen bedoeld om de deksel niet te laten schuiven. De deksel ligt daar dus in maar het is niet echt te zien. Op de foto van de verdamper in de startpost is het dus een beetje vertekend want daar lijkt het meer dan een milimeter inderdaad.

edit: Sorry mensen dat ik geen foto's van het lassen heb maar ik heb helaas maar twee handen en het vergt toch wel wat concentratie, zeker als je bedenkt dat er een gastankje onder je blok staat, daar mag de vlam toch niet op gericht worden ;)
anders krijg je zo iets als de keuken op fok laatst ... helaas dan wel met dodelijke afloop ;)

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja ik was wel tamelijk bang tijdens het solderen aangezien er propaan door een blok liep van >700 graden celsius en een campinggas in de buurt. Ik raad deze methode dan ook niet aan! Het kan gevaarlijk zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
hoe komt je "1e trap" verdamper er eigenlijk uit te zien?. gewoon heel simpel 1 buisje met 1 grotere diameter buis eromheen, of toch wel iets ingewikkelder dan dat?.

[ Voor 5% gewijzigd door AMD 64 op 25-01-2005 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-10 23:23

Syzzer

Prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 16:04:
ja ik was wel tamelijk bang tijdens het solderen aangezien er propaan door een blok liep van >700 graden celsius en een campinggas in de buurt. Ik raad deze methode dan ook niet aan! Het kan gevaarlijk zijn!
Is er geen (goedkoop) niet brandbaar alternatief voor propaan? Ik meen wat gehoord te hebben over Argon als beschermgas? Zal het eens opzoeken, maar dat zal wel net zo kneiterduur zijn als zuurstof ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Syzzer schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 19:07:
[...]

Is er geen (goedkoop) niet brandbaar alternatief voor propaan? Ik meen wat gehoord te hebben over Argon als beschermgas? Zal het eens opzoeken, maar dat zal wel net zo kneiterduur zijn als zuurstof ...
Welke eigenschappen moet bescherm gas dan eigenlijk hebben? of is stikstof ook al voldoende..
Ik heb mijn blokjes gewoon dichtgesoldeert zonder bescherm gas :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
interstage wordt gewoon een tube in tube, heb er al een gebogen maar daar ben ik niet tevreden over maar gebruik hem denk toch tijdelijk tot ik iets beters heb gemaakt.

Alle niet brandbare beschermgassen zijn hoge druk gassen en dus dure flessen. een bescherm gas kan bijna alles zijn zolang het maar het zuurstof verdrijft. Vaak gebruikte gassen zijn stikstof, co2 en argon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Er is een verschil tussen bescherm gassen en propaan btw.

Bescherm gassen zorgen dat er geen oxidatie gevormt wordt in het blok. Bij gassen als propaan en butaan (reducerende gassen) wordt ook het oxide wat al in het blok zat, dus bijvoorbeeld een donker stuk koper, weggehaald.

Het beste is om een combi van die twee te gebruiken. Dus een beschermgas als N2, CO2 of Argon en een reducerend gas zoals butaan. Dit verlaagt het risico.

overigens is de hoeveelheid propaan dat door het blok stroomt bij het solderen echt minimaal dus ik ben er allemaal niet zo gek bang voor. Die campinggas flesjes knallen ook echt niet zo maar hoor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10 04:55
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 19:21:
Alle niet brandbare beschermgassen zijn hoge druk gassen en dus dure flessen. een bescherm gas kan bijna alles zijn zolang het maar het zuurstof verdrijft. Vaak gebruikte gassen zijn stikstof, co2 en argon
Gassen zijn niet zo het probleem. De flessenhuur etc is veel erger ;)
Epsilon schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 08:34:
overigens is de hoeveelheid propaan dat door het blok stroomt bij het solderen echt minimaal dus ik ben er allemaal niet zo gek bang voor. Die campinggas flesjes knallen ook echt niet zo maar hoor ;).
Klopt. En bovendien moet je ook nog de goede verhouding binnen in het blok weten te krijgen voor explosies. Terwijl je eigenlijk juist de verbranding buiten het blok houd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Twynn schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 09:17:
[...]

Gassen zijn niet zo het probleem. De flessenhuur etc is veel erger ;)
dat zeg ik ;)
[...]

Klopt. En bovendien moet je ook nog de goede verhouding binnen in het blok weten te krijgen voor explosies. Terwijl je eigenlijk juist de verbranding buiten het blok houd ;)
Ik had nogal een grote hoeveelheid propaan door me blok stromen aangezien het niet zo makkelijk te regelen was met mijn opstelling... (vlam was bijna 30cm hoog)
explosies was ik ook niet echt bang voor meer steekvlammen vanwege het hete propaan of het overhitte van het campinggaz flesje (de toevoer dop van me campinggaz flesje is bijvoorbeeld gesmolten zonder dat ik het door had), de hitte van zo'n propaan oxy vlam is niet gering ;). Maar zo bedoel ik bang ook niet meer bang in voorzichtig ;)

alles wat zuurstof verdrijft kan je als beschermgas zien, als het tevens oxidatie reduceert is dat een leuk neveneffect ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
even een kleine update, laatste tijd niet heel veel gedaan vanwege tijdgebrek maar ik heb CO2 besteld en me verdamper geisoleerd. Aluminium "doosje" gemaakt en die vol gespoten met pur schuim. Ben benieuwd of dat tegen de temperatuur kan anders moet ik wat anders verzinnen. Bovenkant van doosje is verstevigd dus kan gelijk als hold-down worden gebruikt, alleen nog even gaten in boren. Ik heb ook alvast de flexibele zuigleiding voorzien van armaflex.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/51348/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/51349/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/51350/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

kwa isolerende waarde zal het waarschijnlijk wel afdoende zijn. Pur is een goeie isolator :).

Nadeel van pur is dat het een zooi wordt als je het gaan installeren omdat het afbrokkelt. Ik neem aan dat je deze niet 24/7 wilt gebruiken anders voorzie ik nog wat isolatie problemen (luchtdicht maken zal niet meevallen zonder grote hoeveelheden vaseline).

Hoe dik is de isolatie bovenop je blokje? Zal waarschijnlijk wel voldoende zijn.

Ga zo door jurgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja maar pur is niet bedoeld voor dit soort temperaturen dus ik zit ff te hopen dat het gas opgeslagen in het pur niet vloeibaar wordt bij deze temps :D (weet ook even zo snel niet meer wat voor gas er als reactieproduct vrij komt in pur, kan alleen het soort drijfgas vinden op de bus).

Nee ik ga hem niet 24/7 gebruiken en ik ga ooit nog heating wire kopen dus dat komt wel goed.

Bovenop het blok ongeveer 3cm dik. aan de zijkanten 2 cm. Armaflex is trouwens 3/4" en dat past perfect om deze slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 16:44:
ja maar pur is niet bedoeld voor dit soort temperaturen dus ik zit ff te hopen dat het gas opgeslagen in het pur niet vloeibaar wordt bij deze temps :D (weet ook even zo snel niet meer wat voor gas er als reactieproduct vrij komt in pur, kan alleen het soort drijfgas vinden op de bus).

Nee ik ga hem niet 24/7 gebruiken en ik ga ooit nog heating wire kopen dus dat komt wel goed.

Bovenop het blok ongeveer 3cm dik. aan de zijkanten 2 cm. Armaflex is trouwens 3/4" en dat past perfect om deze slang.
Tja het drijfgas zal wel isobutaan oid zijn en dat kan inderdaad vloeibaar worden bij deze temperaturen. Sterker nog, dat kan al veel eerder. Dat zou je kunnen zien. Na een paar runs zou het kunnen zijn dat het pur niet meer aansluit op je blok doordat het uitzet en krimpt. Als dat zo is zal je over moeten gaan naar armaflex (+ heating wire misschien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
drijfgas is difenyllmethaan-4,4-diisocyanaat :D maar dat gas intereseert me niet echt, het gaat me meer om het gas wat de belletjes in het pur vormt, dat een reactieproduct is van 2 vloeistoffen in de bus die mengen buiten de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Waar heb je die RVS ribbelslang eigenlijk vandaan? Ik zoek ook zoiets, en toevallig wist ik dat ze bij Eriks (groothandel) verkrijgbaar zijn in alle soorten en maten, dus ik de catalogus uit de kast gepakt, even wezen bladeren en daar stonden ze inderdaad in. Maar da's niet goedkoop zeg :P De kleinste binnendiameter (5/16") kost zo'n 45 euro per meter (met vlechting). 't Is wel mooi spul... -195 graden tot 750 graden bij 100 bar :D
In de technische unie gidsen heb ik ze trouwens niet kunnen vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Exigence op 09-02-2005 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

http://www.bison.nl/upload/af993e0fc2c7dd2dc07c8a.pdf

Datasheet van bison pur (waar je waarschijnlijk ook dat drijfgas vandaan hebt ;)).

Staan niet bij wat het gas is. Er staan bij dat het goed is TOT -40. Dus voor single stage (of HX voor cascades) is het dus net voldoende of net niet...

Mits dat datasheet 100% klopt uiteraard. -40c is namelijk een vrijwel standaard waarde (k-type sensors tot -40, armaflex tot -40 etc etc).
Exigence schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:22:
Waar heb je die RVS ribbelslang eigenlijk vandaan? Ik zoek ook zoiets, en toevallig wist ik dat ze bij Eriks (groothandel) verkrijgbaar zijn in alle soorten en maten, dus ik de catalogus uit de kast gepakt, even wezen bladeren en daar stonden ze inderdaad in. Maar da's niet goedkoop zeg :P De kleinste binnendiameter (5/16") kost zo'n 45 euro per meter (met vlechting). 't Is wel mooi spul... -195 graden tot 750 graden bij 100 bar :D
In de technische unie gidsen heb ik ze trouwens niet kunnen vinden.
http://www.bes.ltd.uk/products/086.asp

Shop in UK (die gratis verzenden bij een bestelling van 40pond ex btw) :).

Daar kun je overigens ook shraders, buis, isolatie, thermometers, manifolds en nog meer dingen bestellen :)

Edit:
die slang (60cm lang, 1/2" binnendiameter, 19.5mm buitendiameter) kost ongeveer 25euro.

[ Voor 57% gewijzigd door Epsilon op 09-02-2005 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Epsilon schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 17:25:
[...]
http://www.bes.ltd.uk/products/086.asp

Shop in UK (die gratis verzenden bij een bestelling van 40pond ex btw) :).

Daar kun je overigens ook shraders, buis, isolatie, thermometers, manifolds en nog meer dingen bestellen :)

Edit:
die slang (60cm lang, 1/2" binnendiameter, 19.5mm buitendiameter) kost ongeveer 25euro.
Mja, dat eerste stuk wist ik wel, ik heb daar zelf ook spul vandaan namelijk ;) Ik wist niet dat die ook van die slangen hadden. Bedankt voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben aan het lek testen :) oftewel hij zit in elkaar :D alleen uiteraard gaat bij mij nooit alles voorspoedig en heeft me vacuumpomp weer kuren. zal straks even wat pics schieten :)
Hopelijk komt me co2 ook snel binnen!!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Woei :D Ben benieuwd, de eerste nederlandse autocascade is voor jou :)

edit:
't zijn wel steeds dezelfde mensen die hier posten.... jammer eigenlijk. 't zou wat meer bekendheid moeten krijgen

[ Voor 49% gewijzigd door Exigence op 11-02-2005 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja is inderdaad wel heel select gezelschap hier :'( .

ik heb wat lekjes gevonden en gefixt maar ik denk dat ik nog een hele kleine ergens heb :( het systeem staat in ieder geval onder 4 bar propaan druk (koud buiten dus kon niet hoger :D ) en ik ga over een half uurtje kijken of er nog even veel druk op het systeem staat.

lekjes zoeken is klote werk |:(

de eerste nederlandse autocascade is het pas als die het echt doet met co2 erin ;)

edit: in een half uur is de druk gedaald naar 3.5 bar :( wordt klooien met zeepsop. heb alleen nogal veel lassen erin zitten dus dat gaat tijd kosten

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Exigence schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 18:17:
Woei :D Ben benieuwd, de eerste nederlandse autocascade is voor jou :)

edit:
't zijn wel steeds dezelfde mensen die hier posten.... jammer eigenlijk. 't zou wat meer bekendheid moeten krijgen
dat mensen hier niet posten wil niet zeggen dat ze het niet lezen he... ;)
ik lees altijd de phch topic hier op got enzo, maar post niet zoveel omdat ik er gewoon weinig tot geen verstand van heb.
Als ik alleen maar moet gaan posten van wooooow, whooooaaaah, cool dude etc vind ik dat ik (te) weinig bijdraag aan topics.
Maar dat wil niet zeggen dat ik niet met groot respect tegen jullie fabricaties aankijk hoor _/-\o_ _/-\o_

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tis hetzelfde met mij, super interessant allemaal maar ik weet er te weinig van af om echt iets inhoudelijks te posten. :)
ik denk trouwens dat het hiermee wel gruwelijk overclocken gaat worden :)
ga zo door :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Ik wacht ook maar mooi af, op resultaten :). en of het ook daadwerkelijk werkt en van jou "fouten" en ontdekkingen kunnen wij nog leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg aandacht :)

ik word echt helemaal gek van 1 lekje wat ik maar niet kan vinden... Het is ook heel erg klein aangezien er nu nog steeds druk op staat erg frustrerend

exigence, jij hebt dezelfde meterset slangen als mij, heb jij gemerkt of die dingen misschien lekte of niet?

edit zoveel: denk dat het een slang was inderdaad, gelukkig had ik 2 setjes slangen besteld :)

en hij is lekdicht :) olee! morgen pics ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2005 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:46:
ik krijg aandacht :)

ik word echt helemaal gek van 1 lekje wat ik maar niet kan vinden... Het is ook heel erg klein aangezien er nu nog steeds druk op staat erg frustrerend

exigence, jij hebt dezelfde meterset slangen als mij, heb jij gemerkt of die dingen misschien lekte of niet?

edit zoveel: denk dat het een slang was inderdaad, gelukkig had ik 2 setjes slangen besteld :)

en hij is lekdicht :) olee! morgen pics ;)
:) goed bezig man.

Ik had ook een lekkende aansluiting bij het lektesten.

Mijn systeem was 100% dicht overigens, had de druk gemeten toen ik het systeem weer leeg liet lopen (zijn nu weer losse onderdelen :P) en die was hetzelfde als een aantal uur na het vullen. Uiteraard iets minder want de slang heeft ook inhoud ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik had een paar lekjes waar 2 buizen uit 1 buis komen, het was daar nogal moeilijk te zien soms of het daadwerkelijk dicht zat. Ben nu bodemplaat aan het maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de beloofde pics(1600x1200):

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/51592/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/51593/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/51594/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/51595/thumb.jpg

de verdamper wordt momenteel omhoog gehouden met een stok om geen onnodige frictie erop te zetten. Ik weet niet of ik vandaag nog aan isoleren toe kom maar ik kan je alvast verklappen dat hij autocascadeert :) :) :) (heb hem stiekem al even getest met alleen propaan) nu wachten op CO2!!

trouwens hij is 26cm breed, 57 cm diep en 24cm hoog :)

edit: ik bedenk me net dat ik nog niks over de heat exchanger heb gemeld, dit is een 15mm buis waarin propaan verdampt met 2x dunwandig 6mm buis erin waarin het CO2 condenseert.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2005 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Ziet er goed uit !!

lekker compact ook (de eigenlijke reden waarom de autocascade best interessant is) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Hij is mooi O+
Zoals Epsilon al zei, lekker compact. Ik had wat plaatjes gezien van Berkut z'n autocascade... man wat is deze klein vergeleken met die :D Mijn complimenten :)

Trouwens, als je na het solderen meteen je spul in een bak water dompelt ben je ook meteen van de oxidatie af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja klopt maar op een gegeven moment werd de constructie beetje te groot om in het water te donderen. Maar oxidatie hou je toch en aan de buitenkant vind het ik niet erg.

Om het zo compact te houden moet je wel heel goed plannen als je een tamelijk grote constructie als dit hebt om je buizen allemaal goed te krijgen. Je hebt wat minder speelruimte namelijk, normaal kan je nog wel is wat bij buigen na afloop maar dat lukt nauwelijks meer bij mij.

Ik heb het idee dat de meeste mensen bij XS denken dat CO2 al sublimeert in hun HX, terwijl dat helemaal niet gebeurt want onder die druk en temperatuur blijft het namelijk vloeibaar. Daarom maken ze toch van die rare constructies denk ik, vertel ik ze wel na de contest :D Ik heb heel veel dingen anders dan bij XS gezien wordt als noodzakelijk voor een autocascade, hun gebruiken allemaal relatief dikke cappilair omdat ze ervan uitgaan dat gesublimeerd CO2 daar minder snel in blijft steken maar ze vergeten dat door dunner cappilair het koudemiddel sneller stroomt en dus minder snel sublimeert. Verder heb ik ook geen aparte propaan cappilair naar me verdamper lopen om het CO2 te spoelen aangezien een deel van het propaan gewoon met het co2 mee gaat vanuit de fase scheider. niet al het propaan condenseert normaal namelijk gelijk in de condensor.

Ik weet ook niet of ik volledig gelijk heb hoor maar dat zullen we zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Man , ik volg de auto cascade contest op XS met een en onkunnend jaloers oog :) ,maar als dit kunstwerk ogende konstructie werkt ben je in mij ogen wel op voorhand de winnaar , zonder pardon.
Dit is wat ik noem (als het gaat werken) een 24/7 bruikbare koeler eens het in een compact kastje zit .
Sory , na je post van de laatste pics kon ik het niet laten een WOW non bijdragende post te plaatsen :)

Mooi werk unknown-road ,
blijf aub info posten .Dt trekt mensen soms over de streep om zelf eens wat te ondernemen .
Eens we duidelijke info hebben durven we ons eens te wagen aan meer dan single stage ;)
Vooral sites met leverbaar en bruikbaar betaalbaare benodigtheden blijven posten he :)
PS: wat was je resultaat van je (oweerstaaanbare drang tot testen) met r290 of werkt een auto cascade niet zonder een hoog compressie gas in de 2é (denkkbeeldige) stage?
Heb zelf al wel een redelijke single stage lopen ,en aan dual stage waag ik me niet. Maar auto cascade met voor mij verkrijgbare gassen zie ik wel zitten om een volgende stap te nemen .

Ik kan na jaren nog altijd niet volgen waarom auto cascade niet eerder een optie was voor zelfbouwers . De kennis was er meestal maar niemand buiten Berkut de Pool(Bercut?) zet dit op actief natuurlijk.
PS2 : Lekken in je systeem , Iedereen heeft ze blijkbaar ;)
Lekvrij lassen is moeilijk he jom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt Smollys :) Ik zal zeker door gaan met me vorderingen posten hier, vorige week had ik niet het idee dat er veel mensen dit lezen maar het valt me mee en dit soort posts laat me wel zien dat het leuk gevonden wordt wat het meer dan de moeite waard maakt voor mij om het hier te posten.

Ik heb uiteraard al getest maar aangezien er nog niet geisoleerd is wordt ook de voeler van me TXV nauwelijks koud waardoor de doorlaat wagenwijd open staat, hierdoor en het feit dat er parralel nog een cappilair loopt had ik een zuigdruk van 2 bar g (3 bar a). Je voelt al aankomen dat dit geen geweldige temperaturen levert. Als ik geisoleerd heb kan ik pas wat zinnigs zeggen over de prestatie helaas. zonder hoge druk gas condenseert tamelijk veel propaan in de heat exchanger en verdampt in de evap dit laat me in ieder geval zien dat het idee werkt.

waarom autocascades nu pas enigszinds populair worden is denk ik omdat de koeltechnici die rond lopen op de fora nauwelijks tot geen ervaringen hebben met autocascades. Er zijn wel pogingen gedaan in het verleden om ze te bouwen, captain cascade heeft het bijvoorbeeld een keer geprobeert maar hij kreeg het niet goed werkend (te hoge discharge drukken) aangezien hij enorm veel ervaring had met cascades was dit een tamelijke domper voor de rest. Aenigma heeft een werkende gemaakt maar hij gebruikte een gevaarlijk stikstofoxide gas wat onder sommige omstandigheden kon ontleden in oa pure zuurstof wat samen met propaan minder leuke dingen kan vormen. Hierdoor durfde niemand anders het aan en praatte de koeltechnici het iedereen die het een beetje durfde uit het hoofd. Russel HQ heeft er ook een gebouwd maar die had enorme moeite met tunen, ookal zei Gary steeds wat die moest doen want hij was zelf het spoor beetje beister. Uiteindelijk is ook dit niet een geslaagd systeem geworden vooral doordat het systeem niet goed ontworpen was. Redwolf (zelf een koeltechnici) heeft even voor berkut een werkende autocascade gemaakt maar het was meer een test en hij heef hem nooit echt getuned. Ik lijk wel een geschiedenis leraar :D maar je snapt dat dit niet motiverend werkte voor andere. Ik was al met het ontwerpen van dit systeem bezig voordat berkut de hype in gang zetten, dus kan je een beetje nagaan hoeveel tijd dit mij gekosts heeft aan piekeren :D

edit: ik ben inderdaad van plan om er een kast omheen te bouwen, ook wil ik zelf een kleine thermometer gaan maken en het display daarvan in de kast verwerken. Verder ga ik nog een aparte voeding maken voor dit soort dingen en de fans(die ik regelbaar ga maken). Verder maak ik het zo dat met 1 druk op de knop alles aan gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2005 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Je kan niet zeggen of hij werkt want de autocascade staat of valt met de phase-separator. ;)
Werkt je phase-separator niet, dan werkt je hele autocascade niet. Nu ben je zo ver als iedere single stage bouwer :).

Russell HQ had geen goede scheiding waardoor er co2 gas in zn HX capilair kwam. Hierdoor kwam de HX propaan te kort en dus waren de temps niet geweldig.

Het gaat overigens over deze thread:
http://www.xtremesystems....=30&highlight=autocascade

Als iemand een auto-cascade wil bouwen moet je zeker die thread helemaal doorlezen.
Gary is overigens weer actief op http://www.team-puss.com (toch wel HET cascade forum, daar komen meer cascade bouwers procentueel dan op XS).

Dat niemand een autocascade bouwde valt inderdaad behoorlijk op. Want, mits je een goeie phase-separator maakt, is het niet eens zo gek moeilijk. Wel moet je voor het 1st stage gas een TXV gebruiken. Anders kan het wel degelijk moeilijk worden :).

Het moeilijkste is niet het bouwen, maar het vullen van de gassen (zoals ik er nu tegenaan kijk) in de juiste verhouding.

ik ben benieuwd jurgen ;).

Overigens, wanneer komt je Co2 binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
met werken bedoel ik dat er niks verstopt zit ;) Leuk dat Gary er weer is, altijd lachen met hem.

het is opzich niet eens veel moeilijker om er 1 te bouwen maar wel om een goede te bouwen :D Ik denk dat je bij de contest wel een aantal verschillen zal zien in prestaties tussen verschillende ontwerpen. Het doel van de contest is dan ook leren.

Weet niet precies wanneer CO2 binnekomt, over een week tot anderhalf denk ik.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2005 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 14:29:
bedankt Smollys :) Ik zal zeker door gaan met me vorderingen posten hier, vorige week had ik niet het idee dat er veel mensen dit lezen maar het valt me mee en dit soort posts laat me wel zien dat het leuk gevonden wordt wat het meer dan de moeite waard maakt voor mij om het hier te posten.

*interressant maar nu irrelevant verhaal*
Ik vind het echt geweldig interresant dus ga er vooral mee door, het posten van je vorderingen. Maar mijn vraag: hoe komt het dat jullie nu "zomaar" dat soort dingen bouwen ? Ik bedoel, ik wil natuurlijk ook zo'n ding. Maar ik heb nu niet even de tijd geld en nog belangrijker ervaring en durf om dat te doen.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Je inlezen in het onderwerp, dus de theorie weten, en die in praktijk brengen op je eigen manier. De praktijk zul je toch zelf moeten doen. En voor de rest gewoon wat klooien ;)
Dit is echt niet unknown_road´s eerste phase change avontuur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

offtopic:

http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=80

Als je met phase-change begint, is dat een plek om te beginnen. Begin met de sticky's (geweldige warzooi, XS eigen) en daarna wat topics.

Voor cascades moet je op teampuss zijn

www.team-puss.com/forums

Registreren is gewenst bij team-puss anders kan je niet in alle sections ;).

edit @ hieronder

Yep, dacht er nog aan maar ben vergeten te editen ;). De topics van dabit en z'n site zijn heel goeie manieren om phase-change te leren.

Nog een hele leuke is http://www.techmethod.com/ kijk naar "samples". Daar staat de theorie van phase-change haarfijn en voor de echte beginner uitgelegt. Wel is gevoel voor natuurkunde gewenst, anders zijn de dingen die uitgelegt worden misschien voor de lezer niet zo logisch als hij ze doet overkomen.

Dat is de site van Gary. Als er iemand echt goed is in phase-change physics, dan is hij het. Niet bijvoorbeeld Chilly1, die baseert alles op praktijk ervaring van grote systemen. De systemen die hij maakt (hij is freelancer en de systemen die hij verkoopt op XS zijn dan ook voor zn boterham) zijn bepaald niet slecht te noemen, maar z'n keuzes voor bepaalde onderdelen theoretisch onderbouwen is niet zn sterkste punt.

[ Voor 57% gewijzigd door Epsilon op 14-02-2005 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EvilWhiteDragon schreef op zondag 13 februari 2005 @ 22:08:
[...]

Ik vind het echt geweldig interresant dus ga er vooral mee door, het posten van je vorderingen. Maar mijn vraag: hoe komt het dat jullie nu "zomaar" dat soort dingen bouwen ? Ik bedoel, ik wil natuurlijk ook zo'n ding. Maar ik heb nu niet even de tijd geld en nog belangrijker ervaring en durf om dat te doen.
Het is inderdaad niet echt zomaar... enorm veel lezen en nadenken erover. Verder moet je toch wel enigszinds een autodidact zijn denk ik als je dit als hobby doet.

Ik zou overigens niet bij XS beginnen maar bij dabit's site www.icecoldcomputing.com.
XS is zo'n chaos en er staat nogal wat onzinnig geblaat in al die topics dus voor je de gewenste info hebt ben je een hele tijd verder, zeker als je de basics niet snapt. Als je het allemaal beetje snapt ga je is wat simpels maken om te kijken of je het kan en waar je tegen aan loopt. En je kan vragen stellen in het algemene phase change topic. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister me CO2 binnen gekregen :) Maar na het draaien van nog een testrun net ben ik tot de conclusie gekomen dat de voeler van de TXV op de verkeerde plek zit. De voeler blijft te warm waardoor de zuigdruk te hoog blijft (visieuze cirkel). Geen probleem verder maar moet dus even aangepast worden. Verder hoop ik aan het eind van deze week, begin volgende week dit systeem werkend te hebben mits ik de TXV goed werkend krijg. Iedereen weer up to date ;)

oh ja vloeibaar propaan dat op je hand spuit is koud :D

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 11:56:
Ik heb gister me CO2 binnen gekregen :) Maar na het draaien van nog een testrun net ben ik tot de conclusie gekomen dat de voeler van de TXV op de verkeerde plek zit. De voeler blijft te warm waardoor de zuigdruk te hoog blijft (visieuze cirkel). Geen probleem verder maar moet dus even aangepast worden. Verder hoop ik aan het eind van deze week, begin volgende week dit systeem werkend te hebben mits ik de TXV goed werkend krijg. Iedereen weer up to date ;)

Dat laatste is rondweg gevaarlijk ivm frostbite ;)

Je hebt de voeler uiteraard wel voldoende geisoleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Epsilon schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 12:00:
[...]

Dat laatste is rondweg gevaarlijk ivm frostbite ;)

Je hebt de voeler uiteraard wel voldoende geisoleerd?
ja kan best pijn doen, is het gevaar van vloeibaar vullen. je vulslang zit vol vloeibaar propaan ;)
Uiteraard heb ik de voeler geisoleerd maar vanwege het feit dat het propaan onder aan de HX wordt ingevoerd en omdat er warm gas de HX binnekomt dicht bij de voeler ging het niet zo makkelijk. Verder heeft de parralelen cappilair ook nog wat invloed op de werking (zuigdruk). Een TXV tunen bij een autocascade werkt dus ook iets anders dan bij normale systemen. Een cpev zou mooi zijn, jammer genoeg zorgen die dingen voor langere pull down en grote temperatuur fluctuaties met verschillende belasting. Dus ik denk dat een TXV alsnog beter werkt alleen kost het wat meer moeite.

edit: apart hoor hoe dit systeem reageert :D Het systeem zit nog steeds alleen gevuld met propaan. Het condenseren van propaan in de HX levert echter veel meer load op dan ik had verwacht. De zuigleiding van de HX is niet eens bevroren :? Verder is het zo dat als ik de TXV ook maar iets verder open zet de zuigdruk flink toeneemt, net alsof de compressor het nu al niet aan kan. interessant maar vreemd...

edit2: heel klein beetje CO2 toegevoegd om te kijken wat dat zou doen met me high side pressure, wat gebeurt er, me low side pressure gaat omlaag en totaal andere werking gelijk. (de temperaturen corrosponderen nu veel beter met de drukken) leuk dit :P ik zal weer even een digicam proberen te regelen zodat ik weer pics kan maken.

edit3: ik zit nu op een evap temp van -45 en HX is -20 (gemeten bij de propaan in co2 uit kant) en aan de lage druk kant is de druk 1barg en de hoge druk kant is nu 20 barg wat opzich wat hoge drukken zijn. Ik stop er voor vandaag even mee, binnekort ga ik proberen weer wat lager te komen.

edit4: HAEG, aanwezig?? toen ik me systeem uitzetten steeg de lage druk zijde tamelijk snel naar 10 bar (expansievat is dus geen slecht idee) maar toen lekte er propaan uit de superheat stelschroef van de TXV! is dat normaal bij deze druk?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2005 17:08 ]

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 11:56:
Mja, had ik ook. Heb ik nog behoorlijk last van gehad moet ik je zeggen :( Maar gauw losgelaten voordat m'n vingers aan de koppeling vastplakten. Voortaan maak ik de high side valve bovenin, dan heb je er minder last van lijkt me.

Voor de rest: keep on going, ik weet zeker dat het goed komt :)

• Epsilon

Epsilon

Post even de dingen je nodig hebt om een volledige analyse van het systeem te maken

oa
superheat HX
superheat blok

persdruk
zuigdruk

temperaturen enz

en steeds die gegevens weer posten als je iets veranderd.

Gewoon de Gary manier :), dit wordt te weinig gedaan terwijl het beste methode is die ik ken. Zo kan iedereen een analyse maken.

[ Voor 44% gewijzigd door Epsilon op 24-02-2005 17:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Superheat HX was ongeveer 3K,
superheat blok is onmogelijk te zeggen aangezien er een mix van propaan co2 in verdampten.
persdruk, zuigdruk en temps staan in me vorige post respectievelijk, 20 barg, 1 barg, -45 C evap en -21C HX.

subcooling was trouwens stoer, propaan liquid line zat ijs op. Dit zal echter veranderen als ik echt een serieuse load er op gooi.

Gary ruled zeker! ik ga denk zijn boeken nog wel een keer kopen! :D

edit: @exigence, ik heb me high side valve "boven in", ik vul alleen vloeibaar dus probleempje kwam toen ik de slang van me vulopstelling los draaide ;)

edit2: btw de werkelijke superheat van de HX was veel hoger, de berekende superheat is met een temp gemeten dichter bij de propaan inlet dan bij de outlet. De HX lijkt nu dus veel te groot, of verkleinen van de HX verbetering in temps geeft betwijfel ik alleen beetje. nuttig om te weten hierbij is wel dat de TXV voeler ook niet bij de outlet zit omdat dan de zuigdruk te hoog bleef. Ik ga dus waarschijnlijk de HX wel stukje inkorten zodat ik beter kan tunen. evap is trouwens -50 nu.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2005 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag van de start af begonnen dus opnieuw vacuum getrokken en gevuld met propaan en toen aangezet en kijken wat die doet! HX was weer hetzelfde verhaaltje begin van de HX koelde wel een beetje maar dat was ook alles, verder koelde de evap al wel tamelijk (enkel propaan in het systeem). Hierdoor kwam ik dus op het idee dat het propaan weinig zin had om te condenseren in de condensor maar dat het gelijk naar de HX ging en daar condenseerde waardoor me TXV zonder/nauwelijks vloeibaar koudemiddel kwam te staan. Even met epsilon gebabbeld en hij kwam tot ongeveer dezelfde conclusie.

Dus ik denk, om deze theorie te testen, ik knijp de leiding tussen de bovenkant van me phase-sep en de HX dicht (wat normaal dus de CO2 moet leiden naar de HX). Uiteraad knijp je een buis natuurlijk nooit zo goed dicht dat die geen gas meer doorlaat maar het zou genoeg moeten zijn om de TXV van meer koudemiddel te voorzien. Maar wat gebeurt er, de evap koelt inderdaad minder maar de HX doet nog steeds nauwelijks wat, terwijl ik een zuigdruk heb van 3barg (discharge=13barg) en dus zeker wel doorvoer heb. Maar waar blijft die koeling en waarom kan een 1/2hp compressor deze druk niet lager krijgen (volgens de specs zou ik bij die zuigdruk meer dan een kW aan warmte verpompen maar alles is geisoleerd). Als ik trouwens de voeler van de TXV kouder maak gaat de zuigdruk wel omlaag.

Ik zie niet echt waar het probleem zit om heel eerlijk te zijn eigenlijk, enige waar ik nog op kan komen is een gare TXV maar dan is nog een raadsel waar het koelvermogen blijft.
Ziet iemand het misschien? Ik ben beetje het spoor beister :(

edit: ik heb trouwens de superheat stel schroef op de txv helemaal dicht gedraait, dus maximale superheat en dus minimale gas doorlaat. De doorlaat is trouwens een 0X

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2005 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Wat het mischien ook kan zijn is dat het gas uit je Bulb is.. is maar een suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee ik heb voor de grap de bulb tegen de zuigleiding van de verdamper gehouden om dat te testen en toen ging de zuigdruk wel omlaag dus dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Nog een idee waarom het systeem het mss niet goed doet, heb je wel goed gevacumeerd? dus ook alle lucht uit de gebruikte slangen gehaald! met het vullen.. En gebruik je ergens klepjes in je systeem, zoja dan kun je het beste via de zuig en pers leiding vacumeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vacumeren heb ik goed gedaan ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Dan zou je denken aan de compressor :? of het koemiddel is nog in gasvorm als het aankomt bij de TXV.. Mijn pa had het hierover ze noemen dit ook wel "flesgas". maar verder heb ik ook geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja dat had ik inderdaad ook al bedacht zoals je kan lezen in me post van 28 februari. ik probeer het nu te voorkomen maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan zonder ingrijpende veranderingen aan het systeem. ik ga nog even wat kleine dingen proberen en als dat niet werkt de captube dicht knijpen en kijken wat er gebeurt, op die manier kan ik het tenminste normaal analyseren wat nu tamelijk lastig gaat.

ik begrijp dat het niet makkelijk is te analyseren voor jullie maar dat is het voor mij ook niet echt :D het gaat allemaal net wat anders dan bij een simpel direct die systeempje. 2 verdampers, 2 gassen, 1 compressor. Waarschijnlijk moet de cappilair ook een stuk langer zodat ik daar meer restrictie heb ten opzichte van de TXV. probleem is dat CO2 van zichzelf meer restrictie in een cappilair heeft dan propaan, dus het tunen is erg lastig. Je moet eigenlijk eerst een koude HX hebben voor je met CO2 gaat rommelen maar misschien is de enige manier om een koude HX te krijgen wel CO2 toevoegen. Dus beetje visciuese cirkel. Ik heb uiteraard wel CO2 proberen toe te voegen dit gaf alleen nog niet de gewenste resultaten (zoals hierboven ergens te lezen is). maar ik ben druk bezig en uiteraard waardeer ik ideeen!

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2005 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Beetje onduidelijk ook wat jou high stage verdamper is en hoe dat in elkaar zit :)
Op jou compressor stond r404a en r507a, werkt die olie wel goed samen met propaan? dat weet ik nl niet, is maar een idee hoor. anders zou je wel zeggen dat het aan je txv ligt. als je hem helemaal dicht schroeft en met een doorlaatje 0x dan zou er toch weinig vloeistof meer doorheen gaan, maar dan nog heb je een hoge zuigdruk? of hoe zit dat precies... ;)

edit:

Sorry, heb niet alles helemaal doorgelezen :). maar mischien heb je een tekening hoe alles in elkaar zit? zou wel handig zijn. Ik zal het dan een aan mn pa laten zien, mss dat hij nog ideeen heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door AMD 64 op 02-03-2005 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb een beetje toegevoegd aan post boven :D Propaan kan met alle olieen samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Laatst online: 24-12-2024
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 14:29:

Ik heb uiteraard al getest maar aangezien er nog niet geisoleerd is wordt ook de voeler van me TXV nauwelijks koud waardoor de doorlaat wagenwijd open staat, hierdoor en het feit dat er parralel nog een cappilair loopt had ik een zuigdruk van 2 bar g (3 bar a). Je voelt al aankomen dat dit geen geweldige temperaturen levert. Als ik geisoleerd heb kan ik pas wat zinnigs zeggen over de prestatie helaas. zonder hoge druk gas condenseert tamelijk veel propaan in de heat exchanger en verdampt in de evap dit laat me in ieder geval zien dat het idee werkt.

waarom autocascades nu pas enigszinds populair worden is denk ik omdat de koeltechnici die rond lopen op de fora nauwelijks tot geen ervaringen hebben met autocascades. Er zijn wel pogingen gedaan in het verleden om ze te bouwen, captain cascade heeft het bijvoorbeeld een keer geprobeert maar hij kreeg het niet goed werkend (te hoge discharge drukken) aangezien hij enorm veel ervaring had met cascades was dit een tamelijke domper voor de rest. Aenigma heeft een werkende gemaakt maar hij gebruikte een gevaarlijk stikstofoxide gas wat onder sommige omstandigheden kon ontleden in oa pure zuurstof wat samen met propaan minder leuke dingen kan vormen. Hierdoor durfde niemand anders het aan en praatte de koeltechnici het iedereen die het een beetje durfde uit het hoofd. Russel HQ heeft er ook een gebouwd maar die had enorme moeite met tunen, ookal zei Gary steeds wat die moest doen want hij was zelf het spoor beetje beister. Uiteindelijk is ook dit niet een geslaagd systeem geworden vooral doordat het systeem niet goed ontworpen was. Redwolf (zelf een koeltechnici) heeft even voor berkut een werkende autocascade gemaakt maar het was meer een test en hij heef hem nooit echt getuned. Ik lijk wel een geschiedenis leraar :D maar je snapt dat dit niet motiverend werkte voor andere. Ik was al met het ontwerpen van dit systeem bezig voordat berkut de hype in gang zetten, dus kan je een beetje nagaan hoeveel tijd dit mij gekosts heeft aan piekeren :D

edit: ik ben inderdaad van plan om er een kast omheen te bouwen, ook wil ik zelf een kleine thermometer gaan maken en het display daarvan in de kast verwerken. Verder ga ik nog een aparte voeding maken voor dit soort dingen en de fans(die ik regelbaar ga maken). Verder maak ik het zo dat met 1 druk op de knop alles aan gaat.
Herinner men nu wel vaag die topics een beetje over auto cascade . Ze waren er wel maar idd.niet echt met sucses afloop.
Maar ik herinner me bvb heel goed een post van Gary over zijn viesie over simpele auto cascade .
Zijn idee was een hoger compressie gas te condenseren met peltier koeling( hoog energie verbruik gegarandeerd) na uiteraard de condensor.
Simpelweg te tunen met voltage op de peltier elementen .
Nog nooit uitgevoert dus , maar man , Gary slaat de bal niet mis denk ik(zoals die man nooit doet in principe :) ) Om tijdelijk effe een score neer te zetten zou zo een systeem inderdaad moeten werken denk ik. En wie ben ik ? ;)
In alle geval hoop ik dat je spoedig al je onderdelen en gassen bij de hand hebt om alles te voltooien en ons effe kan demonstreren hoe rap je kaarten zijn gedeeld in patiance :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
een prom met peltier is een keer geprobeert door bowman. Bowman wilde het echter klein houden en het in de prom kast laten passen en dat lukte hem niet dus is het experiment afgeblazen.

Zelfs met een normaal gas win je een boel capaciteit door een peltier op bijvoorbeeld de droger te monteren. Een hoge druk gas zal lastiger worden aangezien je een erg krachtige peltier nodig hebt en je moet veel contact met het gas krijgen. Verder komen peltiers niet zo heel koud dus r410a lukt nog wel maar meer ook echt niet waarschijnlijk. er zitten helaas een paar flinke gaten in het gassen kookpunt spectrum (<--term is niet wetenschappelijk verantwoord :D ) , tussen r410a en co2 zit nauwelijks wat en co2 is erg lastig met een peltier.

ik ben benieuwd of ik dit systeem heel kan laten als die het eenmaal doet. Je hebt best kans dat die nooit een cpu zal zien en dat ik hem omtover naar een echte cascade. (ik wil dit jaar nog de -120 zien :D zonder load that is)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
[waarschuwing newb op PhCh gebied]
peltiers kunnen meen ik toch zoiezo niet kouder worden dan -40 of iig dan hebben ze weinig nut mee, tenminste dat heb ik gehoord.
[/waarschuwing newb op PhCh gebied]

je gaat het toch wel 1 keer een proc onderleggen?

[ Voor 12% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 06-03-2005 14:44 ]

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EvilWhiteDragon schreef op zondag 06 maart 2005 @ 14:42:
[waarschuwing newb op PhCh gebied]
peltiers kunnen meen ik toch zoiezo niet kouder worden dan -40 of iig dan hebben ze weinig nut mee, tenminste dat heb ik gehoord.
[/waarschuwing newb op PhCh gebied]

je gaat het toch wel 1 keer een proc onderleggen?
nee daarom wordt het ook erg lastig om er co2/ethaan oid mee te condenseren. r410a kan echter wel.

wat betreft proc, we zullen zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

TGEN

Hmmmx_

Dat 'eerste autocascade op GoT' klopt niet helemaal. Ik en nog wat anderen hebben jaren geleden al eens phasechanges gebouwd met zowel butaan als propaan als koudemiddelen. Natuurlijk zijn die allang al achterhaald, maar toentertijd was t hip :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-10 21:43
TGEN schreef op maandag 25 april 2005 @ 16:29:
Dat 'eerste autocascade op GoT' klopt niet helemaal. Ik en nog wat anderen hebben jaren geleden al eens phasechanges gebouwd met zowel butaan als propaan als koudemiddelen. Natuurlijk zijn die allang al achterhaald, maar toentertijd was t hip :).
pics? doen ze het nog?
post ze anders hier:
[rml][ DOC] Extreme Cooling Gallery[/rml] ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

TGEN schreef op maandag 25 april 2005 @ 16:29:
Dat wil ik dus ook welles zien ;)

Het kan ja, maar als je geen phase separator gebruikt en geen HX, is het GEEN autocascade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat was een propaan butaan mengsel: Butaan koeling dus geen autocascade

nog eventjes geduld voordat ik hem volledig af heb trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-10 21:57

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 13:52:
een prom met peltier is een keer geprobeert door bowman. Bowman wilde het echter klein houden en het in de prom kast laten passen en dat lukte hem niet dus is het experiment afgeblazen.

Zelfs met een normaal gas win je een boel capaciteit door een peltier op bijvoorbeeld de droger te monteren.
ik was ook nog wel een keertje van plan om mn vapoSE op mijn prommy te monteren,
zullen we eens kijken of het veel nut heeft :)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10 21:14
Ja ik het dat zelfde idee of om een prom op mijn GT te zetten of een van mijn vapoos

ben enkel dat projektje kwijt. dat was zonder te solderen gewoon kop tegen de rad of captube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10 04:55
Een 2e systeem gebruiken om het eerste af te koelen is pas leuk als je iets als R410a gaat gebruiken in het eerste systeem. En op dat moment heb je een cascade gemaakt :)

En met een betere verbinding tussen de twee systemen kun je ook aan de gang met ethaan als low-stage gas en kun je zo rond de -90 gaan halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Twynn schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 12:54:
Een 2e systeem gebruiken om het eerste af te koelen is pas leuk als je iets als R410a gaat gebruiken in het eerste systeem. En op dat moment heb je een cascade gemaakt :)

En met een betere verbinding tussen de twee systemen kun je ook aan de gang met ethaan als low-stage gas en kun je zo rond de -90 gaan halen :)
Als je er een ander gas in gaat stoppen, dan moet je het 2e systeem er ook weer permanent ophouden. En das niet de bedoeling :)

Ik had gedacht om van aluminium een blokje te maken, die ik strak om de droger kan monteren en die te koelen met mijn vapo. Een blokje met een gat erin te grote van de droger oid.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
ik kan dus uit het eerste systeem kiezen

of de GT met 404
of de II met 507

2de systeem of 1 van hierboven
of een vapo 12 volt slot versie of normaal

een echte cascade staat hier soon, het is meer om onder de 37 sec te komen met fasten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Linkie naar het topic van Dabit over dit idee:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/797859/

daarin staat een link naar XS; Tom Holck heeft al eens een vapo op zijn prommy gezet :)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Jack schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 13:36:
Linkie naar het topic van Dabit over dit idee:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/797859/

daarin staat een link naar XS; Tom Holck heeft al eens een vapo op zijn prommy gezet :)
ja dat topic ken ik wel

tom zei toen dat mijn m1 fake was :)
na me pic met gemeten temp was het okay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jack schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 12:46:
[...]

ik was ook nog wel een keertje van plan om mn vapoSE op mijn prommy te monteren,
zullen we eens kijken of het veel nut heeft :)
doen we rick ;)

damn ik wil ethaan :( SE op de droger monteren en dan ethaan toevoegen aan het propaan totdat je discharge druk rare dingen gaat doen (dan is het propaan waarschijnlijk verzadigd met ethaan bij die temp).

zijn er geen mensen hier die contacten hebben bij air liquide/hoekloos? Sinds ik air liquide heb gemeld wat ik ermee wil doen hebben ze niet meer terug gemaild :( de gene die mij aan ethaan helpt refill ik gratis zijn prom zodat die betere performance heeft dan met r507 :D

maar wat dabit inderdaad in dat topic zegt, heel veel koudemiddel wordt gebruikt om het koudemiddel zelf af te koelen aangezien het koudemiddel vaak bij ver boven zijn kookpunt het cappilair uitkomt(dit resulteert natuurlijk in hogere zuigdruk=hogere temp), in een goed getuned systeem onder load waar je dus weinig subcooling hebt al helemaal. unloaded temps zal je niet veel kunnen verbeteren hiermee, loaded temps des te meer naar mijn idee. Je hebt ook een hogere capaciteit hierdoor (ik denk wel zo'n 30-40 watt) en dit geld ook als je r507/404a erin laat zitten.

edit: wow ik zie net een post van herefishy op XS over een gas bedrijf. geuss what die lui hebben een telefoon nummer hier in NL :) ff bellen zo (op hun site staat ethaan en ethyleen maar das alleen voor US)

edit: lol ze zoeken een prijs voor me uit :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2005 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 15:31:
[...]

doen we rick ;)

damn ik wil ethaan :( SE op de droger monteren en dan ethaan toevoegen aan het propaan totdat je discharge druk rare dingen gaat doen (dan is het propaan waarschijnlijk verzadigd met ethaan bij die temp).

zijn er geen mensen hier die contacten hebben bij air liquide/hoekloos? Sinds ik air liquide heb gemeld wat ik ermee wil doen hebben ze niet meer terug gemaild :( de gene die mij aan ethaan helpt refill ik gratis zijn prom zodat die betere performance heeft dan met r507 :D

maar wat dabit inderdaad in dat topic zegt, heel veel koudemiddel wordt gebruikt om het koudemiddel zelf af te koelen aangezien het koudemiddel vaak bij ver boven zijn kookpunt het cappilair uitkomt(dit resulteert natuurlijk in hogere zuigdruk=hogere temp), in een goed getuned systeem onder load waar je dus weinig subcooling hebt al helemaal. unloaded temps zal je niet veel kunnen verbeteren hiermee, loaded temps des te meer naar mijn idee. Je hebt ook een hogere capaciteit hierdoor (ik denk wel zo'n 30-40 watt) en dit geld ook als je r507/404a erin laat zitten.

edit: wow ik zie net een post van herefishy op XS over een gas bedrijf. geuss what die lui hebben een telefoon nummer hier in NL :) ff bellen zo (op hun site staat ethaan en ethyleen maar das alleen voor US)

edit: lol ze zoeken een prijs voor me uit :)
Ik ben erg benieuwd :D. Ziet er allemaal erg goed uit. Ik wil ook ooit weer aan de PC maar een prom is wel wat duur. Wat ben je nu aan spullen kwijt geweest voor dit ding ? ( en wat denk je intotaal gebruikt te hebben ? )

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Astennu schreef op woensdag 27 april 2005 @ 09:48:
[...]

Ik ben erg benieuwd :D. Ziet er allemaal erg goed uit. Ik wil ook ooit weer aan de PC maar een prom is wel wat duur. Wat ben je nu aan spullen kwijt geweest voor dit ding ? ( en wat denk je intotaal gebruikt te hebben ? )
Kosten zijn een stuk lager dan een normale prom :). Altans, de spullen die gebruikt worden in het systeem. Het gereedschap + spullen was samen een stuk duurder dan een prom.

De totaal prijs kwa spullen zal niet zo hoog zijn. Maar het werkt dat hij erin heeft gestopt is enorm. Zo'n systeem is passend te maken onder een PC-70 :). Zeg maar een lange prom. Maar zijn zeer moeilijke systemen helaas.

Je kan hem mailen over een richtprijs natuurlijk. De compressors zijn beperkt helaas, dus niets is zeker.

[ Voor 25% gewijzigd door Epsilon op 27-04-2005 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-10 22:44

DaOverclocker

Overclocker for life...

een beetje offtopic vraag, maar hoe komt de TS aan die mooie Radiateur?
Ik heb eentje uit een auto, dies 5 cm dik en 20x 15 in omtrek. Alleen hier ziten van die fijne vinnetjes op, zodat mijn 120mm fan beetje vacuum zuigt boven de rad. Mijn water voor mijn waterkoeling wordt hierdoor wel 30 graden. En volgens mij werkt de rad van de TS beter, alleen hoe kom je aan dat ding? Zit zo'n ding ook gewoon in een auto? en zo ja welke?

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

DaOverclocker schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:46:
Ik heb eentje uit een auto, dies 5 cm dik en 20x 15 in omtrek. Alleen hier ziten van die fijne vinnetjes op, zodat mijn 120mm fan beetje vacuum zuigt boven de rad. Mijn water voor mijn waterkoeling wordt hierdoor wel 30 graden. En volgens mij werkt de rad van de TS beter, alleen hoe kom je aan dat ding? Zit zo'n ding ook gewoon in een auto? en zo ja welke?
Dat zijn condensers (of eigenlijk zijn dit verdampers, maar dat maakt niet uit). Die vind je niet in een auto.

voor info mail me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
DaOverclocker schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:46:
autoradiateuren koelen water beter dan een condensor, je moet gewoon een fanshroud maken zodat je fans niet direct tegen je rad zitten dan los je dat vacum op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
epsilon heeft de meeste vragen al beantwoord zie ik :)

puur aan onderdelen iets van 300 euro maar dat komt omdat ik wat goeie deals heb gehad. aan gereedschappen weet ik het niet, ben de tel kwijt geraakt bij een paar honderd euro.

Dat bedrijf waar ik ethaan wilde halen levert alleen als ik een kvk nummer heb :( :( :( :( ik ben echt zo pissed he. Weet iemand hier iets van een leeg bedrijf opzetten(puur voor kvk nummer)? mail me.
ik begin beetje wanhopig te worden in mijn zoektocht naar ethaan. |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Ethaan, waar wordt dat precies gebruikt? ook gewoon in de koeltechniek of niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ethaan wordt wel gebruikt in commerciele cascade's (extreem lage temperatuur vriezers). De meeste koeltechnische bedrijven maken echter geen extreem lage temp units :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Nee idd, en dat is vrij irritant he. Moeilijk aan te komen dan, maar ik zal wel voor je rond kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja dat gaat inderdaad flink irriteren ondertussen! dank! R170 heet het trouwens in de koeltechniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Kom es even op msn.... misschien kan ik je helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-10 22:44

DaOverclocker

Overclocker for life...

Vandread schreef op woensdag 27 april 2005 @ 15:49:
[...]

autoradiateuren koelen water beter dan een condensor, je moet gewoon een fanshroud maken zodat je fans niet direct tegen je rad zitten dan los je dat vacum op.
Dit heb ik al gedaan, een fanduct over de totale rad, maar goed ik heb dan nog steeds last van vacuum. Maar zou een condesor dus minder goed waterkoelen dan een auto rad?

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 15:50:
epsilon heeft de meeste vragen al beantwoord zie ik :)

puur aan onderdelen iets van 300 euro maar dat komt omdat ik wat goeie deals heb gehad. aan gereedschappen weet ik het niet, ben de tel kwijt geraakt bij een paar honderd euro.

Dat bedrijf waar ik ethaan wilde halen levert alleen als ik een kvk nummer heb :( :( :( :( ik ben echt zo pissed he. Weet iemand hier iets van een leeg bedrijf opzetten(puur voor kvk nummer)? mail me.
ik begin beetje wanhopig te worden in mijn zoektocht naar ethaan. |:(
kamer van koophandel.. daar moet je langsgaan en dat kost je zo honderd euro..

mocht je dit werkelijk gaan doen, zet dan een eenmanszaak op..

[ Voor 5% gewijzigd door GuuZ op 29-04-2005 18:56 ]

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10 16:48

DaWaN

'r you wicked ??

GuuZ schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 18:55:
[...]
mocht je dit werkelijk gaan doen, zet dan een eenmanszaak op..
Van Soest extreme PC koeling :+ :7

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja ik ga een eenmanszaak opzetten, zit weinig anders op... ;) ik wist wel wat kvk was hoor trouwens :D ging mij meer om regelingen die daarbij komen kijken maar ik ben ingelicht ondertussen.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 19:42 ]

Pagina: 1 2 Laatste