Parallel LC-display werkend!

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 604 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

K ben nu zelf ook bezig met een parallel display. K heb er gisteren ff een gehaald hier in Goes. Gewoon bij de elektro shop.
16*2 voor F37,50
Met schema en alles d'r bij. Ook zit er bij hoe je de diverse flags en de interne circuits zoals de reset en initalisatie.

K zal morgen ff die schema's op school scannen en op het net posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 20:28
Tweaky: doe maar geen moeite! Alle info omtrend aansluitingen & Hitachi 44780 instructie-set heb ik reeds op 't net geknikkerd!

Ook voor diegenen die zelf de LPT-poort willen aansturen, heb ik een tabel met registers gemaakt.

Daar zou menig elektronica-hobbyïst het mee moeten kunnen doen, daar ik zelf óók niet meer info nodig heb gehad! ;)

...With a touch of magic¿

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, thnx.

[edit: ff de schema's vergeleken.]

Alleen heet pin 2 bij mij in m'n schema Vdd en bij jou Vcc.
En pin 15 en 16: A en K.
Zit hier nu verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
Da's in dit geval hetzelfde, al ben ik niet blij dat dat de fabrikant van je LC-display Vdd heeft gebruikt. Dat is nl. het symbool voor +12V, en dát zou ik er nou ff vooral NIET op zetten!
ff voor de duidelijkheid, dit zijn dus de standaard symbolen:
Vss = 0V (GND)
Vcc = +5V
Vdd = +12V

Maar nogmaals: OP PEN 2 VAN JE LC-DISPLAY MOET JE DUS +5V ZETTEN!

(Sorrie dat ik de hele zin in hoofdletters zet, maar ik wil niet op m'n geweten hebben dat iemand z'n LC-display om zeep helpt... Daarom wil ik dit ff heel duidelijk gezegd hebben... :))

De letters A en K betekenen Anode en Kathode. Dat zijn de twee aansluitingen van de backlight. Omdat de backlight uitgevoerd wordt in de vorm van LED's, heb je dus te maken met een polariteits-afhankelijke aansluiting van de backlight.
Daar is echter een heel simpel ezelsbruggetje voor: KNAP!
Kathode = Negatief, Anode = Positief.
Dus op pen 15, waar de A bij staat, moet je dus, via een weerstand van 100ohm, +5V zetten, en op pen 16, waar de K bij staat, moet je 0V (GND) zetten. Simpel hè? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo, hier ben ik weer :)

Dit is eigenlijk een berichtje voor MNM, maar de rest mag het ook lezen :D

Ik weet dat MNM een progje aan het schijven is voor het aan sturen van displays... heel goed

Ik wil hier graag aan meewerken, ik heb veel ervaring in delphi , maar niet in electronica :?

In een vorig berichtje heb ik gezegt dat MNM zijn source code moest vrijgeven, Whhaaaa, leuke reacties op gehad :)

oke, ik maak het goed MNM !!

ik heb op mijn site een jpg tje gezet wat erg handig is voor een progje (in delphi) voor displays http://www.lasci.f2s.com/delphi.htm

Ik vraag via deze weg aan MNM of ik mag meewerken (programmeren) aan het progje voor Lcd Displays

ik doe dit vrijwillig *D

Is MNM bereid voor een vrijwilliger voor het programmeren ? je kan mijn berijken op
op mijn ICQ nr: 71107491 dan kan ik je het component toesturen zoals op mijn site te zien is (gratis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-10 21:08
Op zondag 28 januari 2001 21:37 schreef MNM(tm) het volgende:
Da's in dit geval hetzelfde, al ben ik niet blij dat dat de fabrikant van je LC-display Vdd heeft gebruikt. Dat is nl. het symbool voor +12V, en dát zou ik er nou ff vooral NIET op zetten!
ff voor de duidelijkheid, dit zijn dus de standaard symbolen:
Vss = 0V (GND)
Vcc = +5V
Vdd = +12V
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Wat de voltages zijn moet blijken uit de bijschriften. Heel vaak is dit namelijk variabel als er gebruik gemaakt wordt van Vcc danwel Vdd. Vss is meestal wel GND maar dat is ook niet altijd zo.

Als je een schakeling bedoelt voor één spanning zet er dan aub gewoon die spanning in en niet Vdd ofzo.

* Vorlon is open voor commentaar [img=15,15]i/s/clown.gif[/img]

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
't Hoeft idd niet altijd zo te zijn, maar daar zijn standaarden ten slotte voor: om vanaf te wijken! >:)
Nee, ff serieus: in zo-goed-als alle schema's die ik tot nu toe heb gezien, (en dat zijn er hééééél veel! :D) worden de symbolen die ik eerder noemde als dusdanig gebruikt! Trouwens, één van de meest gerenommeerde Schematic Capturing programma's, t.w. OrCAD, houdt ook aan deze standaard vast! ;)

Lasci: wat denk je voor inbreng te kunnen bieden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 28 januari 2001 23:01 schreef MNM(tm) het volgende:

Lasci: wat denk je voor inbreng te kunnen bieden dan?
Des te eerder is het progje klaar waar iedereen op zit te wachten, toch !!
Mijn inbreng is het mee helpen met een universeel progje te maken voor een display, ik weet dat programmeren erg veel tijd kost
en wil het graag versnellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 14:35

ReseTTim

Chocolate addicted

als ik zo die pic zie van Lasci dan lijkt dat delphi wel erg op VisualBasic.

klopt dit en werkt hij ook psies hetzelfde.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 21:56
Het lijkt er idd erg veel op alleen de code die je intypt is compleet anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
Op zaterdag 27 januari 2001 19:41 schreef lasci het volgende:

Hier een andere delphi progammeur !! IK dus
Ik kan wel programmeren maar ik weet niet hoe ik die display moet aan sturen.
Sorrie hoor, maar hoe wil je helpen bij het maken van een 'universeel' component, als je niet weet hoe je 'n 'standaard' display moet aansturen?
(Neem alsjeblieft van me aan dat deze vraag / opmerking absoluut niet rot bedoeld is...! :o)

Maar ik heb ook goed nieuws: er is weer een nieuwe versie van het Delphi-component beschikbaar, èn: op veler verzoek: een Unit voor TP6 en TP7. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-10 21:08
MNM(tm): Ah ja, OrCad (aka Microsim) ;) hmmz, is alweer een paar maanden geleden; zit nu voornamelijk met Protel te werken; maar ik geloof je direct. :)

btw. ik kan wel pascal, dus die unit vinnik erg aardig <slijm>, maar ik zit er een beetje mee hoe ik nu die stomme log van mbm5 zover krijg dat ie die opmaak zooi eruit laat en minder dan 10 logs gaat blijkbaar ook niet... windows programmeren kan ik eigenlijk nog niet echt. ben meer het assembler type :P

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
Misschien stom vraagje maar hoe installeer je een component want als ik ut toevoeg en dan probeer te gebruiken in mn project zegt ie "priviliged instruction" :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MNM(tm): Bedankt voor die Pascal Unit. Nu kan k eindelijk ook eens ff wat maken voor m'n display. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
maddog_rvo: welke Delphi versie gebruik je? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
ik ben 100% newbie zei ik ;) ik kan (ja hoor!) intern geheugen in mijn computer zetten, maar daar houdt het mee op (er zit toch geen gevaar aan; ik heb ouders :().

Ik kan alleen wat HTML schrijven. Ook wel wat in Javascript, maar daar houdt het mee op

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 29 januari 2001 00:57 schreef MNM(tm) het volgende:

[..]
Sorrie hoor, maar hoe wil je helpen bij het maken van een 'universeel' component, als je niet weet hoe je 'n 'standaard' display moet aansturen?
Heel simpel, ik heb dus geen verstand van :? electronica. Zoals ik hier en daar gelezen heb op het internet.Moet de display eerst ingesteld worden (geinitialiseerd) voordat het eerste teken naar het scherm gestuurd kan worden.

Maar vraag is dus. welke commandos moet ik eerst naar het display sturen om het voor te bereiden op het eerste teken ? en met welke tijd cq wachttijd ?? Heeft iemand hier een voorbeeld van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het display stuur je gewoon met de standaard commando's en functies aan, die ook voor de Parallele poort gelden.
De exacte waardes van de chipset, die je nodig hebt, om mee te geven aan de Delphi functies, kun je hier vinden. Maar deze link had MNM al op het net gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
als je nu gewoon de component van MnM gebruikt kun je er gelijk strings / chars naartoe pleuren. Zo krijg zelfs ik (geen delphi programmeer ervaring) alles wat ik wil op het displaytje hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ey, hoe zit het nu met die win2k compatibiliteit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
Generaal_Putlucht: zie laatste reply van Vorlon op pag. 3 van deze draad! (Direct I/O) ;)

Lasci: Heb je m'n component überhaupt al eens uitgeprobeerd?
(Die staat al ruim een week op 't net, moet je weten!)
Dan weet je nl. meteen al dat de huidige versie zo-goed-als 'af' is. ;)
Ik verw8 nu alleen nog bug-reports en suggesties voor evt. x-tra (handige) functies... *D

DinoRaptor: Sorrie dat mijn nu volgende opmerking wellicht nogal bot overkomt, maar ik denk dat het in jouw geval niet verstandig is om je hiermee bezig te houden.
(Basis)kennis elektronica is best wel vereist, en als je zelf wilt kunnen bepalen wát er op 't display wordt weergegeven, zul je dat zelf, dmv. een programma, aan de computer moeten 'opgeven'...
Kennis omtrend programmeren is dus ook best wel handig (en dan bedoel ik niet HTML... :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 29 januari 2001 01:49 schreef maddog_rvo het volgende:
Misschien stom vraagje maar hoe installeer je een component want als ik ut toevoeg en dan probeer te gebruiken in mn project zegt ie "priviliged instruction" :?
Een "priviliged instruction" is een bescherming van windows nt/2k. Je kunt dus die source code op je pc niet gebruiken. In de source staat ergens een instructie "in portnr" of "out portnr"

Mischien dat iemand iets met directio kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazekers heb ik het component gebruikt MNM

Ben er druk mee aan het gochelen :)

Maar wil eerst graag alles weten, voordat ik ergens mee begin.

Nu zit ff te denken hoe ik die tekst aan het scrollen krijg *D Mischien een idee voor je component

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
ik gebruik delphi 5.0
/edit
Kan ut trouwens ook nog aan winnt liggen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
pffff... wat een reacties hiero man :o

Is het hardware matige gedeelte van dit LCD gedoe moeilijk? Ik heb alle reacties doorgelezen (koste een uur of zo :P) en lees overal dat een beetje kennis van electro niet weg is... nu heb ik geen kennis van electro maar een paar kabeltjes solderen lukt me nog wel.... is er ergens op internet een beetje duidelijke uitleg hoe ik zo'n LCD schermpje "aangesloten" krijg op m'n pc? (en waar kopen jullie die vette schermpjes? :))

Het programmeren komt nog wel, heb pascal achtergrond, ben nu bezig met delphi 4 dus dat moet wel lukken....

Samenvattinkje: het hardwarematige gedeelte is dat te doen voor een electro leek? :)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
Op maandag 29 januari 2001 23:35 schreef Marv het volgende:
Is het hardware matige gedeelte van dit LCD gedoe moeilijk?
Nee hoor is best goed te doen tussen deze reacties staat een schemaatje en aan de hand daarvan is het heel makkelijk in elkaar te zetten (Ik ben zelf ook niet echt handig in electro) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv
Jah dat heb ik gezien...

Afbeeldingslocatie: http://www.flakkee.net/~mnm-tm/img/LCDconnect.bmp

Ik zie het verschil tussen de lpt poort en de LCD-Display ook nog wel, die lijntjes daartussen zijn ook nog wel te doen... maar (hier komt het...)
vanaf 17 (lpt) gaat een streep naar 1k (:?) die dan weer naar een weerstand of iets dergelijks gaat (:?) die op zijn beurt naar GND gaat (:?) die GND kom ik ook weer tegen bij 18 t/m 25 (lpt)
Nummer 16 van de LCD gaat naar die weerstand van hierboven, maar met een 100 (:?) ertussen..
En wat gebeurt er nu precies met die 15 (lcd)? Wordt die nu aangesloten op 2 (lcd)....
laatste: 3 (lcd) gaat "door" 22k (:?) en "wijst" naar de kabel die van 1 naar GND gaat....

Damn.. ik snap echt niets van electro :)
Als er iemand tijd teveel heeft of gewoon zin heeft om een mede tweaker te helpen... :)

Een vriend van mij doet volgens mij ook iets met electro (hbo) dus die zou dit toch ook moeten snappen of niet? Als er niemand van dit board tijd teveel heeft ga ik hem lastig vallen :P
(Misschien zou ik kunnen aanbieden dat ik het software matige gedeelte doe en hij het hardware matige :))
(en hebben jullie gewoon een oude printer kabel gepakt en die verbonden met die LCD display of heb je daar speciale stekkertjes voor? :?)

Damn.... ik voel me zo'n newbie... ach ja.
Je kunt niet alles weten toch? :)

edit:
Owja... waar bestellen jullie die kewle displaytjes nu? 't moet wel zo'n stoere zijn met blacklight of iets dergelijks :9~

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv
Om mijn post van hierboven niet nog langer te maken:

Misschien kan iemand die z'n displaytje al aangesloten heeft misschien ff een paar shotjes plaatsen op het web... kan ik nog meer gaan :9~

(wat shotjes van hoe je het aangesloten hebt dus... :) Plaatjes van werkende displaytjes heb ik al gezien... :9~)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Laatst online: 09-10 23:22

mvds

Totally awesome!

Heeft iemand dit al gedaan door middel van een kaartje met een parallelle poort erop. Connector eraf slopen en dan alles mooi intern houden? Dus geen kabels van buiten naar binnen? Dat wil ik dus gaan doen, maar ik wil even weten of iemand dit al geprobeerd heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 14:17
Ik vraag me af waarom ik dit eigenlijk nog post. Zie hieronder een uitleg van je schema probleem, ik moet je alleen waarschuwen dat het wel eens gruwelijk mis kan gaan met een dergelijk gebrek aan kennis.

die rechthoekjes met K-waardes zijn weerstanden, waardes in Ohm.. 1KOhm= 1000 Ohm
Het weerstandje met de schuine pijl is een (instel)potmeter waarbij de schuine pijl altijd overeenkomt met de middelste aansluitpoot.

de BC547 ding is een transistor. Misschien kan je die beter niet in je hardware opnemen als je niet de software van MnM gebruikt, omdat anders je disp altijd uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op http://www.barracuda-central.org staat bij
pc-interfacing hoe je met je parallele poort ook je tv etc kan aansturen ook met transistor en dan met C++ of PHP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Marv als je het zelf niet aandurfd wil ik het anders wel ff doen voor je hoor, waar woon je exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
BTW die zooi van pin 17(lpt) naar pin 15 & 16 lcd is alleen om het backlight te schakelen en dus niet noodzakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Laatst online: 02-10 10:41

Diamon

The Weird One

T'sja, hoe ik aan mijn 4x20 LCD ben gekomen.
Simpel, pa van me werkt in de TD bij een groot bedrijf, daar hebben ze nieuwe control-units geplaats.
Dus ze hebben nog een stuk of 20 :9 van die oude units liggen die ze niet meer gebruiken.
En daar zit dus een 4x20 LCD-tje in, die nu van mij is :9

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Ik hem de mijne bij Dil (Rotterdam, Display electronica) vandaan, 99.95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon

Diamon

The Weird One

Op maandag 22 januari 2001 23:28 schreef Vorlon het volgende:
daar kun je wel omheen :)

kijk maar eens op Direct I/O
En weet jij dan hoe dit proggie werkt, ikke niet :?.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv
Op dinsdag 30 januari 2001 19:28 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
Marv als je het zelf niet aandurfd wil ik het anders wel ff doen voor je hoor, waar woon je exact?
Midden limburg :(
Tis hier niet slecht wonen of zo maar als je bij pricewatch kijkt en je wilt je spullen het liefst afhalen blijven er maar een paar winkels over (de duurste dus :(). Als je iets 2e hands van iemand wilt kopen wonen die andere bijna altijd in de randstad :(

Ik weet niet hoe ver het is van bij jou tot hier (zal wel te ver zijn :)) maar toch bedankt voor het aanbod :)

Kijk het solderen lukt me wel... ik heb eigenlijk gewoon een voorbeeld plaatje nodig of zo (en dat noemt zich een tweaker? :))

edit:
Ik heb ff die plaats waar jij woont opgezocht en het is inderdaad nogal een eindje rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
zal thuis ff kijken of ik ut kan inscannen en er iets fatsoenlijks van kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv
Op dinsdag 30 januari 2001 23:42 schreef maddog_rvo het volgende:
zal thuis ff kijken of ik ut kan inscannen en er iets fatsoenlijks van kan maken :)
:) :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Welke displays zijn nou makkelijk om te gebruiken. Qua documentatie, gebruiksvriendelijkheid en dergelijke?

Ik wil dus ook een display gaan maken maar er zijn zoveel verschillende soorten en prijzen.

Ik wil een 4 x 20 display met backlight. Aansturing schrijf ik er zelf voor.

Heeft iemand al iets geprobeerd met een grafisch display?

En wie weet er links naar resources? Ik ben op zoek naar C++ code om de voltages en dergelijke uit te lezen van je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-10 20:35

Shuriken

Life is all about priorities

Als je voltages wil uitlezen kun je dit het makkelijkste doen, door gebruik te maken van de Shared Memory Interface van Motherboard Monitor.
Ik heb van Alex van Kaam de C++ code gekregen om dit voor elkaar te krijgen. Dus als je die wilt hebben......

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op woensdag 31 januari 2001 12:22 schreef Shuriken het volgende:
Als je voltages wil uitlezen kun je dit het makkelijkste doen, door gebruik te maken van de Shared Memory Interface van Motherboard Monitor.
Ik heb van Alex van Kaam de C++ code gekregen om dit voor elkaar te krijgen. Dus als je die wilt hebben......
Heel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
Oef oef oef... Ik probeer dit te snappen, en het gaat net (niet). Heeft iemand een leuk, makkelijk projectje voor mij???????????????
:P:9 :) PLZ!

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Gewoon ff wachten tot een of andere software geek wat software geschreven heeft voor het displeetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• te(X)en
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

Ja die nieuwe versie van LCDriver moet eens komen, zou een paar weken terug al komen maar is er nog steeds niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
jah dat zou ook wel handig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff een vraagje over het schema

Als ik GEEN blacklight wil gebruiken kunnen de componenten vanaf pin 17 vervallen, toch :?

en als dat zo is wat doe ik dan met pin 17, moet die dan aan de massa liggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen blacklight achter mijn display, kan je die ook los kopen en waar ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
pin 17 niet aansluiten...
afaik heeft pin 17 een implementatie die je alleen aantreft in de component van MnM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 02 februari 2001 22:20 schreef Grimreaper het volgende:
pin 17 niet aansluiten...
afaik heeft pin 17 een implementatie die je alleen aantreft in de component van MnM
ja dat klopt,ik gebruik zelf dat component ook, nog bedankt daarvoor MnM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
'k Heb al enige tijd nix meer van me laten horen... :?
'k Ben dan ook nog steeds best wel ziek... ;(

Maar idd, Grimreaper heeft gelijk: heb je geen backlight op je display, dan hoef je pen 17 geheel niet aan te sluiten en kunnen de transistor (BC547) en de twee weerstanden (1k en 100) vervallen ... ;)

'k Hoor graag reakties over de werking / functionaliteit van m'n component. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Die component doet het goed :) maar dat wist je al/

Hoe is het met de MBM 4 & MBM 5 poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 21:17

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Dus als ik het GOED begrijp...:

» Als je ALLES aansluit werkt de backlight met ALLE software¿

» Pin 17 [+ 2 weerstanden + condensator] hoeven ALLEEN als je de software van MNM gebruikt, als je die niet aansluit [en de andere weerstanden dus wel] dan werkt je backlight WEL met andere software¿

» Als je ALLE weerstanden weglaat [+ de 5 V niet aansluit [pin 1,2,3,15] ] heb je GEEN backlight maar werkt de display nog wel¿

KLOPT DIT¿

Vragie:
» Kan iemand FF een closeup maken van de aansluiting van ze weerstanden etc op ze LCD schermpie, dat ik dat erbij kan houden als ik ga solderen.

» Als ik besluit om me backlight ALTIJD an te hebben [zo vaak zet ik hem toch niet uit] hoe moet ik het DAN aansluiten¿

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
Nee klopt niet:
alleen MnM schema gebruiken als je zijn comp gebruikt.
Als je zijn comp niet gebruikt het standaard schema usen zoals dat in tigvoud hier op het forum te vinden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon

Diamon

The Weird One

Heeft iemand ook het proggie LCDriver voor me.
De site is niet echt bereidwillig om te laten leechen.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraagje over het component van MNM

als ik mijn progje start, krijg ik de foutmelding (DISPLAY NIET GEVONDEN) :?

en op mijn display komt alleen de tekst te staan ww en een knipperend cursortje

Wat doe ik verkeerd ??

ik heb trouwens een display met 2x24 tekens
kan het daar aan liggen want dat zit niet in het component , ik heb het ingesteld op 2x20 help me !??

ik heb mijn display van http://www.densitron.com/display/

Die hebben echt alles !!!!! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
tjek ff je paralelle poort mode (niet ecp maar epp of spp) anders doet ie het idd niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 10:55
mijn LCD projecten online :

Gewone PC : http://athome.no-ip.com/projects/LCDScherm.htm

Stand alone MP3 Box

Afbeeldingslocatie: http://athome.no-ip.com/projects/mp3box/mp3box1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://athome.no-ip.com/projects/mp3box/mp3box2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://athome.no-ip.com/projects/mp3box/mp3box3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://athome.no-ip.com/projects/mp3box/mp3box4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://athome.no-ip.com/projects/mp3box/mp3box5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 04 februari 2001 00:03 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
tjek ff je paralelle poort mode (niet ecp maar epp of spp) anders doet ie het idd niet
paralelle poort heb ik nu op epp staan,
maar het werkt nog niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op zaterdag 03 februari 2001 19:55 schreef Grimreaper het volgende:
Nee klopt niet:
alleen MnM schema gebruiken als je zijn comp gebruikt.
Als je zijn comp niet gebruikt het standaard schema usen zoals dat in tigvoud hier op het forum te vinden is...
Afbeeldingslocatie: http://www.dr-tech.de/LCDcircuit.gif
DEZE DUS¿
Kan ik ook gewoon 5V van me power supply gewbruiken¿ me gameport is al overbezet...
Dus het hele schema van MNM, ZONDER pin 17¿

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op zondag 04 februari 2001 02:15 schreef Tadango het volgende:
mijn LCD projecten online :

Gewone PC : http://athome.no-ip.com/projects/LCDScherm.htm

Stand alone MP3 Box

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hé, hoe heb je die PCI kaartne, LIGGEND gekregen¿

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Me : 5V maakt niet uit al haal je het bij de buurman :)

Me: Die liggende PCI kaarten komen door een raiser bordje doordat dit een desktop kassie is

Lasci: Welk os heb je? en heb je niet toevallig scanner/printer software nog aanstaan op de achtergrond? en is je display wel hitachi compatible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 04 februari 2001 14:44 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:

Lasci: Welk os heb je? en heb je niet toevallig scanner/printer software nog aanstaan op de achtergrond? en is je display wel hitachi compatible
Ik gebruik Windows ME ,display heeft een hd44780a00 , maar moet ik de printer driver voor mijn printer dan verwijderen ?
dan kan ik niet meer printen :`(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
nah, vertel eerst maar eens welke printer je hebt en of je een scanner hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Me : 5V maakt niet uit al haal je het bij de buurman :)
Dus ik kan gewoon MNM's schema pakken, en gewoon Pin 16/17 NIET aansluiten [dat deel weglaten], kan ik dan nog wel me backlight aansturen of staat de backlight dan altijd aan¿
Me: Die liggende PCI kaarten komen door een raiser bordje doordat dit een desktop kassie is
Waar kan ik dat soort spul halen¿

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 04 februari 2001 15:04 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
nah, vertel eerst maar eens welke printer je hebt en of je een scanner hebt
Canon BJC 7000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
sorry Marv krijg er niks fatsoenlijks van gemaakt ( Volges mij is mn scanner waardeloos:()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar kan ik nu een werkend progje vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
» Pin 17 [+ 2 weerstanden + condensator] hoeven ALLEEN als je de software van MNM gebruikt, als je die niet aansluit [en de andere weerstanden dus wel] dan werkt je backlight WEL met andere software¿
Sorrie -=!ME!=-, maar waar ben jij in mijn schema een condensator tegengekomen :?
En als je de backlight aansturing van mijn component niet gebruikt en je tóch de backlight aan wilt hebben, moet de de weerstand van 1k en de transistor verwijderen en de nu losse aansluiting van de weerstand van 100ohm direct aan GND knopen. ;)

'k Ben trouwens aan 'n update van m'n component bezig vanwege enkele opmerkingen dat de tekst op 't display wel eens 'n teken verschuift...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 10:55
ME : Ik gebruik helemaal geen PCI kaarten |:( voor zo ver ik weet zijn dat ISA dingen :)) en die risers komen bij mijn stage bedrijf vandaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op zondag 04 februari 2001 16:27 schreef MNM(tm) het volgende:

[..]

Sorrie -=!ME!=-, maar waar ben jij in mijn schema een condensator tegengekomen :?
En als je de backlight aansturing van mijn component niet gebruikt en je tóch de backlight aan wilt hebben, moet de de weerstand van 1k en de transistor verwijderen en de nu losse aansluiting van de weerstand van 100ohm direct aan GND knopen. ;)
Ik bedoelde transistor...
Als ik die er dus NIET inzet, kan ik dan met geen enkel programma dme backlight aansturen, maar dan staat íe gewoon altijd aan¿¿¿

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
Neen, als je de transistor -die hier als schakelaar wordt gebruikt- weghaalt, kan er helemaal geen stroom meer gaan lopen door de LED's van de backlight.

Deze backlight-aansturing is door mij 'ter plekke' & 'in een opwelling' of 'vlaag van verstandsverbijstering' bed8.
Ik ga er dan ook vanuit dat verder GEEN ENKEL ANDER PROGRAMMA / DRIVER deze functie ondersteund!

Lees trouwens m'n vorige reply nog 'ns ff goed: daar staat nl. precies wat je moet doen om de backlight continu aan te zetten!

't Kan best zijn dat deze reply 'n beetje bot overkomt, maar dit zijn allemaal zaken die ik onder 'basiskennis elektronica' versta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 04 februari 2001 16:27 schreef MNM(tm) het volgende:

'k Ben trouwens aan 'n update van m'n component bezig vanwege enkele opmerkingen dat de tekst op 't display wel eens 'n teken verschuift...
Nu je toch nog bezig bent,,
Zou je voor mijn ook het 2x24 display in je component kunnen zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de nieuwsgierigen :)

http://kabel.netvisit.nl/~raat01/display.htm

Staan fotos van mijn display >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik snap het ECHT niet meer...

Ik wil:
» We backlight aan kunnen hebben
» Me gameport vrijhouden [dus 5V van voeding gebruiken.
» Dit alles met ZO WEINIG MOGELIJK solderen.

ÓF:
» We backlight aan en uit kunnen zetten

Er van uitgaande dat ik MNM's progsels NIET gebruik...
How ziet het schema er dan uit¿

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
Volgens mij verandert er zo goed als niets want alle proggies hebben op zn minst 10 kabels van parallel naar lcd nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 04 februari 2001 20:43 schreef -=!ME!=- het volgende:
Ik snap het ECHT niet meer...

Ik wil:
» We backlight aan kunnen hebben
tussen lpt1 pin 17 en display pin 16 alles laten vervallen, en dan pin 16 display alleen aan de min - (gnd)
Maar solderen zal je wel moeten, of je moet een kant en klare kopen :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
MAAR NIET DIRECT AAN GND!!! Anders fikt ter plekke je backlight uit!
Die weerstand van 100ohm moet er dus wèl tussen blijven (tussen pin 16 en GND).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
zo dus

Afbeeldingslocatie: http://www.flakkee.net/~versaeve/zooi/altijdaan.gif

Zo staat ie altijd aan

Afbeeldingslocatie: http://www.flakkee.net/~versaeve/zooi/schakelbaar.gif

en zo kun je hem schakelen. Het enige verschil is dus een schakelaar.

de meeste LCDtjes is Annode (A) pin 15 en Kathode (K) pin 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/icu13693/LCDconnect2.jpg

Waar zal ik de schakelaar moeten zetten, als ik backlight aan en uit wil zetten¿
Het solderen van een paar weerstandjes wil nog wel denk ik...

Bij De Weg: Wat is het verschil tussen de LCD van MNM en die van "_-= Erikje =-_"¿¿¿
De een heeft 14 pinnen, de ander 16 + sommige heten anders. :?

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
er is geen verschil tussen het schema van mij en die van MnM behalve dat die van mij zijn 5V uit de gamepoort haalt

14 pins = LCD zonder backlight
16 pins = LCD met backlight

Afbeeldingslocatie: http://www.flakkee.net/~versaeve/zooi/LCDconnect2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 15:55
heb je dit nou allemaal gewoon op de printerpoort gesoldeerd???
vink namelijk een beetje zonde,
en een beetje klein werk oppervlakte. :(

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-10 20:35

Shuriken

Life is all about priorities

Tuurlijk dit solderen we aan onze moederbordjes vast. Beetje purschuim erop en het gaat er nooit meer af >:)

Nee je moet dit aan een SUBDB25 Connector solderen en die met een kabel aan je printerpoort hangen.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil goede software voor win2k serieel GVD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon

Diamon

The Weird One

En ik zoek een proggie dat via de lpt & W2k werkt.
Die gast van LCDriver zou vandaag zijn links aanpassen zodat de version 1.0 weer te leechen valt.
Tenminste, dat was wat hij me gister vertelde.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• te(X)en

te(X)en

plons...

Zei die gast toevallig ook wanneer de nieuwe versie uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon

Diamon

The Weird One

De 2.0 versie is voor 85% klaar.
Hij wilde geen Release datum geven.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-09 12:49
Is er al iemand die deze dingen maakt en verkoopt ???

Ik wil er wel eentje !!!

@WIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
kopen :) voor 150,-- bouw ik er eentje voor je met kabel etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• te(X)en

te(X)en

plons...

Op maandag 05 februari 2001 19:18 schreef Diamon het volgende:
De 2.0 versie is voor 85% klaar.
Hij wilde geen Release datum geven.
Ook geen schatting van wanneer hij af is? :)
Waar spreek jij hem? Op het [H]-forum ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mennootje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 16:22
Op het [H]-Forum heet hij Uller, hij post wel regelmatig wat. Doe daar maar es een search.

Ik denk dat het zo lang duurt omdat hij daar ook bezig is met een Digital Baybus. Dat wordt denk ik een soort DigiDoc...dat heeft prioriteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• te(X)en

te(X)en

plons...

Ja daar had ik al eens een post van hem gezien dat de nieuwe versie ergens in januari af zou zijn... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:) ik weer verder, ik had sluiting tussen pen 3 en 4 van de lpt connector

Stupid me |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon

Diamon

The Weird One

Op maandag 05 februari 2001 19:37 schreef te(X)en het volgende:

[..]

Ook geen schatting van wanneer hij af is? :)
Waar spreek jij hem? Op het [H]-forum ofzo?
Zoals ik al zei, geen schatting en ik heb hem via ICQ gesproken.
Wilde wel eens weten hoe en wat. :)

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
Alchemy : Als jij denkt dat je met vloeken iets bereikt, NOT! :(
Als het aan mij ligt, kun je 't helemaal vergeten! :(
't Moge duidelijk zijn dat ik vloeken op mijn draadje NIET ACCEPTEER!
(Op geen enkele draad, trouwens...)

Lasci: Ik heb niet voor niets zeker 5x tegen je gezegd dat je je bedrading eens moest gaan nalopen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 20:25 schreef MNM(tm) het volgende:
Alchemy : Als jij denkt dat je met vloeken iets bereikt, NOT! :(
Als het aan mij ligt, kun je 't helemaal vergeten! :(
't Moge duidelijk zijn dat ik vloeken op mijn draadje NIET ACCEPTEER!
(Op geen enkele draad, trouwens...)

Lasci: Ik heb niet voor niets zeker 5x tegen je gezegd dat je je bedrading eens moest gaan nalopen... ;)
Leer is lezen knul :) Die smile staat er niet voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allemaal erg cool enzo, maar een ander display aansturen is natuurlijk ook cool :]

Zoiets als deze?
http://www.mp3pump.de/images/photos/p2_image10.jpg

Dat zou helemaal :9~ zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu ook een trotse eigenaar van een werkend display :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 20:25 schreef MNM(tm) het volgende:

ik heb een op een gemeten, dan valt een sluiting niet op , ik weet het, ik ben dom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
MindFly: Da's nou een dot-matrix display & precies waar ik nu mee bezig ben! :D

Alchemy: Maakt mij nix uit of er nou 'n :) bij staat of niet: een vloek = een vloek en dat tolereer ik niet!

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.