Dual CPU process affinity benchmark resultaten

Pagina: 1
Acties:

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Topicstarter
Een tijdje geleden had ik een artikel gelezen op Tom's Hardware, en daarin onderzochten ze bij een dual CPU opstelling met Xeon's of er een snelheidswinst verkregen kon worden door het beperken van een proces tot 1 processor.

Hierin kwam men tot de conclusie dat het van het programma af dat gedraaid werd, maar dat er over het algemeen wel sprake was van een snelheidswinst.

Op GoT zijn er ook [url=verscheidene topics geweest over dual CPU opstellingen en gamen, en daarin kwam over het algemeen naar voren dat games beter draaien op een single-CPU systeem, en dat door de extra administratie die de PC moest verrichten dual CPU opstellingen langzamer draaiden dan op een single CPU pc.

Helaas heeft Tom's Hardware alleen op een Xeon systeem benchmarks gedraaid, want de Opteron architectuur is fundamenteel anders dan die van Xeon. Waar Xeon's namelijk enorm gelimiteerd zijn in geheugen bandbreedte -ze delen samen 1 bus en 1 geheugencontroller- heeft in een Opteron systeem elke CPU zijn eigen ingebakken controller, en kunnen ze elkaars geheugen benaderen. Dit zou de grootste bottleneck voor games moeten oplossen, en de extra workload voor de toekenning van threads wellicht te niet doen.

Nu dat ik Pimp My PC-70 eindelijk af heb, kan ik op mijn systeem zelf wat benchmarks draaien om te kijken of het uitmaakt.

In powerstrip (versie 3.50), is er een instelling om het process in de Application Profiles te limiteren tot de eerste CPU. Powerstrip was tijdens de tests het enige programma (samen met wat systeemfiles en PGP) dat draaide, en de tweede monitor was handmatig disabled. De tests zijn uitgevoerd op dit systeem:

- 2x AMD Opteron 246 2Ghz
- 4x 512mb Kingston geheugen (166mhz, 2,5/3/3/7 :X )
- Tyan Thunder K8W
- ATi Radeon X800XT Platinum Edition

Uitgebreide specs staan in m'n signature.

Op de K8W draait de HT link tussen CPU's op 800mhz, de HT link tussen CPU0 en AGP op 600mhz, en de HT link tussen CPU0 en de Northbridge ook op 600mhz. Hoger heb ik ze zonder hangende PC nog niet gekregen. :(
Op de videokaart klokt de GPU op 567mhz, en het geheugen op 575mhz (1150mhz).
De test zijn gedaan met 3Dmark 2003 en 2005, allebei met alles op de standaard instellingen.

En dan nu de resultaten, allereerst met assign proces affinity to the first CPU uit, oftewel de PC handelt zelf af wat waar heen gaat:

2003
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nikken/9858.jpg

2005
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nikken/6006.jpg

En met assign proces affinity to the first CPU aan:

2003
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nikken/9785.jpg

2005
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nikken/6058.jpg

Zoals je ziet maakt het niet zoveel uit, en win je zelfs (marginaal) in 3dmark 2003 als je 2 CPU gebruikt. :)

Ik ga morgen nog meer benchmarks draaien, als iemand nog een paar goede ideeen heeft welke graag.

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:21

Thandor

SilverStreak

Interessant :)

Het programma dat ik graag zou willen zien is:
Hexus PiFast!

De link naar het Contest topic @ GoT : [rml][Contest] GoT PiFast Challenge!! V9.0[/rml]
Download PiFast! hier :)
Ik ben benieuwd naar de eindresultaten :)

[ Voor 62% gewijzigd door Thandor op 21-01-2005 22:39 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Ehm, Thandor, Pifast is toch single-threaded?
Anders stonden de duals wel bovenaan @ Ministry :X

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Mooie score's.
Probeer 3dmark 2001 eens, met de laatste patch zou die moeten werken :) Dan heb je een meer cpu-gebasseerde score ?

301SQN

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:21

Thandor

SilverStreak

SH4D3H schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 22:44:
Ehm, Thandor, Pifast is toch single-threaded?
Anders stonden de duals wel bovenaan @ Ministry :X
Het is inderdaad singlethreaded. Maar toch wil ik het verschil zien :P .

Ik zelf denk dat het toch een aantal miliseconden zou moeten schelen, daarnaast zou ik graag willen zien hoe het op een Opteron loopt ;)
Alleen jammer dat er 166MHz geheugen in zit, maar dat is nou eenmaal niet anders ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Thandor op 21-01-2005 22:47 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Intresant, maar kan je niet beter 2001 gebruiken?? dat is meer op je cpu's gericht. 2003 en 2005 is meer op vga gericht.

Blaad

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:09
zBEASTORz schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 19:26:
Intresant, maar kan je niet beter 2001 gebruiken?? dat is meer op je cpu's gericht. 2003 en 2005 is meer op vga gericht.
Mee eens ben erg benieuwd naar de score ervan :9~

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Topicstarter
Ik was net benchmarks aan het draaien, 3Dmark 2005, -2003 en -2001, en echt elke benchmark gaat ie op z'n bek. :(
Ook in UT2K4 en Half Life 2, waarbij Half Life 2 helemaal erg is, die gaat bij stock settings al onderuit.
Nou had ik in powerstrip bij de profielen "Disable 32-bit Z-buffer" uitgevinkt, zonder er lang bij stil te staan. Dus ik vink het weer aan, en 3Dmark houdt het wel langer vol, maar crashed volledig bij de laatste sound-test.
Nou kan ik me vaag iets herinneren dat Ati 24-bits Z-buffers gebruikte, waar Nvidia 32-bits had, of was dat nou bij shaders? :? In ieder geval, heeft iemand die problemen ook met de Omega (4.12) drivers, want in HL2 bij stock speeds met ECC aan onderuit gaan vind ik wel erg raar. :/

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Pagina: 1