Routerhacking Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 47.807 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/lb000021/routerhack_banner.jpg
Het onderwerp

In dit topic zijn we routers aan het hacken. Jeweetwel, van die standaard kastjes van Sweex, Edimax of een ander merk, die je aan je kabel- of ADSL-aansluiting kan hangen om te zorgen dat je op meerdere computers kan internetten. Zulke routers zijn eigenlijk kleine embedded systempjes, die tegenwoordig steeds vaker Linux draaien. Omdat Linux een opensource OS is, geeft dit natuurlijk mogelijkheden om deze kleine apparaatjes dingen te laten doen waar de fabrikant nooit aan gedacht heeft.
Het slachtoffer

De meeste focus ligt op dit moment op de Sweex LB000021. Dit is een simpele router van +/- EUR25,- Standaard draait deze router Linux. Dat biedt natuurlijk mogelijkheden.
Deze routers lijken op dezelfde manier in elkaar te zitten als de Sweex: Conceptronic C100BRS4H, Edimax 6104K. De Edimax 6104KP is ook te gebruiken, het enige hardwarematige verschil is dat deze de usb-poorten er al op heeft zitten. Als je dus zo'n router hebt zou alles wat hier over de Sweex besproken wordt ook voor jou moeten opgaan.

Specs Sweex LB000021 router
• ADM5120 CPU
• 16MB RAM
• MX29LV160T 16Mbit Flash (hoewel sommige firmwares foutievelijk beweren dat het een MX29LV320 is)

Specs ADM5120
• 175Mhz, 227MIPS
• MIPS R4000c architectuur
• Embedded MMU
• Little Endian
• USB1.1 host controller
• UART interface
• 4 GPIO aansluitingen voor bv. LED's
• 10/100 ethernetpoorten.

Als je zelf een router hebt die je wilt hacken, kan je dat natuurlijk ook proberen en je vragen, mits van een beetje niveau, in dit topic stellen.
Resources

Algemene handige links
• Als je geen zin hebt om een MAX232-board te maken kan je hier voor 5 euro een niet-originele datakabel voor een Siemens C25/S25-telefoon kopen. Telefoonstekkertje erafhalen en je bent er; (kleur=signaal=pin op header) blauw=RxD=pen 7, wit=TxD=pen 1, zwart=ground=pen 8.
* Zet je terminal op ANSI emulatie,anders krijg je veel bagger op je scherm tussen de leesbare tekst (linux console met minicom) terwijl je router aan het booten is.

Voor de Sweex LB000021 / Edimax 6104K[P]
• In dit en dit bericht staat een howto over hoe je je router vanaf een USB storage iets kan laten booten. Als je een Edimax 6104KP hebt heb je deze post ook nog nodig.
Hier staat uitgelegd hoe je een alternatieve firmware in de Sweex kunt flashen. • Hier Staat uitgelegd hoe je je seriele poort aan de UART van de router verbindt. Nadat je deze 'upgrades' hebt gedaan is je router benaderbaar m.b.v. telnet en een terminal. Let wel: Je moet een crosscable maken; de TxD van de router moet via de max232 naar de RxD van je computer, en vice versa.
Volledige AMD5120 datasheet
NoRocketScience: Site over het hacken van routers. Vooral de sweex.
Code van een router gebaseerd op de ADM5120.
• Ook Edimax heeft z'n sourcecode eindelijk vrijgegeven. Pas op: in ieder geval nu ik dit tik is die site zwaar traag, vandaar hier een mirror.
Opgeschoonde versie. Om na het uitpakken geen compileerfouten te krijgen: bewaar de .config, doe make mrproper en zet de .config weer terug.
Howto over hoe je USB-poorten aan je LB000021 toevoegen kan.
Pricewatch link voor LB000021
Lees de tweede post hiervan voor meer info over de serieele aansluiting van de router.
• Problemen met het flashen van je Edimax 6104KP? Kijk hier eens.

Als je van plan bent om te gaan devven voor de LB000021 of een andere router raad ik je aan om de forums van norocketscience en dit topic helemaal door te lezen. Enige ervaring met Linux is vereist. Ervaring met uC's en dingen als crosscompilen is wel zo handig.

Voor andere routers
Hier staan hints hoe je verbinding kan krijgen met een eventuele debug-serieele-poort op je router.
• Gooi een firmwareimage van een router hierin en je weet of het ding waarschijnlijk linux draait.
• Voor routers met daarin de RTL8181-chipset is hier een pagina met daarop kernelsources en een toolchain enzo.
FAQ

Omdat bepaalde vragen heel vaak voorkwamen hebben we een kleine FAQ gemaakt. Lees deze eerst voordat je een vraag post.

:? Wat kun je er nou mee?
Je zou je router kunnen verbeteren door features toe te voegen zoals bandwidthcontrol. Je zou er een kleine server op kunnen draaien. Je zou er een mp3 speler van kunnen maken. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je moet het zien als een goedkoop, lastig, snel uC bord.

:? Waarom doe je zo moeilijk en neem je niet gewoon een Asus WL-500g
of een Linksys WRT54G?

Deze kosten twee tot drie keer zoveel dan de Sweex. En het is gewoon leuk om te hacken.

:? Ik heb een Sweex LB000020, kan ik dit ook allemaal?
Nee, deze router is heel anders opgebouwd, de processor daarin heeft bijvoorbeeld geen MMU waardoor het niet zomaar mogelijk is om Linux te draaien.

:? Ik heb router X van merk Y. Draait daar linux op?
Dat moet je zelf onderzoeken. Gooi het typenummer van de router i.c.m. keywords als Linux eens door Google. Als je dan niks vindt moet je de router openschroeven om achter het typenummer van de processor te komen. De processor is waarschijnlijk de grootste chip in de router. Gooi het typenummer van de processor eens door Google. Als je het dan nog niet weet, maar wel een firmware tot je beschikking hebt kun je deze tool gebruiken.

:? Mijn router draait op X Mhz. Kan ik mp3's decoden?
Ja, waarschijnlijk wel. Met de MAD library kun je al met enkele tientallen megahertzen een mp3 decoden.

:? Maar er zit toch geen geluidskaart in mijn router?
Nee, maar dat is geen probleem. Alle routers met een USB host controller zijn uit te rusten met een USB geluidskaart. Ti produceert heel gemakkelijke USB sound controllers zoals bijv. de PCM2702. Ti
heeft nog veel meer USB sound controllers. Vragen over hoe je zoiets soldeert of bestelt horen niet thuis in dit topic. Pas wel op: Er zit een bug in de kernel van de Sweex/Edimax-routertjes waardoor isochronous transfers niet werken, wat er basically op neerkomt dat USB-geluidskaarten op deze router niet werken totdat iemand die kernel-bug oplost.

:? USB op mijn router?
Veel routers zijn uitgerust met een USB host controller. In sommige routers is deze onbenut gebleven net zoals in de LB000021. Om erachter te komen of je router een USB host controller heeft moet je dezelfde procedure volgen die je ook gebruikt hebt om erachter te komen of je router Linux draait: typenummer van de router of processor in Google gooien en de resultaten goed doorspitten.
Een USB host controller is dezelfde controller als in je PC. Je kunt er allerlei apparaten aanhangen zoals een printer of cardreader. Met een USB hardeschijfbehuizing kun je zelfs een hardeschijf op je router aansluiten. In het topic worden ook IDE -> USB bridges besproken, dit is hetzelfde als een USB hardeschijfbehuizing, alleen dan zonder behuizing. Als je iets aansluit op je router werkt het nog niet meteen. Ook in Linux heb je dingen nodig als drivers.
Credits

Topicstart samengesteld door-DarkShadow- en [url=lhttp://gathering.tweakers.net/forum/myreact/63969]Sprite_tm[/url].
Layout by Sprite_tm.

<!--
----------------------Originele startpost:------------------------------------
Jaja, de routertopics schieten deze tijd als paddestoelen uit de grond :)

Omdat die routers toch wel hele grappige hebbedingetjes zijn qua electronica (hackbaar, er zitten een zut in- en uitgangen op + Ethernet en ze zijn makkelijk te herprogrammeren mits er Linux op draait) ben ik op zoek geweest naar de goedkoopste router die Linux draait. Ik spit dus de pricewatch door, en hier verkopen ze een Sweex LB00021 voor slechts 25 euro. Nou heb ik door de firmware te bekijken al wel uitgevogeld dat het geheel op Linux draait, en da's mooi. Wat ik echter niet uit de firmware heb kunnen halen is op wat voor processor het beestje draait. Vandaar mijn vraag:

Zou misschien iemand die zo'n Sweex heeft het ding even kunnen openschroeven en de merken + typenummers van de grootste ICs hier kunnen posten? Als je foto's zou kunnen maken van het binnenwerk zou dat helemaal mooi zijn.

Als dat allemaal goedgaat en ik zelf ook zo'n router besluit te kopen maak ik hier wel een howto van over hoe zo'n Sweex te hacken is.
-->

[ Voor 133% gewijzigd door Sprite_tm op 24-10-2007 13:39 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 13:01
Volgens mij heb ik er nog een paar thuis liggen, ik zal, als ik thuis ben, er even eentje losslopen. Wordt wel vanavond, ben nu nog @ work.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zinkoo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-08-2023
In mijn LB000021 zit een ADM512p van ADMtek. Op mijn lb000020 zit een S5N8947X01-EO van Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Weet je zeker dat het niet een ADM5120p is? Als ik op ADM512p zoek krijg ik namelijk niets, met ADM5120p wel.

Anyway, als het toch de 5120p is, is het een vrij cool beestje: PCI, USB host, serieel, ...
Nou maar eens kijken of ik Linux-kernel-sources ervoor kan vinden en zoja, eentje kopen en kijken hoe hackable is. Als er iemand foto's van het binnenwerk van zo'n router kan maken, zou ik die ook graag hebben. Als je geen webspace hebt mag je ze zelfs in m'n upload gooien: ftp://sprite.student.utwente.nl/upload.

Zinkoo: Hardstikke bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-05 17:11

Aapje

Opel-beun
Ik vat effe 1 ding niet, waarom wil je een router hacken? :p laat staan z'n cpu gebruiken? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
Je kan bijvoorbeeld een lcd schermpje in je router plaatsen. Hier mee kan je wat stats laten zien ofzo. Of je kan andere dingen ermee doen, misschien zelfs een mp3 speler van je router maken. Volgens mij is dat best mogenlijk, een DAC op je router I/O's solderen en een mp3 decoder in linux installeren :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-03 23:58
Vergeet niet om een goede boxenset + bediening erbij te zetten :P
Heb je geeneens een PC nodig om je muziek te luisteren :Y)
Je kan er natuurlijk ook een VGA-kaart in zetten, tobo + muis en omvormen naar een desktop * Alex denkt een beetje te groot :p

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Omdat het 1337 is :)

Bovendien: Als ik zo'n doosje kan hacken en kan misbruiken heb ik de ideale microcontroller-vervanger: programmeerbaar in C/C++,Bash/PHP/Perl/whatever, heeft 2 Ethernet-poorten en sommige versies ook WLAN, USB is available, printerpoort, GPIO, serieel, met een beetje geluk zelfs PCI... Zo'n doosje kan ik zelf gebruiken voor van alles en nog wat (remote webcam over USB, mp3-van-netwerk-stream-doosje, zet-een-apparaat-via-Ethernet-aan-doosje.... noem maar op) en dat voor slechts E25,-, inclusief voeding en 4-poorts switch. Isn't it amazing, Mike? ;)

Edit: Eej, doe es niet sneller tikken dan ik?
minik0bo: Dat kan inderdaad. Ik heb er wel es aan gedacht om in mijn huidige router een
STA013 (=hardware-MP3-decoder) te bouwen om zo tunes via WLAN uit de lucht te trekken. Was alleen een beetje te veel werk imo.

Alex: Ja, dat kan, als je een router met PCI-interface hebt en je kan dat uitbouwen tot 3 PCI-slots kan je daar in principe een IDE-kaart en een videokaart aanhangen, muis aan serieel, tobo aan GPIO en je desktop is klaar. Of dat nou nuttig is qua werk/resultaatverhouding is een 2e :)

[ Voor 34% gewijzigd door Sprite_tm op 05-12-2004 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 13:01
Ik heb hier een LB000020 ( 2x )

De 21 heb ik dus niet

Ik heb m opengesloopt. In dat ding zit iig een Conexant "Network processor" CX84200-11 E320943.1 ARM

Foto's kan indien gewenst morgen, broertje heeft digicam en die ligt allang te pitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Mhhh cheaps ass 31337 project dus =)
Maar MP3? :p
Ik kreeg vroeger al geen mp3 draaiend via dos op een 386 hoeveel mhz is die chip dan wel? (Zag later stream maar denk dat je dat nog niet red want die 386 hield 24kbps nog niet eens) (Mkay op jou edit mijn edit hou me dus still nvm :X)

[ Voor 36% gewijzigd door Aapje op 05-12-2004 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniK0bo
Sprite_tm schreef op zondag 05 december 2004 @ 00:53:

Edit: Eej, doe es niet sneller tikken dan ik?
minik0bo: Dat kan inderdaad. Ik heb er wel es aan gedacht om in mijn huidige router een
STA013 (=hardware-MP3-decoder) te bouwen om zo tunes via WLAN uit de lucht te trekken. Was alleen een beetje te veel werk imo.
een hardware decoder chip is inderdaad meer voor de handliggend, maar waarschijnlijk ben je bijna even voor voor zijn chip kwijt als voor mp3 decoder chip. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel een DAC dan kost, maar dat zal hopenlijk wat minder kosten dan een mp3-decoder dan :)

https://datatype.helixcommunity.org/mp3dec.html
als je daar even naar kijkt, misschien kan je hier nog wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mja, het probleem is niet eens zozeer dat je er een DAC aan moet hangen, maar dat je precies 44000 keer per seconde data naar die dac verstuurt :) En omdat Linux nog geen realtime OS is kan dat niet softwarematig, dus moet je hardwarematig een fifo ofzo maken. En dan is even een hardware mp3decoder aansluiten makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Dus router slopen en een mp3 speler slopen en je hebt een 'mp3' streamer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Je slaat even het gedeelte 'software klussen' en 'hardware inbouwen' over, maar verder: Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniK0bo
Sprite_tm schreef op zondag 05 december 2004 @ 01:30:
Mja, het probleem is niet eens zozeer dat je er een DAC aan moet hangen, maar dat je precies 44000 keer per seconde data naar die dac verstuurt :) En omdat Linux nog geen realtime OS is kan dat niet softwarematig, dus moet je hardwarematig een fifo ofzo maken. En dan is even een hardware mp3decoder aansluiten makkelijker.
ok, dat is ook wel waar, maar ik vind het best zonde als je een mp3 speler er van wilt maken, dan koop je voor 25 euro een router, en dan moet je weer 25 euro uitgeven voor een freaking mp3-chippie, tenzij de STA013 redelijk goedkoop is. De VS1001k bijvoorbeeld kost al gauw 20 dollar exc; verzendkosten enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zinkoo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-08-2023
ja, het is de adm5120P, ik heb een foto op je FTP gezet.

Op deze site staat ook het een en ander over zelfgemaakt firmware:
http://www.norocketscience.com/router/

[ Voor 60% gewijzigd door zinkoo op 05-12-2004 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Krek, da's een goede site :) Er zit dus een mooie bootloader in het beestje, en de specs zijn bekend. Ok, ik ga er 1 bestellen, kijken wat ik ermee kan.

Edit: Ik heb er twee besteld. Ik zal mijn bevindingen qua software hacken hier posten.

Edit: En meteen meneer Sweex, en de maker van het chipje, ADMTek (die nu van Infineon lijkt te zijn) maar eens even geschopt: Sweex omdat ze zich aan de GPL moeten houden en me de sourcecode van de kernel moeten geven (iig zodra ik de router gekocht heb) en ADMTek/Infineon heb ik lief gevraagd of ze als Sweex dat niet zou willen doen misschien de Linux-kernel-source voor hun demo-board vrij zouden willen geven. Maar eens kijken wat voor antwoorden ik krijg...,

[ Voor 75% gewijzigd door Sprite_tm op 05-12-2004 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94949

Je kan er ook 1 gelijk met printerpoort nemen, zoals de Edimax BR-6104KP, ik heb nog waardebonnen voor mycom liggen en dan is hij opeens maar 25 euro, hoef je er gelijk geen lpt poort in te bouwen.

Je kan hem ook gebruiken voor WOL, kan je vanaf school je pc opstarten :D

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 94949 op 05-12-2004 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ja, ach, hij is nu al besteld, en een lpt-poort erinknallen is niet zoveel werk.
Ow, voor de rest van de wereld die de binnenkant wil zien:
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/tmp/LB000021-tmb.JPG
(Clickie = full-size img, foto met dank aan Zinkoo)
Paar dingen die hieruit duidelijk worden:
• De serieele header en de JTAG-header zijn, hoewel onbestukt, aanwezig.• Er kunnen bij deze router 2 USB-poorten ingemod worden.• Er kan nog een 2e knopje bijgemod worden. Hmm. Wat voor functie zou die hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Sprite_tm op 05-12-2004 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een LinkSys WRT54GS, is (samen met de WRT54G) ook een goede router voor dit soort ongein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Erik1 schreef op zondag 05 december 2004 @ 20:39:
Ik heb een LinkSys WRT54GS, is (samen met de WRT54G) ook een goede router voor dit soort ongein :)
afgezien van de prijs, helaas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98248

Ik heb hier nog een mp3 speler liggen die geen smartmediakaartjes meer leest, wel 32mb intern maar heb al nieuwe speler, interesse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Dank voor het aanbod, maar is niet nodig. Ik heb hier nog een paar STA013's liggen waarvan ik al weet hoe ze werken.

En idd, die Linksys beestjes zijn ook kewl, maar wel even 3x zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Misschien is als een complete how-to
Dat zou uber zijn.

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98248

Ganzz schreef op zondag 05 december 2004 @ 20:50:
Misschien is als een complete how-to
Dat zou uber zijn.
Idd, mijn verstand is echt 0,0 met deze dingen, linux, programmeren en zo maar het klinkt wel vet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zitten dan de usb poorten dan naast de upt en daaronder naast de proc je jtag en daaronder serieel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15855

Ik heb dat in een grijs verleden ook eens onderzocht, en het enige wat ik me nog kan herinneren was dit: http://www.busybox.net/ Ik heb het hier dus over het OS wat ik toen vermoedde wat er op draaide. Of ik het toen mis had en de juiste toch gevonden had weet ik niet meer, maar het is in ieder geval een begin.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ganzz & Holleboomer: Ik zal zoveel mogelijk op proberen te schrijven over deze beestjes, maar ik ben bang dat kennis van Linux toch benodigd zal blijven als je er echt iets mee wilt doen. Ik kan misschien tzt. wel een paar firmwares maken voor bijvoorbeeld aansturing van het een en ander, maar ga er maar vanuit dat je zonder Linux-kennis niet ver komt.

Remcowh: Helemaal goed.

aRaS: Er draait idd Busybox op, maar dat is geen OS maar een reeks standaard Unix-tooltjes die in Busybox samengepakt zijn in een compacte package. Het is zeg maar de command.com van de embedded Linuxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat het ook handig is als je een soldeerbout kunt gebruiken, want anders krijg je er nooit ene usbpoort op op een lcd'jte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15855

Ow ja, dat was het. .z

Kun je nagaan hoe lang geleden het was toen ik er naar gekeken had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
dat zo'n proc niet snel genoeg is betwijfel ik, ik kreeg vrroeger op een 80mhz ding twee mp3tjes tegelijk in winamp en mediaplayer. en wat heeft een mp3 spelertje dan voor proc (buiten de hardware decoder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:47

sphere

Debian abuser

Het zou ook vast fijn zijn als je het geheugen van zo'n bakkie wat kon opkrikken, want dat houdt vast niet over. Misschien CF kaartje oid :?
Waar ga je trouwens je source mee compilen, zit dit standaard in gcc, of moet je een exotische compiler gaan gebruiken?
Sprite_tm schreef op zondag 05 december 2004 @ 12:37:Edit: En meteen meneer Sweex, en de maker van het chipje, ADMTek (die nu van Infineon lijkt te zijn) maar eens even geschopt: Sweex omdat ze zich aan de GPL moeten houden en me de sourcecode van de kernel moeten geven (iig zodra ik de router gekocht heb) en ADMTek/Infineon heb ik lief gevraagd of ze als Sweex dat niet zou willen doen misschien de Linux-kernel-source voor hun demo-board vrij zouden willen geven. Maar eens kijken wat voor antwoorden ik krijg...,
http://www.busybox.net/shame.html
Daar staat Sweex al tussen. Veel succes dus... hopelijk wil ADMtek je wel helpen. :/

[ Voor 58% gewijzigd door sphere op 05-12-2004 21:53 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-04 21:51

Syzzer

Prutser

Erg interessant dit weer, lekker bezig Sprite_tm!

Als ik het goeg begrijp kun je dan van dit ding gewoon een printserver maken die ook usb printers ondersteunt? Als hier een leuke guide uit voortkomt ga ik me ook maar eens zo'n dingetje aanschaffen. Erg leuk speelgoed als ik t zo hoor :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-04 11:39

Ruudjah

2022

Uber1337 topic. Wat ik me alleen afvraag: Welke taken kan je met die ADMtek uitvoeren? voor zover ik heb begrepen, zijn die chippies niet eens snel genoeg om 10Mbit te routeren, met veel connecties. Wat is de performance van dat ding?

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Sprite_tm schreef op zondag 05 december 2004 @ 00:53:
Alex: Ja, dat kan, als je een router met PCI-interface hebt en je kan dat uitbouwen tot 3 PCI-slots kan je daar in principe een IDE-kaart en een videokaart aanhangen, muis aan serieel, tobo aan GPIO en je desktop is klaar. Of dat nou nuttig is qua werk/resultaatverhouding is een 2e :)
Snel is het zeker niet, maar dat hoeft toch ook niet?(zie onder :P)
Toppunt van ironie is als je 't desktopje laat dienen als....router :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:24

Exigence

dnkroz

Straks heeft Sprite_tm een hele routercluster thuis draaien voor }:O :P

Maar verder veel respect hoor _/-\o_ , ik zou het niet kunnen. Echt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112273

Hier ben ik ook mee bezig, naar aanleiding van je eerste mod. Die link naar de hacksite is goed: hoef ik het zelf niet te verzinnen :Y)

Als je de GPL code zoekt kan je hier eens kijken:

ftp://211.74.152.98/GPL5000FS.zip (+-100MB)

Het is wel voor een ander apparaat, maar wel gebaseerd op de ADM5120. Scheelt weer een mailtje naar sweex :Y)

Heeft iemand trouwens een link naar een schema van een usb poort (van een hostcontroller) zodat deze erin te krikken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

op http://www.dns120-linux.o.../Info/PicturesOfTheInside staat eenzelfde routertje (D-Link DNS-120), gebaseerd op de ADM5120 en daar zit al wel een usb poort op, ik denk dat er een elco op de plaatst bij de usb poort bij moet en dat hij dan werkt, heel misschien moet er ook iets van een transistor bij, want ik zie nog in het midden 3 lege vakjes, dan zit hij direct op de chip lijkt het en moet hij misschien werken. Ik zie wel dat er een ALI chip tussen zit.

Die link van de GPL code is van een OvisLink MU-5000FS

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 06-12-2004 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJs
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-02-2023

IJs

w00t

Ik heb ook zo'n Sweex dingetje voor 11 euro op de kop getikt :D

Hopen dat ie eerdaags binnenkomt.

Multiplayer modification GTA3 + Multiplayer modification GTA:VC = Multi Theft Auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

volgens mij hoeft er geen ALI chip tussen :S volgens mij is dat een PCI 'iets' op dat andere plaatje.

Gewoon kijkend naar me sweex lijkt het me gewoon alleen maar alleen een kristal en wat weerstanden, condensatoren en spoelen. De datasheet in de eerder genoemde zip zegt er iets over. Volgens mij moet het zoiets zijn, maar kan het niet meer vinden (was een schema van een andere usb hostcontroller):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Vcc -+--^-^----+------ Vcc
     |+  L     |
    ---       | |
    ===       |_|
     |   __    |
d+  ----[__]---+------ d+
     |         |
     |        | |
     |        |_|
     |   __    |
d-  ----[__]---+------ d- 
     |         |
     |        | |
     |        |_|
     |   L     |
GND -=--^-^----+------ GND

Kan iemand hier iets meer zinniger over zeggen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112273 schreef op maandag 06 december 2004 @ 19:57:
volgens mij hoeft er geen ALI chip tussen :S volgens mij is dat een PCI 'iets' op dat andere plaatje.

Gewoon kijkend naar me sweex lijkt het me gewoon alleen maar alleen een kristal en wat weerstanden, condensatoren en spoelen. De datasheet in de eerder genoemde zip zegt er iets over. Volgens mij moet het zoiets zijn, maar kan het niet meer vinden (was een schema van een andere usb hostcontroller):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Vcc -+--^-^----+------ Vcc
     |+  L     |
    ---       | |
    ===       |_|
     |   __    |
d+  ----[__]---+------ d+
     |         |
     |        | |
     |        |_|
     |   __    |
d-  ----[__]---+------ d- 
     |         |
     |        | |
     |        |_|
     |   L     |
GND -=--^-^----+------ GND

Kan iemand hier iets meer zinniger over zeggen? :P
Volgens mij zou je dit drect op het bord moeten kunnen zetten, moet je wel de onderdelen erbij zetten, maar dan werkt het helemaal, ik denk dat de banen precies kloppen, je moet dan alleen de goede waardes van de onderdelen zien te vinden, ik denk dat dat misschien moeilijk gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJs

IJs

w00t

Er moet inderdaad meereder kristallen tussen, een 48mhz clock. De USB poorten kunnen vrij direct op de chip aangesloten worden en zijn overigens USB 1.1 compatible. :D

Overigens schijnt er 8 tot 16 megabyte SDRAM geheugen op te kunnen, ik weet niet hoeveel er standaard op zit.

[ Voor 46% gewijzigd door IJs op 06-12-2004 20:26 ]

Multiplayer modification GTA3 + Multiplayer modification GTA:VC = Multi Theft Auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik heb inderdaad ook al gekeken naar die lege USB-pads, en volgens mij kan je gewoon naar de USB-specs kijken qua hoe het aangesloten moet zitten, daar is een standaardmanier voor die best degene die 5j44k beschreef kan zijn.

5j44k: Ik ben de zip nu aan het binnenhalen, het zou cool zijn als dat ook echt een non-binary source zou wezen!

Ijss: 11 euro? Heb je dat ding 2ehands of gewoon in een winkel gehaald? In het 2e geval: Waar? Ik heb er 25 euro voor betaald nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJs

IJs

w00t

Even op marktplaats kijken was genoeg, tweedehands dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94949 schreef op maandag 06 december 2004 @ 20:07:
[...]

Volgens mij zou je dit drect op het bord moeten kunnen zetten, moet je wel de onderdelen erbij zetten, maar dan werkt het helemaal, ik denk dat de banen precies kloppen, je moet dan alleen de goede waardes van de onderdelen zien te vinden, ik denk dat dat misschien moeilijk gaat worden.
Het ging me ook om die waardes :Y) Het lijkt me redelijk standaardwaardes om aan de specs te komen, maar zoals al gezegd kan ik me niet meer herinneren waar ik die ooit gezien heb ;(

sprite_tm: het is de sourcecode van de kernel plus de source van at, busybox, samba, wget en wuftpd. en als bonus de volledige datasheet van ADM5120. exclusief schema's overigens ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJs

IJs

w00t

Ik neem aan dat iemand die datasheet op Infineon al heeft gezien.. hier is een iets duidelijkere (iets meer afmetingen :P)

http://800x600.info/ADM5120.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door IJs op 06-12-2004 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IJss: De datasheet in de zipfile is iets interessanter voor de CME tweaker :Y)

Ik heb het volgende schemaatjes gevonden (telkens laatste pagina): http://www.transdimension...Ref%20Design%20SA1110.pdf en http://www.internix.co.jp.../pdf/uhc124_eb_manual.pdf

Alleen geen waarde voor de spoelen, al lijken me die alleen als onstoorspoel gebruikt te worden en dus volgens mij ook best een enkelvoudig doorverbinddraadje mogen zijn?! Misschien dat je dan alleen niet mag hotswappen :Y) Het schema wordt dan zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
            22-27ohm
           __
d-  -+----[__]-- d-usb
     |     __
d+  -|--+-[__]-- d+usb
     |  |
    | || |
    |_||_| 2x 15kohm
     |  |
GND -++-+-^-^--- GNDusb
      |
     ---
     === 33-150uF
      |
Vcc --+---^-^--- Vusb

Zo te zien is de condensator niet al te kritisch en de weerstanden alleen om een gedfinieerd niveau te verkrijgen en dat er niet te veel stroom gaat lopen.

Heeft misschien iemand een foto van een binnenwerk van zo'n sweex ding waar wel de USB aangesloten zit (er was toch ook een versie met printserver?)

edit2: Zit net nog effe naar de pads te kijken op me sweex en het schema is iets gewijzigd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
      L2
Vcc --^-^-+-- Vusb
          |+
         ---
         ===  150uF
      L1  |
GND --^-^-+-- GNDusb

__
D  ---+---+-[__]- D
       |   |   27
      --- | |
    C --- |_|15k
       |   |
GND ---+---+

Persoonlijk denk ik dat C kan vervallen. Blijven alleen L1 en L2 over ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 112273 op 06-12-2004 21:56 . Reden: Schema toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9542

in de tranciever moeten idd d+ en d- met 15k aan ground hangen
op het apparaat hang je een pullup aan d+ of d- voor resp een full of lowspeed apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Volgens mij zijn die spoeltjes idd alleen ter ontstoring van de voedingsspanning, en je kan ze idd gewoon negeren en doorverbinden als je dat niet boeit.

Waar ik nog wel aan dacht: Volgens mij moet je, als je USB inbouwt, ook het lege gedeelte van de voeding opbouwen, omdat je anders geen 5V op je usb-poort krijgt, wat betekent dat je alleen self-powered apparaten (die geen usb-presence detecten via de voedingsspanning) aan kan sluiten.

Ik heb ook nog even de sourcecode van de kernel bekeken. Die lui snappen dus ook echt helemaal niets van de GPL: volgens hen mag die code alleen aangeraakt worden door hun eigen mensen, en zeker niet verspreid of aangepast worden zonder expliciete toestemming van hun. Jongens; je past de Linux-kernel aan, die is GPL, dat soort licensies als jullie hebben zijn illegaal! Anyway, ik heb half a mind om alles eruit te slopen en zelf een patch tegen de nieuwste 2.4 kernel uit te brengen.

Anyway, morgen lekker hacken :)

Edit: Oeh, volgens de datasheet kan je het spul overklokken naar 200MHz door 2 weerstanden ergens anders aan te knopen. Morgen ook maar es proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sprite_tm op 06-12-2004 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
* Aapje ruikt vette boord compu voor auto's ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Aapje op 06-12-2004 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zeg gewoon een standaard 7805 schakelingetje aan de 12v in kneien, nou niet hopen dat er een 'intelligent' voedingschippie inzit.

Voor die nieuwe kernel houd ik me aanbevolen sprite_tm O+ :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
W00T! Ik heb een jaar geleden bij de mycom 'n Edimax BR-6104K routertje gekocht, en daar zit dus dezelfde zooi in als in de Sweex :) DIt wordt dus lekker modden!

Wel 1 minpuntje, ik kan niet meer in de webgui van mn routertje komen, die is kapot, lol. Ik gebruik hem nu als switch (modem in LAN-poort 1, pc's in 2, 3 en 4, dus hopen dat ik 'm toch nog geflasht krijg :)

-edit, volgens mij niet, ik kan nergens een windowsflasher vinden en de GUI wil toch écht niet, ook niet naar meerdere reset's. Dan toch maar een keer zo'n Sweex-routertje aanschaffen. Weet iemand waar-ie in de pricewatch staat?

[ Voor 26% gewijzigd door sjukke op 06-12-2004 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64859

.... Sweex omdat ze zich aan de GPL moeten houden...
Ook bij busybox, de makers van de core embedded unix omgeving, beklaagt men zich over sweex
zie: http://www.busybox.net/shame.html
site tijdelijk down, zie: google cache

[ Voor 192% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 06-12-2004 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:47

sphere

Debian abuser

Volgens die datasheet kan het apparaat ook nog 128MB aansturen. Dat is best veel, alleen groeien e chips niet echt aan de boom, maar het wordt wel vaker gedaan.

Xbox modding anyone?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Sjukke: Lees eens in de forums van die norocketscience-URL hierboven: zolang je bootloader nog intact is kan je mbv. de serieele poort spulletjes uploaden. Misschien is je router daar nog mee te redden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Sprite_tm schreef op maandag 06 december 2004 @ 23:09:
Sjukke: Lees eens in de forums van die norocketscience-URL hierboven: zolang je bootloader nog intact is kan je mbv. de serieele poort spulletjes uploaden. Misschien is je router daar nog mee te redden?
Hartelijk bedankt! Ik ga het zo proberen :)

-edit, hmm, ik snap er eigenlijk niks van.. Zou iemand mij dit kunnen uitleggen? Ik zie echt alleen maar firmware's, maar die kan ik dus niet inladen omdat ik niet bij de router kan via een PC, dus echt alleen maar bij de hardware.

[ Voor 25% gewijzigd door sjukke op 07-12-2004 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
sjukke schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 22:23:
[...]

Hartelijk bedankt! Ik ga het zo proberen :)

-edit, hmm, ik snap er eigenlijk niks van.. Zou iemand mij dit kunnen uitleggen? Ik zie echt alleen maar firmware's, maar die kan ik dus niet inladen omdat ik niet bij de router kan via een PC, dus echt alleen maar bij de hardware.
2e post van dit draadje: http://www.norocketscience.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6 combineren met 1e post van dit draadje: http://www.norocketscience.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8

of bij elkaar:
When I started to experiment with this router, I built in some safeguards which would give me access to the router in case something went wrong. (Upto now it helped me to bring back the router back to live once )
First I compiled and installed utelnetd to give me access through a telnet client.
The biggest help however was hooking up to the console port of the router. I found an article on another edimax router and how to setup the console port. On the pcb of the router there is a 8 pin connector called jp2. Here are the pins located for a serial console port (115 kBaud, 8 databits, no parity, 1 stopbit)

jp2
2-o o o o-8
1-o o o o-7

1 - Rx
7 - Tx
8 - Gnd

Be aware that the console port operates on 3.3 Volt and connecting to a PC serial port which uses 12 Volt will fry your router!!

There are 2 ways to solve this:
1. Build a serial cable using a MAX232 line driver to reduce the voltage. This was used in the early days of gsm cell phones to build your own data cable. These phones also operates on 3.3 volt serial signals.
2. Buy a serial data cable for a gsm cell phone, figure out the Rx and Tx signals and solder this cable directly to jp2. I used a serial data cable for the Siemens x25,35,45 phones and connected it to jp2.

Using a terminal program you can now follow the boot-up sequence and maybe get a clue what is wrong. If the kernel kicks you into a console mode, you can manually start your network and webserver to flash the firmware

There are some other issues involved here, but they do not make sence unless you access to the router.

Update: There is a topic 'Hidden Boot Menu' which shows you to upload a firmware file using XModem through the console port.
en
Hi
Try to press 3 times the space button right after power on, when on the screen it is written "ADM5120 boot:".The new menu will appear:

ADM5120 Boot: <--- press space 3x times

Linux Loader Menu
====================
(a) Download vmlinuz to flash ...
(b) Download vmlinuz to sdram (for debug) ...
(c) Exit

Please enter your key :

Now you can load the kernel into Ram or flash using Xmodem protocol.
I tried to load sweex 2.89 firmware into Ram - works perfectly.

Vmlinuz is kernel.bin+tmpimg.img compressed with gzip without CSYS header.

I hope, this information will help someone

Best Regards
Andrei
Nu moet het toch lukken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Net hier uitgeprobeert, werkt prima :) Ik ben nu aan het kijken of ik zelf de vage GPL-code van die lui om kan zetten naar nette 2.6.10-kernel-code, es kijken wat dat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op welk pinnetje moet dan de +5 V, want er staat alleen gnd, tx en rx en de max232 heeft nog 5V nodig?

En hoe moet ik dan de max232, waarvan ik er 2 gratis opgestuurd krijg :D, aansluiten, ik zie verschillende dingen op internet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
De meeste schema's zullen wel werken. Zo'n max232 heeft meerdere kanalen, waar je er maar 2 van nodig hebt, welke de mensen kiezen kan per schema verschillen. De 5v moet je zelf verzorgen; hetzij met een 7805 aan de 12v-adapter-ingang, hetzij uit een molex, hetzij nog iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan beter een max 233 bestellen, want die heeft geen extra condensators nodig. Ik haal denk ik de stroom uit de usb, ik heb toch nog zo'n usb powerkabelte liggen :p. Het maakt niet uit of je de 233 of de 233a neemt, want het enige verschil is de bandbreedte die bij de a versie hoger is en hij verbruikt 20 % minder stroom, dat is hier 1 milliamper :p

De max233 moet je volgens mij zo aansluiten:
Afbeeldingslocatie: http://www.compsys1.com/assets/images/Max233sch.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 94949 op 08-12-2004 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox2
  • Laatst online: 12-09-2019

Fox2

Spanning!

In hoeverre zou zo'n sweex te gebruiken zijn als vervanger van mijn huidige servertje (kwa stroomverbruik is dat volgens mij een enorme vooruitgang)? Kunnen alle kernel-onderdelen (bijvoorbeeld de tun/tap-driver of de wat 'exotischere' iptables-onderdelen zoals rate limiting) gebruikt worden? Ik neem aan dat het compilen van programma's als dhcpd en apache voor die dingen geen problemen oplevert, die functionaliteit zit er nu ook al in... sshd zou ook leuk zijn :-) Met een USB-stick moet disk-space ook geen probleem zijn...

[ Voor 6% gewijzigd door Fox2 op 09-12-2004 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Volgens mij moet dat wel te doen zijn, afaik is iig voor Mips de laatste 2.6.10 kernel gewoon te compileren. Tis alleen niet dat dat al plug&play is: ik ben bezig om de 2.4.18-sources te migreren naar 2.6.10, maar dat is een traag proces... heb toevallig net 'hello, world' op de terminal gekregen, ik ga zo proberen Linux te booten, daarna moeten alle drivers (led+gpio, netwerk, serieel, mtd...) overgezet worden... flinke klus nog.

Je kunt ook die 2.4.18-kernel gebruiken, maar ik heb geen idee wat die allemaal ondersteunt...

[ Voor 12% gewijzigd door Sprite_tm op 09-12-2004 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox2

Fox2

Spanning!

Dus op de hardware-drivers na, verwacht je geen problemen? Kun je bijvoorbeeld, als de kernel goed loopt, gewoon een willekeurig userspace-progje cross-compilen naar die ADM (en dat het dan ook nog werkt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Yep, ik heb het al met een andere MIPS geprobeerd en dat draait allemaal prima. Ik heb ondertussen al 3 embedded targets in handen gehad, en als je de kernel eenmaal draaiend hebt en de toolchain er is is het alleen nog maar de ./configure van je proggie goed aanroepen en in 99% van de gevallen kan je het spul out-of-the-box crosscompilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox2

Fox2

Spanning!

Eén ding heb ik nog niet kunnen vinden: hoeveel SDRAM heeft Sweex op de print geplakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
16 hele megabytes. Het chipje in kwestie is een HY57V28322OT-6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJs

IJs

w00t

Die MIPS kernel heeft geen plug & play? Ook niet een iets oudere kernel (2.6.3) ?

[ Voor 44% gewijzigd door IJs op 10-12-2004 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox2

Fox2

Spanning!

Ik denk dat Sprite niet de Plug-'n'-Play hardwaredetectie bedoelde (want die is nog gewoon aanwezig in de 2.6 kernels), maar het feit dat alleen compilen en bootloaden (plug) niet genoeg is om te draaien (play): de ADM5120 heeft vrij specifieke hardware, waar de standaard kernels geen support voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-04 10:09
Heb je nog problemen met de betrouwbaarheid van de Sweex LB.....20 versie?
In verschillende topics (en hier staat ook zo'n ding) word aangegeven dat dit routertje (en vooral de 20) niet bekend staat om de stabiliteit....heb je daar nog ervaring mee nu je hem hebt getweaked? Of ligt dat echt alleen aan een brak geschreven firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hmm, als ik in dit pdf'je kijk: http://www.infineon.com/c...ADM5120_Product_Brief.pdf
Dan zie ik dat de PCI bridge alleen aanwezig is op de BGA behuizing van die ADM5120. Volgens mij heb ik op een van die foto's van zo'n sweex LB..21 router toch echt een PQFP ADM5120 gezien.

Dus toch geen PCI? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ierlandfan: De Sweex LB...20 is een compleet ander ontwerp gebaseerd op een ander OS, niet op Linux. Ik zou niet weten hoe het met de stabiliteit of tweaks ervoor staat.

Barber: Inderdaad, in die Sweex zit geen PCI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

barber schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 23:51:
Hmm, als ik in dit pdf'je kijk: http://www.infineon.com/c...ADM5120_Product_Brief.pdf
Dan zie ik dat de PCI bridge alleen aanwezig is op de BGA behuizing van die ADM5120. Volgens mij heb ik op een van die foto's van zo'n sweex LB..21 router toch echt een PQFP ADM5120 gezien.

Dus toch geen PCI? ;(
Dat klopt ja, het is de PQFP versie.

Maar volgens mij hoef je niet van alle hardware de dingen opnieuw helemaal uit te vinden voor de kernel, die 2.4 versie van die 5000FS pakken? Als ik die zo bekijk, hoef je alleen de linux_source te compilen en je hebt al een werkende kernel die volledig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122762

Ik ben opzoek naar een network attached storage, maar zit ik hier dan in de goede richting? Zou wel leet zijn, een NAT, switch en DHCP-server in 1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Desertstorm je zit hier in de goede richting ;)

De sweex beschikt over twee USB1.1 poorten waarop o.a. een massstorage apparaat past. Het ding draait linux en kan dus samba of ftp draaien. Ik zelf wil alleen maar een webserver (met uitgebreide script mogelijkheden) en mailserver erop draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
Anoniem: 112273 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 18:45:
Ik zelf wil alleen maar een webserver (met uitgebreide script mogelijkheden) en mailserver erop draaien.
tip: http://www.lighttpd.net/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aha, maar dan moet er wel weer een USB > IDE omzet in (30-40? euro), en de stroom dan, dat blijft denk ik lastig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Goedkope pendrive van 128mb zou toch al een goede 'HD' zijn of zie ik dit verkeerd?

Btw, Sprite_TM lees jij uberhoubt wel je meel op 't address in je profiel? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil er een 120gig hdd aan/in hangen ;) Fileserver like :)

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 122762 op 11-12-2004 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122762 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 21:22:
Ik wil er een 120gig hdd aan/in hangen ;) Fileserver like :)
Let wel op dat het USB 1.1 is, dus erg langzaam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

F*** ja :( Dat is 11mbit, gedeeld door 4 is 2,75mbit, wat aan langzaam gelijk staat :(.

Zijn er geen bypasses om er direct een IDE poort aan te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
Voor zover ik kan bedenken alleen een PC met de HDD aan een LAN-Poort hangen, maar dat was denk ik niet je bedoeling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://shop.rilex.nl/cgi-...01208.html?mv_pc=tweakers < Waar zit die usb poort dan? Moet je die soms nog solderen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-05 09:27
Komt er ook nog iets van een HOW-TO? ik ben ergens halverwege de kluts kwijt geraakt :P
* MewBie heeft hier nog een Sweex liggen met een gare LAN-Poort :)
misschien wel leuk knutsel project

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 22:13

MBV

Ik denk zoieso dat de ADM cpu niet echt snel genoeg is voor MB's per seconde uit een IDE-controller halen. Heeft iemand al een idee van de verwerkingssnelheid?

*bookmark*, geinig projectje. En die halve gare bedrijven die denken dat GPL gratis is, kunnen voor een dure rekening komen te staan. Als ze iets uitbrengen onder GPL waar een patent in zit verwerkt, kunnen ze daar geen geld meer voor vangen. Kassa! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJs

IJs

w00t

GPIO heel misschien?

Ik heb verder geen idee hoe snel/langzaam dit is.. en anders aan die BGA versie zien te komen en die erop modden, dan heb je tenminste een PCI bus :P

[ Voor 89% gewijzigd door IJs op 12-12-2004 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het kan misschien ook op de JTAG, misschien is dat wel snel genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je ook de eerste pagina's leest van dit topic had je de discussie meegemaakt over de USB poort O-) Er moet inderdaad het een en ander gesoldeert worden 8)
IJss schreef op zondag 12 december 2004 @ 01:57:
GPIO heel misschien?

Ik heb verder geen idee hoe snel/langzaam dit is.. en anders aan die BGA versie zien te komen en die erop modden, dan heb je tenminste een PCI bus :P
GPIO is redelijk snel, maar zoveel poorten zitten er niet op om een IDE aan te sturen. Met multiplexing kan het wel lijkt me, maar dan is de snelheidswinst weer veel minder :D Bovendien moet je dan ook weer een linux kernel driver schrijven en dat is volgens mij ook niet de eenvoudigste oplossing ;) Voor simpel SOHO-use is USB een redelijk alternatief, zeker als je de prijs in ogenschouw neemt :Y)
Hmm zal er eens naar kijken. Al denk ik dat go-ahead ook een interessante optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op het forum van norocketscience heeft iemand al linux zelf gemaakt. Hij heeft er niet zo heel veel bij gezet, maar de link is http://www.norocketscience.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26

Het ziet er redelijk uit als een rotzooi, de kernel zelf is 2.4.18, dus ook niet heel nieuw meer en geen 2.6 :(. Er lijkt wel alvast mpg123 bij te zitten, er handig zonder een geluidskaart (nog) :P

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 94949 op 14-12-2004 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mja, de enige source die nog te krijgen is is 2.4.18. De 2.6-kernel die ik zelf aan het in elkaar zetten ben (vordert redelijk btw, het boot al en ik heb ethernet support) is een eigen project waar gewoon veel kennis voor nodig is (die ik ook niet altijd heb, soms kan ik ook niet meer dan maar wat aankloten) om het efficient uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb m'n max233 binnen, van de vakantie maar ff m'n routertje verkloten, want nu kan het :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132263

Ik heb toevallig vandaag zo'n sweex routertje aangeschaft, om een beetje mee te kutten. Ik ben niet zo bekend met linux, maar wel met embedded development (vloeiend in ARM assembler, MIPS is weer eens wat anders) dus dit leek me een mooie kans om er wat van op te steken.
Ik heb een zelfde bord als op http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/tmp/LB000021.JPG, maar dan rev. B, met maar 1 memory chip ipv 2. Ik zie jp1 en jp2, en ik zie de usb connectoren, maar ik vraag me nog even af wat x1 doet. Zijn dat mischien die 4 GPIO pins?
Mijn huisgenoot heeft een senseo apparaat, dus het zou mooi zijn die aan die GPIO pins te hangen en dan een kernel module te bakken zodat we echo cappuccino >/dev/coffee kunnen doen.
Verder leek het me ook mooi om er iig een usbstick in te solderen (met behulp van een goeie elektronerd en een krat pils) zodat er iig wat meer te doen valt dan die 2mb.
Mensen die zich afvragen of mp3 draait op een 175mhz mips kan ik gerust stellen, libmad is een integer based mp3 decoding lib. Draait prima op een 67mhz ARM9 (en lager ook nog wel voor de meeste bitrates). Ikzelf heb een gp32, waar ik een ogg player op draai (133mhz) en dat werkt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik ben atm bezig met USB te proberen. Het lukt nog niet helemaal, ik heb ten eerste niet precies de 48MHz oscillator (maar 46.6 zal het ook wel doen) en ten tweede blijven de onderdelen natuurlijk gokwerk...

X1 is die 48MHz oscillator die je voor het USB subsystem nodig hebt. De GPIO-pins zijn (op 1 na) helaas niet naar buiten uitgevoerd en zul je dus aan het chipje zelf moeten solderen. Waarschijnlijk valt er met de handshake-lijntjes van de UART wel wat te doen btw.

Mp3's afspelen moet op de proc makkelijk kunnen, mips is daar snel genoeg voor (zowiezo, de proc is meer dan 1 mips per megahertz dus kloksnelheden zeggen niet zoveel) alleen ontbreekt nog de geluidskaarthardware... hoewel er natuurlijk een boel aan de USB-poort te knopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een geluidskaart kan je ook makkelijk en goedkoop aan de usb hangen, je kan op interent gratis dac's bestellen die je direct op de usb kan zetten, dus dat lijkt met redelijk te doen, want een dac is volgens mij alles wat je in principe nodig hebt om muziek te luisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Laatst online: 01-05 12:02
Ik heb deze (wireless)sweexrouter:

http://www.sweex.com/product.asp?pid=448

De specificaties ijken er wel op, alleen van de buitenkant niet. Er zal misschien vast wel wat aan te knutselen zijn, dat scheelt mij weer een bakbeest van een P1 als mp3 server.

[ Voor 28% gewijzigd door Steephh op 22-12-2004 15:15 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
BMRS: Geen idee wat voor proc erinzit. Ik zou zeggen: Sloop 'm open en kijk es naar de chips?

Remcowh: Owh, waar dan? * Sprite_tm is highly interested :)
Edit: Oeh, je hebt gelijk:
http://focus.ti.com/docs/...rint/pcm2705.html#samples

[ Voor 57% gewijzigd door Sprite_tm op 22-12-2004 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54235

Mijn asus wl500g is voorzien van een 80GB Hardeschijf op de Usb 1.1 port, Via ene digiconnect externe HD, wat mij iets van 56€ kostte.
deze trekt toch al gauw een kleine 500 a 700 KB/sec, wat ik snel genoeg vind...Okey als je grote bestanden moet overzetten wat minder...maar daar heb ik geen last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Laatst online: 01-05 12:02
Sprite_tm schreef op woensdag 22 december 2004 @ 15:18:
BMRS: Geen idee wat voor proc erinzit. Ik zou zeggen: Sloop 'm open en kijk es naar de chips?
Dat heb ik bij deze gedaan, maar niet gesloopt, gewoon heel netjes opgeschroefd. Er zit in:

drie zwarte blokken met opschrift: 16PT8520X en 20PT1021SX (2x)
1 chip met sticker: U4-0326
1 chip met opschrift: etrontech EM638325TS-6 H350802MQH80396
2 chips onder 2 groene koelblokjes, kzou niet weten hoe ik die koelblokken eraf moet halen
soort mini-pci voor wireless lan, tenminste de antenne gaat naar een kaartje wat in het mobo zit geklikt
verder geen duidelijke plaatsen om usb of dergelijke aan te sluiten volgens mij, (er is wel een licht rechthoekig iets afgetekend, en een plek voor een spoel (?), en voor een weerstand

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
EM638325 = ram
16PT8520X = balun voor netwerkaansluiting
20PT1021SX = dual balun
Daar zit dus geen processor bij. Ik ben bang dat een van de clipjes onder de koelblokjes de proc is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:02
16PT8520X 10/100 base pulse transformer
20PT1021SX (2x) 10/100 base Dual port transformers
U4-0326 onbekend
EM638325TS-6 H350802MQH80396 geheugen 64 mb

net te laat

[ Voor 3% gewijzigd door Wolf87 op 22-12-2004 20:47 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees eerst dit topic goed door. Dit is geen 'vraag maar raak' topic. Maak dus eerst gebruik van de naslagwerken (Google etc.) en houdt het vooral on-topic en schoon.