Routerhacking Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 48.124 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:06
16PT8520X 10/100 base pulse transformer
20PT1021SX (2x) 10/100 base Dual port transformers
U4-0326 onbekend
EM638325TS-6 H350802MQH80396 geheugen 64 mb
64mb is wel iets beter dan 16mb van de gewone lb000021 :)

basepulse zal wel de wan aansluiting zijn denk ik (voor het modem), en die andere 2 vierkante blokjes voor de netwerkaansluitingen (er zitten 4 utp aansluitingen op)
Sprite_tm schreef op woensdag 22 december 2004 @ 19:54:
EM638325 = ram
16PT8520X = balun voor netwerkaansluiting
20PT1021SX = dual balun
Daar zit dus geen processor bij. Ik ben bang dat een van de clipjes onder de koelblokjes de proc is.
Dat wordt slopen... >:)

Iemand enig idee hoe je dit kan doen zonder iets te forceren. Deze router heeft toch 70 euro gekost, en ik denk niet dat m'n vader het leuk vindt als ik hem ver.....

En dat minipci gevalletje of zoiets, weet iemand wat dat is? Het is gewoon een wirelesslan kaartje lijkt het wel.

Zit wat er hier in zit ook in de lb000021, oftewel zou ik deze misschien ook kunnen modden?

Trouwens, hoe weten jullie wat dat die typenummers allemaal inhouden? Zoeken jullie dat op inet, of hebben jullie allemaal uber electronica skills?

Las net dit op de sweex site:
Ondersteunt 802.11g standaard
Backwards compatibel met 802.11b
Datasnelheid: maximaal 54 Mbps
Standaard IEEE 802.3. 10Base-T, 100Base-TX
Plug and Play
4 UTP poorten, 10/100 Mbps
1 WAN poort
32 bits MIPS processor
64 en 128 bits WEP encryptie
Interne LAN to WAN verbinding van meer dan 50 Mbps
Automatische MDI/MDIX functie voor LAN en WAN poorten
10/100 Mbps automatische detectie op zowel de LAN als WAN poort(en)
Optie om het MAC adres te klonen ten behoeve van specifieke internetproviders
2.4 GHz frequentiegebied
Ondersteunt: Windows 98SE, ME, NT, 2000, XP en Mac (lol, kan je dat erop zetten?)
WAN poort

Virtuele server
Multi-DMZ om multimedia applicaties en internet servers op het locale netwerk mogelijk te maken.
Monitoring

DHCP Client Log, bijhouden van verstrekte IP-adressen
Security Log
Apparaat/Verbinding Status
Management

Web-Based Management
Wil die 32 iets zeggen?

[ Voor 65% gewijzigd door Steephh op 22-12-2004 20:35 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Ik heb nog niet gekeken, maar ik denk wel dat er een snellere cpu in zal zitten. Dit omdat er een wlan module inzit. Misschien wil dit wel zeggen dat er ook meer cpu wordt gebruikt.

Had ook iets gelezen over NAS om als hd te gebruiken. In dit topic:
[rml][ CM] Sprites routermod[/rml]

offtopic:
Lol, de ts is dezelfde

[ Voor 33% gewijzigd door Steephh op 22-12-2004 22:11 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het misschien wel de andere versie van de admtek 5120 kan zijn, want die had wel pci. MIsshien kan je aan de onderkant van de pcb kijken of daar iets van een socket zit. Want in de lb000021 zit er een met pinnetjes aan de zijkant de BGA versie en degene met pci heeft alleen pinnetjes aan de onderkant dus zoals de meeste processors, Als je de PQFP versie hebt heb je ook iets meer opties als iemand met de BGA, bijvoorbeeld pci en ik meen 8 gpio pinnin ipv. 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 22:30:
Ik denk dat het misschien wel de andere versie van de admtek 5120 kan zijn, want die had wel pci. MIsshien kan je aan de onderkant van de pcb kijken of daar iets van een socket zit. Want in de lb000021 zit er een met pinnetjes aan de zijkant de BGA versie en degene met pci heeft alleen pinnetjes aan de onderkant dus zoals de meeste processors, Als je de PQFP versie hebt heb je ook iets meer opties als iemand met de BGA, bijvoorbeeld pci en ik meen 8 gpio pinnin ipv. 4
wat wil 8 gpio pinnin ipv. wat wil dat zeggen?

EDIT:

damnit, had de hele tijd de verkeerde opgegeven... ik heb deze:
http://www.sweex.nl/product.asp?pid=288

[ Voor 9% gewijzigd door Steephh op 22-12-2004 22:39 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Zo toch maar ff gaan slopen:

IC:
code:
1
2
3
IC+ IP175A
0332SHB
FDC1041.1

CPUtje (?)
code:
1
2
3
4
SD
SD9218-BB
Q27785I
Taiwan 0335

Weet iemand wat het is? En waar vinden jullie dat/weten jullie het van?

EDIT:

Yeah 8) , heb het al gevonden:

CPUTJE
http://www.linpus.com.tw/...Router/sd9218/default.htm
INTRODUCTION
SD9218 is a 200MHz 32-bit MIPS™ based SoC SOHO gateway process. Linpus™ offers a complete Board Support Package (BSP), which is provided for users' further development, for SD9218 platforms. The environment for the development is based on the embedded Linux operating system and the development toolkit consists of three parts: Linux runtime system, features regarding SD9218 Linux support and basic applications.
ICTJE
http://www.icplus.com.tw/html/main-pp-IP175A.html
IP175A is a low cost 10/100 Ethernet single chip switch. It integrates a 5-port switch controller, SSRAM, and 5 10/100 Ethernet transceivers. Each of the transceivers complies with the IEEE802.3, IEEE802.3u, and IEEE802.3x specifications. The transceivers are designed in DSP approach with 0.25um technology; they have high noise immunity and robust performance.
Gelukkig is metaseek my friend.

[ Voor 74% gewijzigd door Steephh op 22-12-2004 23:19 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 21:20:
Ik ben atm bezig met USB te proberen. Het lukt nog niet helemaal, ik heb ten eerste niet precies de 48MHz oscillator (maar 46.6 zal het ook wel doen) en ten tweede blijven de onderdelen natuurlijk gokwerk...

X1 is die 48MHz oscillator die je voor het USB subsystem nodig hebt. De GPIO-pins zijn (op 1 na) helaas niet naar buiten uitgevoerd en zul je dus aan het chipje zelf moeten solderen. Waarschijnlijk valt er met de handshake-lijntjes van de UART wel wat te doen btw.

Mp3's afspelen moet op de proc makkelijk kunnen, mips is daar snel genoeg voor (zowiezo, de proc is meer dan 1 mips per megahertz dus kloksnelheden zeggen niet zoveel) alleen ontbreekt nog de geluidskaarthardware... hoewel er natuurlijk een boel aan de USB-poort te knopen is.
Je hebt toch geen gpio nodig voor usb? :S of ga je weer zo'n displaytje erin hot glue-en? :P

Bovendien kan je volgens mij de led uitgangen schakelen als io poort en hiervan zijn er een aantal wel naar buiten uitgevoerd.

Het lijkt me dat 48MHz 48 moet zijn om geen timings-problemen te krijgen. of loopt het USB gedeelte 'stand-alone'. Ik zie overigens dat ze bij DIL wel een 48MHz kristal verkopen :9.

De overige componenten zijn niet echt kritisch volgens mij: die 22 of 27 ohm is om de stroom wat te beperken en die 15k is volgens de spec. die spoeltjes kan je weglaten als je niet hot-swapt (dus opstart met het usb device) lijkt me.

Die sweex wireless draait iets wat (volgens mij) niks te maken heeft met linux; een blik in de firmware zegt: 'RtosTxImage'
Zit net de post van BMRS te lezen :X

Ps. sprite_tm: hoe is het met het poorten van de 2.6 kernel? :>

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2004 23:45 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
5j44k: Yep, hij draait Linux:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 jeroen@spritesp3:/tmp/tst$ wget http://213.239.187.14/firmware/LC000060_Firmware.zip -q
 jeroen@spritesp3:/tmp/tst$ unzip LC000060_Firmware.zip 
 Archive:  LC000060_Firmware.zip
   inflating: WF514-S1-200712T4.img   
   inflating: Hoe pas ik de firmware toe.txt  
 jeroen@spritesp3:/tmp/tst$ cat WF514-S1-200712T4.img | grep -a -i linux
  -- System haltedbyte_count = Uncompressing Linux... 
 jeroen@spritesp3:/tmp/tst$

En idd maar es ff een 48MHz kristal op oscillator op de kop tikken, misschien dat dat 1.4MHz verschil met het kristal wat er nu inzit stiekem toch iets uitmaakt...

En nee, voor USB is geen GPIO nodig, maar het is wel handig ivm knopjes, schuifregisters etc. Bovendien was mijn 1e gedachte om een DA-converter op die GPIO's te hangen en zo geluid te krijgen, maar dat USB-D/A-chippie is toch practischer. Meteen maar 3 samples ervan besteld btw :)

2.6 kernel: Niet echt verder mee gegaan, ik wil eigenlijk eerst USB werkend krijgen en dan misschien een howto + firmware image fixen om van zo'n Sweex een mp3-afspeel-unit te maken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Steephh
- Ethernet Driver
- Serial Port Driver
- USB Host
- PCMCIA
- PCI
Op die site staat dat dit ondersteund wordt. Maar hoe kan ik nou pci daarop hebben zitten? Of bedoelen ze dan die mini-PCI?

Enne, waar vinden jullie wat die onderdelen precies betekenen? Of googlen jullie gewoon even?

[ Voor 21% gewijzigd door Steephh op 23-12-2004 09:02 ]

_@/'

• Steephh
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 23:35:
[...]

Die sweex wireless draait iets wat (volgens mij) niks te maken heeft met linux; een blik in de firmware zegt: 'RtosTxImage'
Zit net de post van BMRS te lezen :X
Dat met die Rtos zou wel eens kunnen kloppen:
http://www.silicon-data.com/SD9218.shtm

Verder heb ik volgens mij deze WLAN-module in mijn router zitten:
http://www.silicon-data.com/PMDS0402010-SDM11GL.shtm

Zou ik hier nog wat aan hebben?
http://www.silicon-data.com/PMDS0402004-SDV9218-01.shtm

En misschien kan ik deze software installeren?
http://www.silicon-data.com/PMDS0402003-SD-LinuxBSP.shtm

En ik kan er een VPN router van maken?
http://www.silicon-data.com/PMDS0312001-IPSecVPN.shtm

Want dat wordt ook ondersteund. Denken jullie dat ik met deze router iets kan? (Sweex LB000060)

[ Voor 59% gewijzigd door Steephh op 23-12-2004 09:20 ]

_@/'

Verwijderd

Hij heeft een andere proc, dus je kan niet dezelfde image draaien, je moet zelf je image maken. Ik zou eerst ff kijken of je ergens GPL code kan krijgen voor je cpu ;) en het is dan "simpelweg" alle andere drivers erop zetten en dan je kernel compilen en je hebt je eigen linuxbox. Het allereerste wat je moet doen is kijken of er een serieële poort op kan voor je console.

• Steephh
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 15:35:
Hij heeft een andere proc, dus je kan niet dezelfde image draaien, je moet zelf je image maken. Ik zou eerst ff kijken of je ergens GPL code kan krijgen voor je cpu ;) en het is dan "simpelweg" alle andere drivers erop zetten en dan je kernel compilen en je hebt je eigen linuxbox. Het allereerste wat je moet doen is kijken of er een serieële poort op kan voor je console.
Maar de linux op deze site staat:
Base on High Performance & Reliable SD9218 platform
Dus het zou wel moeten werken denk ik.

Verder zit er geen seriele poort op volgens mij (toch?), in ieder geval het staat niet op de site.
Expansion Bus

Supports up to 4 slave devices with various bus interfaces such as: 16-bit muxed or 8-bit non-muxed Motorola/Intel bus. Can also interface gluelessly to AD218x, TI 320C54x/55x, and VP140 for VoIP applications.
Er staat er iets over AD218, een AD converter? Wat kan ik daarmee?
http://www.elandigitalsystems.com/daq/ad218.php

En ik kan mijn processor ook gebruiken om geluid via een adsl verbinding te dingesen (wat er precies mee kan snap ik niet ???) Kijk hier en hier.

En iets voor Voice over IP?
http://www.voicepump.com/products/vp140.html

[ Voor 46% gewijzigd door Steephh op 23-12-2004 17:03 ]

_@/'

• Steephh
Ik zou er dit mee moeten kunnen doen:

Afbeeldingslocatie: http://www.silicon-data.com/images/image014.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.silicon-data.com/images/image018.gif

_@/'

Verwijderd

Om iets te willen veranderen, heb je minstens console toegang nodig, dat kan via telnet of ssh, maar dan moet je altijd wel geluk hebben dat je lan werkt. Je kan het ook vie een seriële poort doen, het lijkt dat het veel pinnetjes moeten zijn, maar aan 2 heb je al genoeg, dus je kan in je datasheet kijken of die er op zitten. Er moet namelijk een manier zijn om toegang tot de console te krijgen. Want zonder console ben je dood en kan je er in principe niets mee.

Het heeft dus nog niet veel zin om te gaan kijken wat je er mee wilt doen, je kan beter eerst kijken hoe je er aan wilt beginnen, want ik kan met m'n switchje ook heel wat dingen als ik wil, in theorie zelfs direct een beamer er aan. Maar dat is totale onzin.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 17:13 ]

• Steephh
http://www.yuan.com.tw/en/products/vdo_mpc622.html :7 >:)

Dit lijkt me wel handig, anders zou ik er een pentium 3 voor moeten gaan gebruiken.

Verder zit er dit als flashrom in dacht ik zo. De Am29LV800B (De chip die eerst onder het stickertje zat, die ik heb weggekrast). Zou ik er nu ook een andere chip in kunnen zetten, in theorie dan, want dat vervangen is niet zo makkelijk?
http://www.amd.com/us-en/...47_1457_1468^1532,00.html

[ Voor 75% gewijzigd door Steephh op 23-12-2004 19:59 ]

_@/'

• Steephh
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 17:11:
Om iets te willen veranderen, heb je minstens console toegang nodig, dat kan via telnet of ssh, maar dan moet je altijd wel geluk hebben dat je lan werkt. Je kan het ook via een seriële poort doen, het lijkt dat het veel pinnetjes moeten zijn, maar aan 2 heb je al genoeg, dus je kan in je datasheet kijken of die er op zitten. Er moet namelijk een manier zijn om toegang tot de console te krijgen. Want zonder console ben je dood en kan je er in principe niets mee.
De datasheet:
http://www.silicon-data.com/pdf/SD9218%20Product%20Brief.pdf

Daar staat niet echt iets bij over een seriële poort. Wel van alles over pio, uart, spi, pll, mac. Weet iemand wat dat wil zeggen, al die dingen?

_@/'

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
pio: Hetzij Parallel Input/Output (lpt-poort-achtig iets) hetzij Programmable Interrupt Controller
uart: Dat is het chipje dat de serieele poort in je bak verzorgt. Die moet je dus hebben,
spi: Serial Peripheral Interface. Een manier om andere chipjes aan te sturen.
pll: Sortta klokgenerator.
mac: (Onderdeel van een) Ethernet-interface.

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
BMRS schreef op donderdag 23 december 2004 @ 19:57:
[...]
De datasheet:
http://www.silicon-data.com/pdf/SD9218%20Product%20Brief.pdf

Daar staat niet echt iets bij over een seriële poort. Wel van alles over pio, uart, spi, pll, mac. Weet iemand wat dat wil zeggen, al die dingen?
UART is de seriele poort die je nodig hebt. Maar even offtopic, als ik zo even jou reacties lees krijg ik het idee dat je geen flauw idee hebt waar je aan beginnen wilt. Voor deze router hacks heb je zeker kennis van zaken nodig. Op Linux gebied, en elektronica. Als deze 2 er niet of niet voldoende inzit, dan kan je net zo goed routers gaan kopen om die uit je raam slingeren. Scheelt een hoop hoofdpijn, en is veel leuker :z

Maar me punt is, ik probeer je waarschuwen scheelt jou en sprite een hoop ellende.
ps, ik beschik ook niet over de benodige kennis. Ben een linux leek B)

• Steephh
miniK0bo schreef op donderdag 23 december 2004 @ 20:25:
[...]

UART is de seriele poort die je nodig hebt. Maar even offtopic, als ik zo even jou reacties lees krijg ik het idee dat je geen flauw idee hebt waar je aan beginnen wilt. Voor deze router hacks heb je zeker kennis van zaken nodig. Op Linux gebied, en elektronica. Als deze 2 er niet of niet voldoende inzit, dan kan je net zo goed routers gaan kopen om die uit je raam slingeren. Scheelt een hoop hoofdpijn, en is veel leuker :z

Maar me punt is, ik probeer je waarschuwen scheelt jou en sprite een hoop ellende.
ps, ik beschik ook niet over de benodige kennis. Ben een linux leek B)
Tja, misschien is het wel te hoog gegrepen, maar ik wil het persé doen. Ik wil natuurlijk best een hoop zelf uitzoeken, maar op het begin wil ik veel te veel vragen, terwijl ik de helft ook gewoon zelf op kan zoeken.

Ik zal zeker niets forceren, en als ik echt ga beginnen, dan ga ik wel naar een electronica clubje hier in de buurt. Ik ben nu 16, heb niet echt über veel verstand van electronica, maar ik vind het bijvoorbeeld wel interessant om te weten hoe je pics op de binaire manier kunt programmeren. Ik denk dat als je er in geïntereseerd en gemotiveerd bent dat het wel wil lukken dan dat je alleen maar persé iets erop wilt hebben. Ik wil gewoon kijken wat ik erop kan bouwen, en hem zo uitbreiden.

Tja, en je moet het toch een keer leren, heb geen zin om eerst jaren te wachten voordat ik zo'n opleiding af heb. Kzit nu op 4HAVO.

offtopic:
ps. routers uit het raam gooien is alleen leuk als je op 10 hoog of zow woont

[ Voor 5% gewijzigd door Steephh op 23-12-2004 20:42 ]

_@/'

• Steephh
Makkelijk wordt het niet. Die aansluitingen bij die processorchip zijn zo oetklein.

Ik heb een foto gemaakt, maar dat is met een analoge camera, en er zitten nu nog 22 foto's op, dus die moeten eerst volgeschoten worden eer mijn moeder het rolletje naar de kruidvat brengt.

EDIT:En serieus, ik zat erover te denken als het modden van mijn LB000060 zou gaan lukken om daar een howto over te maken.

[ Voor 23% gewijzigd door Steephh op 23-12-2004 23:35 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT:En serieus, ik zat erover te denken als het modden van mijn LB000060 zou gaan lukken om daar een howto over te maken.
Als.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Ja, idd.

Als. Ik wil zowieso eerst aan mijn waterkoeling beginnen, ga dalijk misschien even naar de sloperij voor een radiateurtje. En een reservoir kopen. Maar dat hoort hier eigenlijk niet thuis. Ondertussen doe ik gewoon research voor die router. Heb ook wat chips gerequest bij texas instrumentas, is dat gewoon gratis?

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BMRS schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 11:17:
[...]

Ja, idd.

Als. Ik wil zowieso eerst aan mijn waterkoeling beginnen, ga dalijk misschien even naar de sloperij voor een radiateurtje. En een reservoir kopen. Maar dat hoort hier eigenlijk niet thuis. Ondertussen doe ik gewoon research voor die router. Heb ook wat chips gerequest bij texas instrumentas, is dat gewoon gratis?
Jup, dat is gratis.

Ikzelf zal me hier binnenkort ook maar eens in gaan verdiepen. Router als server is wel liev qua stroomverbruik enzo O+.

Verder, zit er toevallig een hardwarematige i2cbus/smbus in dat sweex ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
E-mail: Nope, maar wel een paar GPIO-pinnetjes waarmee je softwarematig dat effect kan bereiken door te bitbangen.

Ik heb zelf m'n USB-geluidskaart-chippies binnen, ik ga zo es kijken of ik een mooie USB naar geluidsconverter inmekaar kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Sprite_tm schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 13:52:
E-mail: Nope, maar wel een paar GPIO-pinnetjes waarmee je softwarematig dat effect kan bereiken door te bitbangen.

Ik heb zelf m'n USB-geluidskaart-chippies binnen, ik ga zo es kijken of ik een mooie USB naar geluidsconverter inmekaar kan zetten.
Bij mij was de shipping date zondag. UPS komt hem dan brengen? Zullen ons pap en mam leuk vinden. Die denken al: 'BMRS is al weer flink bezig geweest. >:) '.

Enne, is het al gelukt, met de usb-geluidskaart chippies? Ik heb er ook besteld, wel 5.

[ Voor 11% gewijzigd door Steephh op 24-12-2004 16:47 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BMRS schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 16:47:
[...]

Bij mij was de shipping date zondag. UPS komt hem dan brengen? Zullen ons pap en mam leuk vinden. Die denken al: 'BMRS is al weer flink bezig geweest. >:) '.

Enne, is het al gelukt, met de usb-geluidskaart chippies? Ik heb er ook besteld, wel 5.
Echt stoer dat je ze besteld hebt! Echt goed van je, ik had het niet gekund!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Even een kleine side-note:
Het is een leuke chip, en ik had eigenlijk niet verwacht dat zulke complete deelproducten door hun als sample verstuurd wegen.
Wat wel een nadeel is voor de meeste mensen die het willen gebruiken:
Het package is niet 'ideaal' voor mensen die even wat in elkaar kunnen klussen.
Mensen die eerder aan SMD achtige packages hebben gewerkt kunnen er waarschijnlijk wel mee overweg, alleen zonder goede aparatuur zou ik het werken aan zoiets niet zien zitten.

'gewoon even' zo'n 'geluidskaart' aansluiten gaat dus niet werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SOIC ic's zijn nog redelijk goed handmatig te solderen :). Uiteraard niet zo ideaal als PDIP, maar een stuk beter dan de echte smd componenten (QFP bijvoorbeeld).

Sprite: hmja, ik heb hier nog wat mooie tempsensors met 12bit i2c-interface liggen, vandaar. Wellicht dat ik dan beter mn analog-temp sensors met een analog > serial digital convertor kan gebruiken.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 17:09:
[...]

:? :/

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is zo een USB naar geluidsconverter dan voor iets? Echt puur een geluidskaart op usb formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 17:09:
[...]

Rofl, het is gratis en zo'n beetje iedere Nederlander samplet er (dus) op los~!!!1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
BMRS schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 16:47:
[...]
Je denk zeker een paar teveel stel dat er wat fout gaat B) B)

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniK0bo
Ganzz schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 09:09:
[...]

offtopic: Nee tuurlijk niet, het is voor dolby 9.1. Hij is alleen vergeten om de hub-chip te samplen. :Y) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Ganzz schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 09:09:
[...]

Inderdaad, want als ik er een paar sloop, dan heb ik er iig nog een paar reserve.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik heb gisteravond maar eens de samples en datasheets erbijgepakt en het een en ander opgebouwd. Ik kan je zeggen: Het chipje doet het perfect, met een kristal, 7 weerstanden en 5 condo's kan je een complete geluidskaart inelkaar zetten. Kwaliteit van het geheel valt me zwaar mee: ik had geen zin om alle stabilisatiecondensatoren erbijin te solderen, maar toch geeft het geheel iig over mijn el-cheapo koptelefoon best wel een goede kwaliteit. Ik zit atm bij m'n ouders, ik kan dus geen foto uploaden van de contraptie, dat komt morgen of overmorgen wel.

Volgende punt: een 48MHz-bron opsnorren en een Ethernet->geluid converter maken :Y)

Edit: Maar even een TR aangemaakt om de titel te veranderen; ik geloof dat dit al meer een algemeen router-mod-topic is geworden. Maar es kijken hoe de modjes erover denken.

[ Voor 14% gewijzigd door Sprite_tm op 25-12-2004 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniK0bo
Welk ic'tje gebruik je nou? de PCM2702 van ti?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Sprite_tm schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 15:47:
Ik heb gisteravond maar eens de samples en datasheets erbijgepakt en het een en ander opgebouwd. Ik kan je zeggen: Het chipje doet het perfect, met een kristal, 7 weerstanden en 5 condo's kan je een complete geluidskaart inelkaar zetten. Kwaliteit van het geheel valt me zwaar mee: ik had geen zin om alle stabilisatiecondensatoren erbijin te solderen, maar toch geeft het geheel iig over mijn el-cheapo koptelefoon best wel een goede kwaliteit. Ik zit atm bij m'n ouders, ik kan dus geen foto uploaden van de contraptie, dat komt morgen of overmorgen wel.

Volgende punt: een 48MHz-bron opsnorren en een Ethernet->geluid converter maken :Y)

Edit: Maar even een TR aangemaakt om de titel te veranderen; ik geloof dat dit al meer een algemeen router-mod-topic is geworden. Maar es kijken hoe de modjes erover denken.
Gaaf man, dat ie werkt. Zoals ik al had gepost heb ik ook enkele van die chippies die jij hebt gerequest. Ik ga het ook een keer proberen.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
miniK0bo: De PCM2705, die heeft interne spanningsregeling enzo itt wat ik gezien heb van de PCM2702, en dat scheelt me weer solderen.

BMRS (en anderen die dit chipje willen gebruiken): Als je het jezelf makkelijk wil maken, buig je de oneven pinnetjes van dat SOIC-ding naar boven toe. Dat zorgt dat je per kant 2 rijen pinnetjes hebt die ongeveer even ver uitelkaar staan als een normaal SMD-chipje, en dat is nog wel te solderen mbv. wirewrap-draad ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
BMRS schreef op donderdag 23 december 2004 @ 17:13:
http://www.yuan.com.tw/en/products/vdo_mpc622.html :7 >:)

Dit lijkt me wel handig, anders zou ik er een pentium 3 voor moeten gaan gebruiken.

Verder zit er dit als flashrom in dacht ik zo. De Am29LV800B (De chip die eerst onder het stickertje zat, die ik heb weggekrast). Zou ik er nu ook een andere chip in kunnen zetten, in theorie dan, want dat vervangen is niet zo makkelijk?
http://www.amd.com/us-en/...47_1457_1468^1532,00.html
Denken jullie dat dit wel zal gaan lukken, op mijn LB000060? (200 Mhz, 64mbram) Is minipci, en er zit een minipci interface in mijn lb000060. Dan heb ik wel geen wireless meer, maar daar kan ik vast wel usb voor gebruiken.

Ik zit er overigens wel over te denken om gewoon de LB000021 aan te schaffen, om er wat mee te prutsen. Vind het toch wel zonde als ik mijn LB000060 eraan verneuk. En ik ga eens kijken wat er in mijn speedtouch 510 zit, kijken of ik daar nog wat leuks mee kan doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Steephh op 25-12-2004 17:00 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Laatst online: 20-10-2024
@BMRS
ik denk dat je beter kan ophouden voordat je alles molt.
even terug op je vraag of je de Am29LV800B kan vervangen : nee, natuurlijk niet behalve als ze dezelfde pinlayout hebben en werking.
En voor dat mpeg2 encoderen gaat ook niet lukken want er is geen linux driver zover ik gezien heb en ik denk niet dat de router deze hoeveelheid data aankan ;)

@sprite_tm
Dus jouw router komt straks in de woonkamer te staan als mp3player :)
Opzich wel grappig, maar zoals anderen al zeiden fileserver en printserver lijkt me veel interesanter.
Doe nou de opleiding Technische informatica en dit project past er ook zeker bij, kwa embedded systems, wat me echt super lijkt.

Lijkt me dus ook zeker interessant dit project, alleen m'n linux kennis is niet echt hoog.
Maar als het jullie een beetje lukt kwa linux ga'k er ook zeker mee aan de slag.

off-topic
Moet namelijk zowiezo nog een switch hebben, is de snelheid van deze router goed kwa snelheid. Wil namelijk niet dat deze goedkope sweexrouter de bottleneck in mijn interne netwerk word.

[ Voor 19% gewijzigd door lamko op 25-12-2004 18:03 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er 2 computers en een andere router er aan hangen en hij werkt alleen als switch. Ik heb daar geen problemen mee en hij werkt ook nog snel genoeg, de bottleneck is mijn harde schijf :P Dus qua snelheid zul je nergens last van hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
lamko schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 17:44:
@BMRS
ik denk dat je beter kan ophouden voordat je alles molt.
even terug op je vraag of je de Am29LV800B kan vervangen : nee, natuurlijk niet behalve als ze dezelfde pinlayout hebben en werking.
En voor dat mpeg2 encoderen gaat ook niet lukken want er is geen linux driver zover ik gezien heb en ik denk niet dat de router deze hoeveelheid data aankan ;)
Goed idee. Ik kap ermee.

Iig. dan met mijn LB000060. Ik ga nu eerst een LB000021 kopen, en daarmee klooien. Ze zijn niet zo duur, en er is een howto voor in de maak. :P

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
lamko schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 17:44:
off-topic
Moet namelijk zowiezo nog een switch hebben, is de snelheid van deze router goed kwa snelheid. Wil namelijk niet dat deze goedkope sweexrouter de bottleneck in mijn interne netwerk word.
Vergeet niet DHCP aan LAN-zijde uit te zetten.
Stel dat je op een groot netwerk zit, dan heb je grote kans dat je poort down gegooid wordt omdat hij DHCPoffers verstuurd.
Als een bepaald iemand dit leest (huisgenoot): ja, ik bedoel jou ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Ik wil nu een LB000021 aanschaffen, en daarmee een mp3 server maken. Ik wil een 80 gieg schijf of groter erin zetten. Dan wil ik er een lcd schermpje inbouwen + tiptoetsen. Dan is het mijn bedoeling om hem ook mee te kunnen nemen, en dat de bediening niet alleen via tiptoetsen kan, maar ook via een webclient. Verder moet hij nog wel gewoon internet kunnen doorlinken, maar het hoeft niet op een hoge snelheid. Dit is denk ik al wat makkelijker te realiseren, of niet?

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BMRS schreef op zondag 26 december 2004 @ 20:31:
Ik wil nu een LB000021 aanschaffen, en daarmee een mp3 server maken. Ik wil een 80 gieg schijf of groter erin zetten. Dan wil ik er een lcd schermpje inbouwen + tiptoetsen. Dan is het mijn bedoeling om hem ook mee te kunnen nemen, en dat de bediening niet alleen via tiptoetsen kan, maar ook via een webclient. Verder moet hij nog wel gewoon internet kunnen doorlinken, maar het hoeft niet op een hoge snelheid. Dit is denk ik al wat makkelijker te realiseren, of niet?
Waarom begin je niet gewoon met zo'n ding te kopen en er linux op draaiend te krijgen? Al je plannen zijn leuk en aardig, maar alleen jij kan zeggen hoe makkelijk het voor jou te realiseren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniK0bo
hoezo hooggegrepen? :X O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 23:32:
[...]

Waarom begin je niet gewoon met zo'n ding te kopen en er linux op draaiend te krijgen? Al je plannen zijn leuk en aardig, maar alleen jij kan zeggen hoe makkelijk het voor jou te realiseren is.
Ja, je hebt gelijk. Ik denk te veel, en doe te weinig. Ik ga zo snel mogelijk een LB000021 aanschaffen. Ik heb trouwens allemaal samples binnen gekregen van TI. Ter waarde van $208.40. Oeps...... 8)7 }:O Maar gelukkig wel gratis.

EDIT: wat een kleine chippies zeg....

EDIT²: er zit ook een zakje bij, klinkt als poeder

EDIT³: jammer, het was maar antistatisch poeder

EDIT4: Dat doosje ruikt naar :7 , bah :r

[ Voor 18% gewijzigd door Steephh op 27-12-2004 12:19 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 15:45
BMRS schreef op maandag 27 december 2004 @ 12:10:
[...]

Ja, je hebt gelijk. Ik denk te veel, en doe te weinig. Ik ga zo snel mogelijk een LB000021 aanschaffen. Ik heb trouwens allemaal samples binnen gekregen van TI. Ter waarde van $208.40. Oeps...... 8)7 }:O Maar gelukkig wel gratis.

Gaaf man, echt zwaar koel! Maar wat is de meerwaarde van deze post? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BMRS schreef op maandag 27 december 2004 @ 12:10:
[...]

Ik zou er echt trots op zijn dat je de mensen die de spullen wel gewoon kopen 200 $ extra laat betalen. Het nut van je gehele post is daarnaast nogal ver te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mensjes, laten we elkaar hier niet bashen om 1 post aub, en laten we het technisch houden.

On a happier note: Ik heb USB werkend! Ik ga eerst maar es een kernel + initrd inmekaar bakken die icm die PCM2705 mp3s kan afspelen, en daarna maak ik een mooie howto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 12:29

Syzzer

Prutser

Sprite_tm schreef op maandag 27 december 2004 @ 15:10:
Mensjes, laten we elkaar hier niet bashen om 1 post aub, en laten we het technisch houden.

On a happier note: Ik heb USB werkend! Ik ga eerst maar es een kernel + initrd inmekaar bakken die icm die PCM2705 mp3s kan afspelen, en daarna maak ik een mooie howto.
Wat was het probleem uiteindelijk? Toch het kristal dat een anderhalve MHz tekortschoot?

Edit:
Bijna vergeten te zeggen: enorme hulde voor waar je allemaal mee bezig bent. Ik wacht vol smart op de how-to, want zonder zou het me van ze lang zal ze leven niet lukken :p .

[ Voor 17% gewijzigd door Syzzer op 27-12-2004 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Syzzer: Jewel, blijkbaar wel dus :) Ik heb 'm met die 46.4MHz oscillator in precies dezelfde setting gehad, maar toen deed 'ie het niet. Ben nu de kernel aan het compilen (op mijn laptop, ergo: duurt lang :/ ), daarna blackbox en mpg321, en dan kijken of het werkt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Sprite_tm op 27-12-2004 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zit er in een USB device een klok van 6MHz die weer phaselock met de USB clock. Zal wel lastig zijn als de hostklok 46 en een beetje MHz is :Y) Of misschien was die klok wel niet helemaal in sync met de cpu klok. Maar lekker belangrijk ook als het nu werkt ;)

Maar gefeliciteerd sprite_tm :>

Ps.: welke router gaat het voornemen worden voor volgend jaar? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Lol :) Volgend jaar ga ik gewoon hiermee verder hoor, tot ik iets goedkopers kan vinden :D Wat ik nog wel wil, het liefst zsm, is een betere Linux-sourcecode krijgen dan degene van die Ovislink. Daarbij lijkt namelijk de Ethernet-code verouderd te zijn, en de MTD-code doet het niet goed op mijn board, die is dus waarschijnlijk ook verouderd. Bovendien lijkt de USB-code ook niet helemaal koosjer, wat weer problemen geeft met het aansturen van van alles en nog wat.

Anyway, ik heb 4 bedrijven die ook de ADM5120 gebruiken aangeschreven, es kijken of ik er uberhaupt respons van krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op maandag 27 december 2004 @ 23:29:
Lol :) Volgend jaar ga ik gewoon hiermee verder hoor, tot ik iets goedkopers kan vinden :D Wat ik nog wel wil, het liefst zsm, is een betere Linux-sourcecode krijgen dan degene van die Ovislink. Daarbij lijkt namelijk de Ethernet-code verouderd te zijn, en de MTD-code doet het niet goed op mijn board, die is dus waarschijnlijk ook verouderd. Bovendien lijkt de USB-code ook niet helemaal koosjer, wat weer problemen geeft met het aansturen van van alles en nog wat.

Anyway, ik heb 4 bedrijven die ook de ADM5120 gebruiken aangeschreven, es kijken of ik er uberhaupt respons van krijg.
Hmm, bash me if wrong, maar kun je niet gewoon een willekeurige mips port van linux gebruiken, zoals http://www.linux-mips.org/wiki/index.php/Main_Page ?

Jammer dat er een PQFP versie in die routers zit, de BGA versie heeft volgens de datasheet een pci bridge voor 3 pci devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:00
Wacht met smart op de how-to. Lijkt me leuk om goedkope robots mee te maken met wifi.
Ja ik weet dat dit hoog gegrepen is, en nee ik zeg niet dat ik het ga doen.
Heb ook de sample's binnen, zou je jou versimpelde versie van het shema kunnen posten?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44
Zolang een webservert op een usbstick haalbaar is, ben ik al tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
E-mail: Ja, dat kan, dat heb ik zelfs al wel gedaan, maar het probleem is dat je dan de drivers van de netwerkkaart, de USB-host, de serieele poort, ... nog niet hebt. Helaas heeft ADMTek in haar oneindige wijsheid besloten om zelf die onderdelen van de router maar uit te vinden, het is dus opok niet mogelijk om even een bestaande driver aan te passen zoals bij de RTL8181 wel kon.

Ice-T: Op de Sweex LB000021 zit geen wifi hoor :)

Neobender: Prima :) Ik zal straks wel met een howto komen + een firmware-versie die als root filesystem een USB-apparaat gebruikt.

* Sprite_tm gaat nu foto's maken + schrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 15:10
Sprite_tm schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 14:44:
E-mail: Ja, dat kan, dat heb ik zelfs al wel gedaan, maar het probleem is dat je dan de drivers van de netwerkkaart, de USB-host, de serieele poort, ... nog niet hebt. Helaas heeft ADMTek in haar oneindige wijsheid besloten om zelf die onderdelen van de router maar uit te vinden, het is dus opok niet mogelijk om even een bestaande driver aan te passen zoals bij de RTL8181 wel kon.

Neobender: Prima :) Ik zal straks wel met een howto komen + een firmware-versie die als root filesystem een USB-apparaat gebruikt.

Heb je mssn ook een linkie naar een site hoe ik het beste aan linux kan beginnen? Ik heb genoeg electronica ervaring om het een en ander aan zo`n router aan te passen, maar linux heb ik niet meer ervaring dan een standaardversie installeren en daarbij samba aan de gang te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sprite is het dus mogelijk om aan die Sweex een externe USB schijf te hangen zodat die voor iedereen in het netwerk beschikbaar is?

[ Voor 3% gewijzigd door BigB op 28-12-2004 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
maddog_rvo schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 15:01:
[...]

Heb je mssn ook een linkie naar een site hoe ik het beste aan linux kan beginnen? Ik heb genoeg electronica ervaring om het een en ander aan zo`n router aan te passen, maar linux heb ik niet meer ervaring dan een standaardversie installeren en daarbij samba aan de gang te krijgen
Misschien even in google zoeken met: "embedded linux" chm

Dan ongeveer 10e link geeft een site met eBooks met onder andere ook wat embedded linux boeken.

En de minder handige mensen zouden een Asus WL-500g (deluxe) kunnen overwegen (al dan niet 2e hands). Daar zit al een usb 1.1 (deluxe heeft usb 2.0) op en kan je gebruiken voor usb disks, webcams, printers, etc. En de volledige linux source code is ook te downloaden bij Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
maddog_rvo: Neen, sorry. Ik heb het zelf door jaren ervaring & met vallen en opstaan op normale, 'grote' PCs geleerd, en uiteindelijk had ik daar zoveel ervaring mee dat de overstap naar embedded niet zoveel problemen opleverden.

BigB: Yep, maar houd er rekening mee dat 'ie slechts USB1.1 is, niet erg snel dus.

De USB-howto is klaar!
Hij staat hier, en is in het Engels omdat ik 'm ook op dat norocketscience-forum wil posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij is goed geschreven :), donderdag maar ff de onderdelen halen :P, nu kan ik wel veel makkelijker de serieële kabel er direct op zetten, want 5 V zit er al op :D Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 14:44:

Mja, maar je hebt wel fatsoenlijke net-code en dergelijke. Bovendien is een 2.6 port dan ook een stuk makkelijker. Heb je toevallig een url naar de sourcetree die je nu gebruikt? Het moet toch mogelijk zijn daar de drivercode uit te slopen?

/me gaat eens aan de slag met een emulator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik gebruik de source-tree die al eerder in dit topic is langsgekomen:
ftp://211.74.152.98/GPL5000FS.zip

Hier heb ik een paar mods aan toe moeten voegen omdat het MTD-geheel niet compileerde onder GCC3.4, maar basicly gebruik ik deze tree. Het lijkt er echter op dat deze tree ouder is dan hetgeen wat in de router zelf zit; de Ethernet-interfaces heten hier adm0 en adm1, in de firmware heten ze eth0 en eth1. Jammer genoeg is er niet echt een nieuwere versie te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn net overleden :( sweex lb000020 heeft een conexant network processor cx84200 -11 e293611.1 arm 0246 taiwan

iemand toevallig een idee hoe het komt dat deze is overleden nadat ik de stekker er deed en er weer in stopte??, stekker van de apapter in het apparaatje.

suc 6 dr mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44
Kortsluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08-2024
mooie paint skills Sprite_t ;)

Ik wacht met spanning op de rest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee is dat zo'n nokia/siemens flash cable wat je aangesloten hebt op de serieele poort? :P

Elke keer bewonder ik je soldeerskilz, gelukkig zit er een doosje omheen :X

Tijd om een USB cardreader erin te kneien >:) Ik heb ergens nog een goedkope sweex 6 in 1 liggen (winkelwaarde +- 10 eur)

Is het BTW niet mogelijk om bestaande ethernet driver te decompileren naar asm en deze te includen als asm in de 2.6 tree? ben niet zo'n linux hacker maar het driver model zal toch niet zoveel veranderen? Zelfde geld voor de usb (volgens mij staat er op de edimax site een firmware met usb support, en anders de dns-120 firmware)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2004 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 22:38:
Hee is dat zo'n nokia/siemens flash cable wat je aangesloten hebt op de serieele poort? :P

Elke keer bewonder ik je soldeerskilz, gelukkig zit er een doosje omheen :X

Tijd om een USB cardreader erin te kneien >:) Ik heb ergens nog een goedkope sweex 6 in 1 liggen (winkelwaarde +- 10 eur)

Is het BTW niet mogelijk om bestaande ethernet driver te decompileren naar asm en deze te includen als asm in de 2.6 tree? ben niet zo'n linux hacker maar het driver model zal toch niet zoveel veranderen? Zelfde geld voor de usb (volgens mij staat er op de edimax site een firmware met usb support, en anders de dns-120 firmware)
Van de bestaande drivers is de source gewoon beschikbaar, dus decompileren tot asm zal niet hoeven gok ik :). Er zijn echter een aantal verschillen tussen de standaard linux-mips source tree en de versie die is gemaakt voor de amdtek chip (linux-lanner genoemd - waar alleen 2.4.18 voor beschikbaar is). Voorzover ik heb kunnen bepalen:
- er is een mtd (= memory technology device afaik) bijgekomen: ./drivers/mtd/am5120
- er zijn wat netwerkdrivers bijgekomen: ./drivers/net/am5120sw
- er is ondersteuning voor de amd5120 chip bijgekomen: ./arch/mips/am5120 - hier zit volgens mij ook support voor de seriele poort ingebakken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
/projects/electro/routerding/linux-lanner # find -iname *5120*
./drivers/mtd/am5120
./drivers/mtd/am5120/am5120nand.c
./drivers/mtd/am5120/am5120nand.h
./drivers/net/am5120sw
./drivers/net/am5120sw/if5120.c
./drivers/net/am5120sw/if5120.h
./drivers/net/am5120sw/if5120.o
./drivers/net/am5120sw/am5120sw.o
./drivers/net/am5120sw.tar.gz
./drivers/net/am5120sw_src
./drivers/net/am5120sw_src/if5120.c
./drivers/net/am5120sw_src/if5120.h
./include/asm-mips/am5120
./include/asm-mips/am5120/adm5120.h
./include/config/mips/am5120.h
./include/config/mips/am5120
./include/config/adm5120
./include/config/mtd/5120
./include/config/serial/5120.h
./arch/mips/am5120
./arch/mips/am5120/5120_int.c
./arch/mips/am5120/5120_rtc.c
./arch/mips/am5120/5120_int.o
./arch/mips/am5120/5120_rtc.o
./arch/mips/am5120/am5120.o

Het grote probleem is natuurlijk dit alles werkend te gaan krijgen in een 2.6 kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De USB-howto is klaar!
Hij staat hier, en is in het Engels omdat ik 'm ook op dat norocketscience-forum wil posten.
Waar dient de 1k serie weerstand van de 48MHz clock-gen voor?
Ik zou het oscillator-block liefst gewoon op zijn eigen plek op de print vastsolderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 22:53:
[...]

Van de bestaande drivers is de source gewoon beschikbaar, dus decompileren tot asm zal niet hoeven gok ik :). Er zijn echter een aantal verschillen tussen de standaard linux-mips source tree en de versie die is gemaakt voor de amdtek chip (linux-lanner genoemd - waar alleen 2.4.18 voor beschikbaar is). Voorzover ik heb kunnen bepalen:
- er is een mtd (= memory technology device afaik) bijgekomen: ./drivers/mtd/am5120
- er zijn wat netwerkdrivers bijgekomen: ./drivers/net/am5120sw
- er is ondersteuning voor de amd5120 chip bijgekomen: ./arch/mips/am5120 - hier zit volgens mij ook support voor de seriele poort ingebakken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
/projects/electro/routerding/linux-lanner # find -iname *5120*
./drivers/mtd/am5120
./drivers/mtd/am5120/am5120nand.c
./drivers/mtd/am5120/am5120nand.h
./drivers/net/am5120sw
./drivers/net/am5120sw/if5120.c
./drivers/net/am5120sw/if5120.h
./drivers/net/am5120sw/if5120.o
./drivers/net/am5120sw/am5120sw.o
./drivers/net/am5120sw.tar.gz
./drivers/net/am5120sw_src
./drivers/net/am5120sw_src/if5120.c
./drivers/net/am5120sw_src/if5120.h
./include/asm-mips/am5120
./include/asm-mips/am5120/adm5120.h
./include/config/mips/am5120.h
./include/config/mips/am5120
./include/config/adm5120
./include/config/mtd/5120
./include/config/serial/5120.h
./arch/mips/am5120
./arch/mips/am5120/5120_int.c
./arch/mips/am5120/5120_rtc.c
./arch/mips/am5120/5120_int.o
./arch/mips/am5120/5120_rtc.o
./arch/mips/am5120/am5120.o

Het grote probleem is natuurlijk dit alles werkend te gaan krijgen in een 2.6 kernel.
sprite heeft een 2.6 kernel werkend aan de hand van de GPL code die ik eerder poste :Y) maar heeft problemen met network en USB code. Het lijkt erop dat er nieuwere code wordt gebruikt in de firmware; hier doelde ik op...
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 22:56:
[...]

Waar dient de 1k serie weerstand van de 48MHz clock-gen voor?
Ik zou het oscillator-block liefst gewoon op zijn eigen plek op de print vastsolderen
lijkt me omdat het kristal dat op 5v werkt en dus om niet al te veel schade aan te richten aan een 3.3v CPU :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Als er mensen zijn die willen prutsen met de 2.6 kernel die ik heb: geef maar een gil en ik zet 'm online. Ik heb zelf nog een paar geintjes die ik graag werkend zou zien; met name USB support in isochronous mode, zodat USB soundcards gaan werken, en de netwerkkcode is ook nog op z'n minst vaag te noemen.

Verwijderd

knip

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 16:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:32:
[...]

sprite heeft een 2.6 kernel werkend aan de hand van de GPL code die ik eerder poste :Y) maar heeft problemen met network en USB code. Het lijkt erop dat er nieuwere code wordt gebruikt in de firmware; hier doelde ik op...

[...]

lijkt me omdat het kristal dat op 5v werkt en dus om niet al te veel schade aan te richten aan een 3.3v CPU :)
/me confuzzled. De GPL code die jij postte was toch dat linux-lanner ding (gemodde 2.4.18)? Wat ik er nu van begrijp is dat sprite de 2.4 drivers in een schone 2.6 tree heeft gestopt, correct :p?

Ohja, die ftp link is nogal down cq brak, hier ff een mirror.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Heey,

Gaaf projectje dit.

Ik heb vandaag een Edimax 6104-KP gekocht, ik weet te duur, 39 euro.
Maar zelfs voor dat geld kan ik zelf zo iets niet maken: print, onderdelen en kastje.

Hier de plaatjes:

http://www.members.lycos.nl/peerwork/images/rout1.jpg
http://www.members.lycos.nl/peerwork/images/rout2.jpg
http://www.members.lycos.nl/peerwork/images/rout3.jpg

Zitten zowat dezelfde onderdelen in als in de Sweex.
Ik heb dit hele topic gelezen en de D+ en D- weerstanden zijn bestukt met 0 Ohm, draadbrug dus.

Waar ik eigenlijk niet uitkom is de JTAG connector en Seriele poort connector,
volgens de PDF in die 100 MB zipfile zitten die pennen ergens anders.
De pinnen komen dus niet overeen, tel ik er nu zo naast of is er een nieuwe Pin-Layout
gemaakt voor de ADM5120P ? (ik zal er wel naast tellen hoor *knipoog*)

Eens kijken of we die JTAG connector aan de gang krijgen want daarmee kun je vrij
de flashroms en RAM geheugen laden, daarvoor hoeft niets van code aanwezig
te zijn. Dat doen wij met een clubje hobbyisten ook voor satelliet ontvangers waar
we firmware voor ontwikkelen. Zo breng je vaak een dode router weer tot leven!

Verder zou ik graag weten op welk platform de meeste ontwikkelen,
dan zet ik dat ook op (als ik dat nog niet ter beschikking heb). Is wel zo makkelijk om
dingen uit te wisselen.

Ik ben ook al bezig om te kijken of we een hdd op deze routertjes kunnen aansluiten.
Een hdd kun je direct in de memorymap opnemen van de ADM5120P. En de SDRAMs
hebben een pinafstand waar het nog net leuk is om aan te solderen.
(Als je er mee aan de gang gaat let dan op dat je A0..A2 NIET gebruikt als adreslijnen, want door DWORD(32) en QWORD(64) alignment kom je in de problemen! Dus A0 van de HDD moet dus op A3 van de ADM5120P, A1->A4 en A2->A5. Verder moet je buffers gebruiken om 5V -> 3.3V probleem op te lossen anders gaat je router hemelen)

@Sprite_tm:

Zet maar zoveel mogelijk online, hoe meer mensen stoeien met deze
materie hoe leuker het kan worden. Iedereen heeft speciale interesses en door
kennis en code te combineren kun je hele leuke projectjes maken.
PeerWork:
Heej, nooit geweten dat de Edimax dus wel ingebouwde USB-poorten heeft. Zou je misschien een close-up kunnen maken van dat stuk printplaat, of anders de onderdelen+waardes opschrijven?

De serieele poort en de JTAG-connector staan hier en hier beschreven.
Zolang de bootloader nog in flash aanwezig is, is het echter niet nodig om via JTAG spul te flashen: de xmodem-upload via de serieele poort werkt een stuk sneller.

Ontwikkelplatform: Linux. Ook al was het maar omdat ik het al had draaien. Onder Windows zou ik het niet proberen, andere Unices zou wel moeten werken. Daarbij zou je eigenlijk ook de kennis moeten hebben / kunnen opdoen over het crosscompilen van oa. de kernel.

E-mail: Ik heb 2 kernel-trees hier staan: de GPLled 2.4.18-kernel, die iig voor een groot gedeelte werkt, en een 2.6.10RC3-kernel, die wel boot maar waar ik verder nog niet echt drivers naar geport heb.

Omdat ik ze toch had staan:
Extra link naar de originele GPLled sourcecode. Ik kreeg hierbij MTD alleen niet werkend: het compileert wel, maar oopst bij het bootproces.
Mijn opgeschoonde versie van het geheel, compileert & boot iig.

Zoals ik hierboven al zei: De 2.4.18-kernel die we hier hebben lijkt een verouderde versie te zijn: netwerk is brakjes, USB ondersteunt geen isochronous transfers (nja, hij ondersteunt ze wel maar oopst erop... grmbl, ik had zo'n kastje graag icm. zo'n PCM2705 als mp3bak gebruikt, nja, wordt nog ff bugfixen of fabrikanten schoppen...) maar ach, tis iig bootende code.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2005 18:10 ]

Verwijderd

In jouw code zitten ook dubbele bestanden als hij aan het uitpakken is, dus misschien ligt het ook daaraan, het zit steeds in het netwerkgebeuren

en onder windows kan het in theorie ook, maar dan moet je of cygwin of colinux gebruiken, die tweede ga ik proberen.

voor het netwerk moet je de drivers hebben die in de map /linux-lanner/drivers/net/am5120sw staan, want in die andere map zit een fout bij het commenten van if5120.c. In die bestanden staat ook een e-mail adres daniell(apending)admtek.com.tw, misschien naar hem een mailtje sturen met een vraagje? In het stuk van de mtd staat ook een ander adres jeansonh(apending)admtek.com.tw.

In de map include\asm\am5120 mist hij ook 1 bestand, namelijk mx.h, die is geïnclude bij mx.c en die wordt gebruikt voor de flashdrive, wat ook verrekte handig is als die werkt, want anders kan je er niet op opslaan.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 12:06 ]

• zzz16
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:26
wat voor OS gebruiken jullie
gr. zzz16
p.s geluidskaart ----- > usb besteld :) (sample)

Verwijderd

zzz16 schreef op donderdag 30 december 2004 @ 11:56:
wat voor OS gebruiken jullie
.......
Sprite_tm schreef op donderdag 30 december 2004 @ 00:52:
......

Ontwikkelplatform: Linux. Ook al was het maar omdat ik het al had draaien. Onder Windows zou ik het niet proberen, andere Unices zou wel moeten werken. Daarbij zou je eigenlijk ook de kennis moeten hebben / kunnen opdoen over het crosscompilen van oa. de kernel.
.....

• zzz16
heb ik hem 3x gelezen en dat stuk nie :S

gr zzz16
succes verder

Verwijderd

knip

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 16:42 ]

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:21
hehe zie dit projectje net pas...tijdje inactief geweest hier, maar t begint weer te kriebelen :P
Ga zowiezo nog even die usb geluidskaart maken. hebben jullie die pcm2900 ook gezien?kan je ook opnemen...je weet maar nooit :)

Verwijderd

Ik had hem net zien staan, heb hem ook maar besteld, opnemen is ook wel grappig, kan je hem als omroepinstallatie gebruiken :P

• savale
  • Laatst online: 22:21
ga wel ff schemaatje fixen...met pcb enzo. Hoop dat intussen nog wat vooruitgang geboekt wordt met die sweex bak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzz16
zou echt uber zijn een schema van de geluidskaart ik kreeg vandaag sample binnen voor iemand zonder enige achtergrond ervaring van solderen is dit echt K*T >:) maar goed .........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu die firmware van norocketscience op m'n routertje gezet en wat vind ik in dit bestand.

# vi fstab.kps
proc /proc proc defaults 0 0
none /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0
none /proc/bus/usb usbdevfs defaults 0 0

USB!

Binnenkort maar nano ervoor compileren, want dat werkt toch ietsjes beter :P

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 20:09:
ik heb nu die firmware van norocketscience op m'n routertje gezet en wat vind ik in dit bestand.

# vi fstab.kps
proc /proc proc defaults 0 0
none /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0
none /proc/bus/usb usbdevfs defaults 0 0

USB!

Binnenkort maar nano ervoor compileren, want dat werkt toch ietsjes beter :P
Mja, en dat wil zeggen :P? Dat er mountpoints in fstab staan betekent natuurlijk niet dat het mounten ook gaat werken.

[offtopic]
nano :X
vi(m) O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Laatst online: 22-07-2024
woei een router die mp3 speelt, * BasieP vind het heel tof topic

*Bookmarkt*

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De webpagina's zijn ook heel universeel, er zit een stuk voor usb al bij de webpagina's en ook voor wlan! ff kijken of ik wlan er bij mij tussen kan krijgen :P

USB zit niet tussen de modules, dus als het er in zou zitten, dan zou het al in de kernel moeten zitten

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

offtopic:
Heb je zo ook mer info over die JTAG poort? Ik heb hier een "embedded" alpha board uit een printserver-oplossing staan, met "normale" pc hardware, maar een videokaart pakt hij niet, en de seriele poorten geven ook geen console output, dus wie weet kan ik iets met de, voor mij tot op heden nog niet goed uitgevogelde JTAG header (idd 10pins).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Sprite_tm schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 15:47:

Heb je hier ook al een howto van?

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat solderen is niet moeilijk, je zoekt het schema'tje op en plakt het in elkaar, daar hoef je in principe geen howto van te maken, dat kan ook bijna niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu wat aan het kloten, alleen hij wil de wijzingen niet onthouden, heeft iemand een idee waarom hij mijn wijzingingen niet blijft onthouden? Is dit omdat hij alles in het ram houdt ofzo? En niet terug kan schrijven naar het flash geheugen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2005 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 23:19:
Ik ben nu wat aan het kloten, alleen hij wil de wijzingen niet onthouden, heeft iemand een idee waarom hij mijn wijzingingen niet blijft onthouden? Is dit omdat hij alles in het ram houdt ofzo? En niet terug kan schrijven naar het flash geheugen?
Dat zou wel eens kunnen. Maar ik vraag me dan af waar de router normaal zijn instellingen opslaat. Want als de stroom uitvalt moeten de instellingen natuurlijk bewaard blijven.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel een grappig scriptje gemaakt, dan gaat de led 10 keer knipperen :D Let wel ff op dat je het niet op de normale manier kan chmodden, je moet er busybox voor zetten, dan werkt het wel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/sh
COUNTER=0
while [  $COUNTER -lt 10 ]; do
        echo LED ON>/dev/led0
        sleep 1
        echo LED OFF>/dev/led0
        sleep 1
        let COUNTER=COUNTER+1
done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 23:49:
Ik heb wel een grappig scriptje gemaakt, dan gaat de led 10 keer knipperen :D Let wel ff op dat je het niet op de normale manier kan chmodden, je moet er busybox voor zetten, dan werkt het wel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/sh
COUNTER=0
while [  $COUNTER -lt 10 ]; do
        echo LED ON>/dev/led0
        sleep 1
        echo LED OFF>/dev/led0
        sleep 1
        let COUNTER=COUNTER+1
done
Dat is leuk gemaakt. Zo zou je dus in principe de led kunnen besturen met sound2light besturing?

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 23:19:
Heb je `sync; sync` gedaan voor reboot :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip

[ Voor 136% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2005 @ 00:48:
Remcowh:

Hoe ben jij op de console gekomen van je router.
Ik heb het al ergens anders gelezen, maar ik moet username en password opgeven voordat ik op het console kan.
Het kan dus ook wanneer de standaard server draait? Je hoeft dus niet eerst linux opnieuw te compileren?

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BMRS schreef op zondag 02 januari 2005 @ 00:49:
Het kan dus ook wanneer de standaard server draait? Je hoeft dus niet eerst linux opnieuw te compileren?
Ja via de seriele poort. (Als dat tenminste is zoals ik het begrijp)
Je maakt je router open, soldeert een max232 in je router met 4 condensators op de seriele poort connector en voila!
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees eerst dit topic goed door. Dit is geen 'vraag maar raak' topic. Maak dus eerst gebruik van de naslagwerken (Google etc.) en houdt het vooral on-topic en schoon.