Hoofdcategorieën
Topicacties

Brein zet vraagtekens bij snelle verbindingen

Pagina: 1 2 3 4 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 12 juli 2001

Brein zet vraagtekens bij snelle verbindingen

woensdag 25 augustus 2004

De Stichting Brein suggereert dat de meeste studenten thuis geen snelle verbindingen nodig hebben. Die verbindingen vormen volgens Brein, slechts een potentiële bron van criminaliteit.
De Telegraaf van hedenmorgen:
"Veel studenten hebben extreem snelle (glasvezel)verbindingen vanaf hun flatjes met een universiteitscomputer, waardoor ze zeer interessant zijn voor criminele bendes als verspreiders van illegale software...”

“De gemiddelde student heeft momenteel vanuit zijn woning een datacapaciteit die tientallen malen hoger ligt dan de datacapaciteit van een doorsnee breedbandgebruiker. Voor wetenschappelijke doeleinden is dit overbodig", aldus Bas Vissers, coördinator piraterijbestrijding bij Brein. Hij bepleit een fikse beperking in de internetmogelijkheden voor studenten.

We belden met Bas Vissers. Hij bevestigt dat hij 'vraagtekens' heeft bij de snelle verbindingen naar studentenhuizen, maar ontkent vervolgens de logische consequentie zoals die in De Telegraaf staat: het afknijpen van verbindingen. U kunt luisteren naar het gesprek met Bas Vissers in Windows Media.

Invallen gedaan
De Telegraaf komt met haar artikel naar aanleiding van invallen in veertien studentenhuizen in Nederland. Dit gebeurde op verdenking van illegale handel in software via internet. Dat gebeurde in overleg met de FBI en is uitgevoerd door de Fiod-ECD .

De invallen maakten onderdeel uit van internationale opsporing van illegale handel in bestanden, ingezet door de FBI met de 'Operation Fastlink'. Het ging om het oprollen van groepen als 'Fairlight', Kalisto', 'Echelon' en 'Class and Project X'. Die 'Operation Fastlink' dateert al van april, zo blijkt uit informatie uit Washington.

Bij dit grootste optreden tegen 'warez' tot nu toe ging het in totaal om honderden invallen in vele landen.

Volgens de voorlichter van het 'Functioneel Parket' van het Openbaar Ministerie in Den haag, waar de Fiod onder valt, wordt vooralsnog niets bekend gemaakt over het aantal aanhoudingen bij die invallen en eventuele vervolgingen. "Het onderzoek loopt nog", aldus het OM.

Bronnen: Stichting Brein, OM, Department of Justice mededeling, Telegraaf

Kijk dat ze iets aan het misbruik willen doen, is op zich te begrijpen, maar dit slaat natuurlijk nergens op.

butrosgali wijzigde dit bericht 26-08-2004 09:35 (7%)

XRV750
Reg. datum: 21 september 2003

mja en waarom post je dit butros? ah "Kijk dat ze iets aan het misbruik willen doen, is op zich te begrijpen, maar dit slaat natuurlijk nergens op."

dat er meer groepen aangepakt waren dan Fairlight wist ik niet, maar goed. Ik moet hier een waarschuwing in lezen voor iedereen met een snelle verbinding in zijn of haar studenten flatje/kamer?

Het ging hier, dacht ik, vooral om mensen die geld verdienen met illigale software

wellicht dat Brein het heeft over afknijpen naar het nivo van de snelste adsl verbindingen. Ik woon in Leiden en had eerst een verbinding van zo'n 4 of 5 MB (sdsl) nu 2MB
om bij de vergelijking van auto's te blijven... van een mclaren-f1 naar een gewone porsche 911

ROFLASTC wijzigde dit bericht 26-08-2004 22:40 (42%)

In regards to cannabalism; I wouldn't eat a clown, they taste funny. No Neo-Cons either they're very bitter

\o/ momania \o/
Reg. datum: 21 juli 2001

Mjah... da's net zoiets als het bezitten van een auto die harder kan dan 120 km p/u, je hebt er niks aan want je mag maar maximaal 120 km p/u in Nederland. Dus iedereen die dus een snellere auto bezit is een potentieel verkeersovertreder....

Wel raar dat online gamen niet ten sprake komt... daar heb je ook een snelle verbinding voor nodig.

Voor F_J_K

Reg. datum: 21 juni 2002

Brein heeft om de dag wel een persbericht..ze willen gewoon laten weten dat ze bestaan. Het is een particuliere stichting dus ik vraag me af of de universiteiten wel met hun moeten praten aangezien Brein alleen bezig is met hun eigen belangen.

Reg. datum: 04 april 2003

Omdat die verbinding natuurlijk officieel daarvoor niet bedoeld is.

Nu weg ....
Reg. datum: 19 december 2003

Ach ze beseffen dat ze het eigenlijk niet kunnen winnen. Dus gooien ze het maar over een andere boeg.

Een kat in het nauw . . . zeg maar.

Warez waren er al vóórdat de studenten een snelle verbinding hadden. En ook toen werden de warez makkelijk en goed verspreid, denk bijvoorbeeld eens terug aan de C64 tijd.

Kortom de gebruike argumenten van BREIN zijn volkomen drogredenen, en niet realistisch. Ze beginnen gewoon door te hebben dat ze het niet kunnen winnen.

just my $0,02

G_M_C wijzigde dit bericht 26-08-2004 09:18 (51%)

Reg. datum: 11 maart 2003

quote:
Han schreef op 26 augustus 2004 @ 09:08:
Mjah... da's net zoiets als het bezitten van een auto die harder kan dan 120 km p/u, je hebt er niks aan want je mag maar maximaal 120 km p/u in Nederland. Dus iedereen die dus een snellere auto bezit is een potentieel verkeersovertreder....

Wel raar dat online gamen niet ten sprake komt... daar heb je ook een snelle verbinding voor nodig.
Je haalt me de woorden uit de mond Han _/-\o_

Athlon 64 X2 6000+@2,4TB RAID5
Reg. datum: 08 september 2003

Sorry hoor, maar ik heb echt zoiets van "waar bemoeit BREIN zich in vredesnaam mee". Ze gaan soms echt te ver in hun denk en handelen.

Zoals eerder opgemerkt bij online gamen is een snelle verbinding ook wel interressant en zo zijn er nog wel meer te noemen.

Daarbij is o.a. Brein zelf ook niet helemaal lekker bezig. Neem nu de heffingen op CDR/DVD media. Ik betaal voor wat ???

Laat ze a.u.b. eens hun mond houden en een echte baan gaan zoeken.

_Dune_ wijzigde dit bericht 26-08-2004 09:20 (56%)

Le lapin qui rit
Reg. datum: 12 oktober 2000

Maar ze hebben wel gelijk :) Noem maar eens een paar zaken waarom een student wel een 100mbit verbinding moet hebben ?

Han: voor gamen heb je een snelle verbinding nodig met een lage ping ja, maar geen 100mbit bandbreedte. En studenten moeten zowieso studeren en niet gamen :Y)

Melvin wijzigde dit bericht 26-08-2004 09:19 (41%)

Reg. datum: 11 maart 2003

quote:
_Dune_ schreef op 26 augustus 2004 @ 09:16:
Sorry hoor, maar ik heb echt zoiets van "waar bemoeit BREIN zich in vredesnaam mee". Ze gaan soms echt te ver in hun denk en handelen.
Misschien vervelen ze zich :P

Nu weg ....

quote:
Melvin schreef op 26 augustus 2004 @ 09:18:
Maar ze hebben wel gelijk :) Noem maar eens een paar zaken waarom een student wel een 100mbit verbinding moet hebben ?

Nee ze hebben niet gelijk. Een student heeft weliswaar geen 100MBit nodig, maar een student is ook niet per definitie warez aan het verspreiden.

Bovendien verspreid warez zich ook zonder de studentjes . . .

Het is een drog-redenering

G_M_C wijzigde dit bericht 26-08-2004 09:22 (5%)

Ex Jedi
Reg. datum: 10 januari 2003

quote:

Han: voor gamen heb je een snelle verbinding nodig met een lage ping ja, maar geen 100mbit bandbreedte. En studenten moeten zowieso studeren en niet gamen :Y)

muziekles volgen via internet bijvoorbeeld:

nieuws: Internet2 in de praktijk: masterclass op afstand

8)

XRV750
Reg. datum: 21 september 2003

quote:
“De gemiddelde student heeft momenteel vanuit zijn woning een datacapaciteit die tientallen malen hoger ligt dan de datacapaciteit van een doorsnee breedbandgebruiker. Voor wetenschappelijke doeleinden is dit overbodig"
zelfs al zou ik een WO studie doen dan nog gebruikt geen hond men die verbinding nauwelijks voor wetenschappelijke doeleinden anders dan je spss programma draaien of mailen mbt papers, scripties, afstudeerprojecten doen e.d.

het is ook helemaal niet nodig om een hele dikke verbinding te hebben. Brein moet niet proberen om een probleem aan te pakken door schuldigen af te vangen omdat iedereen dus ook onschuldigen (en die zijn er echt wel B) ) tegengehouden worden.

ROFLASTC wijzigde dit bericht 26-08-2004 09:56 (6%)

In regards to cannabalism; I wouldn't eat a clown, they taste funny. No Neo-Cons either they're very bitter

Reg. datum: 21 augustus 2000

quote:
Nee ze hebben niet gelijk. Een student heeft weliswaar geen 100MBit nodig, maar een student is ook niet per definitie warez aan het verspreiden.
Nou, dat weet ik zomaar niet. Je zult toch echt wel studenten hebben die thuis analyses doen op hun PC op data die op hun vakgroep ergens staan. Dan is 100 MBit helemaal geen overbodige luxe.

Bram Bouwens

\o/ momania \o/

quote:

Je mist de issue hier :)

Het gaat hier om:
quote:
Veel studenten hebben extreem snelle (glasvezel)verbindingen vanaf hun flatjes met een universiteitscomputer, waardoor ze zeer interessant zijn voor criminele bendes als verspreiders van illegale software. Die verbindingen vormen volgens Brein, slechts een potentiële bron van criminaliteit.
quote:
Hij bepleit een fikse beperking in de internetmogelijkheden voor studenten.
Dat slaat dus gewoon nergens op... Het gaat er niet om of ze die verbinding nu wel of niet nodig hebben, dat is een andere discussie. Het gaat er om dat ze direct de link leggen met criminaliteit en behoorlijk aan het generaliseren zijn, het klinkt net of elke student met een snelle verbinding criminele activiteiten bedrijft. Vergeet niet dat er een overduidelijk verschil is tussen het downloaden van warez voor eigen gebruik en het downloaden en distruberen van warez met een winstoogmerk... Dat laatste wordt te makkelijk in verband gebracht met die snelle verbindingen.

Voor F_J_K

The future is not set
Reg. datum: 24 januari 2000

quote:

Digitaal lessen bijwonen (streaming), videoconferencing.
En zo kan ik er nog wel een paar verzinnen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The price of freedom is eternal vigilance

Nu weg ....

quote:
Han schreef op 26 augustus 2004 @ 09:26:
[...]

Je mist de issue hier :)

Het gaat hier om:
[...]

[...]
Dat slaat dus gewoon nergens op... Het gaat er niet om of ze die verbinding nu wel of niet nodig hebben, dat is een andere discussie. Het gaat er om dat ze direct de link leggen met criminaliteit en behoorlijk aan het generaliseren zijn, het klinkt net of elke student met een snelle verbinding criminele activiteiten bedrijft. Vergeet niet dat er een overduidelijk verschil is tussen het downloaden van warez voor eigen gebruik en het downloaden en distruberen van warez met een winstoogmerk... Dat laatste wordt te makkelijk in verband gebracht met die snelle verbindingen.
Juist dat bedoel ik, ze trekken een verband "tussen appels en peren" zeg maar.

penlighted
Reg. datum: 07 november 2002

quote:
waardoor ze zeer interessant zijn voor criminele bendes als verspreiders van illegale software...”

ik hoor het tim kuijk nog zeggen: "software is ons pakkie an niet, dat doet de bsa. wij bestrijden films en muziek" :z

on topic: boeie. * gunhead zet de downloads maar weer eens open

sig...

Ik ben uniek, net als iedereen

Tja ik vind dat dat ze bij brein wel beetje gelijk hebben, ze waren ook niet van plan die verbindingen weer te laten weghalen ofzo, maar een wat strakker data limiet instellen.

Vind ik niks verkeerd aan, das ook goed voor uni's zelf denk ik :)

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Le lapin qui rit
Reg. datum: 12 oktober 2000

quote:
MeNTaL_TO schreef op 26 augustus 2004 @ 09:27:
[...]
Digitaal lessen bijwonen (streaming), videoconferencing.
En zo kan ik er nog wel een paar verzinnen.

Daar heb je dus echt geen 100mbit voor nodig, dat is ook al goed te doen met 4mbit :)

Maar kom maar eens langs bij de gemiddelde student met zo een verbinding. Waar heeft hij het dan over als het over zn pc gaat, dat hij snel lessen kan opzoeken op het internet of ander lesmateriaal bekijken ? Nee, wel over hij hoe snel hij een film binnen heeft met kazaa :) Maar aangezien een hele hoop users hier zelf zo een verbinding heeft gaan die natuurlijk hier nooit mee akkoord gaan :)

En brein vindt mensen die via p2p illegale, copyrighted bestanden sharen ook al criminelen, dus daar valt een student met kazaa ook onder :)
penlighted
Reg. datum: 07 november 2002

ik denk dat ik stichting brein voor de verandering eens voor de rechter sleep. smaad ofzo, er is vast wel iets te vinden.

sig...

\o/ momania \o/

quote:
Melvin schreef op 26 augustus 2004 @ 09:35:
En brein vindt mensen die via p2p illegale, copyrighted bestanden sharen ook al criminelen, dus daar valt een student met kazaa ook onder :)
Neen, de student met KaZaa is een overtreder, geen crimineel. Pas als je zoiets doet om een winstoogmerk, dan ben je crimineel.

Voor F_J_K

ALLES valt te repareren

Die Bas Visser is best wel een arrogant mannetje, hé. Studenten zijn in feite de economie van de toekomst. Als ze aan het werk gaan, komen ze nergens anders meer aan toe dan aan de taken die ze opgedragen krijgen. Dus moet je ze tijdens hun opleiding, wanneer ze dus vrij veel vrije tijd hebben, alle kans geven om leuke en goede dingen te kunnen ontwikkelen.

Tja, er zitten dus ook nadelen aan. Maar om nou vanwege die nadelen het kind met het waswater weg te gaan gooien...

Bas, kijk eens verder dan je neus lang is. Die studenten verdienen de schade die ze hebben aangericht later wel weer terug. En die paar die het ECHT bont maken, die kun je prima nu al aanpakken.

Ik zie geen enkele reden om aan de huidige situatie iets te veranderen. Sterker nog, het lijkt me nogal stom om mensen met potentie voor de toekomst de duimschroeven aan te draaien. Bas moet natuurlijk wel in de gaten blijven houden wie straks zijn pensioen betaalt.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over dat studenten die het naar hun zin hebben, doorgaans betere cijfers halen en meer leren. Een student is wel een investering in de toekomst, als je aan studenten gaat prutsen, ben je aan je eigen toekomst aan het prutsen. Daar moet je voorzichtig mee zijn. Die Bas Visser lijkt me geen voorzichtig man, gezien zijn ongenuanceerde uitspraken.

Trouwens, die lui van die crackgroepen zijn slimme jongens, die kun je beter mee hebben dan tegen je. Je kan beter je energie steken in het overtuigen van die jongens dat ze niet zo goed bezig zijn met betrekking tot de economie. Nu is de tijd om ze bij te leren hoe een land en een economie werkt, dan begrijpen ze later zelf hoe één en ander werkt, en dat je dingen niet veranderd door alleen maar recalcitrant te zijn.

Revolutie tegen de gevestigde orde lijkt leuk, maar het is pas het allereerste begin. Alleen wat er NA de revolutie gebeurt is van belang.

Een revolutie zonder plan voor wat er daarna moet gebeuren is hetzelfde als Irak bevrijden zonder een plan voor hoe het land weer opgebouwd moet gaan worden...

RetepV wijzigde dit bericht 26-08-2004 09:47 (40%)

AMD Athlon XP 2600+ (Barton), Asus A7N8X-E Deluxe, 1GB DDR400, GeForce 6600GT 128MB

Yep
Reg. datum: 30 november 2000

Brein heeft wel gelijk als ze zeggen dat je als student dit soort brandbreedte niet nodig hebt om even iets op te zoeken op internet.
Maar waar bemoeien die gasten zich in godsnaam mee?!

Wordt je als student meteen voor crimineel aangezien als je een dikke pijp thuis hebt liggen. Maken ze vrienden mee.

PC: E6600, 4GB, Gigabyte P35-DS4, Asus 8800GTS 640. BF2 Stats

Acties: [view][quote]

Door: Janoz
Moderator PRG/SEA/DTE
!litemod
Reg. datum: 19 oktober 2000

quote:
Han schreef op 26 augustus 2004 @ 09:08:

Mwah, hier ben ik het niet mee eens. Het grote verschil tussen snelle auto's en een snelle verbinding is dat een snelheid boven de 120 in nederland per definitie illegaal is (behalve uiteraard op circuit en bij hulpdiensten ed).

Voor een snelle verbinding zijn legio legale toepassingen te verzinnen. Ikzelf heb voor mijn afstuderen datasets van honderden MB moeten analyseren. Was erg makkelijk geweest als ik dat gewoon thuis kon doen. Verder heb je natuurlijk het hosten van game- en andere servers (ja brein mensjes, die kunnen ook legale content hosten hoor) en het een beetje fatsoenlijk snel kunnen binnenhalen van die enorme service packs ;).

Het is dus uiteindelijk nog onzinniger dan de vergelijking die jij trekt ;)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1 2 3 4 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: