Review: BMM 4005 120W mono eindversterker

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.473 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 13:44
Aangezien deze review een beetje ERG lang begon te worden om hier volledig gepost te worden, heb ik het geheel even in een webpagina gegoten.

Alvast een fotootje als opwarmer:

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/edv/BMM_amp_review/pics/small/versterker.jpg

Veel leesplezier!

[ Voor 210% gewijzigd door subsonik op 01-08-2004 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Woot, super begin Subsonik :) Ben heel erg benieuwd naar de rest!

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 28-05-2004 18:47 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26274

In wat voor behuizing komt die dan? Ziet er mooi uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 15:38
woei, je hebt hem dus al binngengehad! ben benieuwd :D ziet er geil uit, vooral die big-ass trafo

/edit dit is een monoblok dus, wat kost die set die jij nu hebt liggen incl trafo?

[ Voor 31% gewijzigd door LiquidSmoke op 28-05-2004 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 09:17

Blamm

Niet meer Smart

Hij heeft er linkjes bij geplaatst. Normaal gesproken kost het:
- 99.95 voor de versterker + trafo
- 16.00 voor de heatsink
- 4.26 voor de speakerterminal

allemaal ex btw, in totaal dus 140 euro ex verzenden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 01:48

JeroenT

hoi!

Kwijl :9 , mooie spulletjes :) Ik ben _erg_ benieuwd hoe die uiteindelijk zal klinken :)

Echt erg mooi PCB , lekkere dikke banen :)

* JeroenT krijgt ook weer DIY kriebels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 14:35

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Dit ziet er idd netjes uit, ik ga dit topic zeker in de gaten houden.
Ik heb wel eens gekeken naar die BMM bouwpakketten.
Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Net setje :o ikzelf was ooit eens van plan om een gainclone te maken, maar dit ziet er ook erg mooi uit, en voor 65€ vind ik het nog best nette prijs ook.
(trafo van 2x30volt heb ik liggen, dus op zich kan ik voor een redelijk prijsje een subwoofer sub bouwen :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Subsonik, misschien is het ook wel handig om ff te vermelden wat je allemaal gaat meten als alles klaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:55
Ziet er netjes uit! Ik ben ook benieuwd.
Dat je enige ervaring moet hebben, is niet vreemd. En ook niet erg: Een project van deze grootte pak je toch meestal pas aan als je wat ervaring hebt en zin krijgt om iets groters te gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Goh, dat zal je wel zien als het klaar is zeker? :P

Ik ga alleszins de maximale uitgangsvermogens bepalen (in 4ohm en 8ohm), dempingsfactor bij 4 en 8ohm (bij lage én bij hoge frequenties), ruis/brom, vervorming, ... Vervorming kan trouwens lastig worden, veel kans dat m'n meetapparatuur niet nauwkeurig genoeg is om die vast te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41939

Okay dan Sub, mooie OP. :)

Nu ff je tentamens halen en dan een mooie review. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99729

subsonik schreef op 28 mei 2004 @ 18:32:

(knipje)

Er waren trouwens ook plannen voor een luisternamiddagje, mensen die de ruimte hebben om zoiets te organiseren mogen zich melden :)
MELD!

:)

weet wel een geschikte (waarschijnlijk gratis) ruimte.

enne: mooi begin van een interessant topic.
(wil nu na speakers ook wel 's versterkers gaan bouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Laatst online: 05-06 14:34

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Maak je er ook een spectrum analyse van ?? als wel een spectrum plot van de uitgang als je er enkeld 1kHz in stopt (harmonische vervorming). Als je de mogelijkheid hebt, de cross over vervorming van de eind torren bij verschillende rust stroom instellingen (klasse A , AB , en B ) en wat dan de uitgangs vermogens nog zijn zonder er thermisch uit te vliegen :P.
Btw, wat zijn de uitgangs torren die in het pakket zitten??

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MidiMaze schreef op 29 mei 2004 @ 09:17:
Btw, wat zijn de uitgangs torren die in het pakket zitten??
Een beschrijving van de BMM 4005 inclusief schema en onderdelenlijst vind je via deze link. Het schema is vrijwel identiek aan de bekende ESP Project 3A, en is daar vermoedelijk ook van afgeleid. Alleen zijn bij de BMM 4005 andere transistoren gebruikt, en de uitgangs torren zijn dubbel uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
MidiMaze:

allerlei vervormingen zal ik met m'n geluidskaart moeten meten. (SB live player 5.1) De eigen vervorming van deze kaart valt behoorlijk mee (behalve in het basbereik), en ik hang natuurlijk de line-out ook eens rechtstreeks aan de line-in om een referentie te hebben. Op die manier kan ik vervormingen meten vanaf 0,1%, alles wat daaronder zit is zo goed als onmeetbaar.

De versterker heeft geen thermische beveiliging, maar de heatsink is erg ruim gedimensioneerd, dus ik denk dat ik'm gelijk hoe niet zal kunnen oververhitten. Op het moment dat ik de review maak, reken ik dat wel nog eens na.

Het schema trekt inderdaad nogal hard op de P3A, en dat is logisch, want dat is een standaard discrete eindversterker uit het boekje. Een oerdegelijk en beproefd ontwerp, goede keuze vind ik, waarom zou je het warm water opnieuw willen uitvinden? De BMM amp heeft wel op een aantal plaatsen nog wat verbeteringen tov. de P3A, zo is de signaalmassa bv. gescheiden gehouden van de power-massa, wat een aantal mogelijke problemen ipv ground loops vermindert / verhelpt. Er zit ook een luidsprekerrelais op, dat vertraagd opkomt. Spijtig genoeg geen DC-beveiliging, ik ga nog uitzoeken hoe die er bijgemod kan worden :)

De eindtorren zijn van Toshiba, het gaat om 2SA1941 en 2SC5198 torren.

elfretto:

Waar ligt die ruimte die we zouden kunnen gaan gebruiken ergens?

We hebben trouwens ook nog mensen nodig die degelijk materiaal kunnen meenemen om op te testen: een stel serieuze speakers zou leuk zijn (niemand die z'n B&W Nautilus wil meenemen? :) ), en uiteraard hebben we nog een treffelijke CD-speler en voorversterker nodig. En last but not least: hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Misschien dat we de organisatie van de luisternamiddag beter in een ander topic doen, om dit topic wat overzichtelijk te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

subsonik schreef op 29 mei 2004 @ 12:51:
elfretto:

Waar ligt die ruimte die we zouden kunnen gaan gebruiken ergens?

We hebben trouwens ook nog mensen nodig die degelijk materiaal kunnen meenemen om op te testen: een stel serieuze speakers zou leuk zijn (niemand die z'n B&W Nautilus wil meenemen? :) ), en uiteraard hebben we nog een treffelijke CD-speler en voorversterker nodig. En last but not least: hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Misschien dat we de organisatie van de luisternamiddag beter in een ander topic doen, om dit topic wat overzichtelijk te houden?
ruimte ligt in groesbeek, bij nijmegen.
een man of 15 moet geen probleem zijn.
maar voor dat we daar een ander topic over kunnen openen moet ik FF aan de eigenaar vragen of hij het goed vind natuurlijk.
moet ik wel een datum hebben...

speakers is geen probleem. ik kan mijn Seas Ex-2 mag jes meenemen.
cd speler en VV is niks bijzonders. dus dat zal van iemand anders moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als het in Groesbeek is, dan lijkt het me ook wel leuk :) Ik geef me op voor een reserve plaats, mocht het niet vol zitten :)

Is het mogelijk wat referentiemateriaal erbij te pakken, een Marantz eindblok bv?

[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 31-05-2004 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Bij Nijmegen :D ideaal, daar kom ik toch al bijna iedere dag :P en is dich bij met de auto. Lijkt me ook redelijk berijkbaar vanuit ander hoeken van het land. Minder voor subsonik, die moet vanuit belgie komen, maar dat probleem lijkt met wel op te lossen.

Wat versta je onder serieuze speakers Subsonik. Weet niet of die van mij kwalificeren, anders wil ik ze ook wel meenemen ( 2.5-weg Visaton alu, misschienbinnenkort met SS 9700 tweeters, minimale impedatie 3,2 Ohm :X). Heb ook nog een shiva subje dat het prima doet, maar is niet echt relevant om een amp te testen ;)

Versterker is niet echt top (Marantz SR-5200). Behoorlijke CD-speler heb ik wel (Marantz CD-5400). Maar er zijn vast wel betere dingen te vinden...

Als we eens ff een lijstje opsetellen van wat iedereen beschikbaar wil stellen, en dan misschien per onderdeel pollen wat er meegenomen zal worden ;)

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 01-06-2004 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Specs van mijn onderdelen staan in de sig, maar dat zal probably niet geschikt zijn hiervoor denk ik. Alhoewel die Kef's wel elke onvolkomenheid in het hoog blootleggen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een ruimte bij nijmegen zou ideaal zijn. Dan hoef ik maar een kleine 20 minuten te reizen :)

Ik heb helaas geen spullen die als referentie kunnen dienen. Mijn Onkyo TX-DS484 is nu al te licht voor mijn fronts.

Was er ook de mogelijkheid om speakers mee te nemen? Voor wat leuke metingen?

Desnoods wil ik dan wel mijn computer meenemen, omdat ik een vrij goede Terratec kaart heb die qua frequentiebereik en dergelijke toch wel beter zit dan een Creative. ;)

En Subsonik kan toch de ICE-trein pakken? Is ie zo in Arnhem, dan is nijmegen een peuleschil. Tenzij ie wilt rijden.

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 01-06-2004 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Groesbeek is wel een eindje :o 212km van bij mij thuis, dat maakt een volle benzinetank om heen en terug te rijden met m'n zuipkar :) Trein zie ik niet echt zitten, met 20kg aan amps in m'n rugzak...

Ik open alvast een nieuw topic zodat we deze niet nodeloos vervuilen, stay tuned :)

[edit] --> Luisterdag naar aanleiding van de BMM amp review

[ Voor 21% gewijzigd door subsonik op 01-06-2004 13:03 . Reden: url toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0nz0r
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

r0nz0r

I ate it!

Het lijkt mij eerlijk gezegd ook wel een goed idee om deze versterker te bouwen, een goede kwaliteit en veel lol voor niet al te veel geld. Ik ga dit topic dus ook zeker op de voet volgen. Verder was ik ook van plan om daar meteen speakers bij te maken maar daarvoor zal ik nog moeten gaan luisteren ik zat te denken aan speakerland in Oss, das ook meteen lekker dichtbij :D.
Maar zou deze versterker mooi te combineren zijn met een speakers als de Vifa (C)Korrect of de Impuls? Ik moet ze nog gaan horen maar dit lijken mij als arme student zijnde redelijke kandidaten voor een mooie stereo setup. But then again, ik moet een keer gaan luisteren.

Hymns of indigestible suppuration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*Subtiele kick* O-)

Ben je al wat verder Subsonik? Of wacht je nog een aantal weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ik heb de weerstandjes en connectoren al gesoldeerd, een dezer kan je dus nog een update verwachten :)

Momenteel erg druk, ik heb de komende 2 weken elke 2 dagen een eindexamen...

r0nz0r:

De BMM amp kan je zeker wel gebruiken met de Vifa Korrekt of de Vifa Impuls, maar je zit nogal aan de hoge kant qua vermogen, overkill zeg maar. Zulke boekenplankspeakers hebben aan een watt of 60 al meer dan voldoende - de relatief kleine woofer in zulke speakers kan meestal niet meer dan dat slikken zonder hard te vervormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Juist boekenplank speakers met een enkele woofer kunnen best wat vermogen nodig hebben om een redelijk volume te halen. Dat komt dan vooral door de ietwat lage gevoeligheid van de luidspreker vergeleken met een grotere zuil met meerdere woofers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Anoniem: 50944 schreef op 06 juni 2004 @ 14:59:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Juist boekenplank speakers met een enkele woofer kunnen best wat vermogen nodig hebben om een redelijk volume te halen. Dat komt dan vooral door de ietwat lage gevoeligheid van de luidspreker vergeleken met een grotere zuil met meerdere woofers. :)
Je zit daarentegen héél snel aan de x-max met zo'n klein drivertje.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Dat klopt volgens mij allebei, dan moet je er gewoon niet te veel laag in stoppen :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ondertussen heb ik enkele work-in-progress pics toegevoegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Dat ziet er echt netjes uit! :+

Ik ga er denk ook maar eentje bestellen. :9~

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 01:48

JeroenT

hoi!

En een klein kickje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Waarom dan? Wat wil je graag zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 00:06

JT

VETAK y0

Jij met pijn onder je kont :P

Ik denk dat hij wil weten hoe het er voor staat.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik denk dat Subsonik ook staat te popelen om hem af te bouwen en onmiddelijk nieuwe info post wanneer hij die heeft, maar helaas op dit moment erg druk is met examens. Daar zal hij een kick niet bij nodig hebben denk ik.

heeft hij pas een paar gezegd hier hoor... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:54
Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk... DUDE laat je examens ff een uurtje liggen en soldeer wat :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Laat Sub toch ff leren jongens. Als ie straks ook nog hers moet doen, duurt het allemaal alleen maar langer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ja oké, maar wat is er nou belangrijker: examens?, of een meesterlijk monoblok? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Barry|IA op 08-06-2004 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:54
Barry|IA schreef op 08 juni 2004 @ 23:05:
Ja oké, maar wat is er nou belangrijker: examens?, of een meesterlijk monoblok? :P
Examens :|

Maar een meesterlijk monoblok is natuurlijk wél leuker :P

[ Voor 14% gewijzigd door Wormaap op 08-06-2004 23:07 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Zeg sub, hoe wilde je die amp eigenlijk meten met je geluidskaart?
Ik wil m'n K4005 ook wel eens aan m'n m-audio hangen, maar ik heb eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen :)
Gewoon wat vermogensweerstanden en de uit + in doorlussen via de versterker?
of komt er meer bij kijken? (behalve natuurlijk software :P)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik kan voor €100 aan een Sugden voorversterker komen, als ik nou eens twee van deze monoblokjes opbouw (symmetrisch), zou dat dan een mooie aanvullig zijn op de Sugden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Atgast schreef op 08 juni 2004 @ 23:34:
Zeg sub, hoe wilde je die amp eigenlijk meten met je geluidskaart?
Ik wil m'n K4005 ook wel eens aan m'n m-audio hangen, maar ik heb eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen :)
Gewoon wat vermogensweerstanden en de uit + in doorlussen via de versterker?
of komt er meer bij kijken? (behalve natuurlijk software :P)
Ik lus de rechteruitgang van de geluidskaart door naar de rechteringang, om een referentiesignaal te hebben. Linkeruitgang van de geluidskaart gaat naar ingang amp.

Op de uitgang van de amp hangt een array vermogensweerstanden (100W / 8 ohm) als dummy-load. Voor de rest ook een spanningsdeler met een 68K en een 1K weerstandje, en van daaruit terug naar de geluidskaart. Wel goed opletten dat je alles correct aansluit, want er kan véél verkeerd gaan :)

Eens je zover bent, kan je met spectrum-analyser software de vervorming e.d. bekijken. Sinusje door de versterker jagen, en kijken wat er uitkomt van harmonischen. Aan het referentiesignaal (rechterkanaal) kan je zien hoeveel van die vervorming van je geluidskaart zelf komt.

Wat de review betreft: die komt er wel aan jongens, beetje geduld ;) Nog 5 examens te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik vind dat Subsonik niet de verantwoordelijkheid over de review mag dragen :/ :| Hij maakt onze dagen zwaar en lang. Het wordt een grote last. Steeds maar weer wachten tot hij verder gaat omdat hij zichzelf belangrijker vind. Dat kan gewoon niet :|

:+ Suc6 met je examens :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JT schreef op 09 juni 2004 @ 15:18:
Ik vind dat Subsonik niet de verantwoordelijkheid over de review mag dragen :/ :| Hij maakt onze dagen zwaar en lang. Het wordt een grote last. Steeds maar weer wachten tot hij verder gaat omdat hij zichzelf belangrijker vind. Dat kan gewoon niet :|
De weg is pijnlijk en lang. Maar de uitkomst zal ongetwijfeld het wachten waard zijn. :+
:+ Suc6 met je examens :)
:) Idd suc6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

In dat geval subsonik, dan maak ik wel een kastje zodat t een kwestie van plug and play is, kunnen we meten op de meeting. Je kan natuurlijk ook je eigen setup bouwen in t geval je niet wil wachten tot de meeting. (I know I can't :+)

[edit]
ik zie dat je bij RMAA ook referentiewaardes kan laten aftrekken, kun je dus wel mooi 2 kanalen meten :)

[ Voor 21% gewijzigd door Arjan op 09-06-2004 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Als ik dezelfde amp twee keer opbouw, hoe zit het dan met de DC korrectie, moet ik die gewoon ook symmetrisch opbouwen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

DC correctie?
Als je DC offset bedoeld, die is er (of niet) per kanaal. Per versterker dus.
Als je iets anders bedoeld, leg uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Bedoel je met DC correctie de voeding?
Bij de BMM 4005 amp zit de voeding (bruggelijkrichter plus bufferelco's) al op de versterker printplaat, het enige wat je nog nodig hebt is een trafo van 2x30V / 300VA. De Kit-001 is inclusief trafo. Voor stereo kun je 2 x Kit-001 aanschaffen, je hebt dan voor ieder kanaal een aparte trafo van 300VA. Eventueel kun je ook 1 trafo voor 2 versterkerprints gebruiken. De 300VA trafo voor een mono-kanaal is redelijk overbemeten, voor stereo zou je kunnen volstaan met 1 trafo van 2x30V / 500VA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ja ik bedoelde inderdaad van de voeding, maar ik zie dat deze 2x30V leverdt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
De BMM 4005 amp heeft een symmetrische voeding nodig van (standaard) + en - 42V DC. Deze spanningen worden gemaakt mbv een trafo van 2 x 30V, bruggelijkrichter, en twee buffer-elco's van 10.000 uF. De voeding is opgebouwd volgens het schema hieronder. Bruggelijkrichter (4 losse diodes) en bufferelco's zitten al op de versterkerprint.

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~cjspeelman/elektronica/amp_pwr_supply.png

Schema van de BMM 4005 vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey, ik heb ff een vraagje.

Die eindversterker heeft geen volumeregeling, en je moet het signaal dus regelen met een voorversterker.
Maar ik heb geen voorversterker :'( , want een groot nadeel van Onkyo kopen is dat je geen pre-outs heb. (Alleen op de hele dure types)

Kan een mengpaneel dienen als voorversterker tot ik wat anders heb? Want ik heb nog wel een Inkel mengpaneel liggen. :)

tnx

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 10-06-2004 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 41939 schreef op 10 juni 2004 @ 08:26:

Die eindversterker heeft geen volumeregeling, en je moet het signaal dus regelen met een voorversterker.
Maar ik heb geen voorversterker :'( , want een groot nadeel van Onkyo kopen is dat je geen pre-outs heb. (Alleen op de hele dure types)

Kan een mengpaneel dienen als voorversterker tot ik wat anders heb? Want ik heb nog wel een Inkel mengpaneel liggen. :)

tnx
Ik denk wel dat dat gaat werken. Maar je kunt natuurlijk voor een paar centen extra ook zelf een voorversterker in elkaar knutselen, daar zijn vast ook genoeg schema's over te vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 15:38
Anoniem: 41939 schreef op 10 juni 2004 @ 08:26:

tnx
das precies waar een mengpaneel voor bedoeld is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op 10 juni 2004 @ 09:11:
Ik denk wel dat dat gaat werken. Maar je kunt natuurlijk voor een paar centen extra ook zelf een voorversterker in elkaar knutselen, daar zijn vast ook genoeg schema's over te vinden op internet.
Doe ik ook wel eens. Of ik koop voor een max van 100 euro ergens 2dehands er eentje. Ik denk dat je voor zo'n bedrag wel een leuke kan vinden.

Het mengpaneel is ook maar tijdelijk dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
*onbeschaamde schop*

Het soldeerwerk is gedaan, het resultaat kan je bewonderen in de startpost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en als je 'm straks die BMM amp eens wilt beluisteren,

kijk eens hier (luisterdag):
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/919227

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Ziet er goed uit, heb je die gedesoldeerde transistor nog nagemeten voordat je hem weer monteerde? Aangezien door het verhitten hij misschien beschadigd is. En anders misschien wel door statische electriciteit. Maar ziet er erg strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0nz0r
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

r0nz0r

I ate it!

Ja, dat ziet er heel goed uit! Hopen dat het ook netjes klinkt, vermogen genoeg in ieder geval.
Maar wat ik een beetje vreemd vind is het volgende, voor een stereo setup heb je twee keer deze monoblok nodig: dus twee keer de Kit-001.
Daarvoor ben je 2 * 99,95 = 199,90 kwijt (plus nog behuizing, aansluitterminal koelblok etc maar daar gaat het niet over) als je daarentegen de 4004 koopt met twee ringkern trafo's ben je 215,76 kwijt.
Ik dacht juist dat een monoblok oplossing altijd duurder was dan een stereo versterker maar dat blijkt dus niet zo te zijn, of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 4% gewijzigd door r0nz0r op 18-06-2004 18:55 . Reden: Layout ]

Hymns of indigestible suppuration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Laatst online: 06-06 18:14

JWO

ik zie op de BMM site onder projecten ook de 4005MkII staan, iemand een idee of deze ook in kit vorm bestaat ? of moet je eerst een 4005 bestellen en deze vervolgens ombouwen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94711

Ik zie op de foto dat je die afgebroken transistor er in 2e instantie andersom op gezet heb. dat lijkt me niet goed. viel me al op door de print screening maar nu dus ook op de eerdere fotows.

Zou dat nog maar even goed nakijken dus.

Verder erg netjes opgebouwd! ben benieuwd naar het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Anoniem: 94711 schreef op 25 juni 2004 @ 18:50:
Ik zie op de foto dat je die afgebroken transistor er in 2e instantie andersom op gezet heb. dat lijkt me niet goed. viel me al op door de print screening maar nu dus ook op de eerdere fotows.

Zou dat nog maar even goed nakijken dus
Uit de bouwbeschrijving op de site van BMM:

"Let er bij het monteren van T7 t/m/ T11 op dat deze anders gemonteerd dient te worden dan op de printplaat is aangegeven. T8 dient 180° te worden gedraaid en T7,T9-T11 als te zien is op de foto."

De afgebroken tor was T8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94711

die tekening heb ik helaas niet bekeken vond t al zo vreemd eerst wel goed staan en vervolgens dus niet :S :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

JWO schreef op 25 juni 2004 @ 18:00:
ik zie op de BMM site onder projecten ook de 4005MkII staan, iemand een idee of deze ook in kit vorm bestaat ? of moet je eerst een 4005 bestellen en deze vervolgens ombouwen ?
Ik heb dus even BMM gemailt, en hij is inderdaad leverbaar in kit vorm.
dus als het mee zit hoop ik het pakketje deze te kunnen bestellen, en in huis te kunnen hebben. 8) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Geldt die actie nog steeds: monoblok met heatsink en travo voor slechts €100? Ik wil namelijk mijn Pioneer A209 stereo versterker vervangen door twee van deze monoblokken, naar mijn idee is mijn huidige 2x60Watt (4ohm) ietsjes te weinig, niet qua volume maar de amp gaat al clippen als deze half open staat.

Dan zou ik voor €200 toch een mooi kwalitatief versterkertje in huis hebben, een kast bouw ik er zelf wel omheen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

volgens mij niet ? volgens mij kost het je nu 140 incl btw
100 voor kit + 16 voor heatsink + 19% btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Barry|IA schreef op 26 juni 2004 @ 16:13:
Naar mijn idee is mijn huidige 2x60Watt (4ohm) ietsjes te weinig, niet qua volume maar de amp gaat al clippen als deze half open staat.
Clippen wanneer de volumeregelaar halverwege staat doet vrijwel elke versterker, en heeft niets met de kwaliteit van de versterker te maken.

De meeste versterkers hebben op CD en Line ingangen een gevoeligheid van ca 200mVrms. Dus bij vol volume, en een sinus van 200mVrms op de ingang, wordt de uitgang van de versterker volledig uitgestuurd. CD spelers geven echter bij luide passages een uitgangsspanning van 2000mVrms = 2Vrms. Als de volumeregelaar volledig open staat, wordt de verterker dus ver overstuurd. Je hebt nog geluk dat de volumeregelaar logarithmisch is. Wanneer deze half open staat, geeft deze meestal een verzwakking van ca 20dB, dus op de loper van de potmeter staat dan ca 1/10 van de ingangsspanning.

Ik zou willen dat fabrikanten versterkers wat minder gevoelig maken, met name de CD/DVD ingang. Blijkbaar zijn ze bang dat bij een bron met minder hoge uitgangsspanning de versterker niet volledig uitgestuurd kan worden, daarom worden de ingangen zo gevoelig gemaakt. Resultaat is dat je met de meeste bronnen en bij normale geluidsvolumes slechts een klein bereik van je volume regelaar kunt gebruiken.

Om dit probleem te verhelpen, kun je evt een verzwakker tussen CD speler uitgang en versterker ingang zetten, zie deze discussie op forum.hifi.nl en het plaatje hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/rzondervan/verzwakker1.GIF

[ Voor 8% gewijzigd door CornelisJ op 26-06-2004 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Bedankt voor je goede uitleg, ik snap wat je bedoeld, als ik een dvd kijk kan mijn versterker gewoon volledig open zonder te vervormen. Nu ik weet dat het een normaal verschijnsel is maakt het mij ook niet uit, ik hou deze lekker :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Ik zie tot mijn verbazing dat BMM de BMM 4005 nu alleen nog volledig gebouwd levert. Ook de Kit-001 wordt nu geleverd met al opgebouwde versterker, en de prijs is hierdoor verhoogd naar 110 euro. Het zelfbouw-aspect wordt dan wel een stuk minder.

[ Voor 8% gewijzigd door CornelisJ op 27-06-2004 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

ik heb net BMM ff gemailed ofze dat ding ook nog ongebouwd in kit leveren, want dit is nix natuurlijk, nu is de fun er af...

ik heb trouwens ook bijna een mooie Yamaha c-45 voorversterker geregeld voor bij mijn mono blokjes :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

Geweldige service daar bij BMM, heb net de 4005MkII als zelfbouw kit besteld.
Ik hoop hem deze week nog in huis te hebben..

Weet iemand trouwens waar ik grote analoge VU meters kan krijgen met een breedte van ong 10cm ? liefst met verlichting ?

Ik houdt jullie op de hoogte !

[ Voor 29% gewijzigd door JWO op 28-06-2004 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JWO schreef op 28 juni 2004 @ 10:11:
Ik hoop hem deze week nog in huis te hebben..

Weet iemand trouwens waar ik grote analoge VU meters kan krijgen met een breedte van ong 10cm ? liefst met verlichting ?

Ik houdt jullie op de hoogte !
Wat dacht je van BMM :+ :

http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=2252

He Sub, misschien moet je de rest ook even op de hoogste houden van je "vorderingen", misschien winnen we dan nog wat zieltjes voor de luistermiddag ;)

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 28-06-2004 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

dat is met leds, en ik ben opzoek naar analoog, dus met wijzertjes zoals ze vroeger ook op de marantz eindversterkers zaten bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
JWO schreef op 28 juni 2004 @ 10:11:
Ik hoop hem deze week nog in huis te hebben.
Hoeveel moet je betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

99,95 ex btw voor de kit,
16,- ex btw voor koelelement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

ik heb de 4005MkII ook binnen :)
helaasch echter zonder koelprofiel omdat deze niet voorradig was ..

verder ziet alles er keurig uit, en volgens mij zijn er ook draadbruggen meegeleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114146

Met onderstaand schema kan je de 4004/4005 versterkers uitbreiden met een DC offset. Deze schakeling werkt met vrijwel elke eindversterker pas alleen wel op, op de trimmer staat de volledige voedingsspanning dus gebruik hiervoor een degelijk type. Verder is het aan te raden de trimmer eerst in de midden stand (500K) te zetten alvorens de versterker in te schakelen.

http://www.bmm-electronic...data/schema/dc-offset.jpg

Verder wil ik vermelden dat we hebben besloten om ipv de Toshiba transistors 2SC5198 en 2SA1941, transistors van Sanken mee te gaan leveren in de 4004/4005. Het betreft hier de LAPT multi-emitter transistors 2SC3263 en 2SA1294 die we ook gebruiken in de 4008/4009 eindversterkers.

Jean Benoist
BMM electronics

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 114146 op 02-07-2004 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
*schopje*

Ik heb even een update toegevoegd aan de startpost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

subsonik schreef op 02 juli 2004 @ 21:59:
*schopje*

Ik heb even een update toegevoegd aan de startpost ;)
Nice, het ziet er mooi uit. Hopelijk heb je de nieuwe Sankens voor de luisterdag. :)

Maar klopt het nou dat de kits in elkaar gezet worden geleverd?
Of geldt dit niet voor alle kits?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 02-07-2004 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
@ subsonik: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Prachtig hoe jij alles duidelijk maakt!! Ik wil ook wel 2 van die blokken!! Zijn ze makkelijk te bouwen door een noob op dit gebied? Solderen kan ik wel heel nauwkeurig, en tekeninglezen is ook geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Volgens de BMM website worden de versterkers nu inderdaad gebouwd geleverd, maar als je erom vraagt kun je ze blijkbaar nog steeds als bouwpakket kopen, zie bijdrage van JWO.

Blijkbaar is aan subsonik nog de gewone 4005 geleverd, want in de 4005mkII zitten volgens dit schema sowieso al de genoemde Sanken eindtorren. Ik leid hieruit af dat BMM voortaan alleen nog de 4005mkII levert? Het zou fijn zijn als BMM dat hier even kan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

'k ben echt benieuwd hoe dat íe gaat klinken.

maar dat weten we a.s. zaterdag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99729 schreef op 02 juli 2004 @ 23:01:
'k ben echt benieuwd hoe dat íe gaat klinken.

maar dat weten we a.s. zaterdag!
Zaterdag over een week. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114146

CornelisJ schreef op 02 juli 2004 @ 22:47:
Volgens de BMM website worden de versterkers nu inderdaad gebouwd geleverd, maar als je erom vraagt kun je ze blijkbaar nog steeds als bouwpakket kopen, zie bijdrage van JWO.

Blijkbaar is aan subsonik nog de gewone 4005 geleverd, want in de 4005mkII zitten volgens dit schema sowieso al de genoemde Sanken eindtorren. Ik leid hieruit af dat BMM voortaan alleen nog de 4005mkII levert? Het zou fijn zijn als BMM dat hier even kan bevestigen.
Naar aanleiding van het transistor incident (namaak Toshiba) hebben we besloten om alle kits voorlopig alleen nog gebouwd en getest te leveren. Hoewel hierdoor de prijs in de meeste gevallen ongeveer € 10.00 euro hoger is dan voorheen heb je nu wel de garantie dat het product dat je koopt naar behoren werkt en presteert.

Kits leveren we natuurlijk nog wel op speciale bestelling. Dit houdt in dat de kit speciaal voor je wordt samengesteld en je dus eventueel ook componenten naar wens kan bestellen zoals bij voorbeeld voor de 4005MkII. Stuur me een e-mail voor meer informatie.

Voor wat onze zelf ontwikkelde producten zoals de eindversterkers betreft kan ik melden dat deze voortdurend in evolutie zijn. Zo zijn we begonnen met een concept 4005 op basis van het ESP P3A project van Rod Elliot. Na een prototype te hebben gemaakt van dit ontwerp bleek dat de specs niet volledig aan onze eisen voldeden. We hebben daarom een eigen doorontwikkeling van dit ontwerp gedaan waarin o.a. de dubbele eindtrap is meegenomen.

Aan het uiteindelijke, productie rijpe, 4005 product zijn vijf prototypes en véél bloed, zweet en tranen vooraf gegaan maar het resultaat is uitstekend te noemen (maar dat zal blijken uit de test van ‘Subsonik’).

Het 4005 model dat we op dit moment leveren is vrijwel gelijk aan de 4005MkII echter zonder de 2SC2030 en 2SC2040 transistors. Deze transistors hebben andere aansluitingen dan de gebruikte BC546B waardoor montage wat omslachtig is.

De 4008 en 4009 eindversterkers zijn ook weer een doorontwikkeling op de 4005. In dit ontwerp hebben we de ingebouwde voeding laten vallen. Door het gebruik van een losse voeding kan een aanzienlijk hogere dempingfactor worden gerealiseerd (uiteraard tegen een véél hogere prijs). Een ander voordeel is dat het eenvoudiger is één ringkern trafo te gebruiken voor meerdere eindversterker schakelingen. Verder is de module voorzien van een geïntegreerde luidspreker beveiliging met DC protection en een DC offset instelling. Voor de 4008/4009 hebben we de 2014 voeding ontwikkeld.

Verder hebben we voor de 4008 (of 2 x 4009) een stereo eindversterker front/back-end module 1201 in ontwikkeling waarop gebalanceerde (XLR) en ongebalanceerde (RCA) ingangen voorhanden zijn. Deze zijn allen voorzien van ±6dB regeltrapjes. Verder is voorzien in een 180° phase-shifter waarmee de eindtrappen in brug kunnen worden geschakeld (met schakelaar). De relais waarmee de uitgangen geschakeld worden zijn op de module aanwezig net als vergulde aansluitklemmen voor de luidsprekers. Dit product is natuurlijk ook bruikbaar voor andere eindversterkers en vanaf augustus beschikbaar.

Voor deze combinatie 4008/1201 hebben we een speciale voeding ontwikkeld 2013R1 waar zowel de eindversterker voeding van 2 x 45 volt wordt gehaald als de 2 x 24 volt voor de 1201.

Tevens is vermeldenswaardig dat we apparatuur hebben aangeschaft waarmee schroefdraad kan worden getapt in koelprofilen. We kunnen dan koelprofielen op maat bewerkt leveren voor onze kits. Dus niet meer zelf boren in een koelprofiel maar de module gewoon vastschroeven met een aantal M4 boutjes. Meer hierover t.z.t. op onze site.

Ref:
4008 : http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=1171
4009 : http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=2275
1201 : http://www.bmm-electronics.nl/Alg.asp?pagina=25
2013 : http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=3095
2014 : http://www.bmm-electronics.nl/Product.asp?Product_ID=1169

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 114146 op 03-07-2004 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Bedankt voor de uitgebreide toelichting.
Ik begrijp hieruit dat de 4005 en 4005mkII bijna identiek zijn. Ze worden nu met dezelfde Sanken eindtorren geleverd, alleen de ingangstorren zijn verschillend ivm andere PCB layout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik heb enkele vermogens weerstanden gehaald en heb wat getest met m'n velleman kit, ik heb echter nog geen betrouwbare methode om het vermogen te meten, iig dat denk ik, want bij 7 volt AC bij 5Ohm begint de versterker hevig te flippen :+
Dus dat wordt nog vervolgd. Ik blijf dit topic op de voet volgen ivm de metingen van subsonic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Als ik nou die dubbele eindtrap wil, wat komt er dan nog bij ? De eindtrap, heatsink, transformator en voeding ? En kost het meer om 2 losse eindtrappen in elkaar te laten zetten dan 1 dubbele ? Is in principe net zoveel werk. Tulpingangen moet je er zelf op aansluiten, net zoals de speaker terminals ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JT schreef op 03 juli 2004 @ 13:04:
[...]

Als ik nou die dubbele eindtrap wil, wat komt er dan nog bij ? De eindtrap, heatsink, transformator en voeding ? En kost het meer om 2 losse eindtrappen in elkaar te laten zetten dan 1 dubbele ? Is in principe net zoveel werk. Tulpingangen moet je er zelf op aansluiten, net zoals de speaker terminals ?
Je kan in de OP van subsonik toch zien wat je erbij krijgt en wat er nog aan moet.?.

En bij BMM is het geodkoper om een stereo te kopen dan 2 mono. Maar met 2 mono zou je eventueel 2 losse behuizingen kunnen maken als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dus je hebt er alleen ene ringkern bij nodig ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32412

Ik heb zelf een velleman k4005 (is dat nummer toeval ?) 2x 100w rms verterker. Hoe verhoudt die zich tenopzichte van deze versterker? De velleman is namelijk maar 75 euro (zag ik hem een keer voor staan, ik heb hem al een paar jaar, geen idee wat ik er destijds voor betaald heb), en die is wel stereo. Als je die BMM versterker voor stereo wil gebruiken ben je een stuk duurder uit. Trouwens voor mono is hij ook ak duurder, alleen moet er nog een voedingsprintje bij (elcos ed), en dat geldt niet voor de BMM.
En ik weet niet of het uitmaakt, maar de velleman heeft meer onderdeeltjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Anoniem: 32412 schreef op 03 juli 2004 @ 18:19:
Ik heb zelf een velleman k4005 (is dat nummer toeval ?) 2x 100w rms verterker.
Dat is inderdaad stom toeval. De Velleman k4005 en de BMM 4005 zijn qua ontwerp totaal verschillend, en hebben niets met elkaar te maken. In een eerder topic heeft dit ook al de nodige verwarring opgeleverd, omdat sommige personen onterecht een verband tussen de Velleman en de BMM zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
sorry, dubbelpost

[ Voor 95% gewijzigd door CornelisJ op 03-07-2004 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
ik zit edit en quote door elkaar te halen...

[ Voor 82% gewijzigd door CornelisJ op 03-07-2004 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Vandaag mijn testsetup even aangepast, zodat ik kon checken bij welke vermogens m'n ringkern het niet meer trok. het is een 225 VA ringern, doen jullie nou eens een gokje hoeveel watt deze kon leveren met deze amp alvorens het geheel te doen clippen :)
Ik heb gemeten met een sinusgolf van 50Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Atgast schreef op 03 juli 2004 @ 20:59:
Vandaag mijn testsetup even aangepast, zodat ik kon checken bij welke vermogens m'n ringkern het niet meer trok. het is een 225 VA ringern, doen jullie nou eens een gokje hoeveel watt deze kon leveren met deze amp alvorens het geheel te doen clippen :)
Ik heb gemeten met een sinusgolf van 50Hz.
Gebruik je de Velleman in stereo mode of in bridged mode, en mag ik aannemen dat je 8 Ohm load weerstand gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:55
Je kan er voor een minuutje best wel veel power uithalen, gok ik.

Maar je wilt zo'n amplimo niet een half uur lang 200W laten leveren. Of je moet eitjes willen bakken, dat kan dan prima op die trafo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

CornelisJ schreef op 03 juli 2004 @ 21:10:
[...]
Gebruik je de Velleman in stereo mode of in bridged mode, en mag ik aannemen dat je 8 Ohm load weerstand gebruikt?
ok, opstelling.
Ringkerntrafo van onbekend merk (uit Z680), 2x25Volt 225VA
gelijkgericht en afgevlakt door 10.000uF per rail.
Velleman in stereo mode, 1 kanaal gebruikt, weerstand die eraan hangt: 4,8Ohm
Doormiddel van een 50Hz toon op beide kanalen af te spelen, waravan 1 direct aan de ingang gelinkt is en de ander eerst via de versterker loopt heb ik gemeten. Door met Cooledit de opnames te analyseren, kuche, inzoomen op de golfjes :P, bleek dat hij begon te clippen als de amp er 17volt uitgooide. Dit betekend, 17/4,8*17 = 60Watt

De ringkern wordt niet echt warm ofzo, maar ik heb hem dan ook geen uren aangehad. Wel heb ik me nog even weten te verbranden aan de weerstanden...

Iig, het ziet er dus naar uit dat ik een 750VA ringkern nodig ga hebben om die 200Watt te kunnen testen die deze amp eruit zou moeten kunnen spugen...

De meetresultaten waren op deze 60Watt overigens zeker niet verkeerd.
klik voor een ff-snel testje.
Alle stereo informatie kun je negeren, aangezien alleen de left ingang getest werd via de versterker. Het rechter kanaal was zoals gezegd gewoon direct doorgelusd ter referentie. Misschien dat ik nog wat verder kom met dikkere caps, maar toch denk ik dat de ringkern moeite heeft om het bij te benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
De discussie over de Velleman K4005 zou misschien beter in een apart topic gevoerd kunnen worden, maar ik wil toch even reageren op Atgast.

Het vermogen dat een versterker kan leveren wordt bepaald door de maximale spannings-uitsturing op de uitgang, en de belastings-impedantie:

P = Veff^2 / R

De maximale uitsturing wordt voornamelijk bepaald door de voedingsspanning, op voorwaarde dat de voeding en de eindtransistoren voldoende reserve hebben om de vereiste stroom aan de belasting te kunnen leveren.

Aangenomen dat je trafo inderdaad 2x25V is, zou de voedingsspanning zonder uitsturing ca +35V en - 35V moeten zijn. Onder belasting zal deze spanning wat zakken, maar bij 60W uitsturing schat ik dat er toch zo'n + en - 32V over moeten blijven. Een uitgangsspanning van 17Vrms komt overeen met een amplitude van 24V (=48Vpp). Een versterker kan nooit helemaal tot de voedingsspanning uitgestuurd worden, omdat de eindtorren en de stuurtrap van de eindtorren ook spanningsruimte nodig hebben. Een spanningsverschil van 8V (32V - 24V) vind ik echter wel erg veel.

Het uitgangsvermogen in 4,8 Ohm is lager dan ik zou verwachten. De datasheet van de TDA7250 voorspelt bij + en - 35V voedingsspanning een vermogen van ca 60W in 8 Ohm, overeenkomend met een uitgangsspanning van 22Vrms ofwel 31V sinus amplitude. Dat zou overeenkomen met 4V spanningsverlies in de eindtrap van de versterker.

Welke voedingsspanning meet je bij volle uitsturing, en hoe heb je die 17Vrms uitsturing gemeten?

Die 200W in 8 Ohm kan natuurlijk alleen in brugschakeling gehaald worden, en dat je daar een 750VA trafo voor nodig zou hebben lijkt me onzin. Een trafo van ca 400VA zou voldoende moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door CornelisJ op 04-07-2004 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
doe ik het weer...

[ Voor 182% gewijzigd door CornelisJ op 04-07-2004 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

offtopic:
het is idd niet het meest gelukkige topic om deze discussie in te houden, maar om er nu een apart topic voor te openen vind ik ook weer zozo

Die 750VA zal inderdaad niet nodig zijn, maar ik extrapoleerde ff snel hoe de situatie zou zijn als deze effecientie (of eigenlijk het gebrek daaraan :+) lineair door zou lopen.
Ik heb die 17V gemeten door m'n budget Multimeter op AC te zetten en deze aan de uitgang van de versterker te hangen, parallel over de weerstand dus. Aangezien ik niet durf te zeggen hoe deze MM aan z'n AC spaningen komt, heb ik gemeten met een signaal van 50Hz. De kans dat de meting dan enigzinds accuraat is, is dan beduidend groter dan bij een andere frequentie dan die van het lichtnet.
Ik weet ook niet of de MM snel genoeg corrigeert om een eventuele spanningsval van de voedingsspanning te corrigeren, maar ik zal eens proberen om te kijken of ik iets zinnigs gemeten krijg.

edit:

die update gaat iieeetsje langer op zich laten wachten, aangezien m'n kamer momenteel gevuld is met dode-eind-tor lucht :X
1 moment van onoplettendheid en daar ging ie, onder luid geknetter en gerook nemen we afscheid van onze darling(ton) TIP147. Voor de zoveelste keer opnieuw heb ik geleerd dat tijdelijke opstellingen niets dan schade opleveren. Hopelijk is de schade beperkt gebleven tot deze tor.

[ Voor 20% gewijzigd door Arjan op 04-07-2004 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Je zou beter met een iets hoger signaal meten dan 50Hz om nauwkeurigere resultaten te halen, 60Hz bv. Anders kan je meetsignaal al dan niet in fase zijn met de netspanning, wat nogal willekeurige meetresultaten kan opleveren. Je kan trouwens testen hoe de multimeter zich gedraagt bij hogere frequenties, ding aansluiten op uitgang soundkaart, calibreren bij 50Hz, en dan de frequentie opdrijven en zien wat er gebeurt.

Als je de spanning over de elco's in DC stand gaat meten, krijg je normaalgezien de gemiddelde spanning te zien. De minimale spanning is dan 2x de gemiddelde spanning - de maximale spanning. Bv: in rust is de spanning 35V, bij belasting 32V, dan is de minimale spanning 29V.

[edit] Wat heb je in godsnaam uitgespookt om die tor dood te krijgen? :)

[ Voor 6% gewijzigd door subsonik op 04-07-2004 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

om heel eerlijk te zijn zou ik niet weten wat ik heb misdaan om de tor dood te krijgen, hij zou kortsluit en overbelasting beveiligd moeten zijn...

Pagina: 1 2 Laatste