“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Het bouwen is vrij simpel, weerstandjes uitzoeken is misschien nog het lastigst.
En er was bij mij enige onduidelijkheid over een paar transistors, want op bmm website staat dat T7- T11 een kwartslag gedraait moest worden.
Alleen in mijn bouwbeschrijving was dat weggelaten, en zat er een andere T7 bij, dus ik heb de handleiding maar aan gehouden en de transistors maar volgens de print er opgebakken.
voor de rest is het een makje, ik had een 40w bout en de tin vloeide daarmee mooi snel.
@subsonik:
Heb jij je sanken transistors al ?
[ Voor 5% gewijzigd door JWO op 05-07-2004 09:57 ]
Ik heb ik nog een vraag over dat afregelen: Wat regel je dan precies af? In feite controleer je het circuit toch gewoon? Verder lijkt het mij ook wel makkelijk, jij hebt hem zeker genomen omdat je Luxman clipt op hoger volume. Ik zou echter ook wel zo'n versterker bouwen, dan neem ik twéé van die monoblokken en bouwen maar! Het lijkt mij alleen zo lastig om een bijbehoorende kast uit te zoeken, het voordeel is wel dat er enkel een aan-/uit-knop op het front moet zitten.
Als ik alles gewoon volgens de handleiding monteer, en ik controleer de schakeling goed, dan hoef ik toch verder niks af te regelen?
Al met al is het trouwens wel een super voordelige eindbak! 2x €140 + €50 voor de 19'' rack, en je bent klaar voor €330!
JWO ik vindt dat je snel klaar was met de versterker, had je verder al ervaring met versterkers? Ik totaal niet en kan alleen een beetje solderen en tekeninglezen, hoewel je daar ook al ver mee komt!
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Het afregelen is ook simpel, en staat duidelijk beschreven in de handleiding, het enige wat je moet doen is de stroom over 2 punten meten met een multimeter en deze aanpassen dmv een potmeter die op de print zit.
De ervaring die ik had was de luxman die nieuwe elco's gehad heeft, maar het is gewoon doorsteken en vastsolderen, met een goede bout moet dat geen probleem zijn
De kast ga ik zelf maken,van mdf, ik zal de denken een beetje ala accuphase met van die mooi grote vu-meters op het front.
ik heb net als subsonik micaplaatjes gebruikt, die van mij waren echter kleiner zodatje ze misschien niet ziet..
[ Voor 9% gewijzigd door JWO op 05-07-2004 10:15 ]
Hhm..klinkt heel makkelijk, en dat afregelen is zeker m.b.t de ruststroom?JWO schreef op 05 juli 2004 @ 10:09:
Het afregelen is ook simpel, en staat duidelijk beschreven in de handleiding, het enige wat je moet doen is de stroom over 2 punten meten met een multimeter en deze aanpassen dmv een potmeter die op de print zit.
Ik heb een Pioneer A-209, deze versterker is 3 jaartjes oud en mag van mij wel wat risico lopen! Zou ik die een beetje kunnen ''tunen'' om een beetje ervaring op te doen?De ervaring die ik had was de luxman die nieuwe elco's gehad heeft, maar het is gewoon doorsteken en vastsolderen, met een goede bout moet dat geen probleem zijn
Ik denk dat ik gewoon een kant en klaar 19'' rack koop, vervolgens monteer ik alleen de aan-/uit-knop aan de voorzijde.De kast ga ik zelf maken, ik zal de denken een beetje ala accuphase met van die mooi grote vu-meters op het front.
Ik zou voor de zekerheid de datasheets van de gebruikte transistoren opzoeken/downloaden, en aan de hand van het schema en PCB layout controleren of basis, collector en emitter van genoemde torren inderdaad goed zijn aangesloten! Het zou zonde zijn als je eindtrap door verkeerd aansluiten defect raakt.JWO schreef op 05 juli 2004 @ 09:41:
En er was bij mij enige onduidelijkheid over een paar transistors, want op bmm website staat dat T7- T11 een kwartslag gedraait moest worden.
Alleen in mijn bouwbeschrijving was dat weggelaten, en zat er een andere T7 bij, dus ik heb de handleiding maar aan gehouden en de transistors maar volgens de print er opgebakken.
@Barry: Het afregelen is voor de juiste instelling van de ruststroom in de eindtorren, zie ook deze bouwbeschrijving.
Hij ziet er hier trouwens wel heel simpel uit

Ik kan er alleen niet veel aan zien, ik zie twéé condensatoren om de peaken op te vangen, vier eind-transistoren voor de lagere tonen (krachtige versterking), en twéé voor de hogere tonen (zwakkere versterking). Verder zie ik een Relais (?) voor de inschakelvertraging van de versterker (?)
Ook zie ik nog een paar dingen die niet echt duidelijk voor mij zijn zoals de twéé zekeringen
Verder lijkt het mij simpel 2 van deze blokjes in een stereo kast te bouwen, maarja mijn Pioneer lijkt dan wel niet volledig symetrisch.
ze zijn dubbel uitgevoerd, en de ene is voor de boven kant van de sinus, en de andere voor de onderkant van de sinus..
k weet het niet zeker maar volgens mij is het zo
dit is een sinus:

dus bovenste helft is wat boven de 0 lijn zit,
onderste helft wat er onder zit
[ Voor 48% gewijzigd door JWO op 05-07-2004 10:58 ]

Edit: Je was me te snel met je tekening, ik snap het! We babbelen wel verder op msn, of het mocht iemand anders ook niet helemaal duidelijk zijn over de bouw van de amp?
[ Voor 64% gewijzigd door Barry|IA op 05-07-2004 11:02 ]
BMM ff gemaild, en er zat dus een 4005 handleiding bijCornelisJ schreef op 05 juli 2004 @ 10:20:
[...]
Ik zou voor de zekerheid de datasheets van de gebruikte transistoren opzoeken/downloaden, en aan de hand van het schema en PCB layout controleren of basis, collector en emitter van genoemde torren inderdaad goed zijn aangesloten! Het zou zonde zijn als je eindtrap door verkeerd aansluiten defect raakt.
@Barry: Het afregelen is voor de juiste instelling van de ruststroom in de eindtorren, zie ook deze bouwbeschrijving.

Anoniem: 99729
kom je nu zaterdag ook naar de luisterdag? (zie m'n sig...)
hebben we mooi twee van deze versterkers om het e.e.a. te beluisteren!
nou dan zal iemand mij uit sneek (friesland) of smilde (drenthe) moeten halen, want ik heb zelf geen vervoerAnoniem: 99729 schreef op 05 juli 2004 @ 19:50:
hey JWO,
kom je nu zaterdag ook naar de luisterdag? (zie m'n sig...)
hebben we mooi twee van deze versterkers om het e.e.a. te beluisteren!
wie biedt zich aan
[ Voor 8% gewijzigd door JWO op 06-07-2004 00:35 ]
Nu is het natuurlijk tijd voor het volgende probleem... M'n soundblaster maakt zo gigantisch achterlijk veel hoogfrequent ruis dat ik er niet in slaag van zelfs maar een min of meer bruikbare meting te maken. Ik meet 50mVpp ruis op een signaal van 600mVpp (0dB), dat komt overeen met een ruisafstand van welgeteld -21dB. Zelfs een cheapass FM zakradiootje doet beter.
Anoniem: 2111
Das jammer! Heb je geen onboard geluidskaartje die je kan misbruiken. En hoe klinkt het geheel met muziek?subsonik schreef op 06 juli 2004 @ 21:39:
Okay jongens, ondertussen zitten de Sanken transistoren erop. De ruststroominstelling werkt nu wel naar behoren, de oscillatie is weg!
Nu is het natuurlijk tijd voor het volgende probleem... M'n soundblaster maakt zo gigantisch achterlijk veel hoogfrequent ruis dat ik er niet in slaag van zelfs maar een min of meer bruikbare meting te maken. Ik meet 50mVpp ruis op een signaal van 600mVpp (0dB), dat komt overeen met een ruisafstand van welgeteld -21dB. Zelfs een cheapass FM zakradiootje doet beter.
Anoniem: 101317
Ok aangezien je als en goede technicus overkomt misschien een beetje overbodig, maar let op dat je bij je soundblastertje alle analoge kanalen uitschakelt in de mixer! Deze zorgen altijd voor overmatige ruis, vooral als je mic kanaal open staat.subsonik schreef op 06 juli 2004 @ 21:39:
Okay jongens, ondertussen zitten de Sanken transistoren erop. De ruststroominstelling werkt nu wel naar behoren, de oscillatie is weg!
Ondertussen ben ik even met m'n bijna bejaarde Philips CD304 CD-speler aan het spelen. Het ding levert perfecte sinussen af, of het nu 10Hz of 20kHz is. Niet slecht voor een toestel van bijna 20 jaar oud
[edit] De ruis van de soundblaster blijft zelfs als ALLE kanalen gemute staan. Enkel als ik de master ook mute, is de ruis min of meer weg.
[ Voor 24% gewijzigd door subsonik op 06-07-2004 22:29 ]
Zonder vervorming? Da's knap. Of bedoel je dat je op bijv. je oscilloscoop geen zichtbare vervorming hebt?subsonik schreef op 06 juli 2004 @ 22:50:
Ziezo, de eerste meting is binnen! Bij 1kHz en 4 ohm load haal ik een spanning met een amplitude van 36V, zonder vervorming. Dat komt overeen met een vermogen van (36² / (2*4)) = 162Wrms continu!
daar noem je ook wel een speler, lang leven de tda1541 DACsubsonik schreef op 06 juli 2004 @ 22:28:
Onboard geluidskaart is nog erger
Ondertussen ben ik even met m'n bijna bejaarde Philips CD304 CD-speler aan het spelen. Het ding levert perfecte sinussen af, of het nu 10Hz of 20kHz is. Niet slecht voor een toestel van bijna 20 jaar oud
[edit] De ruis van de soundblaster blijft zelfs als ALLE kanalen gemute staan. Enkel als ik de master ook mute, is de ruis min of meer weg.
maar heb je niet toevallige een minidisk home-deck? die gebruik ik altijd voor metingen, dat ding kan op 48 khz samplen en dat bij 24 bits en 16 oversampled... dat stuur ik via s/pdif naar mn sblive 1024 en er zit bijna geen ruis op
en nee, die kan ik niet ook nog mee zeulen zaterdag....
blabla
TSSS: dat valt me nou tegen....MidiMaze schreef op 07 juli 2004 @ 09:40:
[...]
Umm vertel... ik wist wel dat het geen slechte speler is, maar bedoel je nu dat ik een bijna-klassieker staan heb?MidiMaze schreef op 07 juli 2004 @ 09:40:
[...]
daar noem je ook wel een speler, lang leven de tda1541 DAC
maar heb je niet toevallige een minidisk home-deck? die gebruik ik altijd voor metingen, dat ding kan op 48 khz samplen en dat bij 24 bits en 16 oversampled... dat stuur ik via s/pdif naar mn sblive 1024 en er zit bijna geen ruis op
Minidisk of andere toestellen waarvan ik een ADC kan gebruiken heb ik jammer genoeg niet, het zal met de SB te doen zijn
Zonder zichtbare vervorming (op de scoop) uiteraardAcouSE schreef op 07 juli 2004 @ 09:37:
[...]
Zonder vervorming? Da's knap. Of bedoel je dat je op bijv. je oscilloscoop geen zichtbare vervorming hebt?
Voor de duidelijkheid: het gaat dus om de 4005 amp (niet MK II), maar met Sanken torren.
Het wordt overigens moeilijk om de review volledig rond te krijgen voor de luisterdag. Ik doe overdag een vakantiejob, en heb dus enkel nog donderdagavond en vrijdagavond beschikbaar voor wat metingen. Maar ik probeer nog zoveel mogelijk te doen voor zaterdag! De volledige review incl resultaten van de luisterdag komt er dan ten vroegste zondagavond aan.
[ Voor 65% gewijzigd door subsonik op 08-07-2004 00:48 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Nee, als jij gewoon zorgt dat je auto werkt, dan is dat helemaal geen probleemJT schreef op 08 juli 2004 @ 13:03:
Als jullie het nou in een normale plaats hadden gehouden, dan had ik kunnen komen met mijn Concert 8...![]()
Als je echt wil komen, dan kun je komen
[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 08-07-2004 17:33 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
i'm with stupid...deepspace schreef op 08 juli 2004 @ 16:58:
[...]
Nee, als jij gewoon zorgt dat je auto werkt, dan is dat helemaal geen probleem. Ik bedoel: jij moet echt niet van zover komen als subsonik!
Als je echt wil komen, dan kun je komen

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Zonet een update toegevoegd!
En JT, je wil niet weten hoeveel ik aan benzine kwijt ben om zaterdag naar de luisterdag te komen
Wat voor Ferrari/ Porsche heb je dan?subsonik schreef op 09 juli 2004 @ 01:10:
*Alweer een onbeschaamde schop*
Zonet een update toegevoegd!
En JT, je wil niet weten hoeveel ik aan benzine kwijt ben om zaterdag naar de luisterdag te komen![]()
Nee, maar tis wel een behoorlijk eindje rijden, ik ben wel 40 EUR kwijt aan benzine alleen.
Sterker nog, ik kan geen eenssubsonik schreef op 09 juli 2004 @ 01:10:
En JT, je wil niet weten hoeveel ik aan benzine kwijt ben om zaterdag naar de luisterdag te komen![]()
Ecodan warmtepomp
Hij kan iig het dubbele vermogen van de TIP147 verwerken, dus hij zal bij normaal gebruik ruim binnen z'n specs blijven. grootste probleem wordt het monteren van deze jongens
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Ik heb trouwens van iemand van m'n klas gehoord dat die ook de transistoren in dezelfde amp eruit geblazen heeft... er moet echt wel iets mis zijn met het ontwerp denk ik.
Welke transistoren heb je nu besteld als vervanger?
Ik zag net trouwens pas dat er een zekering uitgeslagen is, voor de rest is er niks beschadigd wat ik kan zien.
Het enige wat ik kan bedenken dat tot deze vernieling heeft kunnen leiden zijn oscilaties oid. Of misschien zijn deze torren erg kwetsbaar?
Een warmte probleem was het iig niet, de torren (behalve de ontplofte) waren nog perfect koel.
Anoniem: 32412
Oorzaken van het opblazen zijn volgens mij:
• Verkeerd in elkaar solderen (duh!)
• Voedingsspanning niet gelijk verdeeld (mij overkomen met 2 verschillende trafo's, 1 volt is al voldoende!)
• Voedingsspanning te hoog
• Kortsluiting in je box(en) (zou beveiligd moeten zijn maar niet altijd dus), of als je de voedingspanning op 35VDC hebt en toch 4ohm speakers aansluit.
• Te hoge ingangspanning (afhankelijk van je instelling 150 450(?) of 950 mv) uit je voor versterker/andere meuk input.
• De tip’s zijn niet goed gekoeld (slecht gemonteerd aan het koelblok is dan de enige oorzaak).
Als je alles goed doet werkt het wel prima, zoals bij mij nu. Ik vraag me alleen af of er van die tip’s niet ook nepvarianten op de markt zijn nu ik de review van deze BMM versterker lees. Nah we zien wel.
Een tip voor montage is om ze op een hoeklijntje te plaatsen, om de gaten goed te boren kan je (op schaal) de tekening uit de datasheet printen. Zodat je een boormal hebt. Toch jammer dat die Velleman versterkers zo brak zijnAtgast schreef op 09 juli 2004 @ 15:55:
Idd, mooie update. Ikzelf heb vandaag m'n nieuwe eindtorren afgehaald. Helaas waren die wat ik wilde alleen in een TO-3 verpakking, dus zal ik de komende dagen wat gaan improviseren.
Hij kan iig het dubbele vermogen van de TIP147 verwerken, dus hij zal bij normaal gebruik ruim binnen z'n specs blijven. grootste probleem wordt het monteren van deze jongens
En nogmaals, de brakheid zou wel eens alleen in die torren kunnen zitten, aangezien de meetresultaten echt uitstekend te noemen waren @ 60watt. We zullen er hopelijk achterkomen nadat ik de nieuwe torren heb gemonteerd.
Het monteren van de torren zit em niet in het bevestigen aan de print, dit zal toch met draadbruggen moeten, maar in het bevestigen aan de koelbalk. Ik heb flink wat mica's en ringetjes gekocht om ze veilig te kunnen bevestigen en ik hoop dat ik vanavond na het werk een update heb.
het is behelpen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit zeer strakke resultaten gaat leveren. Ik moet alleen nog wat moertjes/boutjes halen, iemand enig idee waar ik dit soort klein grut kan uithalen?
Er was te weinig plaats om deze aan de binnenzijde te monteren, dus moeten ze er doorheen. Ik wil geen kortsluiting dus heb ik er krimpkous omheen gedaan. zodra ik nieuwe boutjes heb kan ik t geheel afmaken
Je hebt al een to-3 koelblok, je kan std. isolatie setjes halen (met busjes voor de schroefjes). Je boort m4 gaten, busje d'r in en dan met m3 boutjes het geheel vastzetten. De collector zit dan aan 1 van de schroefjes (met soldeer lipje).Atgast schreef op 11 juli 2004 @ 01:22:
nou, ik ben de koelbalk aan het aanpassen zodat ik de TO-3 verpakking kwijt kan.
Er was te weinig plaats om deze aan de binnenzijde te monteren, dus moeten ze er doorheen. Ik wil geen kortsluiting dus heb ik er krimpkous omheen gedaan. zodra ik nieuwe boutjes heb kan ik t geheel afmaken
Zorg er voor dat de behuizing van de transistor geen contact maakt met het koelblok/ rest van de kast. Een koelblok is geanodiseerd deze geleid geen stroom, maar de schroefjes die er doorheen gaan, raken zonder isolatie busje wel het koelblok -> sluiting.
Waarschijnlijk wist je het meeste al, maar ik meld het toch maar ff.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 2111 op 11-07-2004 09:22 ]
Er is gewoon niet genoeg plaats naast de print om deze torren kwijt te kunnen. Dit kunnen jullie niet zien op de foto's, maar dat mogen jullie van me aannemen
Die busjes had ik idd kunnen halen, maar omdat ik aanvankelijk een andere bevestiging in gedachte had heb ik dat niet gedaan. Nu doe ik ipv een busje een stukje krimpkous om het geleidende schroefje
[link]http://www.google.nl/search?q=cache:YTgKXq2jE3UJ:www.yoreparo.com/articulos/electronica/transistores-falsificados.html+tip147+Counterfeit+Semiconductors&hl=nl&start=1[/link]
vertaald, ik kan geen spaans dus je moet het maar ff met de wordlingo vertaling doen...Estuve intentando reparar un amplificador que usa como transistores de salida el TIP142 y el TIP147. Los transistores TIP142 duraban poco funcionando, se sobrecalentaban y se dañaban a los pocos minutos
Abrí los que se fueron dañando, sin encontrar evidencia aparente de falsificación. En eso, se quemó un TIP147. Lo abrí, y encontré que todos los que venían montados en el amplificador eran falsificados.
El de la izquierda es un TIP142 original de Motorola (ON Semiconductor). El del centro es uno de los TIP147 falsos, con su pequeñísima pastilla de silicio y el infame pegamento blanco. El de la derecha es un sustituto de baja calidad del TIP142, que tiene la pastilla de silicio del mismo tamaño que el Motorola, pero inferior disipación de calor.
Ik probeerde om een versterker te herstellen die als uitgangstransistors TIP142 en TIP147 gebruikt. De transistors TIP142 duurden weinig die werkt, zij waren omhoog sobrewarmed en zij werden beschadigd aan de weinig
notulen
Ik opende die die weg gingen schadelijk, zonder vervalsingsbewijsmateriaal duidelijk te vinden. In dat, een TIP147 werd gebrand. Ik opende het, en ik vond dat al die die opgezet in de versterker kwamen werden
vervalst.
Één van de linkerzijde is een originele TIP142 van Semiconducting
Motorola. Één van het centrum is één van valse TIP147, met zijn kleinste siliciumtablet en infame witte lijm. Één van het recht is een substituut van lage kwaliteit van TIP142, dat Motorola de siliciumtablet van de zelfde grootte die heeft, maar inferieure hittedissipatie.

De transistor die Atgast opgeblazen heeft lijkt overigens wel erg goed op de echte Motorola uit het bovenstaande plaatje.
Anoniem: 32412 schreef op 11 juli 2004 @ 14:00:
Ja, dat is duidelijk te zien nu hij hem heeft opengesloopt. Hoe kan ik mijn versterker een keer goed uittesten? Gewoon met een voltmeter over een 4ohm weerstandje, een 1000Hz (dan z = 4Ohm?) signaal over mijn geluidskaart en 100W, dus 25 volt over die weerstand zetten? De meeste neptorren verraden zich dan wel.
weerstandje? ik heb zelf 4x25Watt weerstanden van 4.8Ohm, minder wil je echt niet
ps
de versterker levert 100w rms aan 4 ohm. Dat is dus 25 volt en 4 ampère toch??
edit:
ik heb mijn weerstand gevonden, 1 cm vulpotlood van 2mm. De test kan beginnen
update:
Potloodstift ontploft, versterker nog heel. (6 volt).
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 32412 op 11-07-2004 20:52 ]
Een vulpotloodje als weerstand gebruiken lijkt mij trouwens geen goed idee. Je kan beter een 50W weerstand kopen en er een flinke fan opzetten, dan kan je wel 100W kwijt.
Waarom wil je trouwens je amp tot z'n einde drijven? Zo te zien werkt het ding toch, of kan je niet leven met de gedachte dat er misschien wel fake transistoren in zitten?
Het is al een tijdje geleden voor me dus ik ben het vergeten. Hoe bereken je U ook al weer als P=100 en R=4? Was iets met een wortel ofzo, de weet ik niet meer
R=4Ohm P=100W U=20V I=5A, als ie de 18 volt haalt (4.5A) geloof ik het wel.
Edit:
18volt is geen probleem. Ik heb het enkele seconden getest, dat is volgens mij lang genoeg.
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 32412 op 11-07-2004 21:25 ]
[edit] Je bedoelt dat je je weerstand watergekoeld hebt? Nevermind then
[ Voor 12% gewijzigd door subsonik op 11-07-2004 21:59 ]
Van die wat kleinere zelfstandige doe het zelf winkels.
Anoniem: 91634
Als jij het vermoge gaat brekening met de maximale piek spaning/stoom die door de luidspreker loopt dan heb je niet het continu RMS vermnogen maar het piek vermogen.subsonik schreef op 28 mei 2004 @ 18:32[afbeelding]
Het continu-vermogen wordt gemeten met een hoop sinusjes op een test-CD als bron, en met behulp van de scoop wordt het level bijgeregeld zodat de boel nét niet vervormt. Op de scoop kan je dan de bijbehorende maximale spanning aflezen, waaruit het vermogen volgt. Voor de exacte vermogens: zie verder!
Heb je daar wel over na gedacht bij het grafiekje wat je veder op had getekend ?
Niet al te praktisch bij het monteren geef ik toe
Heb je op kortsluitingen gecheckt, op de foto kan ik niet helemaal zien of de schroefjes geisoleerd zijn van het koelblok (met name de moertjes en kop van de schroef die nog tegen de transistor/ koelblok lijkt te komen).Atgast schreef op 12 juli 2004 @ 23:59:
Omdat de draden erg stug zijn en ik wil de bruggen tussen de print en de torren zo kort mogelijk houden.
Niet al te praktisch bij het monteren geef ik toe
dat weet ik nog niet, vanavond na 5en kan ik em gaan testen. Tot die tijd ben ik nog aant werken.
De onderlinge weerstand was nergens kleiner dan 200KOhm. Het klopt dat er enkele schroefjes de case van de torren raken, dit is omdat deze als aansluiting voor de collector werkenAnoniem: 2111 schreef op 13 juli 2004 @ 08:46:
[...]
Heb je op kortsluitingen gecheckt, op de foto kan ik niet helemaal zien of de schroefjes geisoleerd zijn van het koelblok (met name de moertjes en kop van de schroef die nog tegen de transistor/ koelblok lijkt te komen).

Kan nooit de bedoeling zijn... Of is zo'n trage 2amp zekering gewoon te licht? kan het me eigenlijk niet voorstellen...
Het lijkt me sterk dat een 2A zekering er zo maar uit knalt.
Met de voeding is niks mis, 2x33Volt. De zekeringen zitten op de print zelf, deze zitten er in principe tegen ompoling (nee, ik heb de polen goed om aangeslotenCoenen schreef op 13 juli 2004 @ 19:13:
Meet anders of er ergens in de voeding een kortsluiting zit.
Het lijkt me sterk dat een 2A zekering er zo maar uit knalt.
Ik heb de zekering zonet even vervangen door een 10A ammeter. Helaas ging deze al meteen off the scale
maar aangezien er niets warm lijkt te worden vind ik het maar een rare situatie.
tja, dat bedacht ik me ook meteen, maar met de multimeter op 200K vind ik nergens een verbinding.Anoniem: 41939 schreef op 13 juli 2004 @ 19:33:
Of toch niet goed op kortsluiting met het koelblok gelet?
Meet toch eens of na de zekering de boel niet kortgesloten is.
Voor het meten van een kortsluiting kan je beter je multimeter op 200 Ohm zetten.
Dan kan je beter laag ohmige verbindingen meten.
Anoniem: 114146
[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 114146 op 13-07-2004 20:16 ]
Er zitten ook diodes tegen ompoling, maargoed daar lijkt me niet dat het probleem zit.Coenen schreef op 13 juli 2004 @ 20:08:
Zekeringen tegen ompoling? Daar zou ik een diode voor gebruiken.
Meet toch eens of na de zekering de boel niet kortgesloten is.
Voor het meten van een kortsluiting kan je beter je multimeter op 200 Ohm zetten.
Dan kan je beter laag ohmige verbindingen meten.
Als ik de weerstand na de zekering tussen de V+/- en GND meet dan zijn dat allemaal hoogohmige verbindingen, niks dat op kortsluiting lijkt iig
hmm, er is wel degelijk iets dat warm wordt, namelijk de diode tussen de GND en de V-/+ afhankelijk van welke zekering ik vervang door de ammeter. Maar beide zekeringen tegelijk levert dus alleen maar 2 kapotte zekeringen op
of denken jullie dat 2x een T6.3A het wel gaat houden? kan namelijk niet begrijpen dat ie t niet doet
[ Voor 25% gewijzigd door Arjan op 13-07-2004 21:11 ]
Het ding is niet geaard, maar aan de andere kant, dat is hij ook nooit geweest.TheLemon schreef op 13 juli 2004 @ 21:29:
Nou als je 10A meter al meteen volledig uitslaat ga je het niet redden met 6.3A zekeringen denk ik, er moet toch ergens een fout zitten, meet ook eens tussen V+ en V- (had je vast al gedaan, maar toch). Is het apparaat verbonden met randaarde?
Tja, over die zekeringen, ik ben nu een beetje wanhopig aant gokken naar mogelijkheden. ik dacht dat de symetrie van de voeding verloren ging onder belasting en dat dan misschien kon zorgen voor deze rariteiten, tja ik weet het echt ff niet meer
Als ik de weerstand meet over de GND en een van de V's dan zie ik wel dat deze varieert, maar dat ligt natuurlijk aan de condensators. Het opladen van deze 220uF zou iig nooit de T2A zekeringen mogen doorbranden, voor zover ik weet iig.
tja, hij geeft in beide richtingen ~800 aan, ik heb geen idee wat dit inhoud, maar het betekend iig dat hij kapot is. Tja, dat is erg vervelend aangezien ik de torren dan weer los moet halen om aan de print te kunnensubsonik schreef op 13 juli 2004 @ 22:09:
Als die diodes warm worden, ligt daar je probleem. Heb je écht de voedingsspanning juist aangesloten?Meet de diodes ook eens door met de diodemeetfunctie van je multimeter. De diodes mogen niet geleiden als je de plus bij de markering houdt.

Het is altijd verstandig om transistoren en diodes los te halen en dan na te meten, dan weet je zeker dat je alleen dat component aan het meten bentsubsonik schreef op 14 juli 2004 @ 16:22:
Dat de diode in de sperrichting ook 800 geeft, kan evt. komen door de rest van de schakeling. Lossolderen dus! (1 kant lossolderen is genoeg om te meten btw)
ps. Als een transistor opwarmt kan het voorkomen dat het door het uitzetten van het metalen huisje toch nog kortsluiting maakt. Maar goed dan moeten ze wel heel erg warm geworden zijn. En ik denk dat het hier niet het geval is.
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 2111 op 14-07-2004 18:02 ]
Sorry dat ik dit topic ervoor gebruik, maar ik weet dat Atgast hier vaak aanwezig is
Ik heb zojuist een 12'' woofer binnen die naar mijn idee nog beter is dan mijn Jbl CS-12. Het is echt een typische budgetwoofer, maar hij beukt enorm hard en diep!
Het gaat om een subwoofer van het merk ''Botsline''. Als ik nou gratis zo'n woofer naar jou opstuur; zou jij dan de T/S parameters kunnen meten? Dan kan ik (hopelijk) weer een mooie IA beginnen
dat mag natuurlijk altijd, maar doe dat ff via de mail (of msn), anders gaat dit topic over álles behalve over de BMM 4005 amp van subsonikBarry|IA schreef op 14 juli 2004 @ 20:19:
@Atgast:
Sorry dat ik dit topic ervoor gebruik, maar ik weet dat Atgast hier vaak aanwezig is![]()
Ik heb zojuist een 12'' woofer binnen die naar mijn idee nog beter is dan mijn Jbl CS-12. Het is echt een typische budgetwoofer, maar hij beukt enorm hard en diep!
Het gaat om een subwoofer van het merk ''Botsline''. Als ik nou gratis zo'n woofer naar jou opstuur; zou jij dan de T/S parameters kunnen meten? Dan kan ik (hopelijk) weer een mooie IA beginnen
nope, voorheen deed ie t prima, aan de diodes is niks veranderd.Anoniem: 32412 schreef op 14 juli 2004 @ 12:17:
Heb je je diodes misschien verkeerdom op de print gesoldeerd? Waarschijnlijk is dat de reden. Dat ze nu kapot zijn komt denk ik omdat je je zekeringen hebt vervangen door een A-meter.
ja, daar had ik al rekening mee gehouden, ik ga het geheel nu desolderen om vervolgens zonder koelblok aan te sluiten, dat gaat voor puur testen wel werken. Beetje mogelijheden uitsluiten.subsonik schreef op 14 juli 2004 @ 16:22:
Dat de diode in de sperrichting ook 800 geeft, kan evt. komen door de rest van de schakeling. Lossolderen dus! (1 kant lossolderen is genoeg om te meten btw)
De torren hebben nog niks te verwerken gehad, dat is in dit geval dus niet van toepassingAnoniem: 2111 schreef op 14 juli 2004 @ 17:27:
[...]
Het is altijd verstandig om transistoren en diodes los te halen en dan na te meten, dan weet je zeker dat je alleen dat component aan het meten bent.
ps. Als een transistor opwarmt kan het voorkomen dat het door het uitzetten van het metalen huisje toch nog kortsluiting maakt. Maar goed dan moeten ze wel heel erg warm geworden zijn. En ik denk dat het hier niet het geval is.
Het is eindelijk zover! De volledige review is af, en is vanaf nu op een webpagina te vinden. Veel leesplezier!
De meetresultaten van 1 enkele LM3886 eindtrap zullen nauwelijks afwijken van die van een bak met 4 dergelijke eindtrappen erin. Het enige wat verschilt is de voeding, die normaalgezien zwaarder zou moeten zijn bij het gebruik van 4 eindtrappen. Nu is de voeding in die oude Technics bak nogal zwak, de bloktransfo heeft nogal een grote inwendige weerstand. Een moderne voeding met ringkerntransfo, gedimensioneerd voor 1 kanaal, zal niet onderdoen.
[ Voor 3% gewijzigd door subsonik op 01-08-2004 11:51 ]
Alles helder nu.
[ Voor 5% gewijzigd door JWO op 01-08-2004 13:17 ]