[ervaringen] casefan's

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 4.812 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Nadat ik vandaag in de shop op zoek ging naar een nieuwe casefan viel t me op dat er erg veel verschillende soorten en merken zijn.
Nu heeft iedereen dr wel een paar, dus wellicht dat t intressant is om een ervaringen draadje te beginnen met je mening over casefan's. Natuurlijk zijn er reviews, maar ik denk dat meningen van gebruikers een beter beeld kunnen geven. Al beschouwd de ene een fan als stil, terwijl de andere het een herrie vind hoop ik toch dat we er een redelijk overzicht van kunnen maken.

Fabrikanten:

fabrikant overzicht
site/naamVoorkeurnotes
www.acryan.comZoals veen A.C. Ryan producten in felle kleuren (10 kleuren, 3 maten)
www.ace-systems.nlZeer groot assortiment, vele kleuren en in clear of mat plastic
www.akasa.com.tw
www.antec.com
www.arctic-cooling.com
www.coolermaster.com***Diverse modellen, zeer goede qualiteit met name de alu fan. Zie review
www.delta.com.tw
www.enermax.com.twRegelbare fan's, aparte kleur.
www.nexustek.nl
www.noiseblocker.de
www.papst.de***1 van de meest bekende, perfecte qualiteit, stil
www.revoltec.de
www.sharkoon.com
http://www.silenx.com***Veel besproken fan, schijnt stiller te zijn dan papst
www.spirecoolers.com
www.sunbeamtech.com
www.thermaltake.com***breed assorti, led, standaard, smart enz.
www.titan-cd.com***Bekend van de alu fan
www.vantecusa.com
YS-tech
http://www.zalman.co.kr/Vooral bekend van de koelers, waar hun fan's op zitten

Reviews:
review glow fan's
overzicht zeer veel verschillende fan's
prima test van fan's (duits)
32 verschillende fan's getest
ikbenstil fan's
coolermaster alu fan

Volgens de specs zijn de silent x fan's zeer stil (stiller als papst), hier vind je de reviews:
http://www.overclockersclub.com/reviews/silenx_80mm_fans.php
http://www.tweaknews.net/reviews/silfan/
http://www.modsynergy.com/Review%20139.htm
http://www.gruntville.com/reviews/fans/silenex/index.php

Voorzie je reply van voldoende info, dus denk aan
• fabrikant
• type
• afmetingen
• en de extra specs (aangegeven geluidsdruk, regeling, led's enz.)

suggesties/reviews/aanvullingen zijn uiteraard zeer welkom :)

Mijn ervaringen:

enermax 8 en 12cm
leuke koeler, was iets van 12€ ofzo, was best stil, met de nadruk op _was_. na een paar maandjes merkte ik toch dat t volume best al wat toegenomen was, ook veranderde de snelheid als ik t draadje bewoog waaraan de potmeter zat. De 12cm was best stil, ronkte wel wat, maar had evenals de 8cm versie een toch wel zwakke snelheidsregeling.

papst 8412 ngl
prima koeler, ze hebben glijlagers IPV van kogellagers, waarvan je zou denken dat dat minder zou zijn. ze zijn duur ( 17€ ) maar gaan zijn stiller dan de enermaxen wanneer ze evenveel lucht verplaatsen. Mede te danken doordat ze zijn uitgebalanceerd.

papst 8412 n2gl
eigenlijk t zelfde als bovenstaande, alleen geluids en lucht volume is anders.

papst 4412F/2GL
12cm :D prima ding, best wel zwaar vergeleken met een 80mm ;)
verder heb ik er een fanmate op gezet, hij blaast de lucht door mijn rad. en op volle toeren geeft dat niet echt een noemenswaardig temperatuur verschil, dus heb ik em wat terug gedraaid zodat t "ronken" net weg is. denk dat dat ronken ook komt omdat hij zijn lucht dan niet allemaal goed kwijt kan, want als ik me kast openzet verdwijnt dat eigenlijk.
edit: vandaag rubbertjes tussen de boutjes en kast gezet, nu is het ronken weg, en kan ik em gewoon op 12v zetten met t zelfde volume als voorheen. Het zijpaneel resoneerde dus gewoon nogal mee.

sharkoon sl1
net vanmiddag aangeschaft, dus nog niet echt ervaren hoe ze zich in de loop der tijd houden, maar voor 10€ is t een best goede koeler denk ik (als de kogellagers maar lang goed blijven)
Hij komt samen met een potmeter+knopje welke je in een pci slot kan monteren, dus is regelbaar. de kleur is doorzichtig geel en blauw, dus moet wel net bij je kast passen (wat de mijne jammergenoeg niet echt doet :( ) op z'n traagst (1300tpm) geeft ie 15,5dBa

[ Voor 66% gewijzigd door _ferry_ op 10-06-2005 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 23:57
Ik heb een poos geleden ooit een fan gekoch omdat er een LEDje in zat :Y)

Crystal Blue 80mm met blauwe leds
Dimension: 80x80x25
Voltage: 12V DC
Power: 1,4 Watt
Rated Current: 0,11A
Speed: 2500 R.P.M
Air Flow: 32,4 CFM
Noise: 27,85dB(A)

Deze fan is zeer stil, en op 7V onhoorbaar, als is de airflow dan niet zo goed meer natuurlijk.
In de kern van de fan zitten 2 LEDs die onafhankelijk van elkaar naar voren knipperen.

Verder heb ik een 120mm fan van YS-tech met 3 bladen, alleen is die al uit het assortiment genomen. Is echt een monster >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-07 19:46
ik vind die Papst 8412NGL 80mm, die 33 m3/h met 12 dB zouden moeten doen, nou niet echt stil..
kheb er hier 4 van in mijn kast en op 12V hoor je een vervelend soort geratel. windgeruis hoor je daarentegen dan weer niet, maar dat geratel... :(
kheb ze met een fanbus maar lekker op 5V gezet, dan zijn ze wel stil.. :)
(alleen bij zware apps zet ik ze pas op 12V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:34
NewbieNeo schreef op 27 februari 2004 @ 11:17:
ik vind die Papst 8412NGL 80mm, die 33 m3/h met 12 dB zouden moeten doen, nou niet echt stil..
kheb er hier 4 van in mijn kast en op 12V hoor je een vervelend soort geratel. windgeruis hoor je daarentegen dan weer niet, maar dat geratel... :(
kheb ze met een fanbus maar lekker op 5V gezet, dan zijn ze wel stil.. :)
(alleen bij zware apps zet ik ze pas op 12V)
Klopt, heb ik ook last van, iedereen praat wel vol lof over PAPST maar ik vind ze echt niet superstil.
Ik heb er twee in mijn kast zitten voor de intake. Voor de outtake heb ik twee Antec Smartfans van 80 mm. Deze werken opzich goed, alleen gaat er eentje terug naar de leverancier, loopt namelijk behoorlijk aan en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-07 15:45

Syzzer

Prutser

Ik heb hier sinds een maandje een paar 80mm Spire fans van een paar euro (geloof dat ze €4 waren oid) gekocht. OP 12V zijn ze ene beetje luidruchtig, maar op 7V niet te horen. Prijs/prestatie is dan ook uitstekend!

De enige fans waar ik echt helemaal tevreden over ben zijn 2 80mm 21dB PanaFlo fans. Dit waren de eerste casefans die ik aanschafte. Tweedehands zelfs toen. Ze zijn robuust, stil en van erg hoge kwaliteit. Echte aanraders dus.

Ook heb ik 2 120mm Titans. Op 12V maken ze vrij veel herrie, op 7V zijn ze nog net hoorbaar en op 5V heerlijk stil. Ze zien er mooi uit met dr Alu behuizing en passen perfect bij mijn Aqua-Computer Airplex Evo240 Blende. Alleen jammer dat het plastic waarmee de de motor in de behuizing vastgezet is van wit plastic is. Had een kleine moeite geweest om dat ook ff te spuiten, net als de fanbladen.

Ook heb ik hier een Evercool 120mm Alu fan, volgens mij is het exact dezelfde fan als de Titan, alleen met een andere sticker op de motor.

Als laatste heb ik nog een 80mm Papst 19dB fannetje, niets over te klagen, hij maakt alleen net wat meer herrie dan mijn 21dB Panaflo's op gelijk voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:25

job

Prima ding, ik deze voor mijn zalman 6500B hangen.
gewoon op volvermogen lekker stil en mooi koel.
Met m'n kast dicht hoor ik er niets van.
P4 2.0 @ 2.52 39 graden full load
(hij kan nog wel verder heb de grens nog niet opgezocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben zeer tevreden met mijn Nexus 80 mm fan.
Hij is lekker stil (17,6 dBA) met een airflow van 20.2 CFM, en kost maar 9 euro! op http://www.silentpcshop.nl

Grote voordeel vind ik dat er zowel een dubbele 4-pins connector, als een 3-pin connector op zit. Dus of op je mobo, of op je voeding. super! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:34

Exigence

dnkroz

Coolermaster SAF-B83

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/product_common_images/d95ef900b564c0840f4f4db0257278d0.jpg

• Afmetingen: 80x80x25 mm
• Snelheid: 2500 rpm
• Airflow: 32.11 CFM
• Bearing Type: Ball Bearing
• Geluidsproductie: 26.0 dBA

Veel waar voor je geld. Deze fan kost gemiddeld zo'n 6 euro. Hij is op 12V redelijk luid, maar helemaal niet irritant. Op 5V is deze fan onhoorbaar. Deze fan verzorgt op 12V al tijden de koeling van mijn MOSFET's. Hij wordt kaal geleverd (dus zonder fangrill) met 4 schroefjes.

Enermax UC-8FAB

Afbeeldingslocatie: http://www.enermax.com.tw/uc-8fab-3.jpg

• Snelheid: 1800-3400 rpm
• Airflow: 26.87-39.8CFM
• Wattage: 1.2-2.76W
• Bearing Type: Double Ball Bearing
• Geluidsproductie: 26.5-38.0dB

Deze Enermax fan kost zo rond de 10 tot 12 euro. Hij is op 12V redelijk luid, luider als de Coolermaster, en heeft een hogere toon. Op 5V is deze fan nauwelijks nog te horen. Deze fan is verkrijgbaar in roze, groen en donker blauw en heeft een potmeter om de snelheid mee te regelen. Deze fan wordt compleet met schroefjes, gouden fangrill en molex-adapter geleverd.

Enermax UC-12FAB

[img]hthttp://www.enermax.com.tw/uc-8fab-1.jpg[/img]

• Afmetingen: 120x120x25 mm
• Snelheid: 1800-2300 rpm
• Airflow: 63.05-94.92CFM
• Wattage: 1.44-2.4W
• Geluidsproductie: 24.6-30.1dB

Deze Enermax fan kost meestal iets meer als de 80mm versie. Op 12V maakt hij redelijk kabaal, maar de airflow (ruim 94 CFM) is er dan ook naar. Op 5V is een lichte ruis te horen. Ook deze fan is verkrijgbaar in roze, groen en donker blauw en heeft ook een potmeter om de snelheid mee te regelen. Deze fan wordt compleet met schroefjes, gouden fangrill en molex-adapter geleverd.
Deze fan heeft naar mijn idee een behoorlijke airflow tegen een redelijk beschaafd geluid (iets meer dan 30dB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-07 09:55
Coolermaster Neon LED TLF-R82

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/product_common_images/520c2c0dfed38bf99a47d970b39d6cdc.jpg

Afmetingen: 80x80x25 mm

Snelheid: 2500 rpm
Airflow: 32.11 CFM
Wattage: 1.80W
Bearing Type: Rifle bearing
Geluidsproductie: 25.0 dBA
Input Power 1.80W
Noise Level 25.0 dBA

Deze coolermaster neon fan kost gemiddeld zo'n 7 euro. Bij de fan worden 4 schroefjes geleverd en een 3pin --> 4pin molex connector bij geleverd. Op 12volt maakt veel geluid, grotendeels aan te rekenen aan de luchtverplaatsing. Op 7volt is de fan zeer stil/bijna onhoorbaar, de fan maakt nu wel een heel licht geratel. Op 5 volt is de fan, op licht geratel, onhoorbaar. Aanrader als je em op 7 volt draait.

offtopic:
Pyro vindt dit topic een heel goed idee

[ Voor 7% gewijzigd door pyro83 op 28-02-2004 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:33
bredend schreef op 27 februari 2004 @ 01:00:

Verder heb ik een 120mm fan van YS-tech met 3 bladen, alleen is die al uit het assortiment genomen. Is echt een monster >:)
Ik heb me vinger er tussen gehad @ 12v :'( Als er mesjes op hadden gezeten had ik geen vingers meer gehad waarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Thermaltake A1214

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/accessories/dcfan/smartFan/A1214/a1214.jpg

• Snelheid: 2900-5000 rpm
• Airflow: 46-53 CFM
• Wattage: 2.16-5.4W
• Geluidsproductie: 27-39 dB

Dit is dezelfde fan als die op de Volcano7 koeler zit. Er zit een temperatuursensor op dit de snelheid regelt. Hij maakt op z'n stilst al een behoorlijke herrie en er zit een irritante ratel in. Op z'n hardst @ 5000 rpm maakt hij echt enorme herrie maar de airflow is er dan ook naar. 53 CFM is enorm voor een 80mm fan. Deze fan consumeert dan ook maar liefst 5,4 watt en is daarom niet geschikt om op de standaardfanheaders van het moederbord aangesloten te worden. Er wordt daarom ook een adapterkabeltje meegeleverd. Het RPM kabeltje zit los van de stroomtoevoer zodat je dus toch nog de RPM uit kunt lezen.
Hij wordt geleverd inclusief een Thermaltake fanguard, molex adapter en bevestigingsmaterialen. Ik heb de fan aangepast door de NTC voor de temperatuur er tussen uit te halen, de draad te verlengen en er een 50 kiloOhm potmeter tussen te zetten. Zo kan ik handmatig de snelheid regelen. Deze fan ligt al een tijd in de kast omdat hij een heel erg irritant geluid maakt, maar als ik even een fan met een grote airflow nodig heb dan schroef ik de potmeter open en dan sluit ik hem aan.
Kortom: je moet van lawaai houden als je deze fan wilt gebruiken, maar voor bench-systemen is hij uiterst geschikt. Doet niet onder voor Delta fans.

Edit:
En nou houd ik op :O :P

[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 01-03-2004 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exigence schreef op 27 februari 2004 @ 18:27:
Thermaltake A1214

[afbeelding]

• Snelheid: 2900-500 rpm
• Airflow: 46-53 CFM
• Wattage: 2.16-5.4W
• Geluidsproductie: 27-39 dB

Dit is dezelfde fan als die op de Volcano7 koeler zit. Er zit een temperatuursensor op dit de snelheid regelt. Hij maakt op z'n stilst al een behoorlijke herrie en er zit een irritante ratel in. Op z'n hardst @ 5000 rpm maakt hij echt enorme herrie maar de airflow is er dan ook naar. 53 CFM is enorm voor een 80mm fan. Deze fan consumeert dan ook maar liefst 5,4 watt en is daarom niet geschikt om op de standaardfanheaders van het moederbord aangesloten te worden. Er wordt daarom ook een adapterkabeltje meegeleverd. Het RPM kabeltje zit los van de stroomtoevoer zodat je dus toch nog de RPM uit kunt lezen.
Hij wordt geleverd inclusief een Thermaltake fanguard, molex adapter en bevestigingsmaterialen. Ik heb de fan aangepast door de NTC voor de temperatuur er tussen uit te halen, de draad te verlengen en er een 50 kiloOhm potmeter tussen te zetten. Zo kan ik handmatig de snelheid regelen. Deze fan ligt al een tijd in de kast omdat hij een heel erg irritant geluid maakt, maar als ik even een fan met een grote airflow nodig heb dan schroef ik de potmeter open en dan sluit ik hem aan.
Kortom: je moet van lawaai houden als je deze fan wilt gebruiken, maar voor bench-systemen is hij uiterst geschikt. Doet niet onder voor Delta fans.

Edit:
En nou houd ik op :O :P
Toch ff reageren hierop.

Ik heb net hetzelfde gedaan als jij: tempres vervangen door pot (alleen was het bij mij 100k AFAIK)

Gevolg: stiller dan een 19db(A) papst maar meer airflow _/-\o_

Die Tt fans zijn echt wel toppie hoor :)

Heb hier ook nog enkele 12db(A) papst liggen (vergeet steeds die namen ;) ) en daarvan zijn er drie echt _onhoorbaar_; zelfs op twaalf volt. Eéntje daarentegen heeft last van het 'flappersyndroom' :(

Ook van mijn 92mm en 120mm enermaxen ben ik vrij tevreden, alhoewel ik er meer van verwacht had. Die 120mm maakt op 5v of zow evenveel lawaai als een 12db(A) papst; maar ook evenveel airflow. Maarja, 120mm staat natuurlijk altijd mooier dan 80mm hé :P

Merk waar ik ferm van ben geschrokken, waren de fans die in die Sweex kasten zitten (met dat tempdisplaytje vanvoor).

Op een dikke 6v waren die nog net iets stiller dan de papsten; maar met meer airflow! Het is moeilijk te geloven, maar Sweex heeft dus blijkbaar toch nog iéts goed ;)

edit: ik test steeds zo rond een uur of twee s'nachts en met een dedicated voeding (zonder pc dus ;) ); dus mijn metingen zijn vrij accuraat :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb geen goede ervaringen met enermax.

Ik had 4 van hun fan's, en mijn computer wilde vaak niet meer opstarten. Na verwijdering deed deze het weer prima.

Ik geloof ook wel eens gelzen te hebben dat enermaxen gebrekkige "shielding" hebben wat betreft hun potmeter kabeltjes en zo storing kunnen veroorzaken.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

gladiool schreef op 27 februari 2004 @ 20:38:
Ik heb geen goede ervaringen met enermax.

Ik had 4 van hun fan's, en mijn computer wilde vaak niet meer opstarten. Na verwijdering deed deze het weer prima.

Ik geloof ook wel eens gelzen te hebben dat enermaxen gebrekkige "shielding" hebben wat betreft hun potmeter kabeltjes en zo storing kunnen veroorzaken.
Dat kan inderdaad door die potmeters komen, dat sommige moederborden daar niet goed op reageren. De oplossing: gewoon aan je voeding hangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik een Q-tec casefan,
dit ding maakt echt een ontiegelijk herrie :(
beestje loopt op 3000 rpm volgens de verpakking.
snoept 1,8watt weg. en gaat op 12 v

Vraag,

hoe zetten jullie de casefan bijv. op 7v ipv 12v?
ik kan dit in mijn bios zo snel niet vinden, of is het een jumper op het mobo?
mobo is een MSI 865PE-NEO2-PFISR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 21:04:
Zelf heb ik een Q-tec casefan,
dit ding maakt echt een ontiegelijk herrie :(
beestje loopt op 3000 rpm volgens de verpakking.
snoept 1,8watt weg. en gaat op 12 v

Vraag,

hoe zetten jullie de casefan bijv. op 7v ipv 12v?
ik kan dit in mijn bios zo snel niet vinden, of is het een jumper op het mobo?
mobo is een MSI 865PE-NEO2-PFISR
12v: + van de fan op de gele (12V) draad, - van de fan op de zwarte (-) draad
7v: + van de fan op de gele (12V) draad, - van de fan op de rode (5V) draad
5v: + van de fan op de rode (5V) draad, - van de fan op de zwarte (-) draad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exigence schreef op 27 februari 2004 @ 21:06:
[...]

12v: + van de fan op de gele (12V) draad, - van de fan op de zwarte (-) draad
7v: + van de fan op de gele (12V) draad, - van de fan op de rode (5V) draad
5v: + van de fan op de rode (5V) draad, - van de fan op de zwarte (-) draad
|:( danku, dacht dat er een leuk dingetje voor in de bios was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Heb zelf een Titan @ 12cm. Draait op 2000RPM als hij 12V krijgt. Dat was veels te luid. Was net een föhn vond ik. Misschien een beetje overdreven. Toen heb ik de rode draad van de fan op de gele van de molex aangesloten en de zwarte van de fan op de rode van de molex aan gesloten. Daardoor loopt ie dus nu op 7V. Als ik dan de CPU cooler uitzet en die van MB ook, dan is het een beetje gefluister. Net als m'n oude siemens P3 in zo'n kleine kast. Super stil dus :Y) Ben wel tevreden iig.

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thermaltake SmartFan II 80mm.

Ben hier echt heel tevreden over, op 4800 rpm loeit hij als een gek maar blaast mega hard, en je kan hem lekker afstellen 1300- 4800 rpm, of temperatuur geregelt.

kostte toen 17 euro, maar nu zijn ze nog 10 euro.

SPECIFICATION

Fan Dimension 80x80x25 mm
Rated Voltage 12VDC
Started Voltage 6VDC
Rated Current 0.04A ~ 0.50A
Power Input 2.40W ~ 8.40W

FAN Speed Control Setting:
1300 rpm at 20°C~
4800 rpm at 55°C

Max. Air Flow 20.55 CFM at 1300rpm
75.7 CFM at 4800rpm
Air Pressure 1.45mm H2O at 1300rpm
8.43mm H2O at 4800rpm
17 dB at 1300 rpm
48 dB at 4800 rpm
Bearing Type Two Ball Bearing
Life Time 50,000 hours
Connector 3 PIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 21:11:
[...]

|:( danku, dacht dat er een leuk dingetje voor in de bios was.
tja je bent een tweaker of niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• all_by_myself
  • Laatst online: 03-06 09:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik heb al heel wat fans gekocht in mijn leven maar de volgende vind ik het vermelden waard :

Arctic Cooling TC-1 fan Deze fan heeft een temp sensor en maakt 13-26dBa geluid. In de praktijk komt hij niet boven de 20dBA uit en dat is dus lekker stil. Voor zo'n stille fan verplaatst hij ook wel veel lucht.. en het mooiste van dit alles... Hij is erg goedkoop (7 Euro).

Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/assets/images/arcfan03.jpg

zie review :

http://www.backyard-family.com/html/arctic_fan_tc-1.html

Sharkoon UV casefan Bij deze fan heb ik geen specificaties kunnen vinden maar hij is UV reactive, en is zelfs op 12 volt lekker stil. Gekocht bij Alternate voor 5Euro per stuk.

iCute 80mm casefan type 802512SS Deze fan is geleverd bij de kast die ik heb gekocht. Hij is redelijk stil (iets van 21dBa) en verplaatst veel lucht. Ik weet niet of je deze ook los kunt kopen...

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vantec Stealth Fan SF8025L

Ik heb sinds kort vantec stealth fans.
Deze beweren ook stiller te zijn dan de doorsnee casefan en ik moet toegeven dat dit ook zo is.
Ik heb een Xaser ][ case met daarin standaard thermaltake fans en heb deze nu vervangen door die vantec stealth fans en ik moet zeggen, het verschil is duidelijk hoorbaar.

Zo ziet ie der uit:

Afbeeldingslocatie: http://vantecusa.com/moreimage/images/stealth_image01.jpg

En dit zijn de specs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Mode: SF8025L
Fan Size: 80x80x25mm
Voltage: 12 V
Current: 0.10 Amp
Airflow: 27 CFM
Power: 1.20 W
Noise: 21 dBA
Speed: 2050 RPM
Bearing: 2 Ball Bearings

Reviews:

http://vantecusa.com/review/popreview_stealth_casefan.html

Vooral deze is leuk, een video review met een vergelijking tussen de vantec stealth fans en andere fans:

http://7of9.keystreams.co...chives/stealth_fan_02.wmv

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brimme
  • Laatst online: 16-12-2024
pyro83 schreef op 27 februari 2004 @ 17:22:
Coolermaster Neon LED TLF-R82

Deze coolermaster neon fan kost gemiddeld zo'n 7 euro. Bij de fan worden 4 schroefjes geleverd en een 3pin --> 4pin molex connector bij geleverd. Op 12volt maakt veel geluid, grotendeels aan te rekenen aan de luchtverplaatsing. Op 7volt is de fan zeer stil/bijna onhoorbaar, de fan maakt nu wel een heel licht geratel. Op 5 volt is de fan, op licht geratel, onhoorbaar. Aanrader als je em op 7 volt draait.

offtopic:
Pyro vindt dit topic een heel goed idee
ik heb zelf 3 van deze fans en ben er heel tevreden mee. ze zien er ook heel vet uit. ze draaien echter nu op 12volt.mijn vraag is als ik ze op 7 volt zet doen de letjes het dan nog wel ? ik heb er namelijk een keer een op 5 volt gezet en toen draaide hij wel maar de ledjes deden het niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyro83
Brimme schreef op 28 februari 2004 @ 17:59:
[...]

ik heb zelf 3 van deze fans en ben er heel tevreden mee. ze zien er ook heel vet uit. ze draaien echter nu op 12volt.mijn vraag is als ik ze op 7 volt zet doen de letjes het dan nog wel ? ik heb er namelijk een keer een op 5 volt gezet en toen draaide hij wel maar de ledjes deden het niet :(
Jazeker, de ledjes branden nog op 7volt. Niet meer zo fel natuurlijk als op 12volt, maar ze maken nog steeds aardig wat licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik gebruik vooral Papst fans in mijn systemen en ben er erg tevreden over. In vergelijking met ventilatoren van Titan, Sunon en Enermax zijn ze veel stiller en van betere kwaliteit. Een overzicht van de verschillende modellen die ik heb:

Papst 8412 NGL (80mm, 33m³/h, 12dB, 1500rpm)
Onhoorbaar. Is goed te gebruiken als casefan, maar is eigenlijk wel wat zwak. Ik heb hem gebruikt om een 300w voeding te silentmodden :)

Papst 8412 NGM (80mm, 58m³/h, 26dB, 2600rpm)
Hoorbaar, maar erg bescheiden geluid. Geschikt als cpu-fan of als krachtige casefan.

Papst 8412 NGH (80mm, 79m³/h, 37dB, 3750rpm)
Heeft weinig met stilte te maken, deze fan hoor je erg duidelijk razen. Niet geschikt als casefan, en als cpu-fan alleen als je een fancontroller hebt of als een beetje herrie niets uitmaakt.

Papst 4412 FGL (120mm, 94m³/h, 26dB, 2600rpm)
De ideale casefan vind ik. Je hoort de fan zelf nauwelijks, eigenlijk alleen een beetje luchtgeruis. Een lekker krachtige en stille casefan, ideaal als je de ruimte ervoor hebt.
Een tip:
De 4412 FGL is naar mijn ervaring wat gevoeliger voor trillingen. Je kunt het beste rubber ringetjes gebruiken bij het monteren, anders kan je kast mee gaan trillen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
MadMarky schreef op 28 februari 2004 @ 20:24:
Papst 8412 NGL (80mm, 33m³/h, 12dB, 1500rpm)
Onhoorbaar. Is goed te gebruiken als casefan, maar is eigenlijk wel wat zwak. Ik heb hem gebruikt om een 300w voeding te silentmodden :)
dat vind ik altijd wel interessant om te zien hoe perceptie toch zo kan verschillen per persoon... :)

wat de een als onhoorbaar aanduidt, vindt de ander nog onacceptabel door 't geratel...

eigenlijk zou er een soort van site moeten zijn die van allerlei soorten fans een geluidsbestandje zou maken met de mic op 1,5m ofzo, zodat ieder voor zich kan bepalen wat ie stil vindt of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ook verschillende casefans gehad

Ik heb 2 Akasa 8cm blue LED fans met speedcontroller gekocht, waar ik niet echt blij mee was. Ze waren duur (14 euro ofzo) en die dingen maken echt veel herrie, komen boven alle andere geluiden in de kast uit.
Die speedcontroller die r op zit heb je niet veel aan, want je moet met een schroevendraaier een of ander weerstandje omdraaien, en dus moet je eerst kast openmaken als je je fan harder of zachter wil zetten, dus die speedcontrollers heb ik er af geknipt, en die fans aan een fancontroller gezet.
Ze geven wel een hoop licht af 8) (4 blauwe leds)

De Akasa 12cm led case fan was ik meer tevreden over, hij maakt op volle snelheid natuurlijk wel lawaai, maar minder storend als bij die 8cm fan. Ook verplaatst die bakken lucht. Op 7 volt hoor je m er niet bovenuit komen, maar koelt ie tog behoorlijk aardig. Hij kostte wel 25 € :(

Een van de beste fans die ik gekocht heb was een goedkope naamloze red-LED fan bij de MyCom voor 7 euro , je hoort dat ding amper tot niet, en verplaatst nog aardig lucht en ziet er ook nog s heel vet uit :P

Die "gewone" casefans zoals bijvoorbeeld die van all_by_myself werken ook altijd prima, en lekker goedkoop bovendien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

NewbieNeo schreef op 28 februari 2004 @ 20:48:
[...]

dat vind ik altijd wel interessant om te zien hoe perceptie toch zo kan verschillen per persoon... :)

wat de een als onhoorbaar aanduidt, vindt de ander nog onacceptabel door 't geratel...

eigenlijk zou er een soort van site moeten zijn die van allerlei soorten fans een geluidsbestandje zou maken met de mic op 1,5m ofzo, zodat ieder voor zich kan bepalen wat ie stil vindt of niet...
Misschien had je een wat minder goed uitgebalanceerd exemplaar ofzo? IK heb de fan naast m'n oor laten draaien, maar het motortje was niet/nauwelijks hoorbaar op 5cm afstand.

Ik merk het wel met andere fans. Ik heb 3 4412 FGL fans, en één ervan maakt duidelijk wat meer motorgeluid dan de andere twee.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyro83
Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 20:59:
Een van de beste fans die ik gekocht heb was een goedkope naamloze red-LED fan bij de MyCom voor 7 euro , je hoort dat ding amper tot niet, en verplaatst nog aardig lucht en ziet er ook nog s heel vet uit :P
Dan zijn geen naamloze, dat zijn coolermasters. Het zijn namelijk de enigste led fans die mycom verkoopt ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
MadMarky schreef op 28 februari 2004 @ 22:18:
[...]

Misschien had je een wat minder goed uitgebalanceerd exemplaar ofzo? IK heb de fan naast m'n oor laten draaien, maar het motortje was niet/nauwelijks hoorbaar op 5cm afstand.
ik heb er hier 4 van thuisliggen en ze maken alle 4 dat ratelgeluid..
kan ook niet aan de serie liggen, want ik heb ze per 2 gekocht bij verschillende zaken.. ;)

zijn wel meer mensen die dat ratelende geluid horen, maar kennelijk ben jij daar niet een van..
zou ik blij mee zijn, aangezien je dan denk ik sneller tevreden zult zijn dan ik.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07 16:24
Papst 8412 NGM: op 12V (~2500 rpm, 26 dB volgens Papst) hoorbaar over mijn Zalman 400B voeding, verplaatst redelijk wat lucht (34CFM). Onhoorbaar op 5V, maar nauwelijks nog luchtverplaatsing. Hoge prijs niet waard IMHO.

ENERMAX UC8FAB: luid op 12 V (3500+ rpm, 33 dB volgens Enermax maar is duidelijk meer), aangenaam op minimale instelling van resistor (7V? ~2100 rpm). In gebruik als cpu fan op Coolermaster Xdream heatsink, koelt Barton 2500+ @ 2170 MHz. Load temp ~53 C.

Antec casefan, standaard 3x in SX1030 case: (volgens Antec) 30 dB, subjectief luider dan Papst op 12 V bij identieke 34CFM spec, veel luchtverplaatsing. Maar: aangenaam stil op 5V met nog heel behoorlijke luchtverplaatsing.

[ Voor 13% gewijzigd door Meister op 29-02-2004 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 11:21
hiero review van mij, met niet zo vreselijk veel info en niet al te bekende cooler

Evercool EC8025M12S
specs: 12v - 0.12A - 1,44watt - 2500rpm - 32.40cfm - <25dB
Redelijk stille koeler (lees: rest komt erboven uit), ooit eens op de hcc gekocht (silent fan), heeft tijd gewerkt als mijn casefan, maar nu even geen casefan, komt wel weer. Redelijk airflow, maar wel goedkope cooler (prijs/prestatie verhouding was ok :) )

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noiseblocker s1

http://www.blacknoise.de/img/p/70785/70785_imgname.jpg

voor 15 euro heb je er 1

hij levert op laagste toeren 11 DB,

hij heeft dubbele kogellagers

ik heb er 2 van in me kast en ze zijn echt zo stil als ze zeggen >:) , je krijgt er ook nog een potmeter bij om hem harder te zetten ;)

greetz
HEwo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Q-tec's:
http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13228

Dit zijn gewoon standaard koelers.

Ik heb 4 van deze aangesloten op een Rheobus fan controller van Sunbeam.
Op 12 volt maken ze een beste herrie(34 db), maar op 7 volt hoor je ze amper en nog ietsje lager zijn ze helemaal stil.
Ben er heel tevreden over, want als ik gewoon aan het surfen ben, valt mijn Zalman 7000 stil, omdat de processor helemaal niet warm wordt (Ik gebruik dan ook Cool'n Quiet). Ik vind het wel jammer dat deze Q-tec's niet in het grote overzicht staan in de Startpost.

@TS Als je deze casefan wilt opnemen, ze zijn te koop bij NoRRoD, www.norrod.nl

[ Voor 9% gewijzigd door Hooglander1 op 01-03-2004 17:30 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tis geen overzicht van koelers, het is een overzicht van de ervaringen van de topicstarter...

Heb zelf wat Papst 8412 NGL (80mm, 33m³/h, 12dB, 1500rpm) fans in mijn Q-tec voeding gemod. Als tussenoplossing, want ik wil die gaan vervangen door een zalman. Maar de originele Q-tec fans (doorzichtig roze) maakten ondertussen een steeds grotere pestherrie... Dus die moesten echt vervangen worden...
Verder heb ik nog een paar no name fans in mijn kast zitten... Maar dat ga ik na mijn toetsweek wel ff overhoop halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernd
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08-2022
Zal ik dan ook maar ff de ervaringen van mijn Coolermaster TLF-R82 met prachtig rode ledjes erin neertypen.

Dit is dus mijn eerst casefan (ik ben pas net met tweaken begonnen) die ik eigenlij ktegen mijn wil heb gekocht, aangezien de MyCom geen led-loze variant meer had. Het fannetje kost € 7,- en wordt geleverd met 4 boutjes om het ding vast te maken, en een molex-converter, zodat je hem ook in je voeding kan steken als fan aansluitingen in je mobo vol zitten. De casefan geeft behoorlijk wat luchtverplaatsing met zijn 2500 RPM. Volgens het doosje produceert hij op 12V 25 dB(A). Volgens mij klopt dit wel aardig, maar hij maakt wel meer lawaai dan me psu-fan. Ook meende ik wat geratel to horen zonet, maar dat is al weer weg. Het licht wat de ledjes geven is niet mis; zelf met de lamp in mijn kamer gewoon aan zie ik duidelijk wat rode streepjes door het frontpanel naar buiten komen. In de kast zal het wel behoorlijk rood zijn.

Al met al een redelijk goede fan, die vooral aantrekkelijk is door de lage prijs.

Frogstar#2151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
MikeyMan schreef op 01 maart 2004 @ 17:07:
tis geen overzicht van koelers, het is een overzicht van de ervaringen van de topicstarter...
...
jups, ik heb wel 2 linkjes gevonden naar revieuws/overzichtjes. denk dat hij die bedoelde.
Op de FP heeft ook eens een artikel gestaan van een (franse) site die eerst 12cm en later ook nog 8cm fan's heeft gerevieuwd, maar die kon ik niet meer vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Ik gebruik al heel lang Papst 8412 NGL fans, er zit er momenteel nog eentje in mijn systeem.

Op 12volt vind ik ze redelijk stil, al hoor je hem wel een klein beetje zoemen. Temp in de kast was duidelijk verschillende met/zonder fan, dus hij verplaatst iig lucht....

---

Op m'n werk hebben we Q-Tec fans met blauwe en rode leds erin, deze kan je duidelijk horen. Kosten toch nog iets van 10 Euro. Geld niet waard imho.

================

Maargoed: Wat is stil? Ik vind een fan pas stil als ik alleen mijn voeding aan heb staan, met de fan erop aangesloten. En dat ik dan vrijwel geen verschil hoor met of zonder fan aan.

Bij sommige mensen wordt het geluid volgens mij gewoon weggedrukt door HDD geluiden etc. Zo ken ik genoeg stille fans ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-07 05:53
Papst 8412 NGL

Vrij stil op 12v, mechanisme hoorbaar op 7/5v.

apst 8412 N/2GL

Zelfde als de NGL, maar dan met 3pin connector.

Papst 8412 N/2GML

Ook goede fans, goed te gebruiken als casefan. Geluid is nog wel redelijk ok te noemen. Niet op 5/7v aan te raden.

Papst 8412 N/2GM

Vrij sterk, te veel geluid als casefan maar wel goed te gebruiken als fan op je cpu cooler. Ook niet op 5/7v aan te raden.

Enermax UC-8FAB

Best wel een lawaai op 12v, maaaaar werkt zelfs nog op zo'n 3v, en is dan stiller dan een Papst N/2GL fan op 5v, mechanisme nauwelijks te horen, maar verplaatst wel wat meer lucht dan een Papst N/2GL fan op 5v. Verschil per fan is groter dan bij Papst, niet elke fan is even stil.
Verder is dit een aanrader voor als je nog niet echt weet wat je wilt. Er zit standaart een potmetertje in dus kan van luid tot erg stil (dan moet je hem wel op5v aansluiten)

Delta AFB0612EH

ff wat anders dan stilte :P Op 12v echt een straaljager, vindt het zelf zeker geen onaangenaam geluid, integendeel zelfs, alleen erg luid en irritant om langere tijd aan te horen. 7v werkt ook leuk, wel wat mechanische geluiden, op 5v niet echt aan te raden door het vrij robuuste mechanisme (omdat ie wel 7000RPM aan moet kunnen).

En nog een linkje:

http://www.silenthardware.de/content/view/47/3/

De naar mijn mening beste vergelijking van fans.
dreeke schreef op 01 maart 2004 @ 20:45:
Maargoed: Wat is stil? Ik vind een fan pas stil als ik alleen mijn voeding aan heb staan, met de fan erop aangesloten. En dat ik dan vrijwel geen verschil hoor met of zonder fan aan.

Bij sommige mensen wordt het geluid volgens mij gewoon weggedrukt door HDD geluiden etc. Zo ken ik genoeg stille fans ;)
Gewoon alle fans unpluggen, van voeding tot cpu, hdd, fdd en cd/dvd niet aansluiten, gewoon zonder enig ander geluid testen. Raam en deuren dicht :)
Zo doe ik dat tenminste :P

[ Voor 27% gewijzigd door kutkip op 01-03-2004 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:04

botoo

💀 too old to die young

Y.S.Tech FD1212387S-11 120mm en 38mm dik :9 8,52 watt (doe maar liever niet rechtstreeks op je mobo :+).
135cfm@45dBA Bad-Ass Stormbringer ;) maar als het toerental wat teruggeschroefd word is 'ie zeker niet luider dan een Papst 4412FGL 120mm met max.55cfm@26dBA, en als het nodig is dan kan je de Y.S. je rad behoorlijk laten doorblazen :).

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/botoo/YSTech01.jpg

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier dan mijn kleine bijdrage ;)

Ik heb de fans vandaag gekocht dus hoe ze op lange termijn zijn kan ik niet vertellen, wel mijn eerste indruk.

Als eerste de Cooler Master Neon Led Fan TLF-R82

Specs:
Size: 80x80x25mm
Input Current: 0.15A
Rotation Speed: 2500rpm
Acoustical Noise: 25 dB(A)

Afbeeldingslocatie: http://inhumain.herejezus.nl/GoT/fan_groen.JPG

Ik vind de fan redelijk tot erg stil, helemaal niet storend, hij komt net iets boven mn voeding uit. Hoe ze op 7v/5v klinken weet ik niet maar ik denk dat ze dan zo goed als onhoorbaar zijn. De ledjes zijn lekker fel en zorgen voor een mooi effect. De prijs van €7,50 is de fan dus wel waard.

Afbeeldingslocatie: http://inhumain.herejezus.nl/GoT/fan_groen_aan.JPG

Dan de 2e fan: Cooler Master Case Fan SAF-B83

Specs:
Size: 80x80x25mm
Rotation Speed: 2500rpm
Acoustical Noise: 26 dB(A)

Afbeeldingslocatie: http://inhumain.herejezus.nl/GoT/fan_zwart.JPG

Deze fan is wat luidruchtiger als de led fan maar ook niet storend. Het is meer een zacht gezoem op de achtergrond. Voor €5 een prima fannetje!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-07 22:01
botoo schreef op 01 maart 2004 @ 21:58:
Y.S.Tech FD1212387S-11 120mm en 38mm dik :9 8,52 watt (doe maar liever niet rechtstreeks op je mobo :+).[...]
Waarom niet, quote uit de manual van mij P4G8X Deluxe:
The fan connectors support cooling fans of 350mA~740mA (8.88W max.) or a total of 1A~2.22A (26.64W max.) at +12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

all_by_myself schreef op 28 februari 2004 @ 14:07:
Ik heb al heel wat fans gekocht in mijn leven maar de volgende vind ik het vermelden waard :

Arctic Cooling TC-1 fan Deze fan heeft een temp sensor en maakt 13-26dBa geluid. In de praktijk komt hij niet boven de 20dBA uit en dat is dus lekker stil. Voor zo'n stille fan verplaatst hij ook wel veel lucht.. en het mooiste van dit alles... Hij is erg goedkoop (7 Euro).

[afbeelding]

zie review :

http://www.backyard-family.com/html/arctic_fan_tc-1.html

Sharkoon UV casefan Bij deze fan heb ik geen specificaties kunnen vinden maar hij is UV reactive, en is zelfs op 12 volt lekker stil. Gekocht bij Alternate voor 5Euro per stuk.

iCute 80mm casefan type 802512SS Deze fan is geleverd bij de kast die ik heb gekocht. Hij is redelijk stil (iets van 21dBa) en verplaatst veel lucht. Ik weet niet of je deze ook los kunt kopen...
deze ziet er trouwens heel erg goed uit qua speccies,
kep er gelijk even 2 besteld via de pricewatch (7,- ps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De Papst 8412NGL 80mm (1500rpm, 33m3/h, 12dB)
Van deze ventilator heb ik er momenteel 4 als casefan in gebruik. Ze zijn wat mij betreft onhoorbaar, hoewel het natuurlijk ook scheelt dat er geluidswerende matjes in mijn kast zitten en mijn kast onder mijn bureau staat. Ook draaien ze niet voluit, aangezien ze temperatuurgestuurd zijn. Momenteel houden ze mijn kast op 22 graden, volgens MBM5. :)

De Papst 8412N/2G 80mm (3100rpm, 69m3/h, 32dB)
Over deze ventilator ben ik zowel tevreden als niet tevreden. Hoewel hij uitstekend koelt, maakt hij ook een takke-herrie (alleen luchtverplaatsing). Echter, aangezien hij mijn processor koel moet houden, neem ik dat voor voorlopig voor lief.
Dat voor voorlopig duurt echter niet lang meer, aangezien ik een 120mm fan + verloopstuk 80 -> 120mm heb besteld + 120mm fan (Noiseblocker SX2).

De Papst 8412NH 80mm (3600rpm, 79m3/h, 37dB)
Hier had ik er vroeger 4 van als casefan. Hield mijn systeem perfect koel, maar dat mag ook wel: 3600rpm, 79m3/h, 37dB. Juist vanwege de herrie (alleen luchtverplaatsing) en de complete overkill aan luchtstroom liggen er nu 3 stof te happen.
De 4e koelt nu m'n vga-kaart en zit gemonteerd op een Zalman 80HP, prima koelertje, alleen nog al luidruchtig. Verloopstukje 12V -> 7V is besteld, dus binnen een week zal ie een stuk rustiger zijn. :)

Alle papst-fans hoor ik niet. Dat wil zeggen, de ventilatoren zelf hoor ik niet, wel de airflow. Zeker de NH, met zn vieren was dat s'zomers echt een windtunnel.
Ik ben dan ook zeer tevreden over het merk papst, hoewel ze vrij prijzig zijn.
De reden dat ik een Noiseblocker besteld heb is dat deze wel leverbaar was, wel een 3pins aansluiting heeft, 7 euro goedkoper is en meer lucht verplaatst. Dit laatste is van belang aangezien deze ventilator ook z'n rondjes zal gaan draaien op 7Volt, dus dan zal hij even veel lucht moeten verplaatsen als de N/2G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Spire FD08025B1L3/4

Case Blower 12V DC Fan
Dimensions 80׸0ײ5mm. (l × w × h)
Bearing Ball bearing
Rated speed 2500 RPM +/- 10%
Noise level 25 dBA
Air flow 37.80 CFM at 2,500 RPM
Current A 0.15 A
Life Hours Ball bearing: 50.000
Connector 3 & 4 Pin, mainboard & Power supply
Application Power supply fan, second case fan or other purpose.

Ervaringen:
Ik heb er hier 4 van in mijn pc. Op zich goede goedkope koelers. Ik heb de ballbearingversie gekocht voor 3 euro per stuk. Er is echter ook een Sleevebearing versie van. Op 12 V hoor je ze wel, maar aangezien ze bij mij op 5V lopen hoor je ze compleet niet meer. De fans hebben compleet geen problemen om op te starten met 5V. Dit kan niet elke Fan.

Sunon 92x92x25mm

Volgens mij is het dit model
KD1209PTS2
12 V
0.14A
1.7W
2500rpm
44.5cfm
32dBA
95 gram

Ervaringen.
Ik wou eigenlijk ook een ballbearing 92mm fan, maar deze was over de 20 euro en deze was maar 7 euro. Ik vind het op zich geen slechte koeler, maar hij is lawaaierig. Veel meer lawaai als mij 8cm Spires. Ook deze fan loopt op 5V, maar dan hoor je hem nog lichtjes. Mijn Spires zin dan compleet geluidsloos. Het verschil ligt aan 2 dingen. Een hij maakt echt gewoon iets meer lawaai en de tweede is dat hij achter een rooster zit in mijn chieftec welke veel dichter op de fan zit als bij de 8cm fans. Dit speelt mee in zijn geluidproductie. op zich een goede kwalitatief goede fan, maar volgende keer koop ik toch een iets stillere fan. Ow op 12V hoor je hem GOED, beter als dat mijn 4 8cm fans tegelijkertijd aan staan.

>Systeemspecs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nexus 80 mm casefan

Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/80mm_casefan.gif

17.6 dBa
20.2 CFM
1500 RPM
Ben hier zeer tevreden mee, gebruik hem als intake HD koeler en is zeer stil.

Zalman 80 mm casefan ZM-F1

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/pbimages/fanzal.gif

Wordt geleverd met weerstand verloopstukje zodat ie desgewenst op 7V draait.

1700 RPM = 20 dB 20.6 CFM (met weerstand)
3000 RPM = 34 dB 36.5 CFM
Dit is ook wel een stille fan, de Nexus is echter stiller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• original4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-07 18:51
Weet iemand of de noise blocker fan's goede kwaliteit bieden voor het geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

Ik heb hier 2 JustCooler 80 mm fans onder mijn grafische kaart hangen (SF-801 Sleeve bearing) van 7 euro /stuk. Ik ben hier zeer tevreden over, ook van het geluid die ze maken.

Info:

Voltage: 12 V
Current: 0.13 A
CFM: 30
Noise: 27dbA
Dimension: 80x80x25 mm
W: 71.5 mm
Speed: ca 3000-3500 rpm
In het doosje: 4 schroeven, de fan (uiteraard ;)) en een stekkertje om van de 3 pins mobo aansluiting een molex aansluiting te maken.

Foto:

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bke/fan.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door bke op 26-03-2004 17:25 ]

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noiseblocker UltraSilent S2 (retail):

Afbeeldingslocatie: http://www.noiseblocker.de/img/NBS2.jpg

Dubbele kogellagers; lopen soepel en stil en zijn erg slijtvast. De fan heeft een spanningsbereik tussen 4 en 13 volt, zonder opstartproblemen bij lage voltages, en is beschermd tegen overbelasting.

Hij wordt netjes verpakt en erg compleet geleverd met 3 polige Molex stekker, 4-pins adapter en een 100 Ohm potmetertje om de toeren te regelen:

Afbeeldingslocatie: http://www.noiseblocker.de/img/USF_Zub.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.noiseblocker.de/img/USF_Verp.jpg

De airflow is 23-50 m3/h (13.5-29.4 cfm) , met een geluidsniveau van 11 tot 19 dB/A DIN. Max. toerental ongeveer 2000 RPM.

Ik gebruik er één op een Alpha PAL 8045T koelblok om mijn Athlon XP 1900+ processor te koelen. Hij draait op 2000 toeren en de CPU temperatuur bij volle belasting is circa 3 graden lager dan met de YS-Tech 1281253B-2A fan die er eerst opzat. De YS-Tech haalt volgens de specs nagenoeg dezelfde airflow bij 2000 toeren, maar daar heb ik zo mijn twijfels bij. En hoewel de YS-Tech fan allesbehalve luidruchtig was, is de Noiseblocker toch hoorbaar stiller (volgens de specs is de verhouding YS-Tech versus Noiseblocker 23 versus 19 dB; volgens mij een zacht, maar vervelend YS-Tech janktoontje versus een zacht ruisen van de Noiseblocker).

Verder gebruik ik er twee als casefan, op een toerental van ongeveer 1600 RPM. Deze zijn vrijwel onhoorbaar, terwijl de airflow netjes blijft.

Conclusie: netjes afgewerkt, komt erg degelijk over, goede verhouding tussen airflow en geluid, en ze zien er mooi uit (voor de case-modders onder ons). De S2 versie is vooral een aanrader als je een stil systeem wilt (de S1 is nog een fractie stiller). Voor overclockers zijn de S3 of S4 varianten waarschijnlijk beter.

Kost nu €12.18 bij Perfect Systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-07 07:43
Ik werk bij mycom en we verkopen idd die coolermasters van 7€, omg die dingen zijn echt geweldig.. dat commerciele praatje over die nieuwe hippe lager van ze is echt waar ook.. Enige wat jammer is is dat ze die dingen niet zonder leds verkopen, de led-versies zijn gewoon precies even snel (zelfde airflow) alleen wel een stuk stiller :D

maar ik heb nu zelf via de grootste IA part 2 echter andere fans besteld, reden: die coolermaster dingen hebben het nadeel dat de drempelwaarde van de led's een beetje klote is en ik wil die dingen op 5 of 7 volt gaan draaien :(..

btw: hoe maak ik een case fan vast in de zijkant van een chieftec cx/bx kast, hij hangt nu aan tie-wraps (strak en stil hoor :)), maar die gaten in de mobo plate waar hij doorheen moet zijn zo huge dat ik denk aan een moer/bout systeem om ze er tegenaan te drukken ofzo? nouja dat heb ik iig nergens :D

[ Voor 22% gewijzigd door Makkelijk op 21-04-2004 12:50 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf heb 2 van deze Afbeeldingslocatie: http://www.spacepromotion.nl/images/producten/product_332_376.jpg

Het zijn UV fan's van Vantec en staan super vet :*) in m'n plexi kasje. Op 12V hebben ze veel airflow, maar ze maken ook wel wat geluid. Heb ze nog eigenlijk nooit geprobeerd op 7V. Kosten destijds 13,50 per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Om terug te komen op mijn Papst 8412 NGL fans... Ik moet nu toch opmerken dat ze redelijk zoemen... Lijkt een beetje op het geluid van een zoemend trafo, en is met geen mogelijkheid weg te krijgen... Baal drvan, want die dingen zijn naar mijn idee gewoon best duur... En ik maar denken dat ze überstil waren |:(...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Wat is eigenlijk het doel van het gele draadje op een 3pin's aansluiting van een casefan? Kan namelijk de zwarte en de rode draad op de molex aansluiten om de casefan op 12V, 7V of 5V te laten lopen. Waar is dan die gele draad voor nodig?

Heb zelf een Titan 12cm fan @ 7V. Lekker stil. Komen alleen hele zachtje tikjes als geluid vanaf. Dacht eerst dat het de voeding was, maar dat bleek dus niet het geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-07 05:53
BvK P4 schreef op 21 april 2004 @ 22:15:
Wat is eigenlijk het doel van het gele draadje op een 3pin's aansluiting van een casefan? Kan namelijk de zwarte en de rode draad op de molex aansluiten om de casefan op 12V, 7V of 5V te laten lopen. Waar is dan die gele draad voor nodig?

Heb zelf een Titan 12cm fan @ 7V. Lekker stil. Komen alleen hele zachtje tikjes als geluid vanaf. Dacht eerst dat het de voeding was, maar dat bleek dus niet het geval ;)
Geeft het RPM(toerental)signaal door. Trouwens Papst heeft nu ook 8412NGLLE fans. 1000RPM en 9dB. Als ik nog eens wat moet bestellen dan neem ik meteen zo'n fan mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

1000 rpm... 80 mm fan? die zal niet zoveel airflow hebben mijn gedacht.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
kutkip schreef op 21 april 2004 @ 23:00:
[...]

Geeft het RPM(toerental)signaal door. Trouwens Papst heeft nu ook 8412NGLLE fans. 1000RPM en 9dB. Als ik nog eens wat moet bestellen dan neem ik meteen zo'n fan mee :)
ik heb zelf 4x 8412NGL en net als MikeyMan en vele anderen zijn we van mening dat deze absoluut niet stil is.
als je de specs mag geloven, zou ie dat wel moeten zijn. 1300rpm en 12dB.

die NGLLE zal wel een afgezwakte versie zijn van de NGL en wellicht standaard al op 7-10 Volt zijn gezet ofzo..
tja, zo krijg ik ook wel fans stil, maar een mega-airflow moet je niet verwachten.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

ik heb ook van die Antec fans in mijn pc zitten kan het echt geen aanrader noemen die lichtjes zijn wel leuk heb 3 kleuren leds er in zitten 4 fans totaal
zoals hij nu draait heb ik heb idee dat er een B24 naast mij warm staat te draaien zoveel geluid als die dingen maken :r

bij mijn nieuwe kastje word dit ook een belangrijk item om rekening mee te houden een mooie look is niet verkeerd maar mag zeker niet meer geluidsproductie geven anders ga ik toch voor iets anders.

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-07 12:38

Steffy

Ayreonaut

Edwin van Cleef schreef op 29 april 2004 @ 21:08:
ik heb ook van die Antec fans in mijn pc zitten kan het echt geen aanrader noemen die lichtjes zijn wel leuk heb 3 kleuren leds er in zitten 4 fans totaal
zoals hij nu draait heb ik heb idee dat er een B24 naast mij warm staat te draaien zoveel geluid als die dingen maken :r

bij mijn nieuwe kastje word dit ook een belangrijk item om rekening mee te houden een mooie look is niet verkeerd maar mag zeker niet meer geluidsproductie geven anders ga ik toch voor iets anders.
Heb er momenteel van die gare Spire koelers in zitten, ik denk echt dat die van jou niks is vergeleken met mijn pc. Zelfs tijdens een rock Concert zul je mijn pc boven alles uit horen komen zoveel herrie hebben die dingen. Denk dat als ik mijn pc buiten zou neer zetten ik hem nog zou horen.

Mensen koop nooit goedkope fans, goedkoop is duurkoop want je kunt gelijk weer nieuwe halen!!!!!

Koop nu straks Enermax koelertjes en laat die op 7 Volt draaien das vast beter dan wat ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topic is al oud, maar toch wou ik graag ook even reageren, ik hoop dat dat is toegestaan, een topic van 2 maanden? Ik dacht dat het wel gerechtvaardigd is als ik een extra ervaring toevoegde.

Ik heb drie Cooler Master SAF-B82 casefans in mijn behuizing gezet (twee onder de PSU en een onder de HD-bay). http://www.coolermaster-e...n/saf/saf-b82/saf-b82.asp Het scheelde ongeveer 5 - 7 °C aan temperatuur. Misschien niet zo veel, maar dat kan komen omdat ik niet zo'n goede behuizing heb, een AOpen QF50A.

Maar ik ben wel tevreden over de fans. Voor 4 euro bij de Informatique waren ze te koop. Er is ook een 3 to 4 pin converter inbegrepen. Op 12 Volt overstemmen ze net mijn CPU-cooler, maar dat vind ik niet zo erg. Maar ik snap eigenlijk niet waarom sommige mensen hier zoveel neertellen voor die Papst casefans, die dingen kosten een fortuin!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2004 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 17:08:
Topic is al oud, maar toch wou ik graag ook even reageren, ik hoop dat dat is toegestaan, een topic van 2 maanden? Ik dacht dat het wel gerechtvaardigd is als ik een extra ervaring toevoegde.

Ik heb drie Cooler Master SAF-B82 casefans in mijn behuizing gezet (twee onder de PSU en een onder de HD-bay). http://www.coolermaster-e...n/saf/saf-b82/saf-b82.asp Het scheelde ongeveer 5 - 7 °C aan temperatuur. Misschien niet zo veel, maar dat kan komen omdat ik niet zo'n goede behuizing heb, een AOpen QF50A.

Maar ik ben wel tevreden over de fans. Voor 4 euro bij de Informatique waren ze te koop. Er is ook een 3 to 4 pin converter inbegrepen. Op 12 Volt overstemmen ze net mijn CPU-cooler, maar dat vind ik niet zo erg. Maar ik snap eigenlijk niet waarom sommige mensen hier zoveel neertellen voor die Papst casefans, die dingen kosten een fortuin!
Ik heb 2 CoolerMaster SAF-B83 fans op mijn redelijk zwaar overclockte GeForce 4 ti 4800 SE. Mijn pc maakt nu bij mijn weten geen extra lawaai (tja wat wil je met standaard al 4 casefans, 2 in voeding, 1 northbrige, 1 cpu, 2 videokaart standaard) Dus die 2 daarbij maken echt geen extra herrie. Kun je even speceficaties geven van die fan van jou?

CoolerMaster SAF-B83:

80x80x25 mm
Rated voltage: 12V
Rotation speed: 2500 RPM (2800 in het echt)
Acoustical noise: 26 dB(A)
Input power: 1.80W
Life Expectance: 50,000 hrs. Continuous at 25°C, 45~85% relative humidity.

edit: Ik moet dringend eens beter lezen :o Je hebt al een link gegeven naar de speceficaties.

[ Voor 4% gewijzigd door bke op 30-05-2004 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:57

Smarron

The bend

Er is een IA bezig op dit moment. Daar zijn SilenX fans te bestellen. Van 60mm tot 120mm. Gezien de specs doen deze het beter dan de Papst-fans en zijn ze nog stiller!

Ik heb altijd Papst gehad, maar ga zeker overstappen! Ze zijn zelfs de helft goedkoper dan de Papst-fans!

ff een kleine vergelijking:

80mm
- Papst 8412N/2GL: 19,4CFM - 12dBA
- SilenX: 21CFM - 11dBA
- Silenx: 28CFM - 14dBA

Lijkt me vrij duidelijk dus. Meer koeling minder geluid. 8)

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

Smarron schreef op 30 mei 2004 @ 07:45:
Er is een IA bezig op dit moment. Daar zijn SilenX fans te bestellen. Van 60mm tot 120mm. Gezien de specs doen deze het beter dan de Papst-fans en zijn ze nog stiller!

Ik heb altijd Papst gehad, maar ga zeker overstappen! Ze zijn zelfs de helft goedkoper dan de Papst-fans!

ff een kleine vergelijking:

80mm
- Papst 8412N/2GL: 19,4CFM - 12dBA
- SilenX: 21CFM - 11dBA
- Silenx: 28CFM - 14dBA

Lijkt me vrij duidelijk dus. Meer koeling minder geluid. 8)
Ziet er goed uit! :) Weet je ook exacte prijzen of uitgebreidere specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige verschil tussen de B83 en B82 is het bearing type. De B82 is Dual Ball, de B83 is Single Ball. Wat is trouwens het verschil tussen al die bearing types?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

bke schreef op 30 mei 2004 @ 09:41:
Ziet er goed uit! :) Weet je ook exacte prijzen of uitgebreidere specs?
http://www.inkoopacties.net/ia/m2b1bdg6/1

De 80mm varieren tussen de € 9,50 en € 11,80.
De 120mm kosten € 17,95 (58CFM, 14dBA !) en 18,75 (40CFM, 11dBA !!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 10:03:
... Wat is trouwens het verschil tussen al die bearing types?
Sleeve bearing: Gaat minder lang mee dan ball bearing maar is stiller
Ball bearing: Gaat dubbel zolang mee dan sleeve bearing maar maakt iets meer lawaai.
Smarron schreef op 30 mei 2004 @ 10:18:
[...]

Goedkoop, veel airflow én stil! Als ik deze ergens zie liggen :P _/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door bke op 30-05-2004 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Heeft er ook iemand ervaring met de NoiseBlocker SX2 en de Enermax UC12FAB? Hoor je de motor van 1 van beide ook, of alleen de lucht die stroom? Bij mijn Titan 12cm hoor je namelijk de motor op bepaalde toerentallen wel, en dat wil ik dus niet! Graag reacties over ervaringen met beide of 1 van deze coolers!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ben zelf nu ook aan het kijken naar betere fan's omdat deze hier takke herrie maken. Zag laatst deze van van Tt en die had mooie specs. dacht ik:

Thermaltake UFO Fan 92mm fan, 80mm to 92mm fan adaptor incl., fits all 80mm fan slot & cpu heatsink, smart fan control (auto & manual with rear control), 2 ball bearing, multi-directional airflow intake, twin blade, UFO design with 6 LED, UV-reactive" Er is een Twilight Zone revival bij Thermaltake! De 92mm UFO Fan is een onderdeel van de DIY series maar kan natuurlijk ook zonder de heatsinks gebruikt worden! Er is een 80mm->92mm ventilator adapter bijgeleverd om de ventilator op een 80mm heatsink of een 80mm blowhole te installeren. De ventilator is uitgerust met vier blauwe LED´s en twee witte LED's op de fan grille geplaatst. De casing rond de ventilator is UV-reactief en is reactief in de kleuren groen en blauw. De zilveren uitvoering is niet UV-reactief, maar de aluminium finish op de casing ziet er zeer futuristisch uit. De ventilator kan op een rheostat of op een thermostat worden aangesloten. De rheostat past precies in een lege PCI slot om daarvanuit de ventilator te beheren. De ventilator blaast op minimale snelheid een 26.8CFM weg op 1300RPM met 17dBA. Op maximale snelheid wordt het al gauw luidruchtig met 47dBA maar dan is het net een windtunnel met 81.2CFM op 3600RPM. Gelukkig is er voor de iets stillere types een rheostat meegeleverd om dit geluid op een gewenst niveau te brengen.

81.2 CFM >:) ...maarja dan is het dus ook een windturbine. Kosten: 17 euro. Je krijgt er ook nog een pci slot fancontroller bij :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Titan Aluminium 120x120x25

nadeel
- Fan blades breken snel als er iets tussen komt. maar is wel gemakkelijk te lijmen.
- Fan blades zijn niet van aluminium (ik dacht dus van wel)

voordeel
- Veel airflow
- relatief stil (werken ook @ 5v en niet hoorbaar)

opmerking
- je moet lange schroeven gebruiken omdat de fan uit 1 deel bestaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srekaewt
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-04 13:48
Smarron schreef op 30 mei 2004 @ 10:18:
[...]

lijkt te mooi om waar te zijn, ook afgaande op deze ervaringen:

http://www.dslreports.com/forum/remark,10474895~mode=flat
http://forums.storagerevi...604f87735&showtopic=16065

iemand hier al ervaring?

ik heb zelf wat casefans besteld bij www.sellingbox.de
Ze verkopen een aantal stille fans waaronder de extreem stille ys-tech 80mm fans voor €4,50 (in Nederland alleen te verkrijgen bij freezing-hardware.nl voor bijna 10 euro!).

review van deze fan: http://silenthardware.de/...ck/80er_ystech/index.html
tis de Green Label versie.

Daarnaast hebben ze nog een voorraadje PAPST 4412 F/2 GML fans 120mm voor slechts 10 euro! Verzendkosten bedragen 12 euro naar nederland.

STRIX B550-f gaming | 5900X | Gigabyte 3080 Gaming OC | 2x g.skill f4-3600c15d-16gtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

De 1e link doet het niet, de 2e link is een ervaring van 1 persoon! Gezien de reacties erna lijkt het aan de persoon zelf te liggen. Ik zie liever een review van sites die regelmatig tests doen dan van 1 persoon. Net als op dit forum de 1 positief tegen een bepaald merk staat, terwijl de ander alleen maar slechte ervaringen hiermee heeft.

Ik heb de fans binnen en als vergelijkingsmateriaal had ik 2x80mm Papst 8412N2GML en 2x 8412N2GL. Reken maar dat het nu een stuk stiller is (en de temp is zelfs 1 graad lager)! Ik ging altijd voor stilte, dus ik koos Papst. Nu ik de SilenX-fans zag, wilde ik die proberen en ben blij dat ik ze heb! De 120mm fans heb ik even aangesloten (die komen namelijk nog op mijn radiator) en die hoor ik niet eens, terwijl er een behoorlijke airflow is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srekaewt
Smarron schreef op 31 juli 2004 @ 18:54:
[...]
De 1e link doet het niet, de 2e link is een ervaring van 1 persoon! Gezien de reacties erna lijkt het aan de persoon zelf te liggen. Ik zie liever een review van sites die regelmatig tests doen dan van 1 persoon. Net als op dit forum de 1 positief tegen een bepaald merk staat, terwijl de ander alleen maar slechte ervaringen hiermee heeft.

Ik heb de fans binnen en als vergelijkingsmateriaal had ik 2x80mm Papst 8412N2GML en 2x 8412N2GL. Reken maar dat het nu een stuk stiller is (en de temp is zelfs 1 graad lager)! Ik ging altijd voor stilte, dus ik koos Papst. Nu ik de SilenX-fans zag, wilde ik die proberen en ben blij dat ik ze heb! De 120mm fans heb ik even aangesloten (die komen namelijk nog op mijn radiator) en die hoor ik niet eens, terwijl er een behoorlijke airflow is!
Goed om te horen! Er zijn vooral veel negatieve reacties ten opzichte van de 120mm versies, maar dat heeft natuurlijk ook met perceptie te maken.

De eerste link doet het gewoon, alleen het laatste stuk is niet mee gehyperlinked. Ik baseer mijn mening overigens ook niet op de mening van 1 persoon, daarom vroeg ik ook naar reacties van anderen.

Ik geloof trouwens nog steeds niet dat ze de geluidsproductie kunnen waarmaken met de gespecificeerde airflow. Tenzij je op 10m afstand meet, maar dan wordt het een zinloze vergelijking. Officieel dien je dit op 1m afstand te meten als ik het goed heb.

Veel fans zijn al na een paar maanden luidruchtiger dan als ze net uit de doos komen. Ik weet niet hoe lang je ze al hebt, maar misschien kun je ons op de hoogte houden in dit topic...

Ikzelf zal mijn bevindingen posten over de ys-tech's als ik ze heb.

STRIX B550-f gaming | 5900X | Gigabyte 3080 Gaming OC | 2x g.skill f4-3600c15d-16gtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 05:31
Ik zie dat men het regelmatig over van die SilenX fans heeft in deze discussie. Nu heb ik de inkoopactie gemist, wie weet welke winkel deze verkoopt?

Mijn ervaring met PAPST fans is dat het veel uitmaakt welke fan je hebt, twee 12Db papsten zijn niet indentiek. De ene maakt een ratelend geluid, de ander is echt stil. Ik heb al mijn fans met een siliconen ring gemonteerd. Dus de vibratie zou eruit moeten zijn.

Wel vind ik de 12cm Papst een goede fan met weinig geluid. Lekker stil, op lagere toeren op hogere toeren best veel windgeruis, maar dat is logisch en juist waar deze fan voor gemaakt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik had een coolermaster 80mm fan in mn kast gehangen. Ik wist dat papst (waar ik ook de keuze uit had) stiller was, maar ik dacht; 'ach, zoveel herrie zal dat coolermaster ding toch niet maken?' Dat was dus een vergissing, ik heb gelijk de papst fan nabesteld en deze ipv de coolermaster fan geplaatst. Echt een wereld van verschil. En de kast is ook nog eens 2 graden koeler dan met de coolermaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Zalman ZM-F1 (80 mm) gekocht. Ik ben er zeer tevreden over. Op 5V is hij nagenoeg stil en heeft nog steeds een goede luchtstroom. Op 12V maakt hij wat meer herrie maar dat is vooral de luchtstroom (36,5 CFM, 62 M3) die je hoort. Verder is het erg makkelijk dat er een connectortje bij zit waarmee je 'm op 5V kan laten draaien terwijl je 'm nog steeds gewoon met een 3pins connector op je mobo aansluit. Je hoeft dus niet zelf te klooien met weerstandjes of er een vierpins molex connector aan te zetten.
Het is misschien geen uber fan maar voor 5 à 7 euro vind ik het een hele goede fan.

Meer info op de site van Zalman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

Willems schreef op 01 augustus 2004 @ 10:33:
Ik zie dat men het regelmatig over van die SilenX fans heeft in deze discussie. Nu heb ik de inkoopactie gemist, wie weet welke winkel deze verkoopt?
Als het goed is neemt Powerparts ze in hun assortiment. Zij hebben namelijk meegeholpen aan de inkoopactie en de fans naar Nederland gehaald.
Ik zie ze alleen nog niet op de site staan. Misschien kun je ze mailen voor meer informatie.

Ik heb zelf de SilenX 80mm 14dB(A) fans en mijn PC is wel een stuk stiller geworden ten opzichte van mijn vroegere Antec fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Voor degenen die alsnog SilenX fans willen bestellen. Er is weer een nieuwe IA aan de gang op inkoopacties dot net. Zoek en gij zult vinden onder de naam: De Grote Hardware IA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

erm ik zie niets meer staan van silenX fans...is het al gedaan ofzo??die actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 15 augustus 2004 @ 20:13:
erm ik zie niets meer staan van silenX fans...is het al gedaan ofzo??die actie
Ik heb ook nog even staan zoeken, maar ik denk dat ze uit die IA zijn weggehaald.

Maar geen getreur, Powerparts verkoopt ze ook sinds kort en voor hele nette prijzen als ik die vergelijk met Papst !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srekaewt
de ystech's green label fans (80mm) zijn extreem stil. dus ook geen motorgeluid. Ik heb er nu 4 in mijn systeem zitten en op 7v zijn ze onhoorbaar.

Kwalitatief schijnen ze ook erg ok te zijn met een MTBF van 80000 uur en dual ball bearing motor.

Nu ook te verkrijgen bij perfect systems voor maar 4,50!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

srekaewt schreef op 16 augustus 2004 @ 13:06:
de ystech's green label fans (80mm) zijn extreem stil. dus ook geen motorgeluid. Ik heb er nu 4 in mijn systeem zitten en op 7v zijn ze onhoorbaar.

Kwalitatief schijnen ze ook erg ok te zijn met een MTBF van 80000 uur en dual ball bearing motor.

Nu ook te verkrijgen bij perfect systems voor maar 4,50!
Dan wil ik toch even objectief vergelijken:

SilenX 80mm, 3 varianten: 9dB, 11dB en 11-14dB (Powerparts)
YS-Tech 80mm, 6 varianten: 14dB, 17dB, 23dB, 28.7dB, 19-32dB, 17-39.5dB (Perfect-Systems)

Als ik dit zo zie, kan ik niet anders concluderen dat die YS-Tech fans gewoon veel luidruchtiger zijn en zelfs Papst is stiller. Dit gaat dus alleen om de geluidsproductie, niet om luchtverplaatsing! Dus extreem stil kan ik ze niet noemen, afgaande op bovenstaande gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srekaewt
Smarron schreef op 16 augustus 2004 @ 17:16:
[...]

YS-Tech 80mm, 6 varianten: 14dB, 17dB, 23dB, 28.7dB, 19-32dB, 17-39.5dB (Perfect-Systems)

Als ik dit zo zie, kan ik niet anders concluderen dat die YS-Tech fans gewoon veel luidruchtiger zijn en zelfs Papst is stiller. Dit gaat dus alleen om de geluidsproductie, niet om luchtverplaatsing! Dus extreem stil kan ik ze niet noemen, afgaande op bovenstaande gegevens.
En je was nooit op het idee gekomen dat silenx zijn specs ERNSTIG overdrijft? Die waarden zijn bij objectieve tests nog nooit gemeten. Jij trekt conclusies aan de hand van het vergelijken van specificaties, een zeer kwalijke zaak. Qtec specificeert zijn voedingen bv ook op 550 watt terwijl dat slechts het piekvermogen is dat die dingen kunnen produceren. In real life presteren ze belabberd.

Objectief is het om bij vergelijkbare prestaties de prijzen van beide merken te vergelijken. De meerprijs van de silenx fans is op geen enkele manier te rechtvaardigen, hetzelfde geld voor papst. prima kwaliteit maar zwaar overpriced en de specs kloppen van geen kant.

ik baseer mijn mening liever op eigen ervaringen of ervaringen van anderen (zoals in de silenthardware review die eerder is gequote).

Einde discussie dude, je *$#% uit je nek... whahaha objectief vergelijken...

[ Voor 13% gewijzigd door srekaewt op 16-08-2004 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Smarron schreef op 16 augustus 2004 @ 17:16:
[...]

mhh ik ben het eens met srekaewt...

ik geloof deze specs nooit:

Fan Dimensions: 120 x 120 x 25mm
Fan Input: 12V/1.2W
Fan Speed: 1800 RPM
Air Flow: 58 CFM
Noise Level: 14 dBA

14db? met die rpm? noway!
maar ik moet wel zeggen dat ik een Noiseblocker SX2
(120mm) op 12volt lopen, en ik hoor alleen de luchtverplaatsing
op 5volt hoor ik helemaal niks meer (in een H700b kast)
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=48044

goede fan voor een nette prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

srekaewt schreef op 16 augustus 2004 @ 19:18:
En je was nooit op het idee gekomen dat silenx zijn specs ERNSTIG overdrijft? Die waarden zijn bij objectieve tests nog nooit gemeten. Jij trekt conclusies aan de hand van het vergelijken van specificaties, een zeer kwalijke zaak. Qtec specificeert zijn voedingen bv ook op 550 watt terwijl dat slechts het piekvermogen is dat die dingen kunnen produceren. In real life presteren ze belabberd.

Objectief is het om bij vergelijkbare prestaties de prijzen van beide merken te vergelijken. De meerprijs van de silenx fans is op geen enkele manier te rechtvaardigen, hetzelfde geld voor papst. prima kwaliteit maar zwaar overpriced en de specs kloppen van geen kant.

ik baseer mijn mening liever op eigen ervaringen of ervaringen van anderen (zoals in de silenthardware review die eerder is gequote).

Einde discussie dude, je *$#% uit je nek... whahaha objectief vergelijken...
Je zou ook ff normaal kunnen reageren ...

Maar goed, ik heb duidelijk uit gelegd dat ik mijn verhaaltje van hierboven puur op specs zoals die op de sites staan vermeld baseer. Dat lijkt me in eerste instantie objectief genoeg, of niet ??

Ervaringen van anderen is juist subjectief, OF je moet kunnen vergelijken. Laat ik nu net 4 80mm casefans van Papst (8412N2GML, 19dB) hebben gehad. (Overigens kloppen die specs wel itt wat jij beweert, aangezien ik hier ook de 8412N2GL en de 8412N2GME heb liggen, duidelijk is het verschil in geluid te horen en ook zeer goed te merken aan de airflow.)

Destijds dus de 19dB gebruikt om de stilte, maar toch goed genoeg om de case koel te kunnen houden. Ben altijd tevreden geweest! Ze zijn idd erg duur op dit moment (ware ik ze voor de Papst-hype gekocht heb, onder de 10 euro, waardoor ze eigenlijk helemaal niet duur waren). Ik heb ze ruim 3 jaar naar volle tevredenheid in mijn case gehad en de temps waren ook ok (case 32 een maandje geleden voordat ik nieuwe had).

Toen zag ik dus de SilenX fans bij een IA. Op basis van specs, nieuwe uitdaging en onder het mom van geld uitgeven ben ik over gegaan op 4 fans die slechts 14dB zouden moeten doen met een airflow van 28CFM. Een stapje terug wat betreft prestaties, maar ik wil een zo stil mogelijk systeem en het scheelt per fan toch zo'n 5dB.

Mijn ervaringen? Uiterst stil (hoe subjectief ook) vergeleken met de Papst, mijn HD's hoor ik nu veel beter. De fans zijn echt een verademing! De prestaties? Casetemp is wel met 2 graden gestegen naar 34 !! Ik ben dus tevreden.

Oh ja, je wilde reviews ??

http://www.overclockersclub.com/reviews/silenx_80mm_fans.php
http://www.tweaknews.net/reviews/silfan/
http://www.modsynergy.com/Review%20139.htm
http://www.gruntville.com/reviews/fans/silenex/index.php

Wat je zegt over die stomme Qtec-voedingen, daar kan ik je geen ongelijk in geven. Voor een paar euro zo'n voeding produceren kan gewoon niet, maar de vergelijking die je met deze fans maakt klopt natuurlijk niet. Die voeding wordt verkocht als veel voor weinig geld. In deze categorie vallen die SilenX-dingen dus niet, snap je. Maar je geeft zelf al aan dat ze duur zijn, dan mag je op z'n minst toch wel kwaliteit verwachten ?

Maar goed, we zitten hier in DOC, zowat alles wat hier wordt besproken kost (vaak overbodig) veel geld. Ik heb zojuist een rad gekocht van bijna € 100,-. Ik heb het er voor over. Die € 5,- per fan kan me gestolen worden. Mijn doel is een zo stil mogelijk systeem met goede prestaties. Dat is me aardig gelukt, o.a. door deze fans.

Het is belangrijk om te weten wat voor systeem je wilt, puur voor stilte, prestaties no matter what of een mix van beiden. De SilenX-fans neigen naar mijn mening naar het laatste en ik denk dat de bovenstaande reviewsites het behoorlijk met mij eens zijn.

I rest my case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ik heb de 4 sites hierboven even aan de TS toegevoegd, als jullie er nog meer in willen zien; roept u maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srekaewt
Smarron schreef op 16 augustus 2004 @ 22:32:
[...]

Maar goed, ik heb duidelijk uit gelegd dat ik mijn verhaaltje van hierboven puur op specs zoals die op de sites staan vermeld baseer. Dat lijkt me in eerste instantie objectief genoeg, of niet ??
specs zijn zelden objectief. niet dus
Ervaringen van anderen is juist subjectief, OF je moet kunnen vergelijken. Laat ik nu net 4 80mm casefans van Papst (8412N2GML, 19dB) hebben gehad. (Overigens kloppen die specs wel itt wat jij beweert, aangezien ik hier ook de 8412N2GL en de 8412N2GME heb liggen, duidelijk is het verschil in geluid te horen en ook zeer goed te merken aan de airflow.)
Daar heb je gelijk in. Maar zowel Papst als Silenx zijn zeer optimistisch in hun specs. Als je de review bij silenthardware leest zie je dat de ys-tech green fan vergelijkbaar is met de stilste papst fan. Waar ik benieuwd naar ben is een vergelijking tussen silenx, papst en andere fans.

Jouw Papst fans heb je jaren gebruikt (toch?) dus ik kan me voorstellen dat ze, met het oog op slijtage, meer herrie maken dan toen je ze net gekocht had. Toch is het in ieder geval een referentie, dus beter dan niets.
die reviews had ik al gelezen. Helaas geen vergelijkingen met andere fans, allemaal vrij amateuristisch. Ik merk dat de meeste reviews mbt stille fans een positief oordeel geven (wanneer er geen vergelijking wordt getrokken).
Wat je zegt over die stomme Qtec-voedingen, daar kan ik je geen ongelijk in geven. Voor een paar euro zo'n voeding produceren kan gewoon niet, maar de vergelijking die je met deze fans maakt klopt natuurlijk niet. Die voeding wordt verkocht als veel voor weinig geld. In deze categorie vallen die SilenX-dingen dus niet, snap je. Maar je geeft zelf al aan dat ze duur zijn, dan mag je op z'n minst toch wel kwaliteit verwachten ?
Ik trok alleen de vergelijking met q-tec om aan te geven dat specs gemanipuleerd kunnen worden. Een fabrikant van fans kan makkelijk zeggen dat een fan slecht 1 dB produceert, zolang je maar 100m afstand houdt. Een fabrikant van voedingen kan makkelijk een vermogen van 1000W specificeren zolang de voeding maar 1/1000 van een seconde dit vermogen kan leveren. Snap je?
Maar goed, we zitten hier in DOC, zowat alles wat hier wordt besproken kost (vaak overbodig) veel geld. Ik heb zojuist een rad gekocht van bijna € 100,-. Ik heb het er voor over. Die € 5,- per fan kan me gestolen worden. Mijn doel is een zo stil mogelijk systeem met goede prestaties. Dat is me aardig gelukt, o.a. door deze fans.
Prima, ik vind het juist een uitdaging om mijn doel zo goedkoop mogelijk te bereiken. Maar ik moet eerlijk toegeven, uiteindelijk kost het toch altijd veel meer dan ik eigenlijk begroot had.

Ferry, kun je deze site nog toevoegen:
http://www.computerbase.d...ern_fluegel/1/#einleitung

Dit is echt de meest uitgebreide test die ik tot nu toe heb gevonden, inclusief airflow- en geluidsmetingen. Een prima vergelijking, helaas alleen zonder de silenx fans...

[ Voor 6% gewijzigd door srekaewt op 17-08-2004 01:33 ]

• Beerkeeper
  • Nu online
Ik heb een vraagje over de YS-Tech 1212255B-2F

deze fan kost een kleine 22 euro, en ik heb een probleem.

Ik wil deze 4x aanschaffen waarschijnlijk, vanwege de luchtcapaciteit (154 kubieke meter lucht/uur!!!!) maar de outtake heeft een addertje. Ik heb een soort rooster erachter dat de airflow behooooorlijk belemmerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
______
| c f |  \  het rooster
| a a |  \
| s n |  \
| e   |  \
|     |  \
|_____|  \

zou ik veel van de airflow behouden of treed er veel verlies op? bvd :) |

[ Voor 6% gewijzigd door Beerkeeper op 19-08-2004 14:13 ]

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
volgens mij mis ik een fan van silenx in het assortiment van powerparts.nl. ik meen op de website van silenx een 80 mm 14 db fan gezien te hebben, en dan bedoel ik de non temp controlled versie. weet iemand of ze bij powerparts gewoon vergeten zijn deze fan op hun website te doen? of hebben ze die gewoon niet? zijn er nog andere winkels die silenx producten verkopen?

Verwijderd

Zou dit geen objectieve testopstelling zijn?
Ik hecht i.i.g. geen enkele waarde aan specificaties zoals fabrikanten ze leveren.

Afbeeldingslocatie: http://img22.exs.cx/img22/5619/ventilatormeetopstelling.png
http://img22.exs.cx/img22/5619/ventilatormeetopstelling.png

Je schroeft een ventilator koud(!) tegen een gat in een spaanplaat doos, met aan de andere kant ook een gat, afgedekt met een scharnierend plaatje. Het kan misschien ook met een drukmeter of windmeter, maar dat kost weer geld...
Met de voltmeter meet je o.a. de start-spanning en stop-spanning. Met een ampèremeter (de rode draad onderbreken bij het kruisje, en de meter ertussen zetten) de stroom door de ventilator.
Als je de spanning verhoogt zal de ventilator harder draaien en de plaat meer wegblazen - af te lezen op de schaal. Met de voltmeter meet je de start-spanning en stop-spanning en maximale spanning.
De ene microfoon tegen de wand meet het motor(contact)-geluid, de ander in de doos het windgeruis. Een lawaaiige motor zal de houten doos doen resoneren, dus meet je tenminste wat.
Helemaal mooi zou aansturing en uitlezing door een computer zijn.

Alleen een temperatuurgeregelde ventilator zal moeilijk te testen zijn...

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 17:48:
Zou dit geen objectieve testopstelling zijn?
Ik hecht i.i.g. geen enkele waarde aan specificaties zoals fabrikanten ze leveren.

[afbeelding]
http://img22.exs.cx/img22/5619/ventilatormeetopstelling.png

Je schroeft een ventilator koud(!) tegen een gat in een spaanplaat doos, met aan de andere kant ook een gat, afgedekt met een scharnierend plaatje. Het kan misschien ook met een drukmeter of windmeter, maar dat kost weer geld...
Met de voltmeter meet je o.a. de start-spanning en stop-spanning. Met een ampèremeter (de rode draad onderbreken bij het kruisje, en de meter ertussen zetten) de stroom door de ventilator.
Als je de spanning verhoogt zal de ventilator harder draaien en de plaat meer wegblazen - af te lezen op de schaal. Met de voltmeter meet je de start-spanning en stop-spanning en maximale spanning.
De ene microfoon tegen de wand meet het motor(contact)-geluid, de ander in de doos het windgeruis. Een lawaaiige motor zal de houten doos doen resoneren, dus meet je tenminste wat.
Helemaal mooi zou aansturing en uitlezing door een computer zijn.

Alleen een temperatuurgeregelde ventilator zal moeilijk te testen zijn...
Lijkt me prima, maar om het echte verschil te testen zul je toch meerdere merken in je bezit moeten hebben, anders zul je nooit mooi kunnen vergelijken.

De geluidssterkte die wordt gemeten heeft wel een bepaalde afstand, hoeveel precies weet ik niet.
Tja, toch maar weer inhaken op die objectiviteit. Als de fabrikant loopt te patsen met mooie specs en uit de reviews blijkt dat eigenlijk elke site onder de indruk is van de prestaties die deze zou moeten halen !! gezien de specs !! Dan lijkt mij dit redelijk objectief vanuit de fabrikant.

Er zijn ook merken (Qtec idd) die lopen te patsen met specs, maar het niet waarmaken. Hoort SilenX er in dit geval bij ? Ik dacht het niet.

Ik heb hier 4x Papst 8412NGML liggen, deze zijn inderdaad ongeveer 3 jaar oud en slijtage zou de geluidsproductie kunnen doen verhogen. Toevallig heb ik 2 maanden geleden nog 2 van deze fans besteld, maar heb de 8412N2GML-E gekregen. In feite exact hetzelfde model qua specs en prestaties. Ik heb ze naar aanleiding van de mogelijke slijtage even beiden gemonteerd en (helaas geen echte meetaparatuur) geprobeerd zo goed mogelijk te luisteren. Ik kon geen verschil in geluid ontdekken. De SilenX ernaast en die was haast onhoorbaar (stiller dus). Ik moet zeggen dat Papst gewoon kwalitief erg goede fans maakt, maar daar betaal je dan ook uiteindelijk voor. De SilenX waren goedkoper en maken minder geluid. Tevens een paar Thermaltake fans geplaatst, maar die zijn gewoon zielig en dat geluid hoor je erg goed.

Ik zeg niet dat die YS-tech fans slecht zijn of wat dan ook, volgens de specs beginnen ze op 14dB en loopt het geluid alleen maar op. Als ik dan een keuze moest maken tussen de YS-Tech en de Papst (volgens de link die je gaf), zou ik alsnog voor Papst gaan.

Mocht het geen Papst kunnen worden, maakt YS-Tech echt wel een goede kans, daarvoor is dit gewoon een goede fan volgens de review. Het leuke is, Papst doet mee aan de review, de specs zijn gegeven en de reviewer is het er gewoon mee eens, anders zou er wel wat over gezegd worden. Objectief of onzin ?

• srekaewt
Smarron schreef op 19 augustus 2004 @ 19:28:

Tja, toch maar weer inhaken op die objectiviteit. Als de fabrikant loopt te patsen met mooie specs en uit de reviews blijkt dat eigenlijk elke site onder de indruk is van de prestaties die deze zou moeten halen !! gezien de specs !! Dan lijkt mij dit redelijk objectief vanuit de fabrikant.
Op welke manier zie jij een verband tussen specs van een fabrikant en positieve reviews die aan zouden tonen dat de specificaties in orde zijn aan de hand van subjectieve tests? Als een reviewer zegt dat een fan "extreem stil" of "onhoorbaar" is dan zijn dat subjectieve uitlatingen. Bovendien heeft een fabrikant natuurlijk altijd gelijk in het geval van het specificeren van de geluidsdruk in dB zolang hij de afstand tot het gemeten object maar niet specificeert. In dat geval kun je de specs dus negeren want het zegt helemaal NIETS (zie http://www.silentpcreview.com/article121-page2.html)
Er zijn ook merken (Qtec idd) die lopen te patsen met specs, maar het niet waarmaken. Hoort SilenX er in dit geval bij ? Ik dacht het niet.
Zolang silenX niet specificeerd op welke afstand ze hebben gemeten en hoeveel achtergrondgeluid er was hoeven ze niets aan te tonen. De specs zijn dan altijd waar maar tegelijkertijd waardeloos. ik heb nooit willen suggereren dat silenx kwailtatief slechte producten maakt, ik heb slechts een vergelijking gemaakt om duidelijk te maken dat specificaties zinloos zijn als niet alle fabrikanten een vaste standaard aanhouden. Duidelijker kan ik het niet zeggen.
Ik heb hier 4x Papst 8412NGML liggen, deze zijn inderdaad ongeveer 3 jaar oud en slijtage zou de geluidsproductie kunnen doen verhogen. Toevallig heb ik 2 maanden geleden nog 2 van deze fans besteld, maar heb de 8412N2GML-E gekregen. In feite exact hetzelfde model qua specs en prestaties. Ik heb ze naar aanleiding van de mogelijke slijtage even beiden gemonteerd en (helaas geen echte meetaparatuur) geprobeerd zo goed mogelijk te luisteren. Ik kon geen verschil in geluid ontdekken. De SilenX ernaast en die was haast onhoorbaar (stiller dus). Ik moet zeggen dat Papst gewoon kwalitief erg goede fans maakt, maar daar betaal je dan ook uiteindelijk voor. De SilenX waren goedkoper en maken minder geluid. Tevens een paar Thermaltake fans geplaatst, maar die zijn gewoon zielig en dat geluid hoor je erg goed.
ok, silenx is dus bij ongeveer gelijke airflow stiller dan de als 19 dB gespecificeerde papst fans. En zeker niet duurder.
Ik zeg niet dat die YS-tech fans slecht zijn of wat dan ook, volgens de specs beginnen ze op 14dB en loopt het geluid alleen maar op. Als ik dan een keuze moest maken tussen de YS-Tech en de Papst (volgens de link die je gaf), zou ik alsnog voor Papst gaan.
Die review zegt simpelweg dat de ys-tech de enige fan is die qua geluidsproductie in de buurt komt van de stilste papst fan. Bovendien maakt hij geen tikkende motorgeluiden (kan ik bevestigen) en betaal je 3x zoveel voor de papst. Moeilijke keuze?
Mocht het geen Papst kunnen worden, maakt YS-Tech echt wel een goede kans, daarvoor is dit gewoon een goede fan volgens de review. Het leuke is, Papst doet mee aan de review, de specs zijn gegeven en de reviewer is het er gewoon mee eens, anders zou er wel wat over gezegd worden. Objectief of onzin ?
Onzin. Het heeft weinig zin om te zeggen dat je het "eens" bent met de specs. Ze hebben geen geluidstests gedaan dus KUNNEN ze er simpelweg niets over zeggen. Het enige dat ze dus kunnen doen is de verschillende fans met elkaar vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Nu online
FD1281257B-2A :

Prijs:
EUR 7,00
Toerental: 3000 RPM
Luchtverplaatsing: 76.8 m³/h (45.2 cfm)

Is dit een goede sterke fan? ik heb namelijk nog 3 gaten vrij, en ik wil extra airflow hebben (ze zijn 80x80mm). Ik kon helaas geen reviews vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
FoutTM schreef op 20 augustus 2004 @ 10:24:
FD1281257B-2A :

Prijs:
EUR 7,00
Toerental: 3000 RPM
Luchtverplaatsing: 76.8 m³/h (45.2 cfm)

Is dit een goede sterke fan? ik heb namelijk nog 3 gaten vrij, en ik wil extra airflow hebben (ze zijn 80x80mm). Ik kon helaas geen reviews vinden :(
merk? zou wel handig zijn!
en tja, ik vind 3000 rpm veel te veel, maakt te veel lawaai... het zal dus zonder twijfel een "sterke"fan zijn.
en tja ik denk oook niet dat een review op zn plaats is bij zo'n fan...
hij draait hard dus is er veel luchtverplaatsing, ze kunnen hier geen punten geven omdat hij zo stil zal zijn...
maargoed, ik ewet nog steeds niet wat voor een merk het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in het totaal 5 casefans, orgineel passen er maar twee in mijn kast.
Wat ik heb gedaan, is gewoon met secondelijm casefans er bij plakken :P.

Maar om even 2 the point te komen.
Mijn ervaring is dat het niets tot weinig uitmaakt welke fans je koopt. Misschien als je echt stil wil gaan moet je voor zalman gaan, of papst.
Maar qua koelen zijn ze alleemaal 1 pot nat in mijn ervaring.

Nou kan mijn koelingstrategie ook zodanig brak zijn dat het aan mij ligt...
Maar coolermaster of bloifloi (fictief vaag merk :P) verplaatsen net zoveel lucht... in mijn ogen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22

Hardfreak

<!--

YS-tech NFD1281255B-2A:
80*25mm fan
2500rpm (2860 real)
1.65W
~30cfm@28dba
Deze maken enorm veel herrie op 12V en zelfs op 7V zijn nog duidelijk hoorbaar en verzetten ze nog amper lucht :S . Voor de rest maken ze gelukkig geen storende motorgeluidjes.

Aopen stock casefan:
80*25 fan
temp sensor om snelheid aan te passen
verder weet ik er niet veel van. Ik gebruik hem ander, maar deze zit bij Aopen cases.
Deze maakt ook veel lawaai, ook op 7v. De tempsensor is nutteloos omdat deze wordt opgewarmd door de motor en altijd op volle snelheid draait.

Enermax
80*25mm
http://www.enermax.com.tw...d=3&gon=240&Gid=1&Gid2=22
Maakt een klereherrie op max. snelheid, gewoon niet uit te houden. Ik had trouwens zo'n lelijke roze versie. Voor de rest, goed voorzien, schone fangril, genoeg vijzen, ... Op min. snelheid maakt die ook nog wat lawaai, maar dit was nog aangenaam.

Enermax
120*25mm
http://www.enermax.com.tw...d=3&gon=240&Gid=1&Gid2=22
Op max. snelheid maakt die wel lawaai, maar veel aangenamer dan alle andere fans. Nu draait die bij mij meestal op ~1000rpm en toch verzet die veel lucht zonder hoorbaar te zijn.

Ys- tech
92*25
2500rpm (2250 real)
1.92w
85m³/min @ 32 dba
Op max. snelheid maakt die een storen geluid, maar op 2000rpm is dit al veel aagenamer. Op 7V is die nauwlijks hoorbaar en toch verzet hij genoeg lucht.

Thermaltake Smart Case Fan I/II
80*25
4800RPM
4.8W
72.7cfm @ 48dba
Jah, die is luid :X , verzet hopen lucht. Op minimum snelheid verzet hij nog veel lucht en is niet zo hoorbaar. Enkel jammer van de zeer lichte tik die je hoort. De bouwkwaliteit kon wel een pak beter, ondertussen zijn de aansluitingen al afgebroken (heb al opnieuw gesoldeerd, maar da is zo klein en ik heb zo'n grote bout 8)7 ).

Thermaltake X-blower
80*70
4500rpm
26cfm @41dba
5.4w
Deze maakt op max. setting minder lawaai als de SCFII en koelt mijn cpu bijna evengoed. Op minimumsnelheid hoor ik hem gewoon niet, maar die motor maakt een vreselijk tik geluid dat ik hem gewoon niet wil gebruiken. De bouwkwaliteit kon beter, de aansluitingen ligger er daar ook al af). Ik heb deze trouwens in zo'n kit gekocht, en een van de kabels op dat frontje is ook al los.

Dus, om eerlijk te zijn, ik heb ni zo'n goeie fans :'(

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:11
nou ik heb pas een herrie ik heb hier 3 q tec blauwe fannetjes inzitten maar die maken echt een tering herrie.,.... als ik mijn arctic vga silencer op silence mode zet hoor ik geen verschil.

ps. mijn spire whisper rock VI maakt ook herre net zoals de voeding :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 23:10:
Ik heb in het totaal 5 casefans, orgineel passen er maar twee in mijn kast.
Wat ik heb gedaan, is gewoon met secondelijm casefans er bij plakken :P.

Maar om even 2 the point te komen.
Mijn ervaring is dat het niets tot weinig uitmaakt welke fans je koopt. Misschien als je echt stil wil gaan moet je voor zalman gaan, of papst.
Maar qua koelen zijn ze alleemaal 1 pot nat in mijn ervaring.

Nou kan mijn koelingstrategie ook zodanig brak zijn dat het aan mij ligt...
Maar coolermaster of bloifloi (fictief vaag merk :P) verplaatsen net zoveel lucht... in mijn ogen dan.
Mhh nee is niet waar...
alle fans maken een ander geluid, en voor sommige komt dat best nou.. (vandaar dit topic)
het enige wat ik nog hoor in mijn computer is de lucht die door mn voeding stroomt, en die voor door mn case word aangetrokken (zonder WC)
dus als ik nou een boifloi fan er in zou gooien zou die zeker weten veel meer geluid maken.
Heb redelijk wat casefans "over" die ik er niet meer terug in wil hebben.

edit
owhja vergeten:
ze kunnen idd wel even veel lucht verplaatsen, maar wat voor een geluid maken ze dan? en op hoeveel toeren? en hoelang gaan ze dan mee?

[ Voor 8% gewijzigd door ixl85 op 25-08-2004 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Coolermate Aluminium Led Fan Blue
-80mm, 2000 rpm, 20dB, 21CFM
Erg mooie fan om te zien, door de combo van een Alu behuizing, waarin een 4tal blauwe leds zijn verwerkt. De blades zijn van doorzichtig plastic gemaakt, wat een mooi effect geeft! Daarnaast is de fan ook erg stil, maar dat gaat ook ten koste van de airflow. Echte aanrader voor casemods + showcases. Wordt geleverd met een standaard zilveren fangrill, gemeshte kabel & verloopje.

Enermax UC-9FAB Blauw
-92mm, 1200-2500 rpm, Variabel CFM
Regelbare fan door een meegeleverde potmeter. Erg stil op laagste toerental met nog een aardige airflow. Wordt standaard geleverd met gouden fangrill. De blades zijn van clear plastic.

Akasa Crystal Blue Fan
-80mm, 2500 rpm, ? CFM
Gehele behuizing is gemaakt van clear plastic. Icm de 4 ingebouwde blauwe leds zorgt dit voor een erg mooi effect. De motor is zelfs zichtbaar. Enigste nadeel is dat deze fan wat luidruchtiger is, uiteindelijk heb ik em vervangen door een Coolermate.

Papst 4412 FGL
-120mm, 1600 rpm, 26 dB, 55CFM
Erg stille 12cm fan, die ik oorspronkelijk heb gebruikt voor mn radiator (waterkoeling). De fan wordt nu gebruikt voor monitorkoeling :) En hij doet zn werk erg goed (en stil!). Door de Sintec Sleeve bearing erg stil. Kost wat, maar is zn geld dubbel en dwars waard!

Papst 8412 NGME
-80mm, 2600 rpm, 26dB, 34CFM
Het kleinere broertje, kwalitatief hoogwaardige fan. Deze vind ik helaas niet zo stil op 12v. Op 7v istie wel onhoorbaar, maar dan mis je toch wel wat van je airflow...

ACE UV- LedFan green-blue
-120mm, 2200 rpm, 40dB, 85CFM
Erg leuke fan om te zien. Niet perfect afgewerkt, maar dat mag wel voor 12euro ;) De fan is gerate op 40dB, maar ik schat em wat stiller. Door de verschillende kleuren een erg leuke verschijning. De housing is uv groen en de blades daarentegen zijn blauw. Door de 4 ingebouwde uv leds licht alles gif groen op :)
Klik op mn system specs in mn signature om em te zien

Thermaltake Smart Fan 2 CoolMod
-80mm, max 4800 rpm, 17-48dB, 20-75CFM
Deze fan wordt heel erg compleet geleverd. Standaard thermaltake oranje kleur. Met Coolmod, is een acryl fanguard met ledjes ingebouwd, blauw en rood (aan te sluiten op hdd led op mobo). Op 12v is deze fan niet te doen, opstijgende straaljager acties :) Leuke fan, maar veels te luidruchtig, en al die kabels wordt je ook niet blij van, of je case netter :p

Coolermaster TFLR82 4LED Blauw
-80mm, 2500 rpm, 25dB, 32CFM
Simpele led fan, gemaakt van doorzichtig plastic. De fan is gerate op 25dB, maar lijkt me iets te positief. De fan klinkt veel luider dan 25dB mijns inziens. De ledjes doen ook onder aan die van Akasa of Coolermate. Ik noem dit dan ook maar een budget Led fan :)

[ Voor 22% gewijzigd door aramdin op 25-08-2004 02:02 . Reden: Correcties ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Nu online
ixl85 schreef op 22 augustus 2004 @ 04:43:
[...]

merk? zou wel handig zijn!
en tja, ik vind 3000 rpm veel te veel, maakt te veel lawaai... het zal dus zonder twijfel een "sterke"fan zijn.
en tja ik denk oook niet dat een review op zn plaats is bij zo'n fan...
hij draait hard dus is er veel luchtverplaatsing, ze kunnen hier geen punten geven omdat hij zo stil zal zijn...
maargoed, ik ewet nog steeds niet wat voor een merk het is
Het is een Y-Tech (Sorry vergeten te vermelden 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NewbieNeo schreef op 28 februari 2004 @ 20:48:
[...]

Helemaal mee eens. Die papst fans zijn mij ook erg tegengevallen. Ik heb er maar fanmate op gezet en die een behoorlijke slag terug gedraaid. Alleen jammer dat de luchtverplaatsing dan niet meer zo goed is. (en ze zijn toch wel behoorlijk duur) Mijn case is momenteel zo stil, dat als een case fan maar een beetje herrie maakt dat ik hem er al bovenuit hoor. Daarentegen had ik een keer een Nexus fan gekocht (http://www.nexustek.nl/80mmcasefan.htm), die was toevallig in de aanbieding. Ik heb daar ook een voeding van de NX 3500, dit idioot stil is. (http://www.silentpcreview.com/article28-page3.html) En ook de case fans van Nexus zijn super stil en helemaal niet duur, wel twee keer zo goedkoop als een Papst! Echt een aanrader. (en er zitten ook lekker veel connectoren aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Gebrom kan natuurlijk ook komen door mee resonerende zijpanelen ED. Zo had ik vroeger een 12cm papst in me zijpaneel, na het monteren van rubbers tussen de fan en zijkant was het verschil zeer goed waarneembaar, de zijkant voelde nu niet meer trillend aan. Nu zitten er overigens 2van op me vrij massieve radiator+behuizing, en hoor ik ze eigenlijk al helemaal niet meer.
Pagina: 1 2 3 Laatste