in mn eigen kast zit die papst in zon bevestigings unit van mn chieftec kast, is dat minder goed dan een rubbertje?
Verwijderd
Tsja, voel/hoor eens aan die bevestigingsunit om te controleren of hij meetrilt (en zo ja, dan kun je er altijd een stuk schuimband of fietsband tussen doen) 
edit:
Tsja, die 12dB Papst is nogal een ronkertje
Tsja, die 12dB Papst is nogal een ronkertje
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 11:19 ]
Verwijderd
Nee trilt niet, ik denk dat die papst 12 DB, gewoon niet zo stil zijn als ze zeggen. Ik vind het wel opvallend dat een nexus fan die veel goedkoper is en op dezelfde manier wordt gemonteerd veeel stiller is. Het ligt er natuurlijk heel erg aan hoeveel herrie de rest van je kast maakt, maar bij mij hoor je die papst gewoon boven de rest van de kast uitkomen en das niet relaxed
Heeft er iemand ervaringen met een van de volgende fans?:
- Coolermate ALF-12S
- Noiseblocker SX1 (of SX2)
- Thermaltake Thunderblade 120mm
Ik wil de fan van mijn voeding vervangen door 1 van deze (wellicht is de coolermate dan niet zo'n goed idee: aluminium behuizing + high voltage = zap)
- Coolermate ALF-12S
- Noiseblocker SX1 (of SX2)
- Thermaltake Thunderblade 120mm
Ik wil de fan van mijn voeding vervangen door 1 van deze (wellicht is de coolermate dan niet zo'n goed idee: aluminium behuizing + high voltage = zap)
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig
Thermaltake thunderblade:
Hier is een review. Reviewer beweert dat deze fan erg stil is.
http://www.moddin.net/review.asp?ReviewID=134
Maar op dit forum wordt het tegendeel beweert
http://forums.overclockersclub.com/?showtopic=31383
Van de coolermate kon ik niets vinden gek genoeg.
Noiseblocker sx1:
http://www.cool-modd3r.co...=tutorials_read&showid=16
Is in het duits, mss heb je er wat aan
PS: GOOGLE IS YOUR FRIEND!
Hier is een review. Reviewer beweert dat deze fan erg stil is.
http://www.moddin.net/review.asp?ReviewID=134
Maar op dit forum wordt het tegendeel beweert
http://forums.overclockersclub.com/?showtopic=31383
Van de coolermate kon ik niets vinden gek genoeg.
Noiseblocker sx1:
http://www.cool-modd3r.co...=tutorials_read&showid=16
Is in het duits, mss heb je er wat aan
PS: GOOGLE IS YOUR FRIEND!
Iemand ervaringen met IBL fans? Deze fans worden geproduceerd door ichbinleise.de (ikbenstil.nl) en zijn daar tevens ook te koop. Volgens een review blijken deze stiller te zijn dan papst fans.
Voor meer info zie review
http://www.silenthardware.de/forum/index.php?showtopic=3016
Deze review vind ik erg goed omdat hier gebruikt wordt gemaakt van meetapparatuur en niet simpel weg iemand die zegt 'hij is erg stil', ook worden er meerdere exemplaren getest.
Voor meer info zie review
http://www.silenthardware.de/forum/index.php?showtopic=3016
Deze review vind ik erg goed omdat hier gebruikt wordt gemaakt van meetapparatuur en niet simpel weg iemand die zegt 'hij is erg stil', ook worden er meerdere exemplaren getest.
ik ben ook op zoek naar stillere fans, ik wil 1 ledfan 80mm voor bovenin mn kast, en 2 gewone stille fans voor de intake langs mn Hd's
heeft iemand ervaring met de Arctic Cooling Fan Pro 2L TC (80mm, 3p, Blauw) en de
en met de Sharkoon Silent Fan SL1 (80mm, 15,5dB, 3p)
of zijn er nog betere alternatieven?
die silentx is helaas nergens te krijgen (perfect sys heeft m niet meer).
heeft iemand ervaring met de Arctic Cooling Fan Pro 2L TC (80mm, 3p, Blauw) en de
en met de Sharkoon Silent Fan SL1 (80mm, 15,5dB, 3p)
of zijn er nog betere alternatieven?
die silentx is helaas nergens te krijgen (perfect sys heeft m niet meer).
Ik ben heel tevreden over de Arctic Case fan 
Bij Gistron hebben ze 2 soorten, de nieuwe en de oudere. De alleroudste wordt al niet meer verkocht.
De eerdere modellen hadden het probleem dat ze BIOS'sen konden laten crashen als de fan's op het laagste toerental liepen. Ook konden ze een piepgeluid maken bij het opstarten.
De nieuwere fans hebben dat niet. De nieuwere fans hebben ook een betere airflow en zijn nét ff ietsje stiller.
Arctic Cooling Case fan staat bij mij synoniem voor stil en goedkoop.
Ik heb er nl. nog steeds spijt van dat ik een Papst fan van 18dB (o.i.d.) gekocht heb voor € 15,-. Deze maken een licht tikkend/ratelend geluid
Bij Gistron hebben ze 2 soorten, de nieuwe en de oudere. De alleroudste wordt al niet meer verkocht.
De eerdere modellen hadden het probleem dat ze BIOS'sen konden laten crashen als de fan's op het laagste toerental liepen. Ook konden ze een piepgeluid maken bij het opstarten.
De nieuwere fans hebben dat niet. De nieuwere fans hebben ook een betere airflow en zijn nét ff ietsje stiller.
Arctic Cooling Case fan staat bij mij synoniem voor stil en goedkoop.
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
ik heb laatst bij Atro 2 "Revoltec Metal Airguard 8cm aluminium fan Neon" fans gekocht
zie heir de link:
http://atro.nl//product_i...=355_671&products_id=5213
en hier de pic

Ze zijn echt heel stil en zien er HEEL vet uit (zwart alu behuizing met uvreactive bladen)
op de site is ook een mogelijkheid om een recentie te schrijven, dat heb ik ook gedaan want er was wel een minpuntje aan deze fans, maar dat is voor ons tweakers geen probleem...
zie hier:
zie heir de link:
http://atro.nl//product_i...=355_671&products_id=5213
en hier de pic

Ze zijn echt heel stil en zien er HEEL vet uit (zwart alu behuizing met uvreactive bladen)
op de site is ook een mogelijkheid om een recentie te schrijven, dat heb ik ook gedaan want er was wel een minpuntje aan deze fans, maar dat is voor ons tweakers geen probleem...
zie hier:
De fan zelf is goed MAAR!!!
pas op met de schroeven, dit is echt een drama!
De behuizing van de fan is van alu, de schroeven ook, maar die zijn zwakker.
In de behuizing van de fan zit wel een gat voor de schroeven maar geen "schroefgang" waar de schroef zich in kan zoeken, die moet je zelf aandraaien...
Met de schroeven die er bijzitten lukt dat niet! je draait ze allemaal kapot en komen helemaal niet ver.
Ik ben naar de lokale hardwareshop gegaan (de shop waar ze schroeven en grasmaaiers enz hebben) en heb daar met die kerel overlegd.
Ik heb er nu schroeven in zitten die veel steviger zijn en veel makkelijker hun weg in het alu zoeken (met een grotere schroef kop, kan je meer kracht zetten)
De fan zelf is lekker stil en ziet er mooi uit, het effect met een baybus is ook heel erg mooi bij deze fans (als je hem langzamer zet)
Goede fan, maar pas dus op voor de schroeven en de gaten!!!
Waardering: 4 van de 5 Sterren!
Verwijderd
Wel, ik ben onlangs toevallig op mn nieuwe fans gestoten
Zat net weer ff PC'tje samen te stellen met AOpen case.
Die 120mm fan ff uit curiositeit op mn testvoeding aangesloten.
Wat bleek nu? Die fan verslaat gewoon alle mogelijke fans die ik ooit heb vastgehad!
Op 12V een airflow als een papst 26dB, maar wel een stuk stiller. Op 7V reeds onhoorbaar, met bijna onverminderde airflow. Echt een super-fan
De 92mm versie kan mij wel wat minder bekoren helaas
Voor 80mm fans gebruik ik nog altijd Coolermaster fans. Downtrimmed onhoorbaar met goede airflow. En leds starten bij mij toch wel degelijk op op vijf volt hoor..
Zat net weer ff PC'tje samen te stellen met AOpen case.
Die 120mm fan ff uit curiositeit op mn testvoeding aangesloten.
Wat bleek nu? Die fan verslaat gewoon alle mogelijke fans die ik ooit heb vastgehad!
Op 12V een airflow als een papst 26dB, maar wel een stuk stiller. Op 7V reeds onhoorbaar, met bijna onverminderde airflow. Echt een super-fan
De 92mm versie kan mij wel wat minder bekoren helaas
Voor 80mm fans gebruik ik nog altijd Coolermaster fans. Downtrimmed onhoorbaar met goede airflow. En leds starten bij mij toch wel degelijk op op vijf volt hoor..
bedankt voor jullie reacties.
zijn de arctic fans echt zo stil als ze zeggen? 12-22db bij 21,4 - 53,6 m³/h?
en de revoltec zeggen ze dat die 21db zou maken (blue led)(iemand ervaring)?
ik vind die noiseblocker 80mm fan idd ook interessant, maar ook erg dur (11€). uit jullie topic heb ik begrepen dat je niet alleen maaar naar db moet kijken, maar vooral naar ervaringen van mensen.
de sharkoon ultra silent lijkt me ook zeer goed/goedkoop. heeft iemand hier ervaring mee?
ik vind die noiseblocker 80mm fan idd ook interessant, maar ook erg dur (11€). uit jullie topic heb ik begrepen dat je niet alleen maaar naar db moet kijken, maar vooral naar ervaringen van mensen.
de sharkoon ultra silent lijkt me ook zeer goed/goedkoop. heeft iemand hier ervaring mee?
[ Voor 119% gewijzigd door darklord007 op 14-05-2005 17:32 ]
ik had van de week een 120mm FAN.
http://www.nmbtc.com/products/fans/dc4715kl.html
Wat een fan zeg kwa airflow..Temp daalde met behoorlijk wat graden (WC). Tis dat het een herrieschopper is..anders had ik hem gehouden.
Wat een fan zeg kwa airflow..Temp daalde met behoorlijk wat graden (WC). Tis dat het een herrieschopper is..anders had ik hem gehouden.
Tubes....It's what make music music!
Verwijderd
ik doe het met 2 build in casefans van coolermaster zelf, mijn kast is een cavalier 1
http://www.coolermaster.c...tle=+CAV-T01+Cavalier%201
Het gaat dus om een 80mm intake onderin en een 120mm outtake in da back. Ze zijn erg stil en vergeleken met mijn vorige kast scheelt dit 10 graden.
ik heb er later zelf nog iets bjigemod omdat het te warm op mijn kamer werdt, er lopen nog wat verwarmingsbuizen door mijn kamer die het aardig warm houden

dit is een uit een voeding gesloopte 12v fan, 60mm
http://www.coolermaster.c...tle=+CAV-T01+Cavalier%201
Het gaat dus om een 80mm intake onderin en een 120mm outtake in da back. Ze zijn erg stil en vergeleken met mijn vorige kast scheelt dit 10 graden.
ik heb er later zelf nog iets bjigemod omdat het te warm op mijn kamer werdt, er lopen nog wat verwarmingsbuizen door mijn kamer die het aardig warm houden

dit is een uit een voeding gesloopte 12v fan, 60mm
weet je....darklord007 schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 17:21:
bedankt voor jullie reacties.
die getallen zeggen niet zo veel... het is meer een indicatie (een fan met 40db is dus echt een herrieschopper, maar fans met 20/28db zijn wel stil)
iederen meet het op een andere manier, je kan daarom ook moeilijk 2 fan-specs langs elkaar leggen... dus wat je moet doen is dit:
__kopen__
ik zat vroeger ook veel te veel naar specs van fans te kijken, tegenwoordig koop ik zeg gewoon als ze er goed uit zien (als de specs owkee zijn, je kan er namelijk van uit gaan dat een 80mm fan op 2000rpm niet enorm veel herrie maakt)... over het algemeen zijn fans van een goed merk, die zeggen dat ze stil zijn, ook echt stil.
Ik heb zalman, enermax, aopen, revoltec noiseblocker, amdboxed fan en nog veel meer gehad...
en het meeste klopt wel met wat er gezegd word.
de zalman is -normaal- (de zalman 92mm fan), enermax maakt herrie (80mm, aopen is stil (80+120mm), revolec is stil (80mm zie mn post hier boven) en noiseblocker (120mm) ook...
Maar als er bij de ene 20db staat, en bij de andere 30 dan klopt het echt niet.
En nog een tip voor je,
koop een fancontroller...
en dan met name die van Sunbeam (rheobus3), het voordeel van deze is dat je traploos van 0 naar 12volt kan gaan, waarbij je met andere meestal in stappen van 0/7/12 gaat.
zo kan je zelf kiezen wanneer ze hard draaien en wanneer niet
[ Voor 6% gewijzigd door ixl85 op 14-05-2005 18:10 ]
een fancontroller is zeker erg fijn om te hebben, heb er zelf nu sinds een paar weken ook 1 en die is ook traploos te regelen tussen 0 en 12 volt, heb er maar 2 fans op zitten omdat ik er toch niet meer nodig heb
er zit 1x 120mm papst op en 1x 90mm van ik weet het merk niet
deze draaien net in het rood dus dat is ongeveer 6 volt, ik heb ze gewoon zo laag gezet dat ze niet meer te horen zijn
maar dit leverd nog wel voldoende koeling voor de radiateur en de hd's
deze draaien net in het rood dus dat is ongeveer 6 volt, ik heb ze gewoon zo laag gezet dat ze niet meer te horen zijn
PilatuS schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 18:13:
een fancontroller is zeker erg fijn om te hebben, heb er zelf nu sinds een paar weken ook 1 en die is ook traploos te regelen tussen 0 en 12 volt, heb er maar 2 fans op zitten omdat ik er toch niet meer nodig heb
de blauwe lijnen zijn wel anders bij mij... maargoed..)
Heb je ook een rheobus?
die leds veranderen namelijk van kleur bij: 5volt
0/5 0/7 = rood
5-12 7/12 = blauw
als ik het goed heb...
heb je nu een andere nickname? of denk ik dat alleenmaar??
[ Voor 10% gewijzigd door ixl85 op 14-05-2005 18:23 ]
neej heb nog steeds de zelfde nick hoor 
tis wel een rheobus die ik heb, de 120mm fan staan net in het rood, dan is ie iig stil genoeg, en die 90mm fan staat wat verder in het rood dus die zal wel op 5 volt ofzo draaien
tis wel een rheobus die ik heb, de 120mm fan staan net in het rood, dan is ie iig stil genoeg, en die 90mm fan staat wat verder in het rood dus die zal wel op 5 volt ofzo draaien
is het niet zo dat het asus sli deluxe mobo een ingebouwde fancontroller heeft?
die revoltec-fan lijkt me wel heel interessant, vind m erg leuk uitzien en heeft goede specs/reacties.
verstaan 'jullie' sharkoon ook onder 'goede' merken?
die revoltec-fan lijkt me wel heel interessant, vind m erg leuk uitzien en heeft goede specs/reacties.
Nee ik heb een asus A8N SLI (niet deluxe, zie het nut er niet van in om 8 sata dingen aan te kunnen sluiten...) en die heeft geen ingebouwde fancontroler...darklord007 schreef op zondag 15 mei 2005 @ 12:48:
is het niet zo dat het asus sli deluxe mobo een ingebouwde fancontroller heeft?
alleen een NBfan die een tering lawaai maakt (maar mn wc komt er aan)
Sharkoon vind ik tot op hede een goed merk, heb er ccfls van en ben er tevreden mee...
maar of de fans goed zijn... ik weet het niet...
Als je voor de revoltec fan gaat moet je het even zeggen, dan ga ik weer even langs de schroevenwinkel om te vragen wat voor een schroeven ik nou laatst heb gekocht...
dat scheelt je dan ene hoop gekloot
Verwijderd
Waar heb je deze gekocht en hoe duur was ie?silitek schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 17:39:
Deze kwam van Wiener electronica te Eindhoven..Kruisstraat. Euro 14,95. De beste 120mm Fan die ik ooit in m'n handen gehad heb..verslaat zelf de paps.Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 13:44:
[...]
Waar heb je deze gekocht en hoe duur was ie?
Maar geen stille helaas
zijn er dan ook problemen met de schroeven bij de plastic fans? d8 alleen bij de metalen?ixl85 schreef op zondag 15 mei 2005 @ 12:56:
[...]
Als je voor de revoltec fan gaat moet je het even zeggen, dan ga ik weer even langs de schroevenwinkel om te vragen wat voor een schroeven ik nou laatst heb gekocht...
dat scheelt je dan ene hoop gekloot
ik wil namelijk die volledig transparante versie.
daarnaast zit mn huidige casefan vast met witte pinnetjes, eerst eens kijken of ik di los krijg en nog kan gebruiken.
oww nee alleen bij de alu versie... de plastice versie is geen probleem (lijkt me niet)
Als je zoekt naar een casefan kan ik alleen maar de titan alu fan aanraden. Kost zo'n 5 euro ofzo, en is mega stil als je een regelbare fanbus hebt. Ziet er ook nog mooi uit. Kheb 5 van deze jongens draaien in mijn kast, en ik hoor ze gewoon niet. Draaien niet hard, net genoeg stroom om te te gaan draaien, en dan echt perfect.
tja... de 12cm variant kost iets van 15 euro bij de goedkoopste shop.
en ik heb er straks weer 2 nodig voor mn wc...
zit er btw een potmeter aan? dat moet ik eigelijk niet hebben.....
en ik heb er straks weer 2 nodig voor mn wc...
zit er btw een potmeter aan? dat moet ik eigelijk niet hebben.....
Ik heb er ook 2 van. MIJN GOD wat een kwaliteit. Zo horen fans gemaakt te worden. Keiharde behuizing. En extreem goed uitgebalanceerd, dubbele kogellagers en thermally controlled (wat je zelf kan uitschakelen door het ntc'tje kort te sluiten. Met een fan controller heb je echt goed spul te pakken.silitek schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 17:39:
They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!
YEP,..maar zelf met een fan controller maak deze Fan herrie...voor mij dan heLampie1979 schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 01:13:
[...]
Ik heb er ook 2 van. MIJN GOD wat een kwaliteit. Zo horen fans gemaakt te worden. Keiharde behuizing. En extreem goed uitgebalanceerd, dubbele kogellagers en thermally controlled (wat je zelf kan uitschakelen door het ntc'tje kort te sluiten. Met een fan controller heb je echt goed spul te pakken.
Verder een superfan...
Verwijderd
Vind ik dus net niet. Heb er vier daarvan gekocht, en een uurtje later had ik ze weer doorverkocht...REDFISH schreef op maandag 16 mei 2005 @ 23:56:
Als je zoekt naar een casefan kan ik alleen maar de titan alu fan aanraden. Kost zo'n 5 euro ofzo, en is mega stil als je een regelbare fanbus hebt. Ziet er ook nog mooi uit. Kheb 5 van deze jongens draaien in mijn kast, en ik hoor ze gewoon niet. Draaien niet hard, net genoeg stroom om te te gaan draaien, en dan echt perfect.
Niet te vergelijken met Coolermaster Ledfans.
Verwijderd
Ik zoek ook een paar 120mm fans, maar ik kan er niet echt uitkomen.
Ik moet er 3 hebben en heb weinig zin om me hier baluw voor te betalen.
Echter, stilte is wel iets. Ze komen op een 360 rad die een compleet systeem koelt(niet geOC'ed).
Hebben jullie suggesties?
Ik moet er 3 hebben en heb weinig zin om me hier baluw voor te betalen.
Echter, stilte is wel iets. Ze komen op een 360 rad die een compleet systeem koelt(niet geOC'ed).
Hebben jullie suggesties?
Verwijderd
AOpen's als je ze vindt
Anders enermax icm een extra baybus. Superstil en als je het nodig hebt toch enorme performance. Waarom nog met een extra baybus? Het bijgeleverde potmetertje is nl. niet zo goed dat het de fan volledig downtrimmed, slechts tot zeven volt ofzo. Maar deze fans rocken op vijf volt
Anders enermax icm een extra baybus. Superstil en als je het nodig hebt toch enorme performance. Waarom nog met een extra baybus? Het bijgeleverde potmetertje is nl. niet zo goed dat het de fan volledig downtrimmed, slechts tot zeven volt ofzo. Maar deze fans rocken op vijf volt
Ik heb hier 2X Titan 120MM fans, ze blazen hard op 12V, en dat hoor je ook. Op 7V zijn ze redelijk te doen maar nog wel luidruchtig, op 5V starten ze niet. Ik heb ze nu enkele maanden, dus over slijtage kan ik weinig zeggen.
Ik heb ook nog 2X 120MM Akasa AK-183-L2B Ultra Qiet. Deze hoor je nog redelijk goed op 12V, maar al aan de stille kant, zeker als ik vergelijk met die Titans. maar bij 5V zijn ze bijna onhoorbaar, ik kan alleen een miniem verschil horen als ik midden in de nacht in een stil huis ze in of uitschakel. deze heb ik nu ongeveer 5 maanden en nogsteeds gaan ze goed.
De overige hardware die lawaai maakt en waar ik tegen vergelijk is een Tagan 480W voeding, die echt lekker stil is, een Nexus skivetek amd koelertje (19dBa), en een gedempte trillings en
resonantie vrije WD800BB schijf, me graka is passief met zalman heatpipe.
Specs:
Akasa AK-183-L2B Ultra Qiet
Dim: 120 x 120 x 25mm
Rated speed: 1400 RPM
Sound: 18.0 dB(A)
Air flow: 44.8 CFM
Bearing: Twin ball bearing
Life expentancy: 80,000/ hrs
Titan:
Dimensions : 120x 120x 25mm
Rated Voltage : 12V DC
Rated Current : 0.28A
Power Consumption : 3.36W
Rated Speed : 2000RPM
Max Air Flow : 79.14CFM
Max Static Pressure : 2.83mm-H2O
Noise Level : < 36dBA
Tolerance : ±10%
Bearing Type : One Ball Bearing
Life Time : 35000Hours
Ik heb ook nog 2X 120MM Akasa AK-183-L2B Ultra Qiet. Deze hoor je nog redelijk goed op 12V, maar al aan de stille kant, zeker als ik vergelijk met die Titans. maar bij 5V zijn ze bijna onhoorbaar, ik kan alleen een miniem verschil horen als ik midden in de nacht in een stil huis ze in of uitschakel. deze heb ik nu ongeveer 5 maanden en nogsteeds gaan ze goed.
De overige hardware die lawaai maakt en waar ik tegen vergelijk is een Tagan 480W voeding, die echt lekker stil is, een Nexus skivetek amd koelertje (19dBa), en een gedempte trillings en
resonantie vrije WD800BB schijf, me graka is passief met zalman heatpipe.
Specs:
Akasa AK-183-L2B Ultra Qiet
Dim: 120 x 120 x 25mm
Rated speed: 1400 RPM
Sound: 18.0 dB(A)
Air flow: 44.8 CFM
Bearing: Twin ball bearing
Life expentancy: 80,000/ hrs
Titan:
Dimensions : 120x 120x 25mm
Rated Voltage : 12V DC
Rated Current : 0.28A
Power Consumption : 3.36W
Rated Speed : 2000RPM
Max Air Flow : 79.14CFM
Max Static Pressure : 2.83mm-H2O
Noise Level : < 36dBA
Tolerance : ±10%
Bearing Type : One Ball Bearing
Life Time : 35000Hours
[ Voor 14% gewijzigd door y2kbug op 19-05-2005 23:11 ]
er loopt momenteel een animo check op inkoopactie.net voor silenX producten. Er staan zowat alle modellen van casefans op. Gezien de air/noise verhouding lijken dit mij zeer interessante fans. Ik heb daarom wel intressse in 3X 80mm blue ledfan en 1X 120mm blue ledfan. Dit gaat al bij elkaar zo/n 38€ kosten excl verzendkosten.
heeft iemand ervaring met deze fans, en of ze deze fixe prijs waard zijn?
heeft iemand ervaring met deze fans, en of ze deze fixe prijs waard zijn?
Ik heb hier een SilenX 120mm fan... volgens de fabrikant produceert ie 14dB aan geluid, nou, dat kun je vergeten (is gewoon een leugen, alleen daarom al zou ik er nooit meer iets van kopen). Als je écht stille fans wilt, neem dan Nexus, dan zijn de stilste die er zijn
owke, misschien geen 14, maar zijn ze dan ook echt niet stil?
nexus zegt 22,8dB aan geluid te produceren, ookal zou die silenX beetje afijken (dB's), dan zouden ze er toch wel heeeel erg naast moeten zitten.
nexus zegt 22,8dB aan geluid te produceren, ookal zou die silenX beetje afijken (dB's), dan zouden ze er toch wel heeeel erg naast moeten zitten.
tja als elke producten hun fan's in de zelfde setup test en op de zelfde afstand zou dat fijn zijn. ook de aantal hz is afhankelijk enz ik ben er geen expert in. de fan's die standard in mijn stacker zaten lopen standard op 5 v daarom waren ze zo stil maar op 12v ....
mss eens wat anders, maar mijn ervaring met een regelbare 80mm fan van thermaltake (die oranje fans die aan 7000rpm konden draaien)
heeft me 2 jaar geleden een mooi litteken bezorgd die ik nog altijd kan zien.
Ik had de fan verticaal op men hand, en deze zoog zo hard lucht aan dat ie vooruitging en omklapte in men hand, en ja, ik heb nu nog steeds een litteken
echt een verdomde fan man, echt, hij ging later dan in me kast en moet op een of andere manier los gekomen zijn, gelukkig waren er dan geen doden gevallen en heeft hij zichzelf kapot gemaakt door ergens in te draaien
wat een geluk
Ik had de fan verticaal op men hand, en deze zoog zo hard lucht aan dat ie vooruitging en omklapte in men hand, en ja, ik heb nu nog steeds een litteken

echt een verdomde fan man, echt, hij ging later dan in me kast en moet op een of andere manier los gekomen zijn, gelukkig waren er dan geen doden gevallen en heeft hij zichzelf kapot gemaakt door ergens in te draaien
Of je hebt gewoon geen kracht in je handenDeNB3rt schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 13:49:
mss eens wat anders, maar mijn ervaring met een regelbare 80mm fan van thermaltake (die oranje fans die aan 7000rpm konden draaien)
Ik had de fan verticaal op men hand, en deze zoog zo hard lucht aan dat ie vooruitging en omklapte in men hand, en ja, ik heb nu nog steeds een litteken![]()
echt een verdomde fan man, echt, hij ging later dan in me kast en moet op een of andere manier los gekomen zijn, gelukkig waren er dan geen doden gevallen en heeft hij zichzelf kapot gemaakt door ergens in te draaienwat een geluk
Ik heb even een vraagje, ik ga in de zomervakantie een HTPC bouwen en twijfel erg tussen de Nexus 80 mm fan en de Artic Cooling case ventilator 3? Tussen de fans komt zo ie zo een rubber matje om het geluid wat tegen te gaan en de kast word van 9MM MDF. Wie kan mij helpen?
Werk hier zelf met Nexus 120MM's: die zijn super... 80MM moet ook echt stil zijn. Beter dan een rubber matje: rubberen "staafjes" waarop de fan staat / hangt -> minder contactoppervlak. Daarnaast zou ik een 120mm in je kast zetten: als je toch zelf gaat ontwerpenbasproffesional schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 16:06:
Ik heb even een vraagje, ik ga in de zomervakantie een HTPC bouwen en twijfel erg tussen de Nexus 80 mm fan en de Artic Cooling case ventilator 3? Tussen de fans komt zo ie zo een rubber matje om het geluid wat tegen te gaan en de kast word van 9MM MDF. Wie kan mij helpen?
Love Hardware!
Verwijderd
Ik heb hier nog een leuke papst fan liggen, een 8856 VW
230V~50HZ 70mA 12.5W
Kent iemand die? ik ga hem morgen even proberen, het enige is dat er een gewone stekker op moet, maar ik ben wel benieuwd
230V~50HZ 70mA 12.5W
Kent iemand die? ik ga hem morgen even proberen, het enige is dat er een gewone stekker op moet, maar ik ben wel benieuwd
Verwijderd
En jij hebt een of andere fascinatie voor turbines?Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 00:33:
Ik heb hier nog een leuke papst fan liggen, een 8856 VW
230V~50HZ 70mA 12.5W
Ik heb onlangs 4x 120mm ace fan's aangeschaft, mooie doorzichtige met witte led's. Maar wat een takke herrie
Even uit mijn hoofd doen ze 40dB bij 84Cfm, best veel herrie en lucht dus. Dan kan je ze wel langzamer laten draaien, maar dan ga je de lagers alleen maar horen. Ik kijk het even aan, maar ik denk dat ik toch maar andere fan's ervoor opzoek (ze komen op de radiators).
Sharkoon 80mm Ledfan
Omg wat een lawaai dingen op 12 volt, verschrikkelijk! ledjes zijn wel leuk; airflow sucked.
Titan 80mm Fan
Lekker stil en mooie flow
en redlijke prijs.
Omg wat een lawaai dingen op 12 volt, verschrikkelijk! ledjes zijn wel leuk; airflow sucked.
Titan 80mm Fan
Lekker stil en mooie flow
There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.
Coolermaster_ferry_ schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 12:28:
Ik heb onlangs 4x 120mm ace fan's aangeschaft, mooie doorzichtige met witte led's. Maar wat een takke herrieEven uit mijn hoofd doen ze 40dB bij 84Cfm, best veel herrie en lucht dus. Dan kan je ze wel langzamer laten draaien, maar dan ga je de lagers alleen maar horen. Ik kijk het even aan, maar ik denk dat ik toch maar andere fan's ervoor opzoek (ze komen op de radiators).
Heb er ook 2 gekocht voor mn future WC
en die dingen zijn stil! echt niet normaal... ze draaien ook wel op een lage RPM, maar dan zijn ze nog stiller dan mijn oude Noiseblocker SX2 die ik op ~1000rpm liet draaien
http://www.coolermaster.c...t%20Fan%20120%20x120%20mm

Ik heb de groene uv reactive versie, en ze zijn mooi van kleur..
Hier zitten geen ledjes in, maar die zijn er wel met de zelfde specs.
(Shop waar ik ze heb gekocht: 4Launch, kosten ze maar iets van 8euro)
* ixl85 vind dit een usefull topic
[ Voor 10% gewijzigd door ixl85 op 08-06-2005 13:11 ]
Klopt,ixl85 schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:08:
[...]
Coolermaster
Heb er ook 2 gekocht voor mn future WC
en die dingen zijn stil! echt niet normaal... ze draaien ook wel op een lage RPM, maar dan zijn ze nog stiller dan mijn oude Noiseblocker SX2 die ik op ~1000rpm liet draaien
http://www.coolermaster.c...t%20Fan%20120%20x120%20mm
[afbeelding]
Ik heb de groene uv reactive versie, en ze zijn mooi van kleur..
Hier zitten geen ledjes in, maar die zijn er wel met de zelfde specs.
(Shop waar ik ze heb gekocht: 4Launch, kosten ze maar iets van 8euro)
* ixl85 vind dit een usefull topic
Reden dat ik die 4 niet op mijn rad gebruik is omdat ik denk dat ze daarvoor te weinig lucht geven. Bij normaal gebruik zal het waarschijnlijk wel afdoende zijn, maar het is fijn als je in de zomer er stevig lucht door kan blazen
[ Voor 16% gewijzigd door _ferry_ op 08-06-2005 15:10 ]
Dat kan niet ivm de hoogte van de htpc.Sjeepee schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 16:15:
[...]
Werk hier zelf met Nexus 120MM's: die zijn super... 80MM moet ook echt stil zijn. Beter dan een rubber matje: rubberen "staafjes" waarop de fan staat / hangt -> minder contactoppervlak. Daarnaast zou ik een 120mm in je kast zetten: als je toch zelf gaat ontwerpen
zouden de coolermaster fans dan beter zijn dan de silenX?
Mhh ja idd, die fan die ik aankaarten geeft 42.73 CFM, maar er zit geen led in._ferry_ schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 15:02:
[...]
Klopt,ik heb ook 4x zwarte coolermaster fan's liggen, (uit mijn 2 stackers
) en dan ook nog die fel oranje, zijn IDD erg goed, aardig vergelijkbaar met de papst fan's qua airflow, stilte,rpm en hopelijk ook levensduur. Ze hebben bij coolermaster nu ook een alu versie, schijnt ook erg goed te zijn, overigens niet zo'n gepolijste alu fan.
Reden dat ik die 4 niet op mijn rad gebruik is omdat ik denk dat ze daarvoor te weinig lucht geven. Bij normaal gebruik zal het waarschijnlijk wel afdoende zijn, maar het is fijn als je in de zomer er stevig lucht door kan blazenDan zijn de neon led versies beter geschikt voor mij, met iets van 44cfm en 22dB
Of ie beter is dan papst wat er gevraagd werd...
i dont know, ik geloof de papst hype niet echt en heb ze nog nooit gekocht.. de prijzen liggen absurd hoog vind ik..
iets van 22euro voor een fan, voor dat geld kooop ik liever een mooie alu fan met spiegelbladen (mooi helemaal zilver).
Ik weet wel dat ik al veel stille fans heb gehad maar deze zijn wel heel stil.
_ferry_ heb je misschien een pic van die alu coolermaster fans? sounds nice!
Jah, met review op casejunkies
http://www.casejunkies.co...f4976d831ec64ff935f6722a1
Ik zal ASAP proberen de TS ook weer even te updaten, er zullen vast wel weer nieuwe reviews zoals bovenstaande bijgekomen zijn.
Ik zal ASAP proberen de TS ook weer even te updaten, er zullen vast wel weer nieuwe reviews zoals bovenstaande bijgekomen zijn.
WHOW_ferry_ schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 10:08:
Jah, met review op casejunkieshttp://www.casejunkies.co...f4976d831ec64ff935f6722a1
met de zelfde RPM geeft die fan gewoon 12CFM meer voglens de specs...
nice, jammer dat ik net 2 UVfans heb
ochja, denk toch dat silenX een hele goede kwaliteit fans leverd. De specs staan misschien wel heel/te scherp, maar neemt niet weg dat ze toch aardig stil zijn bij een goede airflow. En met een potmetertje kun je toch veel doen
Toch heb ik liever sterkere fans die vrijwel het hele jaar op een laag pitje lopen. Dan heb je tenminste wat marge voor de zomer (of een OC aanval
). Denk daarbij aan bijvoorbeeld thermaltake smartfans, enermax of silverstone fans.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
In m'n nieuwe behuizing komen Panaflo of Papst fans. Ik heb nu drie 120mm YS Tech fans in m'n kast maar die maken behoorlijk herrie.
TS is geupdate, 2 reviews erbij, en een lijstje met fabrikanten, met *** heb ik de grootste fabrikanten gemarkeerd, op/aanmerkingen zijn natuurlijk welkom
Zalman is bij vele geliefd (bij mij alleen voor de koelblokken, niet voor de losse fans, maargoed)_ferry_ schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 10:03:
TS is geupdate, 2 reviews erbij, en een lijstje met fabrikanten, met *** heb ik de grootste fabrikanten gemarkeerd, op/aanmerkingen zijn natuurlijk welkom
Aopen maakt ook fijne stille fans, alleen zie je ze niet vaak in de winkels liggen.
misschien om er bij te zetten
Verder is ie eigelijk wel goed....
OK, okal was hij al goed, ik heb nog even wat commentaar bij de fabrikanten gezet. DMV de meningen hoop ik dat te kunnen uitbreiden.
Zalman is echt niet wat het geweest is (of is het gewoon nooit geweest?)
Die fans van hun zijn op 12v sowieso duidelijk hoorbaar en zelfs op 5v zijn ze niet echt stil.
Ikzelf heb de zalman 400watt voeding en de cnps7700cu en ik zit er zwaar aan te denken beiden te modden want ze zijn gewoon niet stil....
Als je stilte zoekt moet je toch richting papst/nexus en nexus is toch net wat beter.
Papst 8412ngle - Zeker stil, maar echt blazen doet ie niet
Papst 4412fgl - Op 12v duidelijk te horen (maar wel hele goede flow), 5-7v stil genoeg met redelijke flow
Nexus real silent 120mm - Op 12v gewoon stiller dan de papst 4412 fgl op 5v en toch meer flow....voor mij is het duidelijk
Daarbij komt dat de papst 20 euro kost en de nexus 10 euro...
Dus wat mij betreft heeft zalman geen naam meer in 'silent computing' en is nexus de nieuwe standaard geworden.
Die fans van hun zijn op 12v sowieso duidelijk hoorbaar en zelfs op 5v zijn ze niet echt stil.
Ikzelf heb de zalman 400watt voeding en de cnps7700cu en ik zit er zwaar aan te denken beiden te modden want ze zijn gewoon niet stil....
Als je stilte zoekt moet je toch richting papst/nexus en nexus is toch net wat beter.
Papst 4412fgl - Op 12v duidelijk te horen (maar wel hele goede flow), 5-7v stil genoeg met redelijke flow
Nexus real silent 120mm - Op 12v gewoon stiller dan de papst 4412 fgl op 5v en toch meer flow....voor mij is het duidelijk
Dus wat mij betreft heeft zalman geen naam meer in 'silent computing' en is nexus de nieuwe standaard geworden.
zalman is geweldig qua koelblokken, verder gebruiken ze overal de zelfde fans voor...enakje schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 13:27:
Dus het enige wat zalman moet doen is hun fans aanpassen/verbeteren...
Psst, kijk eens wat voor fan er zit in je zalman voeding. Geen zalmanenakje schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 13:27:
ik heb van de week 2 soorten papst coolers aangeschaft namelijk de:
Case FAN (120 x 25) Papst 4412 F/2 GLL
Specificaties:
• Afmetingen: 120x120x25 mm
• Toerental: 1200 tpm
• Geluidsproductie: 18 dB
• Luchtverplaatsing: 70 m³/h
• Bearing: Sintec sleeve
• Tachosignaal: ja
• Aansluiting: 3-pin
• Overig:
- Vermogen: 0,72 W
- Spanningsbereik: 7 - 14 V
Case FAN (80 x 25) Papst 8412 N/2GML
Specificaties:
• Afmetingen: 80 x 80 x 25 mm
• Toerental: 2050 tpm
• Geluidsproductie: 19 dB
• Luchtverplaatsing: 45 m³/h
• Bearing: sleeve
• Overig:
- Spanningsbereik: 8 - 15 V
- Vermogen: 0,9 W
kan nix anders zeggen dan wat een kut dingen ze hangen gewoon aan me voeding 12 volt dus.
en word gek van het gezoem.
weet iemand hoe je dit oplost???
of waar je makkelijk die stekker van molex naar 5 volt kan halen?
Case FAN (120 x 25) Papst 4412 F/2 GLL
Specificaties:
• Afmetingen: 120x120x25 mm
• Toerental: 1200 tpm
• Geluidsproductie: 18 dB
• Luchtverplaatsing: 70 m³/h
• Bearing: Sintec sleeve
• Overig:
- Vermogen: 0,72 W
- Spanningsbereik: 7 - 14 V
Case FAN (80 x 25) Papst 8412 N/2GML
Specificaties:
• Afmetingen: 80 x 80 x 25 mm
• Toerental: 2050 tpm
• Geluidsproductie: 19 dB
• Luchtverplaatsing: 45 m³/h
• Bearing: sleeve
• Overig:
- Spanningsbereik: 8 - 15 V
- Vermogen: 0,9 W
kan nix anders zeggen dan wat een kut dingen ze hangen gewoon aan me voeding 12 volt dus.
en word gek van het gezoem.
weet iemand hoe je dit oplost???
of waar je makkelijk die stekker van molex naar 5 volt kan halen?
Ik moet inderdaad toegeven dat ik zéér onder de indruk ben van de koelprestaties van de cnps7700cu, maar die fan, zelfs op 5v....zucht
Hoe kunnen ze zoiets goeds toch zo verpesten
Hoe kunnen ze zoiets goeds toch zo verpesten
Verwijderd
even klein schopje: met de hitte van dezer dagen wil ik m'n casefan gaan vervangen! (er zat zo'n coolermaster onding in met een enorme geluidsproductie
welke ik er dus al tijdje geleden uitgehaald heb). Nu wil ik er een stille casefan in, aangezien mijn voeding (zalman 400) watt en mijn ati silencer eigenlijk de einge 2 dingen zijn die lucht naar buiten verplaatsen, en dat doen ze allebei maar erg weinig).
Ik wil er dus nog een extra casefan bij om de warme lucht naast m'n cpu (dus onder m'n voeding) een beetje naar buiten te werken. Maar welke casefan moet ik nu hebben?
De luchtverplaatsing zegt mij weinig (wat is veel, wat is weinig?) en zo zie ik papst fans van 12 DB welke dan wel stil zouden zijn, maar wel ergelijk ratelen en ander vervelend geluid zouden maken.
Kortom: uit de getalling wordt ik weinig wijzer! iemand een echt goede aanrader?
Geluidsproducerende dingen in systeem: Zalman 400 watt voeding, Ati silencer 2, Zalman cnps7000B AlCu (tijdelijk @ max toeren, maar binnenkort weer @ minimaal). en een seagate stille HDD. Kortom: een redelijk stil systeem waar ik dus het liefste een fan bij heb welke zo weinig mogelijk lawaai maakt (5 v? 7 v?)
edit: de afmeting (diagonaal) tussen de schroefgaten waarop de fan bevestigd moet worden is 10cm, dus ik neem aan dat daar een 8cm fan in moet (het is zo'n standaard fan bevestigins geval aan de achterkant van m'n case).
Ik wil er dus nog een extra casefan bij om de warme lucht naast m'n cpu (dus onder m'n voeding) een beetje naar buiten te werken. Maar welke casefan moet ik nu hebben?
De luchtverplaatsing zegt mij weinig (wat is veel, wat is weinig?) en zo zie ik papst fans van 12 DB welke dan wel stil zouden zijn, maar wel ergelijk ratelen en ander vervelend geluid zouden maken.
Kortom: uit de getalling wordt ik weinig wijzer! iemand een echt goede aanrader?
Geluidsproducerende dingen in systeem: Zalman 400 watt voeding, Ati silencer 2, Zalman cnps7000B AlCu (tijdelijk @ max toeren, maar binnenkort weer @ minimaal). en een seagate stille HDD. Kortom: een redelijk stil systeem waar ik dus het liefste een fan bij heb welke zo weinig mogelijk lawaai maakt (5 v? 7 v?)
edit: de afmeting (diagonaal) tussen de schroefgaten waarop de fan bevestigd moet worden is 10cm, dus ik neem aan dat daar een 8cm fan in moet (het is zo'n standaard fan bevestigins geval aan de achterkant van m'n case).
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2005 14:30 ]
Verwijderd
Met dit weer zijn mn temps in mn kast vlink gestegen.
Ik zal me maar moeten opoffveren om vanmiddag naar de stad te fietsten en casefans te halen.
zucht....
In mn voeding zat eerst een of ander lawaai ding dus die heb ik ff vervangen door een coolermaster 80mm led fan. Redenlijk stil en ook wel goede air flow. Ook heb ik nog een Revoltec 80mm led fan. ( dark bleu ofzo) Die is ook zeker erg stil en een zeker goede flow. Maby dat ik nog een refoltev haal of coolermaster... Hmmm ook zou ik wel zo'n mooie Coolermaster 120mm uv green willen maartja dr zit geen gat voor 120mm in mn kast. Modden dus!
( booger kijkt naar temp meter in zn kamer...)
32graden...
Dat gaat nog leuk worden.
Ik zal me maar moeten opoffveren om vanmiddag naar de stad te fietsten en casefans te halen.
zucht....
In mn voeding zat eerst een of ander lawaai ding dus die heb ik ff vervangen door een coolermaster 80mm led fan. Redenlijk stil en ook wel goede air flow. Ook heb ik nog een Revoltec 80mm led fan. ( dark bleu ofzo) Die is ook zeker erg stil en een zeker goede flow. Maby dat ik nog een refoltev haal of coolermaster... Hmmm ook zou ik wel zo'n mooie Coolermaster 120mm uv green willen maartja dr zit geen gat voor 120mm in mn kast. Modden dus!
32graden...

helemaal emt je eens, al zijn die ensrmaxen niet echt stil moet k zeggen.martijn_tje schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 19:34:
Toch heb ik liever sterkere fans die vrijwel het hele jaar op een laag pitje lopen. Dan heb je tenminste wat marge voor de zomer (of een OC aanval). Denk daarbij aan bijvoorbeeld thermaltake smartfans, enermax of silverstone fans.
Atm gebruik ik Titan Alufans en die hebben op 12v wel een lekekre airflow, en op 6v ook wel redelijk en zijn ze nog stil ook
Toch zoek ik nog een paar 120mm fans die echt een groote flow hebben op 12v en bij 5v (of 6~7v) ook nog een redelijke flow hebben en dan ook echt stil zijn..
Verwijderd
okay ik heb even rondgekeken: ik zit nu te twijfelen tussen de volgende 2 fans:
Papst Fan 8412NGL(E) 8x8cm, 1500rpm (12DB, 33m3/h)
Papst Fan 8412NGL(E) 8x8cm, 2050rpm (19DB, 45m3/h)
Nu is mijn vraag aan mensen die deze fans misschien hebben/er iets vanaf weten:
-Hoe hoorbaar zijn de fans (ik lees af en toe dat ze wel lawaai maken?)
-hoeveel is die luchtverplaatsing van beide fans nou (die getallen zeggen mij weinig!).
-Het komt in een case waar zo'n vies rooster bij zit
maar aangezien ik daar voorlopig niet in ga zitten dremelen moet ik het daar maar mee doen, is het vanuit dit oogpunt verstandiger om de stille fan met een lagere airflow te nemen zodat ik daar minder lawaai van krijg door de lucht die zich door dat rooster moet werken?.
-Zijn deze fans stil genoeg op 12v? of raden jullie aan ze in 7 of zelfs 5 volt te zetten (werken ze dan uberhaupt nog? is er dan nog wat van de airflow over?)
Als iemand dit weet .. vertel het even
Papst Fan 8412NGL(E) 8x8cm, 1500rpm (12DB, 33m3/h)
Papst Fan 8412NGL(E) 8x8cm, 2050rpm (19DB, 45m3/h)
Nu is mijn vraag aan mensen die deze fans misschien hebben/er iets vanaf weten:
-Hoe hoorbaar zijn de fans (ik lees af en toe dat ze wel lawaai maken?)
-hoeveel is die luchtverplaatsing van beide fans nou (die getallen zeggen mij weinig!).
-Het komt in een case waar zo'n vies rooster bij zit

-Zijn deze fans stil genoeg op 12v? of raden jullie aan ze in 7 of zelfs 5 volt te zetten (werken ze dan uberhaupt nog? is er dan nog wat van de airflow over?)
Als iemand dit weet .. vertel het even
Dremel dat rooster weg!!!
hoe laag je je fans ook laat draaien (rmp/voltage)
je hebt altijd van dat kut geluid!
Als je eenmaal de fanguard en dat rooster hebt weggehaald houd niks de lucht meer tegen, dus heb je minder turbulentie... en turbulentie veroorzaakt het meeste lawaai!
Over het algemeen zullen de fans wel lekker stil zijn...
En ik heb nog een tip voor je, als je voor stilte gaat:
Koop een fancontroller (heb zelf een rheobus 3 van sunbeam, 0 tot 12volt traploos in te stellen)
dit is echt een van de beste aankopen in jaren
(afgezien van mn nieuwe hardware)
Dan kan je de papst fan van 2050rpm kopen, zelf terug draaien...
mocht je ooit in de problemen komen met je temps dan draai je het voltage weer op!
hoe laag je je fans ook laat draaien (rmp/voltage)
je hebt altijd van dat kut geluid!
Als je eenmaal de fanguard en dat rooster hebt weggehaald houd niks de lucht meer tegen, dus heb je minder turbulentie... en turbulentie veroorzaakt het meeste lawaai!
Over het algemeen zullen de fans wel lekker stil zijn...
En ik heb nog een tip voor je, als je voor stilte gaat:
Koop een fancontroller (heb zelf een rheobus 3 van sunbeam, 0 tot 12volt traploos in te stellen)
dit is echt een van de beste aankopen in jaren
Dan kan je de papst fan van 2050rpm kopen, zelf terug draaien...
mocht je ooit in de problemen komen met je temps dan draai je het voltage weer op!
Verwijderd
jah.. het roostel zal ik wss *ooit* wel eens weg halen, maar dus nog niet binnenkort 
Ik denk dat ik gewoon die 2e haal en mocht ik er ooit last mee krijgen dan kan ik eventueel nog dremelen, fancontroller ertussen doen of hem vervangen door de 12DB versie (en deze dan weer naar andere pc overzetten
)
dan laat ik tzt wel even weten of ie beetje stil is
heb al zo'n fanmate voor m'n cpu cooler, werkt echt geweldig ja! ware het niet dat ie toch op full speed moet lopen doordat de cooler er matig op zit
Ik denk dat ik gewoon die 2e haal en mocht ik er ooit last mee krijgen dan kan ik eventueel nog dremelen, fancontroller ertussen doen of hem vervangen door de 12DB versie (en deze dan weer naar andere pc overzetten
dan laat ik tzt wel even weten of ie beetje stil is
heb al zo'n fanmate voor m'n cpu cooler, werkt echt geweldig ja! ware het niet dat ie toch op full speed moet lopen doordat de cooler er matig op zit
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 10:39 ]
Ik heb een enorme noob vraag
.
Maar in mijn nieuwe Antec P160 zit een standaard 120mm fan van Antec. Deze maakt mij teveel lawaai en wil ik vervangen door een Nexus 120mm fan.
Alleen er zaten geen schroeven bijgeleverd bij de Nexus fan en de standaard-fan wordt op een andere manier geïnstalleerd wat niet kan met de Nexus (plastic/rubber-achtige dingen wat de schroeven vervangt).
Wat voor 'n schroeven moet ik gebruiken? Iemand ervaring met de 12cm versie van Nexus?
Maar in mijn nieuwe Antec P160 zit een standaard 120mm fan van Antec. Deze maakt mij teveel lawaai en wil ik vervangen door een Nexus 120mm fan.
Alleen er zaten geen schroeven bijgeleverd bij de Nexus fan en de standaard-fan wordt op een andere manier geïnstalleerd wat niet kan met de Nexus (plastic/rubber-achtige dingen wat de schroeven vervangt).
Wat voor 'n schroeven moet ik gebruiken? Iemand ervaring met de 12cm versie van Nexus?
Verwijderd
die schroefjes kijk je er toch meestal gewoon bij? kijk eens op de site van nexus of je winkel wat er allemaal in het pakketje krijgt
zaten geen schroefjes in 't pakketje... vreemd genoegVerwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 21:58:
die schroefjes kijk je er toch meestal gewoon bij? kijk eens op de site van nexus of je winkel wat er allemaal in het pakketje krijgt
die kun je echt overal krijgen voor bijna niets, je kunt maybe de lokaale pc boer binnenlopen en ze daar vragen.
Desnoods stuur ik je er 4 op
Desnoods stuur ik je er 4 op
Verwijderd
Ik heb een computer en daar zitten helemaal GEEN casefans in en de CPU is idle ongeveer 60 graden 
Dus mijn ervaring is dat Casefans heeeel veeel nut hebben want bij mij doet ze het super. Zonder casefans is mijn CPU dik 10 graden warmer, als het geen 15 is
1 geluk, het is niet mijn PC maar die van mijn ouders en broer
Ach ja, weten hun veel
Dus mijn ervaring is dat Casefans heeeel veeel nut hebben want bij mij doet ze het super. Zonder casefans is mijn CPU dik 10 graden warmer, als het geen 15 is

1 geluk, het is niet mijn PC maar die van mijn ouders en broer
Ach ja, weten hun veel
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 17:47 ]
Ik heb ook een zalman 400w voeding en het is nu het enige hoorbare in mijn kast. Ik zou er graag een andere fan in gaan zetten en ik dacht aan de 'ultra quiet' akasa fans (zie hier).
Heeft iemand al eens zijn zalman 400w gemod of kan mij een betere fan aanraden dan de akasa?
Heeft iemand al eens zijn zalman 400w gemod of kan mij een betere fan aanraden dan de akasa?
Niets...
kickje 
In mijn nieuwe pc pak ik de Zalman CNPS7700CU als CPU koeler. Nu heb ik in dit topic gelezen dat deze niet erg stil is. Uiteraard wil ik wel een zo stil mogelijke pc
Is deze fan makkelijk te vervangen?
Verder wil ik nog een aantal stille casefans (120mm) welke zijn nu het stilst? de Papst of de SilenX?
In mijn nieuwe pc pak ik de Zalman CNPS7700CU als CPU koeler. Nu heb ik in dit topic gelezen dat deze niet erg stil is. Uiteraard wil ik wel een zo stil mogelijke pc
Verder wil ik nog een aantal stille casefans (120mm) welke zijn nu het stilst? de Papst of de SilenX?
Ik zou de SilenX nemen. Ik heb alleen geen ervaring met Papst, maar ik herinner me wel een grafiekje waarin papst wel stil was maar minder lucht verplaatste dan SilenX. En dat is nou juist de bedoeling van een fan.
Laat maar......
Ik heb het al gevonden met de GoT search.
Sorry
Ik heb het al gevonden met de GoT search.

Sorry
[ Voor 88% gewijzigd door TheovdS op 29-07-2005 19:34 ]
Verwijderd
je kunt hem gewoon op een molex aansluiten (haal je zo 12, 7 of 5 volt uit), of je kunt hem aansluiten op de cooler aansluiting op je videokaart (wat een VF700-cu ook doet denk ik.. m'n ati silencer doet dat ook gewoon).
Verwijderd
tja niet stil.. heb je hem wel op minimale toeren draaien? op 12v maakt ie idd een pokkeherrie maar op 5v bij mij (7000 versie) hoogstens een zacht briesje... (mijn 12db casecooler lijkt er bovenuit te komen)addictive schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:30:
kickje
edit: bah.. dubbelpost
edit2: ik zit nog steeds te denken over zo'n setje geluidsdempers van 17 euro ofzo.. aangezien ik redelijk stille fans gebruik en mijn hdd ook erg stil is.. maar ik het nog net een beetje hoor . Heeft iemand daar ervaring mee?
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2005 19:36 ]
*kick*
Smiling as the shit comes down...
Verwijderd
- ebmpapst merk
- 8412 n/2gmle model
- 80mm * 80 mm afmeting
- titan
- geen idee, zat standaard op mijn CPU-koeler
- 80mm * 80 mm
- F.T.C
- rotary dc-fan, brushless
- 80mm * 80 mm
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2006 00:21 ]
interessant leesvoer voor mensen die goede fan koeling willen hebben
zonde om dit topic in de vergetelheid te laten geraken
Smiling as the shit comes down...
offtopic:
Daar heb je wel gelijk in...
Daar heb je wel gelijk in...
Arctic-Cooling Case ventilator Pro TC
-80mm fan
-Temperatuur gestuurd
-3 pins aansluiting
-Totaal geruisloos & heel erg stil bij volle toeren
Zalman ZM-F1
-80mm fan
-3 pins aansluiting
-Erg stil op Silent mode (via bijgeleverde verloopkabel + weerstand), best luid op 12v
Nexus Real Silent 120mm
-Model D12SL-12
-Rotation speed 1000 RPM
-Acoustic noise 22.8 dB(A)
-Airflow 36.87CFM
Gewoon onhoorbaar!
Antec Tricool 120mm
-RPM: 1200/1600/2000
-CFM: 39/56/79
-dBA: 25/28/30
Op de laagste stand erg stil met genoeg CFM, op de hoogste stand hoorbaar maar niet superluid
-Model D12SL-12
-Rotation speed 1000 RPM
-Acoustic noise 22.8 dB(A)
-Airflow 36.87CFM
Gewoon onhoorbaar!
Antec Tricool 120mm
-RPM: 1200/1600/2000
-CFM: 39/56/79
-dBA: 25/28/30
Op de laagste stand erg stil met genoeg CFM, op de hoogste stand hoorbaar maar niet superluid
Ik heb sinds een paar weken een Thermaltake Tsunami case waarin standaard al twee 120mm fans (van Thermaltake dus) zitten. Het eerste wat ik na twee weken maar gedaan heb is die dingen vervangen door twee 120mm Nexus fans. En wat een verschil... Ondanks dat de Thermaltake fans redelijk stil zouden moeten zijn, zijn de Nexus fans echt een verademing qua stilte. Ik heb ook een voeding van Nexus (NX 5000) en die is ook fluisterstil, het enige echt luidruchtige dat ik nu nog in m'n pc heb zitten is die rotte chipset cooler van Asus
Maar goed, het is hier al vaker gezegd en ik kan het alleen maar beamen: Nexus coolers zijn zowel qua airflow als qua geluid echte aanraders en helemaal niet zo prijzig.
Maar goed, het is hier al vaker gezegd en ik kan het alleen maar beamen: Nexus coolers zijn zowel qua airflow als qua geluid echte aanraders en helemaal niet zo prijzig.
Verwijderd
Heeft iemand al ervaring met deze fan ?
http://www.scythe-usa.com/product/acc/002/sflex_detail.html
Met name dan de SFF21D (120x120x25mm,800rpm,12v,8.7dBA,33.5CFM + hoge mbtf) (+/- € 14,-)
De meeste concrete revieuws waren in het duits en de stillere papst modellen konden hier bijlange niet aan deze fan tippen, ook geen "brommetje" welke sommige reviewers bij de papst's nog wel opmerkten.
Dit lijkt me de beste optie als je op zoek bent naar stille 120mm fans.
Ik heb er 3 besteld om in te bouwen en zal er spoedig wel wat over posten.
Met name dan de SFF21D (120x120x25mm,800rpm,12v,8.7dBA,33.5CFM + hoge mbtf) (+/- € 14,-)
De meeste concrete revieuws waren in het duits en de stillere papst modellen konden hier bijlange niet aan deze fan tippen, ook geen "brommetje" welke sommige reviewers bij de papst's nog wel opmerkten.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2006 00:27 ]
Verwijderd
1) het hangt ervanaf met welke papst er vergeleken is: ik denk niet dat er een courante papst is die op 800 rpm gerated is.Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 00:22:
Heeft iemand al ervaring met deze fan ?
2) geluidsniveau's met elkaar vergelijken zonder ook daarbij naar de respectievelijke verplaatste luchtvolumes te kijken zegt niets. Dat de ene 2X zo stil is als de andere, is geen uitzonderlijke prestatie, als je er rekening mee houdt dat die ene ook maar de helft van de lucht verplaatst dan wat de andere verplaatst.
3) De eerste paar werkingsuren, maakt een papst altijd een brom-geluid. Na die paar uur is het loopwerk als het ware 'ingereden' en maakt de papst dat brom-geluid niet meer.
Op zeer lage toeren (<1000RPM) hoor je bij Papst fans een lichte brom, iets wat je niet zult horen wanneer ze op gewone snelheid draaien (>1500RPM). Dat heeft verder niets te maken met het inwerken van het loopwerk waar jij op wijst maar is permanent aanwezig ook met fans die al maanden lopen. Daardoor zijn Papst fans niet geschikt voor 'extreme stiltefreaks' die Papst fans op 1500RPM nog te lawaaig vinden
In dat opzichts zijn die Scythe fans wel uniek want ik ken geen enkele andere fan die op 12v zo weinig toeren maakt. Hopelijk zijn ze idd wel helemaal vrij van 'bijgeluiden'.
Verwijderd
Ik heb een antec sonata II kast, met daarin voor en achter een 120mm fan van papst. En als cpu koeler een artic freezer 64 pro.
Nu regelt het moederbord automatisch de fans, maar zodra de achterste papst fan begint te blazen komt er wel een hoop herrie vrij, komt dit door het roostertje waardoor hij de lucht naar buiten blaast of komt dit door de fan zelf.
En de freezer 64 pro: is deze te modden zodat je er een 120mm fan aan kan hangen die dan nog beter koelt en stiller is???
Nu regelt het moederbord automatisch de fans, maar zodra de achterste papst fan begint te blazen komt er wel een hoop herrie vrij, komt dit door het roostertje waardoor hij de lucht naar buiten blaast of komt dit door de fan zelf.
En de freezer 64 pro: is deze te modden zodat je er een 120mm fan aan kan hangen die dan nog beter koelt en stiller is???
Verwijderd
Omdat ik van plan ben een silentmod te maken ben ik ook wel geinterseerd in de scythe fan.
Dit is een mooie review.
Daar staat dat er speciale lagers in deze fans zitten: fluid bearing. Schijnt nogal voordelen te hebben. Iemand ervaring?
2 als je wel naar luchtverplaatsing kijkt zie je dat scythe wel minder dan papst blaast, maar de helft is overdreven.
3 is al op gereageerd door kutkip
Dit is een mooie review.
Daar staat dat er speciale lagers in deze fans zitten: fluid bearing. Schijnt nogal voordelen te hebben. Iemand ervaring?
1 een papst op 7v of 5v misschien, die verplaatst dan ook minder luchtVerwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 10:37:
[...]
1) het hangt ervanaf met welke papst er vergeleken is: ik denk niet dat er een courante papst is die op 800 rpm gerated is.
2) geluidsniveau's met elkaar vergelijken zonder ook daarbij naar de respectievelijke verplaatste luchtvolumes te kijken zegt niets. Dat de ene 2X zo stil is als de andere, is geen uitzonderlijke prestatie, als je er rekening mee houdt dat die ene ook maar de helft van de lucht verplaatst dan wat de andere verplaatst.
3) De eerste paar werkingsuren, maakt een papst altijd een brom-geluid. Na die paar uur is het loopwerk als het ware 'ingereden' en maakt de papst dat brom-geluid niet meer.
2 als je wel naar luchtverplaatsing kijkt zie je dat scythe wel minder dan papst blaast, maar de helft is overdreven.
3 is al op gereageerd door kutkip
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2006 12:44 ]
Ik ben op zoek naar wat redelijk stille maar evengoed goedkope 80mm en 120mm fans, leds zijn een groot pluspunt 
Super silent hoef et niet te zijn. zolang het maar niet meer deze stofzuiger combinatie is.
Nu heb ik al wat dingen gezien over ACryan, iemand ervaring met die dingen? vooral over het geluid op 12V.
edit: Of zijn er andere leuke ledded fans die redelijk stil zijn.
Super silent hoef et niet te zijn. zolang het maar niet meer deze stofzuiger combinatie is.
Nu heb ik al wat dingen gezien over ACryan, iemand ervaring met die dingen? vooral over het geluid op 12V.
edit: Of zijn er andere leuke ledded fans die redelijk stil zijn.
[ Voor 28% gewijzigd door Swordlord op 12-04-2006 12:30 ]
Bedankt
en gelezen.
de ACryan Fans vallen bij deze dus af.
De Coolermaster LED Silent TLF-S12, aan de andere hand ging wel fijn, en niet al te luidruchtig.
Das dus een 120mm fan gevonde
nu nog opzoek naar een 80mm, maar misschien dat dat ook een coolermaster wordt, maar eerst pas oordeelen als ik wat reviews van 80mm fans vindt
de ACryan Fans vallen bij deze dus af.
De Coolermaster LED Silent TLF-S12, aan de andere hand ging wel fijn, en niet al te luidruchtig.
Das dus een 120mm fan gevonde
De ACRyans fans maken wel redelijk wat lawaai ja, kep er 3 in m'n kast hangen (1x 120mm en 2x 80mm)
beide 80mm's lopen 2300-2500 toeren en de 120mm doet 1700-1800 toeren.
Airflow is super! Alleen het geluid is wat minder maargoed, de koeling is perfect
/edit
Kep ook nog een coolermaster 80mm erin hangen, die maakt overigens de meeste herrie van de fans hier. Heb hem daarom ook op 6volt lopen... (maarja, ding is ook al ruim een jaar oud).
beide 80mm's lopen 2300-2500 toeren en de 120mm doet 1700-1800 toeren.
Airflow is super! Alleen het geluid is wat minder maargoed, de koeling is perfect
/edit
Kep ook nog een coolermaster 80mm erin hangen, die maakt overigens de meeste herrie van de fans hier. Heb hem daarom ook op 6volt lopen... (maarja, ding is ook al ruim een jaar oud).
[ Voor 29% gewijzigd door EyeWitness op 12-04-2006 15:53 ]
Ik ga de gok nemen en pak 1x 120 mm coolermaster en 2x 80mm cooler master beiden groen, zodra ik begin met men klein casemod projectje.
heb een Castek CS1016 hier thuis staan en die ga ik compleet zwart spuiten, alle blauwe accenten worden groen.
In het zijpaneel wordt een gat gesneden en gaat een mesh paneel in.
Het slachtoffer

edit: er is blijkbaar ook een zwart/zilvere versie ervan, voor 34 euro bij salland, is het overspuiten het nu wel waard, of toch een nieuwe kopen en alleen een gat in zagen voor mesh paneel
heb een Castek CS1016 hier thuis staan en die ga ik compleet zwart spuiten, alle blauwe accenten worden groen.
In het zijpaneel wordt een gat gesneden en gaat een mesh paneel in.
Het slachtoffer

edit: er is blijkbaar ook een zwart/zilvere versie ervan, voor 34 euro bij salland, is het overspuiten het nu wel waard, of toch een nieuwe kopen en alleen een gat in zagen voor mesh paneel
[ Voor 24% gewijzigd door Swordlord op 12-04-2006 16:54 ]
Verwijderd
Zelf heb ik een 4412F/2GL (120 mm) van Papst en twee keer de 3412N/2GLE (92 mm). Ik snap niet dat die 12 cm stil wordt genoemd. Ik heb hem met m'n fancontroller getemd naar 6 Volt, dan is hij al een stuk beter te verdragen. De 92 mm fans zijn echt beesten. Ik had met een Zalman Fanmate op 5 Volt, maar mijn nieuwe 7 channel fancontroller gaat niet lager dan dan 6 Volt
, dus heb ik achter die fancontroller nog een fanmate gehangen om ze stil te krijgen.
HDD herrie heb ik niet zo veel last van: slechts twee Samsungs.

HDD herrie heb ik niet zo veel last van: slechts twee Samsungs.