Hoofdcategorieën
Topicacties

[HowTo] Ledbar met 64 leds

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 12 juni 1999

je kunt hier een iets nieuwere versie van dat oude vumeter programmaatje downloaden:
http://www.vizzzion.org/~lonert/vu_meter.rar

oa een foutje gefixt in het falloff algoritme, en wat andere modi toegevoegd.
gewoon uitpakken naar een willekeurige dir, en dan runnen vanaf een cmd of command prompt met als argument de compoort.

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Reg. datum: 26 januari 2004

quote:
Lone Gunman schreef op 02 april 2004 @ 17:41:
je kunt hier een iets nieuwere versie van dat oude vumeter programmaatje downloaden:
http://www.vizzzion.org/~lonert/vu_meter.rar

oa een foutje gefixt in het falloff algoritme, en wat andere modi toegevoegd.
gewoon uitpakken naar een willekeurige dir, en dan runnen vanaf een cmd of command prompt met als argument de compoort.

Okay thnx lone zal k em mteen ff updaten in t bestandje? lijkt me wa zo makkelijk;)

maare lone

op die filmpjes hebbie met en zonder vu-falloff, en die knightrider 8ig effect...heb je die hex files ook nog?*nevermind* krijg nu ineens 5 strakke effecten ;) echt super lone _/-\o_

Ik mis alleen nog het knightrider effect uit dat rijtje maar ik ben nu al superblij met deze 5 effecten:)

lexophilia wijzigde dit bericht 02-04-2004 18:40 (13%)

Reg. datum: 20 januari 2004

quote:
Lone Gunman schreef op 25 februari 2004 @ 20:54:
welke foutmelding krijg je bij het programmeren ?

en wat krijg je te zien als je na het programmeren "read" aanklikt ? krijg je dan -- blank -- te zien of wat hex ?

ik zit met hetzelfde probleem dat eendje ook al aanhaalde op pagina 10 (ook op pagina 11 is er sprake van)

als ik na het programmeren (failed!) op read klik staat er dit: (ook even de setup erbij gezet)
http://studwww.ugent.be/~pspeybro/ledbar/fpp.gif

mijn programmeerkabeltje is ook maar 30 cm. Is er een manier om te testen of er ergens iets niet werkt of fout is?

Wat betreft het weerstandsnetwerkje heb ik het schema van pagina 11 gebruikt.

Corpse2 wijzigde dit bericht 08-04-2004 11:57 (9%)

keep trying...

@lexophilia: hoe heb jij hem geprogrammeerd? met welke software, welke instellingen... ?

keep trying...

Biertje ??
Reg. datum: 11 juni 2001

quote:
Corpse2 schreef op 06 april 2004 @ 23:26:
@lexophilia: hoe heb jij hem geprogrammeerd? met welke software, welke instellingen... ?
Dat zou ik ook wel willen weten. Ik heb de controllerprint en 1 ledbar af, en wilde even gaan proberen. Als ik nu de ledbar aansluit gaat van de 4 groepen van 8 leds het 2e ledje branden. Als ik de PIC met FCC wil programmeren krijg ik steeds een "Failed to program error". Als ik read doe geeft hij BLANK weer. Met MPASMWIN schijnt het wel te werken, die geeft geen errors en zegt dat hij 758 lines assembled heeft. Verder krijg ik niks uit die balk als alleen die 4 brandende leds. Iemand een idee??

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

C@sp:
Mpasmwin is afaik alleen een assembler (source code naar hex). Je kunt er iig geen pic's mee proggen. Om de pic te programmeren zul je FPP moeten gebruiken.

Corpse2:
Aan de plaatjes te zien denk ik toch dat t aan de kabel ligt. De eerste 8 bytes (28, 01,
01, 83, 30, 07, 00, 9F) kloppen iig. Daarna gaat ergens iets fout.
Je kunt ns proberen de I/O delay in FPP wat hoger te zetten (tussen de 20 en 100 oid).

Als dat niet werkt zul je toch moeten kijken of je de kabel op een andere manier kan maken of extra terminatie toe moet voegen op de controllerprint.

K gebruik hier zelf een flatcable met 10 aders als programmeerkabel. Als je hier een stekkertje op knijpt die op de print past, heb je automatisch om en om ground - signal. K weet niet of dat invloed heeft op t signaal, maar hier werkt t iig... en de kabel is ook nog ns +- 1 meter lang.

Mocht dat ook niet baten (of als je geen zin hebt om een nieuwe kabel te maken), kun je het volgende eens proberen:
http://www.finitesite.com/d3jsys/termination.html

Dat zou dan zo op de print gesoldeerd kunnen worden:
http://www.vizzzion.org/~lonert/term.gif

Geen idee of dat enige (positieve) invloed heeft, maar misschien de moeite waard om te proberen.

Als t dan nog steeds niet werkt kun je misschien beter een losse pic programmer bouwen en de pic daarmee proggen ;)

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

ik ga het morgen alleszins eens proberen met die delay, en anders eens met die extra weerstand en condensator. Ik gebruik alleszins ook zo'n flatcable.
Ik had ook al gedacht om het eens te proberen met een andere programmer maar dan moet ik die ook nog maken... 8)7
Maar nu eerst even :Z want een beetje zat >:)

edit: bij nader inzien: wordt daar dan een weerstand van 10 kOhm vervangen door 270 OHM plus condensator? Niet dat dat direct een probleem is aangezien ik losse weerstanden heb maar voor de zekerheid...

Corpse2 wijzigde dit bericht 08-04-2004 02:37 (29%)

keep trying...

Biertje ??

Ik denk dat ik maar eens een losse programmer ga maken, want zo schiet het niet op. Ook makkelijk voor eventuele volgende schakelingen met PIC's, aangezien ik er 3 gratis heb gehad van de firma Microchip :)

Ik zal pics posten zodra het een beetje werkt.

btw Lone Gunman, heb je die hex file nog voor dat nightrider effect? Is al meer gevraagd geloof ik maar heb 'm nog niet voorbij zien komen.

Uiterest VET! Ik ga volgend jaar elektrotechniek studeren, en als ik er wat meer van weet ga ik ook zulke dingen maken!! Het is jammer dat ik het nu nog niet kan, maar als je ziet hoe zoiets (vrij simpels) zo stoer in je pc staat raak je spontaan enthousiast.

quote:
C@SP schreef op 09 april 2004 @ 13:11:
Ik denk dat ik maar eens een losse programmer ga maken, want zo schiet het niet op.
...
Same here, andere timing en een andere computer hielpen alleszins niet. ;(

keep trying...

Zou het kunnen dat er lang bepaalde pinnen bij de programmer te weinig stroom gaat?
In deze implementatie staan daar weerstanden van ... kOhm (weerstandsnetwerk) terwijl in de TLVP implementatie waarnaar verwezen wordt amper een weerstand voorkomt (laat staan een grote). :X

keep trying...

Archmaster ranzige code..
Reg. datum: 29 januari 2002

gebruiken jullie de 628 of de 628A ? ze hebben namelijk een iets andere start methode voor in-circuit programming. Anders ook even het voltage over MPLS meten, die moet 13+ volt zijn (zo uit het hoofd)

...Als het maar werkt

euh, 16f628, zonder A.
Bij die TLVP komt bij mijn weten geen 13 volt voor (tenzij die van de parallelle poort zou komen :? ) Ik denk dat je de trivial high voltage programmer of zoiets voorhebt.

keep trying...

Biertje ??

Ik heb nu de losse programmer volgens het schema van JDM gemaakt. Nu krijg ik bij de verfificatie in ic-prog een error, dat de verificatie is mislukt op adres 0000h. Ligt dat aan de hex file van ledbar.hex of is mijn programmer niet goed?

Ben nu bijna ten einde raad............. :(

Ipsa scientia potestas est

Dat probleem had ik ook, het schijnt nogal vaak voor te komen. Op www.circuitsonline zijn ook al veel topics hierover te vinden. Waaronder dit topic. Aan het eind heb ik beschreven hoe het bij mij werkt, met welke instellingen e.d.. Ik gebruik wel ic-prog 1.05c om de pic te proggen. Je kan dit programma hier downloaden. Hopelijk werkt het hiermee!

Btw: Hoe staat het met de software :Y)

fsfikke wijzigde dit bericht 19-04-2004 22:43 (5%)

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Zou het misschien mogelijk zijn om eens wat source-code van dat programmatje dat tot nu toe beschikbaar was te posten, ik ken nogal wat van programmeren maar heb geen ervaring met het werken met poorten. |:(

Als ik een voorbeeld heb kan ik eventueel wel eens wat proberen in elkaar te steken :P

Wie is er trouwens al in geslaagd om de pic te programmeren en op welke manier? welke programmer en welke software? Aangezien het bij mij en enkele anderen niet direct schijnt te werken is alle hulp en info welkom O-)

keep trying...

Reg. datum: 26 januari 2004

quote:
Corpse2 schreef op 06 april 2004 @ 23:26:

Oh sorry voor de late reactie maar k heb een hele poos zonder inet gezeten:S...vet erg :|

Uh ik heb em gewoon met de programmer geprogrammeerd die gewoon op de controller print van lone zit......

ik heb em geprogrammeerd met de software die lone eerder in dit topic heeft gepost....FPP heet et geloof ik...

werkt perfect;)

*edit*

BTW ik gebruik de PIC16F628-20/P

ik weet nogsteeds niet met welk programmaatje ik die mov files in een readable formaat kan sgrivgen want iedreen quicktime laten downloaden vin k ook maar omslagtig.....ik heb ondertussen al een 20 tal aan crap programma's op mn pc gehad, maar geen fatsoenlijk programmatje zat ertussen:S

greetzz

lexophilia wijzigde dit bericht 23-04-2004 19:14 (24%)

Het is weer Zomer!
Reg. datum: 02 augustus 2002

Wow vett cool... dit zou ik ook wel willen :) alleen ben ik niet handig genoeg om dit zelf te knutselen... verkoop je ze ook niet al kant en klaar ;) ?

Ok, ik heb laatst de printplaten geetst. Tijdens het solderen kwam ik er achter dat ik een grote blunder heb begaan O+ . Ik heb een ledprint gewoon geetst maar de andere heb ik in spiegelbeeld gedaan |:( |:( . Dus ik dacht tijdens het solderen. Maar als die print in spiegelbeeld is moeten die ic's toch ook in spiegelbeeld :? 8)7. Ik heb de goede print nu gesoldeerd en de controllerprint ook. Proggen lukte me niet met fpp. Maar ik had nog een losse proger liggen en ik heb het daarmee met succes gebrand. Maar als ik nu dat progje van je run (ik heb alleen maar 1 printje aangesloten) en bijv. de eerste optie kies (vu meter met falloff) dan gaan kort alle leds branden, dan gaan ze kort uit en dan 'lopen' ze van boven naar beneden (waar de conector zit) en blijft alleen de onderste branden. Dit gebeurt wanneer ik muziek aan heb maar ook zonder muziek gebeurt hetzelfde (wmp9). Bij optie 2 gaan ze ook kort allemaal branden en dan gebeurt er niks meer. Bij optie 3 gaan alle leds branden die op de onderste 2 ic's zijn aangesloten, het onderste ledje brand lichter dan de rest. Bij optie 4 gaan ze kort bijna allemaal branden, een paar boven niet. Bij optie 5 :P lopen de ledjes vanaf het onderste ic'tje naar het laatste ledje dat op het tweede ic'tje is aangesloten. Heb jij hier een verklaring/oplossing voor ;( Of anders een ander progje dat ik kan gebruiken...

Ps. Zou je misschien kunnen vertellen hoe ik zelf in vb6.0 bijv een progje kan maken, instellingen e.d. Dan kan ik wat dingen uitproberen.

fsfikke wijzigde dit bericht 05-05-2004 19:25 (2%)
Reden: typo

Het gedrag wat je omschrijft bij elke optie klopt, dit hoort namelijk zo :)
Wat jij ziet krijg ik nl ook te zien als ik geen muziek oid aan heb staan.
Het probleem zit m dus in het reageren op de muziek, om de een of andere reden gaat het bij jou fout. Waarschijnlijk ligt het aan je mixer instellingen, het programma luistert nl naar het geluid afkomstig van de geselecteerde record bron.

Probeer het volgende eens: bij de windows mixer > options > properties > recording aanklikken, en dan ok klikken. Vervolgens moet je een van de bronnen selecteren. Hier heb ik bv de bron "stereo mix" geselecteerd, maar volgens mij kan dat verschillen per geluidskaart. (soundblaster heeft bv iets als "what u hear", andere kaarten hebben ws weer iets anders).
Probeer daarna t programma nog eens te draaien, en kijk of ie nu wel op het geluid reageert... (als dat niet zo is, nog ff verder prutsen met die record instellingen).

Als je zelf iets wilt maken met vb6, kan ik je niet echt helpen.
Je zult ws eoa component moeten hebben om serieele communicatie te doen (mscomm oid ? weet vrij weinig van vb).
Daarna moet je de serieele poort openen met de volgende instellingen:
115200 baud, 8 bits, 1 stopbit, geen parity, geen flowcontrol.

Als je dat gedaan hebt kun je om de zoveel tijd (bijvoorbeeld 25 milliseconde) een reeks van 65 bytes versturen via de serieele poort.
De eerste byte uit de reeks _moet_ de waarde 255 (of 0xff in hex) hebben, de bytes die je daarna stuurt mogen elke waarde hebben _behalve_ de waarde 255.

De bytes die volgen na de eerste byte geven de intensiteitniveau's van de leds aan. Als je bv 64 keer een 0 stuurt, gaan alle leds uit. Als je 64 keer 254 stuurt gaan alle leds vol aan. Op die manier kun je aangeven hoe fel elke led moet branden. Door dit steeds te herhalen kun je dus bv een knightrider effect maken, of elk ander denkbaar effect :)

k hoop dat je hier wat verder mee kunt... :)
(btw wat pics of n filmpje zou erg leuk zijn :D )

K, ik hem nu op wave staan en hij doet het!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Pics komen eraan filmpje kan ik helaas niet doen.

fsfikke wijzigde dit bericht 05-05-2004 20:35 (29%)

@Lone Gunman

Duidelijke uitleg.
Ik wil zelf graag wat experimenteren met wat verschillende FXen, alleen begrijp ik de werking van de LED-printen nog niet helemaal. |:(

Zoals ik het begrijp werkt het als volgt? B)

De PIC stuurd 64 LED PWM waarden serieel naar de shift regjes, en deze worden na de 64ste waarde ge-latched naar de uitgangen (LEDs).
Dit proces wordt dan bv 254 herhaald, dus 1 PWM periode. Dus als bv LED1 de PWM-waarden 84 heeft (30% licht) dan stuurd de PIC dus deze LED 84 keer als 1 naar de shift regjes en 170 keer als 0.

Als de LED-printjes 254 keer 64 waarden hebben ge-latched, dan haalt de PIC weer 64 nieuwe waarden op uit de pc en slaat deze lokaal in z'n geheugen op voor de volgende 254x PWM periode?

Klopt dit ongeveer of sla ik na volledig de plank mis. 8)7

@anyone.

Is het mogelijk dat iemand voor mij twee LED- en een controlle printje kan etsen, _/-\o_ zelf heb ik nog niet de mogelijkheid hiertoe, en om deze nu op een breadboardje te bouwen (al een project op zich :)) lijkt mij niet echt handig.

Uiteraard tegen een vergoeding. ;)

I have no idea what neurons misfired in my brain to make me write this.

Ok, zoals belooft hier de foto's.

http://home.planet.nl/~derdidas/felix/final1.JPG

http://home.planet.nl/~derdidas/felix/final2.JPG

http://home.planet.nl/~derdidas/felix/final3.JPG

http://home.planet.nl/~derdidas/felix/final4.JPG

Nogmaals bedankt voor alles _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

fsfikke wijzigde dit bericht 06-05-2004 11:37 (9%)

quote:
Species_8472 schreef op 06 mei 2004 @ 10:16:
@Lone Gunman

Duidelijke uitleg.
Ik wil zelf graag wat experimenteren met wat verschillende FXen, alleen begrijp ik de werking van de LED-printen nog niet helemaal. |:(

Zoals ik het begrijp werkt het als volgt? B)

De PIC stuurd 64 LED PWM waarden serieel naar de shift regjes, en deze worden na de 64ste waarde ge-latched naar de uitgangen (LEDs).
Dit proces wordt dan bv 254 herhaald, dus 1 PWM periode. Dus als bv LED1 de PWM-waarden 84 heeft (30% licht) dan stuurd de PIC dus deze LED 84 keer als 1 naar de shift regjes en 170 keer als 0.

Als de LED-printjes 254 keer 64 waarden hebben ge-latched, dan haalt de PIC weer 64 nieuwe waarden op uit de pc en slaat deze lokaal in z'n geheugen op voor de volgende 254x PWM periode?

Klopt dit ongeveer of sla ik na volledig de plank mis. 8)7

het eerste gedeelte van je uitleg klopt vrij aardig :)

Je moet je voorstellen dat 64 bytes van het ram geheugen van de pic gereserveerd is als "framebuffer".
Deze framebuffer wordt gebruikt door 2 "processen" in de PIC software.
Het ene proces leest continu de framebuffer uit en geeft deze weer op de leds, het andere proces reageert op data die via de rs232 poort binnenkomt, en schrijft deze data in de framebuffer.

Het uitlezen en wegschrijven gebeurt op de manier zoals je zelf al aangeeft.
Dit proces wordt echter steeds herhaald, wat betekent dat het proces van voren af aan begint nadat een pwm periode voorbij is. De PIC haalt dus geen nieuwe waarden op uit de PC, hij blijft gewoon continu waarden ophalen uit de framebuffer in de PIC. Als de framebuffer nieuwe waarden bevat, zul je dit te zien krijgen op de leds. Als de framebuffer echter geen nieuwe waarden bevat, krijg je hetzelfde te zien als voorheen.

Het tweede proces reageert op data die binnenkomt op de rs232 poort van de PIC.
Een variabele in de PIC wordt gebruikt als een pointer (soort "cursor") in de framebuffer. Als de PC de waarde 255 naar de PIC stuurt, wordt deze pointer aan het begin van de framebuffer neergezet. Waardes die hierna volgen worden achterelkaar in de framebuffer weggeschreven.

Voorbeeldje met een framebuffer van 8 bytes (voor 8 leds dus)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
inhoud van de framebuffer: (^ is de positie van de pointer)  
  0   0   0   0   0   0   0   0
                      ^

de PC stuurt nu de waarde 255, waardoor de pointer naar
positie 1 gaat in de framebuffer:

0   0   0   0   0   0   0   0
  ^

Nu stuurt de PC de waarde 128. Deze wordt weggeschreven 
op de plaats van de pointer. Daarna wordt de pointer opgehoogd.

128   0   0   0   0   0   0   0
  ^

128   0   0   0   0   0   0   0
      ^

De PC stuurt hierna de waarde 10. Deze wordt weggeschreven 
op de plaats van de pointer, waarna de pointer weer wordt opgehoogd.

128  10   0   0   0   0   0   0
      ^

128  10   0   0   0   0   0   0
          ^

Door dit 8x te herhalen kan je de framebuffer vullen met nieuwe data.

De nieuwe data in de framebuffer wordt automatisch gelezen door het proces dat de leds aanstuurt, waardoor de veranderingen direct zichtbaar zijn op de leds.
K hoop dat de werking van de PIC software zo iets duidelijker is :)

Als je zelf effecten wilt maken hoef je trouwens helemaal niet te weten hoe dit werkt... je moet gewoon een PC programma schrijven dat zich aan het protocol houdt zoals gegeven in mn voorgaande post (via de serieele poort 65 waarden versturen, waarvan de eerste 255 moet zijn, en de andere waarden alles mogen zijn behalve 255).

Het maken van effecten is dus puur een kwestie van PC software schrijven. De software in de PIC zorgt verder wel dat de data die je via de serieele poort stuurt goed op de leds komt te staan.

fsfikke:
ziet er erg netjes uit :) erg leuk om te zien dat iemand anders het na heeft gebouwt iig _/-\o_

Aan de windows software wordt trouwens nog gewerkt, hoop binnen +- 2 weken toch op zn minst een beta versie draaiend te hebben. Als het zover is zal ik hier wel een berichtje neerzetten.

mzzls, lone

Lone Gunman wijzigde dit bericht 06-05-2004 18:15 (5%)

teamgaol!!
Reg. datum: 27 oktober 2003

Ziet der allemaal super uit :P Ik krijg alleen niet met eagle de schema's open :X Ik krijg een error die zegt dat de file is beschadigd. Nu heb ik al meerdere malen de file overniew gedownload maar steeds dezelfde error. Iemand oplossing of een jpeg van de schema's?

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: