Hoofdcategorieën
Topicacties

[HowTo] Ledbar met 64 leds

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 21 22 23 24 last

Reageer Nieuw Topic
Archmaster ranzige code..
Reg. datum: 29 januari 2002

quote:
Lone Gunman schreef op 09 februari 2004 @ 15:59:
wbt meer leds aansturen:
k denk niet dat het met de huidige hardware mogelijk is om veel meer leds aan te sturen. Overstappen op een atmel is misschien een optie, je wint dan in snelheid (10/16 mips tov 5 mips) waardoor je gewoon meer leds aan kunt sturen... ~2-3 keer zoveel leds als nu het geval is.

Heeft even geduurd, maar ik moest even naar Finland.

Waar ik hier vooral op doelde is dat je nu 32 registers 'schuift' voordat je outputs van je schuifregisters wegschrijft. Met 2 extra outputs zou je dus 4x2 ipv 2x4 registers kunnen aansturen.

Mischien dat het gebruik van de ingebouwde 'nibble' bewerkingen nog wat op kan leveren. Met nibbles heb je natuurlijk maar 16 intensiteiten. Toch zal dat veelal voldoende zijn. Een korte berekening (heb ik nu niet bij de hand) laat zien dat, bij 75 Hz, meer dan 40 tinten waarschijnlijk niet te onderscheiden zijn. Als je het verlies van tinten voor lief neemt kun je dus ook nog behoorlijk wat winnen. Bij gebruik van nibbles (2 leds per byte) en 8 uitgangen kunnen dan 300-600 leds worden aangestuurd op 75 Hz :P .

...Als het maar werkt

Reg. datum: 12 juni 1999

Gebruik maken van 4 rijen shiftregisters ipv 2 scheelt wel iets, maar niet genoeg. Als je 4 rijen gebruikt, zou je per pwm lus 224 cycles kwijt zijn ipv 256. In het aantal leds dat je dan zou kunnen gebruiken vertaalt zich dat naar +- 72 leds vs 64 nu.

Over de ingebouwde nibble bewerkingen: die zijn er niet (op t swappen van de low&high nibble van een byte na). Als je de nibbles zou gebruiken voor de ledintensiteit zou je dus extra bewerkingen moeten uitvoeren waardoor je er alleen maar achteruit op gaat.

Verder is het natuurlijk logisch dat je meer leds kunt aansluiten als je de pwm nauwkeurigheid verlaagt. Als ik 4 bits pwm gebruik ipv 8 bits pwm (wat nu het geval is), dan kan ik met de huidige opstelling in theorie 2^4*64 = 1024 leds aansturen. In theorie that is, want je moet die waarden dus wel ergens opslaan. Deze pic heeft maar 224 byte ram, dus dat gaat niet (zelfs al zou je de nibbles gebruiken, dan nog zou je max 448 leds kunnen bufferen). Dan zou je dus al een oplossing moeten maken met extern geheugen (wat natuurlijk goed mogelijk is. maar als t niet native gesupport wordt door je microcontroller krijg je alleen maar extra overhead voor t schrijven en lezen naar t ram, wat je in dit geval niet wilt)

Maaaarrrr... dat ik 8 bits pwm gebruik is niet voor de gein... een led heeft namelijk _geen_ lineair intensiteitsverloop als ie gestuurd wordt dmw pwm. In de praktijk is het dus zo dat in de lage stappen (van uit naar n beetje aan) de intensiteitsverschillen vrij groot en duidelijk zichtbaar zijn. De hoge stappen (van n beetje aan naar vol aan) zijn daarentegen bijna niet te onderscheiden. Door 8 bits pwm te gebruiken krijg je iig nog een redelijke range zodat je dat niet-lineaire effect een beetje op kan vangen. Met 4 bits pwm zou dat niet lukken, waardoor je de stappen duidelijk ziet, en ook nog eens moeilijk/niet een mooi lineair verloop kan maken. En dat wil je dus niet... (ik niet iig ;) )

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Wicked

jammer dat ik zo`n kast nog niet heb :(
anders was ik er nu aan bezig

Boo

Archmaster ranzige code..
Reg. datum: 29 januari 2002

Dat van die intensiteit is wel nieuw voor me. Ik dacht aan de schakeling te zien dat de schuifregisters in hun vorige status 'gelatched' werden. Oftewel dat de LEDs dus alleen aan en uit gingen als de status van het schuifregister veranderde. In dat geval is 4 bits natuurlijk geen echt probleem. Anyway, bovenstaande is geen echte kritiek op de bestaande code, maar meer brainstorming over mogelijkheden van de toepassing.

...Als het maar werkt

Reg. datum: 24 januari 2004

Ik heb nu het controller/programmer printje klaar en ben zojuist aanbeland bij het programmeren van de PIC.
Ik heb al gemerkt dat op Win98 het programma niet werkt dus WinXP gebruikt.
Alleen is nu het probleem dat wanneer ik de PIC ga uitlezen met het FPP programma, dat er dan de ene keer --Blank-- komt te staan
en de andere keer een schermpje met allemaal nullen (HEX).

Vervolgens wil het programmen met file: ledbar.hex niet lukken.
Weet iemand een oorzaak waarom dit fout gaat??

(ik heb een kabeltje van 30 cm naar de printer poort en de voedingskabel aangesloten.
De ledbars en de andere kabeltjes zijn nog niet aangesloten.
Met de installer.exe heb ik de service gestart icm giveio.sys)

aragornholio wijzigde dit bericht 25-02-2004 20:03 (8%)

welke foutmelding krijg je bij het programmeren ?

en wat krijg je te zien als je na het programmeren "read" aanklikt ? krijg je dan -- blank -- te zien of wat hex ?

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Reg. datum: 24 januari 2004

Wanneer ik onder de optie 'Device' op Read klik dan verschijnt er een regel met
---blank ---
(melding bovenaan is; Reading ... en daarna Read!)

Als ik daarna op de knop program klik verschijnt er de melding:
Failed to program code!

hm, weet je zeker dat de kabel goed is ? meer kan ik er niet van maken nl

Biertje ??
Reg. datum: 11 juni 2001

Heeft er al iemand een printje ge-etst? Ik ben hard op zoek naar iemand die voor mij een printje kan etsen, die mogelijkheden heb ik zelf niet. Of zijn er bedrijven die aan de hand van de schema's in Eagle printjes kunnen etsen?

Edit... Heb zojuist een bedrijf gevonden die aan de hand van de Eagle files de printjes kan etsen. PSD

C@SP wijzigde dit bericht 04-03-2004 15:34 (24%)

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Reparateur
Reg. datum: 28 september 2000

quote:
C@SP schreef op 04 maart 2004 @ 14:00:
Heeft er al iemand een printje ge-etst? Ik ben hard op zoek naar iemand die voor mij een printje kan etsen, die mogelijkheden heb ik zelf niet. Of zijn er bedrijven die aan de hand van de schema's in Eagle printjes kunnen etsen?

Edit... Heb zojuist een bedrijf gevonden die aan de hand van de Eagle files de printjes kan etsen. PSD
www.custompcb.com kan het ook voor je, en is niet zo duur.

Ja en probeer het nu eens? .... ZET HEM UIT ZET HEM UIT!!!!

Reg. datum: 26 januari 2004

hallo ben ik weer....

ik kon nergens ledbars vinden behalve dan op dure conrad met zn verzendkosten....dus heb uiteindelijk maar beslissing genomen om ledbars bij conrad te bestellen....

nu beschik ik over de volgende ledbars http://www.produktinfo.co...ed-leiste_8fach_de-en.pdf (PDF)

deze ledjes kunnen 2.1v tot 3.0v hebben.

nu zit ik met het berekenen van de weerstanden die ik moet aanschaffen.

r=u/I toch?

maar ik heb geen Idee hoeveel volt er op komt te staan....is dat gewoon die 5 volt? of is dat lager ?

hoe ziet de berekening er dan uit?
*offtopic* Hetzelfde probleem heb ik met de rgb muismod...watvoor spanning komt er op te staan? anders kan ik ook daar de berekening niet van uitwerken. Ook hier beschik ik weer over de rgb-led van conrad...niet al te beste kwaliteit, maar het gaat om het Idee.

Hier weer de datatsheet http://www.produktinfo.co...r_lgb_led_lf-59_ebgbc.pdf

Doorlaatspanning: rood 1,7 V, groen 2,2 V, blauw 3,0 V, I = 20 mA
*offtopic*

kan iem mij helpen?

Reg. datum: 20 januari 2004

Dit staat toch in de FAQ uitgelegd, niet? 8)7

nuja, omdat ik er ook aan bezig ben en ik van andere mensen ook wel eens wat werkende dingen wil zien. :X

Volgens mij wordt er inderdaad 5V (maximaal) over de leds gezet. Het verlies in de schuifregisters zal wel niks voorstellen.
Dus neem aan dat er 20 mA door die leds mag en dat we er 2.1V over willen zetten dan zal er over de weerstand 2.9V staan, met 20 mA geeft dit r=u/i = 2.9V / 20 mA = 0.145 kOhm oftewel 145 ohm.

Gelijkaardige berekeningen bij die rgb-led. => rood: 165 Ohm, groen: 140 Ohm, blauw: 100 Ohm.

Geef een gil als ik hier iemand zijn ledjes help verneu*en >:) , maar ik denk dat het juist is. Als de led nu niet fel genoeg zou branden kan je altijd weerstand vervangen door een kleinere.

keep trying...

quote:
Corpse2 schreef op 30 maart 2004 @ 00:38:
Dit staat toch in de FAQ uitgelegd, niet? 8)7

nuja, omdat ik er ook aan bezig ben en ik van andere mensen ook wel eens wat werkende dingen wil zien. :X

Volgens mij wordt er inderdaad 5V (maximaal) over de leds gezet. Het verlies in de schuifregisters zal wel niks voorstellen.
Dus neem aan dat er 20 mA door die leds mag en dat we er 2.1V over willen zetten dan zal er over de weerstand 2.9V staan, met 20 mA geeft dit r=u/i = 2.9V / 20 mA = 0.145 kOhm oftewel 145 ohm.

Gelijkaardige berekeningen bij die rgb-led. => rood: 165 Ohm, groen: 140 Ohm, blauw: 100 Ohm.

Geef een gil als ik hier iemand zijn ledjes help verneu*en >:) , maar ik denk dat het juist is. Als de led nu niet fel genoeg zou branden kan je altijd weerstand vervangen door een kleinere.

Thnx.....zodra ik hem af heb post ik hem hier met wat filpjes:)

darna zal ik ff kijken of ik wat inmekaar ken scripten om cpu/geheugengebruik weer te geven;)

_/-\o_ nogmaals thnx;) _/-\o_

Reg. datum: 28 maart 2004

owh WTF!

ziet er erg netjes uit (jaja ik weet het beetje laat)
Als ik tijd over heb ga ik ook die ledbar bouwen .
Top gedaan !

rapsac <=> caspar

Zwara bruut dit ding, ik wou dat ik het kon.

If it aint broke, fix it till it is!

quote:
Corpse2 schreef op 30 maart 2004 @ 00:38:

Geef een gil als ik hier iemand zijn ledjes help verneu*en &gt;:) , maar ik denk dat het juist is. Als de led nu niet fel genoeg zou branden kan je altijd weerstand vervangen door een kleinere.

euh, GIL ;)

De gebruikte shiftregisters (74HCT595) kunnen maximaal 6 mA per uitgang leveren. Als je dat aanhoud, zouden ze niet kapot moeten gaan :)

Voor bv de groene ledbars van conrad zou dit betekenen:
doorlaatspanning = 3,0v
benodigde weerstand = (5,0v - 3,0v) / 6 mA = 330 Ohm.

In de opstelling hier gebruik ik iig weerstanden van 330 Ohm, en zoals je op de filmpjes kunt zien is de lichtopbrengst goed genoeg :)
K heb dit ook getest met RGB en heldere (blauwe) leds, en ook deze zijn fel genoeg met "maar" 6 mA.

Als je toch meer dan 6 mA wil verstoken, kan je bv gebruik maken van een ULN2803 ic (darlington array). Dit ic hang je achter ieder shiftregister (vereist dus wel wat aanpassingen aan de printlayouts).
Als je dit ic gebruikt kun je per uitgang meer dan 100 mA verbruiken.

K ben nu bezig met het programmeren van een (windows) applicatie om de ledbar aan te sturen, deze zou binnen niet al te lange tijd klaar moeten zijn.
Tegen die tijd zal ik wel posten waar t programma te downloaden is.

Het idee is iig dat er plugin support in het programma zit, zodat je zelf plugins kan schrijven. Als ik teveel vrije tijd heb (ws niet) komt er misschien een plugin die scripts (bv met lua) uit kan voeren, zodat mensen zonder c/c++ kennis ook plugins kunnen schrijven.

Mochten er nog mensen zijn met suggesties voor deze applicatie, post ze hier maar :)

quote:
Lone Gunman schreef op 30 maart 2004 @ 17:56:
[...]

euh, GIL ;)

De gebruikte shiftregisters (74HCT595) kunnen maximaal 6 mA per uitgang leveren. Als je dat aanhoud, zouden ze niet kapot moeten gaan :)

Voor bv de groene ledbars van conrad zou dit betekenen:
doorlaatspanning = 3,0v
benodigde weerstand = (5,0v - 3,0v) / 6 mA = 330 Ohm.

In de opstelling hier gebruik ik iig weerstanden van 330 Ohm, en zoals je op de filmpjes kunt zien is de lichtopbrengst goed genoeg :)
K heb dit ook getest met RGB en heldere (blauwe) leds, en ook deze zijn fel genoeg met "maar" 6 mA.

Als je toch meer dan 6 mA wil verstoken, kan je bv gebruik maken van een ULN2803 ic (darlington array). Dit ic hang je achter ieder shiftregister (vereist dus wel wat aanpassingen aan de printlayouts).
Als je dit ic gebruikt kun je per uitgang meer dan 100 mA verbruiken.

K ben nu bezig met het programmeren van een (windows) applicatie om de ledbar aan te sturen, deze zou binnen niet al te lange tijd klaar moeten zijn.
Tegen die tijd zal ik wel posten waar t programma te downloaden is.

Het idee is iig dat er plugin support in het programma zit, zodat je zelf plugins kan schrijven. Als ik teveel vrije tijd heb (ws niet) komt er misschien een plugin die scripts (bv met lua) uit kan voeren, zodat mensen zonder c/c++ kennis ook plugins kunnen schrijven.

Mochten er nog mensen zijn met suggesties voor deze applicatie, post ze hier maar :)

Thnx voor je gil lone, ik had echter vamiddag al de weerstandjes gekocht, en der zonet op gesoldeerd...het werkt goed nu...alleen ik zit met een softwarematig probleempje:S

Als ik de fpp progger afsluit, of als ik met internet explorere bezig ga, dan houden mn ledbars na zo'n 20 sec tot 1 minuut op met functioneren.

Gaat dit ook zo bij jou lone?

Ik ben by the way sinds vandaag met een vriend van mij bezig om ook een stukje software te schrijven zodat het geheugen/cpu gebruik wordt weergegeven.
Het is de bedoeling dat er zoal kan worden gekozen of beide bars worden gebruikt om of cpu of geheugen gebruik, of links cpu en rechts mem.

maar voordat dat klaar is zijn we al lang veel verder..want wij zitten ook met de tijd te kampen.

Ipsa scientia potestas est

Mooi om te horen dat er een progje aankomt! Ik ga de printplaten vrijdag etsen met m'n leraar, en dan is het boren geblazen :/ . Gelukkig heeft mijn pa een kolomboor want met een dremel uit de losse hand met 0,8mm boortjes (deze heb ik toch nodig o.a.?) aan de gang zie ik niet zo zitten ;). Ik ben verder nog een beginner met elektronika, dus had ik nog een vraagje: Ik heb ipv een weerstandnetwerk van 10k een paar weerstanden van 10k gekregen. Als ik het goed heb moetten de weerstanden allemaal op pin 1 van de 74hct573, en dan 1 op pin 2, pin 3 en pin 4 toch? En ik heb 64 platte groene leds gekocht omdat ze geen bars hadden, ik heb weerstanden van 120 Ohm, is dit te weinig? Verder wou ik je ook nog eens bedanken voor het delen van de schema's e.d.! Echt super! Ik heb een dikke 40 euro betaald voor alle onderdelen, dus hopelijk werkt het nog ook :X

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Reg. datum: 28 oktober 2002

mooi gemaakt :) nice :)

lexophilia:

wbt het probleem met het stoppen:
probeer het eens zonder dat de programmeerkabel aan is gesloten. Het kan zijn dat deze ervoor zorgt dat de PIC in programmeer-mode komt als de programmeerkabel wel is aangesloten maar FPP niet draait.

Het programmeren is toch maar eenmalig, als dat eenmaal gebeurd is kan je de programmeerkabel beter eraf laten (als je de code in de PIC wilt vernieuwen/veranderen kan je m er weer tijdelijk aanhangen uiteraard)

De problemen met het stoppen heb ik hier niet. Als de programmeerkabel is aangesloten en FPP draait (of juist niet), dan werkt t gewoon. Maar dat kan misschien aan de "implementatie" van de parallele poort liggen op t moederbord.

fsfikke:

als je geen risico wilt lopen kun je beter weerstanden met een hogere waarde nemen. Nou weet ik niet welke doorlaatspanning jouw leds hebben, maar als je er vanuit gaat dat een normale groene led een doorlaatspanning van +- 2,7 v heeft, dan zou je uitkomen op: (5v - 2,7v) / 6 mA = 383 Ohm.
Je kan dan bv 390 Ohm weerstanden pakken.
Als je weerstanden pakt met een lagere waarde zou het kunnen zijn dat de shiftregisters kapot gaan.

wat je zegt over het weerstandsnetwerk klopt (als ik je goed begrijp tenminste).
Het moet iig zo aangesloten worden (hoop dat t plaatje n beetje duidelijk is ;) ):

http://www.vizzzion.org/~lonert/resistor.gif

Lone Gunman wijzigde dit bericht 30-03-2004 21:11 (10%)

Ipsa scientia potestas est

ok, bedankt. Dan weet ik het teminste zeker ;)

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

thnx lone...et werkt....

ik blijf je steeds bewonderen:)...op al mn vragen hebbie nog nooit n antwoord gegeven dat niet werkte ;)

_/-\o_ je krijgt van mij een pluim ;) _/-\o_

quote:
lexophilia schreef op 30 maart 2004 @ 19:41:
[...]
Thnx voor je gil lone, ik had echter vamiddag al de weerstandjes gekocht, en der zonet op gesoldeerd...het werkt goed nu...alleen ik zit met een softwarematig probleempje:S

...

Ook dank u voor de gil :+ .

@ lexophilia: je zegt dat het werkt met de weerstandjes die je gekocht hebt? Ik had namelijk de redenering gebruikt zoals in mijn vorige post en ik heb dus ook weerstandjes gekocht van 150 ohm.
Waren dat de weerstandjes die ik aangeraden had? Werkt het daarmee, of heb je speciale shiftregisters gebruikt? (ik heb die 74hc595 van fairchild)

keep trying...

meer specifiek gebruik ik de deze: http://www.fairchildsemi.com/pf/MM%2FMM74HC595.html.

Volgens de datasheet kan die maximum zelfs 35 mA per pin geven. Ik denk dus dat ik het er maar op waag met die weerstandjes. :P

keep trying...

quote:
Corpse2 schreef op 31 maart 2004 @ 02:48:
[...]

Ook dank u voor de gil :+ .

@ lexophilia: je zegt dat het werkt met de weerstandjes die je gekocht hebt? Ik had namelijk de redenering gebruikt zoals in mijn vorige post en ik heb dus ook weerstandjes gekocht van 150 ohm.
Waren dat de weerstandjes die ik aangeraden had? Werkt het daarmee, of heb je speciale shiftregisters gebruikt? (ik heb die 74hc595 van fairchild)

Hey

Jah ik heb gewoon 150 Ohm weerstandjes gebruikt(en ja die had jij aangeraden ;) ), en dat werkt gewoon...
De shiftregisters die ik heb zijn 4hc595N shifregisters...

*offtopic*
Ik heb al filmpjes gemaakt, maar dat zijn .mov files...heeft iem een progje waarmee ik die kan omzetten naar divx oid?
Dan kan ik ze posten :)
*/offtopic*

oh By The Way

Ik heb ook nog een batch file geschreven voor de mensen vumeter.exe op de pc niet aan de praat krijgen.

http://213.10.247.123/matthijs/GOT/Ledbars/vumeter.zip

Ik heb er ook een readme bestandje bij gedaan:)

je moet hem ook ff uitpakken in winrar of winzip.
en die kun je hier weer downe:)

Winrar
http://213.10.247.123/matthijs/EBRDS/gathering/wrar33b5.exe

Winzip
http://www.winzip.com/linkfpp.cgi

succes,

lexophilia wijzigde dit bericht 09-07-2004 23:16 (4%)
Reden: *ff url veranderd voor winrar en dat vumeter proggie(nu ook inclusief Lone's nieuwste vumeter.exe filetje met een keuze uit 5 verschillende coole effecten ;) )

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 21 22 23 24 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2010 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2009