Hoge, irritante piep uit... Moederbord (A7N8X)?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 6.866 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08 22:01

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Hoi :)

Ik heb enkele dagen geleden een nieuw systeem gekocht, bestaande uit oa:
• ASUS A7N8X Deluxe (rev 2.0)
• AMD Athlon XP 2500+ (1.833 GHz Barton)
• 400 Watt generieke Computerland PSU

Mijn systeem produceert een hoge piep die extreem irritant is als je hem hoort; vergelijkbaar met de piep die sommige TVs produceren. Maar deze piep hoor ik alleen als het systeem idle is; als ik mijn CPU 100% belast, dan is de piep compleet afwezig.

Ik heb een redelijk vermoeden waar ik het moet zoeken, maar niet hoe ik het op moet lossen. Moderne OSsen gebruiken de HLT instructie om de CPU in een minder stroomhongerige staat te brengen als er niks te doen valt. Door de HLT instructie doet de CPU niks nuttigs tot het eerstvolgende interrupt. Ik draai Debian met Linux 2.6, en Linux 2.6 zet de timer op 1000 Hz, wat er op een idle systeem voor zou zorgen dat de CPU 1000 keer per seconde wakker wordt en weer gaat slapen. Dat betekent dus ook dat de CPU 1000 keer per seconde zijn vermogensconsumtie aanpast, wat dan waarschijnlijk ergens die piep - die inderdaad best wel eens 1 KHz zou kunnen zijn - veroorzaakt.

Ik ben eens goed gaan luisteren, met een stukje PVC buis als stethoscoop, en het geluid lijkt afkomstig te zijn van twee van de vier grote mosfets (de twee het dichtst bij het AGP slot), zie onderstaand plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://gemini.luon.net/~marcelm/tmp/a7n8x.jpg

Ik heb er al een andere voeding in gehangen, maar dat mocht niet baten.

Een zoekactie op GoT leverde een topic op van iemand met - zo lijkt het - exact hetzelfde probleem, maar zonder oplossing.

Ook op Hardware Analysis is een topic te vinden, ditmaal met wat meer inhoud. Er worden verscheidene suggesties gedaan daar:

• "Het is je PSU"
Nee, die is het niet. Ik heb twee PSU's geprobeerd, en dat hielp exact niks. Bovendien komt het geluid niet van de PSU vandaan.

• "Het is je mobo die je probeert te vertellen dat je CPU te heet is."
Nee, het is geen waarschuwingspiep oid. Het komt niet uit de speaker. Bovendien is mijn CPU idle (wanneer er dus iets piept) rond de 30 a 35 °C.

• "Het is één van de spoelen bij de Northbridge."
Dat lijkt er meer op. Het zou inderdaad ook een van de spoelen kunnen zijn. Als ik tegen de spoelen of de mosfets duw, dan verandert de toon wel iets, maar weg krijg ik hem absoluut niet. De oorzaak van de piep uit de spoelen zou dezelfde zijn als voor de mosfets.

• "Het moederbord resoneert."
Dat lijkt me niet; het moederbord zit stevig vast, en erop duwen (wat de resonantie zou moeten absorberen) helpt niet. Bovendien treedt het alleen op als de CPU idle is, en ik zie niet in wat dat met fysieke resonantie te maken heeft.

• "De FSB terugclocken naar 133 MHz helpt."
Hier niet. Het is een Barton, dus de native FSB is 166 MHz, maar ik draai hem op 200 Mhz. Op 166 en 133 MHz hoor ik echter evengoed die piep. Ik heb ook nog de spread spectrum opties geprobeerd, in de vage hoop dat het uitsmeren van de signalen wat zou helpen, maar helaas.

• "Koop een Microsoft Wireless Intellimouse Explorer for Bluetooth."
Mja, ik weet niet goed wat ik van deze "oplossing" moet denken... Dat in zijn geval het toevoegen van een bluetooth device (waar ik ook nog eens geen behoefte aan heb) het probleem verhelpt (waarom?) wil niet zeggen dat dat hier ook zo is...

• "Zet het onboard geluid uit", van iemand met een MSI mobo met dezelfde chipset
Geen effect.

• "Zet de onboard NIC uit."
Nvidia NIC uit, 3Com NIC aan. Beide aan. Beide uit. Het mag niet baten.

Een van hen weet ook te melden dat "I've also noticed that when I sit in the BIOS the sound "pulses" sometimes.", wat ik inderdaad ook hoor als ik in de BIOS ga.

De meeste users op dat forum met de klacht hebben wel iets gemeen: het piepje "hapert" als ze in hun browser scrollen of een spel spelen oid, wat mijn theorie over de vermogensconsumptie van de CPU ondersteunt.

Een hoop speculatie en pogingen tot oplossingen, maar niks helpt.

Mijn vragen aan jullie:

• Weet iemand misschien wat het probleem is, en beter nog: wat ertegen te doen? Suggesties zijn ook welkom ;)

• Hebben andere mensen met dit moederbord hier ook last van? Als dit slechts bij enkele exemplaren van dit type moederbord voorkomt, dan ga ik hiermee namelijk terug naar de winkel.

• Mocht er geen oplossing voor (lijken te) bestaan, wat zou dan de beste methode zijn om dit aan te pakken met garantie/RMA/whatever?

Alvast bedankt :)

[ Voor 6% gewijzigd door deadinspace op 08-11-2003 18:24 . Reden: cosmetische fix + toevoeging rev 2.0 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Ah, mijn eerste guess was ook het power supply geweest, maar zo te zien heb je zelf al uitgevogeld dat het direct van het bord komt. Als dat zo is, dan zet ik mijn geld op de spoelen (op de foto te zien, links van de torren die je hebt aangewezen). Fabrikanten van elektronica lossen dit probleem meestal op door een dot siliconenkit op de spoel te doen, zodat de windingen gedempt worden als ze trillen. Misschien helpt dit wel; kwaad kan het iig niet.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-08 08:51
Vroeger, nog in het kristallen tijdperk, had ik hier ook weleens last van. Bij deze borden durf ik je niet te zeggen hoe clocking nu geregeld wordt. Mocht dat gewoon een kleinere vorm van kristallen zijn, dan wijs ik dat aan.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Hm ik heb dit inderdaad een aantal malen gezien met Msi borden... maar Asus nog niet. Ga terug naar je leverancier van het mobo en probeer hem om te ruilen. Kijk of het dan nog is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-08 14:12

dreeke

outdated icon

9 van de 10 oudere Gigabyte borden heeft dit. Zo'n beetje alle modellen met P4 533 FSB en DDR333.

Het geluid "doet mee" met de belasting van je CPU of met grafische veranderingen op het beeldscherm.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AAC
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

AAC

ik heb dit probleem ook, heb d'rnet ff geprobeerd om te luisteren waar het vandaan komt en het komt inderdaad niet van de voeding, kan niet egt met zekerheid zeggen dat het van die spoelen (heet dat zo? die dingen met dat koperdraad eromheen ) komt maar ik denk het wel, als je scrollt wordt het erger. als iemand een oplossing heeft graag!!

Mijn specs:

a7n8x-x
radeon 9500 np 128mb
2500+ barton
300w voeding

[ Voor 11% gewijzigd door AAC op 11-10-2003 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
koraks schreef op 10 October 2003 @ 21:53:
Als dat zo is, dan zet ik mijn geld op de spoelen (op de foto te zien, links van de torren die je hebt aangewezen). Fabrikanten van elektronica lossen dit probleem meestal op door een dot siliconenkit op de spoel te doen, zodat de windingen gedempt worden als ze trillen. Misschien helpt dit wel; kwaad kan het iig niet.
Ik zal nog eens goed luisteren, misschien komt het inderdaad van één van die spoelen vandaan. Wat kit erop is inderdaad een mogelijke oplossing, maar daar wacht ik liever nog even mee ivm garantie enzo :)
Biposto schreef op 10 October 2003 @ 22:39:
Vroeger, nog in het kristallen tijdperk, had ik hier ook weleens last van. Bij deze borden durf ik je niet te zeggen hoe clocking nu geregeld wordt. Mocht dat gewoon een kleinere vorm van kristallen zijn, dan wijs ik dat aan.
Nog altijd door kristallen AFAIK. Maar die opereren wel iets hoger dan de 20 KHz die ongeveer mijn gehoorgrens vormt, en bovendien verklaart het niet waarom het gepiep afhankelijk is van de CPU-belasting ;)
motormuisje schreef op 10 October 2003 @ 22:45:
Hm ik heb dit inderdaad een aantal malen gezien met Msi borden... maar Asus nog niet. Ga terug naar je leverancier van het mobo en probeer hem om te ruilen. Kijk of het dan nog is...
Ik denk inderdaad dat ik dat ga doen. Misschien laat ik hun technische dienst ernaar kijken, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze er zelf van vinden.

Maar zijn er ook mensen met dit moederbord die deze piep absoluut niet hebben? Als het bij elke ASUS A7N8X optreedt, dan heeft omruilen namelijk weinig zin. Let er wel op dat je een OS draait dat ook daadwerkelijk de HLT instructie gebruikt. Windows 95, 98 en ME doen dit afaik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lijkt dit het meer net als dat er een soort geluid uit je speakers komt als je hardisk laden ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-08 16:53
Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 01:16:
lijkt dit het meer net als dat er een soort geluid uit je speakers komt als je hardisk laden ofzo ?
Huh?!?
Wat bedoel je hier in vredesnaam mee?!?
Die zin loopt echt gewoon helemaal niet...

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-08 15:24
Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 01:16:
ik denk het niet, dat soort geluid wordt veroorzaakt door overspraak in de koperen verbinding op de pcb van het moederbord, hier is het toch echt iets anders.

Ik gok dat de het uit de voeding van het bord zelf komt (dus, idd de spoelen)
De MOSFETs maken geen geluid, en kunnen dat ook niet (als daar het geluid uit komt, moet je em heel snel terug brengen, want dan is er echt iets fout).

Dotje siliconenkit lijkt me idd de beste oplossing. Spoelen zijn niet altijd even goed gewikkeld of goed afgeschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook nieuwe hd's gekocht?
Een van mijn nieuwe maxtor 9 (liquid) hd's had last van een piep toon.
Omgeruild en heb nu een fluister stil systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-08 10:42

Dark

who tweaked the light?

Er is een soortgelijke discussie geweest op het forum van abxzone, mensen merkten daar op dat hun moederbord ging fluiten/janken op de maat van b.v. prime95, of bij het instellen van een bepaalde resolutie.
Aanvankelijk werd er van alles bijgehaald, fans, harddisks, voedingen, vga kaarten enzovoort, maar het komt gewoon van het board uit de buurt van het pwm circuit.

Ik heb er dus ook 'last' van gehad, vooral sinds ik poog mijn pc stiller te maken is het mij op gaan vallen. Ik heb deze 'coil whine' waargenomen met meerdere mobo's, vga kaarten, cpu's rams en psu's waaronder asus p4c800e en de abit ic7-g, met als vga gforce4600 of ati9700p, als mem 512 of 1024mb pc3200 of pc4000, en voedingen, 400w noname, antec TC550, enermax 465w en een antec 380silent.

Zelf ben ik ook tot de conclusie gekomen dat echt iets op het board moet zijn, maar het rare is dat ik het gewoon weer kreeg toen ik de ic7-g omruilde voor de p4c800e ... mijn gedachte was toen dat het waarschijnlijk in het referece design pwm-circuit voor i875 boardjes zat, maar nu heb jij het dus ook op een a7n8x...?

Als reparatie werd mij verteld een drupje superlijm op de spoeltjes rond het socket te doen, maar het heeft niet echt geholpen, bij een bepaalde load gaat het toch weer zachtjes janken.

[ Voor 3% gewijzigd door Dark op 12-10-2003 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:56

frapex

got r00t

ik had dit vroeger ook met mijn chaintech 6BTM (PII mobo). ging ook piepen met HLT commando's. Maar goed, hij piept nu niet meer :?

Dus wie weet... heb jij dr over een paar jaar ook geen last meer van ;) (niet echt een oplossing trouwens :P)

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 oktober 2003 @ 01:16:
Er hangen niet eens speakers aan.

Overigens hoor ik het gepiep ook heel zachtjes uit de speakers als ik die eraan hang, maar dat vind ik niet zo boeiend. Speakers kunnen uit.
OverSoft schreef op 12 October 2003 @ 01:27:
Ik gok dat de het uit de voeding van het bord zelf komt (dus, idd de spoelen)
De MOSFETs maken geen geluid, en kunnen dat ook niet (als daar het geluid uit komt, moet je em heel snel terug brengen, want dan is er echt iets fout).
Mja, het lijkt van de mosfets af te komen, maar het is natuurlijk lastig om exact te bepalen wat de bron is.
Dotje siliconenkit lijkt me idd de beste oplossing. Spoelen zijn niet altijd even goed gewikkeld of goed afgeschermd.
Ik heb geprobeerd de spoelen stil te krijgen zonder kit, door ze stevig vast te houden, en opgerold keukenpapier in de kern te stoppen. Dat zou de vibraties moeten absorberen, maar helpen doet het niet. Wellicht helpt kit beter, maar echt zeker weten doe ik dat ook niet.
Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 01:45:
Ook nieuwe hd's gekocht?
Een van mijn nieuwe maxtor 9 (liquid) hd's had last van een piep toon.
Omgeruild en heb nu een fluister stil systeem.
Nee, het komt niet van mijn HD af. Ook met mijn oude HD eraan, of zelfs zonder HD eraan hoor ik het typerende geluid als ik de BIOS in ga.
Dark schreef op 12 October 2003 @ 11:40:
Aanvankelijk werd er van alles bijgehaald, fans, harddisks, voedingen, vga kaarten enzovoort, maar het komt gewoon van het board uit de buurt van het pwm circuit.

Ik heb er dus ook 'last' van gehad, vooral sinds ik poog mijn pc stiller te maken is het mij op gaan vallen. Ik heb deze 'coil whine' waargenomen met meerdere mobo's, vga kaarten, cpu's rams en psu's waaronder asus p4c800e en de abit ic7-g, met als vga gforce4600 of ati9700p, als mem 512 of 1024mb pc3200 of pc4000, en voedingen, 400w noname, antec TC550, enermax 465w en een antec 380silent.

Zelf ben ik ook tot de conclusie gekomen dat echt iets op het board moet zijn, maar het rare is dat ik het gewoon weer kreeg toen ik de ic7-g omruilde voor de p4c800e ... mijn gedachte was toen dat het waarschijnlijk in het referece design pwm-circuit voor i875 boardjes zat, maar nu heb jij het dus ook op een a7n8x...?

Als reparatie werd mij verteld een drupje superlijm op de spoeltjes rond het socket te doen, maar het heeft niet echt geholpen, bij een bepaalde load gaat het toch weer zachtjes janken.
Hmm, heeft superlijm misschien niet de neiging te gaan breken? Superlijm is tamelijk hard, en als de windingen van de spoelen maar blijven trillen, dan gaat die superlijm volgensmij kapot, vandaar dat siliconenkit aangeraden wordt...

Ik heb voor de geinteresseerden enkele seconden van het geluid opgenomen (60KB MP3): http://gemini.luon.net/~marcelm/tmp/a7n8x_coilwhine.mp3.

Na twee seconden (ofzo) start ik een process dat 100% CPU gebruikt, en de piep verdwijnt dan ook onmiddelijk. Als ik dat process weer afbreek hoor je de piep weer.

edit:
De mp3 op de juiste plek neergezet, bedankt voor het opmerken, Mr.Nobody :)

[ Voor 3% gewijzigd door deadinspace op 12-10-2003 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
je moet /tmp/ eruit halen, je hebt die mp3 in http://gemini.luon.net/~marcelm/a7n8x_coilwhine.mp3 staan :)

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb er geen last van? :o nog met mic en alle fans op mega laag RPM gezocht :o maar nope geen beep,

specs: Barton 2500 @ 10.5x200 (memory errors @ 11x200 om 1 of andere reden :| )
A7N8X Deluxe
Qtec 450 watt dualfan psu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Mijn A7N8X heeft het ook, maar alleen als ik de fsb flink hoog zet(>200Mhz) en hem belast(Prime). De fluittoon komt ergens bij het geheugen vandaan volgens mij.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04 02:56
De MOSFETs maken geen geluid
MOSFETs en andere solid-state electronica kunnen wel degelijk geluid maken. Vraag me niet hoe, maar electronica-onderdeeltjes kunnen licht resoneren waardoor ze een zoemend geluid produceren.
Gezien het enorme vermogen wat er door dit soort dingen gejaagd wordt kan ik me dit soort rare bijeffecten wel voorstellen. M'n elcheapo PDA zoemt ook lichtjes zonder dat er iets van een spoel oid in zit.

Vooral als spanningen niet netjes afgevlakt zijn, dan krijgt electronica het moeilijk.
Maar dat zou je wel kunnen zien als je een oscilloscope op de voeding zou aansluiten.
Als er dan geen nette vlakke voedingsspanning op de 3.3v staat dan zou dat wel de oorzaak kunnen zijn.

Heeft de topictstarter het ook geprobeerd met bv een A-merk voeding?
Zoveel vertrouwen in de kwaliteit heb ik niet in GeneriekeComputerlandVoedingen. :)
Qua inkoopprijs kosten die dingen geen drol tov bv Enermax of Zalmann.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-08 11:50
Ik heb het ook gehad, en dacht dat het aan de fan van de gf4ti4200 lag(vervangen) andere voeding Qtech 450W, andere proc AMD2400 en Qtech fan(en ik denk nu dat het deze is) wanneer alles volle 100% belast wordt zakt het en wanneer hij idle loopt piept ie weer. Ik heb nog niet aan de spoelen gedacht(zou best kunnen zoveel verstand heb ik niet van spoelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSSF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-06 19:19

SSSF

BLAAT !!

ik heb er geen last van, 1x a7n8x deluxe en 1x a7n8x non deluxe.

misschien moet je eens hier kijken: http://www.nforcershq.com/forum/viewforum.php?f=13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05:16
Gisteren 10 uur lopen primen en heb er nu ook last van (A7N8X). Vind dit echt een kutbord.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
_bas_ schreef op 13 October 2003 @ 16:39:
MOSFETs en andere solid-state electronica kunnen wel degelijk geluid maken. Vraag me niet hoe, maar electronica-onderdeeltjes kunnen licht resoneren waardoor ze een zoemend geluid produceren.
Gezien het enorme vermogen wat er door dit soort dingen gejaagd wordt kan ik me dit soort rare bijeffecten wel voorstellen.
Mja, in principe zouden het ook de mosfets kunnen zijn. Het zouden ook nog de elco's kunnen zijn. De spoelen zijn op zich wel iets waarschijnlijkere kandidaten :)

Het komt in ieder geval bij het PWM-circuit vandaan. Het is in ieder geval wel de HLT instructie die het verschijnsel triggert, want als ik Debian boot met de "no-hlt" optie, dan heb ik er geen last van. Maarja, dan zit ik met een CPU die 24/7 45° C is :|
Heeft de topictstarter het ook geprobeerd met bv een A-merk voeding?
Zoveel vertrouwen in de kwaliteit heb ik niet in GeneriekeComputerlandVoedingen. :)
Ik heb het wel geprobeerd met de voeding uit mijn oude systeem; een 235W voeding (ik weet zo snel niet van welk merk). Ik heb toen ook dingen als optische drives, PCI kaarten en videokaart niet aangesloten om de voeding een beetje te ontzien. Het geluid van het moederbord was in ieder geval hetzelfde.

Ik zal proberen nog een andere voeding te regelen.
SSSF schreef op 14 October 2003 @ 11:18:
ik heb er geen last van, 1x a7n8x deluxe en 1x a7n8x non deluxe.
Er zijn dus iig meerdere mensen die er geen last van hebben... Dan verschilt het toch per bord, of per voeding of per combinatie van die twee (of iets anders?). Toch eens bellen naar Computerland dus...
misschien moet je eens hier kijken: http://www.nforcershq.com/forum/viewforum.php?f=13
Mja, meer van hetzelfde eigenlijk. Redelijk wat mensen die dezelfde klacht hebben, maar geen oplossingen.

For the record, de topics die ik daar vond:
http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=29656
http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=11242
http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=24647
http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=30924
http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=2328

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Heb echt precies hetzelfde probleem...
Heb MSI gebeld, en die vermoeden dat het mijn condensatoren zijn of mijn spoeltjes,
Als je er vanaf wil, gewoon leverancier bellen, want it is garantie werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-08 09:35

MicroWhale

The problem is choice

Raar probleem, ik heb ook zon plank maar die piept niet.

Suggestie1: prop je hele kast vol met geluidsdempend materiaal
Suggestie2: Ga ermee naar de winkel en ruil hem om voor een andere

:+

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Hier ook last van hoog piepje afkomstig van moederbord maar alleen als ik scroll met het scrollwiel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSSF

SSSF

BLAAT !!

deadinspace, hoe staat het er nu voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 08:46
Uhm, Qtec, computerland power supply....? Cheap ass nameless voeding? Niet te gelove, winkels ligge buiten deze zooi ook vol met kwaliteit. Maar, al een goede voeding geprobeerd? Enermax/Zalman/Antec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
SSSF schreef op 19 oktober 2003 @ 13:53:
deadinspace, hoe staat het er nu voor?
Ik ga met de hele computerkast (met inhoud B) ) langs, dat zij er maar even naar kijken (in de categorie "doetnie. fix!" :P ). Ander mobo erin zetten bv, kijken of het dan nog steeds is.

Maar ze hebben het moederbord nu niet op voorraad, dus daar wacht ik op. Waarschijnlijk hebben ze hem morgen binnen, maar dan heb ik vrijwel de hele dag les :|
Sharkys schreef op 19 October 2003 @ 14:21:
Uhm, Qtec, computerland power supply....? Cheap ass nameless voeding? Niet te gelove, winkels ligge buiten deze zooi ook vol met kwaliteit. Maar, al een goede voeding geprobeerd? Enermax/Zalman/Antec
Ja, ik heb al een andere voeding geprobeerd (dat stond ook in de openingspost), en het symptoom bleef exact hetzelfde. Ik heb geen merkvoeding tot mijn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Hier ook 1 met een piep uit zijn PC ... tevens een A7N8X (non-deluxe).
Ik zal vanavond ook even lokaliseren waar het vandaan komt, misschien hetzelfde probleem ? Mocht ik op iets stuiten, dan post ik wel even !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Laatst online: 25-08 20:06
Na twee seconden (ofzo) start ik een process dat 100% CPU gebruikt, en de piep verdwijnt dan ook onmiddelijk. Als ik dat process weer afbreek hoor je de piep weer.
Ik zie hier een hele mooi oplossing ( }:O ) voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce666
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-08 23:35

geforce666

a.k.a Jan (nl)

ik heb dit probleem ook, eerst dacht ik dat het aan mijn speakers lag ofzo dus dat ik ze te hard had staan maar dat was het niet.
het komt echt uit het mobo.
maar ik heb het pas sinds een paar weken, hiervoor nog nooit last van gehad.

[ Voor 1% gewijzigd door geforce666 op 21-10-2003 17:58 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Mkae... Ik heb nu een a7nx8 deluxe > ik blij :D
Ditzelfde probleem :/ > Ik niet blij..

En ik kan het niet terugbrengen, denk ik, want ik ben al met de arctic silver in de weer geweest enzo en de northbridge is een beetje gelapt enzo..

Als ik btw met m'n hand de kast inga en verschillende dingen afdek, lijkt de vervelende piep van de SB af te komen. Ik draai nu @ een bussnelheid van 207 mhz btw, kga zo nog even proberen of het bij andere snelheden ook herrie geeft. Maarja, ik wil eik niet bij een andere bussnelheid draaien...

En ja, ik draai normaal een koe, maar ik wil gewoon dat als het idle is het ook gewoon goed draait en geen gekke geluiden maakt enzo :P

en deadinspace, jij al iets verder? :)

Ik heb btw een ok voeding en de rest van m'n hardware is ook in orde, het is echt het mobo :)

//Met 166mhz bus hetzelfde probleem :/
Wat is dit naar zeg, ruim 100 eypo aan irritatie in m'n kast ;(
En ik kan het maar niet precies lokaliseren :o

[ Voor 10% gewijzigd door Okyah op 24-10-2003 00:45 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
kutkip schreef op 20 oktober 2003 @ 16:48:
Ik zie hier een hele mooi oplossing ( }:O ) voor :+
Dat is sowieso geen oplossing, maar een workaround ;)

Los daarvan bespaar ik mezelf liever een CPU die constant 45° C is.
Okyah schreef op 24 October 2003 @ 00:34:
En ik kan het niet terugbrengen, denk ik, want ik ben al met de arctic silver in de weer geweest enzo
Da's toch geen punt? Je heb er toch niet het hele mobo mee ingesmeerd ofzo? :P
en de northbridge is een beetje gelapt enzo..
Mja, als de originele koeler er weer opzit, dan zien ze dat niet... denk ik.

Als je er echt niet mee terug kunt, dan lijkt het smeren van een dot lijm/kit over de spoelen (ergens in deze draad geopperd) me de beste poging om het op te lossen. Een stevige, taaie kit lijkt mij het geschikst.
Ik draai nu @ een bussnelheid van 207 mhz btw, kga zo nog even proberen of het bij andere snelheden ook herrie geeft. Maarja, ik wil eik niet bij een andere bussnelheid draaien...
Ik heb al instabiliteit bij stock speeds :|
Maargoed, da's een probleem voor later, eerst die piep oplossen.
en deadinspace, jij al iets verder? :)
Computerland heeft ze nog steeds niet op voorraad... Leveringsproblemen ofzo. Ik heb het nu laten registreren als bestelling, dan wordt de eerste die binnenkomt vastgehouden en krijg ik een belletje. Hopelijk is dat vooraan volgende week.
En ik kan het maar niet precies lokaliseren :o
Als je een microfoontje hebt, dan kun je het daarmee proberen, dat werkte bij mij heel aardig. Als je geen microfoontje hebt, kun je ook proberen een koptelefoontje als microfoon te gebruiken, dat werkt meestal wel min-of-meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

microfoontje, das een goeie! :D Die pvc-buis was ook een handige, maar hetgene hier dat daar het meest op lijkt is een stofzuigerslang, of een isolatiebuis voor verwarmingsbuizen :+ En dat gaat niet zo ;)

Maarja, ik draai normaal wel een koe, maar ik erger me hier toch wel een beetje aan.. M'n koe zet ik nl uit als ik wil spelen of benchen en dat doe ik nogal vaak. En dan hoor ik tussendoor dus "WIEEEEEEEEEEEH" :|
Minder hoor, voor een bord van zoveel van die muntjes :/

Ik heb hem bij de mycom vandaan, ik hoop dat ze hem daar accepteren, mocht ik hem inleveren.. Nja, hij moet toch terug en ik heb hem niet gemold :P En dan nog, hij's nu beter dan eerst zelfs :+
Maar ik heb hem niet volledig ingesmeerd, hoor :+
Die SB wordt btw beswel warm! :o

Maar deadinspace, wat voor een proc zit er op en welke mp en bussnelheid gebruik je? Zelfde proc als in je startpost? en dan @133*11?

//Ik ga nog even kijken of het niet die dingen zijn die jij aangeeft, ik dacht in eerste instantie dat het de SB was, maar het bepalen van dat was eik best wel een beetje prutsprobeerwerk :+

[ Voor 12% gewijzigd door Okyah op 24-10-2003 01:14 ]

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Okyah schreef op 24 October 2003 @ 01:07:
Die pvc-buis was ook een handige
Mwah, hangt er vanaf wat je handig noemt :P
Zo'n PVC buis is niet echt comfortabel, en het helpt maar een beetje voor het lokaliseren.
Maar deadinspace, wat voor een proc zit er op en welke mp en bussnelheid gebruik je? Zelfde proc als in je startpost? en dan @133*11?
Ja, zelfde als in de startpost: een Barton 2500+. Hij produceert het geluid op 11*100, 11*133, 11*166 en 11*200. Bij 11*100 lijkt het geluid ietsje zachter te zijn, maar op die snelheid gebruikt de CPU natuurlijk ook minder vermogen, dus wordt het VRM circuit minder zwaar belast, dus zullen de spoelen minder hard trillen, dus dat is nog logisch ook.

De stock speed is 11*166 btw :)

Wbt die instabiliteit: hij leek het prima te doen, dus ik zette hem op 11*200. Dat leek goed te gaan, dus ikke blij, want dat is geen onaardige snelheid. Ik kon gewoon cpuburn draaien, RtCW spelen, kernels compilen en weet ik wat, en op een gegeven moment (vele uren CPU-marteling later) ging het fout. Computer op zijn bek. Vanaf dat moment een groot crashfeest... Niet booten, crashen tijdens het booten (zowel BIOS als OS), crashen op de login prompt, etc.

Mijn conclusie: "oh, 11*200 trekt hij toch niet helemaal", dus ik zette hem terug op 11*166 (stock speed). Toen bleef hij even instabiel (crashen tijdens het booten, spontane reset bij het inlogscherm etc), maar het werd gedurende een uur steeds minder instabiel. Toen leek alles weer gewoon te werken, en ik heb hem op de stock speed laten staan. En een uur of 12 later was hij weer dood. Echt zo'n trap na om je nog even te laten weten dat ook zonder het OCen iets niet lekker zit :{ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

deadinspace schreef op 24 October 2003 @ 01:19:
[...]

Mwah, hangt er vanaf wat je handig noemt :P
Zo'n PVC buis is niet echt comfortabel, en het helpt maar een beetje voor het lokaliseren.

[...]
De stock speed is 11*166 btw :)
Euh ja, stommiteit van mijn kant 8)7 Beetje zonde om je mooie barton daarop te laten draaien :D
Wbt die instabiliteit: hij leek het prima te doen, dus ik zette hem op 11*200. Dat leek goed te gaan, dus ikke blij, want dat is geen onaardige snelheid. Ik kon gewoon cpuburn draaien, RtCW spelen, kernels compilen en weet ik wat, en op een gegeven moment (vele uren CPU-marteling later) ging het fout. Computer op zijn bek. Vanaf dat moment een groot crashfeest... Niet booten, crashen tijdens het booten (zowel BIOS als OS), crashen op de login prompt, etc.

Mijn conclusie: "oh, 11*200 trekt hij toch niet helemaal", dus ik zette hem terug op 11*166 (stock speed). Toen bleef hij even instabiel (crashen tijdens het booten, spontane reset bij het inlogscherm etc), maar het werd gedurende een uur steeds minder instabiel. Toen leek alles weer gewoon te werken, en ik heb hem op de stock speed laten staan. En een uur of 12 later was hij weer dood. Echt zo'n trap na om je nog even te laten weten dat ook zonder het OCen iets niet lekker zit :{ :P
Mhm... Jammer :/ Tja, was wel een fijne OC geweest voor dat geld anders :) Je hebt je ram al getest (memtest)? Voor proc en bus testen vind ik prime95 altijd wel handig.
Wordt je NB warm of valt dat wel mee? Of issie totaal koel? Hier wordt het wel warm, goed teken imo :D

//Nou, net even getest met een stofzuigerslang :P (Kon even geen mic vinden :+ ) en de piep komt van dezelfde plek als bij jou. Maar wat zou kit doen dan? Ik heb net geprobeerd gewoon het vast te houden, dus mijzelve als een soort opvangding te gebruiken, maar dat werkte ieg niet :P

[ Voor 9% gewijzigd door Okyah op 24-10-2003 01:38 ]

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Okyah schreef op 24 October 2003 @ 01:25:
Mhm... Jammer :/ Tja, was wel een fijne OC geweest voor dat geld anders :) Je hebt je ram al getest (memtest)?
Nee, dat zal ik ook nog eens doen. Het is jammer dat het op stock speed slecht reproduceerbaar is... Het gaat maar af en toe mis.
Wordt je NB warm of valt dat wel mee? Of issie totaal koel? Hier wordt het wel warm, goed teken imo :D
Nog niet op gelet, en dat ga ik vandaag ook niet meer doen :)
//Nou, net even getest met een stofzuigerslang :P (Kon even geen mic vinden :+ ) en de piep komt van dezelfde plek als bij jou. Maar wat zou kit doen dan? Ik heb net geprobeerd gewoon het vast te houden, dus mijzelve als een soort opvangding te gebruiken, maar dat werkte ieg niet :P
Door die spoelen stroomt een stevige stroom voor de CPU. Als de belasting van de CPU (vooral met scherpe overgangen) vaak verandert, dan loopt er dus een pulserende stroom door die spoelen. Spoelen werken een beetje als elektromagneten, dus door de pulserende stroom trekken ze telkens heel kort metaal aan. Hierdoor gaat waarschijnlijk de ring in de spoel trillen, wat het geluid produceert. Een dot kit zou die trillingen moeten absorberen, zodat het geluid niet meer geproduceerd wordt. Je ziet in sommigen apparaten (bv voedingen) wel eens: spoelen met een dot kit erover.

Hier helpt het ook niet als ik de spoelen stevig vasthoudt. Maar ondanks dat wordt een dot kit toch op verschillende plaatsen aangeraden en ook in de praktijk toegepast, dus misschien helpt dat gewoon beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Tja, ik kan het altijd proberen natuurlijk.. Maar jij hebt het niet geprobeerd en gaat het niet proberen? Tja, waarschijnlijk verniel je daarmee helemaal je garantie? :D

Ik kan het me wel herinneren vroeger eens op m'n mobo te hebben gezien, kwist alleen niet waar het voor was, ik dacht misschien als seal, zodat je je mobo niet stiekem kon modden :+

Maarja, even wat dan dat spul zien te verkrijgen :)

Ze worden btw wel warm, zou het dan niet slecht zijn er isolerende troep op te smeren? :)

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:02
Ook mijn gigabyte mobo 8pe667 ultra heeft sinds 2 maanden een vreemde piep, die vooral tijdens het scrollen merkbaar hoger word. Heb nog ongeveer 1 maand garantie via Salland, is het verstandig om het bord terug te sturen?
Tevens kan een FSB verhoging niet het effect opheffen, aangezien er dan een ander hertz hoogte word bereikt omdat er meer stroom doorheen moet (gewoon een idee..never know)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

_bas_ schreef op 13 October 2003 @ 16:39:
[...]
Vraag me niet hoe, maar electronica-onderdeeltjes kunnen licht resoneren waardoor ze een zoemend geluid produceren.
Electrostrictie. De stroomdichtheid is zo groot dat de halfgeleider (of beter: het stroomvoerend deel van de junctie) van vorm veranderd. Anders dan een beter ontworpen MOSFET of een modificatie van frequentie of flanksteilheid in de schakelende voeding waar de MOSFET inzit is er niets aan te doen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Miki schreef op 24 oktober 2003 @ 01:53:
Ook mijn gigabyte mobo 8pe667 ultra heeft sinds 2 maanden een vreemde piep, die vooral tijdens het scrollen merkbaar hoger word. Heb nog ongeveer 1 maand garantie via Salland, is het verstandig om het bord terug te sturen?
Tevens kan een FSB verhoging niet het effect opheffen, aangezien er dan een ander hertz hoogte word bereikt omdat er meer stroom doorheen moet (gewoon een idee..never know)
Nja, het kan best dat bij een andere bussnelheid het niet meer voorkomt, of zwakker of juist sterker, maar ik heb net met de bussnelheden zitten klooien en het mocht niets helpen :/

[ Voor 58% gewijzigd door Okyah op 24-10-2003 01:54 ]

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Okyah schreef op 24 oktober 2003 @ 01:50:
Tja, ik kan het altijd proberen natuurlijk.. Maar jij hebt het niet geprobeerd en gaat het niet proberen?
Ik ga eerst proberen het gewoon via de winkel te regelen (zodra ze het mobo weer hebben dus). Mocht dat niet lukken, dan kan ik het altijd nog proberen met die kit :)
Tja, waarschijnlijk verniel je daarmee helemaal je garantie? :D
Als ze de kit niet opmerken niet O-)
Ze worden btw wel warm, zou het dan niet slecht zijn er isolerende troep op te smeren? :)
Ze zullen wel wat warmer worden, maar spoelen zijn in feite niet meer dan dikke metaaldraad. Dat kan wel wat hebben qua temperatuur lijkt me.
Burne schreef op 24 October 2003 @ 01:54:
Electrostrictie. De stroomdichtheid is zo groot dat de halfgeleider (of beter: het stroomvoerend deel van de junctie) van vorm veranderd. Anders dan een beter ontworpen MOSFET of een modificatie van frequentie of flanksteilheid in de schakelende voeding waar de MOSFET inzit is er niets aan te doen.
Ah, dus de mosfets zijn ook nog niet uit te sluiten als bron :{
Ik hoop niet dat het die zijn. Dat is inderdaad een stuk lastiger op te lossen, en dan lijkt me de kans dat het een exemplarische fout is ook kleiner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Ja, hier zijn het volgens mij de mosfets, die heb je toch ook zelf omcirkeld in je startpost? :)
Als ik met een stofzuigerslang ga luisteren is het geluid het doordringendst (een woord? 8)7 ) als je deze over de linker (of was het nou de rechter? sorry, kben moe ;) ) mosfet heen zet, zo'n klein vierkant dingetje dus (om verdere verwarring te voorkomen ;) )

//WAUW MIKE! Ik heb er nog een geluid bij 8)7
:/
Het is een soort mix van piieeep en tss tss tss en dat gaat dan ongeveer zo
ieiesstss ieieitss
Tis een ritmisch verschijnsel met zeer korte pauzes en geluiden van ongeveer een halve seconde. Erg vervelend :/

//deadinspace > ik heb nog ergens de tip gevonden dat je met een gum kan proberen op de dingen te duwen :) Sommigen kunnen dan er achter komen welk ding nu precies die herrie maakt :)

Verder heb ik geprobeerd de nic die ik nu aan heb via het bios (de nvidia nic) te disablen, helpt niet. Verder heb ik soundstorm niet aanstaan, dus dat kan ik ook niet disablen. Ik heb verder zo'n beetje alle onboard dingen een keer uitgezet en aangezet en disbled in windows. Niets hielp dus :P

Oh, die 207 doe ik nu niet, maar 206, beetje rotte proc, de bus kan het wel.

Ik heb met een gummetje gespeeld hier, maar kan niets aan het geluid veranderen, helaas.. Ik hoop dat jij meer geluk hebt :)

//Tralala, de piep, zij is weg! :D
Mkae, ik had dus blijkbaar nog niet het volgende gedaan (of verkeerd :? )
Ik heb de nvidia nic uitgeschakeld en de 3com aan. Vervolgens hoorde ik tijdens het booten weer gepiep :/ Maar in Windows geen gepiep! :D Dus toen terug gegaan naar m'n bios en OOK m'n nvidia nic aangezet. Geen gepiep meer :D
Voor de zekerheid die 3com weer uitgezet en toen weer gepiep, ik dacht eerst misschien dat ik er nu zo aan gewend was dat ik het niet gehoord had ofzo.
Maarja, nu allebei de kaarten aan, met de nvidia internet ik en met de 3com zit ik in t lan :) En geen gepiep /me af :P

[ Voor 85% gewijzigd door Okyah op 24-10-2003 12:52 ]

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce666
  • Laatst online: 27-08 23:35

geforce666

a.k.a Jan (nl)

ik heb em nu weer standaard lopen (11x166) en nu is die piep weer weg maar toen ik heb nog overclocked had staan viel me ook op dat me southbridge heel erg warm werd (65 °C) (ik kreeg ook dat me geluid raar ging doen , kraken enzo)
maar toen effe op me SB een ijsblokje gedaan en toen was het weer weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

geforce666, probeer jij eens beide nics aan te zetten, als je dat niet al hebt :)

En deadinspace, heb jij beide nics aan? Probeer dat anders eens, of zet er 1 uit, of zet beiden uit :) Gewoon even proberen :) Ik ben al een paar uur pieploos :D

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
xabre16v schreef op 14 oktober 2003 @ 13:44:
Hier ook last van hoog piepje afkomstig van moederbord maar alleen als ik scroll met het scrollwiel :?
dat heb ik ook ja, maar ook wel zonder scrollwiel (dus balkmet muisaanwijzer naar beneden schuiven). Is dit een zelfde soort probleem??

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmmmmm... eindelijk meer mensen met ditzelfde probleem! Mijn ondervindingen op een rijtje:

Geprobeerde borden:
-MSI KT4V
-ASUS A7V8X-X
-ASUS A7N8X-X

Maakte allemaal helemaal niets uit, even harde piep.

Geprobeerde videokaarten:
-ATI Radeons 9500 t/m 9800pro - zorgden voor de hardste piep... continue
-Geforce FX 5600 - ook een harde piep maar alleen de eerste 10 minuten na het aanschakelen van de computer.
-Goedkopere (minder stroomvretende!!!) videokaarten - geen piep :?

Geprobeerde voedingen:
-Werkelijk van alles! Van 250watt MaxPower tot 450watt Enermax... er zat wel verschil in de pieptoon... bij sommige voedingen zat er meer sis in bij de andere echt een schelle piep.

Verder heb ik letterlijk ELK onderdeel vervangen zelfs de kast (gaat makkelijk als je in een computershop werkt B) ) maar zonder enig succes. Ik heb zelfs exact dezelfde computer nagebouwd in de winkel en die had precies hetzelfde probleem! Het heeft naar mijn mening in ieder geval te maken met de videokaart EN de voeding. Ik heb ook al geprobeerd de videokaart op een 2e voeding aan te sluiten... guess what... nog steeds die piep :?

Ik heb me er voor nu maar bij neergelegd aangezien ik er al VEEL te veel tijd en energie in heb gestoken... maarja... ik erger me natuurlijk HELEMAAL kapot als mn eigen PCtje het niet helemaal 140% (overclocking ingecalculeerd :+ ) perfect doet!!! Dus ik ben heel benieuwd of iemand hier met DE oplossing komt!

Cheers,
Tymon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Tymon, bij mij maakte de videokaart niets uit, maar de netwerkkaarten aan en uit zetten verandert hier wel van alles :)

PASware, dit is wel een zelfde soort probleem (een stukje hardware dat piept) maar het is niet precies hetzelfde probleem als bij bijv. deeadinspace, waarbij z'n mosfets piepen als de CPU idle is. Een directe oplossing weet ik dus niet, maar zoek even uit welk onderdeel precies herrie maakt :)

deadinspace > Hoe is het met jou verlopen? :) Heb je nu al geprobeerd met de onboard nics te frutsen? Bij mij werkt het zonder piep, met beide nics aan (om het nog eens te zeggen ;) ). Probeer dus even alle onboard hardware aan/uit te zetten (en begin bij de nics ;) ). Ik herhaal dit even omdat je misschien de laatste replies eerst leest en dat je dit dan even snel kan proberen :D Hopelijk komt het goed :)

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:02
Ik mijn piep gevonden! Vaag genoeg kwam het niet uit me moederbord maar uit me speakers! Als ik dus een webpagina scrollde kwam er een iritant hoog piep opzetten. Ik ga zometeen maar is mijn audigy drivers updaten kijken of dit het probleem verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05:16
Ik had(mobo is nu dood) zoals eerder ook last van een vervelend bijgeluid. Bij mij was het zo dat het bijgeluid veranderde, als m'n 5v lijn inzakte/fluctueerde ed. Heb naderhand verder getest op 9,5x210 heb ik geen last van een bijgeluid, maar dan zakt m'n 5v lijn niet onder de 4,94. Op 11x200 heb ik wel last en komt m'n 5v lijn rond de 4,87 te hangen. Het kwam overigens in de buurt van de mosfets vandaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens mij is het probleem van de topic starter niets nieuws voor Asus moederborden. Ik heb een aantal van die threads over Asus moederborden gevolgd op http://www.abxzone.com/ (voorheen asusboards.com), maar er waren ook gebruikers van Abit en MSI moederborden die dezelfde pieptoon ervaarden.

Helaas heeft mijn P4G8x deluxe er ook last van, en niet zo'n klein beetje ook. Ik heb waterkoeling en geen fans in mijn kast, dus deze pieptoon is voor mij continu hoorbaar. De pieptoon begon een paar maanden nadat ik het moederbord in gebruik had genomen, en treedt op ongeacht de gekozen fsb.

Vorige maand heb ik een Ms Desktop Bluetooth gekocht maar dit had geen enkele invloed op de pieptoon uit het moederbord (Bluetooth werd in de topic start genoemd als een mogelijke oplossing).

Tijdens het scrollen in IE verandert de toon van de piep, en ontstaat er echt een krakend geluid. Dat geluid wordt nog wat erger op het moment dat er veel data op hoge snelheid via mijn onboard NIC binnenkomt (Cistron MAXX :) ), bijvoorbeeld tijdens het downloaden van een bestand van 10 MB op 850 KB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou eens kunnen proberen die 2 spoelen te bedekken (vullen) met een lijmpistool (hotglue)! Dit heeft bij mij gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Zo'n 24 uur memtest gedraaid - niks. Toen heb ik nog eens 20 uur cpuburn gedraaid - no problems. Ik breek cpuburn af, en denk "even updaten". Ik kijk toe hoe hij de updates download en enkele seconden later kijk ik naar een bootende BIOS :{
Okyah schreef op 24 oktober 2003 @ 02:29:
Ja, hier zijn het volgens mij de mosfets, die heb je toch ook zelf omcirkeld in je startpost? :)
Mja, ik krijg het niet exact gelokaliseerd. Het kunnen de mosfets zijn, het kunnen de spoelen zijn.
//deadinspace > ik heb nog ergens de tip gevonden dat je met een gum kan proberen op de dingen te duwen :) Sommigen kunnen dan er achter komen welk ding nu precies die herrie maakt :)

Ik heb met een gummetje gespeeld hier, maar kan niets aan het geluid veranderen, helaas.. Ik hoop dat jij meer geluk hebt :)
Had ik al geprobeerd... Ik krijg het ook niks stiller.
Ik heb de nvidia nic uitgeschakeld en de 3com aan. Vervolgens hoorde ik tijdens het booten weer gepiep :/ Maar in Windows geen gepiep! :D Dus toen terug gegaan naar m'n bios en OOK m'n nvidia nic aangezet. Geen gepiep meer :D
Voor de zekerheid die 3com weer uitgezet en toen weer gepiep, ik dacht eerst misschien dat ik er nu zo aan gewend was dat ik het niet gehoord had ofzo.
Maarja, nu allebei de kaarten aan, met de nvidia internet ik en met de 3com zit ik in t lan :) En geen gepiep /me af :P
Ik had het al geprobeerd met beide NICs uit, de 3com aan en NVidia uit, en beiden aan. No luck.
Verwijderd schreef op 24 oktober 2003 @ 19:22:
Verder heb ik letterlijk ELK onderdeel vervangen zelfs de kast (gaat makkelijk als je in een computershop werkt B) ) maar zonder enig succes. Ik heb zelfs exact dezelfde computer nagebouwd in de winkel en die had precies hetzelfde probleem!
Hmm, dat belooft weinig goeds... Dit klinkt niet bepaald meer als exemplarische fouten ;(
Het heeft naar mijn mening in ieder geval te maken met de videokaart EN de voeding.
Hier niet in ieder geval. Met een Matrox G450, een ATi Radeon 8500 of helemaal geen videokaart - het probleem blijft.
Ik heb me er voor nu maar bij neergelegd aangezien ik er al VEEL te veel tijd en energie in heb gestoken...
Mja, ik heb geen zin me erbij neer te leggen. Ik heb gewoon last van die piep, dus die moet weg. Desnoods door een compleet ander moederbord ofzo (daarom wil ik het het liefst ook eerst via Computerland proberen te regelen).
Okyah schreef op 26 October 2003 @ 18:47:
Ik herhaal dit even omdat je misschien de laatste replies eerst leest en dat je dit dan even snel kan proberen :D Hopelijk komt het goed :)
Ik lees wel alles hoor, maar ik heb af en toe geen tijd om te lezen of replien. Ach, kan hij tenminste even memtesten / cpuburnen :)
Miki schreef op 27 October 2003 @ 12:17:
Ik mijn piep gevonden! Vaag genoeg kwam het niet uit me moederbord maar uit me speakers! Als ik dus een webpagina scrollde kwam er een iritant hoog piep opzetten. Ik ga zometeen maar is mijn audigy drivers updaten kijken of dit het probleem verhelpt.
Hetzelfde geluid komt ook op het uitgangssignaal van de onboard sound, maar dat is weg (of valt iig niet op) als ik geluid afspeel. Bovendien kunnen speakers uit (en dat heb ik 's nachts ook). Het geluid van het moederbord is voor mij een veel groter probleem.
Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 14:29:
Je zou eens kunnen proberen die 2 spoelen te bedekken (vullen) met een lijmpistool (hotglue)! Dit heeft bij mij gewerkt.
Dat is al een aantal keren voorgesteld ja, en als het de spoelen zijn die het geluid veroorzaakt, dan is dat inderdaad een redelijke poging. Maar ik wil het eerst even via de winkel/garantie/whatever proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

deadinspace schreef op 27 October 2003 @ 16:15:
Zo'n 24 uur memtest gedraaid - niks. Toen heb ik nog eens 20 uur cpuburn gedraaid - no problems. Ik breek cpuburn af, en denk "even updaten". Ik kijk toe hoe hij de updates download en enkele seconden later kijk ik naar een bootende BIOS :{
Prime95 is imo erger dan CPUBurn, ook al zorgt de laatstgenoemde voor hogere temps :)
Maarja, je hebt dus niet iets ergers nodig :/
Wanneer denk je een vervangend mobo te kunnen krijgen? :)

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou snap ik waarom al die moderborden zo duur zijn omdat jullie allemaal lopen te OC én en dan als ie het niet meer doet terug naar de winkel gaan om een andere te regelen. Is OC én niet eigen risico? Zeker met FSb op 210 enzo en dan gek vinden dat je pc begint te piepen. Koop dan gewoon een snellere pc. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Whaha :D
Das een goede 8)7

Mkae, net nieuw mobo en het piept met een bussnelheid van 166, 200 (beiden officieel mogelijk :P ) en 206 mhz.

en bij de anderen in deze thread piept het mobo ook bij de standaardsnelheden volgens mij :)

En die moederborden zijn zo duur omdat de fabrikanten en producenten graag geld willen verdienen :+

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Laatst online: 09-04 10:10
Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 16:37:
Nou snap ik waarom al die moderborden zo duur zijn omdat jullie allemaal lopen te OC én en dan als ie het niet meer doet terug naar de winkel gaan om een andere te regelen. Is OC én niet eigen risico? Zeker met FSb op 210 enzo en dan gek vinden dat je pc begint te piepen. Koop dan gewoon een snellere pc. :(
Wie heeft het hier over OC? Ik kan het in de replies van deadinspace niet terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04 02:56
Het is geloof ik wel moeilijk te accepteren voor sommige mensen dat mosfets geluid maken. :+

Dat het per ATX voeding verschilt komt omdat de duurdere voedingen grotere condensatoren gebruiken en dus de voedingslijn minder geribbeld is. Je zou een kunnen proberen een echt enorme condensator over de 3.3 volt en aarde te zetten (let op de polariteit!).

Je zou ook de specs van de mosfets kunnen opvragen en bekijken hoeveel stroom er met een bepaalde CPU doorheen gaat. Als het aantal ampere van de CPU er dicht in de buurt van het maximum van de mosfet zit, dan loopt de mosfet misschien een beetje teveel op zijn teentjes. :)

Nu nog een Diehard vinden die z'n mosfets vervangt door een zwaarder/ander type. :+

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEKthecat
  • Laatst online: 22-12-2024
Meestal verwerken mosfets niet gebruikte stroom en zetten deze vaak om in warmte...

Dat verklaart misschien ook dat het gepiep verdwijnt bij 100% CPU gebruik
er is dan nl geen rest spanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 October 2003 @ 16:37:
Anders trek je even voorbarige conclusies?

- Ik heb inderdaad overgeclockt, maar de piep trad al op voordat ik de FSB/multiplier instellingen had aangeraakt.
- De piep treedt op bij elke FSB.
- Het moederbord ondersteunt gewoon FSB's t/m 200 Mhz, en hoger dan dat ben ik überhaupt niet geweest.

De gebreken waar ik over klaag hebben dus niks met overclocken te maken, en dat blijkt ook nergens uit deze thread. Misschien moet je dus eerst even lezen voor je je ongenoegen begint te spuien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

RTM naar Asus, krijg je gewoon een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueByte
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2022

BlueByte

Toxic hypoxic

Ik heb het zelfde probleem hier ook alleen gaat die weg naarmate de pc een tijdje aan staat. Wel grappig dat mijn moeder van wie de pc is het geluid niet hoort. ik heb overigens de deluxe versie en helaas nog geen oplossing gevonden voor het probleem.

No wind no waves, no waves no surfing, no surfing no babes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem, ik dacht dat het uit me MoBo kwam maar dat was dus niet zo. Ik had me Maxtor disk even schoongemaakt met zo'n utility die ze aanbieden.. Powermax ofzoiets kweetnie precies, die hersteld dus je HDD naar fabrieksettings, en toen was het weer weg. Af en toe hoor ik nog wel een piep uit me MoBo komen, maar na een tijdje verdwijnt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Ik was weer even bang dat m'n mobo aan het piepen was :X
Blijkt een stervende schijf te zijn... Ook niet leuk, maar tis goedkoper dan een mobo :D
Kdraai nu btw lekker met 217 mhz bus en nog geen problemen :) Geen gepiep meer :)

En deadinspace, idd probeer maar niets meer en wissel dat bord gewoon om, want instabiliteit met die snelheden mag gewoon niet als je ziet wat hij aankan :o
Khoop dat je binnenkort met een extreem prettig exemplaar gezegend bent :)

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Nou, ze hadden eindelijk de A7N8X Deluxe weer binnen, dus ik ben daar langsgeweest met mijn computer. Ik heb daar ter plekke een ander moederbord erin geschroefd, met exact hetzelfde resultaat: gepiep. We hebben ook nog een ander merk voeding erin gehangen, maar dat hielp ook niet.

Dus blijkbaar heeft elke A7N8X Deluxe er last van?

Het valt me op dat van de probleemgevallen die ik op inet vindt het systeem heel vaak een 2500+ gebruikt. Nou is dat natuurlijk ook een populaire CPU, maar je gaat op een gegeven moment alles proberen :P. Ik heb sinds gisteren een tbird 1400 MHz hier liggen, dus die ga ik morgen er eens inzetten, kijken of dat iets verandert aan het probleem.

Ook ga ik ASUS mailen, om te kijken of zij hier iets meer over weten, en evt oplossingen/workarounds weten. Verder ga ik maar wat aanprutsen met schuimrubber, om het geluid te isoleren ofzo :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Tja :/ Dit is wel vervelend ja.. Hier nog steeds geen gepiep (/me af)
Maar dit kan toch niet? Je wil niet een ander merk proberen? Er zijn genoeg goede nforce2s :)
Ik heb hier btw ook procs gewisseld (Bartons en XPs) en dat mocht niet baten... :|
Maar misschien dat het bij jou wel de oplossing biedt :)
Keep us posted, he ;)

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Laatst online: 25-08 20:06
Toevallig kreeg ik dit vandaag ook spontaan. Soms heb ik het een paar minuten en dan gaat het weer weg. Het geluid is heel zacht en reageert op het scrollen van m'n muis. Als ik cpu dan 100% belast dan gaat het niet weg zoals bij jou maar piept ie aan een stuk door :+ Misschien komt het omdat ik vandaag aan het OC'en was dat m'n voeding het niet trekt. Morgen ga ik ook kijken waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porn*
  • Laatst online: 23-08 22:33

porn*

...take on the world!

Heb hier een non Deluxe rev 2.0 en die piept ook, maar dan alleen bij hoge belastingen, zoals Prime95. Hoor het hier, zelfs met de kast open, echter zo goed als niet tenzij ik echt goed luister. Vind het dus niet zo'n probleem.

Vrees alleen dat je er niet zoveel aan kunt doen :|

Bnet pindle#2913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Met de 1400 MHz tbird heb ik in ieder geval exact hetzelfde probleem, dus dat veel mensen met deze klacht een 2500+ hebben lijkt me gewoon toeval dan.

Bij mijn vorige moederbord kon ik de toon van de piep wel beinvloeden door op de mosfets en/of spoelen te drukken, maar stil kreeg ik hem niet. Maar als ik op mijn nieuwe moederbord op een bepaalde manier tegen de zijkant van de spoelen druk, dan is het gepiep aanzienlijk zachter! :) Ik ga daarom binnenkort proberen er kit op te doen, ik heb nu goede hoop dat dat voldoende helpt.

Ik denk alleen dat siliconenkit niet tussen de windingen doordringt, en dat de metalen ring dus nog steeds 'los' in de windingen blijft liggen. Eigenlijk zou die kit dunner moeten zijn, zodat het erdoorheen sijpelt voor het opdroogt. Heeft iemand een idee waarmee je die kit zou kunnen verdunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSSF

SSSF

BLAAT !!

Dus blijkbaar heeft elke A7N8X Deluxe er last van?
Nee, ik heb een deluxe en 1 non deluxe, beide piepen niet.

Een Tbird 1400 gebruikt veel minder stroom dan een 2500+. Denk daar eens aan voordat je (mocht je er uberhoud aan beginnen) andere mosfets er in zou doen: das dus geen oplossing.

De siliconen zal je zeker niet tussen de windingen krijgen. Tussen de spoel en kern kan wel:
Doe wat kit in een spuit, en dan met de spuit het erinspuiten :) (cretit to mam: mijn moeder maakt kaarten, en die doet altijd kit in een spuit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
SSSF schreef op 08 november 2003 @ 20:24:
Nee, ik heb een deluxe en 1 non deluxe, beide piepen niet.
Hmm, vaag dat twee A7N8X'en hier dus precies hetzelfde symptoom hebben...
Een Tbird 1400 gebruikt veel minder stroom dan een 2500+.
1400 MHz Tbird: 72 Watt. 1.833 GHz Barton: 68.3 Watt. :Y)
Denk daar eens aan voordat je (mocht je er uberhoud aan beginnen) andere mosfets er in zou doen: das dus geen oplossing.
Andere mosfets wil ik sowieso niet aan beginnen, da's teveel gekut met teveel risico voor een gloednieuw bord naar mijn smaak :)
De siliconen zal je zeker niet tussen de windingen krijgen.
Nee, vandaar dat ik hem eigenlijk wil verdunnen.
Doe wat kit in een spuit, en dan met de spuit het erinspuiten :) (cretit to mam: mijn moeder maakt kaarten, en die doet altijd kit in een spuit)
Een injectiespuit is zeker wel een goed idee ja, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Laatst online: 27-08 20:34

Rico

Wie dit leest is gek....

Gebruik van dat speciale plastic spray. Kun je bij de electronice zaak halen.
Gebruik je ook als een tv een hoge pieptoon geeft.
Met die spray zet je dan de spoeltjes vast. En geleid geen stroom etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier ook last van..

Asus A7n8x icm athlon 2600+ , zodra er schijf activiteit komt 12 v lijn dus belast of 5 v dan begint het geluid ook te komen en stopt niet.

Andere voeding geprobeerd, fans uit, andere hd etc,

het geluid lijkt bij mij of bij de spoelen of bij de mosfets vandaan te komen, bij scrollen heb ik er geen last van....

Met muziek aan is het gelukkig niet te horen dus opzich...

maar is het schadelijk????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
heb hier ook last van met een aopen ax4bs-pro moederbord (intel pentium4 nog met SDRAM en AGP4x), geluid is over als ik winxp prof. of home erop zet. oudere windows werkt niet. buurman heeft ook zon soort (iets nieuwer) en heeft hetzelfde. nu bleek de cpufan op een of andere manier harder te gaan draaien, dan loopt ie aan ofzoiets en begon daardoor te piepen. hier is de cpufan dus de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rico: Plastic spray? Heb je daar toevallig een merk van? Dat lijkt me wel interessant (ook voor m'n TV, want die kan ook flink piepen)

Ik heb zelf ook last van het ge-piep/sis/ruis (hoe je het ook wil noemen), maar ik heb een Gigabyte 8PE800 (Intel 845PE), en geen Asus moederbord. Ik las al dat de meeste Gigabyte moederborden er last van hebben.. zucht.

Het komt bij mij voor bij scrollen met de muis in IE, scrollen in directories met het keyboard, windowtjes verslepen en vast nog wel een aantal dingen. Bij het draaien van Seti@home hoor ik ook wel maar da's meer een beetje ritmisch.

Ik heb zojuist wat lopen luisteren met een microfoontje, en kwam ook in de buurt van spoelen en mosfet's. Echt duidelijk welke van de twee 't zijn weet ik ook niet, want ze zitten helaas er dicht bij elkaar in de buurt.

Ik kan me trouwens voorstellen dat een dot van een lijmpistool of die plastic spray zou kunnen helpen, maar als het die mosfet's zijn, kan lijm toch niet helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Laatst online: 27-08 20:34

Rico

Wie dit leest is gek....

Dat plastic spray is van Kontakt Chemie.
Het heet Pastik 70 is een witte fles met rode letters.
Kost hier 6,95.
Wij gebruiken het vaak bij monitoren met zo'n irritante hoge piep erin.
Printplaat achterop het beeldbuis inspuiten en meestal is het dan weg...zo niet andere printplaat ook wat inspuiten. Denk er wel om dat de tv al een tijd van de spanning af is...de condensatoren zijn anders nog geladen.
Het ruikt heel erg naar nagellak dus ramen open als je het gebruikt.
Ze noemen het ook wel isolerende lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Ik had last van een dergelijke piep (vooral bij muisbewegingen) toen ik een hercules radeon 9500Pro in mijn systeem had gezet. Nadat deze vervangen was door een Sapphire 9700Pro was het probleem weg. Dus het hoeft niet aan het moederbord te liggen, maar het kan ook best de videokaart zijn die het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kwiebus schreef op 25 november 2003 @ 11:16:
Ik had last van een dergelijke piep (vooral bij muisbewegingen) toen ik een hercules radeon 9500Pro in mijn systeem had gezet. Nadat deze vervangen was door een Sapphire 9700Pro was het probleem weg. Dus het hoeft niet aan het moederbord te liggen, maar het kan ook best de videokaart zijn die het probleem veroorzaakt.
Eigenlijk valt "het geluid" mij ook pas echt op sinds ik een andere vga kaart heb.

en het zou best wel eens daarvandaan kunnen komen. maar omdat het "geluidje" een beetje "meedoet" met de load van mn cpu en hd vermoed ik toch het mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had tot vorige week last van deze zelfde piep.
Toen zag mijn configuratie er zo uit:

• A7N8X Dlx 2.0
• 2500+
• AGP Ati Radeon 9500Pro
• WinXP Pro
--> Piepjes

Nu is dit mijn configuratie:
• A7N8X Dlx 2.0
• 2500+
• PCI Diamond Stealth II S220
• Win98 SE
--> Geen piepjes

Dus het ligt of aan de videokaart of aan wat voor windows je hebt.... Waarschijnlijk dus de videokaart als ik zo hier boven lees.
Morgen gaat er een AGP Geforce2 MX in. En dan zet ik er gelijk WinXP op. Dan hopen dat ik geen piepjes meer heb....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

update
Heb nu een geforce2 kaart erin zitten en er staat weer WinXP Pro op. Resultaat: geen piepen meer... Het lag dus aan de combinatie Videokaart-Mobo denk ik, want de piep kwam volgens mij niet van de videokaart (ati 9500Pro).
Een idee misschien voor de mensen die deze piep nog hebben: met pci lock spelen? geen flauw idee of het zal helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Laatst online: 16-08 07:11
had het eerst ook nadat ik m'n northbridge heatsink eraf had gehaald (om as3 ertussen te doen), superirritant, en bij mij juist bij load ipv idle.

Toen heb ik de cpu koeler even eraf en erop gedaan, alles goed aangedraaid etc, en was het weg.. (gelukkig)

Daarna ook nog een andere videokaart, maar het geluid was eigenlijk al zo goed als weg.

Verwijderd

Gisteren met mn oude geforce 4 geprobeerd. Nog steeds zelfde piep.
Bij mij lijkt de piep vandaan te komen van een spoel naast het geheugen.
het is niet superhard, wat geluidsdempend materiaal ingestopt en ik moet er maar mee leren leven ;-)

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

wow wat een topicstart _/-\o_

heb je er eigenlijk al over gedacht om de producent van het moederbordje eens een mailtje te sturen en te vragen wat dit kan zijn en of het een defect is?
je geen antwoord krijgt kan je natuurlijk nog altijd een koetje oid. gaan draaien, dan houd de piep ook op ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Na alles hier weer eens doorgelezen te hebben heb ik het volgende gedaan.
-Case fans eruit
-kast open om alles zo goed mogelijk te kunnen horen.

Ik heb eeb beta versie van cpu idle gedownloaden en geinstalled. Toen ik cpu idle ging draaien ging er weer iets piepen.

Maar na cpu idle weer uitgezet te hebben is de piep helemaal verdwenen in Windows!!!

Ik moet dit proces telkens herhalen in windows wil ik het geluid wegkrijgen.

Ik snap hier helemaal niets van :S:S:S

Dus als de processor idle is piept er iets op het bord, start je cpu idle en sluit je cpu idle af dan is het weg :)

proberen jullie het ook eens zou ik zeggen

Start CPU idle extreme-klik op het icoon en kies voor options-tabblad startup en vink daar "optimize cpu and chipset aan.
Daarna bevestigen met ok. En als je cpu idle dan uitzet is het geluid verdwenen.
(althans hier)

De versie die ik gebruikt heb is een beta voor 2k/xp die je op de onderstaande link kan downen.

http://www.cpuidle.de/download/cpuidleextreme.zip

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 05:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omitz
  • Laatst online: 22-08 14:37
...2 weken oud... ik weet het
maar er waren zoveel mensen met problemen, hoe staat het er nu voor?
Is het piepje weg? Heeft asus een oplossing aangeboden?
Ben zeer benieuwd.

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Die van mij werkt nog steeds zonder piep, momenteel draaiend met een bus van 220 mhz :) Ik merk wel dat de klok afentoe wat voorloopt, ook apart :+

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Mijn A7V8X-X met T'Bred-B 2000+@1667 heeft er ook last van als ik Vcool draai onder Windows (XP), bij scrollen met de muis is het weg.
Ondanks de lagere temps heb ik het gebruik van Vcool toch maar afgezworen. 45 graden idle en 54 stressed moet een proc kunnen hebben. Ik slaap nu toch wel wat lekkerder zonder die zeurende toon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 20:55
Wow, wat een herkenning, eindelijk een goed topic erover gevonden!
Maar ik heb een ECS K7S5a moederbord waar die piep uitkomt. Het is ook inderdaad bij scrollen MAAR juist continu bij 100% CPU-belasting (Seti draait), terwijl ik voor die A7N8x lees dat het juist bij idle is.
En een Radeon blijkt inderdaad ook wel verdacht te zijn, want die heb ik er ook in zitten (Radeon AIW voorloper model). En ook een Q-Tec stille psu en Molex stille fan, die beide helaas dus geen r__t/m__r/z_k/f_____r uitmaken aangezien de piep toch best hard is en de fans toch nog aardig wat herrie maken. Maar nou nog een oplossing zoeken...

[ Voor 6% gewijzigd door Eegee op 08-01-2004 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omitz
  • Laatst online: 22-08 14:37
Radeon 9600 pro
Zal dat het zijn?
Dat is wel jammer, want ik wilde net zo'n kaart kopen...
Meer mensen ism dit bord hetzelfde probleem?

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Maar deadinspace > hoe is het nu uiteindelijk afgelopen ? :) Heb je een ander mobo, of een versie die niet piept? Of heb je het anders opgelost? :)

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 16:33
Ik heb ook last gehad met dat piepen, toen ik cpu HALT command aan had gezet in het bios. Telkens ik met de muis bewoog piepte zij zacht, bij scrollen luid. Ook zonder mijn speakers aangesloten. Nu werk ik weer zonder cpu halt, nooit geen piep meer (en hij is lijk ook stabieler :? ), maar hij is wel warmer.

(MSI KT4V-L, Aopen 300 Watt, Hercules 9200 SE 128 MB, 512MB DDR400 Apacer).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdB
  • Laatst online: 16-06 21:58

AdB

Ook bij mij een hoge schrille, pijnlijke piep. Bij mij de eerste 3 min bij het opstarten. Hing samen met belasting van videokaart, dan veranderde de piep (Bij burn-in-test die balletjes laten stuterern). Piep kwam uit de buurt van de CPU.
De piep ontstond nadat ik mijn computer opgehaald had voor ander probleem en vervoerd had. Dus dat verhaal over trillende spoeltjes enzo snijdt volgens mij wel hout (boel is dus los getrild) en dat kan misschien ook verklaren waarom verschillende mobo's er last van hebben.
Bij mij is het sterk verminderd door BIOS flash van 1006->1007. Hij wil af en toe nog wel even piepen, maar niet meer tegen de pijngrens aan.
Specs: A7N8X-X, 9200 Radeon, voeding van computerland (brakke hap).

AdB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
mmmmm,....... Is dit een hoog heluid/hard geluid dus redelijk luid? want ik hbe dit als ik,... ja ik speel en spel en ik neem de CD uit de Benq CD-ROM dan piept die HEEEEEEEELLLL zacht maar wel hoorbaar.

kan je het geluid ff beschrijve want ik zit met zelfde mobo dus :? _/-\o_

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En is er onderhand iemand al meer te weten gekomen is over dit probleem of het zelfs al heeft opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een A7N8X-X met het zelfde probleem.Ik heb er een xp2500 cpu opzitten die op 11x200 Mhz loopt @1,75 volt.

hier word de piep veroorzaakt door de 2 smoorspoeltjes bij de cpu socket.
De enige (imo) oplossing is de spoeltjes met siliconenkit vastzetten.Ik heb zelf de piep kunnen verminderen door de spoeltjes voorzichtig iets bij te buigen. (eigen riscio!! als je te wild buigt breekt de handel af!!!))

aangezien mijn pc niet een van de stilste is stoor ik me er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-08 08:03
Ik heb een ASUS A7N8X-x icm. een AMD Athlon XP 2000+

Ik heb ook last van die piep en hij lijkt ook bij die spoelen / mosfets weg te komen, ik wil graag weten of er al mensen zijn die een goeie oplossing hebben gevonden voor dit probleem ?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-08 23:47

antimute

Developer

- Hebben andere mensen met dit moederbord hier ook last van? Als dit slechts bij enkele exemplaren van dit type moederbord voorkomt, dan ga ik hiermee namelijk terug naar de winkel. -

Ik heb dit bord(A7N8X-deluxe rev. 2) ook i.c.m. een 2600+(Barton Core), geen last van deze klacht.

[ Voor 4% gewijzigd door antimute op 11-03-2004 15:39 ]

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook dit probleem, mijn mobo Asus A7N8X-deluxe piept en als ik scroll gaat het nog harder. |:( Echt vervelend
Ik heb het probleem aleen maar als ik mijn ati club3d 9800pro erin steek. |:(
Met mijn ati hercules 8500 erin heb ik geen gepiep 8)7
Het lijkt mij er ook op dat het combinatie mobo en 9500/9800 kan zijn?
Ik heb ook geprobeerd heel mijn mobo in te spuiten met kontakt chemie plastik spray. al 2 keer maar dit mocht ook niet helpen.
Grafische kaart en voeding ook ingespoten, voeding verwisselt helpt ook niet.
Mijn cpu is barton 2500, Met mijn mobile 2400 heb ik het probleem ook.
Hopelijk heeft er al iemand een oplossing.

Ik zou wel willen proberen door er andere mosfets op te solderen maar zou niet weten welk ander type van mosfet die ik erop moet solderen, Misschien kan iemand helpen _/-\o_
Misschien is dit het probleem :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 23:25
Sja here the same problem. Ook hetzelfde mobo icm een Asus 9800XT. Ik heb er alleen last van bij het booten. Nooit echt uitgezocht waar die gekke hoge toon vandaan kwam. Kon namelijk ook mijn racestuur etc zijn. Ik stoor me er niet echt aan (omdat het alleen bij het booten is), zoalang het maar niet schadelijk is.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit hier met 15 piepende HP moederborden, weet niet het merk maar ze komen uit een EPC van HP. Na het verwisselen van het moederbord is het probleem opgelost. Topic is al redelijk oud, maar misschien heeft de TS nog garantie. Want een RMA aanmelden lijkt mij de makkelijkste oplossing.
Pagina: 1 2 Laatste