Piepend geluid uit me ... voeding ?

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hej all,

Heb sinds kort een nieuw systeempje

Asus A7N8X Deluxe
AMD XP 2500+ Barton
Radeon 9500 Pro
WD 30 Gigabyte
in een Thermaltake Xaser 2 kast

nu zit hier een Enermax 350 Watt voeding in maar na het booten zodra ik windows inkom krijg ik dus een piepend geluid en zodra ik over een site scroll dan "verandert" dat geluid een beetje op het zelfde tempo dat ik scroll ...

Nu heb ik de fan van me grafische kaart al getest en die is het niet ook niet een andere fan
Volgens andere ligt het aan me voeding een zogenaamd high frequency iets :+

Ik heb de voeding in me oude systeem getest
MSI K72 pro
AMD TB 1 GHZ
Maxtor 30 Gigabyte
maar wel met die Radeon 9500 Pro (andere kaart is uitgeleend)

Hier had ik dus geen piepgeluid maar ik verw8 dat me nieuwe systeem meer trekt
Oh ja met me oude voeding in me oude systeem met die Radeon had ik geen problemen en die was 230 Watt

Kortom *zucht* helpt het om er een 450 Watt of hoger voeding in me nieuwe systeem te knallen ?

BvD en ook voor het lezen ;)

GreetZ HardSoul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je nieuwe systeem net iets te veel trekt van je voeding, waardoor ie af en toe net over een bepaalde grens heen komt om harder te gaan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had ook last van een heel hoog piepend geluid, dat veranderde met scrollen en laden van programma's etc. Na windows opnieuw te hebben geinstalleerd was het over.

Geen garantie natuurlijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hoeft je helemaal geen zorgen te maken.

Dat piepen zijn de flyback-trafo in je voeding.

Een PC-voeding is een zgn schakelende voeding. Hij schakelt meer of minder al naar gelang de belasting op de voeding. En die verandert dus bij bv 't scrollen (oa je CPU moet meer werk verrichten - kijk maar eens in de taskmanager)

En aangezien die trafo's ook een eigenfrequentie hebben, heb je kans dat ze bij een bepaalde belasting gaan resoneren, wat zich uit in een (beter) hoorbaar gepiep. :)

Schakelfrequentie ligt rond enkele KHz dus 't klopt dat je 't waarneemt als gepiep. Bij erg lage belasting (als je computer 'uit' staat) kan 't wat meer brommerig klinken (Hou je oor er maar eens bij). :)

Wat betreft 't wattage van je voeding. Je hebt een kwaliteitsvoeding gekocht, dus ik weet eigenlijk wel zeker dat die 350Watt voldoende is. Mocht je last van veel instabiliteit hebben, dan is 't een andere zaak. Dan zou ik een iets zwaardere voeding nemen. Maar ik voorzie nu nog geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ...
Het is toch een zeer irri geluid en ik vertrouw het niet helemaal
Gister avond heb ik me pc gewoon uitgezet geen problemen maar nu ik em net wilde aanzetten deed ie niks ...
Dus de voeding is dood .... denk ik
Ga em dadelijk op deze pc testen maar denk dat ik strax maar een 450 ga halen ben ik van het hele gezeik af en vooral van dat irri geluidje :)

Laat wel weten of de voedeing idd dood is na 1 week te gebruiken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niet me voeding dus maar een n00b actie van mezelf :+
Maar ik ga toch maar andere voeding halen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yup nu een Enermax 460 Watt erin en geen irri gepiep meer :D

iig thanks all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
had ik gewilt ,

Was te enthousiast denk ik maar het gepiep is er wel degelijk
Zelfs met een Zalman 300 voeding heb ik ok gepiep

Heb nu verschillende "test/setup's" geprobeerd en kom op het volgende neer
De radeon 9500 Pro icm de Asus A7N8X met een Enermax 350(2 verschillende getest) 460 of een zalman is gepiep

De radeon icm met een Chaintech of MSI en een van de voedingen is geen gepiep

De Asus icm een Elsa TNT2 met een van de voedingen is ook geen gepiep

Dus na verschillende voedingen te geprobeerd te hebben ga ik toch maar kijken of ik het moederbord nog kan ruilen aangezien ik de Radeon al een tijdje heb ...
Pagina: 1