Hoi ! Speks X-Life LAN Gaming!
Mr. Hard wijzigde dit bericht 25-09-2003 16:10 (26%)
COMPLETE Lian-Li pc78 rebuild, the OC MONSTER CASE ==> http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/846591
De capaciteit is direct gelijk met het oppervlak Helaas is het oppervlak van zo'n uitsteeksteltje dusdanig klein dat het effect op de totale capaciteit verwaarloosbaar is.quote:DaBit schreef op 25 September 2003 @ 15:18:
[...]
AFAIK niet...
Wat betreft het inbranden: ik verwacht zelf dat je wel degelijk je proc onder spanning moet hebben staan. Want 1 van de dingen die er gaat gebeuren is dat atomen van de metaallagen gaan migreren.
Stel je deze metaallagen voor als draadjes. Twee parallele draden vormen een condensator, en een condensator opladen/ontladen kost tijd. Nu is de waarde van de condensator van veel dingen afhankelijk, waaronder het kwadraat van de afstand tussen de geleiders.
Nu wil het feit dat er op de metaaldraden soms uitsteekseltjes zitten wegens imperfect etsen. Deze uitsteekseltjes verkorten de afstand tussen 2 'draden' flink, waardoor de capaciteit toeneemt.
Het zal waarschijnlijk wel gebeuren maar laterale verplaatsing gebeurt zeer zeldzaam.quote:Maar, als er een spanningsverschil is tussen de twee draden (op nanometerschaal levert een spanning van 2V tussen 2 geleiders een extreem sterk veld van vele megavolts/meter), en de temperatuur is hoog genoeg, dan wil er nog wel eens een metaalatoom 'overspringen', waardoor de uitstulping vermindert.
Zeker maar niet lateraal.quote:Er zal ongetwijfeld nog wel meer aan de hand zijn, maar van dit effect weet ik dat het bestaat. Uiteindelijk zorgt het ook voor overlijden van je chip omdat er zoveel atomen overspringen dat je een gat in je metaallaag krijgt, of een zodanige verdikking dat er kortsluiting ontstaat.
Uit een oude draad over elektro-migratie:
Voor de verplaatsen van metaalatomen is ook nog eens phonon vereist. Als de veldsterkte tussen twee draden zo hoog is als jij beschijft (zo hoog dus dat metaalatomen gaan bewegen) is lang daarvoor als een overslag tussen de onderlinge draden geweest.quote:Ercewee schreef op 13 juni 2002 @ 15:33:
[..]
Elektro(nen)migratie
Elektro-migratie kan ontstaan wanneer lange dunne aluminium draden een grote stroom over een grote lengte moeten 'vervoeren' (als ik het over dun/lang heb, bedoel ik op chip niveau).
Deze stroom zorgt voor een elektrisch veld in de draad, die van het begin naar het einde afneemt. Ook zal de warmte die door de stroom in de draad ontstaat een thermische gradient hebben. Hierdoor kunnen de aluminium atomen losraken en diffunderen in de richting van de gradient. (de atomen raken los, doordat elektronen met veel energie 'daartegenaan slaan' )
Hierdoor kan de aluminumdraad plaatselijk dunner worden. Op het moment dat de draad dunner wordt gaat dit process nog sneller. Op een gegeven moment kan de draad dus compleet verdwenen zijn.
hier kan je er meer over vinden, samen met een paar leuke plaatjes. Hun uitleg is waarschijnlijk technisch iets beter verantwoord.
[..]
50.110 144.300 432.200 1296.200 2320.200 3400.200 10368.200
Mijn voorlopige conclusie is nu wel dat het geen enkele kwaad kan als je hem in de oven bakt.
Maar btw, simpele vraag misschien, maar waarom wordt een cpu dan onstabiel als hij pakweg meer dan 70 graden wordt...
Reg. datum: 29 juli 2003
Ik ben een n00b hiero en op het gebied van tweaken. Dus als ik het fout heb zeg het dan. Op school heb ik geleerd dat hoe lager de temperatuur van een geleider is hoe lager de weerstand wordt.quote:Diniz schreef op 25 September 2003 @ 16:12:
...
Maar btw, simpele vraag misschien, maar waarom wordt een cpu dan onstabiel als hij pakweg meer dan 70 graden wordt...
Op zich zou het dan "beter" zijn om een chip in te bakken en dan op een zo'n laag mogelijke temperatuur te overclocken. eeeuhm... toch?
Don't try to understand me... Many have tried, all have failed
Klopt als een busquote:Mavey schreef op 25 september 2003 @ 16:25:
[...]
Ik ben een n00b hiero en op het gebied van tweaken. Dus als ik het fout heb zeg het dan. Op school heb ik geleerd dat hoe lager de temperatuur van een geleider is hoe lager de weerstand wordt.
Op zich zou het dan "beter" zijn om een chip in te bakken en dan op een zo'n laag mogelijke temperatuur te overclocken. eeeuhm... toch?
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat ik 'vroeger' (toen ik nog deed overclocken) ik mijn processor/chipset hoger kon laten draaien, nadat ik hem een paar daagjes liet stressen, op een hoog voltage.
Strider wijzigde dit bericht 25-09-2003 17:00 (4%)
BlaBlaBla
COMPLETE Lian-Li pc78 rebuild, the OC MONSTER CASE ==> http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/846591
Ik zou tot een graad of 70/80 gaan. En hem hier dan ook een tijdje op laten draaien.quote:Mr. Hard schreef op 25 September 2003 @ 17:00:
dat is algemeen bekent nu was de vraag hoe warm kunnen we gaan!?!?
Strider wijzigde dit bericht 25-09-2003 17:02 (11%)
BlaBlaBla
Daar gaat het ook niet over.
Denk dat Mr.Hard bedoeld hoe warm het in de oven mag zijn met de cpu erin en dat zou tot 150°c mogen gaan volgens Dabit.
Niet?
Being MAD doesn't hertz you... If ignorance is bliss, why aren't more people happy?
Tot 150 graden is er iig geen probleem. Als de chip spanningsloos is, dus.quote:Mr. Hard schreef op 25 September 2003 @ 15:59:
weet je eignelijk ook zeker dat de core dit kan handelen dabit? (aangezien je pc al met veel lagere temps zichzelf uitschakeld??)
Als het ding in bedrijf is, dan word er zelf ook hitte gegenereerd. Op sommige plekken meer dan op andere, dus er word een veilige marge aangehouden.
De meeste fabrikanten garanderen zonder problemen werking tot 125 graden junctietemperatuur. Of de opdrachtgever de specificaties aantrekt om een wat hogere klokfrequentie op te kunnen geven, of niet, dat is de verantwoordlijkheid van de klant. 't heeft ook met levensduur te maken.
Check de datasheets van de nieuwste procs. Vooral Intel heeft er een handje van om opeens de Vcore met 0.025V te verhogen, of het toegestane temperatuurgebied in te krimpen van een Tj, max = 80C naar Tj, max = 70C ofzo.
1 uitsteekseltje wel ja...quote:Ercewee schreef op 25 September 2003 @ 16:10:
De capaciteit is direct gelijk met het oppervlak Helaas is het oppervlak van zo'n uitsteeksteltje dusdanig klein dat het effect op de totale capaciteit verwaarloosbaar is.
Ik heb veel microscoopfoto's gezien van chips in pacemakers, en daar ga je nog van schrikken. Voordeel van die pacemakers is dat failures grondig onderzocht worden. Inclusief de chip zelf.quote:Het zal waarschijnlijk wel gebeuren maar laterale verplaatsing gebeurt zeer zeldzaam.
Vraag me niet de exacte details, maar dat hoeft schijnbaar niet perse. Voorbeeld: een goede oude triodebuis. Daar migreert ook kathodemateriaal naar de anode over een behoorlijke afstand met een vrij lage veldsterkte. De temperatuur speelt daar wel heel aardig mee overigens, dus zo'n goed voorbeeld is het niet.quote:Voor de verplaatsen van metaalatomen is ook nog eens phonon vereist. Als de veldsterkte tussen twee draden zo hoog is als jij beschijft (zo hoog dus dat metaalatomen gaan bewegen) is lang daarvoor als een overslag tussen de onderlinge draden geweest.
Voorbereidingen voor project PromKiller v0.1 bijna afgerond
Mijn phase-change webstekkie
Bij het bakken onder spanning staan diverse transistoren onder spanning, kunnen fouten gaan maken, waardoor eventueel nog meer transistoren onder spanning komen. Bij bakken in de oven heb je geen spanning erop, en worden de transistoren due eigenlijk minder belast.
eigenlijk t zelfde als wat hierboven al stond
_ferry_ wijzigde dit bericht 25-09-2003 18:27 (8%)
pc specs: groter, beter, mooier en sneller dan de jouwe :+
Ik ben benieuwd. Met die tweede proc die Thorry in de oven heeft gestopt kon hij wel een paar mhz-en meer halen. Laat even weten wanneer je 'm erin stopt aub.quote:Fewture schreef op 25 September 2003 @ 16:01:
Ik heb nog een 1800+je ergens liggen. Die zal ik wel es ff bakken en kijken of het helpt. Hij doet nu 2445MHz in pifast.. 2500 misschien?
* YoupY moet ondertussen echt even gaan googlen, om z'n kennis over elektro en natuurkunde eens even op te halen
M'n dode proc heeft ondertussen ook z'n laatste mods ondergaan

Alle pinnetjes eraf en gaatje erin

Deze was dus nog nieuwer dan veel procs in DOC

En het eindresultaat
M'n 2800+ is ondertussen ook in aan het branden volgens de manier die Ercewee poste in het linkje eerder en deze draad. Hij draait nu Prime, burnk7 en 500 loops Sandra burnin op 2200 Mhz @ 1.67V op 32 graden stressed.
De proc deed 2550 max @ 2.12V (tegenvallertje dus). Heb verder niet geprobeerd om PiFast te laten draaien dus een echte goede basis voor dit experiment is dit niet.
* YoupY denkt er hard over na om een nieuwe goedkope proc (1800+ of zo) te gaan halen en ergens anders in de oven te knallen
quote:Wat betreft de oven-test: 100 graden is erg conservatief. Ik zou eerder 150-175 graden nemen. Dus eerst pre-heaten naar 80-90 graden om water af te drijven. Dit een half uurtje volhouden. Dan langzaam naar de 150 graden.
Deze temperatuur levert geen gevaar op voor je halfgeleider. Solderen in een heteluchtoven gebeurt bij nog veel hogere temperaturen (de laatste keer had ik het soldeergebied ergens rond de 250 graden staan geloof ik). En daar gaat heel de PCB, inclusief alle componenten doorheen.
btw er is nog niets helemaal zeker of het nu wel of niet kan teminste 1 cpu vind ik geen veiligheid helaaas heb ik alleen een 2,8ghz P4 dus die wil ik graag laten leven (is er al 1 van dood gegaan
*lol* Er is vast nog wel een plaatsje vrij bij ASML voor jullie.quote:Het idee achter het gebruik van de magnetron was dat we door de straling die de magnetron afgeeft misschien de ionen in een bepaald patroon zouden kunnen rangschikken dat beter zou zijn voor de proc, zodat deze beter ging presteren.
Een beetje de documentatie op het internet doornemen zou geen kwaad kunnen en het bespaart ook heel veel CPU's.
Senile! Senile Oekaki
Echter de magnetron dat had je natuurlijk zelf ook wel kunnen bedenken. MAGNE tron
Zijn er al meer mensen die dit met suc6 uitgevoerd hebben??
Chieftec Bigtower | AMD Athlon 64 AM2 3500+ | Water-Cooled | ASUS M2N-E | 2GB Crusial DDR2 | Geforce 7600 | NEC 1300a DVD Bakker
ik ga mijn P4 denk met een soldeerbout doen, tempsensor in het midden van de heatspreader plakken en de randjes verhitten net zo lang tot mijn tempsensor 100C ofzo aangeeft (kunnen standaard ... dat aan?)quote:DAMAGE schreef op 26 September 2003 @ 11:27:
veel mannen schreeuwen nu wel 150 graden ong, maar zou dat niet per proc weer verschillend zijn? dat de ene proc wat meer warmte kan verdragen dan de andere. Wel een mooie uitvinding om op deze mannier in te burnen
Echter de magnetron dat had je natuurlijk zelf ook wel kunnen bedenken. MAGNE trondikke lading straling door dat ding pompen dan gaatie natuurlijk stuk. Soldeerbout zag ik ook nog staan, is dat het proberen waard of niet? je moet dan wel je soldeerbout aan de aarde hangen want daar wentelt ook nog al wat "rommel" om heen. Ijzerdraadje om de soldeerbout heen en die aan de aarde hangen.
Zolang ze niet onder stroom staan kunnen ze veel meer aan, dan als ze wel onder stroom staan. Hoe dat ook alweer zat ben ik alweer vergetenquote:DAMAGE schreef op 26 september 2003 @ 11:27:
veel mannen schreeuwen nu wel 150 graden ong, maar zou dat niet per proc weer verschillend zijn? dat de ene proc wat meer warmte kan verdragen dan de andere. Wel een mooie uitvinding om op deze mannier in te burnen
Echter de magnetron dat had je natuurlijk zelf ook wel kunnen bedenken. MAGNE trondikke lading straling door dat ding pompen dan gaatie natuurlijk stuk. Soldeerbout zag ik ook nog staan, is dat het proberen waard of niet? je moet dan wel je soldeerbout aan de aarde hangen want daar wentelt ook nog al wat "rommel" om heen. Ijzerdraadje om de soldeerbout heen en die aan de aarde hangen.
* VinnieWeiss is soms wel een
De redenering hierachter is simpel (of ze juist is, is een andere vraag
- door de warmte vinden enkele reacties plaats die hierboven reeds genoemd zijn, echter, met warmte alleen worden de transistors in de CPU niet in werking gesteld, waardoor inburnen met behulp van enkel warmte waarschijnlijk wel enig resultaat zal opleveren, maar, dat vermoed ik althans, de onzuiverheden/whatever (vbje) die zich evt. in de transistor zelf bevinden, niet worden weggewerkt, daar deze niet schakelen.
Hierdoor bekom je dus slechts een half effect.
- Als er zowel stroom als warmte aan te pas komt, verkrijg je betere resultaten denk ik.
Om de simpele reden dus dat bij een werkende CPU de transistors in werking gesteld worden, wat de kans op het wegwerken van onzuiverheden e.d. vergroot.
Dit alles is pure speculatie uiteraard, komt ervan als je dacht niet te moeten opletten in school
Wie weet is het ideale burn-in proces wel een samenspel van beide, bv. 10 minuutjes in de oven op 100° om vervolgens op default clock een weekje aan +0.5V te draaien en nadien nog eens de oven in.
Kzou het zelf proberen, maar door een verneukte contactdoos heb ik m'n PC vaarwel mogen zeggen
"We kunnen niet allemaal losers zijn m'n beste" zei hij tegen de allochtoon in de tien jaar oude Mercedes. Waarop de allochtoon op vrij agressieve wijze een middelvinger opstak en doorreed.
Ideetje?
Chieftec Bigtower | AMD Athlon 64 AM2 3500+ | Water-Cooled | ASUS M2N-E | 2GB Crusial DDR2 | Geforce 7600 | NEC 1300a DVD Bakker
Mneeh, elke CPU is verschillend ookal hebben ze exact dezelfde stepping, het blijft giswerk. Je kan dan beter gewoon (wat ook al gedaan is) gewoon 1 CPU zo ver mogelijk stabiel OCen, inbranden en dan nog es proberen. Ook niet helemaal betrouwbaar misschien, maar beter dan 2 cpu's vergelijken.quote:DAMAGE schreef op 26 September 2003 @ 16:23:
Als we iemand hebben die 2 exact de zelfde procjes heeft, desnoods iemand met geld teveel die er ff 2 koopt, checkt op welke clocks ze oc-ed standaard draaien, en daarna 1 de oven in en de ander via de pc laat in burnen, welke dan verder komt in verhouding??
Ideetje?
Will you be there when the big door swings open?
Je hebt nog altijd lucht in het zakje waardoor je condensvorming krijgt. Je moet dus eerst dan cpu in zakje vacuum verpakken en hopen dat ie niet openspringt bij 100 graden.quote:VinnieWeiss schreef op 25 september 2003 @ 10:58:
Overigens als jullie de CPU op 100 graden wilden hebben, waarom hebben jullie hem dan nie gekookt? (Desnoods natuurlijk in een zakje, opdat hij niet nat wordt). In water kan hij toch nooit warmer worden dan 100C
dikzak
Jammer dat het resultaat niet helemaal werd waarop jullie hoopten.
Ik denk alleen dat jullie burn in iets te letterlijk hebben genomen.
Als die processor heet moet worden zou ik er gewoon een slechte heatsink opzetten, desnoods zonder fan en dan gewoon flink wat stroom erop.
De CPU shutdown temp op disable, op die manier moet je toch je CPU makkelijk op 90*C kunnen krijgen?
Wel frapant dat die palomino harder ging na het afbakken, geeft toch te denken.
Ik zou zelf in burnen met een relatief hoog voltage en heavy load, bijv Prime 95 of burn in van Sandra maar wie ben ik?
Fastest Pifast for S754 & S939 watercooled @ministry