Laptop LCD aan VGA-kaart

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste
Acties:
  • 175.024 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Na het niet-compleet naar wens verlopende vorige LCD topic van mij (ik zag geen heil in de controller produceren) heb ik een tijd lang geen LCDs meer aangeraakt. (nouja, bij wijze van spreken dan) Maar ach, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Een paar dagen geleden ben ik grote opruiming gaan houden onder mijn collectie ouwe (486) notebooks. Verkoopbaar waren ze niet meer (mankeerde bijna allemaal wel wat aan) dus uiteindelijk heb ik ze maar opengeschroefd en even gekeken of er nog leuke onderdelen inzaten. Tot mijn grote verbazing bleek er in 1 van de compus een erg leuk 640x480 TFT schermpje te zitten. Wat nog beter was was dat de pinout ervan op het Internet stond (naar mijn ervarin is dit slechts bij 40% van de lcd's het geval...) en dat de aansturing mij erg beviel. Spontaan bedacht ik me dat mijn server wel een display-unit kon krijgen...

Ok, na een boel studie, waaruit bleek dat die vage header op de meeste videokaarten een Vesa Feature Connector heet en dat daar genoeg signalen opstaan om mijn LCD aan te sluiten bekeek ik eens wat ik nodig had.

Een ouwe laptop

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1387.JPG

(Op deze foto is 'tie al gesloopt, het was een Olivetti Philos 44)

En na wat slopen is dit punt gereduceerd tot: Het LCD

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1389.JPG

Een ouwe VGA-kaart

Een stukkie flatcable

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1388.JPG

Ik doe aan recycling: de flatcable is stiekem een oude floppykabel

Overige troep (molex, draad, intulegensie)

(no pic)

Dat plak je allemaal aan elkaar, je loopt een eeuwigheid te vloeken omdat een pinout van het Internet niet klopt en je zet je comp aan:

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1391.JPG

(doorelkaar lopende lijnen komt door bootende linux + best lange shuttertijd, lcd zelf is snel zat)

Yay! Hij werkt. Het hele ontwerp is gebaseerd op het aansluiten van het LCD op de VESA Feature connector, wat betekent dat je, wil je niet te veel logica willen inzetten, maar 16 kleuren kan gebruiken. Edoch, met de juiste grafische programmaas (voor de ingewijden: zgv onder Linux using svgalib) vallen er best nog wel leuke plaatjes uit te krijgen:

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1394.JPG

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1395.JPG

(Van veraf ziet het er best OK uit, van dichtbij zie je echter goed dat 'ie het dithert, klik maar es op het laatste plaatje)

------------------------------------------------------

En om jullie allemaal zoiets te gunnen is hier een kleine

Howto

Ik ga ervan uit dat je standaard soldeerkennis enzo hebt en eventuele dingen als voedingen etc wel ergens vandaan kan trekken. Verder wil ik je erop wijzen dat ik niet verantwoordelijk ben voor het feit dat je misschien je LCD / computer opblaast, je je vingers brandt, je huis in de fik steekt, mentaal onstabiel wordt, je vriendin (mits toepasselijk) verliest, een gestoorde maniak wordt en/of de aarde en omliggende planeten opblaast, of andere eventuele narigheden. Verder: GEEN REQUESTS VOOR DATASHEETS/PINOUTS IN DIT TOPIC! Als je datasheets nodig hebt kan je die opgooglen, als je ze niet kan vinden is de kans dat wij ze hebben ook nihiel en je vervuilt met eventuele requests alleen maar het topic.

Ok, dan nu het plan:

Punt 1: Kies een LCD

LCDs laptops verdienen de voorkeur. Het LCD moet kleur zijn (of je moet een hele rare zwartwit lcd tegenkomen), en als je er 1 uit de laptopperiode 'latere 486 - vroegere P2' sloopt heb je het meest kans om een werkend LCD te krijgen. Sloop het apparaat waar het LCD inzit nog niet, maar zorg wel dat je eventuele nummertjes enzo die erop staan opschrijft.

Punt 2: Zoek de pinout van het LCD op

De kans is vrij groot dat je em gewoon niet vindt. Sorry, tis niet anders, shit happens. Je kunt proberen om de producent ervan te mailen, maar afaik reageren die niet echt goed. Als je de datasheet niet kan vinden kan je kijken of je de pinout van een ander document kan afleiden. Ik heb het voor mijn LCD moeten doen met dit documentje.

Je weet dat je een goed LCD te pakken hebt als je aparte, digitale ingangen voor rood, groen en blauw hebt. (in mijn geval 3 lijntjes voor elke kleur, dit kunnen er meer of minder zijn) Als je 4, 8 of 16 datalijntjes ziet staan gelabeld als 'ud', 'data' of meer niet meteen aan kleur refererende termen kan je het vergeten. Ook is het handig om te kijken wat het beest als voeding wil hebben en wat je op de IO-lijnen moet zetten (die dingen moeten 5V aankunnen, anders moet je prutsen met level-converters. Als je er niet zeker van bent kan je gewoon doorgaan als je het echt wilt, je loopt echter kans dat je alles (=LCD, vga-kaart en misschien meer) opblaast.)

Naast het LCD heb je meestal ook nog de inverter voor het backlight, da's een printje naast het LCD wat met 2 of 4 draden naar 1 of 2 CCFLletjes in het LCD loopt. Meestal kan je deze met een beetje logisch deduceren / meten wel ontrafelen. Tis wel zo handig als je deze uiteindelijk aan de praat weet te krijgen, anders zie je zo weinig :+

Punt 3: Haal ergens een ouwe VGA-kaart vandaan

Wel zo handig, je wilt je 3dfx VooDoo GeForce Radeon 6-3000 Ultra-Pro natuurlijk niet opblazen. :) Bovendien ben ik er niet helemaal zeker van dat de Vesa Feature Connector van die kaartjes het gaat doen... Haal dus een ISA kaartje of een oud PCI kaartje in huis. Het moet wel een Vesa Feature Connector hebben, da's een 26-polige 2-rijige header ergens op de kaart.

Punt 4: Mix & match en vooral: Soldeer

Ok, we gaan nu de aansluitingen van het LCD corresponderen met die van de Vesa Feature Connector. Het heeft mij een tijd gekost, maar ik ben er uiteindelijk achter gekomen dat veel pinouts van dit poortje op het Internet fout staan aangegeven. De bovenste tabel op deze pagina werkte wel.

Ok, wat moet je nu waarop aansluiten?

(display)(vesa feature connector)
R0 (of iig: de meest belangrijke draad van rood) Pixel Data 0
G0 (meest belangrijke draad groen)Pixel data 1

B0 (meest belangrijke draad blauw)Pixel data 2

R1,G1 en B1 (een-na-belangrijkste kleurendraden) Pixel data 3

HSync (of LP of row strobe)HSync
VSync (of YD FLM of screen strobe/refresh)VSync
CLK (iig iets met 'clock' of 'pixel clock' of CLK erin)Dot (Pixel) Clock (DCLK)
ENAB of 'display enable' of 'disp' ofzoProberen: +5v, hsync of gnd

En verder moet je natuurlijk nog zorgen dat het display en de backlight converter voeding krijgen. Hoe & wat laat ik geheel aan jezelf over :P

Punt 5: Sluit aan & be amazed

Als je het geheel nu aansluit en je computer aanzet zou je beeld moeten krijgen. Krijg je dat niet: check het enable lijntje van je display es, misschien moet je die ergens anders aanhangen. Mocht het beeld niet stabiel zijn: Misschien moet je (softwarematig) de polariteit van de hsync / vsync omdraaien of (hardwarematig) een invertertje in de hsync / vsync lijn zetten. Mocht het beeld te veel naar links/rechts/onder/boven staan: Ook dit is meestal softwarematig op te lossen, het alternatief is iets van delaylijntjes in de hsync/vsync lijnen.

Ow, en nog 1 ding: Deze hack werkt alleen in 16 kleuren mode. Niet 16-bit, nee, 16 kleuren, da's dus 4 bit. Als je je afvraagt of je fout daar ergens ligt: Het beeld wat je krijgt in je BIOS Setup-menu is meestal 16 kleuren en moet dus leesbaar zijn.

Suc6 en nogmaals: ik garandeer niets wat betreft deze contraptie. Het werkt voor mij en da's alles wat ik ervan weet.

[ Voor 62% gewijzigd door Sprite_tm op 24-10-2007 17:43 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70670

Man vet gedaan. Kan je heel leuke dingen mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-05 23:07

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ok, gaaf project en tuurlijk hebben we ff geduld.
B)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 11:58
Dat zien we graag :p

Trouwens wat is het serie nummer van dat sharp display??

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11-2024
Gaaf mod. Heb je trouwens nog meer van die oude laptopjes met tftje?

=/\= System Status =/\=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

koel ik heb hier nog een Acer 466 liggen die ook niet goed is maar het TFT wel :D ook maar eens aan de knutsel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebras
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-04 13:12
Kom maar op met die how to. Geduld hebben we al tijden. Volgens mij is er VEEL vraag naar deze oplossing maar is het nog niemand gelukt om het voor elkaar te krijgen! Echt een VETTE mod! _/-\o_ B) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
zou je bij die howto ook kunnen zetten wat de timings zijn en wat voor soort controllers meestal gebruikt worden op oude laptop-lcds ?
* TD-er heeft ook nog wel wat oude laptop-LCDs liggen.
Ik zat laatst al hopeloos te klooien met een laptop met te weinig RAM voor de gewenste routeplanner, maar als je met oude hardware toch nog goedkoop een LCD aan de praat kunt krijgen, staat niets een routeplanner met GPS (route66 2004) in de Citroën AX meer in de weg >:)
* TD-er droomt alvast ff verder :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61495

Nou ik blijf dit topic zeker volgen echt toppie pikkos kan niet anders zegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59259

Zeer netjes gedaan! Ik denk dat veel mensen hier op zoek naar waren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63311

ik heb hier nog een sharp LM64C08P lijkt welwat op die van jou.. zou het daar ook mee lukken???? :P dat zou cker vet zijn k kan hem nu namelijk alleen maar aan een speciale isa kaart hangen en tjah ik hep in mijn nieuwe systeem natuurlijk geen isa meer :S ik heb wel de pin-ins van het schermpje :) nouw ik w8 geduldig op de howto.. tis cker vet :P

edit:
ow ik zie dat jij hem ook op een isa kaart hebt.. dus misschien kan het wel helemaal niet op een gwone vga aansluiting :'(

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 63311 op 23-08-2003 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Sorry, Rubbie, maar je LCD is dus typisch een geval wat niet werkt. Als ik het even als voorbeeld mag nemen: De pinout kan je hiero vinden (gevonden mbv google) en als je dan naar de aansluitingen kijkt zie je een boel DU/DL aansluitingen staan. Geen verwijzing naar R/G/B en 16 dataaansluitingen: Jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60255

Anoniem: 63311 schreef op 23 augustus 2003 @ 22:56:

edit:
ow ik zie dat jij hem ook op een isa kaart hebt.. dus misschien kan het wel helemaal niet op een gwone vga aansluiting :'(
Het gaat dus niet om een vga aansluiting, maar een Vesa Feature aansluiting. Die zit zelfs op de meeste nieuwere videokaarten nog. (Zie hem op een oude geforce2 nog zitten :) )

Verder erg mooi gedaan, dit is een perfect scherm om de bekende lcd statistieken op te zetten. (Temps / Winamp ed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Hmmm.. eeerug cool gedaan.. het enige feit is dat ik er zelf geen fok van begrijp wat je daar hebt geschreven, maar dat kan zijn omdat ik nog niet zo into de techniek achter laptop zit :p

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:49

Tarin

Just plain weird.

Netjes, gaaf gedaan!

Hangt daar trouwens leuk, zo aan dat sisaltouw :D.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Leuk gedaan, dat zeker. Maar wat is de reden dat een z/w scherm niet gaat werken? Tenslotte zijn er ook wel z/w VGA CRT monitoren. Die aansturing zal toch niet erg veel verschillen?

Oh, en dan nog even dit: wat pak jij die PCB's ESD correct vast :+

[ Voor 17% gewijzigd door ParagonEnschede op 23-08-2003 23:50 ]

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 11:54
* Weezer-DC kijkt naar een 14.1 inch xvga lcd scherm naast hem....

Toch slim dat ik die er uit heb gehaald !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
ParagonEnschede schreef op 23 August 2003 @ 23:49:

Leuk gedaan, dat zeker. Maar wat is de reden dat een z/w scherm niet gaat werken? Tenslotte zijn er ook wel z/w VGA CRT monitoren. Die aansturing zal toch niet erg veel verschillen?
Helaas wel. Een zw/w LCD wil zijn pixeldata meestal met 8 pixels tegelijk binnen hebben en is meestal qua aansturing echt zwart-wit, ik gok dat ze door middel van het heeeel snel aan/uitzetten van de pixel grijstinten geven. Iig meestal niet geschikt om op deze manier aan te sturen, je moet echt een display hebben wat per klokpuls de info van slechts 1 pixel wil hebben.
Oh, en dan nog even dit: wat pak jij die PCB's ESD correct vast :+
Errm... Errrm... Mja, maar... Ik had die VGA-kaart telekinetich (=ESD-veilig!) vast enkel dat staat zo raar dus ik heb er later mijn hand bijingefotosoept! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Dank je Sprite_TM voor deze zeer nuttige informatie! laat ik nou nog wat PCI VGA kaartjes 'van vroeger' hebben liggen, en wat laptop schermpies.....
Echt top dat je dit topic hebt geopend!

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ook ik ben benieuwd hoever anderen gaan komen met dit soort projectjes, ik weet dat als dit vaker gaat lukken het nog veel drukker op GoT gaat worden ;)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81573

Plaatjes doen t niet...
Edit: wou ze niet laden ofzow, dit is egt super gaaf!

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 81573 op 24-08-2003 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90977

@robbie
bij die sheet die jou gegeven is staat: (15-pole conn.)
dan zou je hem toch op je normale VGA connector moeten kunnen aansluiten ?

@topicstarter
ik was hier al naar op zoek, nu dus gevonden en dus de toshiba maar eens openschroeven binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorio
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02-2024
Dat touwtje waaraan die lcd hangt is 1337!!! B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Anoniem: 90977 schreef op 24 August 2003 @ 10:20:

@robbie

bij die sheet die jou gegeven is staat: (15-pole conn.)

dan zou je hem toch op je normale VGA connector moeten kunnen aansluiten ?
Auw. Hele foute redenatie. Je kan toch ook niet alles met een 8-polige aansluiting aan een UTP-aansluiting leggen en, for that matters, alles met een 2-polige aansluiting in het stopcontact steken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90977

sorry ook fout neergezet laat ik het anders vragen die 15 pol is dat misschien een VGA connector ?

[edit]
zelf even gezocht en NEE die 15 pol is niet een vga.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 90977 op 24-08-2003 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65755

dit bewijst maar weer eens dat laptop schermen met gemak kunnen worden aangesloten op vga kaarten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65755

Ik en mark10123 hebben allebij een Compaq c series 2930a gekocht. Nou zat er dus helemaal niks bij. Ook geen Ram en Rom modules. We zijn nu op zoek naar die dingen. En als we die modules niet kunnen vinden dan halen we het lcd eruit. Nou is dus mijn vraag heeft iemand al wel eens zo'n lcd hieruit geslooopt??? En heeft diegene hem ook werkend gekregen. In de search stond niks. En welk schema moeten we dan gebruiken?

.:modbreak:.
Ram/rom: daar is Vraag & Aanbod voor.
Lees de topicstart eens, met name de punten over schoonhouden van het topic.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 24-08-2003 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18345

Ik heb net de tft uit een oude (486 100MHz) laptop gesloop en het blijkt een LG LC95VA01A te zijn, nu heb ik hiervan een pinout gevonden (thank god), namelijk op deze site. Nu zie ik daar echter geen aansluitingen voor vsync en hsync staan, de rest is wel makkelijk terug te vinden, is dit display bruikbaar denk je?

btw er staan nog pinouts voor veel andere lcd's op die site, hier vind je een lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
IceT: Neen, dit bewijst dat sommige laptopschermen, als je geluk genoeg hebt, aan een VGA-kaart te hangen zijn. En ik meen in de startpost gezet te hebben dat pinout/datasheetrequests hier niet horen. Zeker niet als het een gekopieerde startpost is van een gesloten (!) topic.

m-m-edit: even verduidelijkt voor toekomstige Ice-T's, vind je niet erg toch? :P

[ Voor 21% gewijzigd door m-m op 24-08-2003 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 00:20

Mentalist

[avdD]

Anoniem: 65755 schreef op 24 August 2003 @ 19:30:
dit bewijst maar weer eens dat laptop schermen met gemak kunnen worden aangesloten op vga kaarten!
Nou, "met gemak" :?

Je moet nog altijd solderen, voeding zelf uitzoeken en er komt zo te zien nog wel meer bij kijken. Als ieder LCD scherm nou dezelfde aansluiting had en je altijd dezelfde pinnen op dezelfde plaats met je feature connector kon verbinden en er voor de voeding ook een universele oplossing was, dan was het "met gemak" geweest.

Ik heb hier trouwens wel een redelijk aantal videokaarten liggen hier en heb eens gekeken waar er nog zo'n feature connector opzit voor wie ernaar op zoek gaat (er zit iig een 26 polige connector op, maar zoveel 26 polige connectors zijn er nu ook weer niet afaik ;)) :

Wel :

S3 ViRGE (2MB PCI)
Matrix Millennium PCI
Matrox G400 (16MB AGP)
3Dfx Voodoo 3 3000 AGP
Diamond Speedstar Pro VLB (Vesa Local Bus geval met Cirrus Logic chip, CL-GD5428-80QC-A)
Trident VLB geval welke momenteel in een computer zit, dus ik kan niet aflezen wat voor kaart het precies is

Niet :

Trident TVGA 9000A ISA (512KB)
S3 Trio3D/2x 8MB PCI
Diamond Viper 2 (S3 Savage 2000)
Club3D Radeon 9500 non-pro 64MB

Overigens imho een klein beetje jammer dat het niet verder dan 16 kleuren gaat. Ik zat al te denken aan simpelweg een 2de beeldscherm in Windows waar je dan b.v. mIRC op kon zetten, maar dat moet je dus anders aanpakken neem ik aan (op 16 kleuren werkt multimonitor namelijk niet onder Windows).

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 24-08-2003 21:26 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Cutie:

DTMG = FLM = VSync

HSync zie ik er niet tussen staan, je kunt eens proberen om die los te laten en dan kijken of je iig een stabiel beeld krijgt... beetje vreemd iig, misschien dat de pinout verkeerd is?

W3ird_N3rd: Dank voor de info! Mocht je het spul echt graag onder Windows hebben draaien: Je kan het geheel waarschijnlijk wel in 8-bit kleuren (=256 kleuren) mode draaien, alleen sla je dan het palette in de RAMdac over, wat erop neer komt dat je wel beeld hebt maar met heel funky kleuren, die je misschien zelfs niet bij kan stellen. Als dat geen probleem is, tho, kan je het zo runnen.

Dank M-M, ik hoop dat het idd zo duidelijk is.

[ Voor 43% gewijzigd door Sprite_tm op 24-08-2003 21:41 . Reden: 8-*bit*-kleuren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zou het dan kunnen dat de HSync afgeleid wordt uit de VSync en DClk? lijkt mij logisch, of denk ik nu helemaal verkeerd? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

kijk :D dat zijn weer de leuke vorderingen op lcd gebied. Zouden de prijzen van 486 laptops meteen gaan stijgen? 8)7 . Nou, ik ga IIG wel in de gaten houden of ik ergens een oud laptopje op de kop kan tikken, lijkt me erg gaaf om eens mee te rommelen/prutsen. En en erg mooie startpost/how to!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Laatst online: 23-11-2024
pinout voor LCM-5331-22NTK

[ Voor 164% gewijzigd door OliverBB op 08-12-2003 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Cutie: Mja, ik zit al te denken aan een mechanisme wat ervoor zorgt dattie de HSync compleet zelf bedenkt, of dat op die DTMG eigenlijk een combo van HSync/VSync moet hebben... Anywayz, je kunt het proberen als je zin hebt en het aandurft: hang het beeldscherm gewoon aan de VESA connector en vergeet de HSync even en post een pic van wat je als beeld krijgt.

_Ferry_: Hmmm.... Jammer dat ik niet in 'ouwe laptops' kan gaan beleggen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31381

Zeer vet! Dat aansluiten is nu wel te doen.. Maar het is voor mij alleen interessant als ik de lcd als uitbreiding van de desktop in windows kan gebruiken.. Is het niet softwarematig op te lossen? Windows kan dus zonder multi-monitor 16 kleuren draaien maar met niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73452

Ik zou het ook graag zoals Got het zegt:
Als 2de monitor in windows @ 16bit 800X640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Het is nog steeds niet echt volledig werkend onder windows. Maar desalniettemin het het wel leuk experimenteren.

Dat je 16 kleuren krijgt heeft gewoon te maken met het feit dat op de VESA bus de bitcodering voor elke pixel voorbij komt zeilen. Dit scherm pakt zijn RGB data in 3 bits per kleur. Deze zitten in de standaard mode op bit 0-2 van de VESA bus.
Een heel leuk gevonden toeval._/-\o_

Moderne (en ook oudere schermen) werken heel anders en helaas gaat het hiermee ook niet werken.
Je zou kunnen overwegen om te gaan solderen aan een oude Chips& Technologie videokaart. Die zijn namelijk hetzelfde als die in notebooks zitten.
Voor meer, zie een van de links hierboven.

Sommige hele :9~ schermen hebben een analoge RGB input en kan je zo op de 15pins VGA stekker aansluiten. Maar die zijn helaas duurder dan een komplete TFT.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 13:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W3ird_N3rd schreef op 24 augustus 2003 @ 21:23:
[...]

Nou, "met gemak" :?

Je moet nog altijd solderen, voeding zelf uitzoeken en er komt zo te zien nog wel meer bij kijken. Als ieder LCD scherm nou dezelfde aansluiting had en je altijd dezelfde pinnen op dezelfde plaats met je feature connector kon verbinden en er voor de voeding ook een universele oplossing was, dan was het "met gemak" geweest.
Het zou dan ook handig zijn voor als dit in de CME FAQ terechtkomt dat er een mini-FAQ 'hoe regel ik die voeding?' bijkomt, want dat is typisch iets waar mensen naar zullen vragen.
Ik heb hier trouwens wel een redelijk aantal videokaarten liggen hier en heb eens gekeken waar er nog zo'n feature connector opzit voor wie ernaar op zoek gaat (er zit iig een 26 polige connector op, maar zoveel 26 polige connectors zijn er nu ook weer niet afaik ;)) :

Wel :

S3 ViRGE (2MB PCI)
Matrix Millennium PCI
Matrox G400 (16MB AGP)
3Dfx Voodoo 3 3000 AGP
Diamond Speedstar Pro VLB (Vesa Local Bus geval met Cirrus Logic chip, CL-GD5428-80QC-A)
Trident VLB geval welke momenteel in een computer zit, dus ik kan niet aflezen wat voor kaart het precies is
Goed idee :)

* dion_b pakt z'n PCI VGA museum...

Wel:
ATi PCI Mach32 (Mach 32) 1/2MB PCI
ATi PCI Mach64 (Mach 64) 1/2MB PCI
Chaintech GP-6400 (Oak 64107 Spitfire) 1/2MB PCI
Compaq 006914-001 (S3 Virge/GX) 2MB PCI
Cornerstone ImageAccel 2C PCI (Cornerstone 9622) 2MB PCI
Diamond Monster Fusion (Voodoo Banshee) 16MB AGP
Diamond Stealth II 220 (Rendition V2100) 4MB PCI
Diamond Stealth 64 VRAM (S3 964) 2/4MB PCI
Diamond Stealth 64 2001 (S3 Trio64+) 1/2MB PCI
Diamond Stealth 2500 (Alliance AT24) 1/2MB PCI
Digimate FVGAP-S36EE (S3 Virge/DX) 2/4MB PCI
Genoa 8540 PCI (Cirrus Logic 5430 Alpine) 1/2MB PCI
Jaton Video107 PCI (Trident Blade 9880) 8MB PCI
Matrox Millennium II (MGA 2164) 4MB PCI
Paradise Bali32 (ARK 1000PV) 1/2MB PCI
SiS (?) 6215V2 (SiS 6215) 2MB PCI
SST 2064/5 (S3 Trio64) 1/2MB PCI
STB Horizon 64 (Silicon Image Falcon 64) 1/2MB PCI
Trident PM-P523 (TGUI 9440) 1/2MB PCI
Union TWN 7620 (Trident 9685) 1/2MB PCI
unknown (ALi ALG2301) 1/2PC PCI
Vtech P54CXJ (S3 Trio64V2/DX) 1/2MB PCI
Niet :

Trident TVGA 9000A ISA (512KB)
S3 Trio3D/2x 8MB PCI
Diamond Viper 2 (S3 Savage 2000)
Club3D Radeon 9500 non-pro 64MB
Niet:

Artist Graphics Netvision 2500i (3GA) 4MB PCI
A-Tek M32 (TNT2-M64) 32MB AGP
Diamond Edge3D 2200 (STG2000X) 1/2MB PCI
HP Visualise 4+ (HP Visualise) 18MB AGP+PCI
STB NitroDVD (Mpact2) 4MB AGP
unknown (S3 Savage4) 8MB AGP
unknown low profile (TNT2 Vanta) 16MB AGP

Arg, het is te laat 's nachts en ik ben in opsombui. Sorry. Conclusie die je duidelijk kunt trekken is dat zolang je niet een nieuwere el-cheapo of oudere zeer obscure kaart hebt is het zeer waarschijnlijk dat je zo'n connector hebt
Overigens imho een klein beetje jammer dat het niet verder dan 16 kleuren gaat. Ik zat al te denken aan simpelweg een 2de beeldscherm in Windows waar je dan b.v. mIRC op kon zetten, maar dat moet je dus anders aanpakken neem ik aan (op 16 kleuren werkt multimonitor namelijk niet onder Windows).
Misschien een totale lekensuggestie, maar in de pinout van de VESA connector zie ik Pixel Data 0 tem 7. Hier worden R0, G0 en B0 op PD 0,1 en 2 aangesloten, en worden R1, G1 en B1 samen op PD 3 aangesloten. Wat zou er gebeuren als je R1, G1 en B1 op PD 3, 4 en 5 zou aansluiten en R2, G2 en B2 samen op PD 6 :?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien een totale lekensuggestie, maar in de pinout van de VESA connector zie ik Pixel Data 0 tem 7. Hier worden R0, G0 en B0 op PD 0,1 en 2 aangesloten, en worden R1, G1 en B1 samen op PD 3 aangesloten. Wat zou er gebeuren als je R1, G1 en B1 op PD 3, 4 en 5 zou aansluiten en R2, G2 en B2 samen op PD 6
Dit zou dus niet werken, je moet de pinout van de VESA connector respecteren, wat je zegt is misschien wel mogelijk maar dan met de volgende aansluitingen:

VESA PINTFT PIN
P0 Primary BlueB0
P1 Primary GreenG0
P2 Primary RedR0
P3 Primary Intensityniks
P4 Secondary BlueB1
P5 Secondary GreenG1
P6 Secondary RedR1
P7 Secondary IntensityB2,G2,R2

maar zoveel kleuren win je daar niet bij, je hebt dan 7 bits per pixel, dus kan je de helft zien van 256 kleuren, als het al werkt. ik kan er nu niet op experimenteren want ik zoek liever eerst een oude pc/videokaart dan mijn TNT2 Ultra naar de eeuwige rendervelden te sturen.

wat mij ook interessant lijkt is een oude s3 trio 3d/2x AGP die ik nog gevonden heb, daar zit een 34-pins feature connector op en daar schijnt een 16-bit pixel bus op te zitten, maar een pinout heb ik helaas nog niet gevonden. als we hiermee alle 9 de aansluitingen van de tft kunnen gebruiken dan hebben we toch al ware 256 kleuren, dat is al een aanzienlijke bonus boven 16 kleuren denk ik, kan je al een aardige X desktop mee showen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Die 34 pins connector schijnt een groot geheim te zijn. Ik krijg daar misschien nog pinouts van, maar tot nu toe heb ik nog niets gevonden.

Verder: De info over die Vesa Feature Connector heb ik verkregen door de pinout te bekijken + een datasheet van een RamDAC op mijn videokaart (ATT20c490 IIRC) en *als* de signalen die ik gezien heb kloppen komt alle info in 16-bit kleuren mode ook nog compleet langs, alleen gemultiplexed -> dan heb je een latchje nodig om het te demultiplexen. Edoch dit weet ik niet echt zeker, als iemand de precieze specs van de vesa feature connector heeft houdt ik me aanbevolen...

Datasheetje van de ramdac op mijn videokaart staat hier., kijk vooral naar pagina 8 en 9.

Ow en over de voeding: Meestal is dat niet zo'n heel groot probleem, de meeste LCDs willen spanningen hebben die je zo van een molex af kan trekken, er zijn echter dingen bij die spanningen als -30V willen hebben, maar dat soort LCDs zijn niet echt veelvoorkomend.

[ Voor 16% gewijzigd door Sprite_tm op 25-08-2003 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maar 16 bits kunnen we toch niet in ons tft scherm pompen? dus ik denk dat het belangrijkste zou zijn om de volle 8 bits kleuren er op een of andere mannier in te krijgen, dat zou uiteraard wel kunnen langs 16-bit en dan de 3 msb's per kleur te nemen. maar ik denk dat er een eenvoudigere mannier moet zijn. de standaard vesa connector is namelijk gemaakt voor 8-bits kleuren, hoe je dat in 3 bits per kleur krijgt is mij nog wel een raadsel.

groot probleem zou dan ook zijn dat ALS je bewerkingen moet doen op het signaal, dat je deze dan moet doen met eenvoudige sequentiele logica, want we hebben hier al snel te maken met een datastroom van meer dan 20MHz en dan is een microcontroller ertussen voor vertaling al geen optie meer.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 18345 op 25-08-2003 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Het probleem van die 8-bit mode is dat je de kleuren nooit goed gaat krijgen (iig niet als je zelf niet softwarematig een conversie-iets neemt). In de 8-bit (en eigenlijk ook al in de 4-bit) mode is de data die over de VESA-pinnetjes gaat namelijk een index in een stukje geheugen in de RAMdac waar de kleur voor elke index staat. Omdat je daar geen toegang toe hebbt weet je dus niet welke kleur elke individuele index heeft.

Als mijn aannames kloppen (ik hoop het, maar ik ben al blij dat ik uberhaupt beeld heb) zal er alleen even een latch in de schakeling opgenomen moeten worden en je hebt maximaal 16-bit kleuren. Ik zal es kijken of ik vandaag tijd / zin heb om te experimenteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 13:15
vesa feature pinout?
Hardwarebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Die had ik al wel (Is zelfs fout! Kijk maar in het starttopic) maar ik moet de specs hebben, welke signalen er allemaal onder welke omstandigheden over die pinnetjes heen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en hoe worden 16-bits kleuren dan deftig weergegeven op een scherm dat 3 bits gebruikt per pixel? er zal trouwens al heel wat logische elektronica aan te pas komen, let op de vertragingen die daarbij komen (enkele tientallen nanoseconden zijn al gauw belangrijk als je in tientallen MHz snelheden komt)
maar zoals je zelf al zegt, experimenteren is de beste methode om de waarheid te achterhalen :) veel succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sprite_tm schreef op 25 August 2003 @ 13:13:
Die 34 pins connector schijnt een groot geheim te zijn. Ik krijg daar misschien nog pinouts van, maar tot nu toe heb ik nog niets gevonden.
Een van mijn vele kaartjes heeft daar een erg interessante opschrift bij- het heeft een bracket die naar de rechter 26 pins gaat met de opschrift 'feature', met een tweede bracket zonder opschrift die naar alle 34 gaat. Het lijkt dus dat de 34 pin geval een superset is van de 26p feature connector.

Ik kan helaas nog even niet testen :'( (naast tijdstekort ivm tentamens heb ik van allerlei IBM schermen een pinout kunnen vinden, behalve die op m'n TP 755CD zit- wel zijn al die IBM schermen volgens het R0,1,2 G0,1,2 B0,1,2 principe opgebouwd- dus ik heb goede hoop op succes als ik eindelijk iets vind)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
is er wat betreft aansturing en timing trouwens nog een verschil tussen een DSTN-scherm en een TFT-scherm?

Ik weet namelijk uit ervaring dat een TFT-scherm uit een Toschiba niet in een toshiba, waar oorspronkelijk een DSTN in heeft gezeten werkt, althans niet zonder dingen aan te gaan passen. (pin-out bijv)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
An sich niet, zowel een DSTN als een TFT kunnen in principe aangesloten worden, als ze maar de aparte R/G/B-lijntjes hebben. Best kans dat in die Toshiba de TFT wel met aparte RGB werkt en die DSTN niet, mja, dan hang je als je ze om wilt wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb slecht nieuws Sprite_tm, de VGA feature connector kan alleen in 8-bit werken op niet-geaccelereerde (standaard VGA) driver zoals je hier kan lezen. bij acceleratie (vanaf 16-bits) zal de VGA feature connector uitgeschakeld zijn. Er zijn echter wel andere VESA bussen die dit wel ondersteunen, namelijk de VAFC (80-pins 32 bit) en de VMC (68-pins 32 bit) bussen.
van de VAFC bus vind je hier een pinout, van de VMC bus hier

de VMC bus is een zuiver digitale bus dus vrij nutteloos voor onze tft schermen, de VAFC bus ziet er echter uit als gewoon een uitgebreide VGA feature bus, nu enkel nog kaarten vinden die deze connector hebben. en misschien is die S3 34-pins bus ook interessant als deze echt 16-bit is, ik hoop dat we er ooit een pinout van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:35
Bij veel oude schermen heb je zowieso dat ze maar 8 bit zijn. De toshiba laptop die ik heb kan maar 256 kleuren aan op zijn scherm.
Dus dit is ook nog een puntje om op te letten.

[ Voor 61% gewijzigd door wortelsoft op 25-08-2003 22:04 . Reden: Ik moet toch beter de linkjes volgen in de bovenstaande stukken, dus linkje maar weer weg gehaald. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Als je een VAFC-bus kan vinden dan denk ik dat je idd gewoon kan doornummeren (r aan P0-P7, g aan P8-P15, B aan P16-P23), alleen ik heb hier al mijn (6) videokaarten bekeken en ik kan geen enkele VAFC-connector vinden. Jammer dat die bus nooit veel gebruikt is, hij zou ideaal zijn voor ons doel.

K, 16 bit is dus completely out of the question (waarschijnlijk behalve op heeeeel oude videokaarten met een externe RAMdac met 8bit datapad) maar zou 8bit haalbaar zijn? Hetgeen wat je namelijk kan doen is de R, G en B-ingangen van je scherm rechtstreeks aan de standaard 8bit VESA connector hangen (je krijgt dan 3 bit voor rood en groen en 2 voor blauw bijvoorbeeld) en dan een driver schrijven die ervoor zorgt dat er maar van 1 fixed palette gebruik gemaakt wordt... Nadeel is wel dat er drivers geschreven moeten worden. (tho ik iig de Linux framebuffer driver en/of SVGALib wel wil aanpassen, ik ga m'n klauwen echter niet branden aan Windows drivers)

Stel dat er drivers geschreven worden kunnen we trouwens alle LCDs met 8-bit ingang wel aansluiten: de interface hebben we, we moeten alleen nog zorgen dat de kleurtjes omgezet worden van R/G/B naar whatever het display wil vreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier een stukje van diamond (in het duits) waarin staat dat de gewone vesa connector alleen 8 bit te gebruiken is. Als je een beetje duits kan een interresant
verhaal

http://www1.vobis.de/bbs/...otline/files/featured.doc

Engelse versie gevonden
http://www1.vobis.de/bbs/...otline/files/featuree.doc
proficiat Wortelsoft je hebt exact hetzelfde document gelinked als ik in het bericht boven het jouwe |:(
tho ik iig de Linux framebuffer driver en/of SVGALib wel wil aanpassen, ik ga m'n klauwen echter niet branden aan Windows drivers
_/-\o_ Excellent! die tft was toch sowieso bedoeld voor m'n linux bak _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

;(. Kan een beetje programmeur een windows driver schrijven die er voor zorgt dat je de desktop uit kan breiden met een 16 kleuren scherm of is dat erg complex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het probleem is vooral dat de driver in niet-geaccelereerde modus moet werken, volgens mij zijn alle drivers in windows xp geaccelereerd, dus je zal zowieso windows 98 ofzo moeten gebruiken en daar kan je steeds 16 kleuren kiezen met de standaard vga driver

je zal dan een pci-kaartje kunnen gebruiken als secundaire kaart

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 18345 op 25-08-2003 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 00:20

Mentalist

[avdD]

Anoniem: 18345 schreef op 25 augustus 2003 @ 22:36:
het probleem is vooral dat de driver in niet-geaccelereerde modus moet werken, volgens mij zijn alle drivers in windows xp geaccelereerd, dus je zal zowieso windows 98 ofzo moeten gebruiken en daar kan je steeds 16 kleuren kiezen met de standaard vga driver

je zal dan een pci-kaartje kunnen gebruiken als secundaire kaart
Niet als uitbreiding van je desktop hoor. Multi-monitor werkt ook in Win98 alleen met 256 of meer kleuren.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-05 17:43

houthakker

Poehé

Correct me if i am wrong (ik ben niet op een flamewar uit)

Allemaal mooi en aardig, maar de meeste schermen zijn toch digitaal? Ik heb dit laatst nog geprobeerd met een Toshiba notebook, met sharp LCD. Tja, daar had ik dus een A/D convertor voor nodig, en die was zo duur, dat ik er een TFT-Scherm voor kon kopen. Die oude laptops hebben een analoge vga kaart, dus zijn de A/D convertors soms ingebouwd in het scherm, en dan heb je geluk. Als ik kijk naar de pinout die jij gebruikt, heb ik een beetje zwaar het idee dat het wel gewoon aan de vga poort kan, aangezien die ook gewoon rgb + return signalen en H & V Sync heeft...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Video Graphics Array (VGA) HDD-15 Connector

HDD-15F  
Pin #1 RED 
Pin #2 GREEN 
Pin #3 BLUE 
Pin #4 Monitor ID Bit 2 
Pin #5 DIGITAL GND 
Pin #6 RED ANALOG GND 
Pin #7 GREEN ANALOG GND 
Pin #8 BLUE ANALOG GND 
Pin #9 not used 
Pin #10 SYNC RETURN (GND) 
Pin #11 Monitor ID Bit 0 
Pin #12 Monitor ID Bit 1 
Pin #13 HORIZ Sync 
Pin #14 VERT Sync 
Pin #15 not used

offtopic:
Ik heb wel een beetje ruw door dit topic heen gelezen

[ Voor 23% gewijzigd door houthakker op 25-08-2003 23:12 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@W3ird_N3rd
hmmm dat wist ik niet, geen ervaring mee eigenlijk, maar op windows xp is het sowieso onmogelijk imho

@houthakker
we hebben het wel degelijk over digitale tft schermen hoor, maar dan van het type waarbij de pixeldata onderverdeeld is in RGB componenten, elk met een bepaald aantal bits, op de meeste van die oude schermen zijn dat 3 bits per kleur, modernere schermen hebben er meer (om zo 16 en 24-bit kleuren te realiseren). Die bits worden dan parallel verstuurd begeleidt door een pixelclock. Dit is het enige digitaal signaal dat ook op sommige gewone videokaarten te vinden is, op die vga feature connector.
daardoor kunnen we andere schermen met een ander soort digitale interface niet aansturen met een gewone videokaart.

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 18345 op 25-08-2003 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Anoniem: 18345 schreef op 25 August 2003 @ 23:12:
hmmm dat wist ik niet, geen ervaring mee eigenlijk, maar op windows xp is het sowieso onmogelijk imho
Volgens mij kun je met F8 winxp in vga modus laten draaien, en/of je kunt met msconfig tablad boot.ini voor "/basevideo" kiezen, volgens mij krijg je dan 16 kleuren. (ik heb met win2k al eens 2 kleuren voor elkaar gekregen :X).

En anders heb we namelijk ook nog de mega oplossing nummer 3;

Scitech Display Doctor!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Yay, ik heb 256 kleuren aan de praat!
(excuses voor de brakke webcam pic)

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/kleuren.jpg

Dit is btw alleen nog maar een proof-of-concept QuikBasic progje, maar het geeft aan dat het in principe kan werken. Ik heb nu btw 3 bit voor rood, 3 bit voor groen en 2 bit voor blauw. Het moet iig betere resultaten kunnen geven dan met 16 kleuren, maar er is dus wel softwarematig een aangepaste driver nodig die de kleuren van 16 of meer bit RGB omrekent in 8-bit non-palletized RGB.

Ik zal een dezer dagen eens in de source van de Linux framebuffer driver duiken om het idee ook daar te implementeren. Als ik daar klaar mee ben zal ik de patch wel posten. De windows-driver hoeft btw an sich ook niet moeilijk te zijn afaik: de beste optie lijkt mij 'iets' te schrijven wat op de een of andere manier Windows forceert het goede pallette te gebruiken en je bent klaar.

Houthakker: Correcten zal ik. Als je nou eens dat stuk aan text wat men ook wel een startpost noemt, doorleest, zie je dat het al gelukt is. Bovendien gebruiken we niet de standaard VGA-uitgang (waar idd analoge signalen opstaan) maar de Vesa Feature Connector (die wel digitaal is). Conclusie: Foei! Volgende keer beter lezen voordat je post!

[ Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 25-10-2007 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ziet er veelbelovend uit sprite_tm, keep up the good work

btw ik merkte zonet op dat de linkerkant van je beel niet uitgelijnd is op de linkerrand van het display, is dit te voorkomen of zal het altijd zo blijven denk je? het scherm is dan al niet al te groot, het zou spijtig zijn om nog actieve ruimte te verliezen aan zwarte banden

en @houthakker, je kan idd windows in lage kleuren draaien maar ik denk dat het zijn bedoeling was om de tft op 16 kleuren te laten draaien, maar TEGELIJK wel 16 of 32 bits kleuren op zijn primair scherm, en daar knelt volgens mij het schoentje. In "gewone" modus werken die 16 kleuren niet en in vga compatibilty werken die 16 of 32 bit kleuren niet

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 18345 op 25-08-2003 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Dat zou in princiepe een kwestie moeten wezen van een vertragingslijntje in het HSync circuit, of een softwarematige aanpassing van de display timings. Hier ga ik echter pas mee bezig als ik het voor de rest goed kan laten werken, of misschien dat ik het aan iemand anders overlaat, zo'n enorm probleem is het namelijk op zich niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Laatst online: 04-05 14:18

Brothar

meester

Ik heb iets misschien voor je gevonden.
http://www1.vobis.de/bbs/...otline/files/featuree.doc

De tekst onder het plaatje geeft volgens mij een zoekrichting aan (ik las ergens anders een summary van VESA, daar had men het over: 8-, 16- en 32- bits functionaliteit)

Hier pin 18 >
http://inf33-www.informat...ial/eprmhtml/eprm/268.htm

[ Voor 17% gewijzigd door Brothar op 26-08-2003 00:05 ]

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*sigh* hier gaan we weer, als je nu even de andere reacties had gelezen had je gezien dat die tekst al twee keer gelinked is......

en over die pin 18, wat is daar zo bijzonder aan? dat is de pixel clock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sprite_tm schreef op 25 August 2003 @ 23:28:
Dat zou in princiepe een kwestie moeten wezen van een vertragingslijntje in het HSync circuit, of een softwarematige aanpassing van de display timings. Hier ga ik echter pas mee bezig als ik het voor de rest goed kan laten werken, of misschien dat ik het aan iemand anders overlaat, zo'n enorm probleem is het namelijk op zich niet.
And there was hope _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sprite_tm, heb je er al eens aan gedacht om het 256-kleuren probleem gewoon in hardware op te lossen? Wat we eigenlijk moeten doen is de 8-bit indexed kleuren om zetten in 9-bits RGB. Met een beetje logische elektronica zal het niet gewoon lukken, maar toen dacht ik plotseling aan geheugenchips. In de display modus van 640x480@60Hz is de pixelclock iets minder dan 20MHz geloof ik dus hebben we geheugen nodig dat minder dan 50ns nodig heeft voor een read cycle. Daarmee verliezen we meteen al alle vormen van ROM chips, die zijn gewoon veel te traag (100-300ns). Wat wel interessant zou zijn is RAM geheugen, wat makkelijk te vinden is met read cycles van onder de 20ns. Omdat we 9 bits nodig hebben zouden we wel 16-bits ram moeten hebben, maar dat lijkt mij geen probleem. Dan moeten we er enkel nog een microcontroller bijgooien die het 256-kleuren pallet in de RAMchip schrijft bij boot-up.

wat denk jij ervan? Dan kun je misschien ook een jumpertje voorzien om het pallet te selecteren want dit is platform-afhankelijk (256 kleuren palet is verschillend op Windows, Mac en unix althans de laatste 40 kleuren, de eerste 216 zijn vast, de zogenaamde web-safe colors)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mmmm, ik denk dat dit in een aantal gevallen het probleem wel oplost, echter in niet alle gevallen. Van X-windows weet ik iig vrij zeker dat 'ie kleuren dynamisch alloceert zodra een programma erom vraagt (en dus het hele palette niet vast staat), ik kan me haast niet voorstellen dat Windows wel zoveel vaste kleuren heeft... (Kan best, beetje domme MS in dat geval)

Onder Xwindows en Linux enzo valt het probleem zowiezo wel softwarematig op te lossen (1 lookuptabelletje inplaats van de aanwezige palette-lookup-code in de source zetten) alleen in niet-open-source-ossen wordt het iets lastiger....

Maar als je gelijk hebt over die 216 kleuren is het idd wel een oplossing: de Windows-gebruikers kunnen er een RAMmetje tussendumpen (jammer idd dat ROM niet zo snel is :/ ) en de Linux-gebruikers kunnen het met een softwarepatch doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83272

ok, echt een geweldig onderwerp :*) , ik ben net zelf ook begonnen, maar begrijp er echter geen donder van (jah, alle posts gelezen en verder research gadaan op eio.com en andere sites.

ik hoop in deze topic ook een beetje hulp te krijgen van anderen, helaas zal het in mijn eentje nooit gaan lukken (n00b op het gebied van software programering, gevorderd in soldeertechnieken).

ik ben in het bezit van een SANYO lm-be53-22nek 8'' schermpje. netjes uit een compaq 486 GEMOLT.

pin outs heb ik al gevonden op deze site : http://www.rtdusa.com/appnote/108_lcd.htm (but my first problem ocurd) ik weet nou wel welke pin naar welk contact punt moet, maar niet welk contact punt op het lcd welk contactpunt is 8)7 staan namelijk geen nummers ofsowiets bij.

power invertertje zit er ook in en ik neem aan dat ik die gewoon nog kan gebruiken? (lol, high voltage :9 )

ik heb begrepen van enkele sites dat je een vga controler oid. nodig hebt om het scherm aan een normale vga poort te bevestigen, welke nogal prijzig zijn, geen optie voor een sinds vandaag examen leerling.

mijn hoofd doel is om het scherm te gebruiken voor secondaire functies onder windows, (temperatuur en andere functies die in principe ook te verkrijgen zijn met een relatief simpel lcd schermpje die kantenklaar vergrijgbaar zijn, 16 kleuren is dus in dat opzicht geen ramp ;) ) <<<<<<is dit moeglijk (via parralelle poort???)

als er belangstelling is voor fotows hoor ik dat en zal ze ergens plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrizzly
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 01:49
Ik zou nog niet eens de hsync en vsync op de vesa connector kunnen vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 12:57

Neus

www.zenaconsult.com

Topicstarter: je bent GEWELDIG! Er lopen al zoveel mensen rond die hier mee bezig zijn... Thanx!

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Anoniem: 83272 schreef op 26 augustus 2003 @ 17:57:
ok, echt een geweldig onderwerp :*) , ik ben net zelf ook begonnen, maar begrijp er echter geen donder van (jah, alle posts gelezen en verder research gadaan op eio.com en andere sites.

ik hoop in deze topic ook een beetje hulp te krijgen van anderen, helaas zal het in mijn eentje nooit gaan lukken (n00b op het gebied van software programering, gevorderd in soldeertechnieken).

ik ben in het bezit van een SANYO lm-be53-22nek 8'' schermpje. netjes uit een compaq 486 GEMOLT.

pin outs heb ik al gevonden op deze site : http://www.rtdusa.com/appnote/108_lcd.htm (but my first problem ocurd) ik weet nou wel welke pin naar welk contact punt moet, maar niet welk contact punt op het lcd welk contactpunt is 8)7 staan namelijk geen nummers ofsowiets bij.

power invertertje zit er ook in en ik neem aan dat ik die gewoon nog kan gebruiken? (lol, high voltage :9 )

ik heb begrepen van enkele sites dat je een vga controler oid. nodig hebt om het scherm aan een normale vga poort te bevestigen, welke nogal prijzig zijn, geen optie voor een sinds vandaag examen leerling.

mijn hoofd doel is om het scherm te gebruiken voor secondaire functies onder windows, (temperatuur en andere functies die in principe ook te verkrijgen zijn met een relatief simpel lcd schermpje die kantenklaar vergrijgbaar zijn, 16 kleuren is dus in dat opzicht geen ramp ;) ) <<<<<<is dit moeglijk (via parralelle poort???)

als er belangstelling is voor fotows hoor ik dat en zal ze ergens plaatsen.
Een foto zegt meer dan 247 woorden en 1206 tekens :p (geweldig die Word woorden telling)

Als je een overzichtfoto maakt misschien herkent iemand wat

[ Voor 3% gewijzigd door Steefph op 26-08-2003 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

is goed, komt in orde :D

(als je de search van google gebruikt kom je ook wel een aantal plaatjes tegen)

<gereserveerde ruimte>

www.picturetrail.com/got-pics/album1

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 83272 op 26-08-2003 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn hoofd doel is om het scherm te gebruiken voor secondaire functies onder windows, (temperatuur en andere functies die in principe ook te verkrijgen zijn met een relatief simpel lcd schermpje die kantenklaar vergrijgbaar zijn, 16 kleuren is dus in dat opzicht geen ramp ) <<<<<<is dit moeglijk (via parralelle poort???)
mi hoen, dit zegt mij al dat je er inderdaad niet veel van begrijpt, vooral dat je hier parallelle poort vernoemt. een lcd aan de parallelle poort werkt alleen voor character-based LCD's waar dus enkel tekens naar verstuurd worden. Wat wij hier proberen doen is een LCD aansturen als gewone monitor, via een connector die op sommige videokaarten aanwezig is. als je, zoals je zelf beweert, alle posts gelezen had zou je dit moeten weten, en vooral ook dat je lcd hier op het eerste zicht helemaal niet voor geschikt is (kijk naar de aanwijzingen die sprite_tm geeft in zijn howto)
Je weet dat je een goed LCD te pakken hebt als je aparte, digitale ingangen voor rood, groen en blauw hebt. (in mijn geval 3 lijntjes voor elke kleur, dit kunnen er meer of minder zijn) Als je 4, 8 of 16 datalijntjes ziet staan gelabeld als 'ud', 'data' of meer niet meteen aan kleur refererende termen kan je het vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:26

talin

ES-MA

ik heb dit met aandacht vanaf de eerste pagina gevolgd .

en ik zie al licht aan het eind van de tunnel .

wat is het geval :

ik heb hier nog een paar dingen liggen ( al een tijdje , weggooien kan altijd nog )

2 oude IBM P1 laptopjes ( dus ook de LCD schermpjes )
een aantal Matrox kaarten ( stuk of 4 ) met dus de VESA header erop ( volgesn mij G500 weer 1 voor in et lijstje )
en ik kreeg laatst een kapot geachte LCD in handen , die dus helemaal nieuw is ( bleek naderhand )

dat LCD trok mn aandacht vooral omdat op pagina 2 iemand met een data sheet link kwam .
het is namelijk de Hitachi - LMG5278XUFC-OOT

ik zal zo eens kijken of ik wat foto's kan maken .

de Matrox kaarten hebben 25 pinnen , en het LCD heet mooi 15 pinnetjes en een apparte aansluiting van de CCFL .

ik zal er een dezer dagen eens met aansluiten beginnen .

rest mij nog een paar vraagjes :
- VGA kaart in de pc , LCD aansluiten en dan zou ie meteen al moeten werken ? zal ie niet tijdens et bootten gaan zeuren om een beeldschermaansluiting ?
of moet er op de gewone VGA aansluiting wel een beeldscherm zitten ?
en hoe is ie dan in te stellen ?( als ie werkt onder Windows ? )
zou het wel werken onder Windows ?
ik zie hier alleen ( of lees ik verkeerd ? ) Linux rondvliegen ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18345 schreef op 26 augustus 2003 @ 21:29:
[...]

mi hoen, dit zegt mij al dat je er inderdaad niet veel van begrijpt, vooral dat je hier parallelle poort vernoemt. een lcd aan de parallelle poort werkt alleen voor character-based LCD's waar dus enkel tekens naar verstuurd worden. Wat wij hier proberen doen is een LCD aansturen als gewone monitor, via een connector die op sommige videokaarten aanwezig is. als je, zoals je zelf beweert, alle posts gelezen had zou je dit moeten weten, en vooral ook dat je lcd hier op het eerste zicht helemaal niet voor geschikt is (kijk naar de aanwijzingen die sprite_tm geeft in zijn howto)

[...]
ik heb inderdaat al eerder lcd schermen aangesloten via de paralelle poort, dit lukte prima met de benodigde software, dus dacht ik het kan nooit kwaad om het hier even te vragen, daar zijn forums uiteindelijk ook voor :D

EDIT: pics staan 2 posts naar boven

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 83272 op 26-08-2003 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Talin: Volgens Google heeft die LMG5278XUFC-OOT van je de verkeerde pinout, ik zie namelijk 8 UD/LD pinnetjes in de pinout staan ipv aparte R/G/B pinnen. Misschien dat hier ooit nog een driver voor komt (is afaik in principe wel mogelijk) maar nu gaat 't nog niet werken.

Ik heb mijn LCD gemaakt om aan een Linux-bak te hangen, en omdat Linux ook mijn main OS is zal ik daar alles voor developpen. 16 kleuren moet onder Windows werken, de net-ontdekte 256 kleurenmode is iets waar drivers voor geschreven zullen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 09:58
* Rein_stein gaat eerst laptop vinden..

wie heeft er nog 1?? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

helaas rein, de meine ligt uit mekaar :( en laten we maar niet beginne aan de andere laptops hier in huis.

er is vast wel en laptopje te koop ergens die kapot geacht word voor 2 tientjes :P

wij hebben ook een systeem draaien onder linux, das onze video recourder. ik zou natuurlijk zelf van plexiglas een nieuwe kast kunnen maken met een beeldscherm ingebouwd, zou wel stoer zijn (is een mini itx m9000 van via).

maarjah, ik heb dus een oude vaart gevonden, aleen ook daar word ik niet echt wijzer van 8)7 , hij heeft namelijk 2 van die mannelijke connectors op het bordje, 1 van 20 pinnen (j18) en 2 van 33 (j7 en j13) onder die van j7 staat MPEG CONNECTOR is dat de ene die ik mot hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat je moet vinden is een vga feature connector, maar die naam staat er maar zelden bij. te herkennen aan de 26 pinnetjes, niet meer, niet minder tenzij het een of andere compatibele connector is maar dan zal je zelf de pin-out moeten vinden en dat zal niet al te makkelijk zijn denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hm.... jah..... met een multi meter kom je ook niet erg ver, mischien een paar koper vaatjes waar de spaning door loopt, wel altijd hanig natuurlijk.

ok, ik heb even beter naar mijn bortje gekeken, en zach dat connector j13 bestaat uit 1 deel van 26 pinnen, 1 deel van 2 lege, en 1 deel van 6 pinnen.

als ik alle nummertjes en lettertjes opgoogle kom ik nergens op een plaats waar de pinout genoemd word, of alle kaarten hebben de zelfde pinout configuratie, of ze hebben allemaal verschillende (duh... leker heldere zin 8)7 )
ik zal dus een beetje moetten experiementeren met de combinaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 18345 schreef op 25 August 2003 @ 17:33:
ik heb slecht nieuws Sprite_tm, de VGA feature connector kan alleen in 8-bit werken op niet-geaccelereerde (standaard VGA) driver zoals je hier kan lezen. bij acceleratie (vanaf 16-bits) zal de VGA feature connector uitgeschakeld zijn. Er zijn echter wel andere VESA bussen die dit wel ondersteunen, namelijk de VAFC (80-pins 32 bit) en de VMC (68-pins 32 bit) bussen.
van de VAFC bus vind je hier een pinout, van de VMC bus hier

de VMC bus is een zuiver digitale bus dus vrij nutteloos voor onze tft schermen, de VAFC bus ziet er echter uit als gewoon een uitgebreide VGA feature bus, nu enkel nog kaarten vinden die deze connector hebben. en misschien is die S3 34-pins bus ook interessant als deze echt 16-bit is, ik hoop dat we er ooit een pinout van vinden.
De VAFC ziet er misschien qua aansluitschema uit als verlengde VESA feature connector, maar fysiek is het een heel ander beestje. Ik heb hier eentje gevonden aan boord van een Compaq QVision 2000 kaart (2MB PCI met Matrox Atlas chip uit 1994) en het ziet er meer uit als een SCSI SCA connector - 80p HD dus.

Deze kaart heeft vermoedelijk een wat brakke RAMDAC (het beeld 'wiebelt'), maar is allicht voor testdoeleinden geschikt. Ik heb zelf geen tijd (en ook niet de soldeerskills om met HD connectors aan de haal te gaan) om hiermee bezig te zijn, maar ben meer dan bereid deze kaart te doneren (Sprite_tm, Cutie, of iemand anders die hier serieus mee aan de slag wil, geef me je email adres en ik stuur het op)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het probleem is dat we een systeem willen verzinnen dat voor veel mensen bruikbaar is, en die VAFC connector is nu eenmaal bijna niet te vinden. wat natuurlijk wel een voordeel is, dat is dat als we hiervan een 24-bit signaal kunnen aftappen, dat dit dan meteen in RGB is (8 bits per kleur) en niet indexed color, in theorie kunnen we dan 512 kleuren van die 24-bits kleuren gebruiken.

en @mi hoen, dat 26-pins stuk is idd een VGA feature conenctor, da klein stukje dat er nog bijkomt is gewoon een uitbereiding van de fabrikant, van de vga feature connector zal je heus wel een pinout vinden. ik heb trouwens gezien dat de pinnetjes op je LCD wel genummerd zijn, er staat een 1 aan de ene kant en een 30 aan de andere kant, ik veronderstel dat je de rest gewoon ff zelf moet tellen. op die vesa connector zal zelfs waarschijnlijk enkel pin 1 aangeduid staan. succes ermee :9

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 18345 op 27-08-2003 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04 02:56
die VAFC connector is nu eenmaal bijna niet te vinden.
Bij de invoering van AGP is deze connector komen te vervallen. Waarom weet ik niet.
Op oude S3-achtige PCI videokaartjes (2/4MB) zitten ze nog gewoon, je moet wel even opletten dat ze aangeschakelt staan. In sommige gevallen staat de connector gewoon uit.
Er was destijds wel gewoon wat (DOS) software om hem aan te zetten.

Als mbv een ram een indexedRGB->rgb convertor zou willen maken zou je een stukje DualPort SRAM kunnen gebruiken. Aan de ene kant kan je de gewenste conversiedata invoeren en aan de andere kant kunnen de data/adreslijnen tegelijkertijd gebruikt worden door het scherm/VESA-bus.
Ze zijn misschien wel een beetje schaars maar ze zijn heel simpel qua opzet. mbv de printerpoort met wat logische IC's (bv 8255 = 24bit-IO poort) moet zo'n dualport-sram wel makkelijk te vullen zijn met de gewenste data.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_bas_ schreef op 27 August 2003 @ 09:45:
[...]

Bij de invoering van AGP is deze connector komen te vervallen. Waarom weet ik niet.
Op oude S3-achtige PCI videokaartjes (2/4MB) zitten ze nog gewoon, je moet wel even opletten dat ze aangeschakelt staan. In sommige gevallen staat de connector gewoon uit.
Er was destijds wel gewoon wat (DOS) software om hem aan te zetten.
Volgens mij zijn dat echt geen VAFC connectors. Op die oude S3 type gevallen zitten juist 34p connectors, zeker geen 80p (80p 'normaal' zou zowat even lang zijn als zo'n videokaart :o )

En zoals ik al eerder postte, de 34p is vrijwel zeker een superset van 26p, maar dat maakt het nog geen VAFC.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb dus het volgende: het scherm heeft van zichzelf 30 pinouts, dan komt er een 2e printplaatje waardoor het er 26 worden, vervolgens zit er zo'n micro flatcable aan die weer 30 adertjes heeft 8)7 maar niet aan de enekand, daar ik het gewoon 26, en als ik ga kijken welke er de power suply leveren zijn het er gòg meer :S

ik ben benieuwd hoe TM die flatcable heeft bevestigd, want om de mm zit zo'n pin, verder geen probleem om te solderen, maar wel een paar uur extra zweten. :9

ik was in eerste instantie van plan om bij de telec een female printplaat connectortje te kopen zodat ik alles in 1 keer kan solderen, en het is wat makkelijker, maar dat kan nu niet meer, ik zal dus de stroom ergens anders vandaan moeten halen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het enige waar je naar moet kijken is de pinout op de pcb van de lcd zelf, de rest moet je maar uitzoeken met een multimeter, njoy ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb nu de 15 pinouts lopen soldeen aan de hand van die tabel die ik eerder heb gepost, aleen mot ff weten welke van de 3 tabellen uit TM's post ik moet gebruiken (video feature pins)

ik heb een diamond multimedia uit 1996, en daarop zit een eerder genoemde s3 chip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Anoniem: 83272 schreef op 27 augustus 2003 @ 15:16:

ik heb nu de 15 pinouts lopen soldeen aan de hand van die tabel die ik eerder heb gepost, aleen mot ff weten welke van de 3 tabellen uit TM's post ik moet gebruiken (video feature pins)
(Ff snel, moet zo weg) mi hoen: Kans van 99.5% dat je de eerste moet gebruiken. En als je mijn naam wilt afkorten, maak er dan aub Sprite van (of gebruik het begrip TS, van TopicStarter), ik liep me al 2 posts af te vragen wie je nu bedoelde ;)

Over die 80pins connector: Mmm, interessant, maar ik heb 'm zo 123 niet nodig, ik vind het kewl genoeg als ik 256 kleuren kan krijgen. Ik denk dat je em beter kan doneren aan iemand die een LCD met bijvoorbeeld 6 of 8-bits kleureningangen heeft en hiermee aan de slag wil. Dank voor de goede wil tho'. _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Ik durf het bijna niet te vragen, maareh, is de DVI connector mogelijk niet de uitkomst???

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23311

Knap gedaan Sprite! _/-\o_

Ik zat zelf de laatste tijd te puzzelen met de feature connector om een TV-out te maken... :+
en dan weer TV-in voor t schermpje... Maar deze oplossing is leuker!!!
Misschien dat je nog iets kunt doen met de 15-polige connector zit op zo'n Matrox Millennium II kaartje... (ik zag die ergens in deze thread genoemd worden :+

Heb trouwens ook nog een Tseng ET4000 kaartje met naast de feature connector een 50-polige IMAGE PORT :) (is dat wellicht bruikbaar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Zou het niet een idee zijn om een lijst met laptops te maken die wel een goed aanpasbaar lcd hebben?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Steef1983 schreef op 27 August 2003 @ 23:02:
Zou het niet een idee zijn om een lijst met laptops te maken die wel een goed aanpasbaar lcd hebben?
Kijk eens achter die link waar Sprite_tm zijn pinouts vandaan heeft, daar staat al een goede lijst. Daarin alles met discrete R/G/B bits is in beginsel geschikt :)

Oslik blyat! Oslik!

• Gizmor
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-04 12:06
ff een vraagje misschien al gevraagd en beantwoord.
waarom is het niet mogelijk iets te verzinnen dat een laptop lcd scherm aangesloten kan worden op en 15 polige standaard video connector ? :?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Gizmor: Omdat daar analoge signalen op staan en omdat daar de pixelklok mist. Het kan wel, maar dan heb je 3 vrij rappe A-D-converters nodig (=duur) en een aparte pixelclock-maak-unit. Het geheel aan de VESA-feature-connector hangen is makkelijker, zeker als kwaliteit toch niet zoveel boeit (statusschermen e.d.), en met de juiste software kunnen we ongeveer hetzelfde resultaat (of beter omdat je de analoge stap overslaat) krijgen.

ik denk dat de kwaliteit nu optimaal zal zijn, aangezien die schermen toch maar 256 kleuren kunnen, en we ze digitaal aansturen, beter kan niet denk ik

• Gizmor
bedankt voor je antwoord sprite _/-\o_

ik heb zelf ook nog ff verder gezocht op inet en ben het volgende tegen gekomen ik zag dat sprite het had over de rgb, hsync en vsync nou heb ik een kabel gevonden op inet bij een elektro bedrijfje die van rgb naar 15 polige aansluiting gaat. ;) maar zou dat kunnen werken.

hier nog ff een plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://www.tissink.nl/producten/p1107_9011A.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Gizmor op 28-08-2003 12:52 ]

• Steefph
Dit is analoog
Display is Digitaal

Dit gaat niet samen

Toch :?

Anoniem: 73026

klopt.. deze kabel heb ikzelf ook al eens gemaakt..ook heb ik al eens geprobeerd om de vga ansluiting te gebruiken om een laptopscherm aan te sturen.dat krijg je dus gewoon niet aan de praat.het enige zijn strepen en balken.ook begint de scherm dan vreemde vlekken te vertonen die telkens sterker worden.lijkt op oversturing...

die kabel is gewoon voor monitors die 5 bnc connectoren hebben ipv een gewone vga connector. de signalen zijn dus nog steeds analoog, terwijl wij digitaal 3 bits per kleur nodig hebben. overigens is er nog steeds geen dotclock aanwezig op die kabel. die kabel is dus gewoon een andere mannier van aansluiten van de signalen die ook in de gewone 15-polige connector te vinden zijn.

• Gizmor
en zoals houthakker eerder zei om dus de DVI aansluiting te pakken van een vrij nieuwe videokaart is digitaal toch??
Dan zou je dus misschien een DVI Monitor kabel kunnen gebruiken die eraan fixen.

[ Voor 30% gewijzigd door Gizmor op 28-08-2003 16:46 ]

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste

Let op:
Zoals in de topicstart staat: Requests van pinouts of datasheets van LCDs/TFTs zijn hier niet gewenst. Het aanbieden van LCDs is hier ook niet gewenst, dat kan in de V&A-sectie van tweakers.net.