Hoofdcategorieën
Topicacties

Laptop LCD aan VGA-kaart

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

Reageer Nieuw Topic
Backups al geregeld?

Na het niet-compleet naar wens verlopende vorige LCD topic van mij (ik zag geen heil in de controller produceren) heb ik een tijd lang geen LCDs meer aangeraakt. (nouja, bij wijze van spreken dan) Maar ach, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Een paar dagen geleden ben ik grote opruiming gaan houden onder mijn collectie ouwe (486) notebooks. Verkoopbaar waren ze niet meer (mankeerde bijna allemaal wel wat aan) dus uiteindelijk heb ik ze maar opengeschroefd en even gekeken of er nog leuke onderdelen inzaten. Tot mijn grote verbazing bleek er in 1 van de compus een erg leuk 640x480 TFT schermpje te zitten. Wat nog beter was was dat de pinout ervan op het Internet stond (naar mijn ervarin is dit slechts bij 40% van de lcd's het geval...) en dat de aansturing mij erg beviel. Spontaan bedacht ik me dat mijn server wel een display-unit kon krijgen...

Ok, na een boel studie, waaruit bleek dat die vage header op de meeste videokaarten een Vesa Feature Connector heet en dat daar genoeg signalen opstaan om mijn LCD aan te sluiten bekeek ik eens wat ik nodig had.

Een ouwe laptop

http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1387.JPG

(Op deze foto is 'tie al gesloopt, het was een Olivetti Philos 44)

En na wat slopen is dit punt gereduceerd tot: Het LCD

http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1389.JPG

Een ouwe VGA-kaart

Een stukkie flatcable

http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1388.JPG

Ik doe aan recycling: de flatcable is stiekem een oude floppykabel

Overige troep (molex, draad, intulegensie)

(no pic)

Dat plak je allemaal aan elkaar, je loopt een eeuwigheid te vloeken omdat een pinout van het Internet niet klopt en je zet je comp aan:

http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1391.JPG

(doorelkaar lopende lijnen komt door bootende linux + best lange shuttertijd, lcd zelf is snel zat)

Yay! Hij werkt. Het hele ontwerp is gebaseerd op het aansluiten van het LCD op de VESA Feature connector, wat betekent dat je, wil je niet te veel logica willen inzetten, maar 16 kleuren kan gebruiken. Edoch, met de juiste grafische programmaas (voor de ingewijden: zgv onder Linux using svgalib) vallen er best nog wel leuke plaatjes uit te krijgen:

http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1394.JPG

http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1395.JPG

(Van veraf ziet het er best OK uit, van dichtbij zie je echter goed dat 'ie het dithert, klik maar es op het laatste plaatje)

------------------------------------------------------

En om jullie allemaal zoiets te gunnen is hier een kleine

Howto

Ik ga ervan uit dat je standaard soldeerkennis enzo hebt en eventuele dingen als voedingen etc wel ergens vandaan kan trekken. Verder wil ik je erop wijzen dat ik niet verantwoordelijk ben voor het feit dat je misschien je LCD / computer opblaast, je je vingers brandt, je huis in de fik steekt, mentaal onstabiel wordt, je vriendin (mits toepasselijk) verliest, een gestoorde maniak wordt en/of de aarde en omliggende planeten opblaast, of andere eventuele narigheden. Verder: GEEN REQUESTS VOOR DATASHEETS/PINOUTS IN DIT TOPIC! Als je datasheets nodig hebt kan je die opgooglen, als je ze niet kan vinden is de kans dat wij ze hebben ook nihiel en je vervuilt met eventuele requests alleen maar het topic.

Ok, dan nu het plan:

Punt 1: Kies een LCD

LCDs laptops verdienen de voorkeur. Het LCD moet kleur zijn (of je moet een hele rare zwartwit lcd tegenkomen), en als je er 1 uit de laptopperiode 'latere 486 - vroegere P2' sloopt heb je het meest kans om een werkend LCD te krijgen. Sloop het apparaat waar het LCD inzit nog niet, maar zorg wel dat je eventuele nummertjes enzo die erop staan opschrijft.

Punt 2: Zoek de pinout van het LCD op

De kans is vrij groot dat je em gewoon niet vindt. Sorry, tis niet anders, shit happens. Je kunt proberen om de producent ervan te mailen, maar afaik reageren die niet echt goed. Als je de datasheet niet kan vinden kan je kijken of je de pinout van een ander document kan afleiden. Ik heb het voor mijn LCD moeten doen met dit documentje.

Je weet dat je een goed LCD te pakken hebt als je aparte, digitale ingangen voor rood, groen en blauw hebt. (in mijn geval 3 lijntjes voor elke kleur, dit kunnen er meer of minder zijn) Als je 4, 8 of 16 datalijntjes ziet staan gelabeld als 'ud', 'data' of meer niet meteen aan kleur refererende termen kan je het vergeten. Ook is het handig om te kijken wat het beest als voeding wil hebben en wat je op de IO-lijnen moet zetten (die dingen moeten 5V aankunnen, anders moet je prutsen met level-converters. Als je er niet zeker van bent kan je gewoon doorgaan als je het echt wilt, je loopt echter kans dat je alles (=LCD, vga-kaart en misschien meer) opblaast.)

Naast het LCD heb je meestal ook nog de inverter voor het backlight, da's een printje naast het LCD wat met 2 of 4 draden naar 1 of 2 CCFLletjes in het LCD loopt. Meestal kan je deze met een beetje logisch deduceren / meten wel ontrafelen. Tis wel zo handig als je deze uiteindelijk aan de praat weet te krijgen, anders zie je zo weinig :+

Punt 3: Haal ergens een ouwe VGA-kaart vandaan

Wel zo handig, je wilt je 3dfx VooDoo GeForce Radeon 6-3000 Ultra-Pro natuurlijk niet opblazen. :) Bovendien ben ik er niet helemaal zeker van dat de Vesa Feature Connector van die kaartjes het gaat doen... Haal dus een ISA kaartje of een oud PCI kaartje in huis. Het moet wel een Vesa Feature Connector hebben, da's een 26-polige 2-rijige header ergens op de kaart.

Punt 4: Mix & match en vooral: Soldeer

Ok, we gaan nu de aansluitingen van het LCD corresponderen met die van de Vesa Feature Connector. Het heeft mij een tijd gekost, maar ik ben er uiteindelijk achter gekomen dat veel pinouts van dit poortje op het Internet fout staan aangegeven. De bovenste tabel op deze pagina werkte wel.

Ok, wat moet je nu waarop aansluiten?

(display)(vesa feature connector)
R0 (of iig: de meest belangrijke draad van rood) Pixel Data 0
G0 (meest belangrijke draad groen)Pixel data 1

B0 (meest belangrijke draad blauw)Pixel data 2

R1,G1 en B1 (een-na-belangrijkste kleurendraden) Pixel data 3

HSync (of LP of row strobe)HSync
VSync (of YD FLM of screen strobe/refresh)VSync
CLK (iig iets met 'clock' of 'pixel clock' of CLK erin)Dot (Pixel) Clock (DCLK)
ENAB of 'display enable' of 'disp' ofzoProberen: +5v, hsync of gnd

En verder moet je natuurlijk nog zorgen dat het display en de backlight converter voeding krijgen. Hoe & wat laat ik geheel aan jezelf over :P

Punt 5: Sluit aan & be amazed

Als je het geheel nu aansluit en je computer aanzet zou je beeld moeten krijgen. Krijg je dat niet: check het enable lijntje van je display es, misschien moet je die ergens anders aanhangen. Mocht het beeld niet stabiel zijn: Misschien moet je (softwarematig) de polariteit van de hsync / vsync omdraaien of (hardwarematig) een invertertje in de hsync / vsync lijn zetten. Mocht het beeld te veel naar links/rechts/onder/boven staan: Ook dit is meestal softwarematig op te lossen, het alternatief is iets van delaylijntjes in de hsync/vsync lijnen.

Ow, en nog 1 ding: Deze hack werkt alleen in 16 kleuren mode. Niet 16-bit, nee, 16 kleuren, da's dus 4 bit. Als je je afvraagt of je fout daar ergens ligt: Het beeld wat je krijgt in je BIOS Setup-menu is meestal 16 kleuren en moet dus leesbaar zijn.

Suc6 en nogmaals: ik garandeer niets wat betreft deze contraptie. Het werkt voor mij en da's alles wat ik ervan weet.

Sprite_tm wijzigde dit bericht 24-10-2007 17:43 (62%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: RF-RGB-ledlamp met gloeilampfitting

** H²O cooled **
Reg. datum: 14 november 2002

Man vet gedaan. Kan je heel leuke dingen mee doen.

- | - H²O Dual Opteron: [CIP] - | -

I'm a Coach 4 All

Ok, gaaf project en tuurlijk hebben we ff geduld.
B)
Reg. datum: 21 juli 2002

Dat zien we graag :p

Trouwens wat is het serie nummer van dat sharp display??

Alles is terug te redeneren naar 4

Reg. datum: 02 januari 2002

Gaaf mod. Heb je trouwens nog meer van die oude laptopjes met tftje?
Think Different
Reg. datum: 23 september 2000

koel ik heb hier nog een Acer 466 liggen die ook niet goed is maar het TFT wel :D ook maar eens aan de knutsel :)

Reg. datum: 22 augustus 2001

Kom maar op met die how to. Geduld hebben we al tijden. Volgens mij is er VEEL vraag naar deze oplossing maar is het nog niemand gelukt om het voor elkaar te krijgen! Echt een VETTE mod! _/-\o_ B) _/-\o_

Reg. datum: 24 januari 2000

zou je bij die howto ook kunnen zetten wat de timings zijn en wat voor soort controllers meestal gebruikt worden op oude laptop-lcds ?
* TD-er heeft ook nog wel wat oude laptop-LCDs liggen.
Ik zat laatst al hopeloos te klooien met een laptop met te weinig RAM voor de gewenste routeplanner, maar als je met oude hardware toch nog goedkoop een LCD aan de praat kunt krijgen, staat niets een routeplanner met GPS (route66 2004) in de Citroën AX meer in de weg >:)
* TD-er droomt alvast ff verder :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Reg. datum: 31 juli 2002

Nou ik blijf dit topic zeker volgen echt toppie pikkos kan niet anders zegen

LG PX4RV In tha house

Reg. datum: 01 juli 2002

Zeer netjes gedaan! Ik denk dat veel mensen hier op zoek naar waren!

Reg. datum: 26 augustus 2002

ik heb hier nog een sharp LM64C08P lijkt welwat op die van jou.. zou het daar ook mee lukken???? :P dat zou cker vet zijn k kan hem nu namelijk alleen maar aan een speciale isa kaart hangen en tjah ik hep in mijn nieuwe systeem natuurlijk geen isa meer :S ik heb wel de pin-ins van het schermpje :) nouw ik w8 geduldig op de howto.. tis cker vet :P

edit:
ow ik zie dat jij hem ook op een isa kaart hebt.. dus misschien kan het wel helemaal niet op een gwone vga aansluiting :'(

Rubbie wijzigde dit bericht 23-08-2003 23:02 (17%)

Backups al geregeld?

Sorry, Rubbie, maar je LCD is dus typisch een geval wat niet werkt. Als ik het even als voorbeeld mag nemen: De pinout kan je hiero vinden (gevonden mbv google) en als je dan naar de aansluitingen kijkt zie je een boel DU/DL aansluitingen staan. Geen verwijzing naar R/G/B en 16 dataaansluitingen: Jammer maar helaas.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: RF-RGB-ledlamp met gloeilampfitting

quote:
Rubbie schreef op 23 augustus 2003 @ 22:56:

edit:
ow ik zie dat jij hem ook op een isa kaart hebt.. dus misschien kan het wel helemaal niet op een gwone vga aansluiting :'(

Het gaat dus niet om een vga aansluiting, maar een Vesa Feature aansluiting. Die zit zelfs op de meeste nieuwere videokaarten nog. (Zie hem op een oude geforce2 nog zitten :) )

Verder erg mooi gedaan, dit is een perfect scherm om de bekende lcd statistieken op te zetten. (Temps / Winamp ed)
Tweet - Tweet - Tweet

Hmmm.. eeerug cool gedaan.. het enige feit is dat ik er zelf geen fok van begrijp wat je daar hebt geschreven, maar dat kan zijn omdat ik nog niet zo into de techniek achter laptop zit :p
Just plain weird.
Reg. datum: 03 januari 2001

Netjes, gaaf gedaan!

Hangt daar trouwens leuk, zo aan dat sisaltouw :D.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Alles als een beer
Reg. datum: 12 december 2000

Leuk gedaan, dat zeker. Maar wat is de reden dat een z/w scherm niet gaat werken? Tenslotte zijn er ook wel z/w VGA CRT monitoren. Die aansturing zal toch niet erg veel verschillen?

Oh, en dan nog even dit: wat pak jij die PCB's ESD correct vast :+

ParagonEnschede wijzigde dit bericht 23-08-2003 23:50 (17%)

De Groningse beer

Reg. datum: 26 juni 2002

* Weezer-DC kijkt naar een 14.1 inch xvga lcd scherm naast hem....

Toch slim dat ik die er uit heb gehaald !

Backups al geregeld?

quote:
ParagonEnschede schreef op 23 August 2003 @ 23:49:
Leuk gedaan, dat zeker. Maar wat is de reden dat een z/w scherm niet gaat werken? Tenslotte zijn er ook wel z/w VGA CRT monitoren. Die aansturing zal toch niet erg veel verschillen?
Helaas wel. Een zw/w LCD wil zijn pixeldata meestal met 8 pixels tegelijk binnen hebben en is meestal qua aansturing echt zwart-wit, ik gok dat ze door middel van het heeeel snel aan/uitzetten van de pixel grijstinten geven. Iig meestal niet geschikt om op deze manier aan te sturen, je moet echt een display hebben wat per klokpuls de info van slechts 1 pixel wil hebben.
quote:
Oh, en dan nog even dit: wat pak jij die PCB's ESD correct vast :+
Errm... Errrm... Mja, maar... Ik had die VGA-kaart telekinetich (=ESD-veilig!) vast enkel dat staat zo raar dus ik heb er later mijn hand bijingefotosoept! :+

CaseJunkies Crew Member!!

Dank je Sprite_TM voor deze zeer nuttige informatie! laat ik nou nog wat PCI VGA kaartjes 'van vroeger' hebben liggen, en wat laptop schermpies.....
Echt top dat je dit topic hebt geopend!
Proud Daddy of Iris!

Ook ik ben benieuwd hoever anderen gaan komen met dit soort projectjes, ik weet dat als dit vaker gaat lukken het nog veel drukker op GoT gaat worden ;)

05-01-2008 / 5:38 uur / 2730 gram - Weer met Canon 40D - Tamron 17-50mm 2.8 - Canon 17-85mm IS USM - Tokina 100mm 2.8 - Canon 70-210mm 3.5-4.5 USM - Canon 50mm 1.8 II - Grip BG-E2 - Sigma EF-430 Super - Nikon SB-25 - Lowepro Slingshot 200AW

Reg. datum: 24 maart 2003

Plaatjes doen t niet...
Edit: wou ze niet laden ofzow, dit is egt super gaaf!

Nia-Boc wijzigde dit bericht 24-08-2003 00:16 (58%)

Reg. datum: 24 augustus 2003

@robbie
bij die sheet die jou gegeven is staat: (15-pole conn.)
dan zou je hem toch op je normale VGA connector moeten kunnen aansluiten ?

@topicstarter
ik was hier al naar op zoek, nu dus gevonden en dus de toshiba maar eens openschroeven binnenkort.
Dat touwtje waaraan die lcd hangt is 1337!!! B)

Wii fan!

Backups al geregeld?

quote:
Sebas_V schreef op 24 August 2003 @ 10:20:
@robbie
bij die sheet die jou gegeven is staat: (15-pole conn.)
dan zou je hem toch op je normale VGA connector moeten kunnen aansluiten ?
Auw. Hele foute redenatie. Je kan toch ook niet alles met een 8-polige aansluiting aan een UTP-aansluiting leggen en, for that matters, alles met een 2-polige aansluiting in het stopcontact steken? 8)7

Reg. datum: 24 augustus 2003

sorry ook fout neergezet laat ik het anders vragen die 15 pol is dat misschien een VGA connector ?

[edit]
zelf even gezocht en NEE die 15 pol is niet een vga.

Sebas_V wijzigde dit bericht 24-08-2003 12:16 (25%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: