GNUnilink: SONY autoradio communicatie met Laptop

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 5.215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 21:09
In dit topic wil ik graag m'n bevindingen posten om een oude laptop waarvan het beeldscherm niet meer werkt te laten 'samenwerken' met m'n SONY autoradio. Ik open dit topic naar aanleiding van de problemen die sommigen hebben met het enablen van de line-in.

Wat er nu werkt:

* geprogrammeerde PIC16F628 simuleert een CD changer via het UNILINK protocol
* autoradio herkent 'CD-changer' en opent de line-in (laptop speelt mp3)
* PIC geeft mp3 informatie van laptop weer op het display van de autoradio (RS232)
* PIC geeft knopjes (next, prev, 1..10) van autoradio door aan laptop (RS232)
* laptop selecteert nieuwe directory en speelt nieuwe mp3

Het geheel is gebaseerd op de GNUnilink dongle, maar heb ik een aantal dingen moeten wijzigen omdat mijn autoradio niet ondersteund werd.

Het is eenvoudig om het RS232 gedeelte weg te laten en alleen de line-in te openen. Dan heb je genoeg aan een 12C509 met wat externe componenten.

Hier een plaatje van de dongle.
Afbeeldingslocatie: http://130.89.17.165/users/richardt/images/dongle_annotation.jpg

Op dit moment ben ik bezig met de volgende items:

* het weergeven van de binnen/buitentemperatuur op het display van de autoradio.
* het weergeven van de GPS-snelheid op het display van de autoradio's

Verdere ideeen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Welke radio gebruik je nu ?

Wat zijn de wijzigingen die je gemaakt hebt ??

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55105

He dat ziet er goed uit.

Heb je misschien wat meer info over het aansturen met die 12C509? Ik wil namelijk mijn laptop achterin leggen en hem dan bedienen met mijn pocket pc, en heb die andere aansturing dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Mijn autoradio is een oude XRC-750 met een cassettedeck achter het display. Met de scoop heb ik gemeten dat deze een iets andere timing van de unilink-bus heeft. Verder accepteerde hij de standaard CD-changer niet. Waarschijnlijk komt dat doordat het protocol ge-reversed engineered is. Verder heb ik problemen om de tijd van een track door de sturen naar het display. Ik zal vanavond even twee plaatjes van de radio posten.

De 12C509 is zo ongeveer de eenvoudigste pic uit de serie. Hij heeft net genoeg pins om te verbinden met de unilink bus. (van de acht heb je er twee nodig voor de voeding, twee voor het kristal en drie voor de unilink bus). Je hebt wel te weinig functionaliteit voor de seriele verbinding met de PC dus je kunt geen informatie weergeven op het display (behalve dan wat je in de PIC hebt geprogrammeerd). Het enige voordeel is dat hij zo klein is dat hij IN de connector past.

Ik zie echter geen reden om een 12C509 te nemen i.p.v een 16F628 die veel meer mogelijkheden heeft. De prijs (1.80 vs 3.75) kan het niet zijn. Mijn totale kosten voor de dongle alleen zat zelfs nog onder de 6 Euro.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:16
Ik heb 2 linkerhanden wat betreft electronica :/ , kunnen die dingen nergens gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Als je kijkt naar de moeilijkheid valt het wel mee en heb je aan twee linkerhanden genoeg. Als er iemand geinteresseerd is wil ik best pakketje samenstellen met het printplaatje, de componenten en een voorgeprogrammeerde PIC.

Als er iemand is die voor de UNILINK connector kan zorgen zijn we klaar (misschien via een IA?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
richardt schreef op 10 juli 2003 @ 11:10:
Als je kijkt naar de moeilijkheid valt het wel mee en heb je aan twee linkerhanden genoeg. Als er iemand geinteresseerd is wil ik best pakketje samenstellen met het printplaatje, de componenten en een voorgeprogrammeerde PIC.

Als er iemand is die voor de UNILINK connector kan zorgen zijn we klaar (misschien via een IA?)
Zou wel interessant zijn ja. :)

Vriend van me werkt in een auto/audiozaak, ik zal eens vragen of hij niet aan de stekkers kan komen.
(Ik veronderstel toch dat je met Unilink-connector de stekker bedoelt zoals van een cd-lader?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Niet online

redguy

de connector is lastig aan te komen.. simpelste manier is om een unilink kabeltje te kopen en die door te knippen..
Helaas zijn die best prijzig..

Dat GNUnilink projectje heeft ook ondersteuning voor het doorlussen van de systeem bus zodat je meerdere wisselaars aan kunt sluiten (lees je originele wisselaar en een MP3 systeem), heb je daar al een mee geexperimenteerd ??

Wat voor programmer + software gebruik je ??

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
redguy schreef op 10 July 2003 @ 12:16:
de connector is lastig aan te komen.. simpelste manier is om een unilink kabeltje te kopen en die door te knippen..
Helaas zijn die best prijzig..

Dat GNUnilink projectje heeft ook ondersteuning voor het doorlussen van de systeem bus zodat je meerdere wisselaars aan kunt sluiten (lees je originele wisselaar en een MP3 systeem), heb je daar al een mee geexperimenteerd ??

Wat voor programmer + software gebruik je ??
Dan ben je dus wel 50€ kwijt vrees ik.

Richardt, hoe heb jij het aangesloten nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70427

richardt schreef op 10 juli 2003 @ 11:10:

Ik ben heeeeeeeeeeeeel geïntereseerd in z'on pakketje ben namelijk al meer als een jaar aan het zoeken en dergelijke om een betaalbare manier te vinden die line-in te activeren, ik zou al heel blij zijn met een voorgeprogrammeerde PIC, en helemaal als er nog uitgelegd kan worden hoe die aangesloten moet worden, de connector vind ik wel iets op, desnoods soldeer ik gewoon een nieuwe connector erbij op mijn printplaat van de autoradio zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
richardt schreef op 10 July 2003 @ 11:10:

Ik ben ZEER geintresseerd.
Als er een IA komt doe ik zeker mee.

Overigens vraag ik mijn af of die connector wel nodig is, kan ik die niet gewoon lijmen/solderen? Vooral als die zo duur is.

Bij een IA heb je natuurlijk wel 2 stekkers en er eigenlijk maar 1 nodig, toch?
Ik zie echter geen reden om een 12C509 te nemen i.p.v een 16F628 die veel meer mogelijkheden heeft. De prijs (1.80 vs 3.75) kan het niet zijn. Mijn totale kosten voor de dongle alleen zat zelfs nog onder de 6 Euro..
Voor mij is die seriele link dus wel belangrijk, een 16F628 is dus wenselijk.

[ Voor 19% gewijzigd door itsme op 10-07-2003 13:17 ]

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Op dit moment heb ik het kabeltje van m'n cd-wisselaar doorgeknipt en daar een paar draadjes van afgetapt. Mijn laptop ligt in het handschoenenkastje en m'n cd-wisselaar zit achterin gemonteerd. Het probleem wat je om ze allebei aan te sturen is ongeveer het volgende:

De master (headunit zelft) stuurt een request rond aan alles slaves om zich bekend te maken. Op de bus zie je dan dat er een slave zegt dat hij een cassettedeck is, een slave zich dat hij ee n display is. Deze twee devices (toevallig allebei in het apparaat zelf) krijgen allebei een ID toegewezen. Echter met dongle en de CD speler eraan gaf de master maar aan eentje een ID. In veel gevallen was dat de CD-wisselaar, en af en toe de dongle. Nu heb ik binnen de tijdsmarges de dongle zich later laten aanmelden dan de wisselaar en wordt de wisselaar CD1 en de dongle CD2. Echter voor CD2 wordt de line-in nog niet opengestuurd......Het is volgens mij wel mogelijk, maar alle hulp is welkom!

Over de connector kan ik het volgende zeggen. Op de service-site van Sony kun je onderdelen bestellen . Op de GNUnilink mailinglist wordt daar ook over gesproken maar het onderdeel nummer wat zij hebben is volgens mij de unilink-socket zelf, niet de plug. En die kost al USD9.75.....

Ik ben dus meer voor het idee om een kabel in tweeen te knippen. De connector is aan beide kanten gelijk, dus je komt op de helft van de kosten. Dan nog moet je wel rekenen op USD25 voor de kabel, maar misschien is met een IA het een en ander te regelen?

Dit is wel gelijk de grootste kostenpost. De onderdelen zelf kosten in meest uitgebreide uitvoering nog geen 10 Euro, en zijn overal te bestellen. Dat valt dus wel mee. Creatievelingen vinden misschien ook wel een oplossing voor het connector-probleem.

De PIC programmer heb ik zelf gebouwd en als software gebruik ik een picprg-2.3d onder Linux. Voor windows is er picallw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
Zo'n PIC programmer kun je ook zelf maken, toch?

Komt bij mijn dus een vraag op, zou je die niet in de unilinker dongle kunnen integreren, je kunt de software dan makkelijk updaten namelijk.

In elk geval is een socket voor de PIC wel handig lijkt me.
Zo'n PIC programmer is die eigenlijk duur? Misschien oko wel handig voor de IA (al zou ik al snel voor een voorgeprogrameerde gaan).

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Veel PIC's hebben de mogelijkheid om ze te programmeren terwijl ze nog in de schakeling zelf zitten. Dat is inderdaad wel makkelijk, maar ik heb het nog niet geprobeerd. In dat geval zou je dus kunnen overwegen om de PIC gewoon in de autoradio aan te sluiten en via een kabeltje te 'flashen'.... Ik moest helaas regelmatig de radio uit m'n auto halen om aan de scoop te hangen om de signalen te meten of om het protocol te capturen.

PIC programmers heb je in vele soorten en maten. Voor de eenvoudigste uitvoering ('noppp') heb je slechts een paar weerstanden en een vrije printerpoort nodig. De dure programmer + mplab software kost je al snel een paar honderd Euro. Ik heb gekozen voor een tussenvorm met weinig componenten (1IC, drie ledjes en wat weerstanden) die je simpel in elkaar soldeert maar waarvoor je wel een printplaatje moet etsen (het monster 16F877 heeft 40 pootjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

richardt schreef op 10 July 2003 @ 14:17:
Veel PIC's hebben de mogelijkheid om ze te programmeren terwijl ze nog in de schakeling zelf zitten. Dat is inderdaad wel makkelijk, maar ik heb het nog niet geprobeerd. In dat geval zou je dus kunnen overwegen om de PIC gewoon in de autoradio aan te sluiten en via een kabeltje te 'flashen'.... Ik moest helaas regelmatig de radio uit m'n auto halen om aan de scoop te hangen om de signalen te meten of om het protocol te capturen.

PIC programmers heb je in vele soorten en maten. Voor de eenvoudigste uitvoering ('noppp') heb je slechts een paar weerstanden en een vrije printerpoort nodig. De dure programmer + mplab software kost je al snel een paar honderd Euro. Ik heb gekozen voor een tussenvorm met weinig componenten (1IC, drie ledjes en wat weerstanden) die je simpel in elkaar soldeert maar waarvoor je wel een printplaatje moet etsen (het monster 16F877 heeft 40 pootjes).
Is er dan geen mogelijkheid dat er iets te regelen valt? ik bedoel jij hebt m al, desnoods schiet ik dingen voor, wil er best wat voor betalen... want ik heb geen idee hoe ik die picprogrammer maak, al zou ik dat willen :?

de schakeling zelf om je aux te activeren is volgens mij vrij makkelijk, zolang je die PIC maar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Uiteraard is er wel wat te regelen, ik wilt best een aantal pic-jes programmeren. Er zijn alleen nog wat problemen:

1) Je moet zelf zorgen voor aansluiten van de pic of pcb
2) De source code die op de GNUnilink site staat werkt niet op mijn radio (timing is anders). Het hangt dus een beetje van het type af. Welk model heb je?

edit:
beetje te vlug verstuurd

[ Voor 10% gewijzigd door richardt op 10-07-2003 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

richardt schreef op 10 July 2003 @ 15:10:
Uiteraard is er wel wat te regelen, ik wilt best een aantal pic-jes programmeren. Er zijn alleen nog wat problemen:

1) Je moet zelf zorgen voor aansluiten van de pic of pcb
2) De source code die op de GNUnilink site staat werkt niet op mijn radio (timing is anders). Het hangt dus een beetje van het type af. Welk model heb je?

edit:
beetje te vlug verstuurd
Heb zelf de cdx-ca650x
Afbeeldingslocatie: http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/dblspecsid/7D024F78BC06990BC1256A940062CB02/$file/7D024F78BC06990BC1256A940062CB02.jpg

Het printje zelf solderen is volgens mij niet echt het probleem, en het aansluiten is wel iets voor te regelen, desnoods soldeer ik gewoon een of andere nieuwe connector op de printplaat van de radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Hmm, vrij nieuw ding lijkt me. Ik heb geen idee of dat met de standaard source code werkt. MIsschien is het een idee om een soort debug-pic te gebruiken die eerst de timing van jouw unilink-bus captured.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

richardt schreef op 10 July 2003 @ 15:27:
Hmm, vrij nieuw ding lijkt me. Ik heb geen idee of dat met de standaard source code werkt. MIsschien is het een idee om een soort debug-pic te gebruiken die eerst de timing van jouw unilink-bus captured.
Ik dattie nu z'on jaartje of anderhalf oud is... maar hoe zit dat met die debug PIC? want voor mij is dat toch allemaal een beetje ver gegrepen, heb best kennis van electronica...

hoe is dan het signaal op te vangen van de timing?, ik bedoel ik weet ook niet of die dingen maar eenmalig te capturen zijn, maar zo ja, dan maakt me dat ook niet uit, dan wil ik daar best een pic voor gebruiken, alles is volgens mij goedkoper dan z'on speciaal kastje van sony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Zou het echt niet mogelijk zijn een complete oplossing te maken, want ik kan dus nog geen 2 draadjes aan elkaar zetten. :'(

Ik heb de cdx-m670, ik veronderstel dat de nieuwere modellen allemaal dezelfde vorm van unilink gebruiken?
Afbeeldingslocatie: http://www.carosonics.com/images/Sony/CDX-M770.gif

edit:

is ongeveer de zelfde ouderdom als die van cestmoi

[ Voor 12% gewijzigd door Fire69 op 10-07-2003 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fire69 schreef op 10 July 2003 @ 15:36:
Zou het echt niet mogelijk zijn een complete oplossing te maken, want ik kan dus nog geen 2 draadjes aan elkaar zetten. :'(

Ik heb de cdx-m670, ik veronderstel dat de nieuwere modellen allemaal dezelfde vorm van unilink gebruiken?
[afbeelding]

edit:

is ongeveer de zelfde ouderdom als die van cestmoi
Ik denk dat er niet echt een standaard complete oplossing voor te maken is, solderen zal er zeker bij aan te pas komen, maar als die bij mij zou werken, dan neem ik aan dat die ongetwijfeld bij jou hetzelfde doet, want komt uit de zelfde serie van sony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Het Unilink protocol is natuurlijk voor alle radio's hetzelfde, maar is niet door SONY vrijgegeven. GNUnilink-gebruikers hebben dit protocol ge-reverse-engineered, maar het is niet zeker of dat een voor iedereen bruikbaar protocol oplevert. Ik moest er in ieder geval nog wat in veranderen.

Wat betreft de dongle of picprogrammer: Er is veel mogelijk, ik wil best voor iemand een dongle in elkaar zetten (als ik de kabel/connector heb), of een printplaatje voor een picprogrammer etsen zodat mensen hun eigen dongle kunnen maken. Ik heb alleen nog geen idee hoe ik dat zou moeten organiseren (iemand een idee?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
Als we nou eerst eens een onderdelen lijst samenstellen.

Volgens mij zijn er twee versies:

1. Alleen enablen Line-in
2. Line-in + communicatie.

Lijkt mij dus dat er voor beide een lijst met benodigheden moet komen.

Volgens mij is dit in elk geval nodig:

* PIC 16F628
* Connector kabel
* Print om een en ander op te maken
* Printer poort connector

Wie kan deze lijst compleet maken en een mooi schema opstellen.
Ik kan helaas een schema zoals op die unilink site staat niet lezen, enige hulp is dus zeer welkom.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3706

Heb gelezen dat de PIC's nog gratis te krijgen zijn ook @ microchip.com, maar ik weet niet of dat ook voor de hobbyist bedoeld is of alleen voor bedrijven die ermee willen experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 17:22
Anders www.maxim.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat we al een heel eind zijn als we de lijst hebben met onderdelen, de kabel zelf is niet echt het probleem, want of je gebruikt de originele kabel, of je verzint een andere oplossing, zoals een andere connector op de radio zelf solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Zoals ik al vermeldde in de begin post, wilde ik twee foto's van m'n radio laten zien:

Afbeeldingslocatie: http://130.89.17.165/users/richardt/images/radio2_small.jpg

Dit is de standaard als je de radio aanzet en de laptop bijvoorbeeld niet is aangesloten. Op zich is het een normaal display, was het niet dat het CD-nummer op 0 staat! Bij een wisselaar begint hij bij 1. Ik heb trouwens nog niet uitgevonden hoe ik daar een ander nummer van kan maken, maar aan de andere kant heb ik toch meer mp3-directories dan dat getal kan aangeven.

Afbeeldingslocatie: http://130.89.17.165/users/richardt/images/radio1_small.jpg

Zo ziet het eruit als je de track informatie wil laten zien. Kennelijk moet de laptop aan het display vertellen welk nummer dat hij draait, van welke CD en op welke tijd hij nu speelt. Dat is wel mogelijk, maar ook hier heb ik nog geen tijd gehad.

Ik zal strakjes nog even een plaatje posten van de PIC-programmer die ik gebruik, dan kunnen jullie zien dat het allemaal wel meevalt.

edit:
zelfstandige naamwoorden doen het altijd goed in een zin.

[ Voor 7% gewijzigd door richardt op 10-07-2003 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
Ik stel ook even voor een lijstje te vormen van de spelers die men heeft:

XRC-C750RDS richard
CDX-CA650X cestmoi
CDX-M670 Fire69
CDX-C580R Its_me

Hier ook wat afbeeldingen bij elkaar

XRC-C750RDS
Afbeeldingslocatie: http://130.89.17.165/users/richardt/images/radio2_small.jpg

CDX-CA650X
Afbeeldingslocatie: http://www.sakol2000.com/images/sony_front_cdxca650x.jpg

CDX-M670
Afbeeldingslocatie: http://www.lothianautoelectrical.co.uk/pics/cdx-m670.jpg

CDX-C580R
Afbeeldingslocatie: http://www.cordwallis.co.uk/images/audiopartscdx-c580r.gif

De mijne staat dus onderaan en is ook al wat ouder.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
..zien dat het allemaal wel meevalt met het programmeren van een PIC.

Afbeeldingslocatie: http://130.89.17.165/users/richardt/images/p16pro40_front_small.jpg

Achterkant ziet er wat minder uit:

Afbeeldingslocatie: http://130.89.17.165/users/richardt/images/p16pro40_back_small.jpg

edit:
Zo te zien is de CDX-C580R van its_me uit dezelfde serie als die van mij (15-segments vs matrix). Ik denk dat daar dezelfde logica achter zit. Die andere twee zijn nieuwer, maar ik verwacht niet veel problemen voor de dongle.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 29-11-2003 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
richardt schreef op 10 July 2003 @ 19:26:
Zo te zien is de CDX-C580R van its_me uit dezelfde serie als die van mij (15-segments vs matrix). Ik denk dat daar dezelfde logica achter zit. Die andere twee zijn nieuwer, maar ik verwacht niet veel problemen voor de dongle.
Dat dacht ik ook al ;)

Ik ben in elk geval zeer geintreseerd n een Dongle, ik vraag me alleen af in hoeverre te bepalen valt (van te voren dus) of de software in de PIC juist is afgesteld. Programmeren door de "eindgebruiker" lijkt dus wenselijk, of heb ik het mis?

Heb jij overigens een itemlijstje van jouw dongle richardt?

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Programmeren door de "eindgebruiker" lijkt dus wenselijk, of heb ik het mis?
Precies, voor de nieuwere radio's zou die kans kunnen bestaan. Maar ik denk dat het protocol al weer zo algemeen is, dat er weinig aan hoeft te veranderen. De commando's en volgorde daarvan zijn in ieder geval goed. Het enige waar ik problemen zou verwachten is bij de timing (of bijvoorbeeld een slecht signaal door een te lange of slecht gesoldeerde kabel)
Heb jij overigens een itemlijstje van jouw dongle richardt?
Wat bedoel je daarmee? Als je een onderdelenlijst bedoelt kan ik die wel geven.

--- 12V->5V ---- 1.00 Euro
1x 78L05
2x 100n MKT condensator
1x 10uF condensator

--- RS232 --- 1.00 Euro
1x max232 (signaal omzetter)
5x 1uF elco's
SUB-D 9 pins female connector

--- CPU --- 4 Euro
1x pic16f628
1x kristal 22.1184 Mhz
2x 20pF condensatoren
1x BC547 npn transistor
3x weerstand (zie gnunilink)

--- Diversen ---
Printplaatje 1gat/eiland
1 18 pins gedraaid ic-voetje

De meerprijs voor RS232 is dus alleen 1 Euro voor de MAX en wat C's

edit:
Als je PICs/kristallen/condensatoren wilt bestellen kun je eens kijken op de site
www.voti.nl. Ik was toch al van plan om daar een stuk of tien PICjes te bestellen, dus ik kan er zo wat extra bestellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 29-11-2003 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
richardt schreef op 10 July 2003 @ 20:37:
Als je PICs/kristallen/condensatoren wilt bestellen kun je eens kijken op de site
www.voti.nl. Ik was toch al van plan om daar een stuk of tien PICjes te bestellen, dus ik kan er zo wat extra bestellen.
Ook dit klink naar mijn mening zeer interessant.

Voor de PIC, is deze niet interessant:

Code PP-Wisp628
Beschrijving PIC 16F628-20/P geprogrammeerd met Wisp628 software
€ (Euro, excl. BTW) 4.83
€ (Euro, incl. BTW) 5.74
Documentatie Wisp628

Dit is een 16F628 geprogrammeerd met de Wisp628 programmer firmware, voor hen die deze programmer willen bouwen maar nog geen programmer hebben om de chip in de programmer te programmeren.

Dan is hij door ons(mij) zelf programeerbaar.
De vraag is alleen of er genoeg ruimte in de PIC beschikbaar is.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op deze site is ook een heel simpele programmer te vinden. Zoals het schema op het plaatje staat is hij niet compatible met de 16F627, maar als je RB4 aan de ground hangt moet dat ook werken (zie opmerking onderaan de pagina).

De 16F627 lijkt zo sterk op de 16F628 dat ik vermoed dat hij dan ook best met de 16F628 zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Wisp628 is inderdaad een 'in circuit programmer', maar volgens mij heb je een additionele kit nodig die je aan de ene kant aansluit op de PIC die moet worden geprogrammeerd en aan de andere kant aansluit op de seriele poort van je PC. De kit zelf kost al 24 Euro en moet nog zelf worden gesoldeerd. Ook moet je je schema compatible maken voor Wisp628. Als je het aandurft ben ik erg benieuwd of het allemaal werkt, maar ik begin voorlopig even niet aan 'in circuit programming'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Heb net ondekt dat mijn vriend uit de audiozaak een pro is op gebied van op solderen! Dat probleem is dus al opgelost! _/-\o_

Ik volg dus met spanning het verloop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
[Op deze site is ook een heel simpele programmer te vinden.
De keuze uit PICprogrammers is al groter dan de keuze uit het assortiment PICs zelf! Voor mij was belangrijk dat hij niet al te moeilijk was te solderen, en de ueber-pic 16F877 kon programmeren onder Linux. Dan is de keuze al wat minder....
De 16F627 lijkt zo sterk op de 16F628 dat ik vermoed dat hij dan ook best met de 16F628 zal werken.
Heel veel PIC's zijn compatible met elkaar. Het verschil zit vaak in extra I/O of ADC's e.d. De 16F628 is zelf pin-to-pin compatible met de 'oer'pic 16F84. Op internet is wel ergens een artikel te vinden dat de superioriteit van de 628 aantoont.

edit:
Ik volg dus met spanning het verloop.
Als je binnen GOT zoekt op Unilink zijn er best veel mensen die de line-in van hun SONY autoradio willen activeren. Als deze mensen zich nou allemaal eens zouden melden, zou het opeens heel interessant worden....

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 29-11-2003 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

richardt schreef op 10 July 2003 @ 22:06:
[...]

De keuze uit PICprogrammers is al groter dan de keuze uit het assortiment PICs zelf! Voor mij was belangrijk dat hij niet al te moeilijk was te solderen, en de ueber-pic 16F877 kon programmeren onder Linux. Dan is de keuze al wat minder....

[...]

Heel veel PIC's zijn compatible met elkaar. Het verschil zit vaak in extra I/O of ADC's e.d. De 16F628 is zelf pin-to-pin compatible met de 'oer'pic 16F84. Op internet is wel ergens een artikel te vinden dat de superioriteit van de 628 aantoont.
Eigenlijk is het gewoon geniaal van microchip dat al die dingen zoveel op elkaar lijken :)

Ik krijg hopelijk nog voor mijn vakantie de 16F627's binnen en de PIC programmer zoals die in mijn linkje stond heb ik ook ooit al 's gebouwd, dus dan laat ik wel even weten of het met dat ding lukt. Hij is volgens mij nog makkelijker te bouwen dan die van de plaatjes een paar posts terug en programmeert toch nog aardig wat verschillende soorten PIC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
richardt schreef op 10 July 2003 @ 22:01:
Wisp628 is inderdaad een 'in circuit programmer', maar volgens mij heb je een additionele kit nodig die je aan de ene kant aansluit op de PIC die moet worden geprogrammeerd en aan de andere kant aansluit op de seriele poort van je PC. De kit zelf kost al 24 Euro en moet nog zelf worden gesoldeerd. Ook moet je je schema compatible maken voor Wisp628. Als je het aandurft ben ik erg benieuwd of het allemaal werkt, maar ik begin voorlopig even niet aan 'in circuit programming'.
Hmm niet echt een optie dus lijkt me ... ik durf t in elk geval niet aan.

Ik denk dat we toch eerst eens een methode moeten vinden om de timing te bepalen. Anders heeft het denk ik geen zin om de PIC alvast voor te programmeren.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het niet mogelijk die timing extern aan te passen met bijvoorbeeld een potmeter + condensator ? Dan zouden de voorgeprogrammeerde PIC's wel te gebruiken zijn. Maar dan blijven er denk ik niet genoeg pinnen over voor serieel en unilink, of wel ?

Ik heb ooit maar een jaartje elektro gedaan, dus ik hoop dat richardt daar wat meer over kan zeggen dan ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
Anoniem: 3706 schreef op 10 July 2003 @ 22:53:
Is het niet mogelijk die timing extern aan te passen met bijvoorbeeld een potmeter + condensator ? Dan zouden de voorgeprogrammeerde PIC's wel te gebruiken zijn. Maar dan blijven er denk ik niet genoeg pinnen over voor serieel en unilink, of wel ?

Ik heb ooit maar een jaartje elektro gedaan, dus ik hoop dat richardt daar wat meer over kan zeggen dan ik ;)
Daar dacht ik stiekem ook al aan, maar ik heb geen electro gedaan, en wilde geen dom figuur slaan ;)

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Is het niet mogelijk die timing extern aan te passen met bijvoorbeeld een potmeter + condensator ?
Wat doet de condensator ??

De timing is niet het enige probleem wat ik had. Er zijn teveel variabelen om met een potmeter af te regelen. Een ander probleem is dat bij een PIC op 20Mhz de bitrate/tijd voor seriele communicatie afwijkt van wat de PC aan kan. Als je de seriele poort instelt op 115200 kbit/s dan zit je kom je uit op een 'divider' van 20E6/115k2 = 173.6 In de pic kun je natuurlijk alleen maar een integerdivider instellen waardoor je uitkomt op 115607 kbit/s (@173) of 114942 (@174). Dan vond m'n laptop niet goed genoeg en kwam de helft van de data door.

Vandaar heb ik (zie onderdelenlijstje) gekozen om de PIC te overclocken :9 naar 22.1184 Mhz zodat je met een divider van 192 precies uitkomt op een baudrate van 115200. Daardoor had ik dus wel weer het probleem dat ik andere multipliers in de code moest veranderen om aan de unilinks specs te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

richardt schreef op 10 July 2003 @ 23:17:
[...]

Wat doet de condensator ??
Toen ik dacht aan timing kwam er gelijk een NE555 in me op met natuurlijk een condensator en een potmeter en ik dacht de functie van de NE555 wel door de PIC over te kunnen laten nemen.

Misschien dat je die PIC wel direct aan een potmeter kan hangen, dat weet ik niet precies. Hij kan misschien wel aan een van de 2 analoge poorten van de 16F628 ?

Helaas weet ik dus weinig van die PIC's af. Daar baal ik op dit moment best van ;)
De timing is niet het enige probleem wat ik had. Er zijn teveel variabelen om met een potmeter af te regelen. Een ander probleem is dat bij een PIC op 20Mhz de bitrate/tijd voor seriele communicatie afwijkt van wat de PC aan kan. Als je de seriele poort instelt op 115200 kbit/s dan zit je kom je uit op een 'divider' van 20E6/115k2 = 173.6 In de pic kun je natuurlijk alleen maar een integerdivider instellen waardoor je uitkomt op 115607 kbit/s (@173) of 114942 (@174). Dan vond m'n laptop niet goed genoeg en kwam de helft van de data door.

Vandaar heb ik (zie onderdelenlijstje) gekozen om de PIC te overclocken :9 naar 22.1184 Mhz zodat je met een divider van 192 precies uitkomt op een baudrate van 115200. Daardoor had ik dus wel weer het probleem dat ik andere multipliers in de code moest veranderen om aan de unilinks specs te voldoen.
Ik vroeg me al af waarom je geen 20Mhz had :) Dan zou je eigenlijk standaard die PIC moeten overklokken, want er zullen wel meer seriele poorten zijn die dat soort grappen niet leuk vinden. In hoeverre kunnen PIC's er tegen om overklokt te worden ?

En is er geen kristal te vinden waarmee je 'm net iets kan onderklokken (:X), zodat je ook op de 115k2 uit komt ? Met een kristal @ 18.432 kan je mooi door 160 delen B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het wordt meteen allemaal zo technisch :'(

ach gelukkig heb ik meer verstand van andere zaken ;) , maar ik volg dit topicje op de voet, want het zou gaaf zijn als nu eindelijk is mijn Line-in actief gemaakt kon worden, hebben we eindelijk is een keertje SONY tuck! want het is natuurlijk een schande dat sony niet gewoon al standaard de mogelijkheid biedt je line-in te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

baart me zorgen dat het ineens zo stil is in dit topic... ik zie dit hele project al aan me neus voorbij gaan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70427 schreef op 12 July 2003 @ 01:08:
baart me zorgen dat het ineens zo stil is in dit topic... ik zie dit hele project al aan me neus voorbij gaan :'(
Mja, ik heb nog geen radio en nog geen PIC's, dus ik kan alleen maar speculeren. Ik hoop dat richardt straks weer eens langskomt met informatie vanuit de praktijk of een reactie op de voorstellen over potmeters e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Niet online

redguy

Die opti hebben ze wel op de nieuwere generatie radio's, daar kun je hem gewoon activeren. Daarmee heb je echt wel het gebruik van een wiselaar onmogelijk gemaakt aldus sony..

Er is trouwens een swotchbox te koop voor je sony waarmee je 2 wisseaar aan kunt sluiten en als 3e "wisselaar" zit er een USB geluidskaart in. Die prop je in een flaptop en gas. Leuk bedacht maar erg duur.

edit:
Nou zal het wel aan mij liggen maar ik heb allerlei modellen geprobeerd van de diverse seriele programmers op het net maar geen enkele lijkt te werken. Ook niet als ik de 12V gewoon uit een vouding haal ipv uit de seriele poort.

Nou heb ik momenteel alleen een flaptop en een epia beschikbaar, geven die allebei te weinig spanning op de ser. poort om die programmers te laten werken ?

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 29-11-2003 01:55 ]

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou zal het wel aan mij liggen maar ik heb allerlei modellen geprobeerd van de diverse seriele programmers op het net maar geen enkele lijkt te werken. Ook niet als ik de 12V gewoon uit een vouding haal ipv uit de seriele poort.

Nou heb ik momenteel alleen een flaptop en een epia beschikbaar, geven die allebei te weinig spanning op de ser. poort om die programmers te laten werken ?
Er schijnen wel 's vaker problemen te zijn met seriele poorten van laptops ja, maar ik weet niet precies waardoor die veroorzaakt worden. Heb je geen kennis in de buurt met 'n gewone pc ?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 29-11-2003 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
Anoniem: 3706 schreef op 12 July 2003 @ 10:28:
[...]

Er schijnen wel 's vaker problemen te zijn met seriele poorten van laptops ja, maar ik weet niet precies waardoor die veroorzaakt worden. Heb je geen kennis in de buurt met 'n gewone pc ?
De spanning van een laptop is idd lager, dit kan problemen opleveren.
Dit weet ik toevallig door mijn proggie com control.

Het is misschien handig als iedereen die mee wil doen mij eerdere bericht met namen en autoradio steeds aanhaald en zichzelf + radio toevoegd, dan krijgen we een mooie lijst :)

[ Voor 19% gewijzigd door itsme op 13-07-2003 09:38 ]

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Niet online

redguy

Probleem is inderdaad opgelost met een gewone PC..

O.k. Mijn radio type is een CDX-CA9000 dacht ik..

De hardware zit in elkaar, als ik een prebuild image gebruik dan reageert mijn radio wel, bij het indrukken van de sourceknop wil hij de cd opstarten en dan gaat het display ff uit en begint het opnieuw.. als ik nog een keer op source druk dan ziet hij een MD wisselaar en geeft vervolgens het zelfde probleem.
Richardt, zou je mij kunnen helpen met het maken van een nieuwe HEX file, ik heb absoluut geen kaas gegeten van software brouwen en compileren..

Ik heb een image nodig voor :
- Pic 16F84A op 20MHz (als 8Mhz beter werkt is dat ook goed)
- Met seriele aansluiting voor I/O tussen de radio en PC
- LIefst eentje met en eentje zonder jou aangepaste timing zodat ik kan testen.

Kun jij daar een hex filetje van brouwen en ff mailen naar me ? please ?

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmels
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Heeft iemand al iets weten te bakken met de source codes ? Als ik probeer een image te fabriceren, krijg ik een ware regen van foutmeldingen, meeste zijn unresolved symbols e.d.
Ik krijg zwaar het vermoeden dat er iets mis gaat met de includes, alhoewel ik daar geen aanwijsbare reden voor kan vinden.
Kan iemand eens een lijstje geven met versies van gpasm en de linux versie die bij hem / haar werkt ?

rmels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nog geen versie weten te bakken voor PIC's anders dan de 627/628.. Ook bij mij komt er dan een berg foutmeldingen vandaan, dus ik kan je niet veel verder helpen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmels
Ik heb de auteur inmiddels ook een mailtje gestuurd, ik hoop dat die nog enigszins vlot een antwoord op kans hoesten. Alle hulp is welkom.
Als ik rondspit in de include files van gpasm en wat er in de source code aangesproken wordt, lijkt het er haast op dat ik de verkeerde files heb.
Maar goed, dit blijft gissen, wellicht dat anderen op dit forum nog iets toe te voegen hebben.

rmels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Ik heb de auteur inmiddels ook een mailtje gestuurd
Hmm, niets ontvangen. Zou je die nog een keer willen sturen of je vragen hier stellen. Weekend + tandarts waren oorzaak van enige afwezigheid.

Er is inmiddels weer wat vooruitgang en wat achteruitgang geboekt.

1) Ik heb mijn GPS afgekoppeld van mijn PIC en de dongle laten werken in de default GNUnilink configuratie. Met wat mini aanpassingen v.w.b. de timing lijkt het nu veel op elkaar. Ik verwacht in de nabije toekomst de rest van de verschillen in de timing weg te werken.

2) Heb de 'device-string' gewijzigd van CD wisselaar naar MD device. Daardoor zijn er meer mogelijkheden (langere tracknames e.d.). Ik zal strakjes even een screenshot maken van m'n autoradio in MD-mode

3) Na 30 seconden schakelt de headunit zich automatisch uit... Geen idee waar dat aan ligt, maar ik kan me herinneren en ik hoop dat dit komt door de testopstelling die ik thuis heb gebruikt (scoop + voeding + laptop + programmer met vast wel 1 of andere aardlus). Ik zal binnenkort eens kijken hoe de dongle zich gedraagt in de auto zelf. Met de CD-wisselaar ging het immers ook feilloos

Zoals gezegd, het topic is niet dood, ontwikkeling is nog in volle gang. Verder ben ik nog wel benieuwd wie er allemaal geinteresseerd is in de Unilink-dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
Ik ben absoluut geintresseerd, maar todat ik weet hoe ik de timing moet bepalen en wie voor mij mijn PIC zou kunnen branden wil ik geen hardware bestellen. Of ik moet een eenvoudige methode hebben om de timing zelf aan te kunnen passen.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Bij mijn post hierboven schreef ik onder nummer 1 dat dat probleem hopelijk verleden tijd zal zijn. Eventueel zijn er nog twee mogelijkheden
1) je gebruikt de source code van de gnunilink site die bij vele radio's werkt
2) je gebruikt mijn source code.
Ik beide gevallen ben ik wel bereid om voor degene die geen programmer hebben, eventjes de pic te programmeren. (om een eventueel misverstand uit de wereld te helpen, pic-jes zijn vele malen opnieuw te programmeren, dus het is niet zo dat je dan je hardware kunt weggooien...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Niet online

redguy

status bij mij :

Hardware an programmer doen het prima.. Source code compileren gaat nu ook, bleek een foutje in de laatste source code te zitten waardoor het compileren niet lekker ging..

Het contact met de auteur waar rmels het over heeft ging niet over contact met jou richardt maar met de originele dude van de gnunilink.

Inmiddels ben ik zover dat mijn headunit (CDX-C8000R) de dongle ziet en braad een MD unit detecteerd, die kan ik met de sourceknop ook selecteren. Er komt echter nooit geluid, niet uit de tuner of cd speler ook. Het display blijft ongeveer 1 keer per seconde uit en weer aan gaan.

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

redguy schreef op 14 July 2003 @ 21:20:
status bij mij :

Hardware an programmer doen het prima.. Source code compileren gaat nu ook, bleek een foutje in de laatste source code te zitten waardoor het compileren niet lekker ging..

Het contact met de auteur waar rmels het over heeft ging niet over contact met jou richardt maar met de originele dude van de gnunilink.

Inmiddels ben ik zover dat mijn headunit (CDX-C8000R) de dongle ziet en braad een MD unit detecteerd, die kan ik met de sourceknop ook selecteren. Er komt echter nooit geluid, niet uit de tuner of cd speler ook. Het display blijft ongeveer 1 keer per seconde uit en weer aan gaan.
Zou je kunnen zeggen wat dat foutje is ? Dan hoeven we niet allemaal Simon te mailen ;)

Ergens op het forum van de gnunilink page is trouwens een keer hetzelfde probleem omschreven als wat jij nu hebt. Het bleek toen te gaan om een timing probleem en was vrij simpel op te lossen. Jammer genoeg heeft het forum geen search, dus je moet er zelf even rondkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Het uit-en-aangaan van het display betekent zoveel dat er iets misgaat in de communicatie. (duh)

Als je al een MD op je display hebt zien staan, dan heb je al het volgende bereikt:

1) De dongle heeft vertelt dat hij in de group MD-changers zit (group 0xD0)
2) De master (headunit) heeft je een ID toegekend (0xD1)
3) Je hebt waarschijnlijk goed geantwoord op een 'appoint' request (respond_appoint)
4) Je antwoordt niet goed op een ping van de master, of
5) Je vertelt de master iets wat niet goed is...

Je zult echt dieper in de source code moeten duiken om te zien wat het probleem is. Heb je er wel opgelet dat 1 van de pinnetjes van de PIC aangeeft of het een CD of MD wisselaar moet emuleren? Standaard staat hij (geloof ik) op MD maar als je het pinnetje niet aansluit dan wordt hij een CD (dacht ik). Dat kan de headunit niet verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmels
De Gnunilink.asm file in de laatste distributie is gaar, je moet de code uit de CVS tree op Sourceforge trekken, die code compiled wel naar behoren.
Timing problemen hadden we al een vermoeden van, heb inmiddels wat naar Simon gestuurd daarover, moet nog gaan zoeken hoe dat aangepast moet worden.

rmels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
Richard, zou jij mij de benodigde hardware kunnen leveren (excl kabel) en zou je voor mij de PIC kunnenprogrammeren?
Als de timing dan niet goed is, zou je m voor mij kunnen herprogrameren (wordt nogal wat verzenden denk ik).

Hoe bepalen jullie de timing? gewoon gokken?

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-07 21:42

Wizardtm

>>> H20 <<<

Heel interessant project ! Had ik ook nog maar mijn oude vertrouwde XRC850rds (erg veel plezier van gehad!)... nu heb ik helaas een JVC SH99.

#zucht# was er ook maar een gelijkwaardig project voor de JVC's

Werken? Dat doe ik morgen wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Niet online

redguy

In de diverse readme's zag ik ook al zoiets staan, over die CD/MD pin. er staat erchter nergens duidelijk wat er mee gedaan moet worden.

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uit de readme bij de source: Whether to emulate a CD or a MD changer is selected by the link on PORTA/3, unconnected = CD, GND = MD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Even een kleine update.

Alhoewel de laatste GNUnilink code (1.8, enkele maanden geleden) nog steeds niet werkt bij mij, heb ik nu toch de timing volledig synchroon met de gnunilink sources. Ik ben er nog niet aan toegekomen om te kijken waar het nu wel aan ligt.

Omdat er voor de MD-mode wat meer mogelijkheden zijn, moest ik ook een aantal dingen opnieuw programmeren. Het lukt nu om
1) disk nummer, track nummer en tijd op het display te zetten (nog niet via RS232)
2) track nummer op het display te zetten en deze te laten scrollen (16 karakters!)

Ik heb m'n radio nog niet in m'n auto zitten, en de headunit schakelt zich nog steeds uit na een random tijd (<30sec). Ook met de oude sources (CD-wisselaar) heb ik dit probleem, dus ik hoop dat het oplost als de radio daadwerkelijk weer in de auto zit (wat immers goed heeft gedraaid)

De dingen die nu nog gedaan moeten worden zijn voor een werkende MD-dongle:
1) interrupt routines die bovenstaande data via RS232 doorsturen
2) doorsturen van disknames
3) final update van gnunilink sources, protocol/timing probleem localiseren en patch doorsturen naar de gnunilink-members.

Degene die dit topic volgen, moeten nog even geduld hebben. Ik heb de componenten (pic16F628A, 20Mhz kristallen, max232's) in bestelling. Verder wil ik in het weekend een aantal printjes etsen en geinteresseerden voorzien van een al-dan-niet voorgebouwde Unilink-MD-dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
richardt schreef op 15 July 2003 @ 22:40:

[...]

Degene die dit topic volgen, moeten nog even geduld hebben. Ik heb de componenten (pic16F628A, 20Mhz kristallen, max232's) in bestelling. Verder wil ik in het weekend een aantal printjes etsen en geinteresseerden voorzien van een al-dan-niet voorgebouwde Unilink-MD-dongle.
Cool! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Richardt, in zo'n printje heb ik best interesse. De componenten heb ik zelf wel, maar etsen heb ik nooit gedaan dus dat zou dan op 'n experimenteer bordje in elkaar worden gezet. Een geëtst printje is natuurlijk wel zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
richardt schreef op 15 July 2003 @ 22:40:
Even een kleine update.

Alhoewel de laatste GNUnilink code (1.8, enkele maanden geleden) nog steeds niet werkt bij mij, heb ik nu toch de timing volledig synchroon met de gnunilink sources. Ik ben er nog niet aan toegekomen om te kijken waar het nu wel aan ligt.

Omdat er voor de MD-mode wat meer mogelijkheden zijn, moest ik ook een aantal dingen opnieuw programmeren. Het lukt nu om
1) disk nummer, track nummer en tijd op het display te zetten (nog niet via RS232)
2) track nummer op het display te zetten en deze te laten scrollen (16 karakters!)

Ik heb m'n radio nog niet in m'n auto zitten, en de headunit schakelt zich nog steeds uit na een random tijd (<30sec). Ook met de oude sources (CD-wisselaar) heb ik dit probleem, dus ik hoop dat het oplost als de radio daadwerkelijk weer in de auto zit (wat immers goed heeft gedraaid)

De dingen die nu nog gedaan moeten worden zijn voor een werkende MD-dongle:
1) interrupt routines die bovenstaande data via RS232 doorsturen
2) doorsturen van disknames
3) final update van gnunilink sources, protocol/timing probleem localiseren en patch doorsturen naar de gnunilink-members.

_/-\o_

Ik ben zeer geintreseerd in een dongle :P

Fijn overigens dat de timing nu t zelfde is. Ik ben heel benieuwd of alles zoals gewenst werkt in de Auto :)

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Status update d.d 16 juli:

Zoals vermeld heb ik nog een plaatje geschoten van de headunit zoals het nu eruit ziet.
Afbeeldingslocatie: http://130.89.17.165/users/richardt/images/radio3_small.jpg

De tekst op de headunit scrollt nu van links naar rechts (niet mogelijk in CD mode), zoals te zien is via deze link (animated gif, 250x75, 183k) De kwaliteit is nogal beroerd maar meer zat er niet in bij in een donkere kamer en met een standaard camera.

Verder ben ik nagenoeg niet verder gekomen met de dongle, afgezien van wat code cleanups en het weergeven van de diskname.

De code is trouwens volledig gebaseerd op de 16F628A. In de gnunilink source code staat een NASTY_HACK stukje code voor de 16F627, die ik eventueel wel kan overnemen, maar waarvan ik niet kan garanderen dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
En, al enige vorderingen gemaakt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Een beetje, heb inmiddels de printlayout klaar. De PIC'jes/MAX'jes heb ik ook wel binnen, maar de externe componenten (pcb's, sub-d connectoren) nog niet allemaal compleet om een nieuwe dongle te kunnen maken. Volgende week m'n etsspullen maar weer eens klaarmaken om wat printplaatjes te maken.

Het sturen van text naar het display is nog steeds niet gelukt. Probleem zit in de MAX232 die niet doet wat hij moet doen. nadeel is dat hij vastgesoldeerd zit op het exp.printje.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
richardt schreef op 23 July 2003 @ 20:18:
Een beetje, heb inmiddels de printlayout klaar. De PIC'jes/MAX'jes heb ik ook wel binnen, maar de externe componenten (pcb's, sub-d connectoren) nog niet allemaal compleet om een nieuwe dongle te kunnen maken. Volgende week m'n etsspullen maar weer eens klaarmaken om wat printplaatjes te maken.

Het sturen van text naar het display is nog steeds niet gelukt. Probleem zit in de MAX232 die niet doet wat hij moet doen. nadeel is dat hij vastgesoldeerd zit op het exp.printje.

Wordt vervolgd.
Richard, ik ga zaterdag 3 weken met vakantie en wil toch erg graag een Dongle.
Kunnen wij iets regelen? Eentje voor me vasthouden zou geweldig zijn!

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
richardt schreef op 23 July 2003 @ 20:18:

Wordt vervolgd.
Hoe kom je momenteel an de sub-d connectoren? Kan je die apart kopen, of knip je gewoon kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Update d.d 27 juli:

Naar aanleiding van het vermoeden dat ik had dat mijn MAX232 naar de eeuwige jachtvelden is gegaan (ontvangt geen data), heb ik besloten om een proef-printplaatje te maken. Ik zal deze in elkaar solderen en kijken of hij werkt zoals het hoort. Hopelijk werkt ook de originele GNUnilink source code dan...

Zondagmiddag heb ik m'n etsspullen uit de kast gehaald, en na half jaar stof te hebben gevangen is het toch zonder al te veel moeite gelukt om te etsen. Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.scintilla.utwente.nl/users/richardt/images/pcblayout_small.jpg

Deze week zal ik de print boren en de componenten die ik nog heb erop solderen. Voor de ontbrekende componenten ben ik van plan om een bestelling bij reichelt.de te plaatsen (factor x goedkoper dan conrad). Als het allemaal werkt zal ik het printje in grotere oplagen gaat maken.

Om even op de vragen in te gaan:

@Fire69: de sub-d connectoren zijn printmontage connectoren. Ik heb ze losgesoldeer van een oude Vesa-local-bus-IO-kaart die ik niet meer gebruikte. Voor het pakket zal ik ze bestellen bij Reichelt (plm 0,50 Euro voor de 25p/female variant)

@its_me: Ik denk dat ik de komende drie weken nog wel nodig heb om het prototype te testen. Ik zal er genoeg maken, om alle geinteresseerden een dongle te sturen.

Nog even een paar puntjes:

1. Het prototype heeft vier extra IO-pinnen op de connector om bijv. een relais aan te sturen met de laptop of met de autoradio.
2. Het prototype heeft drie ledjes om de status van de dongle en timing weer te geven (bijv een knipperend 'ping'-ledje...)
3. Het prototype is geetst met de volgende opstelling:

Belichting:

Afbeeldingslocatie: http://www.scintilla.utwente.nl/users/richardt/images/uvbak_small.jpg

4x 15W UV buizen, layout gelaserd op standaard papier, UV-transparant gemaakt, 4 min belicht.

ontwikkelen: 30 seconden in een 3% NaOH oplossing (gootsteen-ontstopper)
etsen: 20 minuten in een 40-graden, Fe3Cl oplossing, versneld door luchtbelletjes...

Afbeeldingslocatie: http://www.scintilla.utwente.nl/users/richardt/images/etsen_small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73026

ai.. en dat op moeders gootsteen.ik heb dat ook al eens gedaan maar nu zitten van die lelijke vlekjes op de RVS aanrecht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
richardt schreef op 27 July 2003 @ 19:31:
Update d.d 27 juli:

[...]
Dat ziet er allemaal veelbelovend uit!! :9~
@Fire69: de sub-d connectoren zijn printmontage connectoren. Ik heb ze losgesoldeer van een oude Vesa-local-bus-IO-kaart die ik niet meer gebruikte. Voor het pakket zal ik ze bestellen bij Reichelt (plm 0,50 Euro voor de 25p/female variant)
D'oh, ik bedoelde de Unilink-connectors, dus niet de sub-d connectoren. Stom van me. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
www.maxim-ic.com zal je bedoelen ;)
Het gaat hier trouwens om een PIC die te samplen is bij www.microchip.com , maar omdat hij maar 4 euro kost zou ik het daar niet voor doen, omdat je hem waarschijnlijk ook voor < 10 meteen in huis kan hebben ipv je adres ed weg moet geven. (Lees: 4 euro per stuk als je er 1000 afneemt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Tadaa..... Weer een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.scintilla.utwente.nl/users/richardt/images/prototype1_small.jpg

Het prototype van de dongle is bijna klaar. Ik heb deze week de print geboord, en met de onderdelen die ik nog had gesoldeerd. Het enige wat mist is een sub-d-9-pins-male-printmontage-connector. Ik voelde me een beetje belazerd door de shop-op-de-hoek (2.50 Euro, pfff) en wacht wel tot de complete bestelling voor alle onderdelen de deur uit gaat.

Dit weekend zal ik een kleine testronde draaien om te kijken of deze nog/ook werkt met de huidige versie van de PIC-software.

Voor wat betreft de behuizing heb ik nog geen idee. Weet iemand hier iets leuks?

@Fire69: voor wat betreft de Unilink connectors is er nog steeds geen oplossing. Het beste is om je ogen open te houden en wellicht met een van de anderen in dit topic een 2e-hands kabel te kopen. Eventueel (en als je durft) kun je ook zelf een paar draden aan de connector van de headunit vastsolderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Hm, ik volg niet echt meer. Waar komt die dongle nu juist en wat moet je dan aan je headunit koppelen? :?

Ik ken iemand die MISSCHIEN voor 12-14€ kan aan een gewone kan kabel komen. Dan heb je toch 2 connectors voor een schapelijke prijs vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
De dongle:

1) moet in ieder geval met de headunit verbonden worden (dus unilink kabel doorknippen, en de blauwe, witte, groene draadjes verbinden met de connector die je op de foto ziet)

2) kan eventueel met standaard seriele verlengkabel verbonden worden met de connector aan de achterkant (nog niet gesoldeerd op de foto). Dan kun je via 'hyperterminal' (windows) of 'echo/cat' commando's op je laptop intypen en doorsturen (via de dongle) naar de autoradio. Dit is optioneel! Doe je dit niet, dan heb je alsnog een MD-wisselaar functionaliteit maar zie je alleen GNUNILINK op je autoradio als text.

12-14 Euro voor een complete kabel is trouwens niet duur (je hebt dan dus 2 connectors)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-07 18:06
Hallo, ik wou even melden dat ik blij ben dat er nog steeds aan het onderwerp gewerkt wordt, is natuurlijk altijd voor verbetering vatbaar... Ik heb zef de dongel gebouwd zoals op http://gnunilink.sourceforge.net./

Heb de pic (16f627) gesampelt bij microchip en had het met een dag of 10 binnen, iets wat ik een hele redelijke tijd vind.

De dongle werkt ook nog met de laatste prebuilt versie op mijn CDX CA600X.
Heb hiervoor zelf een programmer gemaakt, de trivial pic programmer. Dit is een hele simpele programmer, heb ook andere meer universele programmers gebruikt maar daarmee kreeg ik helemaal geen resultaat vandaar deze. Als software gebruik ik winpicprog.

Ik heb de code voor de md erin gepompt en dat geeft ie ook keurig aan. Dat wil zeggen, meestal dan... Soms denkt ie van: 'laat ik nu maar eens een cd wisselaar worden dan' maar ook dan kan ik gewoon gebruik maken van de line in. Ik zocht namelijk een mogelijkheid om het geluid van mijn dvd aan te sluiten via mijn headunit en dit is een goede/goedkope manier. Soms loopt de code nog wel eens vast, maar dit probleem verhelp ik makkelijk door een 3x op de source knop te drukken waardoor hij vervolgens weer de dongel aanspreekt en de code reset of iets dergelijks. Het gaat er in iedeer geval om dat het werkt, en ik moet zeggen dat ik er best tevreden mee ben. Het aansturen van de pc ben ik nog mee bezig, zoek nog een printtrafo voor de voedeing van dat ding. iemand een idee? het gaat om de ETD 29 met een N67 kern. Heb hiervoor wel al gezocht op google maar nog niet iets gevonden waar dit te bestellen is. Conrad heeft ze in ieder geval niet. Nou ik hoop dat jullie wat kunnen met deze info en ik zal jullie op de hoogte houden van verdere progress...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
richardt schreef op 31 July 2003 @ 21:13:
De dongle:

1) moet in ieder geval met de headunit verbonden worden (dus unilink kabel doorknippen, en de blauwe, witte, groene draadjes verbinden met de connector die je op de foto ziet)

2) kan eventueel met standaard seriele verlengkabel verbonden worden met de connector aan de achterkant (nog niet gesoldeerd op de foto). Dan kun je via 'hyperterminal' (windows) of 'echo/cat' commando's op je laptop intypen en doorsturen (via de dongle) naar de autoradio. Dit is optioneel! Doe je dit niet, dan heb je alsnog een MD-wisselaar functionaliteit maar zie je alleen GNUNILINK op je autoradio als text.

12-14 Euro voor een complete kabel is trouwens niet duur (je hebt dan dus 2 connectors)
Ah, ok, ik dacht dus dat de connector dat er nu al op zat voor de seriele verbinding was, daarom dat ik niet helemaal kon volgen. :)

Ik hoop dat je test goed afloopt!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
Woei!

Dat ziet er goed uit Richard!

Mooi stukje werk :P

Ik ben in elk geval weer terug van vakantie.

Een vraagje overigens, welke software draai je op de PC?
Ikzelf heb ooit eens Com Control geschreven (zie ook op mijn site) om met WinAmp te kunnen werken en ben er over aan het denken om de source hiervan weer eens onder de loep te nemen zodat ik dit kan draaien icm de dongle.

Alleen heb ik nog geen idee hoe die commando's binnen komen op de seriele poort.
Todat ik een dongle heb kan ik er sowieso niet mee experimenteren, maar kun je voor mij misschien een tipje van de sluier oplichten.

* itsme heeft veel zin om hiermee aan de slag te gaan :9~

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Inderdaad, hoogste tijd voor een nieuwe status-update.

Ik heb de dongle/autoradio nu bijna weer een week in m'n auto zitten. De meeste functionaliteit die hij moet hebben zit er in en werkt ook:

* Dongle emuleert een MD speler (met mijn CD-wisselaar erbij heb ik het ook even getest, blijkt 'wel redelijk' te werken)
* De volgende toetsen worden doorgestuurt naar de PC: next, prev, 1..10 (welke zitten er nog meer op?)
* RS232 volledig werkend, inclusief handshaking (115200, 8N1)., geen problemen met de fout veroorzaakt door het 20Mhz kristal (zie ook eerdere post)
* Dongle stuurt het volgende naar het display: disknumber, tracknumber, playtime, discnames (tot 16 karakters)
* Ping ledje, display-refresh ledje, error-ledje

De hardware van de dongle werkt prima, dus daar ga ik weinig aan veranderen. Ik had wel een probleem dat de radio na het starten van de auto de verbinding met de dongle verliest. Ik heb dat opgelost door een weerstandje van BusOn naar GND te leggen, maar ik weet niet in hoeverre dat voor andere radio's ook moet. Het is in ieder geval makkelijk om die in de 25-pins connector weg te werken. Het probleem dat ik had, waarbij de headunit zich uitschakelt na een random tijd blijkt in de auto (gelukkig) niet meer voor te komen.

De software is erg experimenteel, en draait alleen nog maar op Linux. Als iemand moeite wil doen om te kijken welke commando's winamp accepteert, dan wil ik wel kijken of ik de dongle daarop aan kan passen.

Binnenkort ga ik de onderdelen bestellen bij Reichelt, en zal ik een serie printplaatjes proberen te etsen. Ik weet niet of het zin heeft om voor de onderelen een algemene Reichelt-IA te organiseren. De komende week wil ik echter nog even besteden aan het verder testen van de dongle in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Cool, je hebt weer een hele vooruitgang gemaakt! _/-\o_

Een IA lijkt mij misschien wel interessant, of tenminste een animocheck of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71731

Da's nou een gaaf project. Als er een inkoop aktie komt dan kan je meer bij schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90676

Hallo allemaal,

Ik ben ook zeer geinteresseerd in wat jullie allemaal op 'onze' autoradio's aansluiten. :)
Ik ben Productmanager voor Car Audio (bij Sony) en kan jullie uiteraard voorzien van een aantal Unilink connectoren. De voorwaarde is natuurlijk wel dat ik ook een werkend product kan krijgen.
We kunnen veel op de Unilink (of eigenlijk Sony Bus) aansluiting aansluiten maar een Laptop met MP3's is nieuw.
Ik heb wel een technische achtergrond maar het programmeren van IC-tjes etc ben ik al lang verleerd.

Laat me weten (via mail, jbartels@zonnet.nl) wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Ik kan niet beloven dat ik de unilink codes vrij kan geven want die zijn confidentieel.

Groeten,

Jeroen Bartels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hmmmm..... Sonyman, je weet dat mijn GSI met een MP70 ook wel zoiets kan gebruiken :)

Als het goed is heb ik van die FM modulator ook nog de stekkers liggen en misschien is het wel in die XA-300 bij in te bouwen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
Anoniem: 90676 schreef op 19 August 2003 @ 21:19:
Hallo allemaal,

Ik ben ook zeer geinteresseerd in wat jullie allemaal op 'onze' autoradio's aansluiten. :)
Ik ben Productmanager voor Car Audio (bij Sony) en kan jullie uiteraard voorzien van een aantal Unilink connectoren. De voorwaarde is natuurlijk wel dat ik ook een werkend product kan krijgen.
We kunnen veel op de Unilink (of eigenlijk Sony Bus) aansluiting aansluiten maar een Laptop met MP3's is nieuw.
Ik heb wel een technische achtergrond maar het programmeren van IC-tjes etc ben ik al lang verleerd.

Laat me weten (via mail, jbartels@zonnet.nl) wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Ik kan niet beloven dat ik de unilink codes vrij kan geven want die zijn confidentieel.

Groeten,

Jeroen Bartels
Als er een laptop aanhangt zijn er heel erg veel mogelijkheden, bijvoorbeeld een Route Planner / GPS, natuurlijk moet je die dan ook aansluiten op de laptop, maar door de speakers klinkt natuurlijk wel strak :) helemaal als je kunt zeggen dat t allemaal custum made is (door richardt® 8)7 dan he)
Afhankelijk van de snelheid tussen laptop en scherm van de autoradio moet een pijltje naar links of rechts ook wel mogelijk zijn.

Als mijn laptop eraan zou hangen komt daar natuurlijk ook een wireless NIC in, zodoende kan ik dan MP3's synchroniseren met de laptop thuis :P .

Enige "probleem" is de stroomvoorziening voor de laptop, maar daar vindt ik vast wel wat op (een stroomomvormer voor 220 is de auto waarschijnlijk).

Aangezien ik een trage latop heb (voorlopig) zal ik er geen DVD aan hangen, maar mogelijk is het zeker.

Voor mij is MP3 in elk geval de belangrijkste reden.
Een MP3 speler in een nieuwe autoradio zie ik niet zitten omdat ik dan nog met CD's zit te werken, de harde schijf in de laptop is gewoon veel makkelijker.
Ook mijn ervaring met te heet wordende CD's hoop ik zo te omzijlen.
(In de zomer slaan erg veel cd's over, de autoradio echter niet, een laptop zou dit probleem dus moeten kunnen oplossen.)

Maar ik ga nu pitten, morgen werken :z

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
Krijgen we nog een update Richard?

Ik ben nog steeds heel benieuwd.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Ik was er al bang voor....

Update: de dongle draait nog steeds naar alle tevredenheid in m'n auto. Hij draait erg stabiel, en is in tegenstelling tot het eerste prototype, nog nooit uitgevallen. Zelfs na het opnieuw starten wordt de verbinding weer opnieuw tot stand gebracht.
Het enige probleem dat ik heb is het tegelijkertijd sturen van text en ontvangen van headunit-commando's. Vaak komt de text dan niet door op het display. De commando's komen wel altijd aan bij de laptop. Waarschijnlijk een probleem met RS232-handshaking.

In ieder geval is gebleken dat de hardware van de dongle prima werkt, en ik denk niet dat ik nog dingen hieraan ga veranderen. De onderdelen kunnen binnenkort besteld worden. Waar dat moet gebeuren is nog steeds onduidelijk. Ik heb even contact gehad met de organisator van de vorige Reichelt-inkoopactie. Hij was niet laaiend enthousiast over de service van TPG en Reichelt, echter ze zijn wel heel goedkoop. Ik denk zelf, dat het met enige voorzichtigheid wel moet kunnen. Waarschijnlijk dat ik eens met een animocheck ga kijken hoeveel interesse er is.

Voor wat betreft de software (PIC-code) wil ik nog de fast-forward/backward en de LIST knop doorsturen naar de laptop. Met de laatste knop krijg je dan (bijvoorbeeld) een overzicht van directory-namen/playlist op je headunit. Weet iemand of er verder nog toetsen op de headunit zitten die ik kan gebruiken???

Verder wil ik een klein Linux-programma'tje schrijven die met dezelfde commando's werkt als een infrarood-AB+Winamp combinatie. De PIC-code kan dan hetzelfde blijven.

Voor wat betreft de ideeen van its_me twee posts hierboven:
*) de snelheid tussen laptop en scherm is redelijk goed. Nadat de laptop text heeft gestuurd verschijnt het binnen een paar 100ms op het display van de headunit (alleen nu werkt het even niet.....)
*) GPS: werkelijke GPS-snelheid en data is geen probleem. Navigatie onder Linux is niet beschikbaar.
*) WiFI: heb dat een tijdje gehad, werkt welk makkelijk.
*) Stroomvoorziening: het makkelijkste is inderdaad en 12V-220V omzetter. Nadeel is de stroomopname/inefficientie (plm 800mA in rust), voordeel is de ontkoppeling (dus onstoring en minder brom) van de gemeenschappelijke massa. Ik heb nu mijn laptop aan de 12V Unilink-voeding geknoopt. De ruststroom als de laptop mp3 speelt is ongeveer 300mA. In mijn geval kon ik mijn auto nog starten na 2.5 dagen mp3's te hebben gespeeld . Een rekensommetje leert dat de laptop dan 2.5dag*24uur*0.3A / 44Ah = 41% van de totale accucapaciteit heeft verbruikt. In dit winter gaat dit waarschijnlijk niet meer op.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
Woei! (andere variaties typen niet zo fijn), een update! _/-\o_

Ik hoop dat de IA niet te lang gaat duren :P dan heb ik m sneller in huis ;)
Ook fantastisch natuurlijk dat de verbinding na het starten weer in orde komt, dat maakt een en ander natuurlijk veel makkelijker. :)

Over de efficientie van een stroomomvormer heb ik gelezen ja, helaas heeft mijn (oude) laptop een interne adapter en geen externe, waardoor ik bijna genoodzaakt ben om een stroomomvormer te gebruiken.
Voor een nieuwere laptop is de keuze om de 12 uit de accu te gebruiken natuurlijk snel gemaakt.
Voor wat betreft de software (PIC-code) wil ik nog de fast-forward/backward en de LIST knop doorsturen naar de laptop. Met de laatste knop krijg je dan (bijvoorbeeld) een overzicht van directory-namen/playlist op je headunit. Weet iemand of er verder nog toetsen op de headunit zitten die ik kan gebruiken???
Wat kan er allemaal worden verstuurd?

Ik denk dat in elk geval het volgende verstuurd moet (lees zou fijn zijn) kunnen worden:

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
Volgende
Vorige
FF
FB
LIST/PTY (is zelfde knop)

Ik weet niet wat de gevolgen zijn van het versturen van info over alle knoppen, wat je niet gebruikt wordt dan onnodig verzonden, maar is dat erg :?

Vooral off lijkt me handig, indien mogelijk, dan kan ik de laptop uit laten gaan na het ontvangen van dit signaal. (In theorie dan, want ik moet eerst nog kijken of ik t aan de praat krijg natuurlijk 8)7 )

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Het vervelende is natuurlijk dat sommige radio's knoppen 1-10 hebben, en andere maar 1-6, weet niet of dat er iets aan doet eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 19:33
Dit is precies wat ik zoek, maar natuurlijk heb ik geen SONY radio.

Weet iemand iets vergelijkends voor VDO ?

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• J4CK4L
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-02 17:12
Ik kwam van de week toevallig op deze thread en heb met zeer grote interesse alles gelezen. Ik heb ook een sony autoradio en ben geinteresseerd in de dongle.

Ik heb alleen nog een vraag over het gelijktijdig aansluiten van de dongle en een CD-wisselaar. Er staat in de thread dat dit mogelijk is, maar hoe werkt dat dan precies? Hoe lopen de aansluitingen en heb ik dan nog iets extra nodig?

• HvB83
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik heb zeer zeker ook interesse, al iets van anderhalf jaar volg ik dat Unilink-gebeuren, maar iets (voor mij) bruikbaars is er nog niet echt uitgekomen. Helaas beperkt mijn kennis op dit gebied zich nogal, dus voor het programmeren van PIC's, het uitdenken van schema's etc ben ik helaas van jullie afhankelijk. Ik heb 2 sony-radio's met wisselaar-besturing, dan kan ik in ieder geval lekker rustig knutselen tot het werkt. De typenummers zal ik vanavond even posten.

Ik zag ook dat er al mensen bezig zijn om een emulator voor winamp te maken: geweldig! Keep up the good work zou ik zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Zo, net even gekeken welke HU's ik nou precies heb liggen, gelijk een mooi excuus om deze topic weer even onder de aandacht te brengen... ;)

XR-C5300RX (kan ik mooi mee testen)
CDX-4180RV (technisch gelijk aan de 4180R, maar dan met blauw display)

Verder heb ik nog een newbie-vraagje... Nadat je de dongle werkend hebt, welke software moet je daarna gebruiken om het geheel werkend te krijgen? Simpelweg aan een windows-machine met winamp hangen gaat natuurlijk niks worden, maar wat je dan wel moet doen kan ik eigenlijk ook nergens vinden... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Hoe werkt het eigenlijk om een cd-wisselaar en de dongle tegelijk aan te sluiten? Werkt dat met een splitser of zo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Even snel een antwoord op de vragen:

*) De dongle werkt alleen met SONY' autoradio's die zijn voorzien van de Unilink-bus. Sommige Alpine radio's werken ook met deze bus. Headunits van andere merken werken beslist niet maar misschien zijn er soortgelijke projecten als GNUnilink.

*) Dat sommige headunits slechts de knoppen '1' t/m '6' hebben maakt voor de dongle software niet uit. In principe ook niet voor de 'backend'-software, als je er maar voor zorgt dat al je mp3-bestanden en -directories te bereiken zijn met deze knoppen (dus bijvoorbeeld alleen maar directories met namen 000, 005, 566 etc.)

*) Het gelijktijdig aansluiten van dongle en CD-wisselaar gaat (redelijk) goed. Ik heb alle bus-signalen zowel met dongle als met wisselaar verbonden en de headunit herkent dan alle slaves. Zoals ik al in het begin van dit topic heb gepost, had ik wel een probleem toen ik ook de dongle als CD-wisselaar liet werken. In principe is het mogelijk om dit werkend te krijgen, maar ik heb er niet meer tijd ingestoken en gekozen voor een MD-dongle. Let wel: de audio signalen moeten wel degelijk geswitched worden!! Dit staat nog op m'n TODO lijstje, maar met de dongle heb ik daar alvast rekening mee gehouden (er zijn 4 I/O lijntjes over voor vrij gebruik)

*) De backend-software draait nu nog alleen op Linux. (simpel perl-script). Er is vast wel een winamp plugin te schrijven die hetzelfde doet onder windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik ben heel benieuwd. Heb je al enig zicht op wanneer je eventuele prints/bouwpakketjes kunt/wilt versturen? Ik heb geen idee hoe dat normaal geregeld wordt, maar wat mij betreft maak ik het gewoon van tevoren over, zodat je in ieder geval zeker weet dat je daarmee niet de mist in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
Ik zit nog een beetje in dubio over hoe ik dat ga regelen. Ik heb niet zoveel printmateriaal meer liggen dat ik voldoende printjes kan etsen, denk ik. Daarnaast heb ik al helemaal niet de onderdelen dus die moeten in ieder geval worden besteld.
Het wordt of een persoonlijke bestelling bij Conrad, of een IA bij Reichelt. De laatste gaat dan langer duren (maanden?), dus dat is ook weer een nadeel.
Pagina: 1 2 Laatste