Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik heb hem zelf ook

quote:
P85/3 en een P85
Da's een drie en een tweekanaals :). En is mooi met een 805 (al doet een 6300 het ook prima hoor :)).

Lang*e*pe*nis*spe*ci*fi*ca*tie (de ~ (m.), ~ies):
Schreeuwerige specificatie die mensen makkelijk aanspreekt maar alles behalve bepalend is voor de kwaliteit.

Voorbeelden: Full HD, 1000Watt, 20Megapixels

quote:
Twee keer een 2kanaals is onhandig, omdat je dan een kanaal mist
Je kan dan beter 1 vijf kanaals amp kopen zoals de 1095. Je krijgt dan geen geluidsverschillen tussen de kanalen.
De 1095 heeft ook twee trafo's en als je 'm goed aansluit heb je in stereo mode (dus alleen je fronts aansturend) een trafo per kanaal. (links voorspeaker aan linkervoor amp uitgang en rechtervoor speaker aan rechter rear amp uitgang). Op die manier kan ie perfect een setje 805 of hoger aansturen.

Waarom is het onhandig? Hangt er vanaf hoeveel kanalen amplificatie je nodig hebt. En een goede twee-kanaals eindamp presteert in theorie wel beter dan een een meer-kanaals amp, omdat er eenvoudigweg minder onderdelen gedeeld worden (een van de redenen, naast de digitale circuits, waarom AV amps altijd minder goed presteren dan stereo amps). En als je identieke eindbakken neemt zijn er helemaal geen geluidsverschillen.

Maar het grootste probleem met meer-kanaals eindbakken is dat er gewoon niet zo veel betaalbare beschikbaar zijn, behalve de Rotels. En als je op Rotel afknapt, zoals ik, is de twee-kanaals route (of drie-kanaals zoals bij Arcam) de enige andere mogelijkheid, afgezien van monoblokken (niet handig ivm ruimte lijkt me bij een surroundopstelling).

Intel Core 2 Duo E8400 / Asus P5Q-E / 2 x 2GB PC6400 Cl6 / Sapphire HD4870 512MB / Samsung 640GB / Hitachi 250 GB / NEC ND-3800 / Asus 16x48x DVD / Arctic Freeze Pro 7

©

quote:
ernst schreef op 23 June 2003 @ 17:47:
[...]

overkopen is nogal fout ja...
fout nederlands voor het geval je dat nog niet duidelijk was ;)
En "fout-nederlands" is ook geen nederlands woord ;)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Back on Planet Telex
Reg. datum: 04 november 2001

quote:
Scarp schreef op 24 June 2003 @ 07:26:
[...]

Twee keer een 2kanaals is onhandig, omdat je dan een kanaal mist :)
Je kan dan beter 1 vijf kanaals amp kopen zoals de 1095. Je krijgt dan geen geluidsverschillen tussen de kanalen.
De 1095 heeft ook twee trafo's en als je 'm goed aansluit heb je in stereo mode (dus alleen je fronts aansturend) een trafo per kanaal. (links voorspeaker aan linkervoor amp uitgang en rechtervoor speaker aan rechter rear amp uitgang). Op die manier kan ie perfect een setje 805 of hoger aansturen.

Je kan ook (dat is wat ik zou doen als ik een HT'er was) een Musical Fidelity HT600 kopen (kan je nu vinden voor zo'n 1400 euro). Is ook een vijfkanaals eindbak en elk kanaal heeft zijn eigen power suply.

quote:
True mono-bloc construction: Each channel has a separate transformer, heat sink, PCB and socketry. - Perfect channel separation and holographic imaging. Also huge dynamic range.
En Musical Fidelity staat wel bekend om de geluidskwaliteit.

I tried, in vain, to disconnect my brain. I don't know if I can handle it....handle so....much pain.
Hoch in die Bergen, da steht ein Gerät, da werden die Mädel elektrisch genäht.

Dat lijkt me inderdaad een mooie oplossing. Ik ken MF niet wat klank betreft, maar dit heeft niet de nadelen van de Rotels en andere AV amps. Wat is de nieuwprijs van dat ding?

Intel Core 2 Duo E8400 / Asus P5Q-E / 2 x 2GB PC6400 Cl6 / Sapphire HD4870 512MB / Samsung 640GB / Hitachi 250 GB / NEC ND-3800 / Asus 16x48x DVD / Arctic Freeze Pro 7

quote:
Dr. Strangelove schreef op 24 June 2003 @ 09:21:
[...]
Waarom is het onhandig? Hangt er vanaf hoeveel kanalen amplificatie je nodig hebt. En een goede twee-kanaals eindamp presteert in theorie wel beter dan een een meer-kanaals amp, omdat er eenvoudigweg minder onderdelen gedeeld worden (een van de redenen, naast de digitale circuits, waarom AV amps altijd minder goed presteren dan stereo amps). En als je identieke eindbakken neemt zijn er helemaal geen geluidsverschillen.

Maar het grootste probleem met meer-kanaals eindbakken is dat er gewoon niet zo veel betaalbare beschikbaar zijn, behalve de Rotels. En als je op Rotel afknapt, zoals ik, is de twee-kanaals route (of drie-kanaals zoals bij Arcam) de enige andere mogelijkheid, afgezien van monoblokken (niet handig ivm ruimte lijkt me bij een surroundopstelling).

Met twee paar stereo amp mis je dus je center kanaal. Dus moet je of een 3 kanaals hebben of een stereo amp erbij doen (op zich leuk als je 6.1 wilt).
Als ik het geld ervoor zou hebben (en de speakers die het willen), dan zou ik zelf ook 3x een 1090 pakken.

Qua praktisch is gewoon een 5 kanaals amp handiger.

Overigens verzanden we nu in een discussie die in een discussie topic hoort, niet hier lijkt mij.

Scarp wijzigde dit bericht 24-06-2003 11:26 (5%)

Everybody is wired

quote:
Scarp schreef op 24 June 2003 @ 11:26:
[...]

Met twee paar stereo amp mis je dus je center kanaal.

Ik heb ooit een luister sessie gehad bij iemand die het top model speakers van elac had staan aangestuurd door een lampenbak.

2 kanaals installatie.. Maar het was alsof je er live bij bent. Ik zelf altijd persoonlijk. Een center is niet altijd nodig. Wel makkelijk.

Goede frontspeakers kunnen het gemis van een front speaker prima opvangen.

Nu even iets anders...

Heeft iemand een tabel waarin staat welke speakers geschikt zijn voor welke versterker..

Veel mensen die ik spreek geven aan dat bepaalde merken speakers het beste passen bij een bepaalde versterkermerk

voorbeeld

yamaha - BW en KEF
Denon - Mission
Onkyo - KEF

Ik weet niet of die klopt dat bepaalde merken het goed bijelkaar doen. Maar zal het zoek werk wel een stuk makkelijker maken als je weet op welke merken je het beste kunt gaan richten.

Want ik vind het persoonlijk gekkenwerk als ik alle speakers moet gaan testen met mijn versterker (Yamaha RX630-rds)
Je kan niet eenduidig zeggen dat bepaalde speakers niet met bepaalde electronica gaat, dat is (you guessed it) puur persoonlijk. Hooguit kan je wat algemeenheden in het rond strooien, zoals dat een amp die van nature warm is niet goed matched met een speaker die ook warm van klankkleur is, maar ook dat is voor een belangrijk deel persoonlijk. Zo vind ik NAD in het algemeen niet lekker matchen met B&W, omdat NAD over het algemeen vrij kil is, en B&W metaldome tweeters gebruikt die vrij scherp overkomen in het hoog. Maar ja, er zijn uitzonderingen: de 320BEE van mijn vader klinkt bijvoorbeeld fantastisch op zijn 310s. Zowel amp als speaker zijn in dit geval niet representatief voor de beide merken in het algemeen, maar daar zit dus meteen het probleem met het maken van een tabel.

Je moet niet alle speakers gaan testen met je amp. Wat ik zou doen: ga naar een luisterruimte met een zelfbedieningspaneeltje, en luister eens een dozijn speakers. Kost je een uurtje. Dan blijven er twee of drie over die je mooi vindt, en dan ga je eens inlezen om te zien of er speakers zijn die vergelijkbaar zijn. Eventueel luister je die dan ook.

Ik heb echt niet alle speakers in mijn prijsklasse geluisterd, bij lange na niet. Ik heb gezocht tot ik iets vond wat ik mooi vond; vervolgens de concurrentie beluisterd die ik kon luisteren in mijn omgeving, en uiteindelijk gewoon besloten.

Ten eerste mooie sets allemaal :D
Alleen een beetje duur voor mij vrees ik :(
Ik heb een Marantz sr-4300 net 2 weken oud _/-\o_ :)
Maar.. nu zoek ik nu nog boxen natuurlijk...
Wil per box ongeveer ¤400/500 uitgeven.. (als t kan natuurlijk lager, student...)
Zijn er in die prijs klasse boxen waar goed geluid uit komt?

DeepFM The best in dance&house muziek!

Reg. datum: 12 januari 2002

als je toch bij de Correct bent langsgeweest --> ga bij hun eens naar speakers luisteren. Ze hebben B&W 603 + 604, KEF Q5 + Q7 en nog wat magnat. met een beetje aandringen mag je ze waarschijnlijk wel even op de SR-4300 aansluiten. Ik heb zelf ook deze vergelijking gemaakt en de B&W's vielen mij zwaar tegen. Veelste vlak, totaal geen emotie. De KEF's klonken echt vele malen voller en hadden er duidelijk meer zin in. Niet wat ik had verwacht, maar uiteindelijk toch twee KEF Q5 meegenomen. Informeer je van tevoren wat de prijzen zijn bij andere dealers en doe hier je voordeel mee. Succes dermee :)

Doogie wijzigde dit bericht 24-06-2003 16:44 (3%)

<deze ruimte is te huur>

quote:
harmageddon schreef op 24 juni 2003 @ 16:37:
Ten eerste mooie sets allemaal :D
Alleen een beetje duur voor mij vrees ik :(
Ik heb een Marantz sr-4300 net 2 weken oud _/-\o_ :)
Maar.. nu zoek ik nu nog boxen natuurlijk...
Wil per box ongeveer ¤400/500 uitgeven.. (als t kan natuurlijk lager, student...)
Zijn er in die prijs klasse boxen waar goed geluid uit komt?

Als je tevreden bent met de zogenaamde 'bookshelf' modellen en je er niet voor schaamt om 't laag wat aan te vullen met een subwoofer zijn er wel degelijk prima luidsprekers te krijgen voor dat bedrag.

Ikzelf heb als surrounds de Mission 780 (ongeveer 300 euro/stuk)(http://www.mission.co.uk/product/78/loudspeaker_780.htm), maar deze zijn ook prima als front te gebruiken. Het geluid wat deze speakers maken is vrij rustig maar wel gedetailleerd en het hoog is duidelijk aanwezig maar nooit scherp.

Als je zo'n 500/box wilt uitgeven, en tenminste 4 boxen koopt kan je overwegen als front speakers de 782 te nemen (die zijn iets duurder dan 500, maar de 780's zijn weer iets goedkoper, waardoor dat gemiddeld wel goed uitkomt :) ) ...

Natuurlijk ben je op dit forum verplicht B&W te kopen wil je een beetje 'meedoen', maar daar trek ik me niks van aan en ben erg tevreden met de combi die ik heb...

Qlone wijzigde dit bericht 24-06-2003 16:49 (3%)

Bezoek ook eens qixis.com!.

Ik heb liever 3 weg (of meer natuurlijk :P ) luid sprekers..
En ik ben zowiezo wel van plan om er ooit een subwoofer bij te komen, dat is gewoon een must bij films :)
En t gaat hier dus om 2 stereo boxen.. niet in eens keer een hele set...

Tenzij je het echt niet ziet zitten, voor 400 PER speaker kun je erg leuke Vifa DIY apparaten neerzetten.
Is alleen wel aardig wat werk, dat zeg ik er wel bij.

rmels

Leg eens uit :o
Is zelfbouw boxen trouwens ook een beetje betaalbaar, en heb je dan leuke kwaliteit geluid?
En natuurlijk is het lastig en elkaar te zetten?

<deze ruimte is te huur>

quote:
harmageddon schreef op 24 June 2003 @ 16:52:
Ik heb liever 3 weg (of meer natuurlijk :P ) luid sprekers..
Waarom? Een 3-weg filter is moeilijker te maken dan een 2-weg filter (2 crossovers, met alle problematiek die daar bij hoort (klank van de units, fasedraaiingen, aansturingsverschillen (hangt ook weer af van de controle die je versterker over je speakers heeft))) en een goede 2-weg klinkt daarom niet slechter dan een 3-weg uit dezelfde prijsklasse. Het ziet er hooguit wat minder stoer uit...

Ach dat t minder stoer is geeft niet... Heb hier nu 2 "Cat" boxen staan van de lidl voor 30 euro :P Komt wel redelijk/goed geluid uit, maar t kan altijd beter natuurlijk :o

<deze ruimte is te huur>

Ga eens speakers luisteren in de prijscategorie die je net noemde en van de merken die hier al eerder genoemd zijn, en edit dan je post waarbij je 'redelijk/goed' even vervangt door 'matig' :P . Ik had ooit een technics setje met bijbehorende boxjes en kocht toen mijn eerste yamaha versterkertje. Ik wist niet wat ik hoorde; die gare boxen waar 10x te veel bas uit kwam en die nog nooit van hoge tonen hadden gehoord produceerden ineens een acceptabel geluid. Een paar maanden later ging ik luisteren naar andere speakers en dat was weer zo'n openbaring...

Mijn oude set heb ik verkocht aan mijn ouders en die staat nog dagelijks te spelen dus ik heb wel een goede vergelijking en vind 't iedere keer weer 't geld meer dan waard geweest.

Luisteren ga ik zeker doen :)
Zit nu een beetje te surfen naar boxen... welke merken beetje ok zijn en welke ik absoluut moet vermijden :)
Nu kwam k ff uit op Infinity Alpha 40/50 serie uit
Komt overeen met m'n prijs klasse.. (Althans volgens hun site :P)
Heb wel vaker mensen over dit merk gehoord dat t goed klinkt enzo...
Valt hier iets over te zeggen?
En ja ik beloof .. Ik ga binnenkort naar de speciaal zaken en luisteren (denk deze week nog) Aangezien ik sinds vanmiddag VAKANTIE!!!!!!!!!!!!111 heb :P

edit: is t trouwens niet verstandig om dit ff via mail te doen? t gaat zo offtopic enzo :o

harmageddon wijzigde dit bericht 24-06-2003 17:17 (8%)

quote:
Qlone schreef op 24 June 2003 @ 16:46:
[...]

Natuurlijk ben je op dit forum verplicht B&W te kopen wil je een beetje 'meedoen', maar daar trek ik me niks van aan en ben erg tevreden met de combi die ik heb...

Onzin. Iedereen moet kopen wat ie wil. De ene vind B&W fantastisch (ik bv), de andere vind Kef goed, de ander heeft een voorkeur voor nog iets anders.
Tis allemaal persoonlijk. Als iemand tevreden is met een bepaald setje dan is dat hardstikke mooi, of het nou 10 euro kostte bij de aldi of 100.000 euro kostte (Marting Logan statement bv).

Ik kwam bij de B&W 804's uit. Ik ben hier uitermate tevreden mee. Dat ze niet goedkoop zijn is dan jammer, maar het is wel het geluid wat ik wil.
Overigens is het allemaal wel te betalen als je spaart en een redelijke baan hebt, maar je moet het er ook voorover hebben.

Dus koop een set waar je echt tevreden over bent, zowel qua geluid als qua financien. Staar je nooit blind op merken, maar luister gewoon.

Volgens mij heeft iemand hier op het forum nog een setje 603 te koop staan toch? :)
quote:
twopack schreef op 24 June 2003 @ 18:02:
Volgens mij heeft iemand hier op het forum nog een setje 603 te koop staan toch? :)

Ja, bovengetekende (Scarp) ;)

offtopic:
en ik een setje 602's ;)

Aangezien er nog geen nieuw Centraal Home-Theatre topic is, en deze vraag dit forum imho wel waard is stel ik hem hier maar.

Ik probeer een combinatie uit te docteren dat zowel erg goed presteert in surround als stereo. Belangrijk hierbij dat het niet teveel mag kosten en waarbij dus niet de stereo kwaliteit ondergesneeuwd word door honderden DSP functies.

Iemand die op de hoogte is van wat er te krijgen is zal snel NAD roepen, ja een surround amp, een T752 bijvoorbeeld presteert zowel in surround erg goed en vast stereo ook wel. Hier gaat het mij ook niet om, smaak is subjectief, en ik luister zelf wel of het mij bevalt.

Waar ik wel naar zoek zijn voorbeelden hoe het ook kan behalve dus de betreffende NAD. Een losse geintegreerde amp naast een AV amp is al een mooie oplossing, maar veel goed presterende budget versterkers kennen geen functie om het volume onafhankelijk van de volume knop te regelen. Zo krijg je de situatie dat je steeds je volume moet regelen bij het switchen van film naar muziek.

Wat ik bedoel heeft bijvoorbeeld een Arcam A75plus wel. Heel handig, en dit zoek ik dus ook op een versterker. Wie kent andere stereo versterkers die deze functie ook hebben, vaak aangeduid met Unity Gain.

Ik kijk in 1e instantie rond met een budget van rond de ¤1000 euro voor het versterker gedeelte. Het liefst heb ik dan een goede stereo oplossing in en kwa surround iets wat ook dts-es en dd-ex kan decoderen. Maar duurdere creatieve oplossingen worden ook gewaardeerd. Goedkoper ook uiteraard ;)

www.hospitalitylife.nl

The man with the plan

quote:
Play schreef op 24 juni 2003 @ 18:28:
[..]

Waar ik wel naar zoek zijn voorbeelden hoe het ook kan behalve dus de betreffende NAD. Een losse geintegreerde amp naast een AV amp is al een mooie oplossing, maar veel goed presterende budget versterkers kennen geen functie om het volume onafhankelijk van de volume knop te regelen. Zo krijg je de situatie dat je steeds je volume moet regelen bij het switchen van film naar muziek.

Wat ik bedoel heeft bijvoorbeeld een Arcam A75plus wel. Heel handig, en dit zoek ik dus ook op een versterker. Wie kent andere stereo versterkers die deze functie ook hebben, vaak aangeduid met Unity Gain.
In de Micromega Minimum serie beschikt de Minimum AMP over deze functie. Het is een mooie muzikale versterker die in stereo bijvoorbeeld de AVR-200 van Arcam eruit speelde (naar mijn mening natuurlijk) en die staat dan nog bekend om zijn 2.0 kwaltiteit.

Great minds think alike!

Smart

quote:
Play schreef op 24 juni 2003 @ 18:28:Waar ik wel naar zoek zijn voorbeelden hoe het ook kan behalve dus de betreffende NAD. Een losse geintegreerde amp naast een AV amp is al een mooie oplossing, maar veel goed presterende budget versterkers kennen geen functie om het volume onafhankelijk van de volume knop te regelen. Zo krijg je de situatie dat je steeds je volume moet regelen bij het switchen van film naar muziek.

Heeft Onkyo niet ook zo'n functie? Op de site staat (bij bijvoorbeeld de TX-SR600E):
quote:
What means IntelliVolume?

The output level of each component or source connected to your receiver varies – Onkyo’s IntelliVolume automatically “corrects” these variations, so you don’t have to adjust the volume every time you change sources.
Qua klank en prijzen ben ik niet bekend hiermee, dus of het binnen je aandachtsgebied valt zou ik niet weten :D

Big car, small ****

Qua zelfbouw heb je voor 400 EUR echt iets goeds. Het moeilijk valt wel mee, ik heb zelf de kasten laten bouwen, dat scheelt al een hoop. Maar als je een verfrolletje en een soldeerbout hele enge dingen vindt, dan heb je een probleem. Geduld vindt ik echter nog belangrijker, haastwerk levert een slecht resultaat op.
Kijk eens op http://www.speakerland.com of http://www.speakerenco.nl , daar staat wat er zo ongeveer gangbaar is.
Vergis je niet in DIY, ik had er zelf totaal ook geen oren naar, totdat bleek dat ik voor een fabrieksluidspreker die me een beetje aanstond, al zo op 1000 EUR per stuk zat.
Nu heb ik voor rond de EUR 500 per zuil een hele mooie oplossing, die gegarandeerd de vloer aanveegd met de meeste fabrieksluidsprekers in dezelfde prijsklasse.
Ga gewoon een keer bij een van bovenstaande bedrijven luisteren, was voor mij de "openbaring" om het zo eens te zeggen.

rmels wijzigde dit bericht 24-06-2003 19:06 (4%)

rmels

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws