Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik heb allebij me fans van me Q-tec 550Watt Dual-Fan op 7 volt draaien en is wel lekker stil eerst maakte ze teveel geluid :)

http://members.lycos.nl/jeroenrxc/mod/volt.gif
dit zijn mee voltlijnen.

me specs:

AMD Athlon 2800+
512Mb ddr 2700
80 gig hd
radeon 9700 pro

en het draait altijd stressed, heb een koeitje

quote:
Erik1 schreef op 19 June 2003 @ 18:11:
Die kast heb ik ook, maar dan in het zwart, met ccfl erin, al kan ik beter hcfl zeggen want dat ding word loeiheet :X

Die kleurige fannetjes zijn aardig stil en draaien denk ik ongeveer 2000 RPM. er zitten er 2 onderin (zie plaatje) en een onder de voeding, waar weinig warme lucht uitkomt omdat de voeding het allemaal afzuigt.
Is je casetemp een beetje ok? Die kasten zijn trouwens echt supergoedkoop :) 59 euro met TL verlichting, 48 euro (!!) zonder TL verlichting. Ze zijn alleen van standaard formaat... De Chieftec dragon/matrox kasten zijn weer 8cm hoger ofzo, natuurlijk altijd lekker voor de kabels, maarja... Beetje offtopic...

Q-TEC 550Watt PSU DUAL FAN GOLD PFC 49,00
Q-TEC 6050MD ZILVER TRANSPARENT CASE 48,00

Perfect price :) http://www.digiworld.com/ verkoopt ze allebei. En dan ook nog de Falconrock II, wat is OOK al van plan te halen, met een betere casefan erop.

Yokozuna wijzigde dit bericht 19-06-2003 21:54 (50%)

quote:
Yokozuna schreef op 19 June 2003 @ 21:25:
[...]

Je hebt ook geen intakes in de voorkant?

zo?
- 2 intakes in zijkant
- 1 outtake achterin, 1 outtake van voeding

Is je casetemp een beetje ok? Die kasten zijn trouwens echt supergoedkoop :) 59 euro met TL verlichting, 48 euro (!!) zonder TL verlichting. Ze zijn alleen van standaard formaat... De Chieftec dragon/matrox kasten zijn weer 8cm hoger ofzo, natuurlijk altijd lekker voor de kabels, maarja... Beetje offtopic...
Mijn casetemp is geloof ik wel ok (ik kan het niet zien in mbm, alleen CPU temp) , omdat die voeding alle lucht van m'n processor afzuigt :P Verder is alleen m'n Videokaart een warmtebron. Een groot voordeel is dat een van die onderste fans tegen m'n hdd aanblaast die nu 37C ipv 52C is :) Ik heb geen fans voorin, er kunnen er 4 in, maar dat lijkt me niet nuttig. 2 intakes en 1 outtake + Voeding die ontzettend veel lucht verplaatst lijkt me genoeg :P Hier staat een foto van mijn kast in werking :)

Edit:
Ik heb hem ook bij digiworld gekocht (59 euro met licht) samen met een Q-Tec 550W voor 45 euro. En een Falconrock koeler kun je beter niet doen, mijne wordt 60C stressed met een XP 2250MHz @ 1,85v ;( (heb er nu maar een straaljager fan op gebouwd @ 5200RPM Herrie)

[/offtopic] ;)

Erik1 wijzigde dit bericht 19-06-2003 22:20 (14%)

Specs: IBM ThinkPad T41 - P-M 1600 2MB - 2GB RAM - 60GB 7200rpm - 14" SXGA+

Gaaf. Werkt het TL balkje trouwens niet op foto 6? Bij die foto die ik liet zien op de vorige bladzijde zag je aan de voorkant nog blauw licht doorschijnen, dat was juist mooi :) Maar ik ga toch voor de kast zonder TL-balkje :)

Wel grappig ja, voorin passen 4 80mm intakes. Of 1 monster 160mm :) Zouden die bestaan?

Edit: Hm, vreemd dat de FalconrockII toch goed presteerd met betere casefan erop. Of zou je casetemp hoog zijn? >:) Nahja, misschien maar gewoon een Aero7'tje erbij kopen. Zal ze es mailen of ze die hebben.

Yokozuna wijzigde dit bericht 19-06-2003 22:22 (152%)

quote:
Yokozuna schreef op 19 June 2003 @ 22:15:
Gaaf. Werkt het TL balkje trouwens niet op foto 6? Bij die foto die ik liet zien op de vorige bladzijde zag je aan de voorkant nog blauw licht doorschijnen, dat was juist mooi :) Maar ik ga toch voor de kast zonder TL-balkje :)

Wel grappig ja, voorin passen 4 80mm intakes. Of 1 monster 160mm :) Zouden die bestaan?

Edit: Hm, vreemd dat de FalconrockII toch goed presteerd met betere casefan erop. Of zou je casetemp hoog zijn? >:) Nahja, misschien maar gewoon een Aero7'tje erbij kopen. Zal ze es mailen of ze die hebben.
Casetemp schat ik het zelfde als de omgevings temp. :) Dat komt omdat die voeding alle warme lucht van mijn CPU naar buiten zuigt :D dat helpt egenlijk nog zo'n 3x beter als die kleurige fan eronder die niet zo veel lucht verplaatst maar wel weer stil is :)

Specs: IBM ThinkPad T41 - P-M 1600 2MB - 2GB RAM - 60GB 7200rpm - 14" SXGA+

Kevlar

quote:
Dutchmanx schreef op 19 June 2003 @ 00:18:
Jedel,

Wanneer ik de amperages vergelijk met mijn 350W enermax, wint de enermax het. Ik heb alleen het vermoeden dat deze op het randje draait met 2x 2200MP, 4HD's, 2CD's, Radeon 9000 en 4 casefans. Waarschijnlijk over het randje, maar wel stabiel.

Ik denk er over om een 2e (oudere) voeding bij te plaatsen voor de randapparatuur.

welk model enermax 350w heb jij?

ik heb maar een asus 7100 (gforce 2mx)
ook 2 cdroms
maar xp/mp2000+ (scheeld ook)
en ga er maximaal 3 schijfen in hangen...

dus ik denk dat het wel gaat lukken, maar is inderdaad iets om rekening mee te houden

nu ook XP˛ workstation --> xp2200˛ = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Kevlar

quote:
Dutchmanx schreef op 19 juni 2003 @ 00:36:
Maar heeft het nu zin om de enermax te vervangen. Zoals eerder vermeldt zijn de op de sticker aanwezige amperages allemaal hoger dan de Qtec550
ja dan dus niet

nu ook XP˛ workstation --> xp2200˛ = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

swim-bike-run

systeem uit sig + 6 casefans + CCFL + DVD + Brander + zooi USB Apparaten:

+3.3V : 3.31V
+5V : 4.97V
+12V : 11.76V

www.triathlete.nl

quote:
Erik1 schreef op 19 juni 2003 @ 22:29:
[...]

Casetemp schat ik het zelfde als de omgevings temp. :) Dat komt omdat die voeding alle warme lucht van mijn CPU naar buiten zuigt :D dat helpt egenlijk nog zo'n 3x beter als die kleurige fan eronder die niet zo veel lucht verplaatst maar wel weer stil is :)

Maar je casetemp staat in elke bios hoor? Zelfs in mijn huidige Atlhon 700 met MSI K7 moederbordje kun je de casetemp in de bios zien (hier via "bios->hardware monitoring"). Die is heel goed trouwens, 39 graden :) Dat krijg je als je geen in- en outtakes hebt. CPU temperatuur is 45 graden, dus geen fans nodig, NOG niet :)

Om wat je daar zegt wil ik ook een dual fan voeding. Werkt gewoon effectief!

Yokozuna wijzigde dit bericht 20-06-2003 22:03 (18%)

Graag gedaan!

quote:
Scighera schreef op 20 June 2003 @ 12:53:
systeem uit sig + 6 casefans + CCFL + DVD + Brander + zooi USB Apparaten:

+3.3V : 3.31V
+5V : 4.97V
+12V : 11.76V
dan ga ik me afvragen, ligt die lage 12v nou aan je mobo, of aa nje voeding. Ik denk dat we aan de waarden toch niet zo veel hebben, dan als we met zelfde config en andere voeding de voltages kunnen vergelijken ;)

quote:
jedel schreef op 20 June 2003 @ 12:08:
[...]

welk model enermax 350w heb jij?

ik heb maar een asus 7100 (gforce 2mx)
ook 2 cdroms
maar xp/mp2000+ (scheeld ook)
en ga er maximaal 3 schijfen in hangen...

dus ik denk dat het wel gaat lukken, maar is inderdaad iets om rekening mee te houden
EG365AX-VE(G)FM

Chaintech 7KDD, 2x MP2200, 3x 256MB Kingston registered, Gigabyte Radeon 9000 PRO, IBM IDE 80GB 3x, IBM SCSI 36GB 2x, Enermax 460W

Overclocking is a lifestyle

Ik heb dus ook wat ervaringe met de Q-Tec 550W voeding en deze zijn eigenlijk wissellend.

Ik gebruikte de voeding nu ongeveer een 1/2 jaar, nadat mijn Aopen 300W het na een flinke casemod niet meer kon doen.
Waar ik bij deze voeding ook last van kreeg, net als vele andere is dat na een aantal maanden de fans lawaai gaan maken, na het vervangen van de fan was dit natuurlijk eenvoudig verholpen.

Ik gebruikte de voeding in combi. met een MSI KT3 bord en een XP1800 en in die combinatie voldeed de voeding best goed, alle spanningen waren iets aan de hoge kant, ondanks de voltage Vcore MOD die ik op mijn bord gemaakt had.

De problemen ontstonden echter toen ik circa 4 weken terug mijn mobo+cpu verving door een Abit NF7 rev. 2.0 + Barton XP2500. Bij normaal bedrijf bleven de spanning redelijk stabiel, echter bij het overklokken en opvoeren van de Vcore tot boven de 1,95 Volt kon de 12V lijn het niet meer doen, in combinatie met mijn CCFL's en fans verlaagde de spanning zich tot 11,6 V.
Vervolgens ging de PC met een harde knal uit en kon dan ook niet meer gereboot worden, pas wanneer ik de voedingsstekker uit de voeding haalde (voeding dus spanningsloos maken) kon de PC weer gestart worden.

Ik heb toen een aantal reviews gelezen, bij oppervlakkige reviews kwam deze voeding er wel redelijk goed uit, echter bij belastings reviews valt ie keihard door de mand, wat blijkt, het is eigenlijk een 330W voeding |:( , waarvan het kortstondig overbelastingspiek vermogen op 550W ligt, vergelijkbaar met de PMPO waarden van een paar boxen, zie http://213.221.104.186/pc...web=articles&id=10661 voor zo'n review.

Ik heb de voeding nu vervangen door een Chieftec HPC-420W voeding, deze is stiller, het maximaal gelijktijdig te leveren vermogen is hoger en maar iets duurder (¤75,-), hierbij nog meegenomen dat je vaak bij de Q-Tec na verloop van korte tijd de fans moet vervangen.... :r , kan ik alleen maar zeggen, mensen koop hem niet, blijf je El Cheapo voeding gebruiken of koop voor 16 euro meer een Chieftec of vergelijkbare A- merk voeding.

PS. Helemaal slecht waren mijn ervaring met de Q-Tec 400 W Dual Fan Silent :x uitvoering, die kreeg ook mijn MSI KT3 combi niet stabiel en sloeg nog sneller uit dan mijn originele Aopen 300W, deze voeding heb ik na een paar dagen geruild voor de Q-Tec 550W.

DFI NF4 SLI | Athlon 64 3200@2400Mhz | Mem 2 Gig. Cas 2.5 | Asus N7800GT 400@500 | 1 x Maxtor 10 200 Gig | Onboard 5.1 + Inspire 5300

Ik vind dat je voor 50¤ ,niet moet gaan bezuinigen.Koop een goede voeding inplaats van een Qutec :r

mijn specsNikon D70s; kit 18-70 mm; Nikon 18-200mm AFS-DX VR 3.5-5.6G;Hoya UV 72mm HMC Pro 1;1x 1GB+2GB Sandisk Compact Flash Ultra II + Lowepro Backpack Mini Trekker AW+Crumpler Ben,s Pizza XXL

quote:
Ik heb de voeding nu vervangen door een Chieftec HPC-420W voeding, deze is stiller, het maximaal gelijktijdig te leveren vermogen is hoger en maar iets duurder (¤75,-), hierbij nog meegenomen dat je vaak bij de Q-Tec na verloop van korte tijd de fans moet vervangen.... , kan ik alleen maar zeggen, mensen koop hem niet, blijf je El Cheapo voeding gebruiken of koop voor 16 euro meer een Chieftec of vergelijkbare A- merk voeding.
Hij kost 93 euro (?) in de pricewatch pricewatch: Chieftec HPC-420-102DF, 420W (ATX) ? Dit is wel de dual-fan versie. Maar 75 euro??

En Mr. 16Volt,
Tutti Frutty draait met ":: Prometeia installed :: 2400+ week 46 :/ @ 2760 mhz, Vcore @ 2.1" wel stabiel. Maar jij draait niet stabiel met een nog lagere Vcore (1.95). Toch vreemd, lijkt wel of je geluk moet hebben met de Q-tec voedingen?

Als de 420watt Chieftec voeding een dualfan uitvoering voor 75 euro is koop ik die :) Alleen waar kun je die krijgen voor 75 euro, mag je wel toevoegen anders bij de pricewatch :) (klikken op prijs toevoegen bij pricewatch: Chieftec HPC-420-102DF, 420W (ATX) )
quote:
Ik vind dat je voor 50¤ ,niet moet gaan bezuinigen.Koop een goede voeding inplaats van een Qutec
Anders post je even iets nuttigs....

Yokozuna wijzigde dit bericht 21-06-2003 12:39 (63%)

De echte kenner
Reg. datum: 31 mei 2000

Dual fan chieftec is te krijgen bij funprice, althans was toen ik er een wou kopen (heb achteraf toch maar een antec 550W gekocht)
http://www.funprice.nl/in...&list=18&subgroep=
vet :) 75 euro vind ik echt zo'n mooie midprice :) Wel vreemd dat Funprice die zo goedkoop kan aanbieden als hij 93 euro elders kost, ook bij een zaak in de pricewatch...

Even toegevoegd :) pricewatch: Chieftec HPC-420-102DF, 420W (ATX)

Hoewel dit niet echt super is (XP2200):
http://www.bigbruin.com/assets/images/enlightidlevoltages.gif http://www.bigbruin.com/assets/images/enlightloadvoltages.gif
Maarja, die uitlezingen... de 12V lijn is bv. onder load beter dan idle.
quote:
Reasonable price compared to competition of similar quality and power output.
Dat past goed binnen dit draadje :)

Yokozuna wijzigde dit bericht 21-06-2003 13:08 (189%)

Je heb gelijk ,ik had ook iets nuttigs moeten posten,dus ik zal je daarom ook vertellen waarom ik liever geen Q-tec voeding koop, de rede is dat mijn broer er1 had en die heeft nu mijn A-open 350W :)

Ik heb de Q-tec gelukkig niet zelf gekocht :+

Hier heb ik de voor en nadelen ff neergezet:

Voordelen:

Q-tec is goedkoop
Q-tec is bijna overal te krijgen

Nadelen:

Q-tec maakt herrie
Q-tec levert niet de 550W (Geef ik Mister16v helemaal gelijk in,had de review ook gelezen)en mensen kikken op de getallen 550w
Q-tec heeft de eigenschap dat hij niet echt een stabiele stroomtoevoer kan geven, veel pieken en inzakkingen,
vooral onder een zware belasting en als ie wat langer heeft aangestaan.(Die van mij staat 24 uur aan)

Bij mijn zijn de voordelen ook nadelen ,omdat goedkoop is goedkoperen onderdelen,en hij is overal te krijgen
(Mijn zalman voeding :9 heb ik heel N-H moeten afzoeken)
Daarbij werkt een collega van mij in een computerwinkel,en die pluren overal Q-tec,s in ,omdat dat goedkoper is voor het
systeem,want de concurentie is groot dus mensen die geen verstand hebben van een computer kopen liever een goedkoop
Systeem(geld hebben ze wel verstand van) lol

En als je de top review,s gaat bekijken kom ik tot de conclusie dat Q-tec er niet tussen zit:

test1
test2
test3
test3
test4
test5

Een Q-tec is leuk voor de mensen die echt geen geld hebben(studenten,leerlingen of mensen die een klein inkomen hebben)daar is het een goed alternatief voor ,maar als je 25¤ of meer voor een stabiel systeem over heb zou ik een andere voeding kopen(zie test,s)

mijn specsNikon D70s; kit 18-70 mm; Nikon 18-200mm AFS-DX VR 3.5-5.6G;Hoya UV 72mm HMC Pro 1;1x 1GB+2GB Sandisk Compact Flash Ultra II + Lowepro Backpack Mini Trekker AW+Crumpler Ben,s Pizza XXL

Switcht naar ander project

Met multimeter gemeten is de +5Volt lijn 5.00 Volt (tolerantie:±0.5% komt neer op ± 0.025V)
(2hds, XP2100@2142MHz, Waterkoeling, 5 Volt mod van voedingsfans)
MBM geeft waarden aan die schommelen tussen de 4.89 en 4.78 Volt (current 4.81)

Dat is wel een heel groot verschil als je bedenkt dat ik al bijna een andere voeding had gekocht vanwege de waarden die mbm aangaf.

Cow_tipping wijzigde dit bericht 21-06-2003 17:43 (8%)
Reden: linkie mm toegevoegd

If at first you don’t succeed, skydiving is not for you.

Jup, ik snap ook niks van dit draadje. Tweakers willen alles zo hoog mogelijk en zo snel mogelijk draaien en dan bezuinigen ze op zoiets als de voeding.
En dan nog beweren dat Q-tec goede voedingen maakt :D Ja prijs/kwaliteit gezien misschien, ook al zal je volgend jaar ofzo weer een nieuwe kunnen kopen als je systeem 24/7 aan staat.

Daarom heb ik van de week ook een 430watt Antec gekocht, en ik geloof zkr dat die meer vermogen heeft dan de 550watt Q-tec.

Q-tec vind ik echt zo'n voeding voor een AH pc'tje die elke dag een uurtje aanstaat en verder niks. ;)

We hadden hier in het topic ook allang door dat er niets klopte van die 550watt :)
quote:
Q-tec heeft de eigenschap dat hij niet echt een stabiele stroomtoevoer kan geven, veel pieken en inzakkingen
Blijkbaar kunnen ze toch stabiele lijnen geven, als je het topic had gechecked had je kunnen zien dat ze het ook goed uithielden bij overgeclockte XP's.
quote:
tolerantie:±0.5%
Volgens mij zeiden vele anderen 5%.

Maargoed, voor 25 euro meer heb je dus al die Chieftec HPC-420 dualfan voeding. Wat geen piekvermogen is, maar gewoon maximaal vermogen. Als je de fans vervangt van de Q-tec 550watt door 2 stille goede fans kom je ook alweer op 65-75 euro uit... Kun je net zo goed meteen die Chieftec kopen :) 75 euro vind ik ook nog wel te betalen. Komt ook prima uit te test (25% goedkoper dan de Zalman, ongeveer zelfde score) http://www4.tomshardware....30609/images/image006.gif

Maargoed, ik ga nog even watt reviews lezen, sya :)
quote:
En als je de top review,s gaat bekijken kom ik tot de conclusie dat Q-tec er niet tussen zit
De Q-tec 550watt voedingen zijn niet zo bekend als je denkt, en zeker niet overal te koop. Simpele Q-tec voedingen worden inderdaad vaak in OEM pc's gebruikt, maar de 550watt versie niet.

Yokozuna wijzigde dit bericht 21-06-2003 23:38 (64%)

quote:
hehehe :)

Wel grappig trouwens de Antec Truepower 380P levert geclaimed 380 watt max, en volgens de metingen 470watt :) Beetje dom dat ze die dan als 380 watt verkopen, lopen ze geld mis.

Yokozuna wijzigde dit bericht 21-06-2003 23:37 (62%)

Graag gedaan!

Allemaal dat theoretische gereken ;) kraak mn voeding niet af ja :P
Het gaat natuurlijk even om de praktijk... Er zijn genoeg mooie resultaten te vinden in dit topic, met belastende hardware. Voor mij werkt dat ding gewoon super , met een 131 watt processor, ti4400, 1x 7,2k 40 gb, epox 8rda+, creative audigy2 en 2 brandertjes is mn 5 volt van 4.81 idle naar 5.00 gegaan en stressed van 4.65 naar 4.87. Dat de 5 volt lager wordt, komt door mn mobo.. is gewoon bekend feit. Dat er veel veschil zit in stress en idle, komt doordat ik s2k disconnect bus aan heb. Ik heb geen last van enige instabiliteit.

Tutti-frutti wijzigde dit bericht 22-06-2003 00:58 (9%)

quote:
Er zijn genoeg mooie resultaten te vinden in dit topic, met belastende hardware.
Daarom snap ik dus niet dat er bij sommigen, die hun voeding nog minder belasten, nog slechtere 5+12V lijnen uitkomen dan bij jou...

Het lijkt wel of je de aflezingen altijd met een korrel zout moet nemen. Maaruh, dat het een 330watt max voeding is geloof ik dus niet. Volgens mij zou hij dan echt over de nek gaan bij Tuttimans.

Ik zou graag een tweede voeding inbouwen, maar hoe sluit ik deze aan zodat als ik op de powerknop duw de twee voedingen aan gaan?
Dan hoe kan ik mijn fans op 7 volt laten lopen als er alleen een 12Volt en een 5Volt lijn zijn?
En ik hoorde ergens dat er ledjes in die fans zaten, waarheid of niet?

Thx :)

BLU3_VV

quote:
vladje schreef op 22 juni 2003 @ 13:01:
Ik zou graag een tweede voeding inbouwen, maar hoe sluit ik deze aan zodat als ik op de powerknop duw de twee voedingen aan gaan?
Geen idee...
quote:
Dan hoe kan ik mijn fans op 7 volt laten lopen als er alleen een 12Volt en een 5Volt lijn zijn?
Zoek maar eens op 7 volt op GoT...
quote:
En ik hoorde ergens dat er ledjes in die fans zaten, waarheid of niet?

Thx :)
Eeeh?

05-01-2008 / 5:38 uur / 2730 gram - Nu met: Canon 40D - 17-85mm IS USM - Tokina 100mm 2.8 - Canon 70-210mm 3.5-4.5 USM - Grip BG-E2 - Lowepro Slingshot 200AW

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws