Hoofdcategorieën
Topicacties

[CM] PC in je Auto. Info en How-to's.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
RC Geek

quote:
Solosmots schreef op 29 May 2003 @ 11:47:
schermpje, deze is wel zo'n beetje HET schermpje om te hebben, Touchscreen, 12V, VGA aansluiting (dus geen gekloot met composiet TV out enzo). Wel wat prijzig, maarja dit is zowieso een dure hobby :)
Beetje extreem duur vind ik. ik doe et wel met n touchpadje. :)

Trouwens,
Remote contoll in je auto vind ik ook n beetje ver gezocht, voot iets wat op arm afstand op je dash zit. :)

Ik wil ook alles wat hieronder genoemd wordt, behalve n paar dingetjes.
- Internet en -email... hoe dan.. GSM verbinding sucks. Traag en duur.
- Voice control, zal lekker gaan met je mp3 player vol open. :D
- Camera's voor en achter. Wat wordt dat? Getaway in A'dam met een opel? :D
- Dat onder de motorkap gebeuren vind ik n beetje over the hill fast & the furious. :D

Ik ga mijn handschoenenkastje effe brutaliseren voor de controls voor gaming, DVD, en andere dingen die full focus vragen op et scherm, want potje gamen op de snelweg... nee.. Verder neem ik de 8" TFT van de kijkshop, met daaronder een touchpad. (en mischien nog n opgefokte versie van n ericsson chatboardje met PC toetsenboard module.

Verder gaat de computer onder de passagiers stoel. Daar zit bij mij ook n soort lade met stroom outlet, dus gaat uitstekend.

Het schermpje + zichtbare controls maak ik in iedergeval loskoppelbaar. Voor de kneuzen die je auto nog openbreken als ze n balpen zien liggen zijn dit soort dingen namenlijk reuze magneten.

Waar ik aan zat te denken is een Shuttle moederbordje, want die dingen zijn klein en upgradebaar met gewone hardware (epia: vast=vast).

Die spannings regulators lijkt me intussen ook wel duidelijk, Schema's tot aant plafond.

http://thiscrapis.mine.nu - Mijn persoonlijke site. Computers en RC stuff!

The Phenom
Reg. datum: 11 augustus 2002

Vergeet niet dat een Epia moederbord veel minder stroom zal consumeren dan een Shuttle moederbord. Het kan allemaal wel, houd dan wel rekening met de accu en de dynamo. Verder zal je de PC moeten laten opstarten en afsluiten. Op de eerste link die ik postte http://www.dashpc.com/ zijn ze bezig met een regelbare startup/shutdown controller. Op http://www.opussolutions.com/ is een kant en klare te vinden.
Die camera's zijn voor het parkeren (achter) en voor de fun.
Wat beteft de internet verbinding, daar ben ik nog niet uit. Wifi is geen optie, via de GSM is idd langzaam. Op www.megacar.com hebben ze wel een snelle verbinding, sneller dan ISDN, maar deze zal wel duur zijn. :/

The Reaper of Wayward Souls...
New Project Development...

RC Geek

Epia kan dan wel efficienter zijn, maar n half fatsoenlijk spelletje kun je dan al vergeten. :P

48k was toen meer dan genoeg.

Als je gebruik gaat maken van een EPIA bordje raad ik je aan om geen voeding zelf te maken maar een procase kastje (65 euro) of alleen de losse voeding (35 euro) te bestellen, die draait namelijk op 12v en verzorgt alle spanningen.

Ik heb zelf een Toshiba satelite 1800 onder de stoel voor alles met een 5" scherm op de dashboard.
RC Geek

En waar haalt die voeding een stabiele 12v vandaan dan?

quote:
Freakaz0id schreef op 29 May 2003 @ 17:46:
En waar haalt die voeding een stabiele 12v vandaan dan?
De voeding is a switched power supply dus hoeft aan de ingang niet zo een stabiele spanning te hebben. Verders is het gewoon een volledige 150w PSU !
UTFS was zo'n mooi woord!

Ik zit er aan te denken om een laptop in mijn auto te bouwen.. omdat hier IR en alles opzit.. alleen ik moet nog een pcmcia 5.1 kaart vinden.. omdat ik wel een 3d geluid wil.. maar als mijn auto er is hoor je meer.. nog 3a 4 weken ofzo.. ik had hem al 2 maanden terug moeten hebben.. maar tis een beetje verrtraagt :(

maar het komt nog....................

Intel 6400 DualCore - Geforce 7600GS 512MB - 1024MB DDR2 - Asus P5B deluxe/wifi - Creative inspire 5300 - 2x IMB 7200 200GB S-ata (raid0) - Samsung 205BW 20,1" 1680x1050 - www.rd-j.eu

quote:
Looki schreef op 29 mei 2003 @ 19:17:
Ik zit er aan te denken om een laptop in mijn auto te bouwen.. omdat hier IR en alles opzit.. alleen ik moet nog een pcmcia 5.1 kaart vinden.. omdat ik wel een 3d geluid wil.. maar als mijn auto er is hoor je meer.. nog 3a 4 weken ofzo.. ik had hem al 2 maanden terug moeten hebben.. maar tis een beetje verrtraagt :(

maar het komt nog....................

Er bestaan wel USB 5.1 soundcards, niet eens zo duur ook, ooit op een duitse site voor ik geloof nog geen 50 euro gezien.
Surround/ProLogic heb ik niet maar genoeg stereo om van de effecten te genieten :P
Reg. datum: 23 december 2002

Maar waarom geen laptop van plaats Epia bordjes? Een P4 laptop, daar kun je zelfs nog wel aardig mee gamen. En even een sigaretaansteker-adaptor kopen en je kunt dat ding gewoon in je auto pluggen. Met het laptop scherm wordt wel even wat klooien, maar ik denk dat je daar wel wat op kunt bedenken. En dan leg je de rest van de laptop achterin de auto, en met wat extra lange kabels. Zon Touchpad lijkt me ook wel handig voor in een auto, die valt ook wel uit een laptop te slopen lijkt mij. En als de motor uit is,dan heeft de laptop gewoon stroom van z'n eigen accu

Reg. datum: 10 mei 2002

wat ook mogelijk is: een tweede accu plaatsen met een scheidings relais dat de accu's koppelt als de motor loopt. voordeel : geen lege startaccu na 2 uur dvd te hebben gekeken

Reg. datum: 21 februari 2003

en hoe kom je ff zo snel aan een p4 laptop? gaat je aardig wat kosten

dan: je laptop schermpje kan je niet zomaar ff loskoppelen :)

Nu met schimmel
Reg. datum: 09 april 2001

[EL]Computer voeding voor 12 Volt!
[CM] De basis voor mijn car-systeem
[Knutsel] PC in de auto
Computer in de auto [bediening]
Deze links had ik nog in mijn bookmarks staan. Ik wil het ook ooit nog eens gaan doen in mijn auto.

Fords zijn mooie auto's om een car-systeem in te bouwen, omdat ze grote radio's hebben.

Het makkelijkste lijkt mij een passende behuizing te maken voor een Epia-based systeem onder de passagiersvoorstoel, met de cd-rom lade naar achteren. Onderweg kan je toch geen cd's wisselen, en alle mp3's kan je op de harde schijf zetten. Een tv/radiokaart er in voor de radio (en evt. op het beeldscherm de tv), en klaar ben je.

Denk wel aan dikke kabels, er gaat 10A doorheen (120W), en als je te dun neemt zakt de spanning in en worden de kabels te warm.

Een goed idee is wireless lan, dan kan je als je voor je huis staat de boel synchroniseren. Antenne kan op het dashboard, of hoedenplank.

Resistor wijzigde dit bericht 29-05-2003 23:25 (4%)

Haal die linkerhand van je kin! . . . Je denkt nu na bij je ademhaling. . . . Je knippert nu 'handmatig' met je ogen.
Je hoort nu 'The Final Countdown' in je hoofd. . . . Je kan een glimlach niet onderdrukken :)

RC Geek

quote:
Thunderbolt schreef op 29 May 2003 @ 20:48:
Maar waarom geen laptop van plaats Epia bordjes? Een P4 laptop, daar kun je zelfs nog wel aardig mee gamen. En even een sigaretaansteker-adaptor kopen en je kunt dat ding gewoon in je auto pluggen. Met het laptop scherm wordt wel even wat klooien, maar ik denk dat je daar wel wat op kunt bedenken. En dan leg je de rest van de laptop achterin de auto, en met wat extra lange kabels. Zon Touchpad lijkt me ook wel handig voor in een auto, die valt ook wel uit een laptop te slopen lijkt mij. En als de motor uit is,dan heeft de laptop gewoon stroom van z'n eigen accu
Duur? Niet upgradebaar? Meestal gare soundcard? Doe mij dan maar n simpel computertje.

Nog een GoT linkje ;)
Car multimedia begint een feit te worden.

Voor het spelen van MP3, dvd/divx etc heb je bij een beetje laptop geen upgrades nodig, als je op zoek gaat naar een 2e hands Toshiba met minimaal een P3 500 kan je al alles aan voor de prijs van een via EPIA systeem. En ik weet wel zeker dat brute 3D games toch niet gespeeld gaan worden in de auto ;) . Toshiba heeft 15 volt nodig maar doet het prima op de 13v in de auto !
En tja.... wat is een gare geluidskaart :? Ik denk toch echt niet dat je iets als een dure terratec of een audigy in een auto-PC gaat stoppen. Surf eens rond en je zult zien dat bijna iedereen een oud simpel kaartje heeft gebruikt of de onboard audio.
The Phenom

Kijk naar de X-box, deze heeft als ik het goed heb een PIII 733MHz. In principe is een Epia M9000 voldoende. IK wacht zelf op de Epia met 1,2GHz die eraan zit te komen. Een Epia is net zo upgradebaar als een volsysteem, waarom? Als je hem te traag vind worden, koop je een nieuw, sneller Epia bordje, je oude kan je dan weer doorschuiven naar bv je firewall/router of iets.

@Sinclair: Is je display een beetje goed afleesbaar op de plaats waar jij hem hebt gemonteerd? Ik zelf heb een Astra en ben er nog niet over uit waar ik het scherm ga plaatsen.

The Undertaker wijzigde dit bericht 30-05-2003 06:59 (20%)

Onderin het dashboard is het te doen maar op het dashboard is het veel beter (daar zit die nu ook)
RC Geek

quote:
Sinclair schreef op 30 May 2003 @ 06:46:
...
Toshiba heeft 15 volt nodig maar doet het prima op de 13v in de auto !
...

En die accu is lang geen 13v.. alleen als ie net is opgeladen bij de garage mischien.
En waarom n laptop, als et met n epia boardje - die toch al goedkoper is - ook kan, terwijl die ook nog es veel kleiner is.

En brute games... Ik wilde dat eerst wel, maar dat schijnt weer neit zo lekker te zijn voor je accu, zon pompende radeon met n stevig systeem..

Laptops vind ik zoiso beetje onzin, aangezien je ze toch compleet uit elkaar moet slopen voor de CD-rom drive etz.

Dan is n epiatje net zo makkelijk.

Ik zoek trouwens nog wel iets van n Navigatie systeem dat op n PCI ofzo kan. Weet iemand toevallig iets? (kost het gebruik van een GPS eigenlijk geld?)

Freakaz0id wijzigde dit bericht 30-05-2003 10:34 (11%)

The Phenom

Navigatie kan softwarematig, het enige wat je dan nog nodig hebt is een USB-GPS module die je locatie bepaald.
bv: http://www.semsons.com/gpshardware.html

The Undertaker wijzigde dit bericht 30-05-2003 11:31 (18%)

Je moet er toch wel aan denken dat het stroom trekt. Mijn Toshiba trekt met het laden ruim 4A en zonder het laden van de accu zo'n 2A, dan komt er nog 1A voor het display erbij en de nodige amps van je stereo.

De laptop schuif ik onder de stoel en een CD'tje wisselen is zo gedaan maar niet onder het rijden.

Navigatie is simpel, bij de Computerland hadden ze laatst voor 169 euro een GPS antenne met MS routeplanner, een collega heeft het ooit gekocht en werkt best goed.

Maar ga je met veel informatie op je schermpje werken is het beter om een VGA scherm te gebruiken dan een simpel CVBS schermpje. Mijn scherm is niet VGA en moet je de fonts en iconen wat groter maken om het leesbaar te hebben, op een VGA schermpje heb je dat niet.

Trouwens, een mooie plek om je toetsenbord weg te werken is in je zonneklep :)
RC Geek

Leuke tip, die zonneklep! ga ik zeker doen.

Een nieuwe dynamo is denk ik toch wel noodzakelijk, wat je ook gaat doen.
En lettertype vergroten op een 7" scherm.. is dat zo gek dan? moet toch zoiso al?

En waar vind je dan een 7" VGA? En wat kost dat dan wel niet. :P

Nu met schimmel

quote:
Freakaz0id schreef op 30 May 2003 @ 12:30:
Leuke tip, die zonneklep! ga ik zeker doen.

Een nieuwe dynamo is denk ik toch wel noodzakelijk, wat je ook gaat doen.
En lettertype vergroten op een 7" scherm.. is dat zo gek dan? moet toch zoiso al?

En waar vind je dan een 7" VGA? En wat kost dat dan wel niet. :P
Here goes nothing
Samengevat: Bij Conrad een
quote:
productomschrijving:

TFT-LCD-kleurenbeeldscherm met uitermate grote resolutie voor kleurencameramodule en alle andere standaard videosignaalbronnen (videocamera, camcorder enz.). Scherpe, contrastrijke en snelle beeldweergave. Universeel te gebruiken voor het inbouwen in meubels, muren en voertuigen.
Technische spec. (4,0"): Voedingsspanning 12 V= (12 - 15 V) · Stroomverbruik ca. 400 mA ·Video-ingang 1 Vpp (positief) 75 W · Resolutie 89.622 pixels 383 (H) x 234 (V) · Gebruikstemp. 0 tot +50°C · Beeldmaat (bxh) 80,7 x 60,6 mm · Gewicht ca. 230 g · Afm. printplaat en display (lxbxh) 32 x 129 x 84 mm.
Technische spec. (5,0"): Voedingsspanning 12 V= (12 - 15 V) · Stroomverbruik ca. 750 mA · Video-ingang 1 Vpp (positief) 75 W · Resolutie 224.640 pixels 960 (H) x 234 (V) · Gebruikstemperatuur -15 tot +60°C · Beeldmaat (bxh) 109 x 79,8 mm · Gewicht ca. 310 g · Afm. printplaaten display (lxbxh) 38 x 143 x 90 mm.
Technische spec. (5,6") afwijkend van 5,0": Stroomverbruik ca. 800 mA · Beeldmaat (bxh) 115,2 x 84,2 mm · Gewicht ca. 320 g · Afm. printplaat en display (lxbxh) 31 x 162 x 105 mm.
Technische spec. (7,0") afwijkend van 5,0": Stroomverbruik ca. 750 mA · Formaat 16:9 · Resolutie 336.960 pixels 1440 (H) x 89 (V) · Afm. printplaat en display (lxbxh) 31 x 190 x 117 mm · Gewicht ca. 480 g.
voor 489 euro. Ga maar vast sparen.

Een simpel displaytje wat alleen maar tekst kan weergeven is goedkoper en simpeler, er zijn genoeg topics over hoe je de boel dan met een paar knopjes kan aansturen.

Haal die linkerhand van je kin! . . . Je denkt nu na bij je ademhaling. . . . Je knippert nu 'handmatig' met je ogen.
Je hoort nu 'The Final Countdown' in je hoofd. . . . Je kan een glimlach niet onderdrukken :)

RC Geek

Alleen text is niet "l33t" genoeg. 8)
Ik wil toch wel zon mooi springend Equaliser visualtje hebben draaien iig.
En ik weet niet of je de software van Media engine al gezien hebt, maar die is uitstekend te zien op zon TV schermpje denk ik? En n beetje n goeie grafische navigator gaat daar denk ik ook wel op.

Even tussendoor:
Kost GPS nou eigenlijk abbonements geld, of is dit voor iedereen toegankelijk?

argh! ook hier incompetentie!

GPS kost geen abonnementsgeld. Het wordt alleen een factor 10 onnauwkeuriger als Amerika in oorlog is, hetgeen met enige regelmaat gebeurt. Dan nog is de nauwkeurigheid prima om te weten waar je ongeveer bent, maar je kan niet meer zien aan welke kant van de straat.

Je hebt een inbouw-GPS met alleen maar een NMEA (dat was het toch?) interface in een blikken kastje, die niet eens zo heel veel kost. Ik googlede laatst en kwam toen ergens een site met de titel '$40 GPS' tegen, maar die zijn uitverkocht. Je moet rekenen op iets meer geld dan dat.

De prijs van die Semsons-dingen valt me trouwens erg mee!

Waardeloze link - Beter helemaal geen signature dan een nietszeggende signature, zoals deze.

quote:
Resistor schreef op 30 May 2003 @ 12:34:
[...]

Here goes nothing
Samengevat: Bij Conrad een
[...]
voor 489 euro. Ga maar vast sparen.

Een simpel displaytje wat alleen maar tekst kan weergeven is goedkoper en simpeler, er zijn genoeg topics over hoe je de boel dan met een paar knopjes kan aansturen.

Volgens mij zijn dat geen VGA ingangen. Schermpje wat ik eerder postte heeft dat wel. Kosten ¤699

OF je moet een kassasysteem scherm scoren, heb al heel wat mooie gezien (12v, Touchscreen, VGA) maarja nooit een leverancier kunnen vinden.
Nu met schimmel

quote:
Solosmots schreef op 30 May 2003 @ 13:03:
[...]

Volgens mij zijn dat geen VGA ingangen. Schermpje wat ik eerder postte heeft dat wel. Kosten ¤699

OF je moet een kassasysteem scherm scoren, heb al heel wat mooie gezien (12v, Touchscreen, VGA) maarja nooit een leverancier kunnen vinden.

www.dobit.com (NL)
http://www.heijden.nl/bestelservice/flash.html
http://www.touchscreen-online.de/

Resistor wijzigde dit bericht 30-05-2003 13:27 (12%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: