Okay, dit is weer eens echt interessant nieuws: een nieuwe speler... Een veelbelovende nieuwe speler!
Goh, waar moet ik eigenlijk beginnen? Er is zoveel info over dit apparaat om aan het volk overhandigd te worden, dat men kop noch staart onderscheiden kan. We zullen het eens proberen. Excuses alvast voor de vele korte alinea's.
De
NeDi is afkomstig van het onbekende ChungLam, maar heeft specs die deze anonimiteit weleens zouden kunnen verhelpen.
De NeDi: een uitdagende benadering van de markt
Standaard wordt het ding geleverd met een
10/20 GB harddisk, echter: upgradeable issie tot zeker 80 GB.
Buffergrootte wordt nergens specifiek genoemd, maar het lijkt erop dat dit
16 MB zal zijn.
De interface is natuurlijk weer
USB, hoewel het me niet geheel duidelijk is in hoeverre versie 2.0 ondersteund wordt. Het wordt wel ergens genoemd, maar dat is in termen van flashcard-overdracht e.d.; als ik het zeker weet, horen jullie het wel.
Dan het schermpje: dat is een
1.8" LCD met indigo-blue backlight. De resolutie van dit scherm bedraagt 128 x 64 pixels.
Geen iPod-kwaliteit, maar toch een zeer helder en leesbaar LCD'tje
Wb fileformats: slechts
MP3 is bevestigd, en wel op bitrates van
32~320 kbps.
Dan nu het leuke nieuws: dit apparaat is een soort
DeltronTech Cinema Disk, want het geval slikt
CompactFlash-, SmartMedia-, MultiMedia- en
SD-cards (limieten per card zijn vooralsnog respectievelijk 256 MB voor SMC en 512 MB voor de overige card-types)..! Alles is geheel geintegreerd en sluit naadloos op elkaar aan, dus van flash naar MMC en via SD naar HDD is geen probleem... (hoop ik

)
Vindt-ie lekker...
Lust-ie ook graag...
alle data wordt apart opgeslagen en herkend
De HD dient als medium tussenmedium voor de flashgeheugen-kaartjes
De NeDi werkt op
4 AAA-batterijen, hoera! Geen gezeur met ingebouwde staven en omgebogen magneetbandversterkende auto-recovery-drycell-li-ion-accu's, nee gewoon plain 4 AAA'tjes, die je erbij geleverd krijgt (1.2V rechargeables van
GP: niet bepaald de slechtste batterijen die er zijn, en dan ook nog eens
met lader!). Mocht je pa nu die GP's geleend hebben voor zijn stroomverslindende PDA, dan kun je er altijd nog 4 normale 1.5V AAA'tjes in duwen. Bij gemiddeld gebruik van de speler kun je rekenen op
16 uur playback-tijd, voordat een recharge (of rebuy) noodzakelijk is.
Ook is het mogelijk om via de USB-poort stroom aan de NeDi te verschaffen, zodat je batterijen gespaard blijven; hetzelfde geldt voor een meegeleverde netspanningsadapter.
Yeah! AAA'tjes rule de pan uit...
Een vage optie (maar daardoor wel weer leuk) is de mogelijkheid om de HD
uit te schakelen, hetgeen je natuurlijk wel energiebesparing oplevert wanneer je met je flashkaartjes zit te rommelen.
Hmmm... En wat doettie nu als ik de HD uitzet tijdens het inladen van een MP3'tje? Ow, dat moet ik gewoon NIET doen?
Goed. Je zult denken "Het zal wel een logge bak zijn". En ja: hij is zeker een stukje groter dan de iPod, maar das geen eerlijke vergelijking. We zouden het ding eerder met de Cinema Disk moeten vergelijken (hoewel de NeDi idd een hoop features mist tov de Cinema Disk, maar allez). Laatstgenoemde was 139 x 80 x 26 mm groot; de NeDi meet
126.3 x 74.5 x 23.3 mm. Ook het gewicht van
226 gram is alleszins acceptabel te noemen.
Mooi, dan het moeilijke gedeelte: de releasedatum, verkrijgbaarheid - en vooral: de prijs.
Het beestje is net uit in Zuid-Korea, maar zal zeker de overtocht naar Europa maken (Engeland voorop). Wanneer dat dan allemaal moet plaatsvinden, weet ik zo gauw nog niet.
De prijs? Moeilijk! Valt nog weinig van te zeggen, een indicatie dan maar?
330 Euro in de voorverkoop bij
Gadget Island UK. En dat valt te overzien.
*Edit: in Zuid-Korea zelf wordt de 10 GB-versie voor ongeveer
306 Euro aangeboden. De versie
zonder HD kost daar
233 Euro. Daar moet dus nog een 2.5" HD in... *
Nu die USB 2.0-interface nog...
Vergeet het mooie accesoire-setje niet!
Zo... puf... Dan kan ik weer verder werken aan die site over alles wat hier staat... Hoe paradoxaal, nietwaar?

the_Omniscient wijzigde dit bericht 07-03-2003 23:21 (3%)
Reden: Prijzen Z-korea erbij gepoot