Hoofdcategorieën
Topicacties

[Ervaringen] Dual AMD systemen - Deel 2

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 30 januari 2000

Naar aanleiding van dit topic, is het tijd voor een nieuwe inventarisatie denk ik.

Hoe staat het met de dual AMD systemen, en vooral als serverplatform / high end werkstations

We zijn gegroeid van de AMD MP chip naar de MPX chip, en in veel gevallen blijkt dat een hele verbetering te zijn. Ik heb dat inmiddels zelf ook ervaren. De vergelijking die ik 'hands-on' kan maken is gebaseerd op een Tyan Thunder K7 op basis van de 760MP en een Asus A7M266-D op basis van de 760MPX. Maar dat vergelijk is niet helemaal eerlijk, omdat het eigenlijk 2 totaal verschillende boarden zijn. Tyan positioneert de borden heel duidelijk als Servers, Asus zelf rept daar niet over, hoewel een uurtje zoeken op Google leert dat steeds meer systeembouwers de A7M266-D als basis kiezen voor servers.

Tyan was de 1e speler, exclusief met de 760MP op de markt in de vorm van Thunder en Tiger. De Tiger bleek het al heel snel redelijk goed te doen, terwijl de Thunder van ontwerpfouten aan elkaar bleek te hangen. Rev. 1.2 was echter goed, alleen kwam Asus toen al met het 1e bord op basis van de 760MPX op de markt, en vrij vlot daarna kwam ook Tyan met 760MPX variaties van de Tiger en Thunder. Inmiddels hebben (voor zover ik kon vinden) slechts 2 fabrikanten (MSI en Iwill) zich aan het Dual AMD circuit toegevoegd, waarbij beiden zich direct baseren op de 760 MPX.

Mijn ervaringen
Performance
Zeer indrukwekkend! AMD heeft duidelijk gekozen voor een high performance ontwerp, en de fabrikanten die hiermee aan de slag zijn gegaan hebben dat duidelijk opgepikt. Mijn 760MP (Tyan) en 760MPX (Asus) systeem performen ver boven verwachting, en mijn verwachtingen waren al hoog gespannen na het bestuderen van de specs.

Stabiliteit
In beide gevallen had ik de 'eer' een motherboard geleverd te krijgen dat nog niet klaar was voor echte 24/7 belasting... Bij de Asus was dat geen enkel probleem, een snelle omruilactie (mede mogelijk gemaakt door de leverancier, en de inspanningen van Werty) werden MB en voeding in notime omgeruild. Volgende rev. bleek perfect te functioneren! En heel opvallend, proc en case temps lagen direct 5C lager!

Bij de Tyan was het echter een ander verhaal... Een gebed zonder einde, na heel veel heen en weer geschuif met board, voedingen en procs, is er een stabiel systeem ontstaan, maar dat heeft 13 maanden geduurd. Maar in beide gevallen is er nu spraken van een zeer stabiele omgeving, die onder Windows 2000 Advanced Server, Windows 2000, en Linux/GNU geen krimp geven en iedere zware belasting probleemloos aankunnen.

Support
Asus levert prima support op het MB, en staat volledig achter het produkt. Support blijft wel beperkt tot Windows2000/XP en NetWare. Voor Linux/GNU hoef je echter geen inspanningen te leveren, vanaf kernel 2.2.x worden beide chipsets prima ondersteund. Tyan hobbelt wat achter de feiten aan, maar in dat geval kun je haast altijd met de AMD-drivers uit de fouten.

'Randvoorwaarden'
Een Dual AMD stelt hoge eisen aan de voeding! Niet alleen het aantal Watt, maar vooral de kwaliteit van de aangeleverde stroom. Bespaar daar in geen geval op, en zorg dat je de beste voeding krijgt die er op de markt is! Ook aan de koeling stelt een dual AMD erg hoge eisen, maar dat viel te verwachten. Wanneer je een server bouwt die ergens in een serverhok komt te staan is dat natuurlijk geen probleem, maar een PC die je naast je buro hebt staan kan erg veel kabaal gaan maken wil je de procs onder de 50C willen houden. Watercooling lijkt dan toch heel snel de enige oplossing, een ruime kast en pienter geplaatste (stille) fan's het enige andere alternatief.

Kosten
Een dual systeem kost altijd 'iets' meer, maar laten we eerlijk zijn, een goed dual Intel systeem is ook niet goedkoop. Wanneer je bereid bent de investering te doen, en die is voor een compleet systeem niet gering, dan krijg je daar wel wat voor terug. Wanneer je die performance ook daadwerkelijk gebruikt, bijvoorbeeld als zwaar belastte SQL server, of als rendering beest, dan blijf ik vinden dat de extra kosten zich lonen. Even snel een goedkoop Dual AMD systeem bouwen, waar je op alle hoeken bespaard kun je wmb. vergeten.

Conclusie
Is AMD dus op weg naar een vaste plaats in de SMP Server/High end workstation markt? Het lijkt er wel op! Helaas zijn nog weinig spelers op de markt die deze potentie ook daadwerkelijk omzetten naar een goed motherboard, maar ook daar zal hopelijk snel verandering in gaan komen! Wil je performance en ben je bereid aan de randvoorwaarden te voldoen, dan is een AMD SMP systeem zeker het overwegen waard.

Welke Dual AMD (SMP) borden zijn er:

760MPX
Tyan Thunder K7X Pro (S2469)
Tyan Thunder K7X (S2468)
Tyan Tiger MPX (S2466)
Asus A7M266-D
MSI K7T266 Pro2-U(MS-6501)
Iwill MPX2
Gigabyte GA-7DPXDW+
Gigabyte GA-7DPXDW-C
Gigabyte GA-7DPXDW
Epox M762A

760MP
Tyan Thunder K7 (S2462)
Tyan Tiger MP (S2460)
• Mocht je aanvullingen weten, graag!

PS: Graag alleen reageren wanneer je daadwerkelijk inhoudelijk iets over dit onderwerp te melden hebt!

edit:
1. Gigabyte boarden toegevoegd
2. Epox board toegevoegd
3. MSI link fixed (Senx Abbadon)

Sepans wijzigde dit bericht 10-01-2003 19:31 (9%)

Duke rules the world...

Wat ik me altijd afvraag, degene die zo'n systeem thuis hebben waarvoor gebruiken ze die?
Als Games pc, Echt CAD pc of 3d studiomax etc, die ook wat meer aan dual systeem hebben. Of echt als highend server (lijkt me niet echt nuttig).

Verder ben ik het wel eens met je koel en voedings opmerkingen dat die hoge eisen nodig hebben :).

tweakduke wijzigde dit bericht 10-01-2003 13:25 (19%)

Unreal2 was een teleurstelling
Reg. datum: 13 juni 1999

ik heb er drie die ik op dit moment alleen voor distributed computing gebruik

Young child with dreams, dream every dream on your own. When children play, seems like you end up alone. Papa says he'd love to be with you, If he had the time. So you turn on the only friend you can find, there in your mind.. (Neil Diamond -Shilo-)

quote:
Andy schreef op 10 januari 2003 @ 13:34:
ik heb er drie die ik op dit moment alleen voor distributed computing gebruik
Heel mooi, maar waar zijn je ervaringen :?
Er worden op z'n minst wel constructieve en uitgebreide reacties verwacht..

Het is niet de bedoeling dat dit op een opsomtopic uitloopt met alleen maar reacties in de zin van "ja, ik heb ook een Dual AMD" :)

BalusC wijzigde dit bericht 10-01-2003 13:36 (18%)

surfende bloemen bijten niet
Reg. datum: 28 juni 2001

Hier op mijn werk zou ik eigenlijk een simpel, goedkoop dual proc systeem willen gebruiken. Als ik bijv. de Lotus Notes scripts test wordt 1 proc namelijk vrijwel volledig lam gelegd, en het zou prettig zijn als je dan nog op de 2e kunt werken (denk dat met een multiproc Notes nog steeds gewoon 1 proc maxed, en de ander met rust laat, zal niet heel erg goed multithreaded werken maar dat is juist wat ik wil).
Voorwaarde is dan 1) dat het betaalbaar is (geen Xeons dus maar Athlons), wil dat voor me betaald worden dan mag het echt niet veel duurder worden dan een single cpu pc maar ik stel dan ook geen enkele eis aan het aantal mhzen, 2) dat dit goed werkt en 3) dat ik niet gek wordt van het lawaai van mijn systeem. Iemand suggesties? Wat is het goedkoopste multiproc systeem en gaat dat werken?

quote:
tweakduke schreef op 10 januari 2003 @ 13:24:
Wat ik me altijd afvraag, degene die zo'n systeem thuis hebben waarvoor gebruiken ze die?
Als Games pc, Echt CAD pc of 3d studiomax etc, die ook wat meer aan dual systeem hebben. Of echt als highend server (lijkt me niet echt nuttig).

Verder ben ik het wel eens met je koel en voedings opmerkingen dat die hoge eisen nodig hebben :).

Hoewel ik daar geen ervaring mee heb (ik game niet of nauwelijks op PC's), kan ik me niet echt voorstellen dat je met een game veel profijt hebt van een SMP systeem. Of je moet zeggen: leuk, ik ga nu gamen, maar wil ondertussen ook gewoon een CD branden en en en... In dat geval is een 2e pc'tje bouwen denk ik goedkoper en praktischer.

Ik gebruik SMP systemen vooral voor ontwikkeling, waarbij ik heel veel profijt heb van die 2e proc, en als 'dikke' servers, o.a. in Oracle en MS-SQL omgevingen. In die toepassingen zijn SMP machines gewoonweg niet te verslaan!

Huidige toepassing van mijn SMP machines:
Dual P3 1 GHz: 2x als development workstation
Dual 1200MP (Tyan) als SQL server
Dual 1800MP+ (Asus) als multimedia workstation

Je hebt dan 2 smaken, namelijk applicaties met SMP support (Oracle bijv.) of SMP support door je OS. Met name Windows2000 doet het dan in mijn ervaring erg goed. In dat laatste geval heb je dus ook profijt van SMP wanneer je applicaties dat eigenlijk niet ondersteunen, mits je maar voldoende cpu hongerige apps gelijktijdig draait.
Unreal2 was een teleurstelling
Reg. datum: 13 juni 1999

Mijn ervaringen zijn o.a. dat het kunststof van de ATX connector van de tiger MP doorfikt als je er dual xp2000+ of sneller in doet. De MSI K7D master is mijn laatste dual, deze heeft tot voor kort thuis gedraaid en daar deed ik van alles mee. Games, browsen, Distributed computing etc.
Retestabiel en het enige mpx-bord waar ik 2 xp2400+ mee kon overklokken naar een fsb van 140.

Prestaties bleven (voornamelijk in games) helaas iets achter bij nieuwste chipsets van via en nvidia.

Mocht er een 333fsb chipset revisie komen, dan zal ik wel weer vooran staan

Young child with dreams, dream every dream on your own. When children play, seems like you end up alone. Papa says he'd love to be with you, If he had the time. So you turn on the only friend you can find, there in your mind.. (Neil Diamond -Shilo-)

quote:
PowerFlower schreef op 10 januari 2003 @ 13:39:
Hier op mijn werk zou ik eigenlijk een simpel, goedkoop dual proc systeem willen gebruiken. Als ik bijv. de Lotus Notes scripts test wordt 1 proc namelijk vrijwel volledig lam gelegd, en het zou prettig zijn als je dan nog op de 2e kunt werken (denk dat met een multiproc Notes nog steeds gewoon 1 proc maxed, en de ander met rust laat, zal niet heel erg goed multithreaded werken maar dat is juist wat ik wil).
Voorwaarde is dan 1) dat het betaalbaar is (geen Xeons dus maar Athlons), wil dat voor me betaald worden dan mag het echt niet veel duurder worden dan een single cpu pc maar ik stel dan ook geen enkele eis aan het aantal mhzen, 2) dat dit goed werkt en 3) dat ik niet gek wordt van het lawaai van mijn systeem. Iemand suggesties? Wat is het goedkoopste multiproc systeem en gaat dat werken?

Eigenlijk ben je een prima SMP 'slachtoffer', wanneer je een OS gebruikt dat SMP support levert. Windows98 is dus geen goed idee ;)

Maar de denkfout de je volgens mij maakt ligt in goedkoop. Zoals ik in de openingspost al aangeef moet je bij een SMP machine niet voor een briefkaart op de 1e rang willen zitten. Zeer goede kwaliteit voeding, koeling voor proc's en kast, en goed geheugen heb je niet voor een paar stuivers. Ga je hier wel op bezuiningen, dan denk ik dat je SMP ervaringen erg snel op een teleurstelling zullen uitlopen.

Een alternatief ligt dan in de P3 SMP systemen, waar de AOpen DX34 een goed voorbeeld van is. Een goede 250 Watt voeding, normale koeling en 'standaard' geheugen voldoen dan al. Alleen worden die langzaam aan uitgerangeerd. En alsnog zit je met zo'n systeem minimaal 80% boven de kosten van een single proc machine.
Reg. datum: 24 maart 2000

Ik draai nu al 2 jaar een Tiger MP (2 maal 1200Mp, 4 maal 256 mb voor rest specs zie beneden) En dat gaat heeel fijn. Behalve mijn uni werk, maak ik visualisaties voor een ontwerp bureautje met 3dsmax, autocad, rhino en photoshop, en dat loopt allemaal lekker. Nou is voor 3d nooit een processor snel genoeg, maar 1200 maal 2 gaat nog heel aardig mee, vooral met goeie multithreaded renderers. Jammer dat max alleen niet zo geoptimaliseerd voor 2 procs is. De MP is wel wat terughoudend afgesteld en de geheugen performance is niet denderend.

Probleempjes die ik had; een geforce 2 Ti wou bleef maar wat rare opstart piepjes genereren bij een restart, maar hij werkte wel. Nu heb ik hem laatst geruild tegen een quadro 2 pro en de piepjes zijn weg. Op zijn tijd heb ik wel eens een crashje, maar dat is vaak meer windows driver related dan hardware. Verder nooit problemen met mijn geheugen zoals sommigen. Wel ben ik soms een beetje bang voor een verbrande ATX stekker (maar zo veel trekt mijn machien ook niet) Soms denk ik dat een crash komt door een te lage 5+ volt (waar bij de MP de procs op zitten, bij de MPX is dit de 12 volt).

Tips. Koop goeie spullen, en in verhouding met elkaar. Dus een dual MP met maar 256 mb en 1 IDE schijfje is niet in balans, koop zeker 512 of meer mb, en 2 of meer sneller IDE of scsi.
Zoals al gezegd is de voeding heel belangrijk. Het Wattage wordt zwaar overdreven, je moet meer kijken naar een stabiel en hoog amperage op de 5+ en 12+ lijnen. Wees niet verwonderd als je het stroomgebruik van een volgeladen dual na-meet en dan minder dan 300 watt meet.
En voorkom gezeik koop registred ECC geheugen.

Ik ben iig erg tevreden.

Oja, er is bekend gemaakt dat er geen MPx en meer komen, maar het schijnt wel weer dat de MPX chipset intern al 166, dus 333 mhz ondersteunt.

"However, one can wait for the newer Tbred and Barton Cores. What many have failed to realize is, 166 fsb is supported inside the MPX, just not officially by AMD themselves. We are currently testing 333 fsb cpu's on MPX's as we speak. Add the Barton with 512K cache into the mix and the Athlon MPX systems get one hell of a refresh that will be on the heels of the fastest Xeons. Its hardly over for the Athlons and SMP"

maratropa wijzigde dit bericht 10-01-2003 14:15 (21%)

@ Sepans:

Maar zitten die kosten niet voor een goed deel in de goede voeding etc.? Die wilde ik toch al voor een nieuw systeem, want mijn werkstation wordt nogal zwaar belast en draait ook nog eens 24/7 allerlei testservers e.d. Mijn huidige no-name koeler trekt dat niet, de cpu fans heb ik ook al 2 keer moeten vervangen, de HD ging kapot etc. Dus daar wil ik alleen nog A+ componenten voor, ik heb het gehad met een week niet kunnen werken omdat een onderdeeltje het begeeft.
Voor zover ik dan zie zitten de voornaamste extra kosten in mobo en extra proc, maar dat is te overzien. En qua voor een dubbeltje op de 1e rang zitten: de standaard Compaqs die hier gebruikt worden kosten incl. servicecontract e.d. alsnog ongeveer ¤2300. In vergelijking wordt mijn systeem niet heel veel duurder dus... P3 dual is een goede suggestie, ik ga eens rondkijken, thx.

Ik dacht overigens dat alleen Athlons MP voor multiproc geschikt waren, maar dat kan ook met XP's?

Btw ik draai natuurlijk w2k-- toch het meest stabiele OS als je bijv. Photoshop naast Notes etc. draait :p dat w2k goed is met smp is mooi meegenomen!

PowerFlower wijzigde dit bericht 10-01-2003 14:25 (6%)

Femme rekent hier voor 1800+ ¤ een dual systeemp voor. Ik weet natuurlijk niet of dit binnen je budget ligt, maar je kunt er zeker even naar kijken.
Geestelijk Prettig Labiel

ik draai ook dual amd 1900+MP
voor rest spec's zie onder

eigenlijk kocht ik deze alleen maar om voor een tijdje een goed systeem te hebben.
voor de rest deed ik het alleen maar voor de lol
wat doe ik op mijn systeem
spelletje (UT2003, WCIII, en meer van dat soort)
browsen
tekstverwerken
brand station
dus eigenlijk had ikmet een snelle single ook af gekund (maar ik wilde een dual)
heb ook niet bespaard op geheugen 2x512MN DDR. ECC. REG.
verder zit er een redelijke snelle schijf in (WD1200JB)

Heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad
alleen dat mijn videokaart (ATI R8500) te warm werd en daar door spelletje vast liepen.
en ooit een keer een BSOD, driver probleem met mijn audigy.

verder werk hij dus heel fijn en ben ik op de toekomst voor bereid.
wat betrefd SMT-software
Mijn ervaringen met dual systemen zijn helaas gering. Ben momenteel bezig m'n derde PC te verslijten, een Tiger S2466n-4M :)

Wat betrefd de kosten: inderdaad een stuk hoger dan voor single CPU systemen, maar niet alleen voor profs. Het moederboard kostte me 350 euro, proc's elk 200 en de koelinstallatie nog eens 200. Aangezien PC2700 me toch wat te duur was (ik moet het ook maar hebben van m'n bijbaantje ;)) gebruik ik gewoon non-ecc geheugen, en dat gaat tot nu toe prima.
Het verschil met een single CPU systeem is dus 100 - 200 euro voor het mobo, 200 voor een extra proc en 150 voor de waterkoeling (stil op 40 graden!). Totaal was ik dus ongeveer 500 euro duurder uit :)

Prestaties: goed! Ik gebruik de machine voor vanalles, van Photoshop tot gamen en van flash-animaties tot AutoCAD renderen. Leuke videokaart erbij (Radeon9700pro) en ik haal rond de 13000 3D marks. Met sneller geheugen en wat overclocken waarschijnlijk 15000 tot 16000 haalbaar, dus ook voor gamers geen slecht bordje (ervan uitgaande dat de meeste sytemen die 15000 - 16000 halen gebasseerd zijn op 333MHz chipsets)

Problemen: standaart niet. Helaas zijn de windows XP IDE drivers niet optimaal, en werken de meegeleverde drivers niet (windows wil niet meer opstarten, behalve in save mode).
Verder een meer hardwarematig probleem: de geheugenbankjes zijn vrij ruim bemeten, ik ben wel eens een uurtje zoet geweest trouble-shooting (pc start op, zwart scherm en 4 piepjes) voor ik erachter kwam dat geheugenaanduwen de juiste oplossing was :)

[ Blog ] [ Port Scanner ] [ Fai ] [ Senior PHP Programmer kennelijk ]

Dat geheugen aanduwen (en dan bedoel ik letterlijk DUWEN) schijnt een Tyan fenomeen te zijn, ik had er ook al last van op 2 verschillende borden, en ik hoor er meer mensen over.
Ik gebruik sinds september 2001 een dual Athlon systeem, eerst met twee Thunderbirds op een Tiger MP, daarna 2x Athlon XP 1700+ op een Tiger MP en tegenwoordig 2x 1700+ op een Asus A7M266-D. Het draait allemaal lekker stabiel en snel, maar ik heb wel wat problemen gehad:

- Stofophoping tussen de DIMMs en de DIMM sockets zorgde voor instabiliteit op de Tiger MP.

- Instabiliteit als gevolg van twee kapotte Crucial DIMMs. Dit schijnt vaker voor te komen. Het gebruik van Crucial geheugen wordt dan ook niet geadviseerd door Tyan.

- Instabiliteit door onderkoeling toen ik het toerental van de CPU fans wat te ver had teruggeschroefd en mijn kast teveel had geïsoleerd. Ik had de gaatjes in de zijkant van mijn Chieftec kast dichtgemaakt, maar dat had tot gevolg dat de DIMMs te heet werden. Ik heb nu vier 8cm fans (incl. PSU fan) op ca 7-9V draaien waardoor de geluidsproductie van m'n systeem erg meevalt. De CPU's hebben op dit moment een temp van respectievelijk 44C en 47C.

Mijn config: http://www.tweakers.net/gallery/sys/3
Mac powered
Reg. datum: 01 februari 2000

Sepans, je hebt het verkeerde MSI bord er tussen staan (een nederig uniprocessor bordje :+ ). Dit is 'm: MSI K7D Master (MS-6501) :)

Mijn ervaring
Sinds november '01 heb ik hier naar alle tevredenheid een Tyan S2460 draaien met daarop twee XP's 1700+.
Performance
Voornaamste reden dat ik 'm gekocht heb en ik ben niet teleurgesteld :) Destijds was dit zo'n beetje het snelste wat er te krijgen was.
Waar ik met name dol op ben is de soepelheid van de doos. Maar ook de overall snelheid stelt me nog steeds tevreden. Wat ik ook prettig vind is de bredere PCI bus. Mijn stripe sets hebben er geen moeite mee een normale PCI bus volledig te belasten en aangezien ik flink wat PCI kaarten heb welke veel tegelijk worden gebruikt (VGA, Geluid, TV, NIC) hou ik hier ook genoeg bandbreedte voor over.

Stabiliteit
Ik heb 'm niet 24/7 aan staan maar de keren dát hij aanstaat doet hij het gewoon zoals het hoort (100% stabiel). De enige stabiliteitsproblemen die ik gekend heb zijn een PSU die nét te weinig prik leverde, Audigy drivers en een serie nVidia Detonators. Echter, dit was allemaal vrij snel en makkelijk te verhelpen waardoor ik nooit meer ergens last van heb gekregen :)

Kosten
Eigenlijk viel me dit reuze mee. Zeker, je bent het geld voor twee cpu's kwijt en het prijzige bord maar voor de overige onderdelen maakte het mij niks uit; ik neem altijd kwaliteitsspul voor m'n bakken wat doorgaans iets meer kost. Ter vergelijking: voor een P4 1.7GHz met evenveel ram was ik destijds net zoveel kwijt, dit door de dure cpu, het prijzige RDRAM en de niet goedkope i850 borden (P4 DDR-SDRAM chipsets bestonden nog niet). Ik heb geen seconde hoeven twijfelen :P

Overig
Waar ik in het begin wel problemen mee had was de geluidsproductie en het wegwerken v.d. warmte (hangt erg samen natuurlijk). Dit vergde wat proberen en testen maar ik ben erg tevreden met het resultaat; hij is vrij stil en er zitten geen irritante geluiden in :)

Mijn conclusie
Zoek je een relatief goedkope oplossing voor een snelle SMP bak dan ben je met deze chipset en een stel MP's (of zelfs XP's) erg goed bediend :) Stabiel, snel en geen gedoe.
Zou ik nu flink wat pegels gaan uitgeven aan een complete workstation en doen een paar honderd Euro's er niet toe op het totaal van een paar duizend dan zou ik toch verder kijken en voor de FSB533 Xeon's gaan; een 2.4GHz is slechts zo'n ¤ 50~60 duurder dan een MP 2200+ maar wel sneller. Het bijbehorende bord is ca. tweemaal zo duur maar biedt dan ook twee maal zoveel geheugen- (en als het er toe doet, I/O-) bandbreedte (plus veelal andere opties als FireWire en GBit NIC); de concurrentie heeft duidelijk niet stil gezeten!

Wat de toekomst betreft zit dit platform op een dood spoor; het is nu aan de Opteron een serieuze aanval te wagen na deze opwarmronde van AMD. Ik geloof niet in een tot FSB333 'opgeclockte' MPX, het enige wat je wint is een 25% hogere bandbreedte terwijl alle overige aspecten hetzelfde blijven. Daarnaast is registered PC2700 is nou niet bepaald gemeengoed (ik zie het bijna nergens te koop staan, iig niet in de pricewatch). AMD zal alle resources waarschijnlijk al lang aan de Hammers hebben besteed i.p.v. een marginaal snellere chipset voor een doodspoor platform.

Wat te klagen? Je mag me er altijd via mail of MSN op doorzagen :P
specs e.d.

quote:
Sepans schreef op 10 January 2003 @ 14:34:
Femme rekent hier voor 1800+ ¤ een dual systeemp voor. Ik weet natuurlijk niet of dit binnen je budget ligt, maar je kunt er zeker even naar kijken.

Qua budget is dat denk ik prima, probleem is meer dat ze me de standaard Compaq Evo door het strot proberen te duwen (heren, een webmaster/applicatiebeheerder/ontwikkelaar doet toch echt iets anders met z'n PC dan alleen Word zoals de typemiepen, omg).
Een Asus A266M-D lijkt me mooi, met 2 Athlon XP 2000+jes (kan dat?), Asus omdat ik daar zelf altijd goede ervaringen mee had en gezien de verhalen hierboven over Tyan ;) en dan daarin 2x256mb ddr (wat is het goedkoopste geheugen dat hier goed op draait?). Daar moet dan liefst mijn oude Geforce256 in voor de 17" (preview en af en toe na werktijd een potje UT), daarnaast een PCI kaart om de main 22" Iiyama aan te sturen, zelf dacht ik aan een Matrox vanwege het goede signaal. Werken die kaarten daar zonder problemen in?

Overigens: heb nog nooit met dual proc gewerkt, maar ik las ooit dat als je een (bijna) freeze hebt van een programma, je met de andere proc nog via de taskmanager die processen kunt killen in W2K-- is dat waar?

The Phenom
Reg. datum: 11 augustus 2002

quote:
Andy schreef op 10 January 2003 @ 13:45:
Mijn ervaringen zijn o.a. dat het kunststof van de ATX connector van de tiger MP doorfikt als je er dual xp2000+ of sneller in doet. De MSI K7D master is mijn laatste dual, deze heeft tot voor kort thuis gedraaid en daar deed ik van alles mee. Games, browsen, Distributed computing etc.
Retestabiel en het enige mpx-bord waar ik 2 xp2400+ mee kon overklokken naar een fsb van 140.
Ik ga binnen kort ook de MSI k7D Master-L aanschaffen alleen las ik op een review op www.2cpu.com dat het moeilijk is om de tweede koeler te plaatsen ivm ruimte gebrek, welke heatsink kan ik dan het beste nemen? Passen de boxed koelers hier makkelijk op of kan ik beter voor iets anders gaan? Ik heb hier nog wel twee Papst 8412NGML 8cm fans liggen.

[b]The Reaper of Wayward Souls...[/b]
New Project Development...

SG surft naar info hardewaren
Reg. datum: 02 januari 2001

Ik zelf heb alleen ervaring met iNtel 'n BP6 Dual Celleron.
Wilde eigenlijk 'n tijdje terug 'n A7M266D aanschaffen maar is er niet van gekomen.
Het zou dan maar voor 'n deeltje workstation gebruik zijn en daarnaast vooral ook 'n game systeem.
En zoals al iemand zij de DUAL athlonMP is een dood spoor.

De Opteron zal het overnemen, alleen wanneer die Retail leverbaar zijn, zal nog wel aardig wat duren en dan is het natuurlijk 'n stuk duurder dan de DUAL AthlonMP platform van nu.

Zover ik weet komt de ClawHammer Opteron er niet dus denk toch zeker dat het voor deze hobbyist allemaal te duur wordt.
Dat had 'n betaal bare vervanger van de huidige 760MP(X) platform kunnen worden.

Opteron op Sledgehammer basis zullen als ze retail uitkomen dit jaar te duur zijn, denk daarbij aan de Retail mobo en dan 'n Quarted PC2700 ECC Dimm's

Maar mocht het wel betaalbaar zijn dan zal ik ze niet laten liggen. Misschien leuk voor 'n Upgrade derde of laaste kwartaal 2003

GAK8NSLI;X2-3800+; 2GB; X1800XL 256Mb; iiYama 19" ; Asus PhysX P1 | GA7-DXR; XP2400+; 768MB; 9500Pro; Phillips.19" | P4C800D; P4 2,4c; 1GB; 7800GS+512MB ;19" TFT ; Asus PhysX P1 | Broer's: P4 2,4 P4C800; P4 2,66 aldi

waar een wil is ben ik weg
Reg. datum: 18 november 2001

Sinds november 2001 draai ik een dual XP1600 op een s2460, in het begin aardig wat geheugenproblemen gehad. Sinds ik er Crucial ingepropt heb is dat verholpen.

Om m'n bakkie klaar te maken voor videobewerking waren er ook problemen met m'n pinnacle dv-plus. Veel spelen met combinaties van videokaarten hebben dat probleem eindelijk verholpen ( kreeg het alleen stabiel met een s3Virge pci als primary en xabre400 agp als secundary)

Koeling is nooit een probleem geweest (9 casefans@7V), herrie trek ik me weinig van aan.

Hij draait regelmatig een aantal dagen achter elkaar 24/7 zonder enige problemen (afgezien van m'n nuon-rekening)

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

mrox
Reg. datum: 07 januari 2002

Ik heb sinds mei-2002 een Tiger MPX 4NM. Allemaal kwaliteitspul dat ik erin prop.
Echter, ik zal nooit meer een moederbord kopen met een MPX chipset (nou is dat gezien de toekomst sowieso niet raadzaam). Ik loop keihard tegen het latency en dus performance probleem dat deze chipset heeft. Heb dus alleen 32 bit PCI kaarten, gevolg zijn de 2 hops.

TIjdens het afspelen van mp3's, krijg ik hickups, of ik nou grote files copieer (verschillende scsi harddisks niet in raid), virusscan uitvoer, wifi sync met mijn PDA (full 11mb/s), het maakt niet uit. Dit probleem had ik nooit gehad met de BP6. Soundblaster crap is ook nog vervangen met een geluidskaart die minder resourcegevoelig en goede threadsafe drivers (turtle beach).

Voor derest, draait het als een tierelier en heb ik er geen problemen mee gehad.
De enige oplossing die ik zie is overstappen op 64 bit SCSI en netwerk kaarten, maar vind ik overkill voor mijn workstation.
Nee, volgende dual wordt XEON met intel chipset.

Voor details over het MPX latency probleem:
http://www.hardwaretech.info/guides/pci_bus_performance.php
http://forums.2cpu.com/sh...highlight=mpx+chipset+hop

Eigenlijk is het zonde dat AMD besloten heeft een punt te zetten achter de ontwikkeling van dit platform, hoewel dat gezien de plannen wel begrijpelijk is. Met de 760MP had AMD volgens een vertrouwelijk e-mail van Tyan onder druk van de markt/marketing een voorzet gegeven die duidelijk nog niet uitontwikkeld was. Maar met de 760MPX is een alleskunner neergezet, die vooral in de ASUS boarden de verkoopverwachtingen behoorlijk heeft overschreden.

En toch heb ik wat kritische noten, hoewel ik behoorlijk tevreden ben. Wanneer AMD vaste voet in de servermarkt en high-end workstations probeert te krijgen, hoort ook een stabiel SMP platform daarbij. En als ik dan kijk naar het kleine aantal fabrikanten dat ruim 2 jaar na de introductie met een goed functionerend MB is gekomen, dan zegt dat denk ik ook wel het een en ander. En dat Tyan naar eigen zeggen met de MP niet goed uit de voeten kon, maar op grond van zakelijke verplichtingen (Development Partner) wel moest komen met een produkt, omdat anders het hele platform werd afgeblazen, is ook een duidelijk teken dat er toch nog wel wat misgaat in het ontwikkelproces van AMD.

AMD komt er wel, maar ze hebben toch nog het een en ander te verbeteren. Als zelfs de Development Partner voorstelt de verdere ontwikkeling van een platform af te blazen is er iets mis. En een ander aspect blijft de groep die uiteindelijk kiest voor de produkten van AMD. De 760MPX boarden hebben vooral verkoop gegenereerd door ASUS, en die blijken hoofdzakelijk bij veeleisende gebruikers als workstation in gebruik te zijn, terwijl AMD duidelijk de servermarkt wilde betreden met dit platform. Vandaar ook dat juist Tyan als Development Partner gekozen was (overigens ook onder druk van de financierende partners). Natuurlijk zijn er servers op basis van het MP(X) platform, alleen blijkt een behoorlijk deel hiervan uit promotietrajecten van AMD zelf te zijn ontstaan.

Van een markt die zelf kiest voor AMD als serverplatform is dus nog steeds niet echt sprake, hoewel natuurlijk de 1e stap gezet is. En met kleine stapjes worden grote vooruitgangen geboekt, dus ik geloof er wel in. Als AMD eerst eens leert dat in de professionele markt betrouwbaarheid en stabiliteit een 1e vereiste zijn. Maar ze komen er wel, stapje voor stapje.

PS: Hoewel ik met liefde de beide systemen als brute kracht machines inzet, heb ik in beide gevallen besloten ze NIET als server in te zetten in bedrijfskritische processen. De performance is geweldig, geweldadig zou ik haast zeggen, maar bij de betrouwbaarheid stel ik te veel vraagtekens en zijn er teveel problemen geweest om die vraagtekens weg te nemen. DX34's en DX37's bijvoorbeeld gooi ik zonder nadenken overal neer, minder bruut, maar 200% betrouwbaar. Na 2 jaar ervaring met AMD's SMP platform kan ik dat helaas niet zeggen. Helaas, want ik had er echt zin in!

* Sepans is 386DX40 fan, nog steeds >:)
quote:
PowerFlower schreef op 10 januari 2003 @ 19:00:

Een Asus A266M-D lijkt me mooi, met 2 Athlon XP 2000+jes (kan dat?)

Iemand die hier ervaringen mee heeft ? Want dan ben je toch redelijk goedkoop uit dacht ik zo :)

(en dan hebben we gelijk alle XP op MP borden posts voor dit topic ook weer gehad :7 )

Fail forward.

Mac powered
Reg. datum: 01 februari 2000

Toch nog een punt van kritiek op m'n bord en dat is de plaatsing van de 2e VRM:

http://crew.tweakers.net/~crew/Abbadon/pics/tiger_sysmon.jpg

Die zit pal naast het AGP slot en het is erg lastig daar een goede airflow te krijgen. De VRM kan behoorlijk warm worden en tel daar de warmte van een GF3 en de nabijliggende cpu en je hebt het recept voor een hotspot in je bak.

Dit is een screenshot van Tyan System Monitor en alle onderdelen waar op gecontrolleerd kan worden. Een heel leuk tooltje alleen vertrouw ik niet 100% op de waarde's. Als ik de cpu's laat bewaken wil het wel eens gebeuren dat m'n bak om geen enkele reden zomaar afsluit; het BIOS geeft blijkbaar af en toe een twee maal te hoge temperatuur weer (ook met andere tools, dus concludeer ik BIOS). Zolang dit soort zaken nog niet 100% okay zijn vind ik het ook geen serieuze server oplossing. De concurrent (Intel) heeft wat dat betreft de zaakjes beter voor elkaar (goede on-die thermal diode). AMD's nieuwsten hebben ook een on-die diode alleen bezuinigen mobomakers blijkbaar op een manier deze betrouwbaar uit te lezen (of ze zijn gewoonweg lastiger uit te lezen / minder betrouwbaar(?))
Een goede temperatuurbewaking vind ik zéér belangrijk, het wil wel eens gebeuren dat de airco in een server ruimte uitvalt en dan wordt het er erg snel heet en dan wil je dat machine's zichzelf fatsoenlijk uitschakelen, databases en disken syncen en noem maar op i.p.v. crashen en zo een verhoogde kans op datacorruptie te krijgen. Heb het wel eens meegemaakt en dan is het prettig dat een server zelf actie onderneemt (waren in dit geval Sun's en die kappen er dus mee bij zo'n 63&#176 C kwam ik achter).

Nog een punt van kritiek, waar ik vooralsnog zelf geen last van heb, hangt ook samen met de stroomvoorziening; wanneer er flink wat Ampere's door de 5V lijn worden getrokken kan het dus gebeuren dat de ATX connector doorfikt (althans, de 5V pin). Is al door iemand aangegeven en er zijn flink wat voorbeelden te vinden op het net van dit euvel. Het weerhoudt mij er iig van snellere cpu's op dit bord te plaatsen.

Grappig overigens dat m'n hier eerder gegeven opvatting over een doorontwikkeling van de MPX hier enigszins bevestigd wordt: nieuws: Waarschijnlijk geen nieuwe MPX-chipset van AMD :)

Wat te klagen? Je mag me er altijd via mail of MSN op doorzagen :P
specs e.d.

quote:
Ik loop keihard tegen het latency en dus performance probleem dat deze chipset heeft.

Ik wist niet dat de 760MPX ook latency problemen had? Ik heb met m'n SBLive wel last gehad van krakend geluid, maar dat kwam door de brakke drivers van Creative. Met een oudere driver draait 't wel goed. Verder had ik een probleem waarbij ik niet kan booten met een LSI Logic SCSI controller in een 64-bit/66MHz slot als de jumperfree mode van m'n Asus bord is enabled. Een Advance 29161 kan echter wel booten in jumperfree mode. Ik heb een vermoeden dat het komt door een kleine variatie in de PCI kloksnelheid. Overklokken met de 29161 houdt namelijk ook al vlug op bij zo'n 139MHz FSB.

quote:
Wanneer AMD vaste voet in de servermarkt en high-end workstations probeert te krijgen, hoort ook een stabiel SMP platform daarbij. En als ik dan kijk naar het kleine aantal fabrikanten dat ruim 2 jaar na de introductie met een goed functionerend MB is gekomen, dan zegt dat denk ik ook wel het een en ander.

Alle belangrijke fabrikanten (met uitzondering van Intel en Supermicro, maar dat is logisch) hebben een 760MPX moederbord in het assortiment, en voor zover ik weet is alleen de plank van Epox bagger. Als je dat vergelijkt met het aantal fabrikanten dat een E7500 plank heeft, is er niet zoveel verschil te bespeuren.

We hebben zelf een paar dual Athlon servers draaien en dat prima zolang er geen Epox borden worden gebruikt en de koeling voldoende is. Sindsdien draait het erg stabiel. AnandTech heeft ook goede ervaringen met de stabiliteit, daar gebruiken ze zelfs 1U dual Athlon servers.

quote:
De 760MPX boarden hebben vooral verkoop gegenereerd door ASUS, en die blijken hoofdzakelijk bij veeleisende gebruikers als workstation in gebruik te zijn, terwijl AMD duidelijk de servermarkt wilde betreden met dit platform.

Asus is populair bij de zelfbouwers, maar de meeste fabrikanten van dual Athlon servers en workstations gebruiken Tyan borden? Dat Tyan de ontwikkeling van het 760MPX platform wil afblazen kan ik me wel voorstellen. De markt voor AMD servers en workstations is nog steeds erg klein terwijl het economisch niet meezit.

quote:
DX34's en DX37's bijvoorbeeld gooi ik zonder nadenken overal neer, minder bruut, maar 200% betrouwbaar.
De AOpen DX34 is een VIA Apollo Pro133A bord. Ik vind de 760MPX veel beter geschikt voor server/workstation-gebruik dan de Apollo Pro133A. Ik heb goede ervaringen met de stabiliteit van beide, maar de 760MP/760MPX heeft betere I/O prestaties en er kunnen (veel) snellere processors op.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: